eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
411 دنبال‌کننده
36 عکس
8 ویدیو
126 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
❓السؤال . كنت أتابع رجلا صوفيا على الانترنيت ، هذا الرجل يعطي أذكارا من القرآن الكريم لقضاء الحوائج ، مثلاً يقول اقرأوا سورة الضحى ١١ مرة وسورة الملك ١١ مرة وبعدها اطلبوا حاجتكم . لكن عندما رجعت إلى روايات أهل البيت عليهم السلام وجدت أن الصوفية أناس ملعونون وأن اهل البيت تبرأوا من الذي يذهب إليهم فتركت ذلك الرجل ، ولكن سؤالي هو هل أستطيع أن أستخدم هذه الأذكار لقضاء حوائجي أم لا وتكون بدعة ومخالفة لمنهج أهل البيت عليهم السلام ؟ . ⬇️ 🖊الجواب . ١- روايات أهل البيت ع غنية بالأذكار لقضاء الحوائج وأهل البيت ع أدرى بما في بيت النبوة . ٢- وهناك الكتب الكثيرة لعلماء الإمامية التي جمعت واحتوت على ما ورد من أذكار مروية عن أهل البيت ع في قضاء كل نوع من الحاجات . ٣- عموم ذكر الله تعالى والآيات والسور القرآنية وإن كانت مشروعة قراءتها بأي عدد ونحو كان وراجحة ، إلا أن خواص السور والآيات والأذكار لا يتفطن إليها أحد كأهل آية التطهير . ٤- وقد أمر النبي ص بالتمسك بالقرآن بمعية العترة المطهرة فكيف يعتاد وينهج المؤمن متاركتهم وينهج نهج غيرهم ؟! . 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=كنت-أتابع-رجلا-صوفيا-على-الانترنيت-،-هذ
❓سؤال شخصی در شب، با این نیت که ماه شعبان است، نیت روزه می‌کند و چون روزه را روزۀ مستحبی می‌داند، بر جنابت خود باقی می‌ماند، ولی در روز ثابت می‌شود که ماه مبارک رمضان وارد شده‌است و در‌واقع روزه از روزۀ ماه مبارک رمضان بوده‌است. اینک آیا روزۀ او باطل است؟ ⬇️ 🖊پاسخ صحیح بودن روزه بی‌وجه نیست، زیرا شخص به دخول ماه رمضان جهل داشته‌است و از‌این‌رو حکم ناسی و جاهل را دارد و «افطار عمدی» بر فعل او صدق نمی‌کند، هر‌چند مقتضای احتیاط این است که روزۀ ماه رمضان را نیت کند و روزه بگیرد و بعد از ماه مبارک رمضان نیز قضای روزه را به جا آورد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-در-شب،-با-این-نیت-که-ماه-شعبان-است،&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال در کتابِ الاختصاصِ شیخ مفید (قدس‌سره)، روایتی دربارۀ سورۀ جمعه نقل شده‌است. نظر شما در‌بارۀ محتوا و سند آن روایت چیست؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. روایت به‌لحاظ سندی مرسل است، ولی برخی از فقرات آن در دسته‌ای دیگر از روایت نیز نقل شده‌است. 2. روایت به‌لحاظ متنی و محتوایی، به اختلاف قرائات اشاره دارد. اختلاف قرائات در سوره‌های قرآنی مورد‌توجه برخی از مفسرین شیعه و سنی نیز قرار گرفته‌است. برای مثال، برخی به جای واژۀ «فَاسْعَوْا» «فامضوا» به‌کار برده‌اند. این مورد و مواردی از این‌دست از باب اختلاف قرائت است، نه از باب تحریف مصطلح که باطل بودن و نا‌درست بودن آن مورد‌اجماع است. آری، اختلاف قرائت قرآنی با تحریف باطل و نا‌درست تفاوتی آشکار و روشن دارد. 3. شیخ طوسی (قدس‌سره) در تفسیر شریف تبیان و شیخ طبرسی (قدس‌سره) در تفسیر شریف مجمع‌البیان، در بیش‌تر آیه‌ها و سوره‌های قرآن، در قبال دیگر قرائات، قرائت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را نیز ذکر کرده‌اند. 4. مفسرین شیعه و سنی نقل کرده‌اند که هنگامی که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) به ایراد خطبه‌های نماز جمعه مشغول بود، مسلمان و صحابۀ پیامبر او را تنها گذاشتن و محل ایراد خطبه را ترک کردند و به تجارت و داد‌و‌ستد و دیگر امور بیهوده و لهو مشغول شدند و فقط دوازده مرد و یک زن باقی ماندند و فقط آن دوازده مرد و یک زن به سخنان پیامبر گوش دادند به‌طوری که اگر آن‌ها نبودند و به سخنان پیامبر گوش نمی‌دادند، یعنی اگر همه پیامبر را تنها می‌گذاشتند، زمین [مکانی که آن‌ها در آن‌جا بودند] آتش می‌گرفت و کسانی را که پیامبر را ترک کردند و تنها گذاشتند می‌سوازاند. آری، فقط آن دوازده مرد و یک زن باقی ماندند در حالی که آنان از صحابه نبودند! 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=در-کتابِ-الاختصاصِ-شیخ-مفید-قدسسره،&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢لیالی مبارکه و زمان‌هایی که عقد نکاح در آن زمان‌ها کراهت دارد ❓سؤال ازدواج کردن (خواندنِ عقد نکاح) در زمان‌های به‌خصوصی کراهت دارد. اگر این زمان‌ها با ولادتِ با‌سعادت یکی از ائمه (علیهم‌السلام) مصادف باشد، آیا کراهت ازدواج و عقد نکاح از‌بین می‌رود یا نه؟ اگر کراهت عقد از‌بین نمی‌رود، آیا می‌توان با به جا آوردن اعمالی، کراهت آن را از‌بین برد؟ ⬇️ 🖊پاسخ عقد نکاح در روزهایی که قمر در عقرب است و نیز در ساعات حاره [ساعتِ گرمِ وسطِ روز] مکروه است و این کراهت باقی است و با مصادف بودن با ولادت ائمه و امثال آن از‌بین نمی‌رود. [البته کراهت به آن‌چه گذشت منحصر نیست و] دربارۀ برخی اوقات دیگر سبب و داعیه‌های تکوینی ذکر شده‌است و عقد نکاح در آن اوقات نیز کراهت دارد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ازدواج-کردن-خواندنِ-عقد-نکاح-در-زمان&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سوال مادری به نوزاد چهار‌ماهه‌اش شیر می‌دهد و هنگامی که مادرِ نو‌زاد روزه می‌گیرد شیر او کم می‌شود و نوزاد به‌خاطر کم بودن شیر، بی‌قراری می‌کند. احتمالِ جدیِ عقلایی دارد که اگر روزه گرفتن را ادامه دهد، شیرش به‌طور کامل خشک شود. آیا در این صورت روزه بر مادر واجب است؟ ⬇️ 🖊پاسخ در فرض سؤال، روزه بر مادر واجب نیست. مادر می‌تواند روزه را افطار کند و در ازای هر روز فدیه دهد و بعداً روزه‌هایش را قضا کند. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=مادری-به-نوزاد-چهارماههاش-شیر-مید&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢خصائص امیر مؤمنان، علی (علیه‌السلام) ❓سؤال امیر مؤمنان، حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام) با نُه زن ازدواج کرد و چهار نفر از آن‌ها را شاهد گرفت. آیا دلیلی روایی وجود دارد که گویای این باشد حضرت علی (علیه‌الصلاة‌و‌السلام) نفس‌الرسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) است و مانند ایشان خصائصی دارد و اختیار نُه زوجه از جملۀ این خصائص است؟ آیا زن‌های امیر مؤمنان، حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام) ام‌المؤمنین محسوب می‌شوند به‌طوری که ازدواج با آن‌ها حرام باشد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. امیر مؤمنان، حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام) در یک زمان بیش از چهار زن نداشت و دیگران ام‌ولد، یعنی کنیزِ حضرت، بودند. 2. دربارۀ حرام بودن تزویج زن‌های حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام)، بعد از در‌گذشت و شهادت ایشان، باید گفت بنا‎بر برخی روایات، تزویج زن‌های ایشان حرام است، ولی در روایتی دیگر، اُمامه، یکی از همسران حضرت علی (عليه‌الصلاة‌و‌السلام)، بعد از در‌گذشت و شهادت حضرت، ازدواج کردند در حالی که حضرت امام حسن (علیه‌السلام) و حضرت امام حسین (علیه‌السلام) نیز حضور داشتند. پس این مسئله به وا‌کاوی و بررسی و فحص و پژوهش بیش‌تری نیاز دارد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=امیر-مؤمنان،-حضرت-علی-عليهالصلاةو&lang=fa
پرسش_های_دینی ❓سؤال شخص روزه‌داری با صاحب‌کارش به اختلاف خورد و آن‌قدر عصبی شد که کنترلش را از دست داد و سیگاری برداشت و کشید و وقتی به خودآمد، فوری کشیدن سیگار را ترک کرد. آیا این شخص باید روزه‌اش را قضا کند؟ آیا از نظر شما، سیگار از مفطرات است؟ ⬇️ 🖊پاسخ تدخین (سیگار کشیدن) مانند خوردن و آشامیدن و از مفطرات است، ولی اگر کسی از روی غفلت یا سهو و اشتباه سیگار بکشد، آسیبی به روزۀ شخص نمی‌رسد و روزه‌اش صحیح است. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخص-روزهداری-با-صاحبکارش-به-اختلاف&lang=fa
❓سؤال شخصی به‌سبب بیماری نمی‌تواند روزه بگیرد و از‌این‌رو باید به‌ازای هر روز فدیه دهد. او نمی‌دانست نمی‌توان شکر را به‌عنوان فدیه داد و از روی جهل، به‌قدر فدیه، شکر به فقرا داد. آینک حکم او چیست؟ آیا آن‌چه داده‌است مجزی است یا نه؟ ⬇️ 🖊پاسخ فدیه دادن شکر جایز و در‌نتیجه عمل آن شخص مجزی است، زیرا هر چیزی که غذا محسوب و خورده شود و موجب تقویت بدن شود، برای فدیه دادن، مجزی است. البته بهتر است فدیه گندم یا آرد باشد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-بهسبب-بیماری-نمیتواند-روزه-بگ&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال آیا در قرائت سورۀ فاتحه (حمد) رعایت ترتیل و تجوید لازم و ضروری است؟ آیا قرائت سورۀ فاتحه (حمد) باید به‌صورت صحیح، همراه با رعایت ترتیل و قوانین تجوید، باشد در حالی که قرائت بیش‌تر مردم بمشکل دارد و بیش‌تر آن‌ها تجوید را رعایت نمی‌کنند؟ ⬇️ 🖊پاسخ در قرائت نه ترتیل لازم است و نه رعایت تجوید ضروری است و نه قرائت به‌صوررت فصیح مهم و واجب است. آن‌چه لازم و ضروری است این است که قرائت به‌حسب زبان عربی، در تلفظ الفاظ و...، صحیح باشد، هر‌چند به‌صورت غیرفصیح قرائت شود. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-در-قرائت-سورۀ-فاتحه-حمد-رعایت-ترتی&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال شخصی در ماه مبارک رمضان، هنگام اذان صبح، غسل جنابت به جا می‌آورد. آیا فقط قضای روزه بر او واجب است یا قضا و کفاره، هر‌دو، واجب‌اند یا روزه‌اش صحیح است و چیزی بر او واجب نیست؟ ⬇️ 🖊پاسخ اگر شخص گمان می‌کرد وقت سعه دارد و بعد از جنب شدن می‌تواند غسل کند و خلاف گمانش آشکار شود، چیزی بر او واجب نیست. در این فرض، روزۀ شخص صحیح است و نه قضای آن لازم است و نه کفاره برای آن. اگر شخص گمان نمی‌کرد وقت سعه دارد، احوط (البته اگر اظهر نباشد) قضای روزه است. اگر شخص از روی عمد خود را جنب کند در حالی که می‌داند وقت برای غسل و تیمم ندارد، حکم تعمد بر جنابت را دارد. البته اگر وقت برای تیمم داشته باشد، باید تیمم کند و روزه بگیرد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-در-ماه-مبارک-رمضان،-هنگام-اذان-صبح&lang=fa
❓سؤال من مبلغی را قرض کردم و با آن خانه‌ای ساختم و بر ذمۀ من خمسی به مبلغ … بود که در اثنای ساخت خانه، به‌خاطر نیاز ضروری، خرج کردم با علم به این‌که من مبلغی دیگر نیز قرض کردم تا بنا را تکمیل کنم. اینک حکم من چیست و چکاری باید انجام دهم؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. مال قرض‌گرفته‌شده خمس ندارد، زیرا سود محسوب نمی‌شود، خصوصاً با توجه به این‌که در مئونۀ شخص استفاده شده‌است. 2. مالی که از قبل، از سالیان پیش، به آن خمس تعلق گرفته‌است در ذمۀ شخص باقی است و باید آن را بپردازد، هر‌چند پرداخت آن تدریجی و به‌حسب قدرت شخص باشد. 3. اگر سود مال برای همین سال باشد، خمس ندارد، زیرا در مئونۀ همین سال خرج شده‌است. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-مبلغی-را-قرض-کردم-و-با-آن-خانهای-ساخ&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
لسؤال الأول . هل دعاء رفع المصاحف ليلة القدر الوارد في الإقبال يمكن تصحيح سنده مع أنه لم يرد عن معصوم كما في البحار من ثم كيف أجرى قاعدة التسامح ؟! ، وعلى فرض جريانها لم يذكر في النص أنه من أعمال ليلة القدر فكيف يمكن عده من أعمالها جزما والحث عليه ؟! . السؤال الثاني . رفع المصحف منشورا على الرأس كما في دعاء التوسل بالقرآن الكريم والذي يفعله المؤمنون في ليالي القدر ، هل يعد ذلك الفعل انتهاكا لحرمته ؟ .الجواب الأول . رفع المصاحف لیلة القدر وردت فيه روايات خاصة وعامة نذكر بعضها : 1- الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص629 9- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يَاسِينَ الضَّرِيرِ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ: تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ‏ فِي الثُّلُثِ‏ الثَّانِي‏ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ فَتَنْشُرُهُ وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ تَقُولُ- اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَةٍ.)) 2- المقنعة ؛ ؛ ص190: و تأخذ المصحف‏ في ثلاث‏ ليال‏ من الشهر و هي ليلة تسع عشرة و ليلة إحدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين فتنشره و تضعه بين يديك و تقول‏ اللهم إني أسألك بكتابك المنزل و ما فيه و فيه اسمك الأعظم و أسماؤك الحسنى و ما يخاف و يرجى أن تجعلني من عتقائك و طلقائك من النار و تدعو بما بدا لك من حاجة)) 3- الدعوات (للراوندي) / سلوة الحزين ؛ النص ؛ ص206 وَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع‏ تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ‏ فِي ثَلَاثِ‏ لَيَالٍ‏ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَتَنْشُرُهُ وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَة)) 4- إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص186 رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ السِّجِسْتَانِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ‏ تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ‏ فِي ثَلَاثِ‏ لَيَالٍ‏ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَتَنْشُرُهُ وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ [طُلَقَائِكَ‏] مِنَ النَّارِ وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَة)) 5- إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص166 الباب الثالث و العشرون فيما نذكره من زيادات و دعوات و صلوات في الليلة التاسعة عشر منه و يومها و فيه عدة زيادات منها الغسل المشار إليه مؤكدا فيها و منها الصلوات الزائدة و أدعيتها و منها استغفار مائة مرة و منها الرواية بنشر المصحف‏ و دعائه و منها ما نختاره من عدة روايات بالدعوات و منها الدعاء المختص بيومها و منها الرواية بأن فضل يوم ليلة القدر مثل ليلته‏ . 6- الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص292 567- 14- أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الْهَاشِمِيُّ الْمَنْصُورِيُّ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو السَّرِيِّ سَهْلُ بْنُ يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ مُؤَذِّنُ الْمَسْجِدِ الْمُعَلَّقِ بِصَفِّ شَنِيفٍ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى سَنَةَ ثَمَانٍ وَ تِسْعِينَ وَ مِائَتَيْنِ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَهَّرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَقَالَ لَهُ: يَا سَيِّدِي، أَشْكُو إِلَيْكَ دَيْناً رَكِبَنِي وَ سُلْطَاناً غَشَمَنِي، وَ أُرِيدُ أَنْ تُعَلِّمَنِي دُعَاءً أَغْتَنِمُ بِهِ غَنِيمَةً أَقْضِي بِهَا دَيْنِي وَ أُكفَى بِهَا ظُلْمَ سُلْطَانِي.
قَالَ: إِذَا جَنَّكَ اللَّيْلُ، فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ، اقْرَأْ فِي الْأُولَى مِنْهُمَا الْحَمْدَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ، وَ فِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ آخِرَ الْحَشْرِ «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ» إِلَى خَاتِمَةِ السُّورَةِ، ثُمَّ خُذِ الْمُصْحَفَ‏ فَدَعْهُ عَلَى رَأْسِكَ‏ وَ قُلْ" بِهَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ، وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ، فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ بِكَ يَا اللَّهُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ تَقُولُ" يَا مُحَمَّدُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيُّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا فَاطِمَةُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حَسَنُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حُسَيْنُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حُجَّةُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ. ثُمَّ تَسْأَلُ اللَّهَ (تَعَالَى) حَاجَتَكَ. قَالَ: فَمَضَى الرَّجُلُ وَ عَادَ إِلَيْهِ بَعْدَ مُدَّةٍ، قَدْ قَضَى دَيْنَهُ، وَ صَلَحَ لَهُ سُلْطَانُهُ، وَ عَظُمَ يَسَارُهُ.) ورواه بن طاووس فی الإقبال 7- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏6 ؛ ص315: 6895- الْحَسَنُ بْنُ فَضْلٍ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ، عَنِ الرِّضَا ع قَالَ‏ إِذَا حَزَنَكَ‏ أَمْرٌ شَدِيدٌ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ تَقْرَأُ فِي إِحْدَاهُمَا الْفَاتِحَةَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ثُمَّ خُذِ الْمُصْحَفَ‏ وَ ارْفَعْهُ فَوْقَ رَأْسِكَ‏ وَ قُلِ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلَى خَلْقِكَ وَ حَقِ‏ كُلِّ آيَةٍ فِيهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مَنْ مَدَحْتَهُ فِيهِ عَلَيْكَ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِ وَ لَا نَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفَ بِحَقِّكَ مِنْكَ يَا سَيِّدِي يَا اللَّهُ عَشْرَ مَرَّاتٍ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ عَشْراً بِحَقِّ عَلِيٍّ عَشْراً بِحَقِّ فَاطِمَةَ عَشْراً بِحَقِّ إِمَامٍ بَعْدَهُ كُلَّ إِمَامٍ بَعْدَهُ عَشْراً حَتَّى تَنْتَهِيَ إِلَى إِمَامِ حَقٍّ الَّذِي هُوَ إِمَامُ زَمَانِكَ فَإِنَّكَ لَا تَقُومُ مِنْ مَقَامِكَ حَتَّى يَقْضِيَ اللَّهُ حَاجَتَك‏ 8- مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏6 ؛ ص316 6897- الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي دَعَوَاتِهِ، رُوِيَ عَنِ الْأَئِمَّةِ ع‏ إِذَا حَزَنَكَ أَمْرٌ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ تَقْرَأُ فِي الرَّكْعَةِ الْأُولَى الْحَمْدَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثُمَّ خُذِ الْمُصْحَفَ وَ ارْفَعْهُ فَوْقَ رَأْسِكَ وَ قُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلَى خَلْقِكَ وَ بِحَقِّ كُلِّ آيَةٍ هِيَ لَكَ فِي الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ مَدَحْتَهُمَا فِي الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْكَ وَ لَا أَحَدٌ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ وَ تَقُولُ يَا سَيِّدِي يَا اللَّهُ عَشْراً بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص عَشْراً وَ بِحَقِّ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ص عَشْراً ثُمَّ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ نَبِيِّكَ الْمُصْطَفَى وَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ رَسُولِكَ الْمُرْتَضَى وَ بِحَقِّ الزَّهْرَاءِ مَرْيَمَ الْكُبْرَى سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سِبْطَيْ نَبِيِّ الْهُدَى وَ رَضِيعَيْ ثَدْيِ التُّقَى وَ بِحَقِّ زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةِ عَيْنِ النَّاظِرِينَ وَ بِحَقِّ بَاقِرِ عَلْمِ الْأَوَّلِينَ وَ الْخَلَفِ مِنْ آلِ يس وَ بِحَقِّ الصَّادِقِ مِنَ الصِّدِّيقِينَ وَ بِحَقِّ الصَّالِحِ مِنَ الصَّالِحِينَ وَ بِحَقِّ الرَّاضِي مِنَ الْمَرْضِيِّينَ وَ بِحَقِّ اَلْخَيِّرِ مِنَ الْخَيِّرِينَ وَ بِحَقِّ الصَّابِرِ مِنَ الصَّابِرِينَ وَ بِحَقِّ النَّقِيِّ وَ السَّجَّادِ الْأَصْغَرِ وَ بَرَكَاتِهِ‏ لَيْلَةَ الْمُقَامِ بِالسَّهَرِ وَ بِحَقِّ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الرُّوحِ الطَّيِّبَةِ سَمِيِّ نَبِيِّكَ وَ الْمُظْهِرِ لِدِينِكَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّهِمْ وَ حُرْمَتِهِمْ عَلَيْكَ إِلَّا قَضَيْتَ بِهِمْ حَوَائِجِي وَ تَذْكُرُ مَا شِئْت))‏ 9- وروى المجلسي هذه الروايات تحت عنوان كيفية التوسل بالقرآن وفي أعمال ليلة القدر أيضا . الجواب الثاني . النشر ورد لفظه في الروايات المتقدمة والوضع على الرأس ورد في الروايات المتقدمة والجمع بين الكيفيتين جمع بين مفادها .
⚫️دعاهای اهل بیت علیهم السلام، قرآنی و انسان را به كمالات و مراتب بالا سوق ميدهند و معجزه هایی علمی هستند ❓سوال ۱: صحت و سند دعای جوشن کبیر، در چه سطحی و چگونه است؟چرا که برخی چنین اشکال می کنند که در این دعا، صفاتی(برای خداوند) ذکر شده است که قرآن از آنها نام نبرده است. لطفا حضرتعالی پاسخ بفرمایید؛ چرا که برخی مدعی اند که این دعا ساختگی و جدید بوده و در کتب قدیمی و معتبر، وجود ندارد؛ لذا نیازی به خواندن آن نیست ولو به قصد ثواب. ❓سوال ۲: نظر حضرتعالی پیرامون دعاهای روزهای ماه رمضان چیست؟ آیا این ادعیه در کتب موثق ذکر شده است؟ ⬇️ 🖋پاسخ: ۱. غالب این دعاها دارای ماهیتی اعجازگونه اند؛ هم از جهت سبک لغوی و بلاغت معجزه وار و هم از جهت معنى اعجاز دارند. ۲. لذا این ادعیه، میراثی وحیانی اند که وجه امتیاز و برتری مکتب اهل البیت علیهم السلام بر تمامی مذاهب، ملل و نحل و ادیان دیگر به شمار می روند؛ و این ادعیه از جمله براهین وحیانی و عقلانی جهت امامت اهل البیت علیهم السلام نیز محسوب می شود. ۳. پس اعتبار این ادعیه، فراتر از اعتبار حاصل از طریق ظنی و (اعتبار حاصل از) سند روائی حاصل از قدرت ضبط راویان عادل و ثقه است. ۴. و مقتضای اعجاز این دعاها، چه دعاهای ماه رمضان و چه غیر آن، این است که این ادعیه ادعا می کنند و به هماوردی می طلبند توان بلیغان، علماء، ادیبان، حکماء و عرفا را که اگر می توانند مانند آنها را از جهت سبک و ترکیب و معنا بیاورند و این همان چیزی است که ما در دعاهایی می بینیم که بعضی از بزرگان ایجاد کرده اند که سطح پایین و علاوه بر سستی در سبک، از جهت معنایی نیز، ضعیف اند؛ با اینکه برگرفتن آنها از آنچه که در میراث حدیثی آمده است، قابل اعتماد است. ۵. از محقق بزرگوار مرحوم شاه آبادی حکایت شده که فرموده است دعاهای ماثور از اهل بیت علیهم السلام، قرآنی و باعث كمال انسان هستند؛ که این مطلب به همان نکته های پیشین و اینکه این ادعیه از نظر دارا بودن جنبه اعجاز وحیانی و مضمون و سبک و ترکیب، عدل و همتای قرآن کریم هستند، اشاره دارد. ۶. این ادعیه مشهور را بزرگان از علمای امامیه، در طول قرن ها نقل کرده و به علو مضامین آنها و استواری محتوای آنها اذعان کرده اند؛ بلکه آنها را به مثابه اصول، اساس و پایه های منظومه معارف مکتب امامیه قرار داده اند. ۷. همانا با تجزیه و تفکیک این ادعیه مشخص می شود که تک تک بندهای این ادعیه و جمله هایش با مجموعه و منظومه آیات و روایات، همراه و مطابق است به نحوی که این تطابق به شکل شبکه ای و در دو بعد سبک و معناست و تمامی میراث را به یک منظومه یکپارچه مبدل کرده است. ۸. و این توافق و تطابق و هماهنگی، یک موضوع نسنجیده نیست بلکه امری دقیق و موجود در تک تک جملات و بندهای آنهاست. ۹. بلکه این دقت و موشکافی از حد بندها و جملات نیز فراتر است و از حیث اشتمال بر گنجینه های معنایی به کلمات و عنوان ها می رسد؛ چرا که هر یک از کلمات و عناوین، اگرچه در ظاهر تصور می شود که کلمه ای از کلمات است، ولی مشتمل بر دسته ای از قضایای پیچیده است که به صورت معنای واحد در آمده است. ۱۰. تمام آنچه که ذکر کردیم، از اهمیت بررسی و پاکسازی مصادر و منابع و همچنین استمرار آن نمی کاهد؛ چون همانطور که مرحوم نجاشی در اول کتابش و شیخ طوسی ره در اول فهرست خود گفته اند، علم رجال جهت تبیین ماهیت میراث مذهب و اصالت آن در اعماق تاریخ و قرنهای گذشته است که بزرگان از علماء نیز ناقلان این میراث بوده اند. ۱۱. آنچه که از اعتماد و تکیه بر مضمون و مصادر ذکر شد و نه اینکه تنها از راه (بررسی)ناقلان (حدیث) که فقط می دانیم مورد توثیق واقع شده اند، عمل شود، و گفته شد که این امر، قدمت میراث حدیثی را مشخص می کند، این منهج و روش مضمونی در ‌کنار اصل مصدرهای حدیثی، منهج قدماء و بزرگان امامیه تا زمان محقق حلی و همچنین منهج مدرسه انسدادی(قائلان به انسداد علم) از اصولیون مانند وحید بهبهانی و اکثر شاگردان اوست. ۱۲. بزرگان از متکلمان امامیه، فلاسفه امامیه و مفسران آنها بر این ادعیه اعتماد کرده اند و از آنها به عنوان منبعی مهم از معارف و همچنین کشف براهین و دلائل علمی، بلکه اسرار مذهب و علوم روانشناسی یاد کرده اند. 🔷 دفتر مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد سند(دام ظله) ٢١ ماه مبارك رمضان ١٤٤١ هـ
💢نماز جماعت همراه با فاصله (ضروری) جهت حفظ سلامتی💢 ❓سوال: نظر حضرتعالی پیرامون محقق نشدن اتصال شرعی در نماز جماعت، در زمان وباء(و امثال آن مانند ویروس کرونا) چیست؟ و آیا این فاصله اجباری در زمان حال و آنچه که در تصاویر می بینیم، اتصال عرفی در این شرایط استثنائی و خاص به شمار می رود؟ مخصوصا در کشورهایی که برپایی نماز جمعه در آنها ضرورت دارد زیرا در آن حیات و سرزندگی اجتماعی تاثير گذار است و بخصوص زمانی که بدانیم این شرایط خاص، ماهها بلکه سالها طول خواهد کشید؟ ⬇️ 🖋پاسخ: بر اساس قول مشهور نزد متاخران از علماء و آنچه که سابقا توضيح داديم، در برقراری اتصال، فاصله بین امام جماعت و مامومین و همچنین فاصله بین خود مامومین نباید بیش از حد معمول یعنی اندکی بیش از یک متر باشد. اما مبناي شیخ طوسی و آنچه که به تازگی ان را انتخاب نمودیم این است که در فاصله بین صفوف نماز جماعت، مانعی ندارد که فاصله ها از مقدار گفته شده بیشتر شود البته مادامی که صدق يك نماز جماعت كند (که همگی را یک جماعت واحد بدانیم)؛ همچنان که در صفوف نماز جماعت و اتصال بین آنها نیز همین گونه است زمانی که در بین آنها افراد زیادی به صورت پراکنده نماز شکسته بخوانند یا اینکه یک یا دو صف نماز شکسته بخوانند و همچنان کسانی که در صف های پست سرشان هستند نماز را همراه با امام جماعت بخوانند. 🔷 دفتر مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد سند(دام ظله) @ayatollahsanad
❓سوال: هنگام تمام شدن شارژ سیم کارت، می توانیم از اپراتور سیم کارت 1000 دینار قرض بگیریم. اما هنگام شارژ کردن سیم کارت، اپراتور شارژ قرض داده شده را با 150 دینار سود پس می گیرد. این کار چه حکمی دارد؟ ⬇️ 🖊جواب: ▫️2- اگر استفاده از این طرح (شارژ اضطراری) به عنوان قرض باشد و ماهیتش قرض است، قرض صحیح است اما شرط سود ربا و حرام است و جایز نیست قصد جدی نسبت به آن داشت و به شرط سود ملتزم شد. ▫️2- اما اگر حقیقت استفاده از این طرح، معاوضه منفعتی در مقابل منفعت دیگر است، این طرح ربای معاوضی مکیل و موزون ( آنچه با پیمانه و با وزن معامله می شود) نیست و این معامله از قبیل بیع دین به دین هم نیست چرا که یکی از دو عوض نقد است و دیگری دین و ربای معاوضی در معدود مانعی ندارد. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر آيت الله شیخ محمد سند ( دام ظله) @ayatollahsanad
⚫️سالگرد هدم قبور ائمة بقيه عليهم السلام ❓سوال: این روزها در آستانه سالگرد تخریب بنای قبور مطهر ائمه بقیع (ع) در هشتم شوال، قرار داریم. این مشاهد مقدسه دو بعد دارند. بعد مادی و بعد معنوی. برخی مدعی هستند اهمیت اساسی با بعد معنوی این مشاهد است و نه بعد مادی آن ها بنا بر این تخریب بنا و ممکن نبودن زیارت آن ها، اگر چه ناراحت کننده است اما اثری بر استفاده از بعد معنوی آن ها نمی گذارد. چگونه باید به این ادعا جواب داد؟ ⬇️ 🖊جواب: 1- شارع بر تعمیق هر دو بُعد در فضاي عبادی دین، تاکید ورزیده است . به عنوان مثال ملاحظه می کنیم استقبال کعبه، در همه نماز ها و هر دعا و توجه و راز و نیازی با خدا شرط است. (وحيثما كنتم فولوا وجوهكم شطره)، (جعل الله الكعبة البيت الحرام قياما للناس) این شرط حتی در ذبح شرعی حیوان نیز وجود دارد. این اهتمام در آداب مناسک حج اعم از طواف و سعی بین صفا و مروه و از شعایر الهی به حساب آوردن آن ها گرفته تا مشاعر حج از منی و مزدلفه و عرفات نیز مشاهده می شود. ▫️2- خدای تعالی بیان فرموده که بیوت پیامبر از خانه هایی است که خدا اذن داده است یعنی امر کرده است که رفیع شود یعنی تعظیم شود و آباد گردد و خراب نگردد و تعطیل نشود و اسم خدا در آن ها ذکر شود یعنی خدا در آن ها با انواع عبادت ها، عبادت شود و بیوت اهل بیت پیامبر (ع)، از جمله آن خانه ها (بیوت نبی) است. ( ما بين بيتي ومنبري روضة من رياض الجنة) لذا خدا این بیوت را جایگاه نورش و وسیله ای برای رسیدن به نور خویش و باب های مادی دریاهای فضل معنویش قرار داده است. ▫️3- همانگونه که خدا هر عبادتی را، مشتمل بر دو بعد مادی جسمانی ، بدنی قرار داده و به توجه قلبی و روحی اکتفا نکرده است؛ مثلا نماز ، مجموعه ای از حرکات بدن و اقوال است و روزه ،امساک از خوردن و آشامیدن و دیگر مفطرات مادی و معنوی است و حج، اعمال و رسومی مرتبط با حضور فیزیکی با جسم در اماکن مشخص جفرافیایی مادی است. ▫️4- با تتبع در احکام شریعت، روشن می گردد که همراهی بعد مادی و روحانی ، واقعیتی دائمی در تشریع الهی است و این نیست مگر به خاطر موازنه و توازن ( هم ارزی و تعادل ) بین دو بعد و ممکن نبودن اکتفاء بر یکی از اين دو جهت. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) @ayatollahsanad 🔺
❓سوال: خداوند متعال در قرآن می فرماید: (و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما)(۶۴ نساء). همچنین خداوند در آیه دیگری می فرماید: (و اذا قیل لهم تعالوا یستغفر لکم رسول الله لووا رءوسهم و رایتهم یصدون و هم مستکبرون)(۵ منافقون). حضرتعالی در توضیح این دو آیه مبارکه از قرآن کریم فرمودید که : زیارت جسمانی مرقد نبی اکرم صلی الله علیه و آله و مرقدهای اهل بیت ایشان علیهم السلام، شرط تقرب (الی الله) و مقبول شدن هر عبادتی و بلکه شرط توبه نمودن به درگاه الهی است؛ که در اینجا چند اشکال وارد می شود. ❓ ۱. آیا شما بین دوستداران و محبانی که با نبی اکرم و اهل بیت ایشان علیهم السلام ارتباط تنگاتنگ و صحیح زبانی و عملی دارند و کسانی که تنها از راه عواطف و احساسات ارتباط برقرار می کنند و نه ارتباط عملی، تمایز قائل هستید؟در حالی که گروه اول گاهی اوقات موفق به زیارت جسمانی نمی شوند و گروه دوم نیز گاهی توفیق زیارت امام در هر روز و مناسبتی را پیدا می کنند. ❓۲. با اینکه بسیاری از مومنان در حرم های مطهر هستند، ولی همگی توانایی زیارت نبی اکرم و اهل بیت ایشان را ندارند؛ حال حکم توبه ایشان، استغفارشان و انابه آنها به درگاه الهی چگونه خواهد بود؟ ❓۳.در بسیاری از آیات قرآن، خداوند سبحان چنین فرموده است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسیله ای جهت قبولی توبه و درگذشتن از گناهکاران است که اراده الهی در این آیات، اقتداء و پیروی از سنت حضرت رسول و اهل بیت ایشان علیهم السلام و ثابت قدم بودن بر آن است و نه زیارت جسمانی قبور ایشان چه برسد به زیارت ایشان در دوران حیات و زندگانی ایشان. آیا این موضوع با نظر شما منافات ندارد؟ ❓۴. در طول تاریخ، چه در امت اسلامی خودمان و چه در امت های پیشین و هم دوره با انبیاء گذشته، بسیار کسانی بوده اند که حضرت رسول صلی الله علیه و آله را به صورت جسمانی زیارت نکرده اند و به زیارت قبور معصومین نیز نائل نشده اند و حال آنکه نزدیکان آنها شهادت به استقامت و توبه ایشان داده اند؛ حال وضعیت چنین افرادی با توجه به توضیحات حضرتعالی ذیل این دو آیه شریفه چگونه است؟ ⬇️ 🖋پاسخ: ▫️۱. اینکه برخی از مومنان متصف به بعضی از کمالات هستند و مابقی کمالات را دارا نیستند و یا بالعکس، موجب نمی شود که منظومه مجموع وظائف از دوش مومن برداشته شود؛ مثلا کسی هست که به اقامه نماز ملتزم است ولی به روزه توجهی ندارد یا کسی که به نماز و روزه التفات دارد ولی خمس را رها کرده است یا کسی که به نماز و روزه و خمس می پردازد ولی به حج ملتزم نیست یا بالعکس؛ همه این مثالها موجب مخدوش شدن این اصل نمی شود که باید به انجام تمامی فرائض اهتمام ورزید. ➖نکته دیگر اینکه وظیفه مومن، تنها تصدیق کردن و انجام اعمال نیست بلکه مودت داشتن ضروری است یعنی همان دوست داشتن و محبت قلبی شدید به آل رسول علیهم السلام و حرص شدید داشتن نسبت به ایشان همانگونه که در سوره بقره، مودت به حرص شدید و بلیغ معنا شده است. ▫️۲. عجز و ناتوانی(جهت زیارت آل رسول علیهم السلام)، عذر و مانعي است که در درجه بعدي ( بعد از زيارت حضوري) ، وظیفه ، توجه به سوی پیامبر و اهل بیت ایشان علیهم السلام است همچنان که روایاتی نیز در این زمینه وارد شده است. ▫️۳. بر فرض وجود آیات و روایاتی که ادعا می شود، توسل به نبی مکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام، به موضوع اقتداء به ایشان و ثبات بر ولايت است اما معني آن محدود نمی شود. ➖بلکه ضروری است تا با شدت هرچه بیشتری نسبت به صله ارحام، به موضوع وصل نمودن با اهل بیت علیهم السلام توجه گردد و به ایشان روی آورده شود و علاوه بر تقرب معنوی و روحی، به تقرب جسمانی نسبت به ایشان علیهم السلام توجه شود؛ همچنین جفاء نمودن نسبت به این خاندان و دوری جستن از ایشان از هرجهت و از جمله جسمانی، حرام و ناپسند شمرده شود. ▫️۴. اما امت های پیشین از جهت نبود وجود جسمانی اهل بیت علیهم السلام معذور بودند و در شریعت هایشان، زیارت جسمانی اهل بیت علیهم السلام به توجه روحی و قلبی نسبت به ایشان علیهم السلام مبدل گشت. اما بعد از وجود مبارک اهل بیت علیهم السلام، زیارت ایشان و زیارت مرقدهایشان به یک برنامه و جايگاه روزانه زیارت برای انبیاء و اوصیاء تبدیل شد که رواياتي در کتاب کامل الزیارات ابن قولویه و دیگر کتب زیارات نیز به این مطلب اشاره کرده است. 🔷 دفتر مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد سند(دام ظله) @ayatollahsanad 🔺
و ❓سوال: به نظر شما حرمت غنا، ذاتی است یا اینکه به کیفیت و مضمون آن بستگی دارد؟ نسبت به موسیقی چه نظری دارید؟ ⬇️ 🖋پاسخ: ▫️۱. واژه "غنا" از نظر لغوی بر معانی متعددی اطلاق می شود و مورد استعمال قرار می گیرد؛ گاهی تنها به معنای زیباسازی صوت است؛ گاهی به معنی زیباسازی صوت البته همراه با ترجیع صوت است؛ در معنای سوم، صوت با طرب و آهنگ همراه می شود که همین معنای سوم است که ذاتا حرام است. ▫️۲. طبق آنچه گذشت، همانطور که حرمت غنا با توجه به کیفیت آن مشخص می شود، از نظر مضمون نیز متعلق حرمت قرار می گیرد؛ اگرچه که همراه با کیفیت حرام نباشد که این نظر، بر اساس ظهور متون دینی است. ▫️۳. واژه "موسیقی" نیز بر معناهای متعددی اطلاق می گردد؛ گاهی تنها به مطلق نغمه و آهنگ اشاره دارد؛ دیگری آن است که به صوت آهنگین شده توسط ماشین آلات صنعتی اطلاق می گردد که همین مورد دوم است که هم از جهت استعمال و هم از جهت ساختن آن، حرام است. ▫️۴. آنچه که حرام است استماع و گوش دادن با توجه و قصد و همراه با سکوت است و نه صرف رسیدن آنها به دستگاه شنوایی انسان. 🔷 دفتر مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد سند(دام ظله) @ayatollahsanad 🔺
❓سوال: من حساب سال خمسی دارم. آیا می توان مثلا دو روز یا یک هفته سال خمسیم را به تاخیر بیندازم تا همه مخارجم را بپردازم و سپس خمس مالم را بدهم ؟ ⬇️ 🖊جواب: عقب انداختن تاریخ سال خمسی صحیح (جایز) نیست ولی می توان آن را جلو انداخت. 🔹 دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) @ayatollahsanad 🔺
💢تفاوت اجلای راویان حديث از ائمه عليهم السلام در موضوع درک احوال ائمه علیهم السلام💢 ❓سوال: چگونه برای شخصی مانند یونس بن عبدالرحمن ممکن است که تعقل(باور) نکند که امام مسلمانان می تواند یک طفل کوچک باشد؟ تا حدی که ریان بن صلت دستش را بر روی حلق او گذاشته بود و به او سیلی می زد. مراد ما درباره امام جواد علیه السلام است؛ آیا این موضوع بر شفاف نبودن امامت نزد وی دلالت دارد؟ و آیا این امر به عدالت او لطمه می زند؟ آیا وضعیت صفوان بن یحیی و محمد بن ابی نصر بزنطی نسبت به آنچه که درباره امامت امام جواد وارد شده است نیز چنین است؟ ⏬ 🖋پاسخ: ▫️۱. ضروری است به این نکته توجه شود که بزرگان و فرهیختگان از راویان همگی دارای تخصص واحدی نیستند؛ برخی از آنها متخصص در علوم قرآن هستند و برخی در علم فقه فروع دین تخصص دارند و بعضی در علم کلام و بعضی در موضوع معارف پیچیده که اسرار معارف نامیده می شود یا در اصطلاح امروزی همان علم عرفان، متخصص هستند و بعضی در علم توحید و برخی در علم امامت و برخی در علم ملل و نحل و ادیان متخصص هستند. ▫️۲. علوم مرتبط با معارف اعتقادی، علوم متعددی است همانطور که هریک از باب های اعتقادی در حقیقت یک علم مجزا به شمار می رود و از این رو تعدد مسائل از جهت علم و علوم مشخص می شود. ▫️۳. از آنجا که سطح و درجه علمی راویان، متفاوت، متنوع و مختلف است پس از یک راوی هرچند که مشهور و زبانزد باشد، انتظار نمی رود که بر تمامی علوم و مسائل تسلط داشته باشد. ▫️۴. فقهاء در موضوع اجتهاد و تقلید چنین متذکر شده اند که ممکن است با توجه به ابواب مختلف فقهی موجود در علم فقه با اینکه علم واحدی است، اعلمیت نیز متعدد باشد؛ همچنان که گفته اند ممکن است ملکه اجتهاد یا فقاهت برای یک شخص در برخی ابواب فقه حاصل شود ولی در مابقی ابواب چنین ملکه ای به دست نیاید. در علوم دیگر نیز وضعیت همین گونه است و این همان چیزی است که راجع به راویان سرشناس شاهد هستیم که با وجود تخصصشان در یک علم، در برخی از ابواب آن علم تمرکز و تخصص دارند و نه در بقیه ابواب آن. ▫️۵. باید به این نکته نیز التفات داشته باشیم که راوی در اوایل زندگانی علمی خویش یا اواسط آن، به اوج و قله نمی رسد بلکه حال او در اواخر حیات علمی اش متفاوت از ماقبل آن است. ▫️۶. همچنین توجه به سطح پاکسازی و دسته بندی مسائل اعتقادی و علمی دینی نیز ضرورت دارد چرا که معمولا این مسائل تنها در یک نسل، کامل نمی شود بلکه در طول نسلها و قرنها اتمام می یابد. ▫️۷. فهم و درک عقل بشری نسبت به حقائق و همچنین رشد و کمال قابلیت های آن در هر عصری متفاوت است؛ همانطور که در دیگر علوم بشری و تجربی نیز همین گونه است چه برسد به علوم مرتبط با وحی و دین. ▫️۸. و از همین جاست که نزول تدریجی وحی الهی به جهت بیان و تبیین آن، ضروری شد و ضرورت ایجاب کرد تا اوصیاء و جانشینان نبی اکرم صلی الله علیه و آله، ادامه دادن وظیفه ایشان را پیگیری کنند و منهج ایشان در تعلیم و تربیت بشر را استمرار بخشند. ▫️۹. پس از توجه به تمامی این نکته ها و غیر آنها، اینکه راویان بزرگ و شاخص در درک حقائق قرآنی و احادیث اهل بیت علیهم السلام و شان و جایگاه معصومین علیهم السلام متفاوت باشند، موضوع دور از تصوری نخواهد بود. 🔷 دفتر مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد سند(دام ظله) @ayatollahsanad 🔺