eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
975 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
| | ❖ امیرکبیر و عدم توجه به هویت علوم و فنون • "مغرب زمین رنگ و لعاب جدیدی یافته که به معجزه شبیه است" این گزاره را می‌توان در پس ذهن دغدغه‌مندان ایران‌زمین از عباس میرزا تا قائم مقام فراهانی و امیرکبیر جویا شد. مسئله‌ی چگونگی تحول غرب، سرآغاز پروژه‌ای بود که پس از شکست‌های پی در پی ایران در برابر روسیه آغاز شد و در زمانه‌ی ناصری شکل جدیدی توسط امیرکبیر به خود گرفت. • محمدتقی خان فراهانی اولین صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در سفر خود به روسیه و ترکیه، متوجه جایگاه اساسی مراکز جدید آموزش فنون و نظامی‌گری در این دو کشور شد و جای خالی این مرکز را شدیدا در ایران حس نمود؛ لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تحت عنوان دارالفنون تلاش بسیار کرد؛ ولی متاسفانه هیچ‌گاه شاهد افتتاح آن نشد. • سالگرد قتل مرحوم امیرکبیر بهانه‌ایست تا جایگاه مدرسه دارالفنون را در میانه طرح تحولی ایشان مشخص سازیم. دلیل تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر چه بود؟ همانگونه که در کتب تاریخی شاهد آن هستیم، فنون صنعتی و نظامی، از زمان عباس میرزا، یکی از دغدغه‌های مصلحان سیاسی و نظامی بوده است ولی در ابتدا برای حل این مشکل از سوی دربار قاجار، دانش‌پژوهان به غرب فرستاده شدند تا بعد از گذراندن دوره آموزشی، برای حل مسائل ممکلتی عازم ایران شوند. 📝 متن کامل : https://bookroom.ir/news/110836 • • • پاتوق کتاب فردا • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 یکشنبه ۲۴ دی ماه / ساعت ۱۶تا۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| | ❖ فلسفه و علوم انسانی اسلامی • فلسفه‌های اجتماعی و فلسفه‌های زندگی اسلامی به درجاتی مترقی‌تر است از فلسفه‌های زندگی [اجتماعی] غربی. یکی از مسائلی که خودم روی آن کار کرده‌ام، فلسفه زندگی خانوادگی است. • ما چرا در فلسفه اجتماعی خودمان تعمق نکنیم؟ چرا در فلسفه سیاسی خودمان غور نکنیم؟ فلسفه سیاسی ما چه باید باشد؟ حتما در فلسفه سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفه سیاسی تابع انگلستان و آمریکا و فرانسه باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟ • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ نقدی بر درماندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی • نویسنده کتاب _ استاد حیدر رحیم پور ازغدی _ بر این عقیده است که بعد از گذشت چندین دهه از تاسیس «شورای عالی انقلاب فرهنگی» ، این نهاد در فرهنگ ایران اسلامی تاثیر چندانی نداشته است. • ایشان در این کتاب به اختصار به نقد شورا و دانشگاه ها در ایران به ویژه ناکارآمدی آنها در عرصه تحول علوم انسانی می پردازد. نویسنده کتاب در صفحات پایانی ، پیشنهادات خویش را برای آموزش فلسفه و رشته های مدیریت، هنر، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و حقوق به صراحت بیان می دارد. _ گفتنی است این کتاب از سوی وزارت ارشاد اجازه نشر نیافته است و دانشجویان خود اقدام به جمع آوری و توزیع این کتاب کرده اند! • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ◽️نوشته:ایمانوئل کانت ▫️با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸 هزینه شرکت در دوره ۷۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ◽️نوشته:ایمانوئل کان
📌 ⭕️ استاد امیر آقاجانلو ▫️مدرس حوزه و دانشگاه ▫️پژوهشگر فلسفه اسلامی‌ ▫️پژوهشگر فلسفه غرب ▫️پژوهشگر علوم اجتماعی ⭕️ آثار ▫️علم پیشین الهی و اختیار انسان ▫️محبت از دیدگاه علامه طباطبایی و ابوحامد غزالی ▫️بررسی و تحلیل ظهور دین بر بنیاد پدیدار شناسی هگل ▫️علم دینی ؛ مسئله شبه مسئله ؟ ▫️آسیب شناسی مواجهه با اندیشه های فلسفی غرب در حوزه های علمیه ▫️بررسی انتقادی تقریر حمید طالب زاده از نظریه ادراکات اعتباری ▫️از علم سکولار تا علم دینی ▫️عقلانیت و اخلاق دینی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ هویت روشنگری • جریان روشنگری جنبشی فکری و علمی در تاریخ تمدن غرب می باشد که از قرن هفدهم ابتدا در انگلستان و سپس در فرانسه آغاز شد اگر چه می توان ریشه این جنبش را از رنسانس پی گرفت. این جنبش نوع نگاه سنتی به علم و عالم را دچار تحول اساسی نمود. • دانشمندان روشنگر ، به زعم خود انسان و عقل وی را از عبودیت خدا و کلیسا رهانیدند و او را مستقل ساختند لذا شکل جدیدی از هستی ، معرفت و انسان شناسی تبلور یافت که باعث ظهور علوم پایین دستی متفاوتی از گذشته شد. • روشنگری در فرهنگ های متفاوت‌ _ فرهنگ آنگلوساکسون ، آلمانی و فرانسوی _ تعین مختلفی پیدا کرد ولی در اصل مسئله که انسان و عقل وی محور است اشتراک پیدا می کند . • از جمله اندیشمندانی که در بسط و توسعه این جریان نقش داشته اند می توان به دکارت ، هیوم ، اسمیت ، دیدرو، ولتر، روسو، مونتسکیو و کانت ... اشاره نمود که «روح روشنگری» را در فلسفه، سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت و... سرریز کرده اند. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ انالله و انا الیه راجعون • مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ، درگذشت غرب‌شناس برجسته و فیلسوف معاصر آقای دکتر کریم مجتهدی را تسلیت عرض می‌کند و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسألت می نماید. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ پیشینه مقاله روشنگری چیست؟ • به راستی روشن‌نگری چیست؟ پرسشی است که کشیش پروتستانی مذهب در پانوشت مقاله خود در مخالفت با ازدواج عرفی که در مقابل ازدواج شرعی و شهروندی قرار دارد مطرح می کند . • این پرسش در تاریخ تمدن غرب و فلسفه مورد توجه قرار گرفته و تاکنون اندیشمندان زیادی را به پاسخ واداشته است. نخستین کسی که به این پرسش پاسخ داده جناب موزس مندلسزون بود که در مقاله‌ای تحت عنوان «معنای روشن‌نگر ساختن چیست؟» به این پرسش پاسخ می‌دهد. • جناب کانت نیز در سال ۱۷۸۴ در پاسخ این پرسش مقاله مشهور خویش را با عنوان «در پاسخ به پرسش روشن‌نگری چیست؟» منتشر می نماید و سپس روح روشنگری را در کتب بعدی خود امتداد می بخشد و رویکرد جدیدی در معرفت شناسی ، اخلاق و زیبا شناسی حتی متافیزیک پایه گذاری می کند. • پس از جناب ایمانوئل کانت ، «روح روشنگری» باعث شکل گیری معنای جدیدی از علم «Science» و معرفت «knowledge» می شود که در صورت بندی علوم طبیعی و اجتماعی جدید نقش بسزایی ایفا می کند. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ جرات اندیشیدن سرآغاز انسان جدید • "جرات اندیشیدن داشته باش!" شعاری است که اولین بار هوراس رومی مطرح می کند و با تلاش کانت و سایر اندیشمندان پس از هزاران سال فاصله از هوراس در «عصر خرد»، به اوج خود می رسد. • کانت در مقدمه نوشته خود نسبت روشنگری، درباره این شعار که حاکی از یک پروژه فلسفی می باشد ؛ چنین قلم می زند: «روشنگری خروج انسان از صغارتی است که خود بر خویش تحمیل کرده‌است. صغارت، ناتوانی در به‌کاربردن فهمِ خود، بدون راهنمایی دیگری است. این صغارت، خود تحمیلی است اگر علت آن نه در سفیه بودن بلکه در فقدانِ عزم و شهامت در به‌کارگیری فهم خود بدون راهنمایی دیگری باشد. شعار روشنگری این است: «در به کارگیری فهم خود شهامت داشته باش». • انسان متولد شده از آبستن این شعار، دیگر انسانی نبود که خود را در حصاری از عقل فلسفی و طبیعی ارسطویی و شهود وحیانی محدود کند . در این عصر عقل معنای جدیدی یافت که در مکتب آلمان یک نوع و در مکتب انگلیس به نوع دیگری صورت بندی شد. • • • هئیت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️متن و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد رمضان علی تبار فیروزجایی 🔹 چهارشنبه ۴ بهمن ماه / ساعت ۱۵/۳۰ تا ۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 یکشنبه ۱ بهمن ماه / ساعت ۱۵/۳۰تا۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مهدی بازرگان و بازخوانی مدرن از دین • چیستی و فهم دین یکی از دغدغه های بشر خاکی در طول تاریخ ادیان بوده است؛ اندیشمندان اسلام شناس نیز از زمان ظهور دین مبین از چنین دغدغه ای تهی نبوده و نیستند و بر اساس مبانی فکری مختلف سعی کرده اند جواب گوی این پرسش باشند. • التقاط سایر معارف بشری و معرفت دینی یکی از حساسیت های متولیان دین قلمداد می شود که در متون دینی هم مورد نکوهش قرار گرفته است و در طول تاریخ نیز این امر، تحت عنوان تفسیر به رای، خط قرمزی بوده که علما سعی کرده اند از آن دوری کنند. • پس از تحقق مدرنیته، جوامع دینی با تعارض یافته های جدید و دین مواجه شدند که عده ای حکم به کنار گذاشتن دین داده و معرفت بشر مدرن را ترجیح دادند و گروه دیگر بر حفظ معرفت دینی مصمم بودند؛ در این بین جریانی با پذیرفتن مباحث مدرن و بدون توجه به لایه های عمیق اندیشه غرب به حفظ دین نیز تاکید می کرد و با نگرش مدرن به بازخوانی دین می پرداخت. • جهان اسلام نیز از ابتدای مواجه خود با مدرنیته، شاهد هر سه رویکرد بوده است ولی تمرکز این نوشته بیشتر بر رویکرد سوم است؛ طنطاوی در کتاب «الجواهر فی تفسیرالقرآن الکریم» و احمد خان هندی در کتاب«تفسیر القرآن هوالهُدی و الفرقان» نمونه های اولیه بازخوانی دین با گزاره های پوزتیویسمی تلقی می شوند و در ادامه خوانش های لیبرالی ، مارکسیتی ووو نیز بر این ها افزوده شده است. 📝 متن کامل : https://bookroom.ir/news/111029 • • • پاتوق کتاب فردا • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ روشنگری فرانسوی • اصطلاح روشنگری فرانسوی صرفاً عنوانی کار راه بینداز نیست که تاریخ نگاران فلسفه اختراعش کرده باشند، بلکه اندیشمندانی که در این فصل و فصل بعد از آنها صحبت خواهیم کرد غالباً آگاه بودند که به یک جنبش تعلق دارند. این افراد تا حد قابل توجه ی گیریم به نسبت های متفاوت در وجوه سلبی و ایجابی چیزی که این جنبش را مشخص می کرد مشترک هستند: • از یک طرف در نقد و حتا رد اقتدار سنتی، خصوصاً اقتدار کلیسا ، و از سوی دیگر در تلاشی متهورانه و سازنده برای فهم و توضیح انسان و جهان ، و به طور مشخص برای تعريف نقش انسان در جامعه ، چه آن طور که هست و چه آن طور که باید باشد. • اشتراک دیدگاه های اندیشمندان روشنگری در بسیاری از موضوعات « همچون منشأ حیات ، معرفت شناسی قانون طبیعی ، رواداری دینی، آزادی سیاسی» ، وسیع بود و در این موارد تنها در جزئیات باهم اختلاف داشتند. اصطلاح «فیلوزوف» برای اشاره به همین اندیشمندانی استفاده می شد که چنین دیدگاه های مشترکی داشتند، و فیلوزوف ها در واقع خود را نوعی انجمن اخوت می دیدند که در کارزاری مشترک درگیر بودند، گروهی از برادران که منش و آرزویی مشترک داشتند. 🔹 برای مطالعه ادامه مطلب به جلد ۵ صفحه ۴۲۳ ، تاریخ فلسفه ی راتلج مراجعه شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ روشنگری اسکاتلندی_انگلیسی • اصطلاح روشنگری اسکاتلندی برای مشخص کردن صد سال فعالیت فکری و تلاش فرهنگی به کار میرود که از حدود دهه ی دوم قرن هجدهم آغاز شد. دانش ما از این دوره با کشف ذخایر بیشتری از نسخ خطی و انتشار مجدد منابع نادر چاپی توسط ناشران در حال تغییر است. • گرچه من در این نوشته می خواهم به تحولات فلسفی بپردازم این روشنگری صرفاً فلسفی نبود نویسندگان تاریخ ، حقوق و پزشکی اسکاتلندی تحت تأثیر بحث های فلسفی قرار گرفتند و واکنش نشان دادند؛ خود فیلسوفان نیز آثار پیشرویی در علوم اجتماعی پدید آوردند؛ و علوم طبیعی و هنر در اسکاتلندی به لحاظ ملی و بین المللی به جایگاه برتری رسید. • با این حال نباید روشنگری را صرفاً بر اساس ابداع تعریف کرد روشنگری پیوستگی های مهمی با قرن پیشین داشت و در عین حال روبه رو شدن با نقد باعث شد اثار بهترین مدافعان سنت درست اعتقاد موجود از کیفیت نوینی برخوردار شود. 🔹 برای مطالعه ادامه مطلب به جلد ۵ صفحه ۴۹۸ ، تاریخ فلسفه ی راتلج مراجعه شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ روشنگری آلمانی • روشنگری آلمانی پدیده ای جدا افتاده نبود. روشنگری آلمانی با تحولات دیگر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی پیوسته بود آلمانی ها نیز مانند متفکران دیگر کشورها هواخواه آرمان نوین دانایی بودند. • متفکران آلمانی در فکر انتقادی آموزه ها و نهادهای پذیرفته شده ی پیشین از منظر عقل بودند گرچه روشنگری آلمانی سخنگویان خاص خود را داشت بدون تأثیری که از بیرون پذیرفت بسیار متفاوت می بود. دو کشور یعنی فرانسه و بریتانیای به طور خاص در شکل دهی به روشنگری آلمانی اهمیت داشتند اغراق نخواهد بود که بگوییم روشنگری آلمانی بدون تأثیر روشنگری بریتانیایی ناممکن بود. • فصل حاضر در پی کاوش در تأثیر فیلسوفان بریتانیایی بر روشنگری آلمانی است افتادن به دام مناقشه بر سر تاریخ آغاز واقعی روشنگری خیلی ساده است ، برخی پژوهشگران گفته اند خانواده ی ایده ها و منش هایی که مشخص کننده ی آن چیزی هستند که امروز «روشنگری» خوانده می شوند در نیمه دوم قرن هفدهم ریشه دارند. 🔹برای مطالعه ادامه مطلب به جلد ۵ صفحه ۵۴۸ ، تاریخ فلسفه ی راتلج مراجعه شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ◽️نوشته:ایمانوئل کان
| | | ❖ فلسفه ی بریتانیایی و عصر روشنگری • کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و «عصر روشنگری»، به تحولات فلسفی قرن هجدهم میلادی اختصاص دارد و می‌کوشد از تأثیر «عصر روشنگری» بر اندیشه‌ی آن دوران بگوید. این کتاب ضمن تشریح معنای روشنگری و فلسفه‌ی بریتانیایی، رابطه‌ی متقابل آن با روشنگری فرانسوی و آلمانی را توضیح می‌دهد. 🔹خرید نسخه دیجیتال 💻 https://www.ketabrah.ir/go/b58718 🔸خرید نسخه چاپی 📖 https://www.iranketab.ir/c/e7d278 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 یکشنبه ۸ بهمن ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ◽️نوشته:ایمانوئل کان
| | | ❖ چرا روشنگری برای ما مهم است؟ • عدم مطلق‌گرایی و توجه به گوناگونی اندیشه های روشنگری از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ این تصور که روشنگری در آلمان ، فرانسه و انگلیس_آمریکا و سایر نقاط دنیا یکدست می باشد یک تصور ناپخته است لذا شما وارد هر نقطه از اروپا بشوید، ظهور قرائت متفاوتی از روشنگری را مشاهده می‌کنید. • با این‌ حال یک نکته را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و آن اینکه روح مدرنیته_که شاید بتوان از آن به اومانیسم و سوبژکتیویته تعبیر کرد- در تمام غرب با همه تنوع و تکثری که در آن باید فرض شود، وجود داشته و دارد. • وجه مشترک اندیشه های روشنگری_اومانیسم و سوبژکتیویته_در علوم طبیعی و انسانی سر ریز شده و به صورت های مختلفی ظهور و بروز پیدا کرده است و حتی جریان های منتقد نیز بی نصیب از تاثیرات آن نیستند و در بسط اندیشه ای خود ذیل روشنگری تعریف می شوند. • مشخص می شود که روشنگری نقطه عطفی در تاریخ علم علی الخصوص علوم انسانی تلقی می شود و بدون فهم این جریان فکری و اندیشه های قوام بخش آن نمی توان به فهم علوم برآمده از این جنبش نائل آمد. • برای انسان ایرانی که نسبت فرهنگی و اجتماعی با این اندیشه خاص و علوم برآمده از آن ندارد ولی مورد هژمونی قرار گرفته است ، ضروریست برای بازسازی هویت خود به شناخت این جنبش فکری بپردازد و سپس این جنبش را به نقد بکشد و در نهایت طرح ایجابی خود را رو نماید. • • • هئیت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ درس گفتار «نیچریه» • با ارائه ی استاد مهدی موسوی 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۱۷ بهمن ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ انقلاب اسلامی بر آمده از نظریه اجتماعی اسلام • تصویر شاید بی کیفیت باشد ولی حاکی از روح انقلاب اسلامی است؛ اگر چه ممکن است در تفسیر و انتساب ، اول کلام سخن بسیار باشد ولی بخش دوم را بدون هیچ شکی می توان از مقومات جنبش فکری ، سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی قلمداد کرد. • اسلام حقیقی به عنوان دینی که نسبت تنگاتنگی با جامعه پردازی دارد ، در سال های دور بخاطر بازگشت حکومت های سلطنتی ، به حاشیه رفته و ظرفیت های حداکثری اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی آن نادیده گرفته شد و در نهایت به احکام فردی تقلیل یافت! • در سال های نزدیک نیز با پیدایش گروه ترقی خواهان روشنفکر ، شاهد نوع دیگری از مواجه با دین ، علم و اجتماع هستیم؛ طوری که در ادبیات بسیاری از آنان یا به صورت پنهان یا صریح این نسبت مورد هجمه قرار گرفته است. • برهان ضرورت نبوت بر سیطره قلمرو دین در وادی اجتماع تاکید ویژه ای دارد و از سوی دیگر ، وقتی به دین خاصی همچون اسلام مراجعه می شود ، مولفه های مشهود است که از لوازم آن نظریه اجتماعی منحصر به فردی تولید می گردد. • امام خمینی (ره) و متفکران انقلاب اسلامی با تکیه بر همین استعداد درونی دین و بهره گیری از اجتهاد جواهری به فعال کردن ساحت اجتماعی پرداختند و قوه های درونی را در نسبت به کلان ساختار های اجتماعی صورت بندی کردند و زمینه را برای شکل گیری علوم جدیده برای سامان دهی این ساختار ها ایجاد نمودند. انقلاب اسلامی نمونه بارزی از همین نوع مواجه اجتهادی می باشد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۲۴ بهمن ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b