🍃🌿🍃🌿
🌿🍃
🍃
#سؤال413
#قرآنی
#سرپیچی_زن_و_مرد_از_وظایفشان
سؤال کننده: خانم کرمی
سلام به همه دوستان عزیز و بزرگوار، سؤالی برایم پیش آمده در مورد آیه ۱۲۸ سوره نساء (وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً ...). هم تفسیر و مسائل شرعی و حقوقی آن را میخواهم بدانم.
سپاسگزارم.
#پاسخ413 :
سلام دوست عزیز 🌹
آیه ١٢٨ سوره نساء، بحث نُشوزِ مرد را مطرح میکند.
در قرآن کريم، نُشوز را هم در مورد زن داریم و هم در مورد مرد. نُشوز، اِعراض از حقوقِ زن و مرد و سرپیچی از وظیفهٔ طرفین است؛ مثلاً عدمِ تمکين جنسی زن، یا خیانت هر کدام از طرفین، و ناسازگاری و اِعراضِ مرد در زناشویی و نفقه دادن.
در مورد نُشوزِ زن🙎♀، آيه ٣۴ به بعدِ این سوره را داریم، که چهار مرحله را به مرد پیشنهاد داده؛
و در مورد نُشوزِ مرد🙎♂، آیه ١٢٨ به بعد.
با توجه به جمعبندی این آیه و احادیثی که در این زمینه آمده، حکم شرعی برای نُشوز مرد، به این صورت است که زن برای گرفتن حق خودش در مرحله اول باید موعظه کند، و اگر فایده نداشته باشد، مرحله بعد رجوع به داور و حاکم است که حاکم، مرد را الزام میکند تا به وظیفه خودش عمل کند، اگر باز هم مرد امتناع کرد، تعزیر -مجازات- میشود.
📚 "منابع فقه شیعه؛ ج۲۶، صص۶٠٧،۶٠٩،۶١١،
ح۹۴۹تا۹۵۶ا"
در قانون مدنی و مجازات اسلامی هم آمده که اگر مرد از نفقه دادن استنکاف کرد، محکوم و حتی تعزیر میشود.
این آیه لطائف زیبای اخلاقی و اجتماعی را در جایگاه زن و مرد، بیان میکند؛ و برای حفظ امنیت زن در برابر مردی که ناشزه است و زنی که از نُشوز و اعراض مرد میترسد، بهترین پیشنهادی که میدهد صلح و گذشت است💐.
یعنی یک سری مشکلات دو طرفه وجود دارد که برای تحکیم خانواده، مرد از خطاهای زن چشم میپوشاند و زن هم از یک سری حقوق خود میگذرد برای اینکه منجر به طلاق نشود و خانواده مستحکم بماند؛ در واقع برای اینکه از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند، این آیه پیشنهاد به مصالحه میدهد🤝 و با توجه به شرایط، باید تصمیم بگیرند که این کار را میخواهند انجام بدهند یا نه؛ هرچند چنین زنی اجازه دارد به داور و حاکم جامعه رجوع کند و تمام حقوقش را بگیرد، یعنی این اجازه طبق این آیه سلب نشده است.
🖌 پس پیشنهاد زیبایی که قرآن در این مورد مطرح کرده اینگونه است و نکتههای مختلفی در این آیه وجود دارد👇:
1⃣ باتوجه به شأن نزولی که این آیه دارد، در رابطه با مردی که دو زن دارد بیان شده، و زن مُسنِ او که مورد نُشوز قرار گرفته و از اعراض همسرش هراسان است، و برای اینکه پشتیبانی و حمایت همسر را داشته باشد، میتواند از برخی حقوق خود صرف نظر کند، در واقع چنین زنی بین بد و بدتر، بد را انتخاب میکند.
2⃣ در آیه ١٢٩ سوره نساء باتوجه به شأن نزول آن، اشاره زیبایی به تعدد همسر دارد، و تعدد همسری را که در آیهٔ ٣ سوره نساء به شرط عدالت آمده، رد میکند:
🍃«فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ ؛
زنانی که شما را خوش آید دو یا سه یا چهار به همسری بگیرید💑.»🍃
و در آیه ١٢٩ سوره نساء، با «لَنْ» شرط عدالت را نفی میکند و میفرماید:👈 "ولو اینکه شدید حریصِ آن زن باشید"، یعنی نمیتوانید شرط عدالت را داشته باشید:
🌱«وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»🌱
پس با توجه به عدالت، تعدد را هم نفی میکند.
3⃣ در آیه ١٣٠ سوره نساء خداوند مطرح میکند که من نگاهم اصلاح و صلح است ولی اگر راهی برای صلح پیدا نکردید جدا شوید، یعنی مجوزی هم برای طلاق میدهد.
@ayna_valiollah_porseman
🍃
🌿🍃
🍃🌿🍃🌿
🔒💭
#سؤال414:❓
#احکام_شرعی
#نگاه_به_عکس_شهدا
سلام. می خواستم بدونم نگاه کردن به عکس شهدا _نامحرم هستند_ چه حکمی دارد؟
#پاسخ_414:
سلام دوست عزیز🌹
💠 نگاهکردن خانم به عکس شهدا و علما که نامحرم هستند، از نظر فقهی اشکال ندارد و جایز است✔. هرچند برای بیماردلی که در نگاهش العیاذبالله قصد ریبه و لذت باشد و ایجاد انگیزهای برای گناه کند، جایز نیست🙈.
✨در کنار حکم فقهی، ذکر این مطلب هم خالی از لطف نیست که با توجه به درجات وجودی فرد📶، هر عملی ممکن است برای شخصی مستحب، برای شخص دیگر مکروه و یا حتی حرام باشد.
💠 اصل در این مسأله، همسو بودن با شیوه شهدا و علماست. چه بسا مشاهدهٔ سبک و روش علما و شهدا، تأملکردن در احوالات، جملات و سخنان روشمند آنان، بالاتر از نگاه دوختن به تصویر چهره آنهاست👌.
✨البته باید دقت کرد که زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا🌕 امر پسندیدهای است؛ اینکه دیده میشود افراد از طرق مختلف، نظیر زدنِ عکس شهدا بر کولههای اربعین، همراه داشتن عکسهایشان در راهپیماییها، در فضای شخصی و منزل، همینطور در قالب فعالیتهای هنری🎨 و در فضای مجازی📱 سعی در فرهنگسازی و بیان جایگاه این اسطورهها دارند، بسیار عالیست.
با تشکر از شما همراه گرامی، امید که پاسخ را دریافت کرده و به نحو احسن عمل کنیم😊.
@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
dbc_9272cea1b116539f85c0e42ad7b395a3.jpeg
217.9K
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
نگاه به عکس شهدا و علما توسط بانوان چه حکمی دارد⁉
مشاهده پاسخ #سؤال_414 در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭
#سؤال_415:
#قرآنی
#اطلاق_ضمیر_جمع_برای_خداوند
سؤال کننده: بی نام
با اینکه خداوند "هُوْ" و یکتاست؛ چرا در سوره قدر و کوثر، "انّا" آورده شده و خودش را جمع بیان میکند ؟!
#پاسخ_415 :
سلام دوست عزیز💐
در قرآن کریم بارها مشاهده کردیم که خداوند وقتی از افعال خود خبر میدهد، از کلمه و ضمیر مفرد استفاده میکند.
✨«ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم؛
بخوانید مرا، تا اجابت کنم شما را.»✨
📖 "فاطر، ۴٠: ۶٠."
🖌 اما برخی مواقع، در زبان عربی و گاهی غیر عربی، متکلم و گوینده به دلایل متعدد، به جای اینکه بگوید: "من این کار را انجام میدهم."
میگوید: "ما این کار را انجام میدهیم."
اما علت این امر در چیست ❓
1⃣ قرآن کریم، زبان محاورهای را که بهترین وسیله ارتباط با انسانهاست برگزیده؛ مثلاً در زبان محاورهای میگوییم "فلانی جوانمرد است."
در حالیکه ممکن است زن باشد نه مرد.
و همچنین در آیه ١۵ سوره فاطر داریم: «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ...» ضمیر «أَنْتُمُ» مذکر است، در حالیکه خطاب عمومی است و متوجه میشویم که منظور همه انسانها هستند نه فقط مردان.
2⃣ گاهی متکلم برای اینکه عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند، به جای اینکه بگوید "من"، از کلمه "ما" استفاده میکند.
بارها مشاهده کردیم افراد به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده میکنند؛
مثلاً: "ما آمدیم شما نبودید." که هم در ضمیر "ما" و هم در ضمیر "شما" که حالت جمع دارد، منظور مفرد است؛ اما برای تعظیم، احترام و شخصیت بخشیدن از ضمیر جمع استفاده شده است.
در مورد خداوند تبارک و تعالی نیز گاه از باب تشریف و تعظیم از "نحن" استفاده میشود.
📖 خداوند در آیه اوّل سوره فتح میفرماید: ✨«إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِینا؛
به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم.»✨
خداوند به خاطر اشاره به عظمت خود میگوید: "ما شهر مکه را فتح کردیم."
و تعبیر "ما" که به عظمت اشاره دارد، با ذکر "فتح" مناسبتر است.
همچنین این نکته در آیههای زیر نیز جریان دارد:
✨«إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا؛
ای پیامبر! به راستی ما تو را شاهد بر امت و مژدهرسان و بیمدهنده فرستادیم.»✨
📖 "احزاب، ٣٣: ۴۵."
✨«إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر؛
ما این قرآن عظیم الشأن را در شب قدر نازل کردیم.»✨
📖 "قدر، ٩٧: ١."
✨«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ؛
بیتردید ما به تو خیر فراوان _که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه میگیرد_ عطا کردیم.»✨
📖 "کوثر، ١٠٨: ١."
3⃣ گاهی هم خداوند متعال، برای اینکه توجه ما را جلب کند به اسبابی که او برای انجام کاری قرار داده است، به جای اینکه بگوید: من انجام دادم؛ تعبیر به ما میکند.
مثلاً گاه خداوند جان گرفتن را به خود نسبت میدهد، گاه به حضرت عزرائیل علیهالسّلام و گاه با صیغه متکلم مع الغیر بیان میکند، مثل👈 «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِير؛ بیتردید ماییم که زنده میکنیم و میمیرانیم، و بازگشت به سوی ماست.»
📖 "ق، ۵٠: ۴٣."
در آیهٔ ۴ سوره رعد داریم:
🍃«ما برخی از آنان را در میوه و محصول با آنکه از یک آب سیراب میشوند بر برخی دیگر برتری میدهیم...»🍃
و همین تعبیر "ما برخی را بر دیگری برتری میدهیم" به این معنا نیست که در این بین، اسبابی غیر از خداى سبحان نیز در کارند، بلکه همه به خداوند منتهى مىشوند و به امر او عمل میکنند.
همچنین در آیه ۶١ سوره یونس داریم:
✨«.. و شما ای مردم! هیچ کاری انجام نمیدهید، مگر آنکه وقتی سرگرم به آن کار هستید، گواه و شاهد شماییم.»✨
تعبیر به صیغه جمع در مورد خداوند، براى اشاره به عظمت مقام اوست، با اینکه ذات پاک او از هر جهت یکتاست؛ و اینکه همواره مأمورینى سر بر فرمان او دارند، و در اطاعت امر خداوند آماده و حاضرند.
💡نکته قابل ذكر این است که گاهی ممکن است در یک آیه، هر سه حکمت وجود داشته باشد؛
مانند: «إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»
4⃣ گاهی خداوند با بیان ضمیر متکلم وحده، شدت نزدیک بودنِ فعل به ذات مقدس خويش را نشان میدهد؛
✨«فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ؛
در بهشت بلند مرتبت مقام عالی یافتهاند.»✨
"غاشیه، ٨٨: ١٠."
✨«وَادْخُلِي جَنَّتِي؛
و در بهشت من داخل شو.»✨
"فجر، ٨٩: ٣٠."
خداوند با بیان «جَنَّتِي» میخواهد عظمت بهشت را بیان کند؛ "به بهشت خودم وارد شو😊."
@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_416:
#دینی_عبادی
#توجه_در_نماز
سؤال کننده: خانم معصومه صادقی
سلام با این فکرهای مشوش سر نماز چه کنم؟
📢 #پاسخ_416:
سلام دوست عزیز🌹
رخوت، سستی و یا عدم تمرکز سر نماز، میتواند از شیطان و متأثر از نیروهای منفی اعمال انسان باشد😣.
💌سعی کنید در همه حال به یاد خدا باشید و برای رضای او زندگی کنید.
با امام زمان ارواحنافداه❤ ارتباط بگیرید، خود را به ایشان وصل کنید، حتی با یک صحبت کردن ساده، در امور زندگی خود از ایشان کمک بگیرید🤲.
در این زمینه میتوانید از قرارهای معنوی⏰ گروه أينولیاللهارواحنافداه استفاده کنید.
💌 افسار نفس را در دست خود بگیرید، و هر زمانی که خواست سرکشی کند افسارش را بکشید و آن را مهار کنید👊؛ وقتی بدانید این حالات در نماز از شیطان ناشی میشود، تلاش خواهید کرد در باقی نماز توجه بیشتری داشته باشید؛ در این حالت نفستان را مورد سرزنش قرار دهید، و او را هوشیار کنید که در برابر پروردگار عالم✨ ایستادهاید.
◽@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
1601649633816dbc_771a11efe858a96b98ab352dfe78f438.jpg
339K
۱۳۹۹٫۰۷٫۱۱
▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
🔒💭
#سؤال_417❓
#دینی_عبادی
#فلسفه_ارکان_نماز
سلام.
کاش استاد عزیز مفهوم و فلسفه اذکار و حرکات نماز، مثل رکوع را به طور خلاصه میفرمودند، تا با آگاهی بیشتری انجام دهیم.
📢 #پاسخ_417
سلام دوست عزیز🌹
هركدام از اذكار و حالات نماز از جمله ركوع، سجود و قيام، جدا از امر تعبّد و بندگیِ خداوند اشاره به حقايق عرفانی، معنوی، سير و سلوک و كمال دارد.
🦋فلسفه قيام:
حاج ميرزا جواد ملكی تبريزی در كتاب گرانسنگ أسرار الصّلوة میفرمایند: «حقيقت قيام، عبارت از ايستادن در پيشگاه پروردگار برای ادای حقّ عبوديّت و بندگیِ او و جلب خيرات پروردگار، و اُنس گرفتن با او و لذّت بردن به مخاطبات و گفتگوی با او در كلام، و به مناجات با او در دعا🤲، و چاره كار برای توقف طولانی خود در روز قيامت و دفع هول و هراسی😱كه در انتظار انسان هست میباشد و از اين كه در نماز بر هر دو پا بايستد به اين حقيقت پیببرد كه مسلمان بايد در مقام خوف و رجا باشد، و از پايين افكندن سر در هنگام نماز، الزام قلب را بر خشوع و تواضع و دوری از رياستطلبی و خودبزرگبينی فهم نمايد و بداند كه در فردای قيامت او را در پيشگاه ذات اقدس خود، ايستادنی است كه چگونگی آن را اين ايستادن تعيين میکند، و لذا سزاوار است كه انسان آن چه در توان دارد در تصحيح قيام نماز خود، به كار گيرد. لذا خيلی مراقب باشد كه مبادا باطنش مخالف با رضای پروردگار باشد، و به ناچار در چنين مقام خطيری تواضع و فروتنی او لااقل همچون تواضع در محضر سلطانی🤴از سلاطين دنيا خواهد بود، چگونه كسی كه در مقابل حاكمی قرار میگيرد مراقب تمام حركات و گفتههای خود میباشد، كه مبادا سخنی بر خلاف رضای او بر زبان آورد، و يا از معنای آنچه میگويد، غافل باشد و يا اشارات مخاطبات سلطان را در نيابد، و خدايی كه ملکالملوک و جبارالجبابره است هرگز نزد مسلمان از بشری مثل خود بیمقدارتر نخواهد بود.»
📚 "ملكی تبريزی، حاج ميرزا جواد؛ أسرار الصّلوة؛ انتشارات پيام آزادی، ج١، ١٣۶٣، ص٣٢٣."
🦋فلسفه ركوع:
ركوع آن است كه پس از پايان سوره، به نيّت تعظيم و فروتنى در برابر فرمان و عظمت پروردگار، تا حدى خم شويم كه دستها به زانوها برسد، كمر صاف باشد، گردن كشيده باشد، گويا نمازگزار حاضر است كه در راه خدا گردنش زده شود.
ركوع كه از اركان نماز است و كم يا زیاد شدن آن، چه به عمد يا سهو، نماز را باطل مىكند، از بهترين نوع اظهار بندگى است.
ركوع ادب است و سجود قرب، و كسانى به خدا نزديک مىشوند كه در اظهار ادب كوتاهى نكرده باشند و اين مضمون كلام امام صادق علیهالسّلام است.
📚 "همان، صص١٧٢ و ١٧٣."
🦋فلسفه سجده:
سجده، نشان تذلّل و خاكسارى در برابر خداوند و عالىترين درجه عبوديت است. انسان با سجده، خود را همرنگ با هستى مىكند ✨« و للّه يَسْجُدُ ما فى السّموات و الأرض »✨
📖 "نحل، ۴۹:۱۶."
سجده بهترين حالتی است كه انسان به خدا نزديک میشود. سجده، رمز دورانهای چهارگانه زندگی انسان است .
امام علی علیهالسّلام میفرمایند: «سجده اول، يعنی اين كه از خاک هستم و سر برداشتن، رمز زندگیِ دنيايی است. سجده دوم، رمز مردن و به خاک خفتن است و سربرداشتن، رمز محشور شدن است.»
📚 "بحار الأنوار، ج٨٢, ص١٣٩."
به این مضمون که: "شما را از خاک آفريديم و به خاک بر میگردانيم و بار ديگر از خاک، بيرونتان میآوريم."
📖 "طه، ۲۰: ۵۵."
سجده نشان عبوديت است. 📚 "همان، صص١٧۴ و ١٧۵."
▫@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
dbp_0aaff0f729bd6730a1f04006de2d4b43.jpg
287.2K
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
مفهوم و فلسفه اذکار و حرکات نماز چیست❓
مشاهده پاسخ #سؤال_417 در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔒
#سؤال_418: ❓
#قرآنی
#عِلمِ_معصومین_به_امور
سلام خدمت استاد عزیز
میدانیم که ائمه علیهمالسّلام علم غیب داشتند و از بسیاری از حوادث و علل آنها و حقایق و آینده و... اطلاع داشتند. چگونه و چه زمانهایی از این علم غیب بهره میبردند؟
علم ائمه علیهمالسّلام به امور غیب چگونه بود؟ آیا به راستی به همه امور واقف بودند؟ یعنی امیرمؤمنان میدانستند که در لیلة المبیت شهید نمیشوند؟
📢 #پاسخ_418:
سلام دوست عزیز🌷
ائمه اطهار علیهمالسّلام دارای ۲ نوع آگاهی هستند:
1⃣ علم و دانشی که از راه عادی، مانند بقیه مردم فراهم میآید؛ روش و رفتار آنها در زندگی مثل خرید و فروش، معاشرت، خوردن و آشامیدن، جنگ و صلح⚔، و مسائل سیاسی-اقتصادی و...
2⃣ علومی که از راههای ماورای طبیعی حاصل میشود.
زمانی که امیرالمؤمنین علیهالسّلام مطالبی دربارهٔ نحوه به دنیا آمدن و شهادت امام حسین علیهالسّلام مطرح میکنند، علم غیب امام است.
🔆معصومین علیهمالسّلام در این عالمِ علّت و معلولی زندگی میکنند، روش و رفتارشان در زندگی مانند سایر مردم بوده، و قضای الهی بر این است که در زندگی مانند سایر مردم عمل کنند؛ زیرا اگر غیر از این بود امتحان، آزمایش، صبر در برابر مشکلات معنا نداشت.
آگاهی از غیب همهجا نشانه کمال نیست، مثلاً شبی که امام علی علیهالسّلام در جای پیامبر صلّیاللهعليهوآله خوابید؛ اگر آن حضرت علم داشت که مورد خطر قرار نمیگیرد، کمالی برای آن حضرت محسوب نمیشد -کمال برای معصوم مثل کمال برای ما بالا رفتن از سفلی به علیا نیست بلکه اوج نورانیت و رفع حجابهای نورانی است- زیرا در این صورت همه حاضر بودند جای آن حضرت بخوابند، با توجه به مطرح بودن بحث کمال در اینجا علم نداشتن به غیب خود کمال محسوب میشود، پس میتوان گفت گاهی خداوند اراده میکند تا معصوم به جهت همین کمال از نتیجه عمل خود با خبر نشود.
💌 آیات ١٧٩ سوره آل عمران، ٢۶ و ٢٧ سوره جن، که میفرماید: خداوند علم غیب را در اختیار رسولان قرار میدهد و همچنین براساس روایات ائمه اطهار، که امام صادق علیهالسّلام میفرمایند: «هنگامی که امام اراده میکند، چیزی را بداند، خدا به او تعلیم میدهد.»
💌 در روایات نقل شده که امام هادی علیهالسّلام برای شفای بیماری خود شخصی را برای دعا به کربلا فرستاد، یا امام کاظم علیهالسّلام خرمای زهر آلودی که هارون الرّشید به حضرت داد را میل نفرمود و گفت: هنوز وقتش فرا نرسیده است و یا امام باقر علیهالسّلام میفرماید: «ما برای دفع شرّ سلطان فلان دعا را میخوانیم.»
🔆همه اینها حاکی از آن است که این ذوات مقدّسه✨ برای حفظ جان شریفشان از هیچ کوششی فروگذار نکردهاند.
از طرفی شهادتی که انسان از قبل مطّلع باشد و برای رضای خداوند و تسلیم امر او و به خاطر رعایت مصالح مهمتر خود با پای خویش به قتلگاه برود چیزی جز ارتقای رتبه و درجه برای انسان نیست.
▫@ayna_valiollah_porseman
🔓💭
💭🔒
❓#سؤال_419:
#قرآنی
#مشخصبودن_زمانتولدوشهادت_ائمهاطهارعلیهمالسّلام
با سلام خدمت شما و استاد عزیز
ممنون میشم پاسخ بفرمایید:
با توجه به اینکه قبل از تولّد هر امام، نحوه تولّد و شهادت او توسط دیگر ائمه بیانشدهبود؛ مثلاً پیامبر و امام علی علیهماالسّلام در سرزمین کربلا رسیدند و ماجرای شهادت امام حسین را نقل کردند و همینطور دیگر امامان؛ پس این صحبت چگونه توجیه میشود که مثلاً امام علی علیهالسّلام در جنگها نگران جان امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام بودند در حالیکه میدانستند آنها به نحو دیگری شهید میشوند. اگر بگوییم که ممکن بود تقدیرها عوض شود اینگونه تمام پیشبینیها و صحبتهای اهل بیت نیز بیمفهوم و غلط میشد.
همچنین میبینیم که خداوند هر جا که لازم بودهاست به صورت معجزه، جان اهل بیت را نجات دادهاست؛ مثلاً ماجرای زنده ماندن امام سجّاد علیهالسّلام. پس اگر قرار بود ایشان شهید شوند و تقدیرها عوض شود این اتفاق میافتاد اما خداوند به صورت معجزه ایشان را نجات داد.
یا مثلاً اگر اکنون برای امام زمان اتفاقی بیفتد ماجرای ظهور و وعده خداوند و انتظار ما چه میشود؟
📢 #پاسخ_419:
سلام دوست عزیز🌷
علم امیرالمؤمنین به عدم شهادت حَسَنین علیهماالسّلام و یا علم ما به ظهور حضرت حجّت ارواحنافداه موجب عدم نگرانی و یا عدم نیاز به دعا نیست. منظور از دعا آیا فقط نگرانی برای خطر به شهادت رسیدن حضرات هست؟
خیر...
🔆علم ما به زنده ماندن امام زمان ارواحنافداه تا زمان ظهور، کفایت نمیکند که برای سلامتی ایشان دعا نکنیم؛ اما دعا کردن میتواند تقدیرهای دیگری که ممکن است برایشان رقم بخورد را تغییر دهد؛ از جمله: جراحت، بیماری، صدمه، لطمه از آلودگیها، و اکنون سنگینی گناهان شیعیان بر قلب ایشان، که با دعا قابل رفع است.
چنانکه اگر یکی از اولیای الهی به فردی گفت یک سال بيشتر زنده نمیماند؛ آیا این فرد میرود خود را از بلندی به پایین پرت کند، با قطع به این علم که مسلّماً او نخواهد مرد؟!
یعنی علم به دانستن تأخير زمان مرگ، نگرانیهای دیگر را منتفی نمیکند.
از طرفی دعا سلاح🗡مؤمن است، که سازگاری الهی دارد، و این فیض، آنقدر بیکران و مطلق است که به پاس دعا برای سلامتی اماممان، برکات بسیار بر بنده سرازیر میگردد.
یعنی آموزشیست به بندگان که حتی اگر علم بر امری دارید از کلید🗝دعا غافل نشوید.
▫@ayna_valiollah_porseman
🔓💭
هدایت شده از أین ولی الله ارواحنا له الفداء
dbp_a01a8f67bfb3e2dc90eb036ca4774469.jpg
299.7K
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
علم ائمه اطهار علیهمالسلام به امور غیب چگونه است؟ چگونه و چه زمان هایی از این علم بهره میبردند؟
مشاهده پاسخ #سؤال_418 در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔒
#سؤال_420:❓
#دینی_عبادی
#اجازه_برای_دعا_در_حق_دیگران
سؤالکننده: خانم ر.ن
⁉با توجه به مطلب زیر که در فضای مجازی با آن مواجه شدهام، آیا درست است که برای دعای خیر در حقّ کسی، باید اجازه بگیریم؟
"فراموشتان نشود اگر برای کسی دعا نیز میکنید، باید از آن فرد اجازه بگیرید. این امری مهم است که همیشه باید مدنظرتان باشد.
گاهی ما اجازه شِفا و کمک نداریم و فرد باید رنج بکشد تا پاک شود."
#پاسخ_420:
سلام دوست عزیز🌹
خیر، برای دعای خیر در حقّ دیگران نیازمند اجازه نیستیم. آنچه به عنوان وظیفه و حقوق مؤمنان در حق هم هست، طلب دعای خیر برای یکدیگر است که در سیره ائمّه اطهار ✨علیهمالسّلام مکرّراً وجود دارد و به این امر توصیه شده است. همچنین دعا درحق دیگران خیرات و برکاتی برای دعاکننده دارد و دعا در حقّ دیگران نزدیکتر به اجابت است.
در قرآن کریم آیه ۶۰ سوره غافر، بندگان از جانب خدای سبحان دعوت به دعا شدهاند و به آنها، وعده استجابت داده شده است.
در روایت معروف «الجار ثم الدّار» حضرت زهرا سلاماللهعلیها در حقّ همسایگان🏠🏡دعا میفرمودند و در پاسخ به سؤال فرزند بزرگوارشان امام حسن علیهالسّلام که پرسیدند مادر چرا شما فقط برای دیگران دعا میکنید -نقل به مضمون-، فرمودند اوّل همسایه، بعد اهل خانه .
در روایتی یکی از اصحاب از امام صادق علیهالسّلام میپرسد: من خودم را به دعای برای برادرانم و پیروان اهلبیت مشغول میکنم؛ کارم این است که برای آنها دعا🤲میکنم و هیچ نظری به خودم ندارم. شما درباره روش من چه میفرمایید؟
حضرت ابتدا فرمودند: خداوند دعای شخصی را که دارد پشت سر دیگری دعا میکند، مستجاب میکند. بعد هم فرمودند: هرکس برای مردان و زنان مؤمن و برای دوستداران ما دعا کند، خداوند از زمان آدم تا قیامت بهازای هر مؤمن ثوابی به او عنایت میکند.
📚"وسائل الشیعة، ج۷، ص۱۱۰"
در آخر توجه به این نکته داشته باشید که ممکن است فردِ دعا شونده با توجه به اعمالی که دارد، مستحقِّ سرنوشتی متفاوت از دعایی که در حقّ او داریم باشد و اینکه چطور دعای ما در حق او اجابت شود، در این دنیا مستجاب شود و یا به صورت پاداش اخروی پس از مرگ دریافت کند، را نمیدانیم و ما موظّف به داشتن دعای خیر در حقّ یکدیگر هستیم، در هر صورت خداوند عالم، رئوفترین و مهربانترین وجود نسبت به بندگان است و آنچه مصلحتِ بنده باشد، با توجه به اعمال او و فضل و کرم خویش پیش میآورد.
▫@ayna_valiollah_porseman
🔓💭
۱۳۹۹٫۱۲٫۲۷
▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
کانال پرسمان گروه اینولیالله:
@ayna_valiollah_porseman
💭🔒
#سؤال_421 ❓
#اعتقادی
#توقف_یا_کسب_در_عالمِ_بعد_از_دنیا
#آیا_با_مرگ_دستِ_انسان_از_دنیا_کوتاه_میشود
#سؤالکننده: نسیم خانم
سلام. سؤالی برایم ايجاد شده است.
اینکه گفتید مؤمنین، پس از مرگ هم در حال سیر و بالا رفتن هستند!
مگر فقط این دنیا، مکانی برای انجامِ اعمال نیست؟ و وقتی از این دنیا میرویم دیگر هیچ عملی انجام نمیشود که موجب بالاتر رفتنمان شود. یعنی من فکر میکردم چیزی به ما اضافه نمیشود. مصداق اینکه میگویند دست انسان از دنیا کوتاه است.
#پاسخ_421:
سلام دوست عزیز❤
آری! دنیا، مکان انجام اعمال است و آخرت، محل برداشت؛ «الدنیا مزرعة الاخرة.» "تنبيه الخواطر، ج۱، ص۱۸۳."
حقیقتِ وجودیِ انسان در عالمِ ماده شکل میگیرد و بر اساس آن، پاداش یا عذاب میبیند.
ولی این بدان معنا نیست که انسان در برزخ و آخرت، رشد، سیر و کسبِ مقام ندارد🔝.
برزخِ انسان، ادامه حیات همین دنیای اوست.
در برزخ، انسان آثار اعمال خود را میبیند؛ صدقه جاریه، فرزند صالح، ساخت مسجد و... آثار مثبت خلق میکند😊.
اگر ظلم و جنایتی کرده و یا مشکلاتی ایجاد کرده آثار آن، به او میرسد😫.
از طرف دیگر نفسِ خود احتضار، قبر، فشارِ قبر، برزخ و.. آثار دارند؛ از جهتی پاککننده هستند، یعنی خود احتضار و برزخ، پاککننده و سیر دهندهاند؛ چه مثبت، چه منفی😇.
در احادیث و کتاب تجربیّات قبل از مرگ، آمده است که برخی مؤمنین، در بهشتِ برزخی، تحتِ تعلیم معصومین علیهمالسّلام قرار دارند؛ پس بر اساس سیر و جهتی که در این دنیا حرکت کردند🚶♂، اثر مثبت و سیر مثبت دارند.
بزرگان و عرفا از آن، به سکوی پرواز تعبیر میکنند؛ با هر جهت و سیری که در آن سکوی پرواز در زمان مرگ جدا شده است، با همان جهت و با همان سیر، مثل یک سفینهای که از جَو خارج میشود، بدون سوخت و با همان سرعت و در هر جهتی که حرکت میکند، همچنان حرکتش را تا بینهایت ادامه میدهد🦋.
از جهت دیگر، نفسِ ورود به عوالم بالا، رفع حجابها و دیدن و درک حقایق، انسان را در مسیر رشد و تعالی قرار میدهد و عشق بهشتیان، نسبت به حضرت حق دو چندان میشود💓.
▫@ayna_valiollah_porseman
🔓💭
💭🔒
#سؤال_422:❓
#اعتقادی
#سیر_معصومین_در_عالمِ_بعد_از_دنیا
سلام.
اینکه گفتید امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام در حال سیر کردن و بالاتر رفتن مقام هستند، مگر معصومین علیهمالسّلام سیر دارند؟ چون آنها مصداقِ اتمّ انسان کامل هستند.
#پاسخ_422:
سلام دوست عزیزم❤
آن ذوات مقدّسه نیز سیر دارند، هر چند نسبت به ماسوی الله و نسبت به پایینتر از خودشان، مصداق اتمّ هستند.
در حقیقت باید گفت که آنها نسبت به هر آنچه غیر خداست، مصداق اتمِّ کمال هستند⚗؛ امّا نسبت به خودِ حضرت حق، آنها هم در حال حرکت به سمت بینهایت هستند، یعنی نمیشود یک انتهایی برای آنها قابل تصوّر دانست.
بینهایتِ حقیقی را فقط و فقط در مورد حضرت حقّ جلّجلاله داریم. در موارد دیگری که مصداق بینهایت را مطرح میکنیم، مثلاً میگوییم سلسله اعداد، قطرات دریا💦، سنگریزههای بیابان بینهایتند؛ در اینجا، بینهایتها، بینهایتِ نسبی است، نه حقیقی. چون نسبت به حضرت حقّ، حدّ دارند، بی نهایتِ حقیقی نیستند، امّا چون ذهن ما قابلیّت تصوّر آن را ندارد🧠، بینهایت گفته میشود. پس بینهایتِ حقیقی، حضرت حقّ هستند، و برای او نمیشود انتهایی تصور کرد، و در مورد مصداقهای اتمّ یعنی معصومین علیهمالسّلام که به سمت حقّ در حرکتند، نمیتوانیم بگوییم به انتها رسیدند🔚؛ بلکه همچنان سیرشان ادامه دارد💫.
همچنین اینکه ما میبینیم امام صادق علیهالسّلام میفرمایند که «اگر کسی دو روزش در این دنیا مساوی باشد، مغبون است.» "أمالی صدوق: ص۷۶۶، ح۱۰۳۰"؛ پس به طریق اولی در آخرت هم اگر دو روزِ کسی مساوی باشد، ضرر دیده، یعنی رکود و راکد بودن، تعفّن ایجاد میکند🙊، باید رشد وجود داشته باشد، پس همه، در حال سِیر هستند.
صلواتِ ما هم دلیل بر این مدّعاست؛ وقتی ما درود میفرستیم بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، یک امرِ دو لبهست، هم برای ما یک صِله و ربط است؛ یعنی با اتصال به آن حضرات، اثرات مثبت، و سیر و رشد برای ما ایجاد میشود؛ و هم برای آنان؛ اگر چنین نبود نفسِ صلوات📿، دعا و... لغو و عبث میبود⭕!
▫@ayna_valiollah_porseman
🔓💭
🔒💭
#سؤال_۴۲۳:❓
#احکام_شرعی
#شبهه_حرمت_کسب_عکاسی_غیرمجاز
سؤال کننده: ناشناس
سلام. خسته نباشيد. من يک سؤال داشتم.
من قراره دوربين بخرم و شاید رشته عکّاسی بخوانم.
سؤالم اين هست كه اگر از كسایی عكس بگيرم كه می دانم عكسهای بیحجابشون رو تو فضای مجازی قرار ميدن من مسبّب اون گناه ميشم؟؟
يا به من مربوط نيست؟!
يا اگر بهشون بگم كه عكستون رو جايی نذارين،
حق رو ادا كردم؟ يا خير؟
#پاسخ_۴۲۳:
سلام دوست عزیز🌹
خدا را شاکریم که غرق در فیض الهی هستید و در انتخاب شغل آینده خود دقّت نظر دارید و رضایت خداوند جلّجلاله و کسب حلال برایتان مهم است🤲.
📹 طبق نظر مراجع عظام دامت افاضاتهم، عرفاً این کار برای عکّاس، کمک کردن به گناه به حساب نمیآید و مبادرت به انجام این عمل جایز است.
در دین اسلام، نه تنها تجسّس🔍 لازم نیست، حتّی شایسته است که عمل فرد را حمل بر صحّت کرد.
🗝چنانچه خداوند میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ..؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها، گناه است.»
📖"حجرات، ۱۲:۴۹."
قرآن کریم در این آیه، مردم را به دوری از سوءظن فرمان داده که نتیجه آن، حکم به صحّت در افعالِ شخص مسلمان است✅.
📹 هر چند از نظر کمالی میشود کارهایی را انجام بدهید تا اثراتی که در عالم خلق میکنید بهترین حالتِ ممکن باشد و به حرفه خود رنگ الهی بدهید❤.
📹 علاوه بر این، میتوانید گرایشهای مختلف این حرفه را هم بررسی کنید؛ در کنار عکّاسیِ پرتره، عکّاسیِ تبلیغاتی، صنعتی و... هم از شاخههای دیگر عکّاسی هستند که اتّفاقاً اگر علاقهمند به آن باشید از نظر درآمد خوب هستند👌؛
📹 و یا اینکه مانند یک سری از عکّاسخانههای مذهبی که در این چند سال اخیر به لطف خدا رشد خوبی✨ داشتهاند، عمل کنید و با نوآوری و تلاشتان در این عرصه به قشر مذهبی خدمات دهید و هنرتان را در جهت مثبت به نمایش بگذارید، در نتیجه نمونهٔ یک عکّاس مذهبی خلّاق شوید😊.
موفق باشید.🌺
@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_۴۲۴:
#دینی
#دلیل_تحقق_رؤیا_در_عالم_دنیا
❓سؤالکننده: خانم مریم
سلام
من یک سؤالی داشتم، سؤالم این هست که وقتی ما در خواب یک چیزی میبینیم و در عالم بیداری همان اتّفاق برایمان میافتد، دلیلش چیست؟
نتیجهٔ کارهاییست که قبلاً در بیداری انجام دادهایم؟ یا خواستِ خداوند و تقدیر ما بوده است؟! خیلی ممنونم🙏🌹
#پاسخ_۴۲۴:
سلام دوست عزیز🌸
🔸خوابها انواع مختلف و به طبع، منشأهای متفاوتی دارند و عوامل متعدّدی در شکلگیریشان مؤثر است.
🔸پيامبر اکرم صلىاللهعليهوآله میفرمایند:
رؤيا سهگونه است: نويدى از جانب خدا، حديث نفس -ذهنيات انسان-، و ترسى كه شيطان پديد مىآورد.
📚"كنز العمّال، ج۱۵، ص۳۶۳، ح۴۱۳۸۵، عن أبی هريرة"
🔸بخشی از خوابها بیاساس و پوچ است و خوابهای آشفته و شیطانی است و بخش دیگر، خوابهای صحیح و دارای تعبیر میباشد.
اصل تعبیر خواب از نظر قرآن 📖 و روایات، یک موضوع مسلّم و غیرِقابل انکار است،
امّا دقّت کنید🧐 تشخیص خواب و رؤیای صادقه از غیر آن، کار سخت و دشواری است و هرکس توانایی این تشخیص و تعبیر صحیح را ندارد و مطالب و دلایلِ غیرموثّق را نباید پذیرفت.
عوامل مختلفی در دیدن خواب😌 اثر دارد: حالات شبانهروز، افکار🤔، غذا 🍽، محیط و... .
به غالب خوابهای معمولی نباید خیلی بها داد و بهتر است تعبیر به خیر کرد و اگر در نظرِ فرد، خواب خوبی نبود، صدقه💵 داده شود.
💠 اینکه گاه آنچه در عالم دنیا اتّفاق میافتد را قبلاً در خواب دیدهاید، علّتهای مختلفی دارد:
🔹یک علّت آن به عوالم قبل، یعنی عالم ذر مرتبط است، اینکه خودتان در عوالم قبل، وقوع آن اتّفاق را رقم زدهاید و جزئی از تقدیر و سرنوشتتان شده است.
🔹علّت دیگر آن، میتواند این باشد که اعمال انسان، عکسالعملی دارد و بازتاب عملِ فرد، به او برمیگردد؛ عکسالعمل هر عملی، قبل از محقّق شدن در عالَمِ🌎 مُلک(دنیا)، تحقّق اوّلیۀ آن، در کُنه و حقیقت این عالم، یعنی برزخ وجود دارد.
در صورتی که خوابِ فرد، از نوع روحانی باشد، وقتی در خواب، روح از جسم جدا شد -البته نه به نحو کامل- وارد عالم بالاتر و برزخ میشود و در آنجا میتواند وقوعِ عکسالعملِ اعمال را پیش از وقوع در عالم مُلک، مشاهده کند، سپس در بیداری میبیند که عین آن محقّق شده است.
هر چند ممکن است، عکسالعملی را که در کُنهِ این عالم و در برزخ مشاهده کرده، محقّق نشود، به این دلیل که از طریق انجام عملِ خیر یا شرّ دیگری، تغییر کند، از بین برود و یا به آن شدّت و ضعف ببخشد.✅
◽@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_۴۲۵:
#احکام_شرعی
#متصدی_کفارهٔ_روزه
🌹سؤالکننده: ناشناس
🌹ببخشید اگر ما روزهٔ واجب را به عمد قضا کنیم، آیا پدر و مادر💑میتوانند کفّارهٔ آن را بدهند یا بر عهده خودمان است و باید از درآمد خودمان پرداخت کنیم!!!؟
#پاسخ_۴۲۵:
🍀سلام دوست عزیز
روزه یکی از پنج ستون اسلام است و روزهخواری از گناهان🖤 کبیره میباشد و عواقب بسیاری دارد.
در ابتدا باید از این گناه به خدا🤲پناه برد، ولی اگر العیاذبالله کسی مرتکب شد، خداوند راه🛣 جبران قرار داده است.
کفّارهٔ روزهٔ واجب بر عهده خودِ شخصِ قضاکننده است؛ چه خانمِ🙎♀ خانه باشد، چه فرزند👶.
کفّاره قضای عمد روزه، گرفتن دو🌙 ماه پیدرپی روزه و یا سیر کردن🍲 شصت فقیر است که قضاکننده در انجام هر یک از این دو مختار است و اگر فرد واقعاً توانایی💪 گرفتن روزه و یا پرداخت💴 کفّاره را ندارد، باید استغفار کند و هر زمان که توان پیدا کرد، کفّاره را بپردازد.
این مهر و لطف💖خداوند است که نمیخواهد بندهاش به سختی بیفتد، البتّه نباید⛔ در ادای کفّاره کوتاهی کرد.
در صورت پرداخت کفّاره، توسط شخص دیگر _برای مثال پدر👨_ در صورتی ذمّهٔ فرد بری میشود که:
1⃣ شخصی که کفّارهٔ دیگری را میدهد، _برای مثال پدر یا همسر_ باید رضایت قلبی💓داشته باشند و او را اجبار به این کار نکرده باشند.
2⃣ شخصی که برایش کفّاره داده میشود از پرداخت آن، مطّلع😇 باشد و بدون آگاهیِ او کفّاره داده نشود.
در غیر این دو صورت کفّاره از او ساقط نمیشود.
☀توفیق بزرگیست که در فکر و مسیر جبران گذشته هستید، إنشاءالله به مدد الهی💫 توفیق جبران کامل را داشته باشید.
◽@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_۴۲۶:❓
#اعتقادی
#تقویم_اسلامی
👤#سؤالکننده: م.ز
💎 گفته میشود مبنای ماههای قمری ۱۵ سال بعد از هجرت در زمان عمر به رسمیّت شناخته شده... پس مبنای محاسبه سال در زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله چگونه بوده است؟
در زمان ایشان، ماه نسیء بوده یا نه؟
زمان روزه گرفتن در زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله چگونه مشخص میشده؟
💎 از کجا میتوان مطمئن بود که احکام دینمان بعد از ۱۴۰۰ سال تغییر نکرده باشند؟
#مبنای_ماه_قمری #نسئ #احکام_ثانویه
#روزه
#پاسخ_۴۲۶:
به دلیل طولانی بودن، پاسخ در یک متن جداگانه آورده میشود.
🔒💭
#سؤال_۴۲۷
#اعتقادی
#زیارت_اهل_قبور
سؤالکننده: ر.ن.
❓با توجه به سخنان استاد الهیقمشهای، بر سر مزار کسی رفتن غلط است.
اگر این سخن نادرست است، لطفاً راهنمایی میفرمایید؟
#پاسخ_427:
سلام دوست عزیز 💖
✨بیان و پذیرشِ این مسأله، حتی رفتن به حرم مطهر معصومین علیهمالسّلام را نیز زیر سؤال میبرد!
در این صورت رفتن بر مزار پیامبر☀️ صلیاللهعلیهواله و اهل بیت علیهمالسّلام نیز نیازی نخواهدبود و سلام✋از راه دور کفایت میکند؛ درحالیکه این امر با سیره پیامبر صلیاللهعلیهواله، فاطمه زهرا و اهل بیت علیهمالسّلام کاملاً در تضاد است.
✨رفتن بر سر قبور و"زیارت اهل قبور"، حکمتها و به تبع فواید بسیار دارد؛ بدین خاطر در روایات، تأکید✍بسیار بر این امر شده است.
🌟حضرت فاطمه سلاماللهعلیها هر صبحگاه شنبه به زیارت قبور شهدا میرفتند و به سر قبر حمزه سلاماللهعلیه میرفتند و از خداوند، طلب رحمت🤲 و مغفرت برای ایشان میکردند.
📚 من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۱۸۰.
💫رسول خدا صلىاللهعلیهوآله: "زُرِ القُبُورَ تُذَكّرُ بِهَا الآخرِةَ"؛ به قبرستان برای زیارت اهل قبور بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود.
📚 نهج الفصاحة، ص۵۱۰.
🌺 رسول خدا صلىاللهعلیهوآله: "زُورُوا قُبُورَ مَوْتَاكُمْ وَ سَلِّمُوا عَلَیْهِمْ فَإِنَّ لَكُمْ فِیهِمْ عِبْرَةً"؛ به زیارت مردگان بروید و بر آنان درود و سلام بفرستید، زیرا این كار درس عبرتى براى شما میشود.
📚 بحار الانوار، ج۷۹، ص۶۴.
🌟 پیامبر اكرم صلىاللهعلیهوآله: «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبَوَیْهِ أَوْ أَحَدِهِمَا فِی كُلِّ جُمُعَةٍ غُفِرَ لَهُ وَ كُتِبَ بَرّا؛ كسى كه هر جمعه به زیارت قبر پدر و مادرش یا یكى از آنان🚶♂ برود، هم گناهش بخشیده میشود و هم نزد خداوند، فرزندی👨💼 نیكوكار به حساب میآید.
📚 بحار الانوار، ج۸۶، ص۳۵۹.
🌻محمد بن مسلم میگوید: به حضرت صادق علیهالسّلام عرض كردم: آیا ما مردگان را زیارت بنمائیم؟ حضرت فرمودند: آری. عرض كردم: آیا آنها از رفتن🚶♀ما بر سرِ قبرهایشان مطّلع میشوند؟ فرمودند: سوگند به خداوند آری، از آمدن شما بر سر قبرهایشان خبردار📣 میشوند و خوشحال میگردند😍 و با شما اُنس میگیرند.
🌺 راوی میگويد: به حضرت باقر عليهالسّلام عرض كردم: "آيا اهل قبور از افرادی كه به زيارت قبور آنها میروند آگاه💡 و خوشحال میشوند؟"
فرمودند: "آری، و نيز از بازگشت زائرين از قبور به محلّهای خود وحشت میكنند."
📚 وسائل الشيعة، ج۷، ص ۴۱۵.
✨قبر میّت، اولین منزل اخروی او پس از دنیاست🌏، دریچه ورود او به بهشت یا جهنم برزخی و دریچه ارتباط او با اهل دنیا.
⏰ زمانی که انسان از دنیا میرود و وارد عالم برزخ میشود به خاطر علقهای که بین این روح و جسمش وجود دارد💔 تا مدتهای مدید این روح نزد جسم خود میآید و با او صحبت میکند😍 و انس میگیرد.
میّت پس از مرگ همچنان با جسد خود، خانه🏡دنیوی و نزدیکانش در ارتباط است و محل دفن او مکان مناسبی برای رفتوآمد او محسوب میشود.
هرکسی که از دنیا👤 میرود اولین جای زمین که به آن توجه دارد محل قبر اوست برای همین داریم که بر سر قبر پدر و مادر و خویشاوندان💞 خود بروید، اگرچه از دور هم هدیه بفرستید و یا کار خیر به نیت آنها انجام دهید، به آنها میرسد اما کنار قبرشان💓بروید چرا که به آنجا توجه دارند، برایشان فاتحه بفرستید و به فرموده امیرالمؤمنین علیهالسّلام کنار قبرشان برای خود دعا🤲 کنید، آنها نیز از آن طرف برای شما دعا میکنند.
ممکن است همان زمانی که بستگان برای فاتحه برسر مزارش حاضر شدهاند روح آن میت هم حضور داشته باشد و حظّ وافر🥰 از حضور و فاتحه و خیرات آنها ببرد.
#قبور_شهدا #سیره_پیامبر #یاد_آخرت #عبرت #خانه_دنیوی #فاتحه #خیرات
◽@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
🔒💭
#سؤال_۴۲۸:
#تاریخاسلام
#همسران_پیامبر
سؤالکننده: خانم ن.
سلام و عرض ادب
⁉️دلیل چندهمسری پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله چیست؟
⁉️در فضای مجازی ۴۶ زن را برایشان نام بردهاند! آیا صحّت دارد؟
🔸لطفاً در مورد علّت همسران معصومین علیهمالسّلام توضیح بفرمايید.
#پاسخ_۴۲۸:
سلام بر همه جویندگان حقیقت❤️
🥺 متأسفانه دشمنانِ اسلام برای تخریب دین اسلام، پیامبر☀️ مکرّم اسلام صلیاللهعلیهوآله و اهلبیت علیهمالسّلام شبهات مختلفی ایجاد میکنند، تا بتوانند افراد را از آغوش اسلام جدا کنند.
👌اما الحمدلله هستند کسانی، چون شما دوست عزیز، که با دیدن هر متنی به دین خود بدگمان نمیشوید و جویای حقیقت هستند.🌹
🌺تعداد همسران حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله ۱۱ نفر بوده و برخی موارد ذکر شده در شبهه سندیت ندارند!
🔸برخی از منابع اهل سنت مانند ابنهشام تعداد👈 آنان را سیزده، بعضی مانند مسعودی و ذهبی پانزده نفر بیان کردهاند.
📚"تاریخ الاسلام، ج۲، ص۵۹۲-۵۹۹".
🍀سبب این اختلاف زنانی هستند که به عللی با پیامبر صلیاللهعلیهوآله زندگی نکردند و یا کنیز آن حضرت☀️ محسوب میشدند مثل ماریه قبطیه.
🌹#دلایلازدواجپیامبرومعصومینعلیهمالسّلام
🔎باید دقّت کرد که معصومین علیهمالسّلام حجّت خداوند بر روی زمین هستند؛ عمل و سیره آنان حجّت است؛ آنها بدون اذن حضرت حقجلّجلاله💫 کاری انجام نمیدهند؛ نسبت دادن انگیزه جنسی برای این ازدواجها توهین به ساحت مقدّس آنان است.
✍برای نمونه سراغ حضرت پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله میرویم؛ بااینکه در آن زمان، اعراب در سن پایین ازدواج💍 میکردند، حضرت پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله در اوج جوانی ازدواج نکردند؛ ایشان در سن بیست و پنج سالگی ازدواج💍 کردند، آن هم با خانمی چهل ساله _با وجود اختلاف نظرات_ و با وجود رسم💐 چندهمسری در جامعه عرب، تا زمانی که حضرت خدیجه سلاماللهعلیها زنده بودند و حتی تا یک سال بعد از رحلت ایشان🖤 یعنی تا ۵۳ سالگی، با هیچ زن دیگری ازدواج نکردند.
💡واضح و مسلّم است، چنین شخصیّتی که در سنِ پیری و با وجود جنگهای⚔ بسیار، به ازدواجهاى متعدّدى دست مىزنند، حتماً علل و فلسفههاى محکمی دارد.
💕این ازدواجها غالباً پس از هجرت پیامبراکرم✨ صلیاللهعلیهوآله به مدینه بود و ایشان در این دوره مشغول گسترش دعوت اسلام و پایهگذاری حکومت اسلامی بودند و هنگامى که ایشان نداى اسلام📣 سردادند، تک و تنها بودند، و تا مدّتها جز افراد معدوی به ایشان ایمان نیاوردند🥺، اسلام نوپا بود و ایشان میبایست از تمام ابزار براى شکستن اتحاد نامقدس دشمنان و جذب قبائل🌴 استفاده کنند که یکى از آنها ایجاد رابطه خویشاوندى از طریق ازدواج💍 با قبایل گوناگون بود.
💖تأثیر ازدواج و میثاق اجتماعی در آن فرهنگ و محیطی که جنگ، خونریزی🩸 و غارتگری رواج داشت، بلکه به تعبیر "ابنخلدون" جنگ و خونریزی و غارتگری جزء خصلت ثانوی آنان شده بود، بهترین عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت💗 بود.
🌺از این روی، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله با قبایل بزرگ قریش، به ویژه با قبایلی که بیش از دیگران با پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله دشمن بودند، ازدواج💍 نمودند.
👈چون محکمترین رابطه در میان عرب جاهلى، رابطه خویشاوندى🤝 محسوب مىشد و دامادِ قبیله را، همواره از خود مىدانستند و دفاع از او را لازم و تنها گذاشتن او را ذلّت و خواری میشمردند.
👌پس یکی از دلایل حضرت برای ازدواج، دستیابی به موقعیتهای بهتر اجتماعی و سیاسی، برای تبلیغ📣 دین خدا و استحکام آن و پیوند با قبایل بزرگ عرب و ایجاد زمینه مساعد برای مسلمانشدن قبایل عرب🌴 و گاه براى کاستن از عداوت یا طرح دوستى🤝 و جلب محبّت اشخاص و یا اقوام متعصّب و لجوج بوده است.
✍طبق تاریخ، ازدواج با بعضى از زنان قبایل تنها در حد خواستگاری و مراسم عقد🎊 بود و حتّی آنها را رؤیت نکردند و آن اقوام مباهات مىکردند که زنى از قبیله آنان به همسری پیامبر💖 درآمده است و به این ترتیب، رابطه و پیوند اجتماعى🤝آنها با پیامبر صلیاللهعلیهوآله محکمتر، و در دفاع از ایشان مصمم و راسختر مىشدند.
🌹قرائن نشان مىدهد که بسیاری از ازدواجهای پیامبر اکرم🌟 صلیاللهعلیهوآله جنبه سیاسى داشته است و علم حضرت برای جلوگیری از کارشکنیهای برخی و حفظ سیاست 🌿داخلی، علّت برخی ازدواجها بود؛ مانند ازدواج با عایشه دختر ابوبکر.
💖بعضى از ازدواجهای حضرت، براى اجرای حکم الهی، شکستن سنّت جاهلی و زدودن افکار🤔 غلط بوده است؛ هم چون ازدواج با زینب دختر جحش، برای شکستن این رسم جاهلی که فرزندخوانده را همچون فرزند تنی خود میدانستند و حضرت به دستور خداوند با او ازدواج کردند.
◽️@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال: آیا با مرگ، آثار و سِیری که انسان داشته متوقف میشود؟
مشاهده پاسخ #سؤال_۴۲۱ در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
#سیر
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
آیا معصومین علیهمالسّلام در عالمِ پس از دنیا هم در حال سیر هستند؟
مشاهده پاسخ #سؤال۴۲۲ در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
⭐نکات طلایی پرسمان
❓سؤال:
آیا یک فرد عکاس، در نشر عکسها توسط صاحبان آنان سهیم است؟
مشاهده پاسخ #سؤال۴۲۳ در
@ayna_valiollah_porseman
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭
#سؤال_۴۲۹:
#اعتقادی
#بخشش_دیگران
سؤالکننده: خانم ن.
🍀در مطالبتان موضوعی را مطرح کردید که درکش برایم سخت است؛
⁉️ چرا باید به خاطر عشق به خداوند، دیگران را ببخشیم؟
🌹 احساس میکنم عشق به خدا و بخشیدن دیگران، دو تا چیز جداست. عشق خدا💖 یک چیز است و اینکه ما در برخورد با دیگران به یک سری مشکلاتی برخورد میکنیم یه چیز دیگریست.
💡 مثلا وقتی به آدم ظلمی میکنند، چرا باید به خاطر خدا ببخشیم؟ 🤔 نمیتوانم بفهمم این عشق، چطور میتواند جای آن را پر کند؟
#پاسخ_۴۲۹:
باسلام و وقت بخیر
🔸انسانهای مؤمن چند دسته هستند؛
1⃣ یک دسته افرادی که خداوند تبارک وتعالی را به خاطر اجر و ثوابی که برای اعمال عبادی 📿یعنی انجام واجبات و ترک محرّمات، در نظر گرفته است عبادت و بندگی میکنند.
2⃣ دسته دوّم افرادی هستند که به خاطر دورشدن از عذاب و عقاب الهی، خداوند را بندگی میکنند؛ ترس از عذاب قیامت، آتش دوزخ 🔥 و......
3⃣ ولی دسته سوّمی هستند که خدا را به خاطر خالق بودن 💫 و در واقع به خاطر خودش عبادت میکنند، این دسته، مخلوقین خدا را دوست دارند 💖، چون آفریننده آنها را دوست دارند و به او عشق میورزند، میبخشند چون معشوقشان بخشنده است،
و در واقع چون خودشان را فقیر محض 😭 میدانند، دیگر نبخشیدن و دلگیر شدن برایشان معنا ندارد.
💝 وقتی عاشق شدی مثل معشوقت فکر میکنی و مثل معشوقت عمل میکنی.
🌹 بنده عاشق سعی در تشبّه به خالق را دارد و صفات الهی مانند صفت -عفو و غفور- را در خود بالفعل میکند.
👈 اگر نبخشیم، حتی اگر این نبخشیدن حقّ ما باشد، نمیتوانیم ادّعای عاشق بودن کنیم 😍 و جزء دو دسته اوّل قرار میگیریم.
👌 البتّه گاهی نبخشیدنها و مجازاتها جنبه تربیتی دارد، در واقع این کار را برای جلوگیری از خطاهای بعدی فرد📛 انجام میدهی؛ به شرطی که منیّتی درکار نباشد.
◽@ayna_valiollah_porseman
💭🔓