eitaa logo
مدرسه آزادفکری
507 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 مناظراتی درباره آزادی و اسلامِ سیاسی، قانون حجاب، امنیت و آزادی، شورای نگهبان ✅ اساتید: بازرگان، خسروپناه، سروش، عبدالکریمی، سوزنچی، وسمقی، شجاعی‌زند، سیدجوادی 🎦 حضوری+مجازی(آنلاین) 📍دانشگاه تهران ✅ ثبت‌نام(ظرفیت محدود): 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔰 انواع نحوه شرکت در درس-گفتگوها: الف) «فقط حضوری»: این دوستان فقط می توانند به صورت حضوری در درس-گفتگوها شرکت کنند. ب) «فقط مجازی»: این عزیزان تنها می توانند به صورت آنلاین در جلسات شرکت کنند و همچنین از طریق سایت به فیلم و صوت جلسات نیز دسترسی خواهند داشت. ج) «حضوری + مجازی»: این عزیزان هم می توانند در هر جلسه به انتخاب خود بنحو حضوری یا آنلاین شرکت کنند. به علاوه این افراد پس از جلسات به فیلم و صوت درس-گفتگوها دسترسی خواهند داشت. 🔶 نکته آخر هم اینکه در دوره جدید ما حدود پنجاه درصد هزینه برنامه‌ها را کاهش دادیم تا شرکت در جلسات برای همه راحتتر شود. با این حال بالای پنجاه درصد تخفیف هم برای شرکت در هر چهار درسگفتگو (کل دوره ماجرای دین و آزادی) در نظر گرفته شده است. 📌اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔰 درس-گفتگوی «قانون حجاب» 🔸حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی در دو جلسه از قانون حجاب دفاع می‌کند. 🔹دکتر صدیقه وسمقی در دو جلسه به نقد قانون حجاب می‌پردازد. 🔺🔻 پس از چهار جلسه ارائه، دو استاد با هم خواهند کرد. 📆 زمان: ۲۶ بهمن (۱۵:۳۰ الی ۱۸)، ۲۷ بهمن (۱۵:۳۰ الی ۱۸)، ۱ اسفند (۱۴ تا ۱۶) 💠 شرکت برای عموم آزاد است (حضوری و مجازی) 🔷 توضیحی درباره این درس-گفتگو: 🔸مساله الزام شهروندان به شریعت، از مسائل اساسی حال حاضر جامعه ایران است که در ساحت‌های گوناگون و متنوعی خودش را نشان می‌دهد که یکی از آن موارد، مساله قانون حجاب است. آیا با قبول دینی بودن حکم حجاب، قانون گذار حق دارد که آزادی زنان را در ساحت حجاب کنترل کند و آنها را در صورت تخلف مجازات کند؟ یا پذیرش عمومی و تعهد اجتماعی نیز شرطی لازم است؟ 🔸حجت الاسلام دکتر سوزنچی و دکتر صدیقه وسمقی از اساتید این دوره از درس‌گفت‌وگوی مدرسه آزادفکری هستند که در این زمینه با یکدیگر اختلاف نظر دارند. آقای سوزنچی حجاب را حکمی الهی می‌داند که حکومت موظف به اجراء آن است اما تاکید دارد که چون حجاب از حقوق مدنی است، باییستی مجازات تخلف از حجاب نیز متناسب با زیر پا گذاشتن حقوق مدنی باشد و نباید حجاب را از مقوله حقوق کیفری دانست. 🔸در مقابل خانم وسمقی حجاب را یک امر عرفی می‌داند و معتقد است: «در آیاتی به زنان توصیه می شود که بدن خود را بیشتر بپوشانند، اما نشانه ای از اجبار در کار نیست.» او می‌گوید: «اکثر فقهاء میان قانون عرفی و احکام شرعی تفاوت قائل بودند.این عقیده ی رایج در میان فقهای شیعه منطقی و معقول و به نفع اسلام و مسلمانان بوده است.» 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝گزارشی از استدلال‌های موافقان و مخالفان قانون حجاب (بخش اول) 🔸مساله الزام شهروندان به شریعت، از مسائل اساسی حال حاضر جامعه ایران است که در ساحت‌های گوناگون و متنوعی خودش را نشان می‌دهد که یکی از آن موارد، مساله قانون است. آیا با قبول دینی بودن حکم حجاب، قانون گذار حق دارد که آزادی زنان را در ساحت حجاب کنترل کند و آنها را در صورت تخلف مجازات کند؟ یا پذیرش عمومی و تعهد اجتماعی نیز شرطی لازم است؟ و اگر تعهد به این باور، امری لازم است، آیا در جامعه فعلی ایران اکثریت زنان به این نوع حجاب متعهد شده اند؟ بنابراین لازم است سخن مخالفان قانون حجاب و موافقان این قانون، به طور دقیق روشن شود. 🔷سخن مخالفان قانون حجاب چیست؟ به طور کلی مخالفان قانون حجاب را می‌توان دو گروه دانست؛ گروهی که اصل حکم حجاب را به عنوان یک حکم الهی قبول ندارند و گروهی که حکم حجاب را به عنوان یک حکم الهی قبول دارند، اما منتقد قانونی شدن آن هستند. به عنوان نمونه به سه استدلال مهم این گروه می‌توان اشاره کرد: 1️⃣دلیلی که دینی بودن حجاب را اثبات کند، وجود ندارد؛ امیر حسین ترکاشوند کتابی در اثبات این مدعا نوشته و همچنین صدیقه وسمقی نیز حجاب را امری عرفی می داند و معتقد است حجابی که متشرعین و فقهاء لزوم آن را ادعا می‌کنند، مبنای دینی ندارد. به عنوان نمونه او می‌گوید: «در آیات مربوط به پوشش زنان ، کلماتی مانند “جلباب، خمار، زینت، تبرج” وجود دارد که معنای دقیق اینها معلوم نیست. مفسران هر یک برداشتی از این کلمات دارند . هیچ یک از این آیات وکلمات با هر تفسیری که باشد ، حاکی از آن نیست که زنان موظفند که تمام موی سر خود را بپوشانند.» از همین رو تصریح می‌کند: «مجبور کردن زنان به رعایت پوشش سختی که دلیل متقن شرعی برای آن وجود ندارد ، مجاز و شرعی نیست. در نتیجه زنان باید آزاد باشند تا بطور متعارف پوشش خود را انتخاب کنند. البته منظورم از متعارف، مطابق عرف معقول و پسندیده است و نه عرف تحمیلی فعلی.» 2️⃣عدم وجود دلیل بر اجباری بودن حجاب؛ این استدلال به انحاء گوناگونی مطرح می‌شود؛ از جمله آنکه اگر تخلف از حجاب، مجازات داشت، باید پیامبر یا امام علی که حکومت کردند، با متخلفین برخورد می‌کردند، در حالی که هیچ گونه گزارشی مبنی بر مجازات زن بدحجاب نقل نشده است. حجت الاسلام محمدعلی ایازی می نویسد: «در آن عصر زنان اهل بوادي و مردم عراق و برخي شهرهاي ايران به دليل كار در مزارع و رفت وآمد، تقيدي به پوشش كامل نداشتند و اگر هم به آنها گفته مي‌شد كه در اسلام رعايت حجاب آمده، باز اثري نداشت: "اذا نهين لاينتهين" مستفاد از اين روايات آن است كه نگاه كردن به آنها اشكالي ندارد. اگر قرار بود الزامي از سوي معصومان باشد، بايد كيفري بر عدم رعايت تعيين مي‌شد. عدم وضع كيفر دالّ بر آن است كه حكم حجاب با آن كه واجب و ضروري است، اما از آن دسته احكامي نيست كه شارع مقدس براي انجام آن مجازاتي تعيين كرده باشد و مانند حقوق عامه مردم نظیر سرقت، زنا، لواط و شرب خمر نبوده كه حدي تعيين كرده باشد و همين دليل بر آن است كه موضوع حجاب در زنان به حدي نرسيده بود كه شارع بخواهد از طريق الزام و اجبار وارد شود.» 3️⃣الزام شهروندان به قانون بعد از وجود زمینه‌های پذیرش یک قانون در جامعه و اخذ تعهد اجتماعی است، در غیر این صورت مخالفت با قانون از حقوق طبیعی افراد است و مجازات کردن آنها از هیچ وجاهتی برخوردار نیست. صدیقه وسمقی در مصاحبه‌ای در اینباره می‌گوید: «به نظر من مهمترین مشکل ناشی از تبدیل دین به یک دستگاه حقوقی است...ملزم کردن مردم به انجام دستورات شرعی با اصل رسالت انبیا که هدایت بوده، مخالف است و قرآن نیز بر اصل ضروری اختیار و آزادی انسان تاکید می کند. از آنجا که دستورات شرعی امر ایمانی هستند لذا نمی توانند تحمیلی و اجباری باشند...اکثر فقها میان قانون عرفی و احکام شرعی تفاوت قائل بودند و لااقل تحمیل احکام بر مردم توسط فقها را جایز نمی دانستند. این عقیده ی رایج در میان فقهای شیعه منطقی و معقول و به نفع اسلام و مسلمانان بوده است.» (ماهنامه ایران فردا شماره 38) 🔸در بخش بعدی ادله موافقان قانون حجاب ذکر می‌شود. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت ششم: سانسور در ادبیات ایران 🎥لایو اینستا با علیرضا سمیعی؛ شاعر،نویسنده و پژوهشگر فلسفه 🕙چهارشنبه (16بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت هفتم: دین، آزادی و رنج 🎥لایو اینستا با محمدقائم خانی؛ فارغ التحصیل مکانیک شریف؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات و علوم انسانی 🕙پنجشنبه (17بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
گزارشی از استدلال‌های موافقان و مخالفان قانون حجاب (بخش دوم) 🔸در بخش اول به ادله مخالفان قانون حجاب پرداخته شد، اما استدلال موافقان قانون حجاب چیست؟ موافقان حجاب را نیز می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ گروهی که معتقدند دینی بودن حجاب، برای قانونی شدن آن کافی است و گروهی که علاوه بر دینی بودن این حکم، مقبولیت و تعهد اجتماعی را نیز لازم می‌دانند. با ملاحظه و در نظر داشتن این نکته مهم، سه استدلال در کلمات موافقان قانون حجاب، به وفور به چشم می‌خورد: 1️⃣دلیل اول: فلسفه تشکیل حکومت اسلامی، اجراء مقررات و قوانین اجتماعی خداوند است که بدون حکومت قابل اجراء نیست و یکی از این قوانین اجتماعی حجاب است. بنابراین از آنجا که مسلمانان بایستی برای اجراء قوانین الهی، حکومت تشکیل دهند و حجاب نیز یکی از آن قوانین است، پس لزوم قانون بودن حجاب در حکومت اسلامی معلوم می‌شود. 🔹حجت الاسلام سوزنچی حکم حجاب را از مسلمات دین اسلام می‌داند و در رد کتاب امیر حسین ترکاشوند، مقاله‌ای را نوشته است. او میگوید: «امروز حتی دشمنان اسلام هم، نوع حجاب زنان را مهمترین علامت مسلمانی زنان می‌دانند.» سپس درباره اجتماعی بودن حکم حجاب تاکید می‌کند: «اساسا قوانین حجاب در اسلام، ناظر به حضور زن در مقابل نامحرم است نه در حریم خصوصی خود، یعنی ناظر به حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است.» 🔹وی حکم حجاب را از حقوق مدنی می‌داند و معتقد است: «این مساله در زمره حقوق مدنی است و ساده‌ترین شاهد آن هم این است که تمامی جوامع در قبال این مساله، قانون دارند (که البته در جوامع مختلف، درباره این مقدار اختلاف نظر دارند). همچنین تصویب قوانین علیه حجاب در کشورهای اروپایی، شاهد مهمی است که حتی جوامع سکولار هم مساله حدود پوشش را جزء مباحث حقوق مدنی و قابل قانون‌گذاری می‌دانند.» و در نهایت می‌گوید: «اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بدان تصریح شده است: اصل چهارم: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد...» 2️⃣دلیل دوم: یکی از واجبات دین اسلام، امر به معروف و نهی از منکر است که سه مرحله دارد؛ انکار با قلب، انکار با زبان و انکار عملی. در مرحله سوم نهی از منکر باید مرتکب منکر را اجبار بر ترک کرد. از آنجا که ترک حجاب شرعی، مصداق منکر است، با جمع شدن شرائط نهی از منکر و عدم تاثیر انکار با زبان، اجبار موجه می شود. 🔹افراد بسیار زیادی منطق دینی قانونی شدن حجاب را این امر عنوان کرده‌اند. به عنوان نمونه دکتر فاطمه فلاح تفتی، مقاله‌ای را با عنوان «مسئولیت حكومت اسلامی در امر حجاب با استناد به ادله امر به معروف و نهی از منكر» نوشته است. وی با اشاره به ادله نهی از منکر می‌گوید: «در حوزه حجاب این ادله می‌تواند بهترین دلیل بر مسئولیت حکومت اسلامی باشد.» 🔹وی معتقد است: «با توجه به مرتبه اول و دوم امر به معروف و ادله نهی از منکر -که بیانگر وجوب کار فرهنگی برای حکومت اسلامی است- در صورت ابلاغ قوانین و مصوبات مربوط به حجاب به سازمان‌ها و نهادهای حکومتی، تخلف و انجام ندادن دستورات شامل مرتبه سوم شده و حکومت وظیفه برخورد را دارد.» 3️⃣دلیل سوم: در فقه برخی از مجازات‌ها از سوی خود خداوند تعیین شده است؛ مانند مجازات سرقت، زنا، لواط، قتل و... که به آنها حد گفته می‌شود. اما در اموری که گناه کبیره شناخته می‌شوند و خدا برای آنها مجازات مشخصی تعیین نکرده، به اقتضاء مصالح عمومی، حق مجازات مجرم، به حاکم شرع داده است که اصطلاحاً به آن تعزیر گفته می‌شود. 🔹این قاعده نیز برای برخورد با عدم رعایت حجاب شرعی، مورد استناد قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه از آیت الله جوادی آملی، استفتاء شده که حاکم شرع بناء بر چه ادله‌ای می‌تواند تارک حجاب را مجازات کند؟ در پاسخ به این استفتاء آمده: «حكومت اسلامي براي افرادي كه عمداً احكام شرعي را ترك مي‌كنند حدّ يا تعزير قرار داده است.» 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadfekriSchool
🔰 درس-گفتگوی « در سایه » 🔹 آزادی در سایه شورای نگهبان ۳۰ بهمن؛ ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰: دو جلسه ارائه سیدفرید حاج سیدجوادی ۳ اسفند؛ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰: دو جلسه ارائه سروش دباغ ۵ اسفند؛ ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۸:۰۰: یک جلسه گفتگوی سیدجوادی و سروش دباغ 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔰 درس-گفتگوی «آزادی در سایه شورای نگهبان» 🔸حجت الاسلام حاج سیدجوادی در دو جلسه از ضرورت وجودی نهادی با وظایف شورای نگهبان به عنوان یک رکن اسلامیت نظام دفاع می‌کند. 🔹دکتر سروش دباغ در دو جلسه به نقد ارتباط حقوقی بین دین و سیاست می پردازند 🔺🔻 پس از چهار جلسه ارائه، دو استاد با هم خواهند کرد. 📆 زمان: ۳۰ بهمن (۱۳ الی ۱۵)، ۳ اسفند (۱۵:۳۰ الی ۱۸)، ۵ اسفند (۱۵:۳۰ تا ۱۷) 💠 شرکت برای عموم آزاد است (حضوری و مجازی) 🔷 توضیحی درباره این درس-گفتگو: 🔸شواری نگهبان نهادی است که در ساختار حقوقی جمهوری اسلامی سه وظیفه اساسی و مهم دارد؛ «نظارت بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی»، «نظارت بر حُسن اجرای انتخابات» و «احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات.» ‎این نهاد موافقان و مخالفان سرسختی در میان صاحبنظران دارد. 🔷در این درس‌گفت‌وگوی مدرسه آزادفکری، فلسفه وجودی شورای نگهبان و نسبتش با آزادی مورد بحث و گفت و گو قرار می‌گیرد. در واقع پرسش این درس-گفتگو به صورت مشخص این است که آیا محدود کردن آزادی های سیاسی (یعنی آزادی قانون گذاری و انتخاب مسئولین) توسط شورای نگهبان اولا ادله کافی دینی دارد یا خیر و‌ ثانیا در عمل این محدودیت چه نتایجی در بر داشته است. 🔸دکتر سروش دباغ به طور کلی خواستار جدایی دین از حکومت است. وی معتقد است: «مبنا قرار دادن احکام فقهیِ متعلّق به قرون و اعصار پیشین و تعصّب و جمود بر این احکام به تباهی‌ها و فجایع انجامیده و جامعه‌ای مشحون از فقر، تبعیض و فساد به دنبال آورده است» و در مقابل حجت الاسلام سیدجوادی از کسانی است که از ضرورت وجودی نهادی با وظایف شورای نگهبان به عنوان یک رکن اسلامیت نظام دفاع می‌کند. 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🎊 رایگان شرکت کنید! 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔻 شرکت در درس-گفتگوها ✅ دوره «ماجرای دین و آزادی» متشکل از درس-گفتگوست که هر کدام از پنج جلسه تشکیل شدن. ♦️ شما می‌تونید ثبت نام کنید یا یعنی هر چهار برنامه رو انتخاب کنید: ⚠️ تمام هزینه‌ها پس از ۲۱ بهمن می‌یابند 🔹 🔸حضوری ۵۵ هزارتومان 🔸مجازی (مشاهده آنلاین + دریافت فیلم) ۴۵ هزارتومان 🔷 🔅اگر کل دوره (چهار درس-گفتگو) رو ثبت نام کنید شرایط ویژه داره: 🔶 حضوری ۱۲۰ هزارتومان به جای ۲۲۰ هزارتومان 🔶 مجازی ۱۰۰ هزارتومان به جای ۱۸۰ هزارتومان 🔶 (یعنی میتونید هم حضوری شرکت کنید و هم به فیلم جلسات دسترسی داشته باشید) ۱۴۵ هزارتومان به جای ۴۰۰ هزارتومان 🎊🎊 ثبت نام کل دوره هم دسترسی به کل ۲۷ درس-گفتگوی سابق مدرسه به صورت مجازی برای سه ماهه. 🎈 همچنین کل دوره (چه حضوری چه مجازی) معادل یک درس معارف برای دانشجویان بهشتی هست. 🌟 به علاوه چه برای ثبت نام تکی و چه کل دوره ۳۰ درصد تخفیف داریم 📌اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت هشتم: نگاه عدالتخواهان به مقوله آزادی 🎥لایو اینستا با امیر تفرشی؛ کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی؛ عضو مؤسس جنبش عدالتخواه دانشجویی 🕙شنبه (19بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔰 درس-گفتگوی «امنیت و آزادی» 🔸دکتر علیرضا شجاعی زند در دو جلسه از ملاحظات ویژه امنیتی حاکمیت در ایران دفاع می کنند. 🔹دکتر بیژن عبدالکریمی در دو جلسه به نقد مواجهه امنیتی با فرهنگ و لایه‌های مرتبط با آن می پردازد. 🔺🔻 پس از چهار جلسه ارائه، دو استاد با هم #مناظره خواهند کرد. 📆 زمان: ۱۰ اسفند (۱۵ الی ۱۸)، ۱۲ اسفند (۱۳:۳۰ تا ۱۷:۳۰) 💠 شرکت برای عموم آزاد است (حضوری و مجازی) 🔷 توضیحی درباره این درس-گفتگو: 🔸امنیت و آزادی همواره به عنوان دو اصل اساسی و لازمه تحقق جامعه سیاسی مطرح می‌شوند. از جهت پذیرش کلی این دو اصل، تفاوتی میان نظریات و آراء گوناگون در حوزه سیاست وجود ندارد. حتی از جهت تقدم و تأخر نیز اغلب پذیرفته می‌شود که #آزادی بدون برخورداری از #امنیت ممکن نیست و امنیت شرط آزادی است؛ و از طرف دیگر، آزادی لازمه برقراری امنیت پایدار است و بدون آن امنیت دوام و حتی مطلوبیت ندارد؛ پس میان امنیت و آزادی رابطه‌ای دوسویه برقرار است. بنابراین، مسئله بر سر حدود و نسبت این دو عنصر است. 🔷پرسشی که در اینجا و در نسبت با وضعیت ما ظهور می‌کند، فهم ما از مقوله «بحران» و «امنیت» و گفتمانی است که مفهوم بحران و مفاهیم امنیتی در آن محوریت می‌یابد. به این معنا که در تحلیل و فهم کلیه مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی علمی-فرهنگی، مفاهیم و تعابیر امنیتی نقش پیدا می‌کنند و فهم ما در چهارچوب این مفاهیم رقم می‌خورد که این خود موجب بسط قلمرو بحران و در نتیجه امنیتی شدن ساحت های مختلف جامعه است. 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔻چند نکته مهم درباره شرکت به صورت #مجازی: 🔰 ثبت نام #مجازی محدود به مشاهده آنلاین نیست و فیلم و صوت جلسات نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. 🔰 با تحویل گزارش جلسات مبلغ ثبت نام را پس می‌گیرید. (حضوری هم همینطور) 🔰 دانشجویان بهشتی با ثبت نام مجازی یک درس معارف را پاس می‌کنند‌. (حضوری هم همینطور) 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
توی این چند سال تو مدرسه چی گذشته⁉️ اعداد گویا هستند. با ما همراه باشید... 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
⚠️ #افزایش_هزینه_ثبت‌نام همانگونه که در سایت اعلام شده است، از #امشب (دوشنبه ۲۱ بهمن) ساعت ۲۴، هزینه ثبت نام در همه برنامه‌ها بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. در صورت علاقه‌مندی، پیش از این زمان ثبت نام نمایید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈بایدها و نبایدهای شهید بهشتی درباره 💬محمد سروش محلاتی 🔹در سال 1358 که تدوین می‌شد، اتفاق نظری برای نهاد شورای نگهبان وجود داشت، ولی درباره جایگاه و اختیارات آن، مباحثی در مطرح بود که شهید بهشتی در برابر چند نظر ایستادگی کرد: ورود شورا به تشخیص مصلحت کشور، جلوگیری از حضور حقوق‌دانان در شورا (سید محمد خامنه‌ای)، عدم محدودیت زمانی برای اعلام نظر شورا (حسن آیت)، دخالت شورا در نهادهای دیگر (رشیدیان)، مسدود شدن راه بازنگری در قانون اساسی درباره شورا (آیت الله منتظری) و... 🔸شهید بهشتی با مخالفت‌های خود در هر یک از این موارد، شورای نگهبانِ دخیل در همه امور کشور را به شورای نگهبانِ حداقلی با وظایف تعریف شده تبدیل کرد. او به کسانی که از آن شورای نگهبان دفاع می‌کردند گفت: «هیچ وقت عنان کشور و دولت را به دست چند نفر نسپاریم» و گفت: «شما همه جا پای شورای نگهبان را به میان می‌کشید، نمی‌دانم این تا چه حد است؟» 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام در درس-گفتگوی «آزادی در سایه شورای نگهبان»: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔰 درس-گفتگوی « در سایه » 🔹 آزادی در سایه شورای نگهبان ۳۰ بهمن؛ ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰: دو جلسه ارائه سیدفرید حاج سیدجوادی ۳ اسفند؛ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰: دو جلسه ارائه سروش دباغ ۵ اسفند؛ ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۸:۰۰: یک جلسه گفتگوی سیدجوادی و سروش دباغ 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت هشتم: آیا در مقابل است⁉️ 🎥لایو اینستا با سیدجواد میری؛ دکتری جامعه شناسی از دانشگاه بریستول؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی 🕙دوشنبه (21بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝آیا دینداری در مقابل آزادی است؟ 👈🏻گزارش لایو اینستا با دکتر سیدجواد میری 🔹بحث درباره اینکه آیا نهاد دین باید در وجود داشته باشد یا خیر، بحثی جامعه شناختی است. مارکس معتقد بود دین اساسا یک عنصر کاذب است که انسان را از حقیقت دور می‌کند و بایستی کاملا حذف شود. اما دورکیم می‌گفت: نمی‌توانیم درباره وجود یا عدم وجود نهادهای اجتماعی و اینکه نزدیک کننده به حقیقت هستند یا خیر بحث کنیم. بلکه باید ببینیم نهادهای اجتماعی، دارای کارکردی هستند یا خیر. و بنابراین پاسخ به چنین سوالی، نیازمند بحث جامعه شناختی است. اما این پرسش که آیا و با هم تعارض دارند؟ بحثی متافیزیکی است. 🔸هنگامی که درباره دین، به عنوان عنصری وحیانی در تاریخ بشر، صحبت می‌کنیم، باید به دنبال دال مرکزی و روح قالب بر آن بگردیم. مشخصا در اسلام به عنوان یکی از شاخه‌های ادیان و در قرآن، دال مرکزی دیانت در این جمله خلاصه شده است: لا اکراه فی الدین. اگر این جمله را که به نوعی روح حاکم بر قرآن است حذف شود، بسیاری دیگر از آیات نیز معنای خود را از دست می‌دهند. 🔹این جمله به ما نشان می‌دهد که دین اساسا از مقوله "اکراه" نیست، بلکه برپایه محبت و عشق است. در واقع به این علت که پایه دینداری، عشق و محبت است، این امر می‌بایست از درون انسان بجوشد و نه اینکه از بیرون به انسان تحمیل شود. در واقع انسان تنها موجود بر روی کره خاکی است که علاوه بر تاریخمندی و جامعه مندی، برخورد از "عالم درون" است. 🔸اسلام به دنبال این است که "عبد" جمله "لا اله الا الله" را تحقق بخشد. بدین صورت که خود را از بندگی هر آنکه غیر از خداست، آزاد سازد و در بندگی کامل خداوند قرار گیرد و به نوعی رهایی دست یابد. رهایی یکی از عمیق‌ترین مفاهیم دینی است و چنین چیزی جز با محبت که امری درونی است محقق نمی‌شود. 🔹اگر این نسبت(محبت)، میان انسان و دین برهم بخورد و بخواهیم امر دینداری را به نهادها برون‌سپاری کنیم (مثل نهاد روحانیت، کلیسا و ...) دین از معنای اصلی آن تهی می‌شود و تبدیل به دین سازمان یافته (organized religion) می‌شود. هگل، کیرکگور و ... در طول تاریخ تلاش کرده اند که با چنین دینی مبارزه کنند. در ایران بعد از صفویه نیز، تشیع به یک سازمان تبدیل می‌شود که شریعتی نیز چنین تشیعی را نقد می‌کند. 🔸در طول تاریخ، تفاسیر فقهی(به عنوان دین سازمان یافته) همواره در کنار حکومت و قدرت بوده و از حفظ وضع موجود دفاع می‌کرده است. امروزه نیز دین به بروکرات‌ها سپرده شده است؛ ستاد نماز، ستاد امر به معروف و انواع ستادهای دیگر که تحت استیت (حاکمیت) قرار گرفته‌اند و قصد دارند دینداری را در جامعه تحقق بخشند. حال آنکه با بروکراتیک شدن دین، مغر آن از درون تهی می‌شود. 🔹حکومت دینی اگر به معنای تشکیل یک گروه و سازمان برای مدیریت جامعه بر اساس فتاوی دینی باشد، با لا اکراه فی الدین در تضاد است. چنین دستگاه بروکراتیکی عملا به حکومت فقها و روحانیون تبدیل می‌شود و صرفا انحصار خشونت را در دست می‌گیرد. اما اگر حکومت را به معنای حکمت، که از جنس لطفات و محبت است، بفهمیم آنگاه معنای "حکومت بر قلب‌ها" پیدا می‌کند و چنین تعریفی به دال مرکزی دین نزدیک تر است و ثمره آن بسط اخلاقیات در جامعه می‌شود. 🖥 میتوانید این ویدیو را در آپارات ببینید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت نهم: نقش دموکراسی در تحقق عدالت 🎥لایو اینستا با سیدمجید حسینی؛ عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه تهران 🕙سه شنبه (22بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
✔️انتقاد آیت الله سبحانی به انتشار سخنان در همایش «مساله فرهنگ» در روزنامه اطلاعات بسمه تعالی 🔻حضور محترم حجت الاسلام جناب آقای حاج سید محمود دعایی (دامت تأییداته) [...] 🔻تصدیع می دهد: در روزنامه اطلاعات [...] گزارشی از نشست «مسأله فرهنگ» نقل شده و آقای حسن محدثی در این نشست چنین می گوید: ریشه اساسی شکاف بین فرهنگ واقعی و آرمانی ما در این است که الگوهای فرهنگی و رفتاری حاکم بر جامعه ما، اساساً در تضاد با عناصر فرهنگی ذاتی انسان ایرانی هستند و آنها را عموماً سرکوب یا نادیده می گیرند... نیز می گوید: حال فرهنگ کلان ما بر اساس اخلاق، دین و عرف سرکوبگر، این موجود را منقاد می خواهد... 🔻او تصریح می کند: متأسفانه انسان ایرانی تحت سلطه اخلاقی است که فقط انسان های فرزانه و اسطوره ای را برای او الگو می کند و به همین دلیل مجبور است خواسته ها و نیازهای طبیعی اش را سرکوب کند... و در پایان توصیه می کند: باید انسان، تعیین گر زاده شود، انسانی که عشق، امر جنسی و...برایش تابو نباشد و بتواند برای خواسته ها و نیازهای خود تصمیم بگیرد. 🔻فراز نخست از کلام او حاکی از آن است که رفتارهای حاکم بر جامعه ما که همان است با عناصر فرهنگی ذاتی انسانی ایرانی در تضاد است یعنی در سرشت انسان ایرانی این نهفته است که رفتارهای اسلامی با او سازگار نیست و باید آنها را کند. 🔻آیا قوانین حاکم بر کشور ما که نشریات باید بر آن اساس حرکت کنند، اجازه نشر این افکار را می دهد؟ و رسماً بگوید رفتارهای حاکم بر جامعه با فرهنگ انسانی در تضاد است؟ وی در فراز دیگری پرده از عقیده خود برداشته و می گوید فرهنگ کلان ما بر اساس اخلاق، دین و عرف، سرکوب کر فرهنگی ذاتی انسانی ایرانی است! خواهشمند است در گفتار ایشان تأمل کنید چگونه دعوت به اباحی گری می کند و می گوید: باید انسان، تعیین گرزاده شود، انسانی که عشق، امر جنسی و... برایش تابو نباشد و بتواند برای خواسته ها ونیازهای خود تصمیم بگیرد. 🔻در خانه اگر کس است یک حرف بس است! از حضرتعالی درخواست می شود اجازه ندهید این نوع مطالب ویرانگر اخلاق بدون نظارت چاپ شود، خود حضرتعالی افرادی را مشخص کنید که بر این مطالب نظارت کنند. امروز فساد و دعوت به اشباع تمایلات جنسی از هر راه صحیح و ناصحیح، و قانونی و غیر قانونی در فضای مجازی غوغا می کند، دیگر نباید روزنامه اطلاعات ناخودآگاه با آنها هماهنگ باشد. تأسف آنجا است که اطلاع یافته ام گوینده این سخن، استاد دانشگاه آزاد اسلامی است! دست پرورده چنین استادی چه خواهد بود؟ خدا آگاه است! با تقدیم احترام جعفر سبحانی 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: «جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل حکومتش انتخاب حاکم است از طرف عامه مردم برای مدت موقت و محتوای آن حکومت هم است که معنای آن این نیست که روحانیون را بعنوان طبقه حاکم بپذیریم. خود روحانیون بزرگ به دلایلی مخالف حضور روحانیون در مناصب دولتی هستند. هم به معنای حکومت اجرایی فقیه نیست بلکه فقیه شأن ایدئولوگ دارد» 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت دهم: مرزهای اخلاقی حفظ نظام اسلامی 🎥لایو اینستا با سیدحمید حسینی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث 🕙 چهارشنبه (23بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝موافقان و مخالفان شورای نگهبان چه می‌گویند؟ (بخش اول) 🔻شورای نگهبان از کلیدی‌ترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی است که وظایف اساسی نظیر تایید قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان را بر عهده دارد. این نهاد که بعد از انقلاب اسلامی تاسیس شد، به نوعی مظهر اسلامیت نظام است. این شورا دوازده عضو دارد؛ شش فقیه و شش حقوقدان. هر شش فقیه منصوب مستقیم ولی فقیه هستند و شش حقوقدان با معرفی رییس قوه قضاییه و رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند. 🔻گرچه شورای نگهبان جایگاه نظارتی مهمی درباره تصویب قوانین مجلس شورای اسلامی دارد و تمامی مصوبات مجلس بایستی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و همچنین شورای نگهبان مسئول تفسیر قانون اساسی را در موارد اختلاف و ابهام برعهده دارد اما آنچه بیشتر مورد مخالفت قرار می‌گیرد، نحوه تایید داوطلبان انتخابات است. بر همین اساس، در هر انتخاباتی اعم از ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان، صلاحیت بسیاری از داوطلبان تایید نمی‌شود حتی برخی از افرادی که قبلاً نخستین قدرت اجرایی کشور بودند نیز ردصلاحیت شده‌اند. صلاحیت افرادی چون مهدی بازرگان در سال 64، هاشمی رفسنجانی در سال 92 و محمود احمدی‌نژاد در سال 96 توسط شورای نگهبان تایید نشد. 🔹نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه استطلاعی مسئولین شورای نگهبان، نظارت این نهاد را به صورت استصوابی می‌دانند و معتقدند که باید صلاحیت افراد را احراز کنند و صرف عدم محکومیت داوطلبان و به طور کلی نظارت استطلاعی کفایت نمی‌کند. به عنوان نمونه آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان می‌گوید: «احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری، آسان نیست و مسئولیت دشواری در برابر خداوند متعال و آحاد ملت است. در واقع ۱۲ عضو شورای نگهبان با اعلام صلاحیت یک داوطلب شهادت می‌دهند که او «مومن»، «با تقوی»، «امین»، «مدیر» و «مدبر» است.» 🔸ایده شورای نگهبان از فرانسه الهام گرفته شده سخنگوی این شورا یعنی عباسعلی کدخدایی، در آبان 97 در برنامه بدون توقف گفت: «شورای قانون اساسی فرانسه از نظر ساختاری، الهام‌بخش شورای نگهبان در ایران است و ایده اولیه از آنجا گرفته شده است.» او با ذکر این نکته که در آمریکا نظارت پسینی حاکم است همان طور که در ایران نظارت مجلس بر دولت نظارتی پسینی است، نظارت شورای نگهبان را پیشینی دانست و گفت: «نظارت پیشینی فقط مخصوص جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه در کشور فرانسه نیز برخی مصوبات این وضعیت را دارند.» 🔹شورای نگهبان مصالح عالی نظام را در نظر می‌گیرد کدخدایی در اردیبهشت 96 به برنامه جهان آرا رفت و در پاسخ به این پرسش که آیا مصلحت نظام نیز در رای دادن افراد مدنظر قرار گرفته می‌شود، اظهار داشت: «تعبیری از امام(ره) است که شورای نگهبان مصالح عالی نظام را مد نظر قرار دهد.» شاید بر همین اساس بود که حسن روحانی در سال 92 تایید صلاحیت شد. کدخدایی در مرداد 92 از ردصلاحیت روحانی در شورای نگهبان خبر داده بود و گفته بود: «تایید صلاحیت روحانی و عارف با وساطت دبیر شورای نگهبان، انجام شد، یعنی اگر بر همان روال سابق بود رای لازم را نداشتند، اما دبیر شورای نگهبان گفت من شناخت دارم، می‌دانم که می‌توانند مفید باشند و با یکی، دو نفر صحبت کردند و آنها هم آمدند رأی مثبت خودشان را اعلام کردند.» 🔸سهم شورای نگهبان از مشکلات کشور بیشتر از 20 درصد نیست با این حال کدخدایی سهم شورای نگهبان از مشکلات کشور را بسیار کم می‌داند. او در مرداد 98 در پاسخ به این سوال که سهم شورای نگهبان در مشکلات کشور چقدر است؟ گفت: «سهم القدر شورای نگهبان بیش از ۲۰ درصد نیست.» با این حال او اعتقاد به ناکارآمدی برخی از قوانین دارد. 🔹نظارت شورای نگهبان از همان سال 59 استصوابی بود شایان ذکر است که بر خلاف بعضی از ناظران که نظارت استصوابی را امری جدید می‌دانند که از دهه هفتاد وارد نظام تصمیم گیری شد، کدخدایی در تیر 97 گفت: «نظارت شورای نگهبان از همان سال ۵۹ استصوابی بود.» 🔸ما از کجا آمدیم؟ ما را مجلس انتخاب کرده است کدخدایی درباره نحوه انتخاب شدن اعضاء شورای نگهبان در آذر 97 می‌گوید: «ما از کجا آمدیم؟ ما را مجلس انتخاب کرده است. مجلسی که شما رفتید و رای دادید همان مجلس ما را انتخاب کرده است.» و در عین حال تاکید می‌کند: «این روش را چه کسی گفته است؟ قانون اساسی. بروید قانون اساسی را اصلاح کنید من حرفی ندارم. من هم شاید با شما موافق باشم. ما حاضریم با انتخابات عمومی به شورای نگهبان بیاییم.» 🔹بیان علت ردصلاحیت‌ها اشاعه فحشاست کدخدایی در تیر 98 در پاسخ به اینکه چرا روند تایید صلاحیت‌ها علنی نیست، گفت: «اگر صلاحیت فردی برای حضور در انتخابات تأیید نمی‌شود، شورای نگهبان نمی‌تواند دلایل را مطرح کند زیرا منع شرعی و قانونی وجود دارد و این اقدام خود اشاعه فحشا است.» 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool