eitaa logo
مدرسه آزادفکری
504 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: «جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل حکومتش انتخاب حاکم است از طرف عامه مردم برای مدت موقت و محتوای آن حکومت هم است که معنای آن این نیست که روحانیون را بعنوان طبقه حاکم بپذیریم. خود روحانیون بزرگ به دلایلی مخالف حضور روحانیون در مناصب دولتی هستند. هم به معنای حکومت اجرایی فقیه نیست بلکه فقیه شأن ایدئولوگ دارد» 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت دهم: مرزهای اخلاقی حفظ نظام اسلامی 🎥لایو اینستا با سیدحمید حسینی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث 🕙 چهارشنبه (23بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝موافقان و مخالفان شورای نگهبان چه می‌گویند؟ (بخش اول) 🔻شورای نگهبان از کلیدی‌ترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی است که وظایف اساسی نظیر تایید قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان را بر عهده دارد. این نهاد که بعد از انقلاب اسلامی تاسیس شد، به نوعی مظهر اسلامیت نظام است. این شورا دوازده عضو دارد؛ شش فقیه و شش حقوقدان. هر شش فقیه منصوب مستقیم ولی فقیه هستند و شش حقوقدان با معرفی رییس قوه قضاییه و رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند. 🔻گرچه شورای نگهبان جایگاه نظارتی مهمی درباره تصویب قوانین مجلس شورای اسلامی دارد و تمامی مصوبات مجلس بایستی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و همچنین شورای نگهبان مسئول تفسیر قانون اساسی را در موارد اختلاف و ابهام برعهده دارد اما آنچه بیشتر مورد مخالفت قرار می‌گیرد، نحوه تایید داوطلبان انتخابات است. بر همین اساس، در هر انتخاباتی اعم از ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان، صلاحیت بسیاری از داوطلبان تایید نمی‌شود حتی برخی از افرادی که قبلاً نخستین قدرت اجرایی کشور بودند نیز ردصلاحیت شده‌اند. صلاحیت افرادی چون مهدی بازرگان در سال 64، هاشمی رفسنجانی در سال 92 و محمود احمدی‌نژاد در سال 96 توسط شورای نگهبان تایید نشد. 🔹نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه استطلاعی مسئولین شورای نگهبان، نظارت این نهاد را به صورت استصوابی می‌دانند و معتقدند که باید صلاحیت افراد را احراز کنند و صرف عدم محکومیت داوطلبان و به طور کلی نظارت استطلاعی کفایت نمی‌کند. به عنوان نمونه آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان می‌گوید: «احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری، آسان نیست و مسئولیت دشواری در برابر خداوند متعال و آحاد ملت است. در واقع ۱۲ عضو شورای نگهبان با اعلام صلاحیت یک داوطلب شهادت می‌دهند که او «مومن»، «با تقوی»، «امین»، «مدیر» و «مدبر» است.» 🔸ایده شورای نگهبان از فرانسه الهام گرفته شده سخنگوی این شورا یعنی عباسعلی کدخدایی، در آبان 97 در برنامه بدون توقف گفت: «شورای قانون اساسی فرانسه از نظر ساختاری، الهام‌بخش شورای نگهبان در ایران است و ایده اولیه از آنجا گرفته شده است.» او با ذکر این نکته که در آمریکا نظارت پسینی حاکم است همان طور که در ایران نظارت مجلس بر دولت نظارتی پسینی است، نظارت شورای نگهبان را پیشینی دانست و گفت: «نظارت پیشینی فقط مخصوص جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه در کشور فرانسه نیز برخی مصوبات این وضعیت را دارند.» 🔹شورای نگهبان مصالح عالی نظام را در نظر می‌گیرد کدخدایی در اردیبهشت 96 به برنامه جهان آرا رفت و در پاسخ به این پرسش که آیا مصلحت نظام نیز در رای دادن افراد مدنظر قرار گرفته می‌شود، اظهار داشت: «تعبیری از امام(ره) است که شورای نگهبان مصالح عالی نظام را مد نظر قرار دهد.» شاید بر همین اساس بود که حسن روحانی در سال 92 تایید صلاحیت شد. کدخدایی در مرداد 92 از ردصلاحیت روحانی در شورای نگهبان خبر داده بود و گفته بود: «تایید صلاحیت روحانی و عارف با وساطت دبیر شورای نگهبان، انجام شد، یعنی اگر بر همان روال سابق بود رای لازم را نداشتند، اما دبیر شورای نگهبان گفت من شناخت دارم، می‌دانم که می‌توانند مفید باشند و با یکی، دو نفر صحبت کردند و آنها هم آمدند رأی مثبت خودشان را اعلام کردند.» 🔸سهم شورای نگهبان از مشکلات کشور بیشتر از 20 درصد نیست با این حال کدخدایی سهم شورای نگهبان از مشکلات کشور را بسیار کم می‌داند. او در مرداد 98 در پاسخ به این سوال که سهم شورای نگهبان در مشکلات کشور چقدر است؟ گفت: «سهم القدر شورای نگهبان بیش از ۲۰ درصد نیست.» با این حال او اعتقاد به ناکارآمدی برخی از قوانین دارد. 🔹نظارت شورای نگهبان از همان سال 59 استصوابی بود شایان ذکر است که بر خلاف بعضی از ناظران که نظارت استصوابی را امری جدید می‌دانند که از دهه هفتاد وارد نظام تصمیم گیری شد، کدخدایی در تیر 97 گفت: «نظارت شورای نگهبان از همان سال ۵۹ استصوابی بود.» 🔸ما از کجا آمدیم؟ ما را مجلس انتخاب کرده است کدخدایی درباره نحوه انتخاب شدن اعضاء شورای نگهبان در آذر 97 می‌گوید: «ما از کجا آمدیم؟ ما را مجلس انتخاب کرده است. مجلسی که شما رفتید و رای دادید همان مجلس ما را انتخاب کرده است.» و در عین حال تاکید می‌کند: «این روش را چه کسی گفته است؟ قانون اساسی. بروید قانون اساسی را اصلاح کنید من حرفی ندارم. من هم شاید با شما موافق باشم. ما حاضریم با انتخابات عمومی به شورای نگهبان بیاییم.» 🔹بیان علت ردصلاحیت‌ها اشاعه فحشاست کدخدایی در تیر 98 در پاسخ به اینکه چرا روند تایید صلاحیت‌ها علنی نیست، گفت: «اگر صلاحیت فردی برای حضور در انتخابات تأیید نمی‌شود، شورای نگهبان نمی‌تواند دلایل را مطرح کند زیرا منع شرعی و قانونی وجود دارد و این اقدام خود اشاعه فحشا است.» 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
⭕️ اطلاعیه زمان و محل برگزاری جلسات 26 و 27 بهمن 🔷 (درسگفتگوی قانون حجاب) ⏱طبق زمانبدی اعلام شده، جلسات ارائه درسگفتگوی قانون حجاب از ساعت 15:30 الی 18 خواهد بود. ⚠️حضور و غیاب از ساعت 15 الی 15:45 دقیقه انجام خواهد شد. همچنین ملاک حضور و غیاب برای شرکت کنندگان مجازی، مشاهده کامل فیلم جلسات از طریق سایت مدرسه است و بنابراین شرکت کردن آنلاین (وبینار) در جلسه ملاک حضور و غیاب نخواهد بود. 📍 محل برگزاری جلسات ارائه تاریخ 26 و 27 بهمن، «معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به آدرس: ضلع شرقی دانشگاه تهران- خیابان قدس- نبش خیابان ایتالیا- پلاک 49 (ساختمان شفا)- طبقه همکف)» میباشد. با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید: 📌 goo.gl/maps/BX7DgY5xa6BsGMeZA ✅ مکان جلسه گفتگو (مناظره) متعاقبا اعلام خواهد شد.
🔰 بورسیه شوید | بورسیه کنید. هر دوره مدرسه آزادفکری تلاش می کند تا زمینه شرکت در جلسات را برای افرادی که محدودیت مالی در پرداخت هزینه شرکت در جلسات دارند را با بورسیه کردن آنها فراهم کند. 🔸بنابراین اگر علاقه مند به شرکت در جلسات هستید و تاکنون به دلیل محدودیت مالی نتوانستید ثبت کنید فرم زیر را تکمیل کنید و متناسب با برنامه ریزی موجود در سایت در جلسات شرکت کنید: 🌐 forms.gle/g1a54TbDKbrjkicbA 🔹نکته قابل ذکر آن است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های برنامه ها از هزینه ثبت نام‌ها تامین می شود. لذا اگر می توانید به مدرسه برای بورسیه کردن افراد کمک کنید حمایت خود را به کارت زیر به نام مهدی احمدی واریز کنید: 💳 5041721065649619 با سپاس 🌺 تیم مدرسه آزادفکری
🔰 نخستین جلسه درس-گفتگوی «قانون حجاب» 🔸حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی در دو جلسه از قانون حجاب دفاع می‌کند. 🔹دکتر صدیقه وسمقی در دو جلسه به نقد قانون حجاب می‌پردازد. 🔺🔻 پس از چهار جلسه ارائه، دو استاد با هم خواهند کرد. 📆 زمان: ۲۶ بهمن (۱۵:۳۰ الی ۱۸)، ۲۷ بهمن (۱۵:۳۰ الی ۱۸)، ۱ اسفند (۱۴ تا ۱۶) 💠 شرکت برای عموم آزاد است (حضوری و مجازی) 🔷 توضیحی درباره این درس-گفتگو: 🔸مساله الزام شهروندان به شریعت، از مسائل اساسی حال حاضر جامعه ایران است که در ساحت‌های گوناگون و متنوعی خودش را نشان می‌دهد که یکی از آن موارد، مساله قانون حجاب است. آیا با قبول دینی بودن حکم حجاب، قانون گذار حق دارد که آزادی زنان را در ساحت حجاب کنترل کند و آنها را در صورت تخلف مجازات کند؟ یا پذیرش عمومی و تعهد اجتماعی نیز شرطی لازم است؟ 🔸حجت الاسلام دکتر سوزنچی و دکتر صدیقه وسمقی از اساتید این دوره از درس‌گفت‌وگوی مدرسه آزادفکری هستند که در این زمینه با یکدیگر اختلاف نظر دارند. آقای سوزنچی حجاب را حکمی الهی می‌داند که حکومت موظف به اجراء آن است اما تاکید دارد که چون حجاب از حقوق مدنی است، باییستی مجازات تخلف از حجاب نیز متناسب با زیر پا گذاشتن حقوق مدنی باشد و نباید حجاب را از مقوله حقوق کیفری دانست. 🔸در مقابل خانم وسمقی حجاب را یک امر عرفی می‌داند و معتقد است: «در آیاتی به زنان توصیه می شود که بدن خود را بیشتر بپوشانند، اما نشانه ای از اجبار در کار نیست.» او می‌گوید: «اکثر فقهاء میان قانون عرفی و احکام شرعی تفاوت قائل بودند.این عقیده ی رایج در میان فقهای شیعه منطقی و معقول و به نفع اسلام و مسلمانان بوده است.» 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
⭕️ اطلاعیه زمان و محل برگزاری جلسات 26 و 27 بهمن 🔷 (درسگفتگوی قانون حجاب) ⏱طبق زمانبدی اعلام شده، جلسات ارائه درسگفتگوی قانون حجاب از ساعت 15:30 الی 18 خواهد بود. ⚠️حضور و غیاب از ساعت 15 الی 15:45 دقیقه انجام خواهد شد. همچنین ملاک حضور و غیاب برای شرکت کنندگان مجازی، مشاهده کامل فیلم جلسات از طریق سایت مدرسه است و بنابراین شرکت کردن آنلاین (وبینار) در جلسه ملاک حضور و غیاب نخواهد بود. 📍 محل برگزاری جلسات ارائه تاریخ 26 و 27 بهمن، «معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به آدرس: ضلع شرقی دانشگاه تهران- خیابان قدس- نبش خیابان ایتالیا- پلاک 49 (ساختمان شفا)- طبقه همکف)» میباشد. با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید: 📌 goo.gl/maps/BX7DgY5xa6BsGMeZA ✅ مکان جلسه گفتگو (مناظره) متعاقبا اعلام خواهد شد.
⭕️ اطلاعیه زمان و محل برگزای جلسه 28 بهمن 🔷 (درسگفتگوی جدایی دین از سیاست) ⏱ با توجه به اطلاع دفتر دکتر خسروپناه، جلسه ارائه درسگفتگوی جدایی دین از سیاست با نیم ساعت تاخیر از ساعت 15:30 الی 18 برگزار خواهد شد. ⚠️حضور و غیاب از ساعت 15 الی 15:45 دقیقه انجام خواهد گرفت. همچنین ملاک حضور و غیاب برای شرکت کنندگان مجازی، مشاهده کامل فیلم جلسات از طریق سایت مدرسه است و بنابراین شرکت کردن آنلاین (لایو) در جلسه ملاک حضور و غیاب نمی‌باشد. 📍 محل برگزاری جلسه ارائه دکتر خسروپناه در تاریخ 28 بهمن، «معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به آدرس: ضلع شرقی دانشگاه تهران- خیابان قدس- نبش خیابان ایتالیا- پلاک 49 (ساختمان شفا)- طبقه همکف)» می‌باشد. با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید: 📌 goo.gl/maps/BX7DgY5xa6BsGMeZA ✅ مکان جلسه ارائه مهندس بازرگان و گفتگوی اساتید، بعدا اعلام خواهد شد.
قانون حجاب، پرسشی از قانونی شدن حکم شرعی حجاب.ppsx
476.8K
فایل پاورپوینت بحثی که در جلسه درس گفتگویی که مقدمه جلسه مناظره فوق است، درباره تبیین چرایی تبدیل شدن حکم شرعی حجاب به قانون رسمی ارائه کردم. برای دریافت فایل کامل جلسات به سایت مدرسه آزادفکری مراجعه کنید: 🌐 AzadFekriSchool.ir ابتدای بحث، بحثی است درباره معنای قانون و چگونگی وضع قانون و چگونگی نقد قانون، که شاید بدین صورت در جایی مطرح نشده باشد. 🆔@souzanchi
✅پوشش سر و گردن ، جواز یا وجوب ؟ ✍️نوشتاری از حجت الاسلام سروش محلاتی ⭕️ در سالهای اخیر برخی از نویسندگان، طی مقالات و مباحثی درباره حجاب، لزوم پوشش سر و گردن را برای زنان مورد انکار قرار داده و به علاوه با استشهاد به برخی کلمات فقهاء این حکم را مورد اختلاف نظر دانسته‌اند. درباره این دیدگاه نکاتی قابل توجه است و قبل از اشاره به آنها، باید توجه داشت که فقها بحث حجاب و پوشش را از دو زاویه متفاوت (عبادی و اجتماعی) مطرح کرده‌اند: یکی حدود پوشش زنان در حال نماز و دیگری پوشش آنان در برابر مردان نامحرم. 🔻 پوشش اجتماعی ۱. وجوب پوشش و ستر سر و گردن برای زنان (حرائر) در برابر نامحرمان در فقه امامیه مورد اتفاق نظر همه فقیهان است و در تاریخ فقه شیعه کسی که این حکم را انکار کرده باشد، نمیشناسیم. مرحوم آیت الله بروجردی که در احاطه بر فقه و اقوال فقها و مذاهب مختلف فقهی شخصیتی کم نظیر بود، لزوم ستر سر و گردن را مسلم و مورد اتفاق نظر میان مسلمانان دانسته، بلکه آن را از ضروریات می‌شمارد و می‌گوید: «إنّ الستر فی غیر الوجه و الکفین علی النساء واجب مسلّما عند المسلمین من العامة و الخاصة بل یعدّ هذا المقدار من الضروریات فیوجب انکاره الکفر...»(تبیان الصلاه، ج۳، ص۲۵۹) 🔻 پوشش عبادی ۲. برای زنان واجب است که بدن و سر و گردن خود را در حال نماز بپوشانند. در این مسئله قول شاذی درباره عدم وجوب سر و گردن وجود دارد که به ابن جنید منسوب بوده و در روایتی وارد شده است. ولی در اینجا هم کسی از او حمایت نکرده و در طول هزار سال گذشته فتوای به جواز کشف راس در حال صلاه، سراغ نداریم. 🔻 رابطه پوشش عبادی با پوشش اجتماعی ۳. جواز کشف رأس «در نماز» برای زنان، بمعنی آن نیست که آنان می‌توانند در برابر «نامحرم» نیز سر و گردن خود را مکشوف بگذارند. ابن جنید که تنها قائل به جواز کشف در نماز است، تصریح کرده است که این کار در صورتی جایز است که «ناظر نامحرمی» وجود نداشته باشد: «لا بأس أن تصلی المرأة الحرّة و غیرها و هی مکشوفة الرأس حیث لایراها غیر ذی محرم لها»(مختلف، ج۲، ص۹۶) 🔻 مبنای متفاوت دو نوع پوشش ۴. درباره لزوم پوشش سر و گردن بر زنان، استدلال اصلی فقهاء به آیه قرآن است که به صراحت استفاده از «خمار»(روسری) تا حد پوشاندن گریبان را لازم دانسته است: «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ»(سوره نور/آیه۳۱). در حالیکه در مورد پوشش در نماز این آیه مورد استناد نیست زیرا آیه مربوط به روابط زنان و مردان است. از این رو پوشش سر و گردن در برابر نامحرمان دارای دلیل خاص قرآنی (علاوه بر روایات) است، برخلاف پوشش در حال نماز که مدرک آن صرفا روایی است. 🔻 مغالطه یکسان انگاری دو نوع پوشش ۵. اگر برخی از فقهاء مانند صاحب مدارک و محقق سبزواری، در لزوم ستر مو برای زنان ‌تردید کرده و بصراحت فتوا به وجوب پوشش آن نداده‌اند، این تردید مربوط به خصوص ستر «در حال نماز» است و به ستر در برابر «نامحرم» مربوط نمی‌شود. عاملی و سبزواری در بحث خود کاملا ستر صلاتی را از ستر در برابر ناظر نامحرم تفکیک کرده‌اند(مدارک الاحکام، ج۳، ص۱۸۹، ذخیره، ج۲، ص۲۳۶). آنها حتی در حال نماز ستر سر را واجب می‌دانند، لذا جواز کشف رأس را حتی در حال نماز هم نمی‌توان به ایشان نسبت داد تا چه رسد به حال مواجهه با نامحرم! فقهای ما دچار مغالطه یکسان‌انگاری پوشش اجتماعی با پوشش عبادی نبوده‌اند. 🔻 مبنای پوشش مو ۶. در اینجا نمی‌توان به ارائه و بررسی استدلالهایی که در فقه برای وجوب پوشش سر و گردن وجود دارد، پرداخت ولی می‌توان اشاره کرد که علاوه بر ادله‌ای که بطور کلی در این باره وجود دارد(مثل ادله لزوم خمار)، در خصوص «موی سر» زنان نیز روایاتی رسیده است، مثلا بزنطی از امام رضا(ع) درباره جواز نگاه به موی سر خواهر زن سوال کرد و امام فرمود جایز نیست مگر آنکه از قواعد باشد.(وسائل، ج۲۰، ص۱۹۹) و او از حضرت رضا(ع) نقل می‌کند که پسر بچه تا بالغ نشده است بر زن واجب نیست موی خود را از او بپوشاند: «وَلَاتُغَطِّي الْمَرْأَةُ شَعْرَهَا مِنْهُ(الغلام) حَتَّى يَحْتَلِمَ.»(همان۲۲۹) و نگاه به موها و دستهای زنان اهل ذمه استثاء شده است: «لَا حُرْمَةَ لِنِسَاءِ أَهْلِ الذِّمَّةِ- أَنْ يُنْظَرَ إِلَى شُعُورِهِنَّ وَ أَيْدِيهِنَّ»(همان، ۲۰۵) این روایات که از اسناد معتبری برخوردار است، مبنای فتوای فقها قرار گرفته و در کتابهای مفصل فقهی از آن بحث شده است. 🆔 @AzadFekriSchool 🌐 AzadFekriSchool.ir
🔷 درسگفتگوی آزادی در سایه شورای نگهبان ⭕️ جلسه 30 بهمن ⚠️محل برگزاری متفاوت از جلسات پیش است! ⏱ جلسه ارائه حجت الاسلام حاج سید جوادی از ساعت 13 الی 15 برگزار خواهد شد. ⚠️حضور و غیاب شرکت کنندگان حضوری از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۳:۱۵ دقیقه انجام خواهد گرفت. 📹 1️⃣پخش آنلاین (مشاهده آنلاین ملاک شرکت در جلسات نیست): شرکت کنندگان دوره مجازی برای مشاهده آنلاین نیم ساعت قبل از جلسه لینک پخش آنلاین را از طریق ایمیل دریافت خواهند کرد. 2️⃣دریافت فیلم از سایت (ملاک حضور مجازی، مشاهده این فیلم از طریق سایت است): زمان بارگذاری این فیلم و نحوه دریافت آن «فقط و فقط» از طریق همین کانال اعلام می‌شود. 📍 محل برگزاری جلسه ارائه جناب حاج سید جوادی در تاریخ 30 بهمن: خیابان قدس، خیابان پورسینا (ضلع شمالی دانشگاه تهران) دانشکده علوم پزشکی، «سالن شهید عزلت» با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید: 📌 maps.app.goo.gl/98XdVyKYsupBdupq9 🔻همچنان نیز می توانید از طریق سایت مدرسه در این برنامه ثبت نام کنید: 🌐 Azadfekrischool.ir
📝قانون حجاب از نگاه دکتر وسمقی 🔹خانم دکتر وسمقی در تاریخ 27 بهمن به ارائه درس قانون حجاب پرداختند. ایشان مدعی شدند که حکم حجاب، مورد اختلاف فقهاء پیشین بوده است. دکتر وسمقی از فقهایی نظیر شهید اول به عنوان مخالف حکم حجاب یاد کردند و همچنین مدعی شدند که افرادی مانند ابن جنید از فقهاء هزار سال قبل فتوا به یکسان بودن پوشش زن و مرد داده است. 🔸دکتر وسمقی با تاکید بر اینکه حجاب از زمره حقوق فردی است، تصریح کردند که حتی اگر اکثریت مردم قانون حجاب را بخواهند، حکومت حق ندارد این حکم را نسبت به مخالفان حجاب، اجباری کند. ایشان معتقدند که کشورهای دیگر حتی کشورهای مسلمان، حکم حجاب را قانونی نکرده اند و دچار هیچ مشکلی نیز نشده اند، در حالی که این قانون در ایران موجب بحران شده است. 🔹خانم وسمقی فارغ از دینی بودن یا نبودن حجاب، اعتقاد دارند که به طور کلی، اجبار مردم در پوشش، امری غیر اخلاقی است. ایشان می‌گویند حجاب به اشتباه نماد زن مسلمان شده است و لزومی ندارد از هر آنچه نماد شده است دفاع کرد. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر وسمقی را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
قانون حجاب، پرسشی از قانونی شدن حکم شرعی حجاب.ppsx
476.8K
📝قانون حجاب از نگاه دکتر سوزنچی 🔹حجت الاسلام دکتر سوزنچی در 26 بهمن، به ارائه درس قانون حجاب پرداختند. ایشان با تبیین وحدت دیدگاه فقهاء شیعه و سنی درباره اصل حجاب و مقدار آن، تاکید کردند که تردید‌هایی که در چند دهه اخیر مطرح می‌شود، سابقه تاریخی ندارد. 🔸آقای سوزنچی ضمن توجه دادن به قطعی بودن حکم حجاب و اجتماعی بودن آن، حکومت اسلامی را موظف به اجراء الزام آور حکم حجاب دانستند. ایشان برای اجتماعی بودن حکم حجاب، به وضع قانون برای پوشش در جوامع غیراسلامی استشهاد کردند و آن را از زمره حقوق مدنی برشماردند. 🔹دکتر سوزنچی حجاب را نماد زن مسلمان دانسته و با ذکر مقدمات متعددی که آن را در یک فایل پاورپوینت ارائه کردند، مختار بودن انسان را از حق داشتن وی، تفکیک کردند و گفتند: بر خلاف اختیار داشتن انسان‌ها که امری حقیقی است، حقوق افراد یک امر اعتباری و تابع قانون صحیح است. ایشان با تاکید بر اینکه مبنای قانون عادلانه، انسانیت است و نه آزادی، نظام حقوقی اسلام را در همین راستا دانستند. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر سوزنچی را دانلود کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
📝نسبت دین با سیاست از نگاه دکتر خسروپناه 🔹حجت الاسلام دکتر خسروپناه در 28 بهمن به ارائه درس-گفت‌وگوی جدایی دین از سیاست پرداختند. ایشان ضمن بیان مشترک لفظی بودن برخی از کلمات، بر ضرورت تبیین معنای مقصود از هریک از واژه‌های دین، سیاست و سکولاریسم، تاکید کردند و اسلام را دینی توصیف کردند که با سیاست به معنای تدبیر امور زندگی مردم، پیوند خورده است و به ذکر استدلال‌های عقلی و نقلی پیرامون آن پرداختند. 🔸ایشان ضمن اینکه آیات متعدد قرآن را بیانگر این می‌دانستند که حق حاکمیت از سوی خداوند اعطاء می‌شود، تاکید داشتند که حکومت اسلامی با مشارکت مردم شکل می‌گیرد و بنابراین حکومت اسلامی اصلاً نمی‌تواند استبدادی شود. آقای خسروپناه با تعجب از مسلمانانی که از حکومت سکولار طرفداری می‌کنند و دین را کاملاً یک امر غیر سیاسی معنا می‌کنند، احکامی نظیر حدود، قصاص، دیات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و... را بیانگر نگاه دین به دنیا دانستند و بر تفسیر شبکه‌ای از دین تاکید کردند. 🔹حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به چهار اشکالی که به پیوند دین با سیاست شده، آنها را نقد و بررسی کردند. ایشان با اشاره به ادله مرحوم دکتر بازرگان ابراز داشتند: یکی از ادله بازرگان بر ضرورت جدایی دین از سیاست، ضربه خورده دین است؛ به این بیان که با ورود دین به عرصه سیاست، بعضی به واسطه دین، استبداد دینی به راه می‌اندازند و به نام دین فساد می‌کنند که منجر به آسیب خوردن اصل دین می‌شود. در حالی که وقتی دین با سیاست پیوند خورده، نمی‌توان به این بهانه دست از احکام سیاسی اسلام برداشت و بایستی جلوی بروز مفاسد به نام دین را گرفت، همان طور که به دلیل قصور و تقصیرهای متعدد برخی از پزشکان، هیچ کس مجاز نیست اصل علم پزشکی را انکار کند. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی جدایی دین از سیاست، فایل کامل سخنان دکتر خسروپناه را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝جایگاه شورای نگهبان از نگاه استاد حاج سید جوادی 🔹حجت الاسلام حاج سید جوادی در تاریخ 30 بهمن به ارائه دیدگاه‌های خود در درس-گفت‌وگوی آزادی در سایه شورای نگهبان پرداختند. استاد سیدجوادی از همان ابتداء صورت مساله را با محور «فقه و قانون» دنبال کردند و به ارائه تاریخ مشروطه و چیستی مشروطه مشروعه با تکیه بر دیدگاه‌های فقهی آن عصر پرداختند. استاد به تفاوت ماهوی نظریه «ولایت فقیه» با نظریه «مشروطه مشروعه» اشاره کردند و روح این تفاوت را در تحلیل قانونیت قانون دانستند. 🔸سپس استاد با اشاره به نقش شورای نگهبان، مشروعیت این نهاد را در واقع ناشی از تفویض بخشی از اختیارات ولی فقیه به آن دانستند. آقای حاج سید جوادی با تصریح به این نکته که قانونیت قانون در نظریه ولایت فقیه، مشروط به موافقت فقیه است، فرآیند فعلی شورای نگهبان را امری قابل تغییر دانستند. 🔹ایشان با انتقاد از کسانی که نزاع با شورای نگهبان را به این نهاد تفسیر می‌کنند، ابراز داشتند: «به لحاظ حقوقی، آنچه در حال حاضر بیشتر مورد انتقاد و مخالفت قرار می‌گیرد، مربوط به اصل نظارت استصوابی نیست بلکه ناشی از محدوده این نظارت است.» استاد با بیان این نکته که در قانون، شورای نگهبان موظف است از چهار مرجع، پیرامون صلاحیت داوطلبان استعلام کند، تاکید داشتند که ریشه اختلافات را در مبنا قرار دادن استعلام‌های غیر از این چهار مرجع ذی ربط، باید جست و جو کرد. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی «آزادی در سایه شورای نگهبان» فایل کامل سخنان استاد سید حاج جوادی را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
22.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش‌هایی از ارائه حجت الاسلام دکتر سوزنچی 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر سوزنچی را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈صوت گفت‌و‌گو با دکتر علی صابری تولایی پیرامون «آزادی نقد حاکمان در اسلام و قانون اساسی» 🎥فایل تصویری در صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈صوت گفت‌و‌گو با دکتر مهدی نصیری پیرامون «آزادی در عصر حیرت» 🎥فایل تصویری در صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قسمت‌هایی از ارائه دکتر وسمقی درباره قانون حجاب 🔸خانم وسمقی حکم حجاب را دینی نمی‌دانند و آن را مورد اختلاف فقهاء توصیف می‌کنند. ایشان حجاب را از حقوق فردی انسان‌ها عنوان می‌کنند و مخالف قانونی شدن آن هستند. 👈🏻دانلود کلیپ با کیفیت بالاتر 🔻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر وسمقی را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝آیا می‌توان کرونا را صحنه نبرد دین و علم دانست؟ 🔹با شروع بیماری کرونا و مرگ تاسف بار برخی از هم‌وطنان‌مان، برخی از حواشی این بیماری، بسیار پررنگ شد و گاهی حتی بر متن نیز غلبه کرد. یکی از این حواشی، نحوه مواجهه برخی از متدینان با این بیماری مُهلک بود. گرچه علماء درجه اول شیعه، همگی بر رعایت اصول بهداشتی و توصیه پزشکان، اتفاق نظر داشتند حتی برخی از اساتید مشهور حوزه، از «دیه قتل عمد» در اثر سرایت کرونا تحت شرائطی سخن گفتند، اما واکنش برخی از روحانیون و مذهبی‌ها و مقاومت در برابر سخن پزشکان با رنگ و لعاب دینی، سوژه بسیاری از رسانه‌ها شد. اما آیا این نوع واکنش‌ها از پشتوانه دینی برخوردار هستند؟ آیا می‌توان کرونا را شاهد نزاع دین با علم تفسیر کرد؟ در طول تاریخ در قبال بیماری‌های مُسری و مُهلک چه دیدگاه‌هایی وجود داشته است؟ 🔸برای فهم بهتر این مساله، می‌توان نوع واکنش فقهاء شیعه و سنی درباره طاعون و وبا را بررسی کرد. مثلاً درباره واکنش فقهاء اهل سنت، محمد الحداد مقاله‌ای را با عنوان «تمجید الموت» نگاشته که با عنوان «ستایش مرگ» ترجمه شده است. این مقاله به نوعی جهل مقدس در میان اهل سنت اشاره می‌کند که چطور قرن‌ها واکنشی منفعلانه در قبال بیماری مهلکی مانند وبا داشتند و این انفعال با القاب مقدسی نظیر «شهید» زینت داده شده و حتی فرار از آن مانند «فرار از جهاد» عنوان شده بود! 💬محمد الحداد به برخی از روایات کتب معتبر اهل سنت در اینباره اشاره می‌کند؛ مثلا از صحیح بخاری و مسلم نقل می‌کند که انس بن مالک از پیامبر نقل کرده: «طاعون برای مسلمان شهادت است.» یا می‌گوید ابن ابی الدنیا از عایشه روایت کرده که پیامبر فرموده بود: «فرار از طاعون مانند فرار از جهاد است.» وی در نهایت با اشاره به سخنان چند تن از عالمان اهل سنت می‌نویسد: «این فقه را به‌حق باید فقه مرگ خواند، زیرا موضوع آن مرگ فرد مسلمان از راه ابتلا به وباست نه مقاومت در برابر وبا برای حفظ حیات...در جهان اسلام، ایده‌ای شکل گرفت که وبا را فضیلتی الهی می‌دانست که خاص مسلمانان است، زیرا هرکه به وبا بمیرد شهید دانسته می‌شود و این آرزوی هر مسلمان است.» 🔹با این حال جالب است که در فقهاء درجه اول شیعه چنین واکنش‌هایی نسبت طاعون و وبا دیده نمی‌شود. یعنی گرچه آنها به ذکر، دعاء و آزمون‌های الهی باور دارند اما واکنش‌های این چنینی از آنها دیده نشده. حتی برخی اخباری مسلک‌ها مثل سید نعمة الله جزائری درباره هنگام شیوع وبا نوشتند: «وظيفه علماء است تا مردم را به نقاط مرتفع ببرند وآب را از سرچشمه مصرف كنند. اگر در جمع شدن آن‌ها ضررى وجود دارد، بايد متفرق شوند.» شاید علت مهم آن، روشن شدن نقل صحیح از پیامبر درباره وبا باشد. در روایات شیعه ذکر شده که همین روایت اهل سنت از پیامبر از امامان شیعه پرسیده شده است و آنها مخاطب نقل پیامبر را مرزدارانی توصیف کردند که وبا میان آنها شکل گرفت. در چنین شرائطی چون بیم خطر حمله دشمن وجود داشت، پیامبر خالی کردن صحنه را بر آنها جائز ندانستند. (الكافي، ج8، ص108 و نک: معاني الأخبار، ص254 و علل الشرائع، ج2، ص520) 🔸به طور کلی علی رغم اینکه برخی اصرار دارند «دین» را در مقابل «علم» نشان دهند، این ادعا در مثل نسبت دین با علم پزشکی نمی‌تواند چندان راه به جایی ببرد. چون در متون دینی، احکام فراوانی درباره‌ی «حفظ جان» و «ضرر و مشقت» وجود دارد و علم پزشکی ظرفیت بالایی دارد تا نقش اساسی در فهم اینگونه موضوعات داشته باشد. این قواعد عام به نحوی است که در سراسر ابواب فقه، از آنها استفاده می‌شود. بنابراین اینکه واکنش چند روحانی درجه دو و سه شیعه به پای کل روحانیت حاضر، نوشته شود، و از آن بالاتر آن را قرائت روحانیت سنتی شیعه در طول تاریخ عنوان کنند و حتی برخی پا را فراتر بگذارند و آن را به اصل دین منسوب کنند، واکنشی غیر مستند و غیر علمی است که شواهد متعددی بر خلافش وجود دارد. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝گزارشی از مناظره قانون حجاب 🔹مناظره دکتر سوزنچی و دکتر وسمقی درباره در اول اسفند برگزار شد. در ابتدای این مناظره طرفین بار دیگر دیدگاه خود را به اختصار شرح دادند و گفت و گوی آنها پیرامون دینی بودن حکم حجاب آغاز شد. آقای سوزنچی که شروع کننده مناظره بودند، حکم حجاب را در غیر از وجه، دست‌ها (از مچ تا انگشتان) و پاها (از مچ تا انگشتان) ضروری دین دانستند و گفتند علی رغم اختلاف‌های زیاد شیعه و سنی در نحوه نماز خواندن، وضو گرفتن و... اما این مقدار از حجاب، بین آنها ضروری بوده است. 🔸در مقابل خانم وسمقی حکم حجاب را مورد تردید فقهاء شیعه عنوان کردند و آن را بین فقهاء نیز اختلافی دانستند و نام برخی از فقهاء را به عنوان مخالف ذکر کردند. این سخن با واکنش آقای سوزنچی رو به رو شد. آقای سوزنچی نکات متعددی را در فهم دیدگاه فقهاء درباره پوشش مطرح کردند، از جمله آنکه فقهاء درباره پوشش زنان در هنگام به جا آوردن نماز با یکدیگر اختلاف داشتند و این اختلافشان مربوط به پوشش در برابر مردان غیر مَحرم نمی‌شود. 🔹اما خانم وسمقی در حالی که همچنان به اصل دیدگاه خود درباره اختلافی بودن حکم حجاب و دینی نبودن آن، اصرار داشتند، معتقد بودند نمی‌توان به جمع بندی درستی درباره این مساله رسید. ایشان با ورود به محور بعدی مناظره، حجاب را یک امر فردی دانستند که قابلیت پیگیری حقوقی ندارد حتی اگر اکثریت جامعه آن را بخواهند. اما در عین حال معتقد بودند اکثر جامعه زنان، در حال حاضر این قانون را قبول ندارند. خانم وسمقی با اشاره به سخن امام خمینی قبل از انقلاب درباره آزادی زنان، گفتند اگر می‌دانستند که در پی رفراندوم سال 58، قرار است حجاب قانونی شود، اصلاً رای آری به جمهوری اسلامی نمی دادند! 🔸در مقابل دکتر سوزنچی، «انسانیت» را محور قوانین می‌دانستند و تعالیم اسلام از جمله حجاب را در راستای آن، عنوان می‌کردند و حجاب را یک حکم اجتماعی می‌دانستند که قابلیت پیگیری حقوقی دارد. آقای سوزنچی با اشاره به قانون اساسی ایران که به رای مردم گذاشته شده، اشاره کردند که در قانون اساسی تصریح شده که قوانین باید با تعالیم اسلام سازگار باشد. آقای سوزنچی با استناد به برخی از نظرسنجی‌های نهادهای رسمی که فقط برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها منتشر شده، اکثر زنان را در حال حاضر، خواستار قانون حجاب دانستند و به خانم وسمقی تذکر دادند که امام خمینی در پاریس هیچ گاه درباره نحوه پوشش زنان سخن نگفتند و آزادی زنان مربوط به بحث پوشش نبود. اما خانم وسمقی صحت این نظرسنجی را انکار می‌کردند و این قانون را در مقابل خواست زنان می‌دانستند و در عین حال چندین بار تاکید کردند که حتی اگر فرض کنیم اکثریت زنان خواستار قانونی شدن حجاب هستند، به دلیل اجتماعی نبودن حکم حجاب، نباید قانونی شود. 🔻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل مناظره دکتر سوزنچی و دکتر وسمقی را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝 خرافات و ویروس کرونا 🖌دکتر صدیقه وسمقی 🔹در اطراف ادیان همواره خرافات زیادی شکل گرفته است و خرافه‌بافان از آن بهره‌ها برده‌اند. متاع دکان‌داران دین خرافه است و خریداران آن مردمان ساده‌اندیش که می‌خواهند در پناه باورهای معنوی و دینی در این جهان ناآرام آرامشی یابند. آنان به دنبال خرافه‌ها نیستند، اما خرافه‌بافان به دنبال مردمانی می‌گردند تا متاع آنان را خریدار باشند. در این میان، این وظیفه‌ی دانشمندان و پژوهشگران علوم دینی است که خرافه‌بافان را از صحنه خارج کرده و عرصه‌ی دین و معنویت را از دست‌اندازی آنان مصون سازند. 🔸در روزها و هفته‌های اخیر که کشور ما با بحران تازه‌ای به نام ویروس کرونا مواجه بوده است خرافه‌های دردسر ساز نیز مشغول آسیب‌رسانی بوده‌اند. عده‌ای از بسته شدن زیارت‌گاه‌ها ممانعت کرده، عده‌ای از دین‌داران دست به حرکات و اقداماتی زدند که از دین چهره‌ای نامعقول و از باورهای آنان وجهه‌ای خرافی به نمایش گذاشته است. در این رابطه مناسب یافتم به دو نکته اشاره نمایم: 🔹نکته‌ی نخست آنکه پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفابخش بیماران نبودند و هیچگاه نیز چنین ادعایی نداشتند. این ادعایی بی‌اساس است که در قرآن و تاریخ هیچ مدرک معتبری برای اثبات آن نمی‌توان یافت. شیعه معتقد است که حضرت زهرا بیمار شد و در بیماری از دنیا رفت و یا اعتقاد شیعه بر آن است که حضرت سجاد همواره بیمار بود. چرا آنان خود را شفا ندادند؟ اساسا باید گفت که این انتظار از دین و اولیای دین ادعای بی اساسی است. ادیان برای شفا دادن بیماران نیامدند آن‌ها برای شفا بخشیدن دل‌ها و باورهای ما آمدند. آنان برای رها کردن انسان‌ها از بند اسارت خرافات و خرافه‌بافان آمدند. اولیای دین در زمان حیات خود بیماران را برای شفا دادن به سوی خود نمی‌خواندند تا چه رسد پس از مرگ خود. 🔸نکته‌ی دوم آنکه قبور و زیارت‌گاه‌های اولیای دین اگرچه محترم است، اما مقدس نیست. مقدس دانستن آرامگاه‌ها که ساختمان‌هایی بیش نیستند، بی‌پایه و اساس است و معلوم نیست این عقیده چه منطقی دارد. پیامبر اسلام پس از فتح مکه اقدام به تخریب همه‌ی معابد و زیارت‌گاه‌هایی نمود که کاهنان و روحانیون از وجود آن‌ها سود می‌بردند و مردم نذورات خود را به آن‌ها اهدا می‌کردند و با توسل به آن مکان‌ها امید شفا و بهبودی اوضاع خویش را داشتند. پیامبر اسلام در طول زندگانی خویش هیچ زیارت‌گاهی نساخت. او آمد تا مردم را به سوی خدا فرا بخواند. این روزها معلوم گشت که علمای دین و پژوهشگران این حوزه کار خود را به درستی انجام نداده‌اند و کار اصلی در تبلیغ دین را به کسانی سپرده‌اند که از کمترین سواد دینی برخوردارند و عقاید و باورهای مردم را به بازی می‌گیرند. 🔹اینکه تصور شود آرامگاه اولیای دین مصون از آلودگی‌های ویروسی است از چه منطقی سرچشمه می‌گیرد جز خرافه؟ کدام دلیل و مدرک دینی و عقلی تقدس ساختمان قبور و آرامگاه را تایید می‌کند؟ شگفت نیست که از حوزه‌های علوم دینی صدایی برنمی‌خیزد، اما شگفت است روحانیونی که اهل پژوهش و تحقیقند و گاه از آنان صدای متفاوتی شنیده می‌شود، در برابر هجوم خرافه‌ها سکوت کرده‌اند. در شرایطی که برای مهار ویروس کرونا و جلوگیری از تلفات بیشتر، همه‌ی نهادها باید هماهنگ با نظام بهداشتی کشور عمل کنند، می‌بینیم که خرافه‌ها سربرآورده و به سدی در برابر سلامت جامعه بدل شده حتی جان مردم را به خطر انداختند. با خرافه‌ها نیز مانند کرونا باید مبارزه کرد. 🗳 نظرات خود درباره این مطلب را برای ما ارسال کنید! 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
💬محمدرضا برای ما نوشته: 🔹با سلام. خواستم بگم پیامبر هنگام فتح مکه کعبه را چرا ویران نکرد؟ الان کعبه اصلی ترین زیارتگاه مسلمانان است؛ در روایات داریم که در جنگ خندق پیامبر دستی به چشم علی علیه السلام زد و چشم ایشان خوب شد و ایشان در جنگ شرکت کردند. ضمنا حضرت فاطمه سلام الله علیها بر اثر بیماری از دنیا نرفت وحضرت زین العابدین به خاطر بیماریشون در واقعه کربلا به بیمار معروف شدند. همچنین ما شیعیان امامان را واسطه شفا قرار می دهیم و نه شفا دهنده؛ شفا دهنده اصلی خداست. 🔹اینکه میگوییم روحانیون زیارتگاه ها را مصون از آلودگی میدانند حرف درستی نیست چرا که در هرقشری افراد کوته فکر ی پیدا میشوند. اما ما در این مدت دیدیم که اماکن مذهبی مدام ضد عفونی میشوند و یا برخی تعطیل می شوند و حتی فریضه واجب نماز جمعه تعطیل میشود. بالا ترین مقام مذهبی کشور در روز درختکاری از دستکش استفاده میکند تا به صورت نمادین بگوید رعایت نکات بهداشتی واجب است. 🗳 نظرات خود را برای ما ارسال کنید. @Azadfekrischool
📝مرز ظریف و اخیرا یادداشتی منتشر شده با عنوان «خرافات و ویروس » ناظر به رفتار ناپسند شخصی در حرم امام رضا ع. نویسنده محترم ضمن اعتراض بر حوزویان که چرا در برابر این خرافات سکوت می‌کنید، به بهانه نقد این رفتار، مقدس بودن زیارتگاه‌ها و شفادهی اولیای خدا را منکر شده است. از اشتباهات بزرگ این است که به خاطر سوءاستفاده از یک امر حق، به مقابله با اصل آن اقدام شود. هر حقیقتی زمینه سوء استفاده دارد؛ نباید به خاطر این سوء استفاده‌ها خود آن حقیقت را زیر سوال برد. مثلا قرآن کریم حاوی بالاترین حقایق است؛ آیا چون امثال معاویه از آن سوءاستفاده می کردند، باید خود قرآن را کنار بگذاریم؟! ⛔️چندی پیش شخصی با تظاهر به دیانت، رفتار ناپسندی انجام داد و بسیاری از روحانیون علیه اقدام وی موضع گرفتند، از جمله خود حقیر؛ (موضع‌گیری بنده همان ایام با عنوان "تاکید «عقلانیت شیعی» بر رعایت بهداشت و مسائل پزشکی" منتشر شد: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/12/13/2215826 ) اما وقوع این رفتار نادرست، نباید بهانه شود که ما اصل مقدس بودن زیارتگاه‌های اولیای دین و یا شفا یافتن انسانها با عنایت اولیاء الله را انکار کنیم. 🕌مقدس بودن زیارتگاه‌های اولیای دین از مسائلی است که در قرآن کریم مورد تأکید بوده است تا حدی که در داستان اصحاب کهف، خداوند از برتری و پیروزی کسانی یاد می‌کند که مقبره آنان را مسجد و عبادتگاه قرار دادند (کهف/21) . (در شیعه هم زیارتگاه‌ها همواره به عنوان محل عبادت خدا مطرح می‌شده، از این رو، مهمترین توصیه دینی در هر زیارتگاهی، ادای «نماز» زیارت است.) (درباره این آیه قبلا به تفصیل بحث کرده‌ام: http://yekaye.ir/al-kahf-18-21/) آیا آرامگاهها صرفا چون ساختمان‌اند مقدس نیستند؟! خوب، کعبه هم یک ساختمان است؛ همه مساجد هم ساختمان‌اند! به علاوه، فرق «محترم» و «مقدس» بودن در چیست؟ اگر به خاطر ساختمان بودن مقدس نیستند، محترم هم نیستند! مقدس و محترم بودن یک مکان به خاطر نسبتی است که با یک امر مقدس و محترم برقرار می‌کند؛ همان گونه که مساجد، کلیساها، کنیسه‌ها به خاطر نسبتی که با خداوند برقرار می‌کنند (محل عبادت خداوندند) مقدس می‌شوند (تقدس و احترام سایر امکان دینی هم در اسلام مورد تاکید بوده است؛ سوره حج/ آیه40)، مکان‌هایی هم که نسبتی واضح با اولیای خدا برقرار می‌کنند، محترم و مقدس می‌شوند. بله، تفاوت محترم و مقدس در این است که امر مقدس حتما وجهه دینی و الهی دارد؛ ولی چیزی که محترم است، اما مقدس نیست، وجهه الهی و دینی ندارد و فقط در عرف روابط انسانی ارزشمند است، مانند ساختمان سفارت هر کشور در کشور دیگر، (مادام که روابط حسنه‌ای بین دو کشور برقرار است) که فقط محترم است، نه مقدس. 🌧شفابخشی اولیاء الله نیز نه‌تنها در روایات متعدد نقل شده – که برای اهل تحقیق، تواتر معنوی، بلکه تواتر لفظی آنها قابل انکار نیست –، بلکه وقوع آن در همین زمان هم بقدری زیاد بوده است، که منصفی را توان انکار آن نیست؛ مگر آنکه از این موارد بی‌اطلاع باشد. کافی است سری به دفتر امور شفایافتگان حرم امام رضا علیه‌السلام بزنید و موارد متعددی از بیماری‌های لاعلاجی که به عنایت ایشان شفا یافته و مورد تایید پزشکان معتبر ایرانی و غیرایرانی بوده مشاهده کنید. حکایات شفای تربت امام حسین ع هم که معروف‌تر است. ریشه مساله هم در این است که شفا در دست خداست (سوره شعراء، آیه80) و خداوند عوامل متعددی را برای شفا قرار داده: راه عادی آن مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای مربوطه است؛ اما وجود این راه دلیلی برای انکار راه‌های دیگر نیست؛ چنانکه در آموزه‌های تمامی ادیان الهی، بر دعا برای شفا یافتن هم تاکید شده است. 🤔آری، قرار نیست چنین شفا دادن‌هایی در زندگی انسانها جایگزین جای روند عادی درمان شود. در حدیث است که شخصی مریض شد و به امید شفادهی خداوند به درمان اقدام نکرد. خداوند به پیامبر زمانش وحی کرد که به او بگو تو را شفا نمی دهم چون می‌خواهی نظامی را که من برای درمان قرار داده‌ام یکسره انکار کنی. به همین جهت است که -چنانکه در یادداشت فوق هم گفته‌ام- با اینکه فراوان‌اند مواردی که افرادی با عنایت اهل بیت ع شفا یافته‌اند، اما آنها این کار را رویه‌ای به جای درمان عادی قرار نمی دادند؛ و از این رو بود که پزشک بر بالین خود ایشان هم حاضر می‌شد. 🔰اگر ما با اقدام موهن آن شخص مخالفیم، نه از این جهت که عنایت اهل بیت ع در شفا دادن را ناممکن می دانیم، بلکه با این مخالفیم که کسی نظام خلقت و دین را به مسخره بگیرد و یک امری را که برای شرایط خاص است، جایگزین نظام و رویه‌ای کند که خود خداوند در جهان قرار داده است. @souzanchi
وقتی فقها، فلاسفه و حتی علمای مکتب تفکیک رجوع به متخصص را لازم میدانند کدام جریان در قم پشتیبان فکری عصیان در برابر نظر متخصصان است؟ 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool