eitaa logo
مدرسه آزادفکری
499 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
امام خمینی و دموکراسی (بخش اول) 🔹14 خرداد سالروز درگذشت امام خمینی تاثیرگذارترین چهره سیاسی ایران در قرن اخیر است. او با نفوذ گسترده خود در اقشار مختلف مردم توانست یک نهضت بزرگی را رهبری کند تا منجر به تغییر بنیادین نظام حاکم بر ایران شود. بحث پیرامون افکار و آراء امام خمینی ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد، اما بازخوانی نگاه او به آزادی‌های شهروندان یک جامعه خصوصاً در مساله دموکراسی، همچنان از اهمیت گسترده‌ای برخوردار است و می‌تواند تصویر مناسبی از اهداف انقلاب اسلامی سال57 ترسیم کند. بنابراین در این یادداشت نگاهی به مساله دموکراسی با تکیه بر تعیین نوع حکومت و حق نصب، عزل و نقد حاکمان در کلمات ایشان خواهیم داشت. 🔸امام خمینی در آذر 57 درباره علل رهبری مردم ایران، می‌گویند: «با روى كار آمدن رضا خان اين سه اصل اسلامى در امر حكومت پايمال شد: اول اصل‏ لزوم‏ عدالت‏ در حاكم اسلامى و دوم اصل آزادى مسلمين در رأى به حاكم و تعيين سرنوشت خود و سوم اصل استقلال كشور اسلامى از دخالت اجانب و تسلط آنها بر مقدرات مسلمين. و اگر در آن روز براى احياى اين سه اصل اسلامى اقدام شده بود، كار به اينجا نمى‌‏كشيد...در 25 سال پيش كه شاه ضعيف شد و فرار كرد، اگر مخالفين در آن روز به اين اصول سه ‏گانه اسلامى توجه مى‏‌كردند و كار شاه را يكسره مى‏‌كردند به اينجا نمى‏‌كشيد.» (صحیفه امام، ج5، ص236) 🔹بنابراین مساله آزادی مسلمین در رای به حاکم، از نگاه امام خمینی یک اصل اسلامی است که نقش بنیادین در علت اعتراضات ایشان به حکومت پهلوی داشته است. مبنای این دیدگاه امام خمینی همان طور که خودشان بیان کرده‌اند، به تحلیل مساله بیعت به عنوان یک پیمان معتبر دینی بازگشت می‌کند. ایشان در سال 66 در پاسخ به سوالی می‌نویسند: «تولى امور مسلمين و تشكيل حكومت بستگى دارد به آراى اكثریت مسلمين، كه در قانون اساسى هم از آن ياد شده است، و در صدر اسلام تعبير مى ‏شده به بيعت با ولىّ مسلمين.» (صحیفه امام، ج۲۰، ص۴۵۹) 🔸بر همین اساس ایشان بر اصل دموکراسی در انتخاب حاکم و دیگر امور تاکید زیادی داشتند و آن را به عنوان یک اصل معتبر اسلامی مطرح می‌کردند. با جست و جو در کلمات امام خمینی مشخص می‌شود که اولین بار ایشان در آذر 57 به صراحت از دموکراسی سخن گفته‌اند. هرچند پیش از آن نیز از اموری مانند «رفراندوم» نیز در کلمات ایشان مطرح شده بود که به آن اشاره خواهد شد. در آذر 57 خبرنگار یک روزنامه دانمارکی از ایشان پرسید: «نظرات و درخواست‌هاى سياسى شما در ايران امروز چيست؟» ایشان در جواب گفتند: «نظر ما اين است كه دست خائنين به اين مملكت را كوتاه كنيم و درآمد مملكت را صرف محتاجان و فقراى آن و مصالح ملت كنيم و حكومت جائرانه پهلوى را بر هم زنيم و يك رژيم بر پايه عدالت و دموكراسى‏ حقيقى كه ضامن آزادى و استقلال مملكت باشد به وجود بياوريم.» یا در جواب خبرنگار تلويزيون تايمز انگلیس که از ماهیت حکومت اسلامی پرسیده بود، ایشان گفتند: «حكومت اسلامى يعنى يك حكومت مبتنى بر عدل و دموكراسى‏ و متكى بر قواعد و قوانين اسلام.» 🔹همچنین ایشان در دی ماه 57 در جواب به خبرنگار فرانسوى مجله محلى «لُ اكُو» می‌گویند: «در اسلام، دموكراسى مندرج است و مردم آزادند در اسلام، هم در بيان عقايد و هم در اعمال، مادامى كه توطئه در كار نباشد و مسائلى را عنوان نكنند كه نسل ايران را منحرف كنند.» یا در 30 بهمن 57 مساله دموکراسی اسلامی را مطرح می‌کنند و خطاب به مسئولان آموزش و پرورش و دانش آموزان می‌گویند: «هر گز اجازه ندهيد كه عده‌‏اى معدود، چون گذشته تلخ روزهاى استبداد، بر شما حكومت كنند. اصل دموكراسى‏ اسلامى را فراموش نكنيد.» و در 12 فروردین بعد از اعلام نتیجه رفراندوم در پیامی می‌گویند: «دموكراسى غربى‌‏اش فاسد است، شرقى‌‏اش هم فاسد است؛ «دموكراسى اسلامى» صحيح است و ما بعدها اگر توفيق پيدا كنيم به شرق و غرب اثبات مى‌‏كنيم كه اين دموكراسى كه ما داريم، اين دموكراسى است نه آنكه شما داريد.» و به طور کلی تاکید ایشان در موارد متعددی بر دموکراسی اسلامی تاکید کرده‌اند. و در شهریور 58 در پاسخ به این سوال که که چرا در طرح جمهوری اسلامی، واژه دموکراتیک مطرح نشده، سه دلیل ذکر می‌کنند که یکی از آنها وجود دموکراسی در اسلام است و قید دموکراتیک گذاشتن یعنی اسلام از آن تهی است. (صحیفه امام، ج10، ص44) در ادامه به ذکر برخی از مصادیق دموکراسی در کلمات ایشان اشاره خواهد شد. 🆔 @AzadFekriSchool
امام خمینی و دموکراسی (بخش دوم) در قسمت اول یادداشت به طرح کلی جایگاه دموکراسی در اندیشه امام خمینی پرداخته شد. در ادامه به اختصار به ذکر برخی از مواضع ایشان در اینباره اشاره می‌شود. 🔻رفراندوم 🔹ایشان در سال 41 در جواب به برخی از متدینین تهران در واکنش به رفراندوم انقلاب سفید می‌نویسند: «رفراندوم یا تصویب ملی در قبال اسلام ارزشی ندارد.» و سپس اشکالاتی را از حیث قانونی به آن رفراندوم طرح می‌کنند. اما این به این معنا نبود که ایشان با رفراندوم مخالف باشند. به عنوان نمونه در تیر ماه 49 در پیام به طلاب حوزه‌های علمیه می‌گویند: «وکلای مجلسین ایران (مجلس شورای ملی و مجلس سنا) چون منتخب ملت نیستند، رای آنها قانونی نیست و مخالف قانون اساسی و خواست ملّت است. در این قضایا باید با نظارت مقامات بی طرف جهانی رفراندوم شود تا خواست ملت معلوم گردد.» 🔸همچنین تظاهرات مردم علیه شاه را نوعی رفراندوم توصیف می‌کردند. به عنوان نمونه در دی 57 گفتند: «بعد از رفراندوم دو روز عاشورا و تاسوعا، ديگر براى هيچ كس ابهامى باقى نماند كه شاه بزرگترين شكست سياسى خود را خورد. ميليونها مردم سراسر ايران، براى چندمين بار، با تظاهراتى آرام ثابت كردند كه شاه را نمى‌‏خواهند.» (صحیفه امام، ج5، ص241) همچنین در پاسخ به این سوال که چرا حکومت بختیار را غاصب و غیر قانونی توصیف کرده‌اند، می‌گویند: «حكومت بختيار متكى به شاه است كه شاه سلطنتش غير قانونى است و مردم‏ او را با رفراندوم خويش عزل‏ كردند. از طرفى متكى است بر مجلسين كه مجلسين قانونيت ندارد، براى اينكه منبعث از اراده ملت نيست.» (همان، ص401) 🔻حق عزل و نصب 🔸خواست عمومی به عنوان یک اصل معتبر در بسیاری از کلمات امام خمینی دیده می‌شود. ایشان چندین بار عدم رضایت عمومی به سلطنت شاه را به عنوان یک دلیل موجه بر مردود بودن سلطنت وی بیان کردند. به عنوان نمونه در آذر 57 می‌گویند: «ما فرض مى‌كنيم كه شاه خيلى هم مرد صالحى باشد، خيلى هم آدم صحيحى باشد، خيلى هم خدمتگزار به مردم باشد، خوب وقتى مردم يك خدمتگزارى را نخواستند بايد كنار برود...» 🔹یا در 12 بهمن 57 می‌گویند: «ما فرض می‌کنیم که این سلطنت پهلوی، اول که تاسیس شد به اختیار مردم بود...چه حقی داشتند ملت در آن زمان، سرنوشت ما را در این زمان معین کنند؟! اگر چنانچه سلطنت رضاشاه فرض بکنیم که قانونی بوده، چه حقی آنها داشتند که برای ما سرنوشت معین کنند هر کسی سرنوشتش با خودش است، مگر پدرهای ما ولی ما هستند؟ مگر آن اشخاصی که درصد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می توانند سرنوشت یک ملتی را که بعدها وجود پیدا کنند، آنها تعیین بکنند؟ این هم یک دلیل که سلطنت محمدرضا سلطنت قانونی نیست.» 🔸این حق صرفاً در ناحیه نصب حاکم نبود بلکه در مساله عزل او نیز برای آراء عمومی نقش مهمی قائل بودند؛ به عنوان نمونه می‌گویند: «قهراً مردم وقتى آزاد هستند يك نفر صالح را انتخاب می‌كنند و آراى عمومى نمى‌شود خطا بكند. يك مملكت سى ميليونى نمى‌شود اشتباه بكند. كسى بگويد خوب لعلّ يك آدم غلطى را گذاشتند؛ اگر غلطى را گذاشتند، قدم اول را كه برداشت همين ملت عزلش مى‌كنند تمام مى‌شود.» (صحيفه امام، ج5، ص323) و به طور کلی همان طور که در بخش اول یادداشت گفته شد، امام خمینی تولی امور مسلمین را منوط به آراء اکثریت می‌دانستند و آن را تحت عنوان مساله بیعت تحلیل می‌کردند. (نک: جایگاه آراء عمومی در اندیشه شیعه، بخش چهارم) 🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از AzadFekriSchool Admin
🔻 «مشروطه و چالش تجدد» سه شنبه ساعت ۱۶ سید هاشم | موسی 🎊🎊 هنگام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 مشاهده در سایت: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی و چالش تجدد 🔸استاد اول: سید هاشم ⏰برنامه پخش: از امروز (۲۰ خرداد)، هر روز ۱۶ در سایت مدرسه 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی 🔸استاد اول: سید هاشم (جلسه دوم) ⏰برنامه پخش: امروز (۲۱ خرداد)، ۱۶ در سایت مدرسه 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از AzadFekriSchool Admin
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی 🔸استاد دوم : موسی ⏰برنامه پخش: امروز (۲۲ خرداد)، ۱۶ در سایت مدرسه 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔻 امروز ساعت ۱۶ 🔸سید هاشم | موسی 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🩸اسلام و مجازات فرزندکُشی 📺گفتگوی چالشی با عمادالدین باقی (فعال حقوق بشر و از شاگردان آیت‌الله منتظری) 🔻آیا تبعیض میان قتلِ عمدِ فرزند و غیرفرزند با اسلام سازگار است؟ 🔻چه نقدی به آرای فقها در این زمینه وارد می‌بینید؟ 🔻چرا حامی حذف حکم اعدام و قصاص هستید؟ 📡📡پخش زنده: اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: دوشنبه (۲۶ خرداد) ساعت ۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یک هفته هم پای رسانه‌ها بنشینید چیزی از واقعیت اعتراضات گیرتان نمی‌آید! 🔸 هر اعتراضی یک تاریخ و زمینه دارد که در رسانه‌ها خبری از آن نیست. 🔸خیلی‌ها می‌گویند تا قبل آغاز خشونت‌ها طرفدار اعتراضات بودند. اما خشونت فقط به گردن معترضان نیست. چرا به سراغ شروع کننده خشونت نمی‌روید؟ 💬 زیرنویس در 📡 تولید شده در VOX 📺 کیفیت بالا و نظرات شما در اینستاگرام مدرسه 🆔 @AzadFekriSchool
45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام و (بخش اول) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹عمادالدین باقی فعال حقوق بشر در گفتگو با مدرسه آزادفکری به تشریح دیدگاه خود پیرامون مساله قصاص پرداخت. در این جلسه آقای باقی با بیان این مطلب که پیش از اسلام، مجازات قتل عمدی منحصراً قصاص بود، گفت: «اسلام این حکم را متزلزل کرد و نوعی تخییر قائل شد.» 🔸آقای باقی با ذکر این نکته که از هر منظر نگاه کنیم این حکم باید متوقف شود، تاکید داشت: «از نگاه حقوق بشری که مساله روشن است، اما از نگاه دینی، بسیاری از فقهاء گفته‌اند که اگر اجراء حکمی باعث وهن و انزجار شود، باید متوقف شود. آیت الله منتظری درباره سنگسار همین دیدگاه را مطرح کردند.» 🔹وی با تکیه بر اعتبار بناء عقلاء، اجراء حکم قصاص را ناموجه دانست و شاهد آن را توقف این مجازات در اکثر کشورهای دنیا بیان کرد. آقای باقی با انتقاد از روشنفکرانی که فقه را از اساس زیر سوال می‌برند، جایگاه عرف را در فقه بسیار اساسی دانسته، و با طرح این نکته که ترویج قصاص باعث دامن زدن به مساله خشونت می‌شود، آن را خلاف رحمانیت دین و کرامت انسانی عنوان کرد. 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
39.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش دوم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی ضمن انتقاد از رویکرد رایج فضای استنباطات فقهی گفت: «اصول فقه قابلیت‌هایی دارد که نباید در لباس فقه منحصر شود. همان طور که اصلی مانند اصل احتیاط امروزه در دنیا به عنوان یک مبنای حقوقی معتبر مطرح است، اما در قانون مجازات‌ اسلامی این اصل به درستی رعایت نشده است.» 🔸آقای باقی ضمن طرح جایگاه عقل و نفع بشر در قرآن و لزوم توجه به آن در استنباط‌های فقهی، در پاسخ به این سوال که مرز تشخیص این امور چیست؟ و آیا این استدلال‌ها باعث ایجاد یک فقه جدید نمی‌شود؟ از تاسیس یک فقه جدید استقبال کرد و گفت: «توانایی تشخیص این را خداوند در فطرت انسان قرار داده است.» 🔹وی در پاسخ به این سوال که مساله خاتمیت قرآن اقتضاء می‌کند که احکام شریعت جاودان باشد و بناء عقلاء نیز در صورتی اعتبار دارد که ردعی از سوی شارع صورت نگرفته باشد و حال آنکه نفس تشریع این احکام، ردع از اینگونه بناءهای عقلایی است، گفت: «مساله خاتمیت به این معنا نیست و پیامبران در واقع برای شکوفایی حجت باطنی انسان‌ها مبعوث شدند.» 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
🔻 «دین، اخلاق و حقوق جنسی» بحثی در باب موضع فلسفه اخلاق و دین در خصوص همجنسگرایی دوشنبه ساعت ۱۶ حسین | آرش 🎊🎊 هنگام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و اخلاق» با کد covid19 مشاهده در سایت: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی 🔸استاد اول: حسین (جلسه اول) ⏰برنامه پخش: امروز (۲ تیر)، ۱۶ در سایت مدرسه 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و اخلاق» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
43.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش سوم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی با ورود به مساله قتل رومینا اشرفی، در پاسخ به این سوال که قصاص نشدن پدر او تا چه اندازه محرّک این قتل بوده، گفت: «اینکه قصاص نشدن پدر، محرک ارتکاب جرم بوده، مبنای علمی ندارد. در بسیاری از کشورها علی رغم آنکه مجازات قصاص وجود ندارد، اما اینگونه قتل‌ها اتفاق می‌افتد. این مسائل بیشتر ریشه در فرهنگ دارد و نمی‌توان برای ادیان نقش تاسیسی در این‌باره در نظر گرفت.» 🔸وی با تاکید بر اینکه فقه، حق کشتن برای قاتل قائل نشده، بلکه مساله درباره نحوه‌ی مجازات شخص قاتل است، از لزوم تعطیل شدن حکم قصاص سخن گفت و در عین حال، «ضرورت مجازات شدید» را مطرح کرد. آقای باقی با انتقاد از کسانی که تفسیر موسعی از افساد فی الارض ارائه می‌کنند و خواسته‌اند مساله قتل رومینا اشرفی را از این راه دنبال کنند، افساد فی الارض در قرآن را همان «جنایت علیه بشریت» دانسته و در نتیجه آن را بیگانه از این مساله عنوان کرد. 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی 🔸استاد اول: حسین (جلسه دوم) ⏰برنامه پخش: امروز (۳ تیر)، ۱۶ در سایت مدرسه 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و اخلاق» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی 🔸استاد دوم : آرش ⏰برنامه پخش: امروز (۴ تیر)، ۱۶ در سایت مدرسه 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و اخلاق» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش چهارم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی ضمن انتقاد از کسانی که قصاص نشدن پدر را در صورت قتل فرزند، با مبنای مالکیت پدر توجیه می‌کنند، این مطلب را فاقد پشتوانه دانست و با طرح روایتی از پیامبر که شرط عمل به حدیث را «موافقت با قرآن و عقل» بیان می‌کند، روایاتی را که برای قتل پدر امتیاز قرار داده، فاقد اعتبار دانست. آقای باقی مجازات سه تا ده سال حبس برای این جرم را ناعادلانه خواند و گفت: «چنین شخصی باید حبس شود اما حبس طولانی.» 🔸وی در نهایت، نسبت به مجازات قصاص پیشنهاد داد که این قانون را متنوع کنند و علاوه بر قصاص و عفو، حبس طولانی را نیز اضافه کنند؛ چرا که گاهی قصاص به این دلیل است که خانواده مقتول نمی‌خواهند شخص به قتل برسد اما دوست ندارند او عفو شود، به همین دلیل مجبور می‌شوند قصاص را انتخاب کنند. آقای باقی با تاکید بر اینکه در قرآن عفو از قصاص برتری دارد، گفت: «قانون‌گذار ما گزینه مرجوح را به طور شدید دنبال می‌کند، اما چرا همین رویکرد را نسبت به گزینه برتر که عفو است، ندارد؟» 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
اسلام و مجازات فرزندکشی.mp3
30.07M
🔻اسلام و 🔊صوت کامل گفتگوی عماد الدین باقی فعال حقوق بشر با مدرسه آزادفکری 👈🏻کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
🩸اسلام و مجازات فرزندکُشی 📺گفتگوی چالشی با آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی (استاد درس خاج حوزه علمیه) 🔻فلسفه و هدف حکم قصاص چیست؟ چه نقدی به مخالفان آن وارد می‌دانید؟ 🔻آیا عدم قصاص پدر برای قتل فرزند، خلاف عدالت اسلام نیست؟ 🔻آیا این تفاوت در مجازات، مشوق خشونت پدر علیه فرزندان نیست؟ 📡📡پخش زنده: اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: دوشنبه (۹ تیر) ساعت ۱۰ صبح 🆔 @AzadFekriSchool 🌐 AzadFekriSchool.ir
⏰زمان: دوشنبه (۹ تیر) ساعت ۱۰ صبح (اشتباها در پوستر مرداد ذکر شده) 🆔 @AzadFekriSchool 🌐 AzadFekriSchool.ir
32.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش اول) 👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی 🔹آیت الله فاضل لنکرانی ابتدائاً با انتقاد از کسانی که بدون داشتن دانش لازم، خود را کارشناس مسائل اسلامی می‌خوانند و هرگونه برداشتی را از متون دینی موجه می‌دانند، بر لزوم فهم روشمند از قرآن و روایات تاکید داشته و جایگاه را در برداشت صحیح از دین، تبیین کردند. ایشان با بیان اینکه قصاص از نصوص صریح قرآن است، تاکید داشتند که خداوند این حکم را جعل کرده و عقل انسان حکم می کند که آن را همچون عبد بپذیریم. 🔸ایشان ضمن انتقاد از کسانی که به معتقدند، با ذکر چهار دلیل، احکام قرآن را مادامی که ناسخی برای آن ثابت نشده، دائمی دانستند و گفتند: «وقتی خداوند حکم به چیزی برای عبد خودش کرده، اگر بخواهیم آن را کنار بگذاریم، نمی‌توانیم بگوییم عقل محدود بشر چیز دیگری را می‌گوید، بلکه باید از نصوص دینی دلیلی برای نسخ آن بیاوریم و اموری مثل بناء عقلاء به هیچ وجه نمی‌توانند دلیل بر محدود شدن یک حکم باشند، چون نیازمند امضاء شارع است.» 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش دوم) 👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی 🔹آیت‌الله فاضل لنکرانی در پاسخ به این سوال که «اگر قصاص به گفته قرآن برای حفظ حیات بشر است و حفظ حیات بشر با حبس‌های طولانی نیز ممکن است، پس چرا اجرای این حکم را متوقف نمی‌کنیم؟» گفتند: انکار نمی‌کنیم که ممکن است در برهه‌ای اموری مانند حبس اثرگذار باشد، اما تاثیر قصاص را ندارند. همچنین اساساً اثر پیشگیری حق قصاص از اجرای آن بیشتر است. به علاوه آیا ضمانتی وجود دارد که در زمان‌های بعدی نیز شرائط اینگونه باشد؟ ممکن است صد سال دیگر بناء عقلاء بر یک امر ظالمانه‌ای استوار شود، آیا باید آن را پذیرفت؟ حکم الهی برای همین است که گرفتار این تغییر نظرات نشویم. 🔸ایشان با پذیرفتن اینکه شارع در قراردادن احکام، اهدافی را دنبال می‌کند، به مساله اهداف شریعت در قانون گذاری پرداختند و گفتند: اینکه شارع حتماً اهدافی را دنبال می‌کند (حیات جامعه در حکم قصاص)، دلیل بر این نمی‌شود ما اجازه این را داشته باشیم که تمام احکام را متناسب با مقصدی که تشخیص دادیم عوض کنیم. 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool
32.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش آخر) 👈🏻گفتگو با آیت‌الله فاضل لنکرانی 🔹آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این مطلب که خداوند شریعت را یک مثلث سه ضلعی با محوریت قرآن، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام قرار داده، به جایگاه سنت در تخصیص زدن احکام قرآن پرداختند و حکم قصاص را به اجماع شیعه و سنی (به جز مالکی‌ها) در مورد قتل فرزند توسط پدر منتفی دانستند و در توضیح آن گفتند: قرآن قطعی الصدور است اما همیشه قطعی الدلاله نیست! بنابراین در مواردی که دلالت آن قطعی نباشد، قابلیت تخصیص و تقیید به واسطه روایات را دارد. . 🔸ایشان با بیان اینکه همان کس که حق قصاص را جعل کرده، همان شخص در این مورد حق قصاص را برداشته، درباره حکمت این تخصیص، این احتمال را مطرح کردند که چون پدر ایجاد کننده فرزند هست، شاید شارع نخواسته وقتی کسی سبب وجود کسی شده، خودش به واسطه آن اعدام شود. همچنین حکمت تشریع قصاص، حفظ حیات است و در این موارد، این حکمت منتفی است، چون بسیار نادر است که پدری فرزند خود را به قتل برساند. 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool