هدایت شده از دفتر دکتر رئیسی
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دو دقیقه از صحبتهای متفاوت دکتر محمدمنان رئیسی (نامزد انتخابات مجلس از قم). چه منان رئیسیها رای بیاورند و چه رای نیاورند، همینکه این دوره از انتخابات، چنین صحبتهایی در حال مطرح شدن است یعنی یک گام رو به جلو در فرایند تکامل انقلاب اسلامی.
#نماینده_تمدنی
🔸کانال رسمی دکتر منان رئیسی👇
@baladetayyeb
🔸 کانال حامیان دکتر منان رئیسی👇
https://eitaa.com/joinchat/220004614Cf888d0df59
شب گذشته که توفیق حضور در خیل زائرین مسجد مقدس جمکران نصیبم شد، حجم زیادی از بانوان کمحجاب را میدیدم که در سرمای شدید، در ارادت به آستان امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، تحمل سختی کردند و عرض ارادت میکردند.
واقعیت آن است که عدهای در تحلیل دینداری این اقشار، آن را کاملا فرمال تحلیل کرده و از منسکگرایی دم میزنند، اما به نظر میرسد، در سبک دینداری، یک طرف ایدهها و ارزشهاست که هنوز، در قامتی راستین و بلند، حضور جدی دارد و یکسو، مناسبات مادی(که از آن به مناسبات بدنمند تعبیر میکنم) در متن حیات و سبک زندگی است که عرض اندام میکند و این قسم، متاسفانه، همهجانبه(از جانب حاکمیت و رسانه و...) به رویکردهای مدرن واگذار شدهاست. این گسست، جامعه و حتی حاکمیت را دچار کلافگی و سردرگمی کرده و بهنظر میرسد، تا بطور جدی بر روی دومی اندیشهورزی و سرمایهگذاری نشود، این تذبذب روزبهروز بیشتر خواهد شد.
@azmanegasht
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
حاج آقا تازه امروز از سمنان برگشتند قم و عصر فرمودند که دوستان بیایند و بنشینیم، ببینیم در قم به چه کسی رای بدهیم یا اگر حجت تمام شد از کسی حمایت رسمی کنیم یا به کسی در این ساعات پایانی کمک کنیم.
گفتگوی مفصلی در گرفت. سوال اول این بود که چه کسی جا دارد که به مجلس بروند؟
اولویت حاج آقا این بود که در این مجلس و این دوره باید کسانی در مجلس باشند که بتوانند تفاوت #پیشرفت_ایرانی_اسلامی و #توسعه_مدرن را در موضوعات کشور تصور کنند و برای حرکت جامعه به سمت پیشرفت، کار ملی و تقنینی درست و پرمایه انجام دهند.
از کاندیداها، گفتمان هایشان، تمایل مردم شهر به آنها و خلاصه همه چیز حرف به میان آمد اما دست آخر، حاج اقا فقط گرایش داشتند که از آقای #دکتر_منان_رئیسی بخاطر اینکه بر یک نکته واضح و مشخص و دارای افق روشن در اختلاف بین توسعه و پیشرفت دست گذاشته است، حمایت کنند و افسوس خوردند که چرا حتی به اندازه سه موضوع، که ظرفیت نمایندگان قم است، ما حرف مشخص و آماده نداشتیم که از آنها حمایت کنیم.
بعد از تک تک ما پرسیدند که به چه کسی رای می دهید، اما خودشان انگیزه ای برای مداخله در رقابت کاندیداهای خوب قمی، بیشتر از این #ماموریت_گفتمانی که عرض شد نداشتند.
بنده هم اجازه گرفتم که این موضع ایشان را منتشر کنم، فرمودند که عیبی ندارد، اما قید کنید که ما قصد دخالت در کار سیاسی نیروهایی که الان در حال زحمت کشیدن در میدان هستند را نداریم و لذا فقط به همان اندازه ای که به ماموریت گفتمانی خودمان مربوط است، در این #رقابت نقش ایفا می کنیم و بس.
🆔 @social_theory
اقتصاد و کنشگری زنان
دهم ماه عزیز رمضان، سالروز رحلت زنی است که اگرچه در روایات بهعنوان یکی از چهار زن بهشتی بهعنوان الگو معرفی شده است، اما گویا همچنان عزمی بر بازگوکردن نوع کنشگری ایشان و تلاش برای بازسازی و ساختارسازی طبق این الگو به خصوص برای بانوان وجود ندارد.
ماجرای تعریف زن در تمدن غرب که ذیل رویکرد سودمحور، زن نیز در اقتصاد سرمایهداری هضم میشود و این اقتصاد فرهنگ و سیاست خودش را به صورت کلی و به صورت خاص درمورد زنان نیز میسازد با کنشگری زن مسلمان در این عرصه بسیار متفاوت است.
البته گاهی مشاهده میشود که با حربه طرد اقتصاد سودمحور یا لذتمحور(که البته به بهانه لذت، با ترویج مصرفگرایی نهایتا همان سودمداری حاکم است) کل کنشگری اقتصادی زنان و ظرفیت آن نادیده گرفته میشود که این نیز خطری بزرگ است. چرا که به هرحال، اگر ما در این زمینه تصمیم به نظرورزی و عمل برطبق آن نداشته باشیم، رویکرد بدیل همچنان عرض اندام میکند.
امسال که رهبر معظم انقلاب، با تکیه بر مردمیشدن اقتصاد از جهش تولید سخن به میان آوردند، جا دارد که بیش از پیش، از نحوه کنشگری زنان_بعنوان نیمی از جامعه_ و مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در این حوزه و با رویکردی مبتنی بر کنشگری زن مسلمان_که حضرت خدیجه سلاماللهعلیها نمونهی موفقی از آن بودند_سخن به میان آوریم، چرا که همهی ما، بخشی از مسلمانیمان را مرهون این زن جلیلالقدر و فعالیت و سرمایه عظیم وی، در سالهای ابتدایی شکلگیری اسلامیم و شاید بتوان یکی از دلایل اصلی غصب فدک را همین هوش سرشار اقتصادی دانست که حضرت صدیقهی فاطمه از مادرشان(سلام اللهعلیهما) به ارث برده بودند و بنیامیه به خوبی دریافته بود که بر کدام مساله برای بستن شریان اقتصادی شیعه دست بگذارد.
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
https://eitaa.com/azmanegasht
هدایت شده از فکرت
☑️ «#فصل_بـرکت»
✔️ روایتِ دینپژوهی
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
1️⃣ آسیبهای دینپژوهی در مطالعات علوم اجتماعی
👤حجتالاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
⏰ساعت ۱۵.
2️⃣ روششناسی مطالعات اجتماعی دین
👤دکتر محمدرضا قائمینیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
⏰ساعت ۱۵:۳۰.
3️⃣ ملاکهای اجتماعی دینداری
👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی
⏰ساعت: ۱۶.
4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن
👤دکتر علیاصغر اسلامیتنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
⏰ساعت: ۱۶:۳۰.
دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث
⏰ سهشنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵.
💠 «لینک ورود به اتاق نشست»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
مردمیسازی دین در عرصه مدیریت شهری
امسال که روز طبیعت یا همان سیزدهبهدر با شهادت امیرالمومنین علیهالسلام مصادف شد، نگرانی از هنجارشکنی عدهای، ساختارهای سیاسی و سیاستی را بر آن داشت تا قسمتی از اماکن تفریحی و گردشگری را تعطیل اعلام کنند.
جدا از این که ساختار باید بداند که «هر گردی گردو نیست» و مسالهی حجاب و پوشش، با مقولهای از جمله تفریح در ایام شهادت اهلبیت متفاوت است، ذکر چند نکته را لازم میدانم.
✅اول اینکه مردم ایران تعلقشان به اهلبیت علیهمالسلام و روزافزونی آن را سالهاست به بهانههای مختلف، به خصوص در ایام فتنهی ۸۸ یا سالهایی که دههی آخر ماه صفر در نوروز بود، نشان دادهاند.
✅دوم اینکه ولو هنجارشکنیهایی اتفاق میافتاد، زودگذر و در حد چندساعت بود و بهتر از دوقطبیسازیهایی است که ذرهذره، سرمایهی اجتماعی نظام را میجَوَد.
✅و سوم اینکه در این عرصهها، باید مشکل اصلی را یافت.
مشکل اصلی «بوروکراتیکشدن دین در عرصهی مدیریت شهری» است كه هر از چندی، به سمت افراط و تفریط غش میکند، به این دلیل که فهم دقیقی از عرصهی عمومی وجود ندارد.
پیشنهاد جدی میشود در این عرصه، در ایام خاص پیش رو، با ساختاری شبه مناقصهای، مدیریت دینی و فرهنگی شهر و به خصوص فضاسازی دینی شهر، به هیئات و تشکلهای دینی و فرهنگی واگذار شود.
این تشکلها، به دلیل برآمدن از عرصه عمومی، فهم دقیق و عمیقتری از ذائقهی دینی مردم دارند و نه تنها برای حاکمیت برکات زیادی دارد، که برای خودشان هم به دلیل فعالیت در مقیاسی کلانتر، بلوغ و رشد مضاعفی را به همراه خواهد داشت، ضمن آنکه تا حد زیادی از دوقطبیسازیهای مرسوم پیشگیری خواهد شد و این موضع، خود، مردمیسازی دین در عرصه مدیریت شهری است.
https://eitaa.com/azmanegasht
هدایت شده از دلاوررفیعی
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ " روایت دینپژوهی"
3️⃣ ملاکهای اجتماعی دینداری
👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت

مسئولان محترم باور بفرمائید فریبتان دادهاند! (یادداشت روز)
کد خبر: ۲۸۶۱۸۵
تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
۱- اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته، وقتی در یادداشتی با عنوان «لایحه عفاف یا گسترش بیحجابی؟!» به ارزیابی این لایحه پرداختیم و با بررسی مستند برخی از مواد آن نتیجه گرفتیم که
«این لایحه نه فقط از پدیده پلشت بیحجابی جلوگیری نمیکند، بلکه به گسترش بیحجابی نیز دامن میزند»! شماری از مسئولان و دوستان دلسوز گلایه کردند که تند رفتهاید! و حال آن که یادداشت مورد اشاره با استناد به متن لایحه عفاف نوشته شده بود و... امروزه اما، اگرچه لایحه یادشده هنوز در کوچه پس کوچههای دستگاه قضائی و دولت و مجلس و شورای نگهبان چرخ میخورد و به تصویب نهائی نرسیده است ولی با توجه به گسترش بدون مانع پدیده خانمانسوز کشف حجاب، این احتمال قوت بیشتری گرفته است که انگار هدف نهائی -و البته پنهان- لایحه یاد شده همانگونه که پیشبینی شده بود گسترش بیحجابی و برداشته شدن موانع پیشروی این پدیده پلشت بوده است!... اگر اینگونه نیست، وضعیت کنونی حجاب برای چیست؟!
۲- با عرض پوزش از برخی مسئولان محترم در دولت، قوه قضائیه، مجلس و شماری دیگر از دستاندرکاران، باید گفت که متاسفانه این عزیزان در ماجرای مورد اشاره فریب خوردهاند! چند ماه قبل هم تلویحاً به این نکته اشاره داشته و از مسئولان محترم پرسیده بودیم تهیه و تدوین لایحه حجاب بر اساس کدام نیاز ضروری صورت گرفته است؟! و آورده بودیم «در حالی که در دو ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهایی که عفت عمومی را جریحهدار میکند، تکلیف قانونی مراجع ذیربط به وضوح و با صراحت مطرح شده است، تهیه و تدوین لایحه جدید چه ضرورتی داشته است»؟! و تاکید کرده بودیم «ممکن است گفته شود که پیدایش پدیده پلشت کشف حجاب در ماههای اخیر، تهیه لایحه جدید را ضروری کرده است! که به عنوان دومین سؤال باید پرسید چرا نمیفرمائید پدیده کشف حجاب به علت بیتوجهی مسئولان دستاندرکار به قوانین موجود بوده است؟! مگر در قوانین موجود برای مقابله با بیحجابی احکام مشخص و روشنی وجود ندارد؟! آیا به این قوانین عمل شده است و نتیجه نداده است»؟! بدیهی است که بیتوجهی به قانون، با هنجارشکنی نیز همراه خواهد بود. بر فرض که تهیه و تدوین قانون تازهای برای حجاب ضرورت داشته است! سؤال این است چرا مادام که قانون جدید به تصویب نرسیده است، این پدیده خسارتآفرین به حال خود رها شده و برای پیشگیری از آن به قوانین موجود عمل نشده است؟ آیا این بیتوجهی مصداق صریح قانونشکنی و «ترک فعل» نیست؟! بدیهی است که هست!
۳- علاوهبر آن که درباره ضرورت تهیه لایحه مزبور تردیدهای جدی وجود دارد! گردش کار آن نیز سؤالبرانگیز است. میپرسید چرا؟! خُب، بخوانید و قضاوت کنید. بیش از یکسال از ماجرا میگذرد و موضوع هنوز سامان نیافته است! این لایحه در ۹ ماده از سوی دستگاه قضائی تهیه و به دولت فرستاده شد. دولت آن را به ۱۵ ماده افزایش داد و به مجلس فرستاد. مجلس ابتدا لایحه را در ۶۰ ماده و سپس
۷۰ ماده و نهایتاً به ۷۱ ماده افزایش داد! متن لایحه را مطالعه بفرمائید!
اول این که؛ سرشار از کلیگوئی است و از اینروی به
«کلیات ابوالبقاء» بیشتر شبیه است تا متن یک لایحه قانونی!
و دوم؛ متن برجام که بعداً معلوم شد حتی آقای ظریف هم آن را به درستی نخوانده است در مجموع ۵۴۵۲ کلمه بود و متن ۷۱ مادهای لایحه عفاف و حجاب با ۳۲۴۲۱ کلمه تنظیم شده است، یعنی تقریباً ۶ برابر برجام! باید به این نکته توجه داشت که مطولنویسی! یکی از ترفندهای حقوقی است که عمدتاً با دو هدف اصلی دنبال میشود. اول؛ پنهان کردن ماده اصلی مورد نظر در انبوه کلمات و دوم؛ منصرف کردن مسئولان از مطالعه دقیق متن و مراجعه به مشاوران! تعجبآور است که چرا مسئولان دستاندرکار به این نکته توجه نکردهاند! به گفته حضرت امیر علیهالسلام «اذ ازدهم الجواب خفی الصواب... پاسخها که زیاد شود، حقیقت پنهان میماند».
۴- این نکته نیز گفتنی است که وقتی پای نقد مصلحانه لایحه عفاف به میان کشیده میشود، برخی از سر ناآگاهی و شماری نیز از روی بداندیشی اصرار دارند که منتقدان را به طرفداری از بگیر و ببند و برخوردهای سخت متهم کنند و حال آن که به قول حکیمانه رهبر معظم انقلاب؛ «خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است -جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه هستند- اگر بدانند حتماً نمیکنند» بنابراین، سخن از یکسو، برخورد سخت و پشیمانکننده با ماموران پشتصحنه است که اندک و کمشمارند و از سوی دیگر نجات کسانی است که از واقعیت ماجرا بیخبرند و نمیدانند که امروزه کشف حجاب علاوهبر حرام شرعی، بخشی از جنگ ترکیبی دشمن علیه ایران
و ایرانیان است (حرام سیاسی).
۵- حالا به بخشی از بیانات حضرت آقا در دیدار رمضانی مسئولان نظام با ایشان توجه کنید. دقیقاً بر ساختگی و تحمیلی بودن چالش حجاب تاکید میفرمایند، همان نکته اساسی که متاسفانه از نگاه مسئولان محترم پنهان مانده بود. رهبر معظم انقلاب از مسئله حجاب با عنوان یک «چالش تحمیلی» بر کشورمان یاد کرده و فرمودند «کسانی نشستند و نقشه کشیدند و برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشورمان. در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت. مردم داشتند زندگی میکردند با شکلهای مختلف». حضرت ایشان در ادامه بر شرعی و قانونی بودن حکم حجاب و ضرورت رعایت آن تاکید کرده و با اشاره به کانون بیرونی کشف حجاب و لزوم درک این نکته فرمودند: «امروز [دشمنان] روی مسئله برداشتن حجاب بانوان تلاش میکنند ولی این اول کار است. هدف این نیست. هدف دشمن آن است که وضع کشور را برگردانند به وضعیت قبل از انقلاب... بنده اطمینان دارم که بانوان کشورمان حتی کسانی که یک مقداری در زمینه حجاب سهلانگاریهایی هم دارند، اینها دلبسته اسلامند. وابسته نظامند. بارها گفتهام که با این دید باید نگاه کرد. بنده معتقدم در دولت و در قوه قضائیه و در بخشهای مختلف در این زمینه مسئولیت وجود دارد و باید به مسئولیتهای قانونی و شرعی خود عمل کنند. خود بانوان ما در این مسئله بیش از همه مسئولیت دارند».
۶- و بالاخره، تمامی شواهد موجود و بسیاری از اسناد غیر قابل تردید حکایت از آن دارند که پدیده پلشت کشف حجاب یک توطئه حسابشده از سوی دشمنان ایران اسلامی است که برخلاف ظاهر آن، نه فقط علیه زنان کشورمان بلکه برای مقابله پنهان و تدریجی با هویت اسلامی جامعه طراحی شده و به صحنه آورده شده است و اکنون که بعد از گلایه رهبر معظم انقلاب حرکت و تلاش تازهای برای مقابله با این پدیده خانمانسوز آغاز شده است باید به این نکته توجه ویژهای داشت که پدیده کشف حجاب خاستگاه و ریشه بیرونی دارد و علاوهبر سرویسهای اطلاعاتی بیگانه کسانی هم در داخل کشور برای این هنجارشکنی اجیر شدهاند. مقابله با این جریانات هنجارشکن و پادوهای داخلی دشمن نیازمند کشف آنها و قاطعیت در برخورد پشیمانکننده با آنان است. اگر مسئولان و دست اندرکاران محترم، جوانان میهن اسلامی را فرزندان خود میدانند -که باید بدانند و میدانند- باید نجات فریبخوردگان از چنگال پدیده پلشت کشف حجاب را تکلیف شرعی و انساندوستانه خود تلقی کنند و خدای نخواسته تحت تاثیر خناسان تصور نکنند که اجازه ادامه گرفتاری آنان در چنبره پلید کشف حجاب دلسوزی و به اصطلاح مدارا با آنان است! بدیهی است که اگر خدای نخواسته فرزند دلبندتان به مواد مخدر معتاد شود، تهیه مواد برای ادامه اعتیاد او را خیانت به فرزندتان میدانید و نه اقدامی دلسوزانه!
حسین شریعتمداری
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وجه زنانهی مقاومت علیه ساختارهای مستکبرانه «برای اقامهی حق»، همچنان در ادبیات مفهومی ما، مغفول است.
حجم بسیار گستردهی حضور و بلکه پیشاهنگی زنان برای جریان مقدس مقاومت، قابل واکاوی و ستایش است.
در پس مدرنیتهی متاخر، تلاش شد تا زنان برخیزند، اما فقط «علیه» ساختارها؛ آن هم به نحو آشوبگرانه.
اما اینجا «چیزهایی برای پرشدن مشت جهانیان وجود دارد»؛ برخلاف مقاومت فوکویی!
و برای همین، عمیقا سرکوب میشود، ولو تمام شعارهای خودشان لگدکوب شود.
پ.ن:
فقط کافی بود این فحاشیها و این رفتارهای خشونتبار بر سر یک زن، توسط جمهوری اسلامی بار میشد.
تمام دنیا فریاد حقوق زنانش بلند میشد...
#طوفان_الاقصی
https://eitaa.com/azmanegasht
یار مردم باشید، نه بار نظام اسلامی!
همچنان نقل و نبات تمامی محافل، بحث حجاب است و متاسفانه با ایزولهشدن حامیان جمهوری اسلامی در پیامرسانهای داخلی، گاهی موجهایی فارغ از تدقیق در مساله، شکل میگیرد و بعضا نمودهای اجتماعی و فیزیکی هم مییابد.
سال گذشته در مخالفتم با لایحه عفاف و حجاب علیرغم برچسبزنیها، عرض کردم که این لایحه جز هزینهتراشی برای نظام چیزی ندارد و در برههای نیستیم که جامعه، طاقت این هزینهها را داشته باشد.
بعد از یکسال، دوستان متخصص و مصرفکنندگان پیامرسانهای داخلی، حالا فوجفوج در مخالفت با این لایحه، پیام رد و بدل میکنند و راه چاره را در حمایت از طرح نور میدانند و باز هم همان آش و همان کاسه!
خدمت همهی دلسوزان بزرگوار باید عرض کنم که باز هم شتابزدگی بلای جان نظام عزیزمان خواهد شد و به زودی تبعات هزینهتراشیها را مشاهده خواهید نمود؛ طرح نور باید از لایههای ساختاریتری شروع میشد، جایی که دستمان بازتر بود، تا کف خیابانی که نه قوّت روایت درست رسانهایاش را داریم و نه مشخص است که تا چه بازه زمانی این حجم انرژی و توان نیروی قهریه باید به سمت کنترل حجاب سوق داده شود. تبعات اجتماعی طولانی مدتش بماند که با این وضعیت، سرمایه اجتماعی نظام روزبهروز کمتر خواهد شد و حیف و صد حیف که در جنگ سخت هرچه بافته میشود، در جنگ نرم، رشته میگردد!
ای کاش دلسوزان فرادست، یاریگر مردم عامی شوند که دغدغهی عفاف و حجاب دارند و تسهیلگری مردم را در دستور کار قرار دهند و بهجای طرحهایی همچون طرح نور، که تنها بستن چند روزهی یک زخم کاریاست، از ساختارهایی که هم امکان نظمبخشیشان بیشتر است و هم مقبولیت قانون در آنها بیشتر است، طرح هایی ازین دست شروع میشد.(فارغ از کارهای فرهنگی)
سخن بسیار است و راه، تنها وارد کردن مردم در این امر در فضاهای غیرساختاری است. حیف است، ریز ریز سرمایهی اجتماعی نظام را برباد ندهیم...
https://eitaa.com/azmanegasht