eitaa logo
از شرح بی نهایت (منبر مکتوب، آیات و روایات اهل بیت)
614 دنبال‌کننده
4 عکس
2 ویدیو
5 فایل
«احادیث اهل بیت، آیات قرآن، کلمات علما و اشعار» فضایی برای ارائه معارف و کمک به فضلای عزیز جهت منبر همچنین ببینید: کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub و متن روضه اهل بیت: @rozehayemaktoubb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گوش فرا دادن به سخن دیگران در کلام امام جواد علیه السلام در تحف العقول از امام جواد علیه السلام روایتی نقل شده است که همین روایت با تفاوت کمی در کافی نیز نقل شده است امام جواد علیه السلام فرمود: «هر که به سخن گوینده‌ای گوش فرا دهد او را پرستیده است پس اگر گوینده از طرف خدا صحبت کند خدا را پرستیده است و اگر از طرف شیطان سخن بگوید شیطان را پرستیده است.» 🔻در شرح این حدیث نکاتی آمده است که در پیام های بعد ملاحظه فرمایید ... 🔸متن حدیث: فی تحف العقول عن الامام الجواد عليه السلام: من أصغى إلى ناطق فقد عبده، فإن كان النّاطق عن اللّه فقد عبد اللّه، و إن كان النّاطق ينطق عن لسان إبليس فقد عبد إبليس.  و فی الکافی عن الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْأَرْمَنِيِّ ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ : عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه‌السلام ، قَالَ : « مَنْ أَصْغى إِلى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ ، فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللهِ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ ، وَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
از شرح بی نهایت (منبر مکتوب، آیات و روایات اهل بیت)
🔰گوش فرا دادن به سخن دیگران در کلام امام جواد علیه السلام در تحف العقول از امام جواد علیه السلام ر
نکته ای درباره حدیث «من أصغی إلی ناطق ...» سوالی که درباره این حدیث می تواند مطرح شود این است که آیا «إصغاء» (أصغی إلی) در متن حدیث صرفا به معنای «گوش فرادادن» است یا مفهوم «پذیرفتن و اطاعت کردن» هم در آن نهفته است؟ به بیان دیگر آیا صرف گوش دادن سخن باطل هم عبادت شیطان است یا «گوش دادن همراه با پذیرفتن» مشمول چنین حکمی است؟ در مجموع شاید نتوان یک حکم کلی درباره «گوش دادن» به کلام باطل ارائه کرد. شاید بتوان از لحاظ فقهی «گوش دادن به سخن باطل» را دارای احکام متفاوت دانست که گاهی حرام و گاهی واجب و چه بسا دارای احکام دیگر دانست. به عنوان مثال عالمی که سخن باطلی را گوش می دهد تا بتواند پاسخگوی شبهات مومنین باشد مصداق این حدیث نخواهد بود. پس چه بسا این موارد در حدیث در حکم استثناء دانسته شده باشد، یعنی قاعده اولیه در گوش دادن به کلام باطل این است که اینکار در حکم عبادت شیطان است مگر اینکه شنونده حجتی برای این استماع داشته باشد ... البته اگر تعبیر «أصغی إلی» به معنای «گوش دادن همراه پذیرفتن» باشد طبعا حدیث مختص به این معنا خواهد بود اما ظاهر کلمات آقایان این نیست که در ادامه کلمات علما در شرح این حدیث ذکر می شود:👇👇👇
کلام شهید مطهری پیرامون حدیث: در بیان] شرک خفی [باید گفت] هر اندازه که اخلاص ضعیف باشد شرک است. هر ریایی شرک است. هر ریاکاری مشرک است اما نه آن مشرک تاریخی که قرآن میگوید که نجس است یا از زمره مسلمین خارج است. [این نوع شرک] گناه بسیار بزرگی (گناه کبیره) است. حتی هر اندازه که از اخلاص انسان در عمل کاسته بشود نوعی شرک است. اگر انگیزه انسان در یک کار عادی غیر خدا باشد آن خودش یک درجه از شرک است. حدیث است که کسی که به سخن گویندهای گوش میدهد اگر برای خدا گوش کند در همان حال دارد خدا را پرستش میکند، اگر برای خدا گوش نکند همان ناطق را دارد پرستش میکند. این خودش یک نوع پرستش است. مَنْ اصْغی الی ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ هر کسی که به سخن یک گوینده گوش کند دارد او را پرستش میکند. اگر همان را برای خدا گوش کند در همان حال دارد خداپرستی میکند؛ برای خدا گوش نکند، در همان حال خداناپرستی میکند، یعنی نوعی شرک. فلسفه تاریخ ج۴ ص۲۶۶ کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
کلام آیة الله مصباح یزدی درباره این حدیث: هرقدر انسان به باورها و اعتقادات خود پايبند بوده و به چيزى يقين داشته باشد، وقتى شبهه‌افكنان و وسوسه‌گران مكرر خلاف آن عقايد و باورها را به انسان القا كنند، ترديد و شك در آن عقايد در ذهن انسان پديد مى‌آيد. از اين جهت قرآن مؤمنان را از گفتوگو و نشست و برخاست با منحرفان و شبهه‌افكنان در دين بازداشته است و مى‌فرمايد: وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللهِ يُكْفَرُ بِها وَيُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّى يَخُوضُوا فِي حَدِيث غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ‌...؛[1] و البته [خدا] در كتاب [قرآن] بر شما نازل كرده كه هرگاه شنيديد آيات خدا مورد انكار و ريشخند قرار مى‌گيرد، با آنان منشينيد تا به سخن غير از آن درآيند، چرا كه در اين صورت شما هم مثل آنان خواهيد بود‌...‌. اندك و كم‌شمارند كسانى كه در عقايد و باورهايشان چون كوه استوارند و از چنان بصيرتى برخوردارند كه سخنان منحرفان در آنان تأثير نمى‌گذارد. اما ديگر مردم خيلى زود تحت تأثير شبهات و سخنان ناصواب قرار مى‌گيرند. اگر در بار اول و دوم سخن منحرفان و فاسدان در آنان اثر نكند، سرانجام تحت تأثير قرار مى‌گيرند، به ويژه اگر شبهات و سخنان انحرافى با چاشنى استدلال و امور ذوقى و در قالبى فريبنده بيان شود كه در اين صورت شخص را مسحور خود مى‌سازد. نظر به تأثيرى كه سخنان حق و نيز سخنان ناصواب بر انسان مى‌گذارد امام هادى(عليه السلام) فرمودند: مَنْ أَصْغَى إِلَى ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ الْنَّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ وَإِنْ كَانَ الْنَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ؛[1] كسى كه به سخنان گوينده‌اى گوش دهد او را بندگى كرده است. پس اگر آن گوينده از سوى خدا سخن گويد، خدا را بندگى كرده و اگر از زبان شيطان سخن گويد، شيطان را بندگى نموده است.    بارها به تجربه دريافته‌ايم كه در معاشرت‌ها وقتى چندين بار شبهاتى طرح گرديده، بذر ترديد و شك را در درون انسان افشانده است. بر اين اساس، خداوند به حضرت موسى(عليه السلام) امر مى‌كند كسى را شريك عبادت من قرار نده و سپس دستور مى‌دهد با صالحان معاشرت كن و از هم‌نشينى با نااهلان بپرهيز. پندهای الهی ج۱ ص ۸۳ کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸بیان رهبر معظم انقلاب درباره حدیث «من أصغی إلی ناطق ...» بندگى عبوديت به معناى تحصيل اطاعت است . آنكس كه اجبارا بايد از كسى ديگر خواه ناخواه اطاعت كند . عبادت غير خدا و مطيع غير خدا شدن . البته گاهى غير از خدا , از خدا حرف مى زند , اگر تسليم او شدند در حقيقت تسليم خدا شده اند , اما وقتى غير خدا از خود نفس خود مى گويد , اگر در اين صورت تسليم او شدند تسليم غير خدا نشده اند , لذا در روايت آمده است . من اصغى الى ناطق فقد عبده فان كان ينطق الناطق عن الله فقد عبدالله و ان كان ينطق عن لسان ابليس فقد عبدالابليس . آنكس كه به سخن گوينده اى گوش فرا دهد او را پرستيده است . اگر گوينده از خدا سخن مى گفت شنونده خدا را پرستيده و اگر گوينده از زبان ابليس سخن مى گفت شنونده شيطان را پرستيده است . ابليس چيزى خارج از وجود انسان نيست , گاهى نفس انسان شيطان است , هواى انسان , و درسهایی از نهج البلاغه ج۱ ص۱۴۹ حضرت آیة الله خامنه ای کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸بیان حضرت آیة الله سبحانی و حضرت آیة الله مکارم در ذیل حدیث 🔻آیة الله سبحانی می فرماید: «فليس المراد من العبادة هنا: العبادة المصطلحة، بل استعيرت في المقام لمن يجعل نفسه تحت اختيار الناطق.» شفاعت ج۱ص۷۶ همچنین آیة الله مکارم شیرازی نیز فرموده اند: «ولما كانت أهداف المتحدثين مختلفة حيث هناك محدثوا الحق ومحدثوا الباطل فإنّ الخضوع لأي‌من هاتين الطائفتين يمثل نوعاً من العبادة؛ فروح العبادة ليست سوى التسليم. وبناءاً على هذا فمن سمع كلام الحق فهو من عبدته، ومن إستمع إلى‌ محدثي الباطل فقد عبد الباطل. ومن هنا لابدّ من التحفظ عن تزيين محفل محدثي الباطل وعدم السماح لكلماتهم المظلمة باختراق الاذن وصولًا إلى‌ أعماق النفس.» دروس فی الحیاة ج۱ ص۸۴ آیة الله مکارم کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
حتما روایت ولادت امیرالمومنین علیه السلام را در این ایام دوباره بخوانید
🔰روایتی مهم در مدح امیرمومنان توسط پیامبر اعظم (علیهما السلام) جابر بن عبد اللَّه گويد: چون على «ع» مژده فتح خيبر براى رسول خدا «ص» آورد رسول خدا «ص» باو فرمود: 🌸اگر جماعاتى از امتم در باره تو نميگفتند آنچه نصارى در باره عيسى بن مريم گفتند امروز در باره تو چيزى مى‌گفتم كه به هر جمعى گذرى خاك زير پايت و زیاده آب وضويت را براى شفا بگیرند. 🌸و همين بس كه تو از منى و من از تو ارث مرا برى وارث تو را برم. 🌸و تو نسبت بمن چون هرون باشى نسبت بموسى جز اينكه پس از من پيغمبرى نباشد 🌸تو ذمه مرا برى كنى 🌸و بروش من بجنگى 🌸و فردا بر سر حوض خليفه من باشى 🌸و تو اول كسى باشى كه سر حوض بر من وارد شوى 🌸و تو اول كسى كه با من جامه در بركنى 🌸و اول كسى از امت منى كه در بهشت در آئى 🌸و شيعيانت بر سر منبرهاى نور با روى سفيد گرد منند و از آنها شفاعت كنم و فردا در بهشت همسايه‌هاى منند 🌸و به راستى نبرد با تو نبرد با منست و سازش با تو سازش با من 🌸سر تو سر منست و آشكار تو آشكار من و راز سينه توچون راز من، 🌸فرزندانت فرزندان منند 🌸تو وعده‌هاى مرا عمل كنى 🌸و حق با تو است و حق بر زبان تو است و بر دلت و ميان دو ديده‌ات ايمان با گوشت و خونت آميخته چنانچه با گوشت و خونم آميخته 🌸و دشمن تو سر حوض بر من وارد نشود و دوست تو پنهان نگردد تا بهمراه تو سر حوض آيد. جابرمی گويد: على «ع» برو در افتاد و سجده كرد و گفت حمد خدا را كه بمن نعمت مسلمانى داد و بمن قرآن آموخت و مرا محبوب خير البريه نمود كه خاتم پيغمبران و رسولانست از احسان و تفضل خودش بر من گويد. پيغمبر «ص» فرمود اگر تو نبودى مؤمنان پس از من شناخته نميشدند. متن روایت: عن جابر بن عبد الله، قال: لما قدم علي (عليه السلام) على رسول الله (صلى الله عليه وآله) بفتح خيبر، قال له رسول الله (صلى الله عليه وآله): لولا أن تقول فيك طوائف من أمتي ما قالت النصارى للمسيح عيسى بن مريم، لقلت فيك اليوم قولا لا تمر بملا إلا أخذوا التراب من تحت رجليك ومن فضل طهورك يستشفون به، ولكن حسبك أن تكون مني وأنا منك، ترثني وأرثك، وإنك مني بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبي بعدي، وإنك تبرئ، ذمتي وتقاتل على سنتي، وإنك غدا على الحوض خليفتي، وإنك أول من يرد علي الحوض، وإنك أول من يكسى معي، وإنك أول داخل الجنة من أمتي، وإن شيعتك على منابر من نور، مبيضة وجوههم حولي، أشفع لهم، يكونون غدا في الجنة جيراني، وإن حربك حربي، وسلمك سلمي، وإن سرك سري، وعلانيتك علانيتي، وإن سريرة صدرك كسريرتي، وإن ولدك ولدي، وإنك تنجز عداتي، وإن الحق معك، وإن الحق على لسانك وقلبك وبين عينيك، الايمان مخالط لحمك ودمك كما خالط لحمي ودمي، وإنه لن يرد علي الحوض مبغض لك، ولن يغيب عنه محب لك حتى يرد الحوض معك. قال: فخر علي (عليه السلام) ساجدا، ثم قال: الحمد لله الذي أنعم علي بالاسلام، وعلمني القرآن، وحببني إلى خير البرية خاتم النبيين وسيد المرسلين، إحسانا منه وفضلا منه علي. قال: فقال النبي (صلى الله عليه وآله): لولا أنت لم يعرف المؤمنون بعدي منبع امالی شیخ صدوق کانال از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat
حقوق متقابل پدر و فرزند: 🔸حق علی بر مردمان حق پدر بر فرزند است قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : حَقُّ عَلِيٍّ عَلَى اَلنَّاسِ حَقُّ اَلْوَالِدِ عَلَى وُلْدِهِ . 🔸پیامبر خدا فرمود ای علی حق فرزند بر پدر این است که اسم نیکو برای او انتخاب کند و ادب او را نیکو قرار دهد و او را در جایگاه شایسته قرار دهد و حق پدر بر فرزند این است که او را به نام نخواند و در جلوتر از او راه نرود. «يَا عَلِيُّ حَقُّ اَلْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ يُحْسِنَ اِسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ يَضَعَهُ مَوْضِعاً صَالِحاً وَ حَقُّ اَلْوَالِدِ عَلَى وَلَدِهِ أَنْ لاَ يُسَمِّيَهُ بِاسْمِهِ وَ لاَ يَمْشِيَ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لاَ يَجْلِسَ أَمَامَهُ وَ لاَ يَدْخُلَ مَعَهُ فِي اَلْحَمَّامِ امام کاظم فرمود کسی از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید حق پدر بر فرزند چیست فرمود او را به نام نخواند و جلوتر از او راه نرود و قبل از او ننشیند و کاری نکند که موجب سب پدر شود عن أبي الحسن، موسى - عليه السّلام - قال: سأل رجل رسول اللّه - صلّى اللّه عليه و آله- : ما حقّ الوالد على الولد؟ قال: لا يسمّيه باسمه، و لا يمشي بين يديه، و لا يجلس قبله، و لا يستسبّ له . 🔸نقل شده از پیغمبر پرسیده شد یا رسول الله حق پدر بر فرزند چیست فرمود اینکه تا زنده است از او اطاعت کنید پرسیده شد حق مادر چیست فرمود هیهات هیهات عنی دور است دور است اگر به اندازه ریگ بیابان و قطره‌های باران در ایام دنیا در مقابل او بایستد باز هم حق روزی که او را در شکم خویش حمل می‌کرد را ادا نکرده است. عَوَالِي اَللآَّلِي ، وَ فِي اَلْحَدِيثِ عَنْهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا حَقُّ اَلْوَالِدِ قَالَ أَنْ تُطِيعَهُ مَا عَاشَ فَقِيلَ مَا حَقُّ اَلْوَالِدَةِ فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَوْ أَنَّهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ وَ قَطْرِ اَلْمَطَرِ أَيَّامَ اَلدُّنْيَا قَامَ بَيْنَ يَدَيْهَا مَا عَدَلَ ذَلِكَ يَوْمَ حَمَلَتْهُ فِي بَطْنِهَا . 🔸 پیامبر خدا فرمود از حق فرزند بر پدر این است که نام نیکو بر او بگذارد و او را کتابت بیاموزد و هنگامی که به بلوغ رسید او را به ازدواج درآورد عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: مِنْ حَقِّ اَلْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ ثَلاَثَةٌ يُحَسِّنُ اِسْمَهُ وَ يُعَلِّمُهُ اَلْكِتَابَةَ وَ يُزَوِّجُهُ إِذَا بَلَغَ . کانال از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰معنای عقیلة العرب یکی از القاب مشهور حضرت زینب کبری سلام الله علیها لقب «عقیلة بنی هاشم» است. قدیمی ترین کتابی که این نام را نقل کرده است _طبق یافته ما_ کتاب مقاتل الطالبیین است که در آنجا به نقل از ابن عباس تعبیر «حدثتنی عقیلتنا» را درباره آن بانوی گرامی نقل می کند. طبعا اینکه ابن عباس چنین با تجلیل از آن بانو نقل می کند نشانگر احترام ویژه وی به عنوان عالم و صحابه جلیل اسلامی که مورد قبول همه است نسبت به این بانوی بزرگ است. اما درباره معنای واژه عقیله اگر چه در افواه بیشتر به عنوان «بانوی خردمند» ترجمه می شود اما جستجو در لغت های مختلف عربی نشانگر این است که این تعبیر ـ طبق گفته لغویین ـ اشاره به گرانقدری آن بانو است و البته بدیهی است که خردمندی آن حضرت نیز از اسباب این گرامی بودن است. در کتب لغت «عقیلة از هر چیز» را «گرامی ترین فرد» آن می دانند. به عنوان مثال به مروارید «عقیلة البحر» می گویند یعنی «گرانقدرترین چیز در دریا» طبق این معنا «عقیلة» به معنای «معقولة» می آید و از آنجا که «عقل» به معنای «بستن» آمده است، «عقیلة» به هر چیزی گفته می شود که از آن نگهبانی و پاسداشت می شود. همچنین به سید و سرور هر چیز «عقیلة» گفته می شود. در نتیجه «عقیله بنی هاشم» یعنی گرامی ترین بانوی بنی هاشم. گفتنی است که در خصوص علم الهی آن معدن کمال و معرفت می توان به تعبیر امام سجاد علیه السلام تمسک کرد که فرمود: «عالِمة غیر مُعلَّمة» منابع: مقاتل الطالبیین: و العقيلة هى التي روى ابن عباس عنها كلام فاطمة فى فدك، فقال: «حدثتنى عقيلتنا زينب بنت على (عليه السلام)» مفردات راغب: العَقِیلَةُ من النّساء و الدّرّ و غیرهما: التی تُعْقَلُ، أی: تحرس و تمنع، لسان العرب: العَقِیلة من النساء: الکَریمةُ المُخَدَّرة، و عَقِیلَةُ القومِ: سَیِّدُهم. و عَقِیلة کُلِّ شیء: أَکْرَمُه. مقائیس اللغة: فأمّا قولُهم: فلانةُ عقیلةُ قومِها، فهی کریمتُهم وخیارهم. ویُوصَف بذلک السیِّد أیضاً فیقال: هو عقیلة قومه. وعقیلةُ کلِّ شیءٍ: أکرمُه. کانال از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat
فهرست کتاب مسند الامام الکاظم علیه السلام جهت مطالعه https://lib.eshia.ir/86869/1/522