eitaa logo
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
2.8هزار دنبال‌کننده
239 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 5⃣ ظرفیت اتاق فرار در حوزه تعلیم و تربیت 🔶 از زمانی که بازی های یا با عنوان گیم (بازی های باقاعده) وارد سبک زندگی بچه ها شده است، برای بچه ها ساختارمند شده و دیگر بازی های بی قاعده آنها را جذب و اقناع نمی کند و دنبال پیچیدگی های بیشتری در بازی هستند و فرایند های خطی و غیر تعاملی برایشان جذاب نیست. با این منطق، بازی می تواند به یکی از بسترهای اصلی حوزه تبدیل شود. 🔷 در بین شاخه های مختلف بازی که هر کدام نقشی در تعلیم و تربیت دارند، اتاق فرار دارای ویژگی های متمایزی است. اتاق فرار، شبیه ساز بازی های ، و در فضای واقعی است که تقریبا از سال۲۰۰۶ شکل گرفته است. ✅حرکت به سمت تعادل 🔶 تصور می شود با افزایش بازی های دیجیتال در سبد مصرف مخاطب، جامعه به سمت فضای در حال حرکت است درصورتی که فضای ما و نیاز ما به فضای حقیقی باعث شده که بعد از یک دوره رو آوردن افراطی به فضای مجازی، اتاق فرار به یکی از سرگرمی های مهم دنیا تبدیل شده و این ها در بستر فضای حقیقی دارد اقاق می افتد. بنابراین بشر بعد از حرکت به سمت فضای مجازی دارد به سمت تعادل حرکت می کند و سعی می کند بین فضای مجازی و تعادل ایجاد کند. ما در بازی های دیجیتال، با متن و روایت ، موسیقی، تصویر، سینما و تعامل و ... سر و کار داریم که جمع این ها با هم، به عنوان نقطه متمایز و ارزش افزوده این بازی های به شمار می رود. اتاق فرار هم تمام این ویژگی ها را دارد به علاوه ی تجربه واقعی که باعث می شود ارزش افزوده آن به شدت بالا رود. بنابراین بهترین محیطی که می شود در آن های مختلف کودک، و حتی را در حوزه بازی پرورش بدهیم، است. ✅اتاق فرار، اتاق تاریخ و فکر 🔷 ، اتاق ، و است. امیرالمومنین (ع) در نامه ای به امام حسن (ع) می فرمایند: تاریخ را چنان بخوان که انگار در آن زیسته ای. تصور ما این است که اتاق فرار بستر زیستن در تاریخ را می تواند برای کودک و نوجوان فراهم کند و در طی آن می توان یک روایت آموزنده را ارائه کرد که کودک کامل با آن ماجرا درگیر شده و زیست کند. در حوزه اجرا، اولین بار به سراغ تاریخ دهه شصت رفتیم، خانه تیمی طراحی کردیم که درفرایند آن نوجوان با افرادی مانند کشمیری، مسعود رجوی و سایر و اتفاقات آن زمان آشنا می شود و فضای پر تنش آن دوره را تجربه می کند. ✅ ژانرهای اتاق فرار 🔶بصورت ، اتاق فرار چند ژانر مشخص دارد مثل فرار از زندان(که تجربه آن برای مخاطب خیلی جذاب است و این ژانر به دلیل جذابیت، در فیلم ها و بازی های دیجیتال هم استفاده شده)، یا اتاق فرار مبتنی بر حوزه ماورایی یا حوزه قتل(کارآگاهی که باید قاتل را پیدا کند) از منظر آموزشی یک سری مباحث برای ما جذابیت دارد. مثلا تاریخ و موقعیت های مختلف تاریخی جذابیت دارد زیرا بستر زیستن در آن را برای مخاطب فراهم می کند. مثلا : قتل امیر کبیر در حمام فین کاشان، قیام ستارخان و باقرخان، قیام میرزا کوچک خان، حواریون حضرت مسیح (ع) ، داستان سامری و حضرت موسی (ع) و ... ✅ تقویت کارگروهی 🔷علاوه بر بعد تاریخ، اتاق فرار می تواند حوزه های مختلف شناختی را نیز به چالش بکشد. مثلا کار گروهی. اتاق فرار به شدت برای دانش آموزان تمرین کار گروهی است. به نظر بنده اگر کسی با دغدغه و تربیت حتی بدون تخصص خاص در طراحی، فقط با این هدف سراغ اتاق فرار برود که بگوید من بنا دارم بچه ها را در این فرایند متوجه اهمیت همکاری و مدیریت زمان کنم، اتاق فرار مزیت جدی پیدا می کند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
❇️ 6⃣ جشنواره همبازی همشهری 🔶 وقتی به مقوله ی به ویژه در کلان شهر ها نگاه می کنیم، اغلب به عنوان یک برنامه پرهزینه به نظر می رسد و از طرفی بسیاری از سازمان های در ساده سازی تفریح برای ها موفق نبوده اند. اما آقای در سال ۹۵ در اقدامی نو به سمت طراحی و اجرای برنامه های تفریحی ، و در بوستان ها و پارک های شهر رفته است. این برنامه با عنوان در پارک های مناطق مختلف شهر با حمایت سازمان فرهنگی تفریحی اجرا شده است. 🔷 سید ابراهیم حسینی، دبیر جشنواره همبازی همشهری درباره انتخاب به عنوان محور این برنامه می گوید : « تصمیم داشتم در حوزه تفریح برنامه ای اجرا کنم اما کار کردن در این حوزه خیلی سخت بود، چرا که ما یک تعریف جامع از این مقوله نداریم. بنابراین شروع به جست و جو در منابع دینی کردم، هر چه را بررسی می کردم بیشتر به کلیدواژه بازی می رسیدم و در جنبه ، به مباحثی از قبیل بازی های و و اینکه بازی سن و سال ندارد، برمی خوردم. در مشورت هایم دیدار هایی با داشتم. ایشان نگاهی خاص و متفاوت به مقوله تفریح داشتند و تاکید می کردند که به تفریح و موضوع بپردازیم.» 🔶 در تیر و مرداد سال ۹۵ پذیرای خانواده های اصفهانی بوده و هر شب به حدود ۱۰۰۰ نفر خدمات بازی شامل ۴۰بازی در مقیاس بزرگ، ۲۰ بازی بدون ابزار و ۲۰ بازی بومی محلی ارائه و کرده است. 🔷 آقای حسینی درباره اهداف اصلی این رویداد می گوید : « در جشنواره، خانواده برای ما موضوعیت داشت، اینکه ببیند که می شود با کمترین هزینه، و را تجربه کرد. بازی ها را طوری طراحی کرده بودیم که اعضای خانواده کنار هم بازی کنند و در بخش دیگر نیز بتوانند با شرکت در بازی های و با هم سن و سال های خود به رقابت بپردازند. یکی از اهداف اصلی ما و ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده بود که با کمک مشاورین و روان شناسان حاضر در جشنواره، نتیجه بخش بودن این بازی ها برای ما اثبات شد.» 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
💢 🛑 اصلاحیه : با عرض پوزش؛ به دلیل معذوریت مهمان برنامه ، این گفت و‌گو لغو و به زمانی دیگر موکول شد. 6️⃣ تفاوت تفریح و سرگرمی 🔷 گفت و‌گوی زنده مجازی با دکتر سید محمد نوروزیان امیری، پژوهشگر تعلیم و تربیت 📆 دوشنبه، ۲۵ اسفند ساعت ۱۹ 🔻پخش از صفحه اینستاگرامی بابازی 🆔 instagram.com/babaziclub 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
💢 6⃣ بجای نشست، " برخاست" برگزار کنیم 🔶 خبرنگار صنایع فرهنگی نقد کوتاهی درباره که در بهمن ماه سال ۹۹ برگزار شد، نوشته و در پایان راهکارهایی ارائه داده است که خواندن خلاصه ای از آن برای فعالین حوزه خالی از لطف نیست. 🔷 امسال هم مثل هرسال، اولین خبرهایی که از جشنواره اسباب‌بازی به گوش رسید، مربوط به برگزاری نشست‌های به صورت مجازی و همچنین ورود برخی مهمان‌های به این جلسات بود. اما سوالاتی هستند که از اولین دوره برگزاری این جلسات مطرح بوده‌اند و هرسال فقط بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. 🔻اینکه واقعاً راه‌حل مشکلات موجود در صنعت بازی و اسباب‌بازی چیست؟ 🔻نبود چه چیزهایی اصلی‌ترین موانع رشد و پیشرفت این صنعت پول‌ساز در کشورمان هستند؟ 🔻 چرا بازار بزرگ ایران از شر محصولات بی‌کیفیت چینی خلاص نمی‌شود؟ 🔻 و ....؟ 🔶 از نظر بیشتر مسئولان کشورمان، برای حل عموم مشکلات بهترین راه حل، برگزاری است. پس خیلی نباید از مسئولان صنعت اسباب بازی نیز توقع بالایی داشت. یکی‌ از بخش‌های اصلی یک نشست، بیان مباحث و از زبان افراد مختلف است. اتفاقی که دقیقاً در این جشنواره هم نیز هر سال تکرار می‌شود و حتی در برخی‌موارد همان مهمانان سال‌گذشته دوباره می‌آیند و همان سخنان را تکرار می‌کنند. کافی‌است کلید واژه «رشته طراحی اسباب‌بازی» را جستجو کنید تا با وعده‌های سال گذشته مسئولان این جشنواره مبنی بر شروع به کار این رشته در دو دانشگاه کشور در سال آتی (یعنی سال ۹۹) در همین جلسات روبرو شوید. رشته‌ای که هنوز کسی نمی‌داند دقیقاً چه زمانی شروع به کار خواهد کرد و یا اینکه آیا اصلاً بنا به شروع آن هست و یا از جنس همان وعده‌های توخالی نشست‌ها است! 🔷 بد نیست تنوعی به این جشنواره بدهیم و از سال بعد به جای برگزاری نشست، «برخاست‌هایی» برگزار کنیم، شاید با این روش بتوانیم مشکلات بیشتری را بررسی و حل کنیم! 🔶 برداشت ما از مشکلات این با برداشت مسئولان به شدت متفاوت است. تصور ما از مشکلات صنعت، مسائلی از قبیل نبود کاراکتر ، مشکلات و ، عدم تسهیل‌گری مناسب بین و و… بود اما بعد از برگزاری نشست‌ها و نکات برگزارکنندگان از دستاوردهای آن متوجه شدیم تنها مشکل ما نداشتن چند برای جشنواره بود که خوشبختانه امسال این مشکل حل‌شد. 🔷 چطور است نشست‌های‌تخصصی را ، یک‌سال برگزار نکنیم و تأثیر این عدم برگزاری را بررسی کنیم. آن زمان است که متوجه خوش خیالی هایمان در مورد اثرات شگفت‌آور برگزاری این نشست‌ها در صنعت می‌شویم و به دنبال راه‌حل بهتری می‌گردیم. شاید تبدیل این نشست ها به جلسات پیوسته و با حضور افراد و ‌بتواند یکی از این راه کارها باشد، افرادی که در اطراف‌مان هستند ولی اسامی سخنرانان این نشست‌ها چنان چشمان‌مان را خیره کرده است که اصلاً آنها را نمی‌بینیم! 🔶 از طرفی برگزاری و کنفرانس‌های علمی (به معنای واقعی آن‌ها) و فراخوان‌هایی درجهت تولید پژوهش‌های مرتبط با جنبه‌های مختلف این صنعت می‌تواند ضعف کمبود پشتوانه‌های و آن را برطرف کند و بعد از چندسال شاهد تغییر نگاه به این حوزه باشیم. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 4⃣2⃣ موسسه فرهنگی انار 🔷 ، مدیر موسسه فرهنگی می باشد. او کارشناس ارشد جامعه شناسی است و تحصیلات حوزوی دارد. دغدغه اش در حوزه با فعالیت های تبلیغی شروع شد و در نهایت با تولید عروسک ادامه پیدا کرد: « کودک از لحاظ سنی و اهمیت ، یک مخاطب است. وقتی تصمیم گرفتیم در این حوزه کار کنیم فعالیت های رایج دنیا را رصد کردیم و دیدیم که برای کودک صورت می گیرد یعنی ابتدا محصولات رسانه‌ای ( و ) تولید می کنند بعد سراغ پیوست محصولات دیگر مثل و می‌روند. دقیقا همان فرایندی که طی کرده است. تصمیم ما هم همین بود، اینکه ابتدا به سراغ ساخت انیمیشن برویم اما از نظر تخصص و امور مالی این کار از عهده ما خارج بود.» 🔶مسیر دشوار تولید انیمیشن مانع ادامه راه برای آقای معلمی نشد. این جوان مشهدی و گروهش از فرصت برای شروع کار در حوزه تولید عروسک استفاده کردند. «اربعین سال ۹۳ تصمیم گرفتیم برای کودکانی که در راهپیمایی هستند فعالیتی انجام بدهیم، با کمک آقای دوست محمدی دو عروسک ساده، طراحی شد و بعد مراحل ساخت را طی کرد. کم کم دیدم همان مسیری که باید با انیمیشن شروع می‌کردیم با عروسک ها هم می‌شود شروع کرد. عروسک های ما به اسم، و دو زائر نمادین اربعین هستند که تلاش می کنند کودکان را با امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین آشنا کنند.» 🔷 دغدغه ی گروه انار این است که کودکان ایرانی در عروسک های زینب و محسن از نظر ظاهر و پوشش کودکی شبیه خودشان را ببینند و راحت تر بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند. با تلاش آقای معلمی محصولات جانبی از قبیل و داستان، با هدف شخصیت پردازی عروسک های زینب و محسن نیز طراحی و تولید شده است. 🔶از سال ۹۳ تاکنون تغییرات مثبتی در جنس عروسک ها و ظاهر آن ها ایجاد شده است. گروه انار در مسیر فراز و فرودهایی را طی کرده، حامد معلمی در این باره می گوید :« ما قصد نداشتیم مستقیما وارد تولید انبوه شویم، بعد از طراحی شخصیت ها به دنبال کارگاه تولیدی گشتیم تا عروسک ها را برای ما تولید کند. اما پیدا نکردیم، بنابراین با یک سرمایه ۱۰ میلیون تومانی کار را در حد محدود شروع کردیم که تا پنج سال هیچ سودی نداشتیم و حتی به صورت شخصی برای پیشرفت کار هزینه می‌کردیم.» 🔷 این عروسک ها در حال حاضر توسط موسسه فرهنگی انار در شهر مشهد تولید می‌شوند و تیراژ آن به تعداد۱۰۰۰عدد در ماه می رسد. سایت موسسه انار anartoys.ir 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 5⃣2⃣ خمیر بازی ارگانیک حسنا 🔶شاید خیلی از ما در مقابل خواسته فرزندمان برای ایجاد بستر بازی های احساس ناتوانی کرده ایم و برای آن راه حلی نداشته ایم، اما خانم زینب فلاحی وقتی که فرزند ۵ساله اش از او می خواهد تا از خمیرنان برایش تهیه کند، فکر اسراف خمیرهای نان، او را به ایده تهیه می رساند. 🔷 زینب فلاحی ۳۲ساله و فارغ التحصیل جامعه الزهرای قم است. این مادر جوان با تولید خمیربازی موفق به راه اندازی کسب و کاری کوچکی در شهر شده است. 🔶 «دخترم علاقه ی زیادی به خمیر بازی داشت و همین باعث شد با پرس‌وجو و تحقیق با خمیربازی خانگی آشنا شوم. اوایل فقط برای دخترم این خمیرهای خانگی را درست می‌کردم. بعد دوستان و آشنایان هم از کار من مطلع شدند و خواستند برای بچه‌های آن‌ها هم خمیر درست کنم. فروردین سال ۹۹ ایده تجاری کردن این خمیرهای خانگی با اسم به ذهنم رسید و کم کم فروش اینترنتی در سراسر کشور را آغاز کردم.» 🔷 آن اوایل کار، تولید خمیر بازی در منزل شخصی خانم فلاحی و با کمک اعضای خانواده انجام می شده است. اما حالا چندماهی است که او کارگاه خمیربازی حسنا را راه اندازی کرده و توانسته ۳ نفر را هم مشغول به کار کند. این بانوی جوان تا بحال موفق به تولید بالغ بر ۱۰هزار بسته خمیر بازی ارگانیک شده است که به صورت فروش عمده برای فروشگاه های مواد ارگانیک و فروش جزئی در فضای مجازی بوده است. این خمیرها در بسته بندی هایی جذاب و زیبا به همراه ابزار کار مانند وردنه و ... برای کودک ارائه می شود. 🔶 خمیر بازی حسنا در ایام کرونا و قرنطینه به دست خیلی از کودکان ایرانی در شهر های مختلف رسیده و یکی از بهترین گزینه ها برای بازی کودکان در خانه بوده است. «در ایام قرنطینه تعداد زیادی از مادران سفارش ثبت کردند. اکثرشان می‌گفتند به خاطر شرایط قرنطینه می‌خواهیم بچه‌ها بازی جدید و سالمی داشته باشند. این خمیرها بوی نامطبوع مواد شیمیایی را ندارد و از مواد و رنگ های خوراکی تهیه می شود که خوردن آن‌ها هیچ آسیبی به کودک نمی رساند.» 🔷 ذوق و سلیقه خانم فلاحی نه تنها در تولیداتش، بلکه در تاثیر مثبتی هم که روی داشته است دیده می شود. بازی های خیالی کودکان، ساخت ابزار و وسایل خانه و حیاط، آشپزی، پخت کیک و شیرینی و... که همگی با محوریت خمیر بازی های نرم و جذاب برای اتفاق می افتد و لذت آن ها را از دو چندان می کند از الگوهایی نشات می گیرد که در تبلیغات و پست های پیج خمیربازی حسنا توسط خانم فلاحی ارائه و منتشر می شود. آدرس اینستاگرام خمیربازی حسنا @khamirbazi_hosna 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔆 🔷کارگاه مردمی‌سازی ، ، الگوهای موفق و راهکارها؛ توسط آقای حسن سلطانی در نشست تخصصی فعالان اجتماعی ، پیرامون حلقه‌های ؛ نوزدهم فروردین ماه در مشهد برگزار شد. 🔶در بخش اول این کارگاه، جریان‌های فکری فعال در در ایران معرفی و به‌طور ویژه به موضوع ارتباط پرداخته‌شد. 🔶 در بخش دوم کارگاه نیز برخی از گروه‌ها و ایده‌های موفقی که توسط مجموعه شناسایی شده بودند معرفی گردید. 🔶تعدادی از و فعال در شهرستان‌های ، ، و از شرکت‌کنندگان در این کارگاه بودند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
❇️ 7⃣ ترویج زندگی بازی محور در فضای مجازی 🔷 ، مادرجوانی است که در مسیر تربیت فرزندش از استفاده می کند و تجربه‌هایش را با مادران دیگر به اشتراک می گذارد. او فعالیت در حوزه بازی را از یک سالگی پسرش در سال ۹۲ آغاز کرده است. «زندگی در شهر غریب و سر کردن ساعات طولانی با یک پسربچه یک ساله ی پرانرژی و کنجکاو برایم سخت بود. اما من بودن را انتخاب کرده بودم و حالا باید مسئولیت انتخابم را می پذیرفتم تا بتوانم فرزندی شایسته و سالم کنم. بنابراین شروع کردم به مطالعه های تربیتی و جستجو در سایت ها و مقالات، تجربه‌های مادران را می خواندم و بازی‌هایی را که می دیدم با پسرم اجرا می کردیم.» 🔶اما اینکه چرا به معرفی خانم سطوطی پرداخته، دلیلش این است که ایشان توانسته با استفاده از ظرفیت بازی‌هایی که با فرزندش و می کند را بدون هیچ چشم داشتی برای مادران دیگر به اشتراک بگذارد. «تجربیاتم را به اشتراک می‌گذارم چون برایم مهم است که همه‌ی مادران به اهمیت به عنوان یک ابزار ساده در تربیت پی ببرند. از طرفی می‌خواستم این نگاه را به دیگران منتقل کنم که مادری کردن کار بیهوده ای نیست بلکه اثربخش، امید آفرین و در عین سختی شیرین و لذت بخش است.» 🔷 بازی های خانم سطوطی صرفا نیست، او سعی دارد کودکش را در بازی با و مسئله های عینی آشنا کند. «یکی از اهداف بازی‌های ما، این بود که پسرم و را یاد بگیرد، مثلا یک بار باهم در خانه صابون ساختیم تا به بچه‌های فامیل هدیه بدهیم که بر اثر آلودگی مریض نشوند.» 🔶 خانم سطوطی در انتخاب بازی بر اصول و مبانی تاکید می کند. او بازی را فرایندی پیچیده نمی بیند. در بازی های او و کودکش، محوریت ندارد بلکه هر وسیله ای می تواند اسبابِ بازی باشد، از کفگیر و ملاقه گرفته تا مواد غذایی مثل سویا و سبوس نان و ... «آن اوایل فقط بازی ها را از دیگران تقلید می‌کردم. کم کم با مداومت در بازی، ذهن خودم و پسرم شد و خودمان بازی طراحی می‌کردیم. الان بدون هیچ زحمتی برای هر موضوعی باهم بازی سازی می‌کنیم. اوایل تولد پسرم، انتقال مفاهیم و ارزش‌های دینی به کودک برایم جای سوال و نگرانی داشت اما در بازی خیلی به این مسئله می شود پرداخت و اثربخشی آن از مستقیم گویی و راه های دیگر خیلی بیشتر است.» 🔶این مادر جوان تا بحال بالغ بر ۱۰۰ پست بازی محور در صفحه اش منتشر کرده که علاوه بر معرفی بازی به اثرات تربیتی و رشدی بازی نیز پرداخته است. 🔷 خانم سطوطی در بازی محدود به فرزندان خود نمانده و برنامه های برای کودکان در مسجد و پارک بانوان شهر نیز طراحی و اجرا کرده است. 🆔 آدرس صفحه اینستاگرام خانم سطوطی @reyhaneyezahraii 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔷 حسن سلطانی، فعال حوزه بازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی 🔵 قسمت هجدهم برنامه تلویزیونی 🔺موضوع گفت‌وگو: عبور از تهاجم فرهنگی با احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی 🕖 یکشنبه ، ۵ اردیبهشت ، ساعت ۱۷:۴۵ ، شبکه خراسان رضوی 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
💢 7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباب‌بازی 🔸حامد تاملی ، پژوهشگر، طراح و تولیدکننده اسباب بازی 🔷 دختر بچه‌ای را تصور کنید که در مغازه کفش‌فروشی مدام به مادرش اصرار می‌کند تا برایش دمپایی‌ای را بخرد که تصویر اِلسا بر روی آن نقش بسته است و هر چه مادر به او می‌گوید که قبل‌تر برایش کفش آن را خریده است، گوشش بدهکار نیست، چون می‌خواهد مجموعه لوازمش را تکمیل کند. وارد اتاقش که شوی اِلسا همه جا هست، روی پرده اتاق، ملحفه و لحاف، کاسه و بشقاب، کیف و کفش و لباس‌هایش و از همه مهمتر عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی است که ریز و درشت چیده است توی اتاقش و ساعت‌های زیادی با آنها مشغول می‌شود به بازی، با او غذا می‌خورد و حتی شب با عروسک‌اش می‌خوابد. حال جای اِلسا بگذارید مرد عنکبوتی، باب‌اسفنجی، لاک‌پشت‌های نینجا، بن‌تن و هزاران شخصیت سینمایی و انیمیشنی که صرفا در قاب تلویزیون و روی پرده سینما باقی نمی‌مانند و جاری می‌شوند توی زندگی کودکان، با آنها زندگی می‌کنند، رفتارهایشان را تقلید می‌کنند و از آنها یاد می‌گیرند. کودکان ناخودآگاه از شخصیت‌های محبوبشان الگوهایی می‌سازنند که در فرآیند همانندسازی، خود را مابه‌ازای حقیقی آن‌ها تصور می‌کنند و رفتارهای او را هر چند نتوانند در دنیای واقعی اجرا کنند اما تخیل می‌کنند. 🔻ادامه 👇👇👇 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی 7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباب‌بازی 🔸حامد تاملی ، پژوهشگر، ط
✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیت‌های سینمایی 🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیت‌های سینمایی و انیمیشنی که دامنه نفوذ وسیعی بر کودکان دارند از یک‌سو و از سوی دیگر گردش مالی هنگفتی که حول این شخصیت‌ها شکل می‌گیرد مقوله «بازارپردازی شخصیت» و کسب‌وکارهای مرتبط با آن را اهمیت ویژه‌ای می‌بخشد. بازارپردازی به طور عمومی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که جهت ترویج یک کالا برای فروش بیشتر در خرده‌فروشی ها اتخاذ می‌شود. فعالیت‌هایی مانند چیدمان کالاها در قفسه‌ها، تخفیفات ویژه، معرفی مناسب محصول، تهیه بروشور و کاتالوگ، تست محصول و غیره. معنای خاص‌تر بازارپردازی که در اصل اشاره به «بازارپردازی شخصیت» دارد، جواز استفاده از یک برند، شخصیت یا رویداد برای ترویج فروش یک کالاست. حال می‌تواند این شخصیت، یک شخصیت حقیقی باشد یا یک شخصیت تخیلی برگرفته از یک داستان یا فیلم. بطور مثال یک تولیدکننده کالا اعم از اسباب‌بازی، نوشت‌افزار، پوشاک، لوازم اتاق‌خواب، لوازم‌آرایشی و غیره با استفاده از ویژگی‌های بصری و حسی یک شخصیت شناخته شده و به کار بردن آن در محصول خود، فروش کالایش را بالا ببرد. ✅ بازار پردازی شخصیت 🔶البته موضوع بازارپردازی صرفا شخصیت نیست؛ از یک رویداد نیز می‌توان در بازارپردازی استفاده کرد که از مشهورترین آنها کالاهای مربوط به رویدادهای ورزشی مانند المپیک یا جام جهانی است. 🔷 بازارپردازی شخصیت‌های سینمایی و انیمیشنی به خاطر بُعد فرهنگی و رسانه‌ای که دارد سهم ویژه‌ای را در این کسب‌وکار بازی می‌کند. در خیلی از مواقع درآمد حاصل از بازارپردازی، از فروش گیشه‌ای و غیرگیشه‌ای فیلم‌ها نیز فراتر می‌رود. 🔷مجموعه هشت‌گانه فیلم‌های «جنگ‌ستارگان» حدود ۸ میلیارد دلار فروش گیشه و حدود ۸ میلیارد فروش غیر گیشه داشته است. محصولات جانبی این مجموعه، شامل اسباب‌بازی، کتاب، بازی‌های ویدئویی، نوشت‌افزار و غیره در مجموع ۲۶.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که ۱۲.۵ میلیارد آن اسباب‌بازی بوده است. سهم حدودا ۳۰ درصدی اسباب بازی از درآمد کل ۴۲.۵ میلیاردی این مجموعه نشان از جایگاه ویژه اسباب بازی در بازارپردازی دارد. 🔶 در حوزه فیلم‌های انیمیشنی که مخاطب ویژه کودک و نوجوان دارد، این نسبت به مراتب بالاتر می‌رود. درآمد ۱۰ میلیاردی مجموعه انیمیشن‌های «ماشین‌ها» از بازارپردازی و مجوزهای مرتبط به آن موید این ماجراست. ✅ تاثیر بازار پردازی شخصیت های کارتونی خارجی تاثیر بازارپردازی شخصیت‌های کارتونی خارجی در ایران به خاطر واردات گسترده محصولات کودک و نوجوان به‌ویژه اسباب‌بازی در فروش کالاها بسیار مشهود و عیان است به گونه‌ای که تولیدکنندگان داخلی نیز از این امکان بی‌بهره نبوده و انبوه تولیداتی را در بازار شاهد هستیم که تصاویر شخصیت‌های خارجی بر روی آنها نقش بسته است و اقبال خوبی هم نسبت به آنها از سوی مخاطبان وجود دارد. فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های با کیفیت روز دنیا به علت عدم التزام ایران به قوانین کپی‌رایت بین‌المللی و به مدد دسترسی به اینترنت به راحتی در دسترس عموم مردم قرار داشته، با کمترین هزینه‌ها می‌توانند به تماشای آنها بنشینند. در این میان معدود شخصیت‌های بومی ایرانی مانند کلاه‌قرمزی، پسرخاله، جناب‌خان، شخصیت‌های شهر موش‌ها و مجموعه شکرستان توانسته‌اند از ظرفیت‌های بازارپردازی استفاده کنند که اغلب به علت مشکلات عدیده‌ای که پیش آمده است، چندان با موفیقت روبرو نشده‌اند. ⭕️ مشکلات بازار پردازی شخصیت های ایرانی 🔶 بطور کلی می‌توان مشکلات پیش روی بازارپردازی شخصیت‌های ایرانی را موارد زیر دانست که رفع آنها می تواند راهکارهای مناسبی را برای گسترش کسب‌وکارهای این حوزه پیش رو قرار دهد: 1⃣ جذابیت انیمیشن‌های خارجی نسبت به ایرانی: انبوه تولیدات سینمایی و انیمیشنی با کیفیت خارجی با مخاطب جهانی و هزینه‌کردهای عظیم، جذابیت‌های داستانی و بصری ویژه‌ای را به بینندگان ایرانی ارائه می‌کند. در برابر این حجم از تولیدات جهانی، تولیدات وطنی هنوز کیفیت مناسب در تعداد مطلوب را عرضه نکرده است که قاعدتا در فروش محصولات جانبی آن نقش به‌سزایی را ایفا کند. 🔻ادامه 👇👇👇
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیت‌های سینمایی 🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیت‌های سینمایی و انیمیشنی
2⃣ عدم رعایت مالکیت معنوی شخصیت‌های خارجی: گرفتن جواز استفاده از یک شخصیت برای تولید کالا در دنیا هزینه‌های گزافی دارد که بخش اعظمی از درآمدهای شرکت‌های سینمایی دنیا از حق امتیازی است که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند تا در قالب انواع محصولات از شخصیت‌های آنها استفاده کنند. برای صیانت از حقوق صاحبان شخصیت‌ها نیز قوانین و آیین‌نامه‌های مشخصی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری تدوین و اجرا شده است. از آنجایی که ایران متعهد به این قوانین نیست، در نتیجه استفاده از انبوه شخصیت‌های جذاب تولیدات انیمیشنی بدون حتی یک ریال هزینه‌کرد، می‌تواند در تولید محصولات به کار رود؛ در صورتی که تولیدکننده برای بهره‌مندی از یک شخصیت ایرانی باید هزینه‌ای را پرداخت کند یا در سود حاصل از فروش با وی شریک شود. 3⃣ سازوکارهای مبهم برای ثبت شخصیت: ثبت شخصیت و حفاظت از مالکیت معنوی آن، چندان جدی گرفته نمی‌شود و متولی مشخصی برای آن مشخص نشده است معمولا به صورت موردی و متناسب با هر شخصیت هنگامی که منازعات حقوقی و قضایی رخ می‌دهد، راه حلی مختص آن به کار گرفته می‌شود. ایجاد سازوکاری مشخص با آیین‌نامه‌هایی که خالق و صاحب یک شخصیت بتواند از آن طریق شخصیت خود را ثبت کند و در صورت نقض کپی‌رایت از حقوق وی دفاع شود، از ملزومات پایداری کسب‌وکارهای بازارپردازی است. 4⃣ تُنک بودن سبد کالایی مربوط به شخصیت: تنوع محصولات مرتبط با شخصیت و ارائه یک سبد وسیع از کالاها به مخاطبان علاقه‌مند به شخصیت می‌تواند ارزش افزوده به مراتب بیشتری را ایجاد کند. معمولا بازارپردازی در ایران بیشتر به نوشت‌افزار و اسباب‌بازی توجه می‌شود در صورتیکه پوشاک، خوراک، لوازم اتاق خواب، لوازم آرایشی و بهداشتی در برخی موارد گردش مالی بیشتری را ایجاد می‌کنند. 5⃣ نبود کسب و کارهای بازارپردازی : ایجاد سبد کالایی گسترده برای شخصیت و اتخاذ استراتژی‌ها و تکنیک‌های درست بازارپردازی یک کار تخصصی است که نیاز به راه‌اندازی کسب‌وکارهای ویژه این حوزه دارد. شرکت‌هایی در دنیا هستند که جواز استفاده از شخصیت را از صاحب برند گرفته و در قالب قراردادهای حقوقی مشخص به بازارپردازی شخصیت می‌پردازد. ارتباط گیری با انبوه تولیدکنندگان محصولات متنوع، انتخاب محصولات مناسب برای تولید، انتخاب تولیدکننده برای محصول مورد نظر، ایجاد ظرفیت‌های جدید بازارپرداز ی، ارائه مشاوره به شرکت‌های صاحب برند از وظایفی است که این شرکت‌ها ایفا می‌کنند. اغلب مواقع مشاوران و متخصصان این شرکت‌ها در فرآیند پیش‌تولید فیلم‌های سینمایی و انیمیشنی حضور دارند تا نظراتشان جهت افزایش درآمد بازارپردازی ملاحظه شود. 💢 موانع متعدد دیگری را نیز می‌توان برشمرد که غالبا زیرمجموعه‌ای از موارد فوق خواهند بود. آنچه که در این موضوع حایز اهمیت است، وضعیت موجود بازار محصولات کودک و نوجوان است که مغلوب شخصیت‌های خارجی هستند. به وضوح شخصیت کودکان و نوجوانان تحت‌الشعاع شخصیت‌هایی شده که در اکثر مواقع با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و سبک زندگی بومی‌مان نه تنها تناسب ندارد بلکه تعارضات مشهودی هم دارند. برای غلبه بر شرایط موجود باید عزمی جدی‌تر برای عبور از موانع در نظر گرفت و راهکارهای مناسبی اندیشید و آن‌ها را عملی کرد، واگرنه آینده کودکان و نوجوان این مرز و بوم را دیگرانی خارج از این مرز و بوم رقم خواهند زد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 7️⃣2️⃣گروه بازی سازی چیدا 🔷 تولید کننده های می باشد که موضوع تولیداتش را _اسلامی قرار داده است. 🔶 ، موسس و مدیر گروه چیدا، تحصیلاتش ارشد مهندسی مکانیک است. او درباره انگیزه اش از ورود به عرصه اسباب بازی می گوید: «سال ۹۳رهبری در مورد اسباب بازی فرمودند:"... من چقدر سر قضیه‌ی تولید اسباب‌بازی داخلىِ معنادار و جذاب حرص خوردم..."همین جمله در ذهنم جرقه ای زد تا وارد این حوزه بشوم، ما در تولید اسباب بازی هایمان سعی کردیم که مؤلفه‌های مدنظر رهبری ازجمله بودن و را رعایت کنیم. در حوزه اسباب بازی اینکه شما مفهومی که دارای باشد به منتقل کنید ارزشمند است تا اینکه بخواهید صرفا به ابزارآلات جنگی یا سازه های بی هویت یا با هویت غربی بپردازید. محصولات چیدا دارای هویتی کاملا متناسب با مردم مسلمان ایرانی است.» 🔷 از بلوک های چوبی سه بعدی و دارای اشکال هندسی تشکیل شده است که کودک با قرار دادن این قطعات چوبی کنار و بر روی‌هم می‌تواند تک بناهای شهری و یا فضاهایی همچون اتاق، خانه، بازار، محله، پارک و ... بسازد و با ذهن و کودکانه خود، شهری چوبی با معماری ایرانی_اسلامی طراحی کند. 🔶 فائزی درباره ی معناداری و جذابیت اسباب بازی های چیدا معتقد است:« در اسباب‌بازی‌های ما مفاهیم و معانی پنهانی نیز وجود دارد مثلا مجموعه‌ای از چوبی است که یک خانواده ایرانی را به نمایش درآورده است و کودک در بازی با نشانه های یک ایرانی اسلامی آشنا می شود. این اسباب‌بازی‌ها موجب ارتقای خلاقیت و کودک می‌شود و او را تشویق به مشاهده و کاوش در محیط پیرامون خود می‌کند. عمدۀ کارهای ما معماری و است و والدین دوست دارند که بچه‌هایشان با این فضا آشنا شوند.» 🔷 گروه تولیدی چیدا متشکل از ۵ نیروی جوان با تخصص مهندسی مکانیک ،طراحی صنعتی ،معماری و شهرسازی می باشد که از سال ۹۶ در شهر به صورت رسمی در حوزه اسباب بازی فعالیت خود را آغاز کرده است. بسته های تولیدی چیدا از نوع اسباب بازی های سازه ای در تعداد قطعات متفاوت (بین ۳۰ تا ۲۲۰ قطعه ) برای گروه سنی بالای ۳ سال تولید و عرضه می گردد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔷 نشست ارائه تجربه نوآوران بازی محور آموزشی و تربیتی 🔸 🔸 🔻ویژه و ✅ همرا با کارگاه های آموزشی 💢 جزئیات بیشتر را در پوستر بخوانید. ثبت نام : Yk8.ir/rbazi 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 8⃣2⃣ بازی و طراحی مفاهیم درسی 🔶 بسیاری از دانش آموزان را یکی از دروس سخت و دشوار می دانند و خانواده ها نیز اغلب اوقات نگران نمرات فرزند شان در این درس هستند. اما با استفاده از بازی توانسته ریاضی را برای شیرین و دلچسب کند. خانم محمدزاده دانشجوی دکتری درسی است که دغدغه دارد و در دانشگاه نیز همین موضوع را تدریس می کند. او درباره انگیزه و برنامه هایش می گوید: 🔹«دانشجویانی داشتم که در رشته های علوم تربیتی دغدغه اشتغال داشتند، اما جز جذب در آموزش و پرورش مسیرهای دیگری را برای اشتغال و کارآمدی خود نمی دیدند و ناامیدانه به بحث های تئوری و حافظه محور در دانشگاه تن داده بودند. از آنجا که خودم دغدغه ی را داشتم، بهترین راه برای احیای داشجو را کاهش فاصله بین تئوری و عمل از طریق ورود مستقیم به بحث های و می دانستم. 🔹سال ۹۴ ابتدا تحقیقات زیادی روی «یادگیری از طریق بازی» و «بازی وارسازی» در آموزش انجام دادم و بعد با کمک خواهرانم اکرم، ملیحه و زهرا سعی کردیم بر اساس مفاهیم پایه ریاضی و تحلیل محتوای کتاب های ریاضی و با توجه به هماهنگی با سایر عناصر برنامه درسی نظیر، ارزشیابی، گروه بندی، زمان، مکان، تکالیف یاددهی و یادگیری و ... با عنصر روش تدریس، مبتنی بر رویکرد طراحی کنیم. 🔹در مقطع ابتدایی بازی یک ظرفیت فوق العاده ای برای آموزش است. جزئی از زندگی کودکان است و وقتی ما بازی را از کودکان میگیریم جزء اساسی زندگی آنها را گرفته ایم.» 🔶 اعظم محمدزاده به دلیل تسلط کارشناسی بر آموزش و پرورش، در طراحی بازی های آموزشی توجه ویژه ای به انواع ساحت های تربیتی دارد، به همین دلیل او و همکارانش رویکرد را در طراحی بازی ها دنبال می کنند. 🔸«شروع کار ما با درس ریاضی بود اما بعد از مدتی فارسی و علوم هم اضافه شد و در طراحی بازی بر رویکرد تلفیقی توجه داشتیم، به این معنا که بازی هایی طراحی می کردیم که مفهوم ریاضی و فارسی را شامل شود و حتی مفهوم هدیه های آسمانی هم در آن بازی باشد و در عین حال به صفات خاص و مهارت های مختلف منجر شود.» 🔷 خانم محمدزاده فعالیت هایش را از سال ۹۴ آغاز کرد. او در حال حاضر توانسته ۴۰ دانشجوی علوم تربیتی را در همین حوزه مشغول به کار کند و خدمات مورد نیازی به مدارس مشهد ارائه کند. تلفیق یادگیری و بازی نه تنها برای دانش آموزان خوشایند و لذت بخش بوده است بلکه مدیران و معلمان هم از این طرح استقبال کرده اند و خانم محمدزاده تاکنون دوره های آموزشی زیادی نیز برای مربیان و معلمان برگزار کرده است خانم محمدزاده و همکارانش عضو کارگروه بازی و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد هستند و در جشنواره «بازی و یادگیری » در سال ۹۷ مورد تقدیر قرار گرفته اند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما: ✅ @babazi_admin