بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
7️⃣ گروه سلامت سالند
🔷 #عرفان_افشار و #محمد_حاذق_نیکرو در سال ۹۳موفق به تاسیس گروه سلامت #سالند شدند که به عنوان تنها مجموعه فعال در حوزه #سلامت با روش #بازی_وارسازی یا #گیمیفیکیشن شناخته می شود. #باشگاه_سلامت_سالند که با مجموعه ای از بازی های #رومیزی #دانشی(شامل :بخور و نخور ،پیشگیرانه و نشونیا) و بازی های #حرکتی(شامل: موچرخه، ضرباهنگ، تاچوال، تنیس، دو با مانع ،پیشگیرانه میدانی و دروازه بانی ) به #خانواده ها، #موسسات و #مدارس خدمترسانی میکند. #سالند تیم #اردویی هم دارد که به مراکز مختلف آموزشی و فرهنگی اعزام می شوند و بسیاری از بازی های باشگاه سلامت را در آنجا برای مخاطب ارائه میدهند. مخاطب اصلی سالند #کودکان و #نوجوانان ۵ تا ۱۵ سال هستند اما جذابیت بازی ها پای افراد بزرگسال را هم به آنجا باز کرده است.با کسب تجربیات بیشتر، این گروه موفق به تأسیس دو شعبه ی دیگر در شهر #تهران نیز شدند.
🔶 عرفان افشار مدیر گروه سالند می گوید :"سالند یک گروه جوان، پر انرژی، خلاق و خودجوش هست که دغدغه #سلامت دارد. از نظر ما عمر انسان گرانبهاترین سرمایه زندگی اوست که باید برای حفظش خیلی تلاش کند.سن کودکی و نوجوانی بهترین مقطع برای انتقال #آموزش_سلامت و اصلاح #سبک_زندگی است و #بازی نیز بهترین راه برای #یادگیری_تعاملی و موثر می باشد.
ما در سالند برای نزدیک شدن به جامعه واقعی ، بر روی چالش های سلامت که طبق آمارهای رسمی معتبر، مشکلات شایع و زمینه ای ایران شناخته شده اند تمرکز کردیم. تیم علمی #پزشکی ما فاکتورهای به وجود آورنده این چالش ها و راه های حذف یا کاهش تاثیر آنها بر سلامتی را استخراج کردند. هم زمان ، تیم بازی سازی سالند بر روی نوع انتقال مفاهیم به مخاطبین بررسی های لازم را انجام داده و چندین بازی #فکری و #حرکتی را #طراحی و #تولید کردند. تعدادی از بازی های حرکتی باشگاه سلامت با دستگاه ایکس باکس و تعدادی با #واقعیت_مجازی انجام میشود. این بازی های حرکتی با هدف #سلامت خانواده مخصوصا کودکان و نوجوانان، از بین شمار زیاد بازی های موجود انتخاب شده اند به نحوی که آسیب رسان نباشند؛ در عوض موجب ارتقای #هوش_حرکتی، #فعالیت_بدنی و تقویت قوای جسمانی برای نوجوانان شوند.
🔹جذابیت بازی های رومیزی دانشی به قدری است که معمولا خانواده ها علاقه خاصی به آن نشون میدهند و بعد از بازی تمایل دارند که یکی از این ها را به خود به خانه ببرند."
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
8⃣ موسسه تربیتی بنون
🔶 #سیدیاسرموسوی تحصیلکرده حوزه علمیه شهر #قم است. او و دوستانش از سال ۷۸ ایام #نوروز در مناطق راهیان نور #خادم_الشهدا بودند. در این سال ها مسئله ی عدم برنامه ریزی برای #کودکان و #نوجوانان در اردوی راهیان نور ذهنشان را درگیر کرده بود، کودک و نوجوان باید همراه بزرگسالان به روایت های تاریخی حماسی گوش می دادند که درکی از آنها نداشتند و حتی باعث خستگی آنان نیز می شد.همین موضوع سبب شد تا موسسه فرهنگی تربیتی #بنون شکل بگیرد و اجرای طرح #سنگر_آسمانی در یادمان های شهدا جزو اولین برنامه های این موسسه شد.
🔹در این طرح بچه ها از طریق #بازی_های_میدانی با عملیات های دفاع مقدس آشنا می شوند. پسران در نقش #رزمنده وارد سناریوی بازی می شوند و با کمک مربیان باید مسیری را که دارای چند بخش است طی کنند.گاهی کمین می گیرند و به سمت دشمن شلیک می کنند، گاهی باید سوار بر ماشین های #جنگی مسافتی را طی کنند و گاهی که در میدان مین گرفتار می شوند مین ها را خنثی کنند. دختران نیز درنقش های مختلف #پرستار، #امدادگر ، #خیاط ، #پشتیبانی جنگ و ... #بازی می کنند. فضا سازی و دکور تداعی کننده فضای #واقعی است واجرا در مساحت های بزرگ فضا را جذاب و جدی تر می کند.
🔸 #یاسر_موسوی معتقد است: "آنچه که روح داشته باشد اثر بیشتری در #تربیت هم دارد بر همین مبنا در طراحی محیط بازی تا حد ممکن از ابزار و وسایل واقعی استفاده کردیم تا کودکان احساس #قرابت بیشتری با محیط داشته باشند."
🔸 این بازی ها از سال ۸۸ تا قبل از بیماری کرونا همه ساله به مدت ۱۳ روز در مناطق #طلائیه ، #شلمچه، #دهلاویه، #هویزه و #اروند در سناریوهای متفاوت برای دختران و پسران گروه سنی۷تا۱۴ سال اجرایی می شده است.
🔹حجت الاسلام یاسر موسوی، درباره ارتباط #بازی، #تاریخ و #تربیت هم می گوید: " کودک قوه #تخیل بالایی دارد ، یکی از ابزارهای صحیح تربیت این است که کودک را نسبت به، #گذشته اش آگاه کنیم تا به آن ببالد و برای رسیدن به #آینده تلاش کند. در این برنامه توانستیم با محوریت #بازی_های_میدانی هم معارف تاریخی را انتقال دهیم و هم ساعت #تفریحی مناسبی را ایجاد کنیم."
✅ لازم به ذکر است این موسسه تاکنون بازی های میدانی در موضوع #کشف_حجاب رضاخانی، معرفی #شهیدعلم_الهدی و... را طراحی و اجرا کرده است.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
❇️ #ایده_ترویج_بازی
2⃣ اردوهای بازی محوری مادر و کودک در طبیعت
🔷 برای #بازی کردن نیازی نیست حتما بچه ها را به شهربازی های لوکس ببریم. می توانیم به ایده های بهتری فکر کنیم. گروه #جامعه_گردشگری_رویش با ایده #اردوهای_طبیعت_محور #مادر_و_کودک از مکان های #طبیعی اطرافشان مثل پارک ها و فضاهای سبز محلی استفاده کرده اند که با رضایت بیشتر بچه ها هم همراه شده است.
🔸این گروه سال۹۵ ابتدا توسط دو #مادر به نام های فاطمه علیزاده طباطبایی و زهرا طباطبایی که از وضعیت بسیاری از #مهدکودک ها ناراضی بودند شکل گرفت و رفته رفته مادرهای بیشتری که فرزندان مقطع پیش دبستانی داشتند به این گروه اضافه شدند.
🔹وسایل بازی این اردوها عناصر موجود در طبیعت مانند آب، خاک، برگ، سنگ و... است و مادرها هم در کنار مربیان،#هم _بازی بچه هایند. پارک #ملت تهران، #داراباد، اردوگاه #پردیس_تربیتی_توانا، پارک کوهستانی شهرک شهید محلاتی و ... از جمله مکان های اردویی این گروه تا قبل از ایام کرونا بوده است.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
1⃣ بررسی طرح اتاق اسباب بازی آ.پ
🔷 در راستای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با عنایت به تنوع روش های یاددهی- یادگیری، طرح «بازی و یادگیری» به صورت آزمایشی به برخی از مدارس ابلاغ گردید.
اصل اجرای طرح امر مبارکی است، اما در این طرح نیز مثل طرح های دیگرِ آ.پ، شاهد شکاف بین برنامه درسی قصد شده (مکتوب) و اجرا شده هستیم. این طرح برخلاف بخشنامه ای که بر ساحت های شش گانه سند (ساحت تربيت اعتقادي، اجتماعي و سياسي، زيستي و بدني، زيبايي شناختي و هنري، اقتصادي و حرفه اي، علمي و فناوري) تاکید داشت، در اجرا تنها به ساحت تربیت علمی خلاصه شد. و باز تقلیل و گزینش دیگری نیز اتفاق افتاد ؛ اینکه، از بین دروس، بیشتر به طراحی ابزاهای بازی گونه در درس ریاضی و کمی فارسی منجر شد. در واقع ساحت های دیگر سند مورد غفلت جدی واقع گردید. اتفاق دیگر این بود که طراحی و آماده سازی "اتاق بازی و یادگیری" بجای "تحول در روش تدریس" به دغدغه جدی مدارس تبدیل شد. البته نباید منکر آماده سازی برای تغییر در عنصر روش تدریس باشیم اما ختم شدن این طرح به افتتاح "اتاق اسباب بازی" و استفاده هر از چندگاهی از آن برای بچه ها و با حسرت نگاه کردن آن ها به آن اتاق که اکثر اوقات هم درِ آن بسته بود، قطعا هدف چنین طرحی نبود.
🔹آن چه انتظار می رفت تحول در روش یاددهی و یادگیریِ بازی گونه و نشاط آور برای دانشآموزان با ویژگی برونرفت از نحوه تدریس از حالت خشک و بیروح بود، اما بنده این را در روش تدریس معلمان شاهد نبودم و اگر معلمی از قبل روش تدریس خودش بازی محور و قصه محور بود از این طرح به نیکی یاد می کرد، اگر نه دلیلی برای تغییر روش تدریس خود نمی دید؛ چرا که سوالات جدی برایش مطرح بود؛با این همه تعداد زیاد دانش آموز آیا می توان با روش بازی محور به یادگیری ای رسید که بچه ها بتوانند سوالات امتحانی را پاسخ دهند؟ بودجه بندی و ارزیابی چطور خواهد بود؟ آیا امتحانات پایانی متناسب با این روش تغییر می کند؟ و سوالات زیاد دیگری که پاسخ آن ها شفاف نبود.
🔸با تقلیل گرایی که در طرح «بازی و یادگیری» رخ داد، بیش از تحول در روش های تدریس ، شاهد باز شدن پای دلالان و کاسبان به این حوزه و تحول در سود آنها شدیم. به نظرم باز شدن ردپای بازار در آ.پ بواسطه فروش اسباب بازی و طراحی اتاق اسباب بازی، جایگزین تحول در «روش تدریس» شد.
یکی از راهکارها، استفاده از بازی های بومی ومحلی است. این بازی ها نیاز به بودجه خاصی ندارد و مزیت های زیادی را به همراه دارند ، اما جای توجه و پردازش آن در ارتباط با این طرح بسیار خالی است.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
9️⃣مجموعه بازیکا
🔶 #بازیکا ماموریتش راه اندازی فضاهای #فرهنگی_تفریحی است. این مجموعه اولین #خانه_خلاقیت در ایران را در #اصفهان راه اندازی کردهاست. خانه خلاقیت مکانی است که در آن از #بازی برای #آموزش استفاده می شود و چندین بخش دارد؛ یکی از این ها #رستورانِ_بازی است، رستورانی که درآن #بازی #سِرو می شود و افراد می توانند #خانوادگی در آن حضور پیدا کنند.
🔹 #محمد_طاهری، دانش آموخته ی رشته علوم اجتماعی، مدیر و موسس #بازیکا از دغدغه ی ورودش به حوزه تفریح وبازی می گوید: « دوستان #جبهه_فرهنگی در حوزه #تفریح برنامه ای ندارند و هنوز فکر می کنند حوزه های اثرگذاری چیزهای دیگری است. سال ۸۸ که در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان کار میکردم، به ذهنم رسید که باید الگوهای تفریحی در فضای #شهری ایجاد کنیم. در منابع #دینی ما تاکید شده که تفریح باید #مفید باشد و کار لغو و بیهوده ای نباشد. پس به دنبال مدلهای تفریحی رفتیم که میتوانند مفید باشند. یک بخش تفریح، فعالیت جسمی و حرکتی مخاطب است. بخش دیگر فعالیت #فکری است. ما روی بخش دوم تمرکز کردیم که بتوانیم تفریح را با مباحث آموزشی و تربیتی ترکیب کنیم که در دنیا به نام #اجوتینمنت یعنی #تربیت_تفریحی معروف است. اولین تجربه ما «طراحی خانه خلاقیت» بود و بعد از آن در سال۹۳ موسسه بازیکا را تشکیل دادم.»
🔷 بازیکا طراح مکان های تفریحی هست که گاهی وارد اجرا هم می شود، تا الان طرح های زیادی در داخل کشور مانند رستوران بازی و کتاب کندو نجف آباد، خانه کودک شکوفه ، رستوران بازی سرچشمه تهران و... اجرا کرده است و اخیرا تجربه ای هم در کشور #سوریه داشته است.
🔸«اخیرا فضای تفریحی در دمشق ایجاد کرده ایم به نام #زیتون که در عین حال که یک رستوران بازی است #کتابخانه هم دارد و در اصل رستوران بازی و کتاب است. ما می خواهیم از نگاه صرف سرگرمی به سمت #سرگرم_آموزی پیش برویم، مثلا در همین #دمشق محله ای داریم که کوچه هایش حالت پلکانی دارد و کار تخلیه زباله را خیلی سخت کرده، در دوره ای که برای آشنایی با بازی های گروهی در آن جا گذاشته بودم، بازی "برج همساز" را اجرا کردیم. در حین این بازی مربیان آنجا متوجه شدند بدون برنامه ریزی و انتخاب مدیر نمی توانند کاری پیش ببرند و نهایتا این بازی باعث یک تلنگر جدی شد که می توانند خودشان محله شان را آباد کنند.»
🔻 محمد طاهری در فرایند طراحی و اجرای خانه ها و رستوران های بازی از #مختصصین مختلف در حوزه ی #معماری، #طراحی_سازمان و ساختار (کسب و کار ) ، طراحی #برندینگ، طراحی #خدمات و .. استفاده می کند. این مدیر جوان هم چنین بر استفاده از ابزار و مواد #ایرانی در ساخت مجموعه ها نیز تاکید دارد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
🔟مجموعه اسلیما
🔻 #اسلیما ناشر بازی های #فکری و #رومیزی است، که در تلاش است محصولاتی جذاب، با کیفیت و متناسب با #فرهنگ_ایرانی، برای همه رده های سنی اعم از بزرگسالان و کودکان تولید کند.
🔷 #مجید_کریمی ،دکتری مهندسی شیمی و مدیر موسسه اسلیما است. زمانی که برای پایان نامه دوره ارشد به بررسی اسباب بازی های ساخته شده از پلیمر پرداخت و وارد دنیای #اسباب_بازی شد ،شکاف فرهنگی موجود توجهش را جلب کرد. او در این باره می گوید :"وقتی برای تحقیقات پایان نامه ام به بازار اسباب بازی رفتم و آن جا را رصد کردم دیدم با وجود این همه عقبه #فرهنگی، اسباب بازی که از برخاسته از این فرهنگ باشد در بازار نیست و همه اش قهرمان های آمریکایی و خارجی است. در واقع ما #هویت و فرهنگی که داریم را در کالاهای مربوط به #کودک و #نوجوان در کشورمان منعکس نکرده ایم. بنابراین با ماموریت #هویت_بخشی در حوزه اسباب بازی، جرقه کار #اسلیما زده شد. در آغاز تحقیق کردیم تا ببینیم در کدام بخش صنعت اسباب بازی باید ورود کنیم و بعداز ۶ ماه تحقیق، جمع بندی این شد که به سمت تولید بازی #رومیزی برویم."
🔷 موسسه اسلیما به صورت رسمی فعالیت خود را از سال ۹۵ در #مشهد آغاز کرد. هسته ی اصلی موسسه را چند #جوان در رشته های شیمی ،مکانیک و برق با نام های احسان نظرزاده، مجید قادری و مصطفی معمی وند تشکیل می دهند. اولین #محصول اسلیما #بازی_کارتی #بلاد،سرزمین_شمشیروقلم می باشد که در این بازی مخاطب به عصر طلایی #اسلام سفر می کند و با #دانشمندان زیادی که در این عصر ظهور کرده اند و به واسطه ی اختراعات و اکتشافات خود مشهور شده اند آشنا می شود.
🔶 مجید کریمی درباره تولید بازی با موضوع دانشمندان اسلامی می گوید :" در دانشگاه قوانین زیادی را می خواندیم که اولین بار توسط #دانشمندان_اسلامی به دنیا عرضه شده بود اما با اسم نیوتن و دیگر دانشمندان غربی برای ما تدریس می شد به همین خاطر با انگیزه معرفی دانشمندان مسلمان بازی #بلاد را طراحی کردیم. حدود۶ماه درمورد ۱۰۰ دانشمند اسلامی تحقیق کردیم و در نهایت ۳۰ #دانشمند_مسلمان از ملیت های مختلف که جزو اولین ها در کار خودشان بودند انتخاب کردیم و یک سال هم برای تدوین متون و طراحی بازی وقت گذاشتیم. در طراحی کارت ها اطلاعات #زندگی_نامه دانشمندان به طور دقیق حفظ شده است؛ مثلا #زهراوی اولین کسی بوده که جراحی نوین را در دنیا انجام داده، ادواتی که روی لباسش است دقیقا ادواتی است که در کتابش آمده است."
🔶 بازی بلاد برای گروه سنی ۱۰+سال و تعداد بازیکن ۲_۶نفر در تیراژ اولیه ۱۰۰۰ نسخه تولید شد که با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد. این بازی در پاییز ۹۹در نمایشگاه بین المللی بازی های #رومیزی که هر ساله در #آلمان برگزار میشود، از بین بازی های ناشران #ایرانی، #محبوبترین بازی ایرانی عرضه شده معرفی شد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
#گنج_نامه
🔶گفت و گوهای کوتاه و صمیمانه با فعالان حوزه بازی
1⃣ گفت و گو با امیرحسین خانی زارع
✅ با ادبیات بازی کنیم
این گفت و گو را در پست های بعدی بخوانید👇
🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub