eitaa logo
بابازی
2.5هزار دنبال‌کننده
218 عکس
46 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ هسته های بازی محور 🔻 راهکاری برای بازگشت به کارکردهای اجتماعی 🔸 در جمع بندی یادداشت شماره اول به این نکته اشاره کردیم که بازی های گروهی محلی در دهه های ۶۰ و ۷۰ علاوه بر تقویت مهارت‌های فردی بچه ها، عامل شکل گیری گروه های و اجتماعی افراد نیز بود و با از بین رفتن این بازی‌ها در محلات ما با بحران عدم عضویت کودکان ابتدایی و نوجوانان در گروه‌های همسالان روبه‌رو شده ایم. 🔸 اما در ادامه باید به این سوال پاسخ دهیم که با توجه به از دست دادن ساختار پیشین بازی‌های و غلبه سبک زندگی مدرن و گسترش بازی‌های ، چه جایگزینی برای بازی‌های گروهی ارائه کرده ایم؟ 🔹اگر از تاسیس قارچ گونه کافه های بازی مختلط و اتاق های فرار و بگذریم بررسی‌ها نشان می‌دهد که راهبرد فعالان دلسوز حوزه و و سازمان‌های حاکمیتی مرتبط با موضوع بازی و ، برای جبران خلاء بازی‌های میدانی تاسیس و است که در سال‌های اخیر در بسیاری از استان‌ها نمود و جلوه خوبی نیز پیدا کرده است اما این راهکار با همه مزایای خوبی که دارد به دلایل زیر نمی‌تواند خلاء بازی‌های محلی را جبران کند. 🔻 بودن خانه‌های بازی و شهربازی ها به تجاری شدن و گران کردن امر بازی و تفریح دامن می‌زند و خواه ناخواه قابلیت عمومی خودش را از دست می‌دهد. 🔻 عدم آسان محلی عملا باعث می‌شود که بسیاری از کودکان و نوجوانان امکان استفاده از این بازی‌ها را نداشته باشند. 🔻با توجه به اینکه خانه‌های بازی از اعضای یک نمی باشند این تلاش‌ها به تقویت گروه‌های دوستی محلی منجر نمی شود و صرفا می‌توانند مهارت‌های فردی بچه ها را تقویت کنند. ❓چه باید کرد؟ 🔹 بر خلاف اهمیت و پیچیدگی موضوع به نظر می رسد که راهکار برون رفت از شرایط موجود کار چندان پیچیده ای نیست، لازمه حل این مسئله به صحنه آوردن ظرفیت‌های مردمی و ایجاد هسته‌های بازی محور محلی می‌باشد. 🔹 هسته های بازی محور باید دارای چند ویژگی کلی باشند: 1⃣ و قابل دسترس برای عموم مردم محله باشند، لذا باید از مکان‌ها و ظرفیت های عمومی موجود محله مانند ها، ، ها، ، ، نماز خانه های آپارتمانی و ... جهت تامین زیر ساخت‌ها برای دایر کردن هسته های بازی محور استفاده کرد. 2⃣ محتوای بازی‌ها و خدمات ناظر به هویت باشد. 3⃣ راه اندازی هسته‌های بازی محور با های خرد و کوچک امکان پذیر باشد. 🔸 به نظر می رسد در صورت دنبال کردن چنین راهبردی از سوی فعالان بازی و سازمان‌های متولی، هسته های بازی محور علاوه بر اینکه می‌توانند خلاء بازی و تفریح و تشکیل گروه های دوستی در فضای واقعی را به طور سازماندهی شده در محلات جبران کنند، قابلیت تبدیل شدن به پایگاه اجتماعی محله را نیز خواهند داشت. 📝 حسن سلطانی، مدیر موسسه بابازی 🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۲ ، بخش 🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی http://eitaa.com/babaziclub
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ 🔻 گفتگوی با حسین احمد پور و نسرین شهرامی # مربیان کانون جوانان رضوی رشت با موضوع کار با محوریت 🔻 بازی صرفا برای جذب کودک و نوجوان نیست، بازی کردن موضوعیت دارد، به ویژه اگر مربی تربیتی هم در کنار بازی باشد بازی می شود بستر تربیت و رشد. 🔻 با آمدن مربیان جوان، پای بازی هم به کانون جوانان رضوی باز می شود تا جایی که این کانون در رشت به پایگاه بازی شناخته شده است. 🔻در مصاحبه با مربیان کانون، درباره برنامه های تابستانی بازی محور، تجربه اردوی های بازی محور دانش آموزان در ایام ۱۴۰۱ و و بازی گفتگو کرده ایم. لینک کامل گفتگو: 🔗 https://B2n.ir/q81212 🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۲ ، بخش 🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی http://eitaa.com/babaziclub
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ 🔻بازیکده بچه‌های انقلاب ❇️ آقای هادی رزاق پور 🔻 رویداد آموزشی و بیان تجربیات فعالان بازی استان یزد 📆 ۲۵خردادماه ۱۴۰۲ 💢 ارائه شده در دو بخش ❇️ جهت مشاهده فایل کامل و با کیفیت بالاتر، از طریق لینک زیر اقدام کنید. 🔗 https://aparat.com/v/AsqPl 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی 🆔 https://www.aparat.com/babaziclub.ir 🆔 www.babaziclub.ir 🆔 @babaziclub
❇️ وضعیت در حوزه مصرف بازی های چگونه است؟ 🔶 بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گزارشی شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی رایانه‌ای را تحلیل و منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات این گزارش ۳۴میلیون در ایران فعال هستند که ۵۸ درصد آنها به شکل بازی می‌کنند. نکته جالب تناسب جنسیتی بین گیمرهاست که ۵۹ درصد از جمعیت را مردان و ۴۱ درصد را زنان به خود اختصاص داده‌اند. 🔷 مصرف بازی‌های یکی از مهم‌ترین مصارف محصولات در جامعه است که تحلیل آن، مسیر نوع مصرف جامعه را برای سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی مشخص می‌کند. بر اساس گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای میانگین سنی گیمرها ۲۳سال است که بیشترین سهم هم با ۳۴ درصد به جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال می‌رسد. 🔷 جالب است که گیمرها به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز می‌کنند و سهم بازی گیمرهای مرد در زمانی که صرف بازی می‌شود تقریبا نزدیک به دو برابر گیمرهای زن است. هم در این پیمایش پرطرفدارترین و جذاب‌ترین ابزار بازی شناسایی شده است. 🔶 این گزارش با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰ ایرانی ۴۱ نفر گیمر هستند و نگاهی به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران اعلام کرده که بیش از ۳۴ میلیون گیمر در ایران فعال هستند. 🔶 از بین جمعیت گیمر ایران ۴ میلیون نفر گیمر یا پیشتاز محسوب می‌شوند که بیش از ۲۱ ساعت در هفته بازی می‌کنند. این گروه ۱۲ درصد از کل گیمرها را به خود اختصاص داده است. 🔶 جالب است که سهم اصلی به گیمرهایی می‌رسد که به شکل تفننی بین ۱ تا ۵ ساعت در هفته بازی می‌کنند. این گروه ۴۵ درصدی ۱۵ و نیم میلیون نفر جمعیت دارند. گیمرهای مصمم نیز بین ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته به شکل پایدار مشغول به بازی هستند. 🔶 کال آف دیوتی محبوب‌ترین بازی و و محبوب‌ترین بازی بزرگسالان محسوب می‌شود. ماشین‌بازی هم بازی محبوب خردسالان و کودکان است. افراد میانسال بالای ۵۵ سال هم به بازی بیشتر علاقه‌مند هستند. 🔶 جالب است که بر اساس این گزارش بیش از ۵۱۲ میلیارد تومان مجموع هزینه‌ای است که گیمرهای پلتفرم موبایل در سال ۱۴۰۰ برای بازی انجام داده‌اند. 🔷 نکته‌ای که در این گزارش بر آن تمرکز شده در جریان هزینه‌های گیمرهای موبایل، هزینه بیش از ۲۰۲ میلیارد تومان به عنوان سهم بازی‌های موبایل بومی است. 🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۱ ، بخش 🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی http://eitaa.com/babaziclub
❇️ 🔻بازی زبان مشترک کودکان ایرانی و عراقی 🔶 بی زبانی! 🔹سه سال پیش در ایام ، یک روز از سفر را در شهر بودیم. نزدیک پر بود از مردم محلی که اصرار می‌کردند شب را مهمانشان باشیم. بعد از زیارت، خیلی اتفاقی با یکی از آن ها همراه شدیم و سوار بر ماشین حرکت کردیم و کم کم انگار داشتیم از شهر دور می‌شدیم. هر بار که با جملات درهم از کلمات عربی و فارسی، فاصله تا منزل را می‌پرسیدم، می‌خندید و می‌گفت: قریب قریب. هر طور بود بالاخره رسیدیم. 🔶 یک خانه قدیمی با حیاطی با دیوارهای سیمانی و چند اتاق. خانم خانه و بقیه خانم ها در اتاقی منتظر ما نشسته بودند، یک مادربزرگ با صورت گرد و مهربان. دلیل صفای خانه را در مهر صورت مادربزرگ پیدا کردم. شروع به صحبت و خوش آمدگویی کردند و نهایت جواب ما یک شکرا و یک لبخند بود. 🔶 هم بازی هایی که هم زبان شدند! 🔹 همین متوجه نشدن صحبت هایشان بهانه ای بود که حواسم سمت ها پرت شود. خنده های نوه های مادربزرگ آن طرف اتاق و لبخند ما در این طرف اتاق. دلیل این خنده ها و لبخند ها شکلک هایی بود که بینشان رد و بدل می‌شد. هنوز چند دقیقه نگذشته بود ولی آن ها را شروع کرده بودند، بعد هم بچه ها بلند شدند و با دست اشاره کردند که بچه ها همراهشان بروند. 🔹چند دقیقه نگذشته بود که صدای بازی بچه ها در حیاط بلند شد، بچه ها راحت تر از ما توانسته بودند با هم ارتباط بگیرند. انگار بازی شان بود. زبان مشترک برای لذت بردن از با هم بودن و این لحظه را زندگی کردن. حالا در جریان این زندگی، اش، هم زبانش باشد یا نباشد، فرق چندانی برایش نمی‌کند. در نهایت با چند اخم و لبخند احساساتشان را به هم نشان می‌دهند. قهرکردن هم که زبان خاصی نمی‌خواهد و اش یکی است. فقط گذشت و دلجویی می‌خواهد که در فطرتشان یکی است. انگار خود بازی کردن هم یک ویژگی مشترک بین بچه ها است که از هر راهی با هر همبازی دنبال برآورده کردنش هستند. 🔸شب خوبی را در خانه باصفای مادربزرگ صبح کردیم. به رسم ایرانی ها موقع خداحافظی هدایای کوچکی را تقدیم بچه ها کردیم ولی انگار ذوق بازی کردنشان با هم بیشتر از گرفتن هدیه بود. 📌فاطمه سادات حسینی، مادر و فعال حوزه بازی کودک ، کاشان 🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۲ ، بخش 🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی http://eitaa.com/babaziclub
❇️ 🔻 حسینیه کوچک من 🔻عطیه دلیری ( مدیر گروه تولیدی شادینک) 🔶 علاقه دارند آن چیزی را که در زندگی بزرگسالان می بینند همان رفتارها را در بازی های# نمایشی اجرا کنند. اسباب بازی به نوعی به فرصت می دهد تا در موقعیتی شبیه بزرگسالان، یک کوچک بسازد. 🔸 عطیه دلیری مدیر گروه تولیدی شادینک: «در این بازی کودک می تواند با لوازم داخل جعبه یک حسینیه کوچک بسازد و با تخیل خودش تئاتر و نمایش این حسینیه را اجرا کند. سیاهی بزند ، و جاکفشی و درست کند، به آدمک ها چای و دستمال کاغذی تعارف کند و با شروع چراغ ها را هم خاموش کند. ما می خواستیم این حسینیه بین اسباب بازی های بچه ها ماندگار باشد. برای همین این اسباب بازی طوری طراحی شده که بچه ها می توانند در فضای حسینیه، های دیگری هم اجرا کنند و یا با آدمک های چوبی بازی های جدیدی هم داشته باشند» ❇️ حسینیه کوچک من از ابزارهای زیر تشکیل شده است: 🔻دو عدد پشتی و فرش کوچک 🔻هفت عدد آدمک چوبی به همراه چادر و شال عزا و عبا 🔻یک بسته قطعات چوبی برش خورده به همراه راهنما برای ساخت منبر 🔻یک بسته چوب بستنی برای درست کردن کاردستی های کتابخانه و جاکفشی و رحل های قرآن و بلندگو 🔻یک عدد سینی به همراه لیوان های چای و قندان مینیاتوری با خمیر 🔻یک چراغ قوه با کیفیت برای روشن و خاموش کردن روضه 🔻یک سری برچسب با نمای دیوار آجری برای پشت کار و ها برای چسباندن روی دیوار 🔻چند تکه فوم طلایی و سبز برش خورده کوچک برای درست کردن کتاب و جانماز. 🔹حسینیه کوچک من به عنوان اسباب بازی برگزیده دومین رویداد ۱۴۰۲ نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. 🔗 آدرس صفحات مجازی شادینک: https://eitaa.com/shadinak 🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۲ ، بخش 🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی http://eitaa.com/babaziclub
❇️ چگونه یک کارگاه بازی محور مادر و کودک در مسجد راه بیاندازیم❓ 📌 ، مدرس کارگاه های بازی مادر و کودک است و توانسته با کمک دوستش کارگاه بازی در مسجد محله اش در مازندران راه بیاندازد. در شماره دوم دوهفته نامه بابازی، با این سوال که چگونه یک کارگاه بازی محور مادر و کودک در راه بیاندازیم؟ به سراغ او رفته ایم. ✅ خانم حسین زاده در پاسخ به سوال ما، ۶ گام اجرایی راه اندازی کارگاه و را توضیح داده اند که پیشنهاد می‌کنیم حتما مادران علاقه مند توضیحات کامل این سوال را بخوانند. متن کامل در : 🔗 http://B2n.ir/d21520 🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۲ ، بخش 🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی http://eitaa.com/babaziclub