✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
إنَّما أنتُم إخوانٌ عَلى دينِ اللّه ِ، ما فَرَّقَ بَينَكُم إلاّ خُبثُ السَّرائِرِ وسوءُ الضَّمائِرِ، فَلا تَوازَرونَ، ولا تَناصَحونَ، ولا تَباذَلونَ، ولا تَوادّونَ.
شما در حقيقت، برادران دينى يكديگريد و جز سرشت هاى پليد و نهادهاى بد، ميان شما جدايى نيفكنده است. در نتيجه، نه يكديگر را يارى مى كنيد، و نه خيرخواه يكديگريد، و نه به يكديگر چيزى مى بخشيد، و نه با يكديگر دوستى مى كنيد.
📗نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۳.
#حدیث_روز
#بهائیت
💀@bahaiyat💀
🔥تاریخچه پیدایش فرقه بهائیت (۴)
شوقی در سال ۱۳۷۷ق/ ۱۳۳۶ش در لندن درگذشت و در همانجا دفن شد. وی عقیم بود و فرزندی نداشت؛ بنابراین پس از مرگش کشمکش شدیدی میان بهائیان بر سر جانشینی او به وجود آمد[۱] و شش سال پس از مرگ او، ماکسول همسرش و تعدادی از گروه ۲۷ نفری موسوم به «ایادیان امرالله» که شوقی پیشتر انتخاب کرده بود، با طرد مخالفان و جلب اکثریت بهائیان در سال ۱۳۴۲ش/ ۱۹۶۳م «بیتالعدل اعظم» را تأسیس کردند و امور بهائیت را در دست گرفتند.[۲] درکنفرانس ویژهای که به همین منظور و با حضور سران مهم فرقه بهائیت در لندن تشکیل شد، نُه نفر به عنوان اعضای اصلی مجلس بیتالعدل اعظم انتخاب شدند.[۳] همزمان با رهبری ماکسول، چارلز میسن فرزند یکی از اسقفهای کلیسا نیز ادعای جانشینی شوقی افندی را کرد و گروه «بهائیان ارتدکس» را پدیدآورد.[۴] عده دیگری از بهائیان نیز پس از مرگ شوقی به رهبری جوانی از بهائیان خراسان، به نام «جمشید معانی» که خود را «سماء الله» میخواند، روی آوردند.[۵]
📗[۱]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۲۵۸–۲۵۹.
📗[۲]رائین، انشعاب در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی، ۱۴۵–۱۵۲.
📗[۳]چهاردهی، چگونه بهائیت پدید آمد، ۲۲۳–۲۲۷.
📗[۴]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۲۱۹؛ مبلغیآبادی، ۳/۱۴۱۴.
📗[۵]چهاردهی، چگونه بهائیت پدید آمد، ۱۳۱و ۲۶۷–۲۶۸.
#بهائیت
#تاریخچه_بهائیت
💀@bahaiyat💀
🔸تحصیل کودکان بهائی
چرا کودکان بهائی حق ورود به مدارس غیر را ندارند؟!..بر اساس دیدگاه عبدالبهاء، کودکان بهائی حق ورود به مدارس غیربهائی را ندارند. اما به راستی چگونه بهائیان میتوانند با قرار دادن کودکان خود تحت آموزشهای فشرده و شستشوی مغزی، از همان دوران کودکی، عملاً راه تحری حقیقت و انتخابی بیطرف را بر آنها سد کرده و در عین حال خود را مبتکر شعار تحری حقیقت، تربیت واحد و اُلفت و محبت جلوه دهند؟!..
#بهائیت
#نقد_بهائیت
#کودکان_بهائی
💀@bahaiyat💀
🔹عقاید و احکام بهائیت (۱)
بهائیان مدعی وحدت ادیاناند و معتقدند در هر مذهبی شمهای از حقیقت موجود است و بهاءالله مظهر کامل آن حقیقت است.[۱] عقاید بهائیت در واقع ترکیبی از سلسلهای مطالب و عناصری است که از تصوف و عرفانهای غیر اسلامی گرفته شده است.[۲] سیدعلیمحمد باب با ادعای آیین جدید، اسلام و مذهب شیعه را منسوخ دانست و هر یک از مباحث توحید و نبوت و معاد و امامت را به گونهای انکار کرد.[۳] وی و نوری خود را مظهر خدا و شبیه و مانند او دانستهاند، موضوع نبوت را با توحید و مسائل آن دو را بههم آمیختهاند. مقام نبوت را بالا برده با مقام خدایی یکی کردهاند و خود را مظاهر تجلی خدا و صورت تجسمیافته او در زمین دانستهاند.[۴] مفهوم قیامت نیز در آیین آن دو با مفهوم آن از نظر مسلمانان کاملاً متفاوت است. قیامت از نظر آنان در همین دنیا اتفاق میافتد و عبارت است از وقت ظهور شجره حقیقت در هر زمان، مثلاً از روز بعثت عیسی(علیه السلام)، تا روز عروج وی قیامت موسی(علیه السلام)، و از بعثت حضرت محمد(صلی الله علیه وآله)، تا رحلت ایشان قیامت عیسی(علیه السلام)، است.[۵] از نظر آنان تصدیق و ایمان به نقطه ظهور، بهشت است و ایماننداشتن به نقطه ظهور، جهنم است و فاصله میان دو ظهور، برزخ است.[۶]
ادامه دارد...
📗[۱]ناس، تاریخ جامع ادیان، ۷۹۱.
📗[۲]ناس، تاریخ جامع ادیان، ۷۹۰.
📗[۳]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۰۴.
📗[۴]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۵۹.
📗[۵]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۰۲.
📗[۶]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۲.
#احکام_بهائیت
💀@bahaiyat💀
☄نقش بهائیت در کشف حجاب
توطئه کشف حجاب که توسط رضا خان اجرایی شد در واقع امری بود که....
#بهائیت_حجاب
💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑نقش بهائیت در اختشاشات ایران
بهائیت با تمام توان آمدند وسط...
👤استاد#پورازغدی
#بهائیت_اختشاشات
💀@bahaiyat💀
📚معرفی کتاب
📗کشف الحیل
مؤلفان: عبدالحسین آیتی، علیامیر مستوفیان
ناشر: راه نیکان
زبان: فارسی
سال چاپ: 1389
تعداد صفحات: 874
قطع و نوع جلد: وزیری (گالینگور
📗توضیح کتاب:
کتاب حاضر، حاوی مجموعة سه جلدی «کشف الحیل»، اثر «عبدالحسین آیتی»، در ارتباط با فرقة بهائیت است. در واقع، آیتی مجموعة اطلاعات خود را از هجده سال زندگی در جمع بهابیان، پس از خروج از این فرقه، به قلم تحریر در آورده است؛ آیتی در دوران حضورش در جمع بهائیان با نام «عبدالحسین تفتی» مشهور به «آواره» زندگی میکرد و پس از خروج،نام خود را به آیتی تغییر داد. وی در جلد نخست این کتاب، سؤالاتی را از خود، دربارة بهائیت پرسیده و آنگاه به آن پاسخ داده است. در جلد دوم، آیتی، ضمن بیان وجه اشتراک میان بهاییان و یزیدیان، به معرفی برخی کتب منتشر شده در این فرقه پرداخته و به اجمال، هر یک را نقد کرده است. ضمن آنکه در این جلد، تاریخ «کرد یزدی» نیز که از جهاتی با عقاید و قواعد بهایی تناسب و تشابه دارد، آورده شده است. در جلد سوم نیز برگزیده ای از خطا به ها و نامه هایی که بهاییها به آیتی نوشته اند و سعی کرده اند، که او را به جمع خود باز گردانند، ارائه شده است.
#بهائیت
#معرفی_کتاب
💀@bahaiyat💀
🔹عقاید و احکام بهائیت (۲)
ادعای نبوت از سوی بهائیت و توجیه خاتمیت پیامبر اسلام(ص لی الله علیه وآله)، و نیز ادعاهای مختلف دربارهٔ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، مهدویت، نبوت و الوهیت، از دیگر مشخصههای اعتقادی آنان است که با اصول ادیان الهی، منطق، عقلانیت و سیره پیامبران(علیهمالسلام)، و حتی آموزههای درونی آنان ناسازگار است.[۱] عقاید آنان مضطرب، پریشان و آمیخته به مسائل پوچ و بیاساس و نیز کتابها، الواح، مکاتبات و نامههای شیرازی و نوری پر از غلطهای واضح است؛ به گونهای که بسیاری از محققان آن را درخور نقد و بررسی ندانستهاند و عدهای از علما نیز پس از مناظره، شیرازی را دیوانه دانستهاند.[۲]
در احکام این دو فرقه بابیه و بهائیه نیز هرچند بسیاری از آنها از جهت ظاهرِ عناوین مثل نماز، روزه، زکات، حج، نکاح و طلاق، مانند احکام اسلاماند، اما حکم، چگونگی عمل و محتوای آنها چیز دیگری است و با احکام اسلام یا کاملاً یا در برخی از موارد و شاخهها متفاوت است.[۳]
📗[۱]نجفی، بهاییان، ۱۱۲؛ جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۵۸.
📗[۲]نجفی، بهاییان، ۱۱۲؛ جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۸.
📗[۳]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۳.
#بهائیت
#احکام_بهائیت
💀@bahaiyat💀
🍀امام صادق عليه السلام :
☘️اِفتَرَقَ النّاسُ فينا عَلى ثَلاثِ فِرَقٍ : فِرقَةٌ أحَبّونَا انتِظارَ قائِمِنا لِيُصيبوا مِن دُنيانا ، فَقالوا وحَفِظوا كَلامَنا وقَصَّروا عَن فِعلِنا ، فَسَيَحشُرُهُمُ اللّه ُ إلى النّارِ .
وفِرقَةٌ أحَبّونا وسَمِعوا كَلامَنا ولَم يُقَصِّروا عَن فِعلِنا ، لِيَستَأكِلُوا النّاسَ بِنا ، فَيَملَأُ اللّه ُ بُطونَهُم نارًا ، يُسَلِّطُ عَلَيهِمُ الجوعَ والعَطَشَ .
وفِرقَةٌ أحَبّونا وحَفِظوا قَولَنا وأطاعوا أمرَنا ولَم يُخالِفوا فِعلَنا ، فَاُولئِكَ مِنّا ونَحنُ مِنهُم
🌱مردم درباره ما، سه گروه شده اند: گروهى كه به انتظار قائم ما دوستمان دارند تا از دنياى ما بهره گيرند. آنها سخن ما را مى گويند و حفظ مى كنند ولى از كردار ما كوتاهى مى ورزند، خداوند اين گروه را به آتش در اندازد و گروهى كه ما را دوست دارند و سخن ما را مى شنوند و از كردار ما كوتاهى نمى ورزند تا با نام ما، اموال مردم را بستانند، خداوند، شكم آنان را از آتش مى آكند وگرسنگى و تشنگى بر ايشان حاكم گرداند و گروهى كه ما را دوست دارند وسخن ما را حفظ مى كنند و فرمان ما مى برند و با رفتار ما مخالفت نمى ورزند، آنها از مايند و ما از ايشان هستيم.
📚 تحف العقول : ۵۱۴ عن المفضل
#حدیث_روز
💀@bahaiyat💀
🔹عقاید و احکام بهائیت(۳)
برای نمونه نماز در آیین بابیه که نوری نیز به آن فرمان داده، نُه رکعت است و به صورت انفرادی در صبح و ظهر و شام بر هر بالغی واجب است؛ همچنین قبله بهائیان شهر عکاست که قبر نوری در آن واقع است.[۱] آنان نماز جماعت را حرام میدانند؛ هرچند بر اساس شواهد تاریخی خود نوری و پسرش تا آخر عمر پشت سر امام جماعت وقت، نماز را به جماعت میخواندند.[۲] همچنین بهائیان روزه میگیرند؛ ولی بر اساس تقویمِ آنها، هر سال نوزده ماه و هر ماه نوزده روز است و روزهداری آنان مختص به نوزده روز آخر سال که ماه علاست میباشد.[۳] آنان قائل به نکاحاند ولی ازدواج با بیش از دو زن و بلکه بیش از یک زن را حرام میدانند.[۴] هرچند بسیاری از آنان بیش از یک زن گرفتهاند و حتی خود نوری با اینکه به گفته خودش زندانی بود، به دو ـ سه زن قناعت نکرد.[۵] در این فرقه معاملات ربوی آزاد است و حکم حجاب از زنان برداشته شده است.[۶]
📗[۱]بهاءالله، کتاب اقدس، ۶؛ جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۳.
📗[۲]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۱۰.
📗[۳]بهاءالله، کتاب اقدس، آیه ۴۰ و ۴۴؛ جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۳.
📗[۴]بهاءالله، کتاب اقدس، باب ۱۵.
📗[۵]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۱۲.
📗[۶]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۱۲.
#بهائیت
#احکام_بهائیت
💀@bahaiyat💀
🔻 آیا کودکان بهائی تغییر عقیده میدهند❗️
🔹برنامهریزی تشکیلات بهائیت و اوجگیری عملیاتی برای بهائیسازی کودکان ایرانی در سالهای اخیر موجب شد تا زمینه برخورد با تبلیغ تبشیری این فرقه در کشور فراهم شود.
🔸بهائیت اصرار بر تبلیغ کودکان مسلمان دارد و نه تنها اجازه تبلیغ کودکان بهائی را به دیگر ادیان نمیدهد، بلکه برای تبلیغ کودکان بهائی هم مجازات تعیین کرده است!
📎 #تبلیغ_بهائیت
📎 #بهائیت
#کودکان_بهائی
💀@bahaiyat💀
🔹خودزنی بهائیت
عبدالبهاء درخصوص سیاست مظلوم نمایی بهائیان میگوید که ما در راه بهائیت باید هزارگونه آزار و اذیت، سختی و لعن ببینیم و اگر مانند سایرین راحت باشیم، پیشرفتی نمیکنیم.
بهائیت گمان دارد که با مظلومنمایی میتوانند بر ضعفهاى عقیدتى خود سرپوش بگذارد و درکنار توجیه خیانتهایش، توجه جهانیان را جلب و جامعه جهانی را به نفع خود بسیج کند.
#بهائیت
#خودزنی_بهائیت
💀@bahaiyat💀
🔹ارتباط با بیگانگان
آنچه همه مورخان و محققان در تاریخ بابیت و بهائیت بر آن اتفاق نظر دارند، استفاده دولتهای بیگانه از این فرقه در دوره قاجار و پهلوی و وابستگی و سرسپردگی تمامعیار رهبران این فرقه به آنهاست.[۱] دولتهای روس و انگلیس که سلطه خود را بر دولت ایران مستقر کرده بودند، برای مقابله با اقتدار ملت که به تبعیت از مراجع تقلید، حاضر به تسلیم نبودند، به فکر شکستن اقتدار مذهب شیعه افتادند و با توجه به زمینههایی که در افکار شیخیه وجود داشت، به ایجاد فرقه بابیت و سپس بهائیت[۲] که بهطور کامل وابسته به آنان و در خدمت اهداف آنان بود پرداختند.[۳] عباس افندی از دولت انگلیس نشان «شهسواری» دریافت کرد و پس از استقرار انگلیسیها در فلسطین، آنان وی را «سِر» لقب دادند.[۴]
بهائیت در آغاز مورد حمایت روسیه و انگلیس بود؛ ولی پس از مدتی آمریکا نیز از آن حمایت کرد. اسناد به دستآمده از سفارت آمریکا در ایران پس از تصرف آن نشان میدهد که بهائیها با دستگاههای جاسوسی آمریکا ارتباط داشتهاند و آمریکا از آنان حمایت میکرده است[۵] چنانکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احسان یارشاطر از بهائیان معروف، در آمریکا مأمور تدوین دایرةالمعارف ایران به نام ایرانیکا شد[۶] در این دایرةالمعارف تحریفهای زیادی در مسائل تاریخی و فرهنگی ایران انجام گرفته و به تفصیل از میرزاحسینعلی نوری ستایش شده است.[۷] دولت فرانسه نیز که به اهمیت بهائیت در ایجاد تفرقه و حفظ سیادت بیگانگان پی برده بود، از عباس افندی خواست تا نظر عنایتی به مستعمرات آن کشور نظیر الجزایر اندازد و مبلغانی به آفریقا ارسال کند.[۸]
امامخمینی رحمهالله علیه که فرقه بهائیت را فرقهای ساختگی و مولود سیاستهای استعماری و در خدمت اهداف قدرتهای استکباری میدانست[۹] از گذشته آن را ابزار دست اسرائیل شمرده و به مردم و علما دربارهٔ این فرقه که در رژیم پهلوی پستهای حساس را به دست گرفته بود، هشدار داده است.[۱۰]
📗[۱]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۲۷۱.
📗[۲]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۸۵.
📗[۳]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۲۴۱–۲۹۰.
📗[۴]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۶۶و ۲۲۵؛ آیتی، کتاب کشف الحیل، ۲/۳۰۵.
📗[۵]دفتر پژوهشها، نیمه پنهان، ۱۴۲–۱۴۶.
📗[۶]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۴۰۰–۴۰۱.
📗[۷]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۴۰۰–۴۰۱.
📗[۸]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۲۲۵.
📗[۹]امامخمینی، صحیفه، ۳/۲۰۴–۲۰۵.
📗[۱۰]امامخمینی، صحیفه، ۱/۲۶۲
#بهائیت
#بهائیت_بیگانگان
💀@bahaiyat💀
🔹 تاریخچه بابیت(۱)
بابیت یا آیین بابی (بیانی)، به دینی گفته میشود که در سال ۱۲۶۰ قمری توسط سید علیمحمد شیرازی ملقب به باب، در ایران پدید آمد و پیروانی از تمامی قشرها و اصناف جامعه و از مناطق مختلف ایران به خود جذب کرد. سید علیمحمد باب خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِرهالله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند و بارها در آثار خود به ظهور او اشاره کرد.
پس از تیرباران باب، پیروانش که به «بابی» مشهور بودند بر طبق بیانات باب به دنبال «من یظهره الله» میگشتند. در سال ۱۲۷۹ قمری، بهاءالله خود را «من یظهره الله» یا همان موعود کتاب بیان خواند. اکثر بابیان به او ایمان آورده و بهائی نام گرفتند. گروه کوچک که به پیروی از میرزا یحیی صبح ازل، بابی باقی ماندند ازلی نام گرفتند که تعداد آنها اکنون اندک است.
📗بهالله در قرآن، صفحه ۱۴۶.
📗یاران پارسی، صفحه ۱۴۶
#بابیت
#بابیت_و_بهائیت
#تاریخچه_بابیت
💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
animation.gif
96.3K
🔹لوح هیکل، دستخط باب، لوگو آیین بیانی. شمایل این نماد، یک ستارهٔ پنجپر است که یک پنجضلعی (پنتاگرام) در مرکز آن قرار دارد.
#بابیت
#بابیت_بهائیت
#لوح_هیکل
💀@bahaiyat💀
🔹 تاریخچه بابیت(۲)
در دورهٔ قاجار، دین بابیت با تلاش سید علیمحمد باب طباطبایی شیرازی، پدید آمد.
به پیروان سید علیمحمد باب، بابی یا پیرو آیین بیانی گفته میشود. همچنین به بابیانِ پس از میرزا یحیی نوری (معروف به صبح ازل)، بابی ازلی گفته میشود.
سید علی محمد باب در ابتدا ادعای باب بودن و سپس ادعای امام زمان بودن داشت و پس از چندی ادعای پیامبری کرد و سخنانی گفت که بی شباهت به ادعای الوهیت نیست. ریشه دیدگاههای او را در برخی عقاید صوفیه، نقطویه و شیخیه دانستهاند که مسبوق به سابقه نیز بودهاست. به گفتهٔ محمدعلی ناظمالشریعه، باب در ماکو تعالیم نقطویه را آموخت و آنها را مستقیماً در کتاب بیان وارد کرد. گرچه این قضیه ثابت نشدهاست، اما شباهتهای غیرقابل انکاری بین نقطویه و بابیه وجود دارد: باورهایی در مورد انتقال روح، افراط در تاویل قرآن و احادیث، ادعای نسخ شریعت اسلام، و علاقهٔ شدید به عدد ۱۹.
باب در آثارش بر بهبود وضعیت زنان، حذف روحانیت، جستجوی مستقل حقایق معنوی، سیر تکاملی و تداوم ظهور ادیان، و اهمیت ایمان به پیامبری که بعد از او ظاهر میشود تأکید میکرد.
📗سجادی، علیرضا. «بابیه». دانشنامه بزرگ اسلامی. دریافتشده در ۲ مه ۲۰۱۴.
#بابیت
#بابیت_و_بهائیت
#تاریخچه_بابیت
💀@bahaiyat💀