eitaa logo
فرقه های بابیت و بهائیت
18.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
986 ویدیو
33 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔗دستگیری حکومت و روحانیون ابتدا توجه زیادی به حرکت بابی نکردند اما در اواخر تابستان ۱۸۴۵ میلادی وقتی از گسترش سریع آن آگاه شدند، تصمیم به کنترل آن گرفتند؛ باب در این زمان تازه از مکه به بوشهر آمده بود. به همین خاطر حاکم فارس عده‌ای از مأموران خود را از شیراز عازم کرد تا هرکجا که می‌توانند او را بیابند و توقیفش کنند. مأموران در بین راه بوشهر و شیراز باب را دستگیر و به شیراز آوردند. او در برابر حاکم توسط سر دسته روحانیون مورد بازپرسی قرار گرفت و توسط وی مرتد اعلام شد و دستور داده شد که او باید با فلک تنبیه شود و در خانه عبد الحمید خان داروغه محبوس شود. بعد از آن، سید علی‌محمد شیرازی به ضمانت دایی خود به منزل او رفت. از وقایع مهم قبل از ورود باب به شیراز حضور و فعالیت‌های بعضی از پیروان اولیه باب در شیراز بود. یکی از پیروان او به اسم ملّا صادق خراسانی که از شاگردان سید کاظم رشتی بود و به مقام اجتهاد رسیده بود طبق دستور باب، این جمله را در شیراز به اذان اضافه کرد: أشهد أن علیاً قبل نبیل باب بقیةالله، یعنی شهادت می‌دهم که علی‌محمد، باب بقیةالله است. علمائی که در اول صف نماز بودند برآشفتند و خواستار تنبیه مسبب واقعه شدند. حاکم شیراز، حسین خان آجودان باشی، ملّا صادق را دستگیر کرد، او را هزار تازیانه زد. قدوّس نیز که قسمت‌هایی از «قیوم الاسماء» را که خطاب به سلطان و صدر اعظم و ملوک و ابناء ملوک بود بر سر منبر خوانده بود مورد غضب حاکم قرار گرفت. حسین خان ملّاصادق، قدوّس و یکی دیگر از پیروان باب به اسم ملّا علی اکبر اردستانی را شکنجه و از شیراز اخراج کرد. 📗عبدالکریم موسوی اردبیلی (۱۳۴۸). «نقطه اولی جمال ابهی». جهان. ص. ۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۹. 📗عبدالکریم موسوی اردبیلی (۱۳۴۸). نقطه اولی جمال ابهی. جهان. ص. ۱۰. 📗نصرت‌الله محمد حسینی. حضرت باب. مؤسسه معارف بهائی. ص. ۲۵۰-۲۵۵. 📗محمد جعفر امامی (۱۳۸۳). پای سخنان پدر. اسوه. 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَنْ شَبَّهَ اَللَّهَ بِخَلْقِهِ فَهُوَ مُشْرِكٌ وَ مَنْ وَصَفَهُ بِالْمَكَانِ فَهُوَ كَافِرٌ وَ مَنْ نَسَبَ إِلَيْهِ مَا نَهَى عَنْهُ فَهُوَ كَاذِبٌ 📄 امام رضا عليه السّلام فرمودند: هركس خدا را به آفريده‌اش تشبيه كند، مشرک است و هركس او را با مكان توصيف نمايد كافر است و هركس آنچه را كه از آن نهى كرده به او نسبت دهد دروغگوست. ــــــــــــــــــــ 📚 توحید صدوق ج ۱، ص ۶۸ 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_1152921504646888974.mp3
546.3K
🕸بررسی ادعاهای دروغین میرزا علی محمد 💀@bahaiyat💀
🕸 تناقض در بهائیت صلح عمومي و تحريم جنگ، شعار فريبنده بهائيت است كه تناقضات گفتاري و رفتاري بسياري در بهائيت دارد؛ از جمله: عباس افندي مي‌گويد: «اگر نفسي به نفسي ظلمي كند، ستمي كند، ‌تعدي كند، و آن شخص مقابله بالمثل نمايد، اين انتقام است و مذموم است، زيرا زيد اگر پسر عمرو را بكشد، عمرو حق ندارد كه پسر زيد را بكشد؛ اگر بكشد انتقام است. اين بسيارمذموم است، بلكه بايد بالعكس مقابله كند، عفو كند، بلكه اگر ممكن شود، اعانتي به متعدي نمايد. اين نوع سزاوار انسان است».(مفاوضات، ص ۱۸۶ ـ ۱۸۷) حسين علي بهاء در راستاي تقاص و انتقام‌گيري مي‌گويد: «مَن آَحرَقَ بیتاً مُتِعَمِدَاً فَاحرِقوه و مَن قُتِلَ نَفسَاً عامِدَاً فاقتُلوهُ خُذُوا سُنَن الله بأیادي القُدرَة و الإقتِدار ثُمَ اترُکوا سُنَنَ الجاهلین و إن تَحکُموا لَهُما حبساً اَبَدیاً لا بأسَ عَلَیکُم؛ کسی که از روی عمد، خانه‌ی دیگری را بسوزاند، او را بسوزانید و کسی که از روی عمد شخصی را به قتل رسانده، او را بکشید و قوانین پروردگار را با قدرت و توانایی اجرا نمائید و از طریقه‌های نادانان دوری گزینید و اگر برای آنان حبس ابد اختیار کنید، باز مانعی نخواهد داشت». 📗اقدس، ص ۱۸ 💀@bahaiyat💀
🗒مرگ هویت در فرقه‌ها با شستشوی مغز 🔸تهی شدن فرد از خود و هویتش در فرقه بیش از هر چیز، طی فرایندی به نام «شستشوی مغزی» رخ می‌دهد. 🔹این فرآیند، پایه کنار گذاشتن هویت فرد محسوب میشود. «در فرقه‌های مخرب، قبل از شروع شستشوی مغزی، قربانی با به‌کارگیری شیوه‌های مختلف «کنترل ذهن» و «تأثیرگذاری» به نقطه‌ای رسیده که قبول کرده شخصیت او ناپسند و شیطانی هست و باید به شخصیتی دیگر تبدیل شود. 🔸وی قدم به قدم بی‌‌آنکه متوجه باشد تغییر کرده‌است. وقتی قربانیان به این مرحله از شستشوی مغزی می‌رسند، بسیاری از عقاید شخصی و سلایقشان کم کم تغییر کرده و آنها پذیرفته‌اند که دچار شستشوی مغزی شده‌اند. 🔹در نتیجه شستشوی مغزی، «قربانی» در کنار شستشو‌کننده مغز قرار میگیرد و در تغییر خود با وی، علیه شخصیت،فکر و احساسات گذشته‌اش همکاری می‌کند تا نهایتا به کسی تبدیل شود که از او خواسته شده‌؛قربانی بخت‌برگشته با نفی و گم کردن شخصیت گذشته‌اش، مجبور میشود بطور روزمره تمام رفتار خود را با تقلید از بقیه و رهبر«فرقه»شکل ‌دهد. 🔸فرد قدم به قدم، هویت خود را ازدست داده، هویت جانشین را هم پیدا نمی‌کند. 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😑 *سکوت مرگبار رسانه‌های بین‌المللی درباره دود شدن قبر عباس اَفندی (عبدالبها)* در روز نوزدهم فروردین ۱۴۰۱ در حالی‌که سه روز از واقعه آتش گرفتن قبر یکصد میلیون دلاری عباس افندی (از جیب بهائیان فریب خورده) می‌گذشت و در حالی‌که کمترین اتفاق در خاک اسرائیل به سرعت در دنیا پخش می‌گردد همه رسانه‌های غربی و حتی عربی هیچ اشاره‌ای به این افتضاح امنیتی اسرائیل و مُصیبت بهائیان نکرد. حتی خود سایت خبری رسمی بهائیت BWN سکوت مرگبار کرد. فقط نشریه جِروزالِم پُست یک خبر چند خطی با عنوان یک آتش سوزی مختصر در خیابان شالوم حاقالی عَکا درج کرد. بهائیت از چند سال پیش تدارک احداث این مقبره را به مناسبت یکصدمین سال‌مرگ عباس اَفندی با عنوان مسخره پیام‌آور صلح و عدالت برای ا ین جاسوس بریتانیا و دارنده نشان وفاداری و خدمتگذاری به ملکه انگلیس را شروع کرده بود. در شروع کرونا، کمال‌آبادی مُبَلّغ سرمایه‌دار بَهائی در کنار جو بایدن گفته بود این ویروس، عذاب وعده داده شده حضرت عبدالبها است و تازه اول کار است. اما نمی‌دانست که: *وَ مَکروا وَ مَکَرالله وَاللهُ خَیرُ الْماکِرین 💀@bahaiyat💀
🔸عزیمت به اصفهان پس از مدتی، بیماری وبا در شهر شیراز مُسری شد و در همین حین باب را آزاد کردند به شرط آنکه از شیراز خارج شود. وی در تاریخ سپتامبر ۱۸۴۶ به اصفهان عزیمت کرد. در ابتدا در اصفهان در منزل امام جمعهٔ آن شهر ساکن شد. حاکم اصفهان در آن موقع منوچهرخان معتمدالدوله بود و او علی‌محمد باب را با احترام پذیرفت و مدت یک سال از او مهمانداری و حمایت کرد. ادوارد براون در این خصوص می‌نویسد: داروغه شیراز در این امر همراهی کرد در غیر اینصورت انتقال زندانیش به همراه دو تن از پیروانش به شهر ثانی (اصفهان) محال بود. این واقعه حدوداً در ماه مه ۱۸۴۶ رخ داد. به مدت تقریباً یک سال باب در اصفهان ماند. او تحت حمایت قویترین اشراف آن زمان بود که هم قادر و هم خواهان پشتیبانی و حمایت او از کینه‌ورزی‌های دشمنانش بودند که در بین آن‌ها روحانیون خطرناک‌ترین بودند. اما در اوایل سال ۱۸۴۷ حامی او فوت کرد و گرگین خان که جانشین دولت اصفهان شد حس مشابهی با حاکم قبلی نداشت و فوراً باب را تحت یک همراهی مسلحانه به تهران که در آن زمان تحت حکومت محمد شاه و وزیرش میرزا آقاسی بود فرستاد. 📗یکسال در میان ایرانیان، ادوارد براون، ترجمه ذبیح‌الله منصوری، صفحه ۷۸–۷۶ 💀@bahaiyat💀
🕸بهائیت وگمان پوچ بهائیت گمان دارد که با..... 💀@bahaiyat💀
🕸 شباهت بهائیت و صهیونیست(۱) یکی از بارزترین شباهت‌های فرقه بهائیت و صهیونیست، نژادپرستی و تعصبات گسترده مذهبی و سازمانی است؛ اما بر خلاف حس خودبرتربینی دو شجره خبیثه صهیون و بهائیت، خدای تعالی تمامی انسان‌ها را فارغ از رنگ و نژاد و جنسیت، با یکدیگر برابر می‌داند و تنها ملاک برتری را میزان ایمان انسان‌ها معرفی می‌فرماید. اگر بگوییم که صهیونیست و بهائیت دارای یک ماهیت و هر دو دشمن ادیان الهی و بشریت هستند، سخن گزافی نیست؛ چرا که با نگاهی به مشخصات این دو، به شباهت‌های عجیبی پی می‌بریم: از بارزترین شباهت‌های فرقه بهائیت و صهیونیست، می‌توان به نژادپرستی و تعصبات گسترده مذهبی و سازمانی  این دو اشاره کرد. یهود مدعی است که ارواح یهودیان، از ارواح دیگران برتر است، زیرا ارواح یهود جزء خداوند و ارواح دیگران، شیطانی و مانند ارواح حیوانات است. آنان حتی نطفه غیریهودی را مثل نطفه بقیه حیوانات می‌دانند. بر اساس کتاب تلمود، به عنوان دومین کتاب مقدس یهودیان، صهیونیست‌ها در طول تاریخ ننگین خود، به آشوب و جنایت و کودک‌‌کشی مشغول بوده‌اند، بدون آنکه لحظه‌ای احساس شرم یا ندامت کنند.جالب آن است که مشابه همین احکام نژادپرستانه و خودبرتربینی، در سخنان رهبران بهائیت به وفور یافت می‌شود ادامه دارد... 📗زین العابدین قربانی، اسلام و حقوق بشر، چاپ پنجم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۵، ص ۳۲۱ ـ ۳۲۲. 📗پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت، «تلمود سند نژادپرستی یهود» 💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اِحْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ اَلْغُلاَةَ لاَ يُفْسِدُونَهُمْ، فَإِنَّ اَلْغُلاَةَ شَرُّ خَلْقِ اَللَّهِ، يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اَللَّهِ وَ يَدَّعُونَ اَلرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اَللَّهِ وَ اَللَّهِ إِنَّ اَلْغُلاَةَ شَرٌّ مِنَ اَلْيَهُودِ وَ اَلنَّصٰارىٰ وَ اَلْمَجُوسَ وَ اَلَّذِينَ أَشْرَكُوا. 📄امام صادق عليه السّلام فرمودند: نسبت به جوان هایتان از نيرنگ غلات به هوش باشيد كه آنان را به فساد نكشانند زيرا غلات بدترين آفريدۀ خدا هستند كه شکوه خداوندى را کوچک مى‌سازند و براى بندگان خدا ادّعاى پروردگارى مى‌كنند، به خدا سوگند كه غلات از يهوديان و مسيحيان و زرتشتيان و بت‌پرستان پليدترند. ــــــــــــــــــــ 📚 امالی شیخ طوسی ج ۱، ص ۶۵۰ 💀@bahaiyat💀
🕸حلول خداوند در حسینعلی نوری! در پیام تصویری که در کانال‌های وابسته به تشکیلات بهائیت به انتشار درآمد؛ مبلّغ بهائی در پاسخ به تناقض خاتمیت پیامبر اسلام با ادعای پیامبری حسینعلی نوری، پا را از ادعای پیامبری وی فراتر نهاده و از حسینعلی نوری به ظهور خداوند تعبیر نمود؛ همچنان که می‌خوانیم: «حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله) آخرین منذر و آخرین خبرآور راجع به روز ظهور خدا بودند![۱] پاسخ اولاً: تشبیه تکلم خداوند با حضرت موسی (علیه السلام) به ظهور خدا در کالبد حسینعلی نوری (فرزند میرزاعباس)، کاملاً خطا و قیاس باطلی است. چرا که نحوه‌ی تکلم خداوند با حضرت موسی (علیه السلام)، به وسیله‌ی ایجاد صدا در میان درخت بود، نه اینکه خداوند در درخت تجلی کند: «فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِي مِن شَاطِئِ الْوَادِي الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَن يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ [قصص/۳۰]؛ هنگامی که به سراغ آتش آمد، از کرانه راست درّه، در آن سرزمین پر برکت، از میان یک درخت ندا داده شد که: ای موسی! منم خداوند، پروردگار جهانیان». لذا این نوع از ارتباط، یکی از راه‌های انزال وحی است که در قرآن به آن اشاره شده است.[۲] ثانیاً: حلول به معناى قيام موجودى به موجود ديگر در اصل وجود (همانند قيام اثر به مؤثر) براى ذات پروردگار محال است؛ چون مستلزم آن است كه ذات حق تعالی، معلول شيئى ديگر باشد (یعنی ذات پرودرگار معلول و محدود بشری قرار گیرد) و حال آن‌كه واجب الوجود، مؤثر حقیقی است و نه متأثر و نه معلول. لذاست که شیعیان معتقدند چنین پنداری از اساس محال است و امکان وقوع ندارد.[۳] 📗[۱] به نقل از کانال‌های تلگرامی وابسته به تشکیلات بهائیت. 📗[۲]«وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا... [شوری/۵۱] 📗[۳]دانشنامه‌ی جهان اسلام، بنیاد دائرهًْ المعارف اسلامی، شماره ۶۴۷۲. 💀@bahaiyat💀
📗 معرفی کتاب 📔فریب؛ خاطرات زنی که از چنگال بهائیت گریخت رمان فریب، داستان خودنوشت زنی است که در اثر مشکلات زندگی‌اش گرفتار تشکیلات بهاییت شده و خانواده خود را نیز گرفتار می‌کند. نویسنده در این کتاب، هنرمندانه به تبیین ماهیت واقعی فرقه ضاله بهاییت و تشکیلات مافیایی آن پرداخته و ضمن روایت این داستان واقعی به شیوه‌های فریبکارانه این شیادان اشاره می‌ورزد به طوری که خواننده را آنچنان با قصه خود همراه می‌سازد که از خود می‌پرسد، این اتفاق چگونه حادث شد. آلودگی و پلیدی غیرقابل تصور سران این فرقه از موضوعات مهمی است که به خوبی مورد دقت نظر و توجه نویسنده قرار گرفته است ارزش‌ها و ضدارزش‌ها در بهائیت، تعالیم استعماری این فرقه، ساختار تمامیت خواه سران این تشکیلات مخوف، فساد مالی، اخلاقی، بی بند وباری و هرزگی اعضای تشکیلات بهائی از جمله مواردی است که نویسنده در روایت ماجرا به یکایک آنها اشاره می‌کند. تا در نهایت خواننده دریابد که ترفندهای مبلغان بهائی برای جلب و جذب جوانان چگونه است. رمان «فریب»، نوشته مهناز رئوفی است که خود از بدو تولد بهایی بوده و توانسته است از چنگال بهاییت بگریزد. این رمان در ۳۲۰ صفحه با آراست و ویراستی زیبا در انتشارات عهد مانا منتشر شده است. منبع: روشنگر به نقل از فارس 💀@bahaiyat💀
📷 تصویر | بازنشر اخبار رسانه های صهیونیستی توسط فرقه ضاله بهائیت 💀@bahaiyat💀
🕸واکنش بهائیت به حوادث ایران و غزه تشکیلات بهائیت درحالی از مبدأ اسرائیل، به اسم دفاع از حقوق ایرانی‌ها، همواره فشارها را بر کشورمان افزایش داده و می دهد که هیچ اقدامی نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها انجام نمی‌دهد. به راستی چرا تشکیلات بهائیت فقط در برابر رخدادهای ایران احساس مسئولیت می‌کند؟ پاسخ اینست که انسان‌دوستی بهائیت تنها، به منافع تشکیلاتی و نه انسانیت گره خورده است. 💀@bahaiyat💀
🕸شباهت بهائیت و صهیونیست(۲) پیامبرنمای بهائیت مدعی بود، هر آنکس که بهائی نشود، انسان نیست و در پیشگاه پروردگار، به صورت حیوان محشور خواهد شد: «نفوسی که از امر بدیع معرضند، از رداء اسمیه و صفتیه محروم و کل از بهائم بین یدی الله محشور و مذکور». رهبر بهائیان، نه تنها غیربهائیان را انسان نمی‌دانست، بلکه هشدار داده بود که هر یک از بهائیان، مخالفینش را انسان خطاب کند، از الطاف پروردگار محروم خواهند شد: «الیوم هر نفسی بر احدی از معرضین من اعلاهم او من ادناهم ذکر انسانیت نماید، از جمیع فیوضات رحمانی محروم است تا چه رسد که بخواهد از برای آن نفوس، اثبات رتبه و مقام نماید. (امروزه هرکسی بر یکی از مخالفین من، بزرگ یا کوچکشان را انسان بنامد از عنایات پروردگار محروم می‌شود، تا چه رسد به اینکه بخواهد برای آن‌ها رتبه و مقامی قائل شود)». ادامه دارد... 📗حسینعلی نوری، بدیع، نسخه خطی، ص۲۱۳،۱۴۰. 💀@bahaiyat💀
2_1152921504646889509.mp3
247.1K
🕸بهائیت و بزرگ نمایی 💀@bahaiyat💀
🕸شباهت بهائیت و صهیونیست(۳) رهبر بهائیان مدعی بود که شیطان با مادر مخالیفنش زنا کرده است: «قُل مَن کان فِی قَلبه بُغض هذا الغُلام فقد دَخل الشیطان علی فراش اُمّه»؛ «بگو هر کس در قلبش دشمنی این غلام (بهاءالله) را داشته باشد، قطعاً شیطان در بستر و رختخواب مادرش رفته است». اما تفکر خودبرتربینی بهائیت، به سخنان دگرستیزانه محدود نشده و بهائیان مأمورند تا از اسلاف سفاک خود که مأموریت داشتند، تمامی مخالفینشان را نسل‌کشی کنند، با افتخار یاد کنند. آری! بر خلاف خودبرتربینی دو شجره خبیثه صهیون و بهائیت، خدای تعالی تمامی انسان‌ها را فارغ از رنگ و نژاد و جنسیت، با یکدیگر برابر می‌داند و تنها ملاک برتری را میزان ایمان انسان‌ها معرفی می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»؛[۱] «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است». 📗اشراق خاوری، گنج شایان، بی جا: مؤسسه ملّی مطبوعات امری، ۱۲۴ بدیع، ص۷۹. 📗عباس افندی، مکاتیب، نسخه الکترونیکی، ج۲، ص۲۶۶. 📗[۱]سوره حجرات، آیه ۱۳. 💀@bahaiyat💀
🔸تبعید به ماکو باب پس از مدتی و در ژانویه ۱۸۴۷ به دستور محمّد شاه قاجار به سمت تهران حرکت کرد. اما صدر اعظم او حاجی میرزا آقاسی از حضور سید علی‌محمد باب در تهران نگران شد و با شاه تصمیم گرفتند بدون این که باب وارد تهران شود او را به ماکو، واقع در شمال غربی ایران بفرستند. به گفتهٔ محمدعلی ناظم‌الشریعه، باب در ماکو تعالیم نقطویه را آموخت و آن‌ها را مستقیماً در کتاب بیان وارد کرد. زیرا شباهت‌های غیرقابل انکاری بین نقطویه و بابیه وجود دارد: باورهایی در مورد انتقال روح، افراط در تاویل قرآن و احادیث، ادعای نسخ شریعت اسلام، و علاقهٔ شدید به عدد ۱۹. به همین دلیل سید علی‌محمد شیرازی بعد از گذراندن مدت زمانی در خارج از شهر تهران و بدون آنکه بتواند با شاه ملاقات داشته باشد، بنا بر نامه‌ای از طرف شاه به تبریز تبعید شد و سپس در قلعهٔ ماکو در منطقه‌ای به همین نام زندانی شد. آن مکان از این جهت مناسب بود که محصور میان دول روس و عثمانی و بعید از همه جا بود و در نتیجه کسی به سوی باب جذب نمی‌شد؛ ولی حتی در ماکو هم نتوانستند مانع تماس باب با طرفدارانش شوند و در آنجا نیز نامه‌هایی به باب می‌رسید یا طرفدارانش به ملاقات او می‌آمدند. علی‌خان در آن زمان فرماندار ماکو بود و به‌زودی بعد از رسیدن او به ماکو، باب به تبریز احضار شد و دوباره در ارتباط با تعالیمش توسط برخی از روحانیون ارشد مورد بازجویی قرار گرفت. باب حدود شش ماه در ماکو ماند و سپس دولت که فهمید پیروانش هنوز در دستیابی به او موفق هستند، او را برای حبسی شدیدتر به قلعه چهریق فرستاد. 📗یکسال در میان ایرانیان، ص۷۸–۷۶ 💀@bahaiyat💀