﷽
مشارکت چهل درصدی و سه نکته
۱– مشارکت پایین و نزدیک به چهل درصدی در انتخابات، زنگ هشدار باشی است برای حاکمیت اگر بشنود. هرچند در این بین برخی معتقدند اگر مشارکت انتخابات ایران چهل درصد شده اهمیتی ندارد. تازه مثل انتخابات کمرونق آمریکا و انگلیس و فرانسه مدعی شده است.
نمیدانم این تصویر غلط درباره انتخابات کم مشارکت در غرب از کجا میآید. احتمالا محصول تبلیغات صداوسیماست و گرنه نرخ مشارکت در انتخابات آبان نود و نه در آمریکا شصت و شش درصد، انتخابات آذر نود و هشت در انگلیس شصت و هفت درصد و در انتخابات اردیبهشت ۹۶ در فرانسه هفتاد و پنج درصد بوده است.
۲– ما از سال ۸۸ از هم گسستیم و هر سال این جدایی را جشن گرفتیم. از همان سال ۸۸ است که دیگر بخشی از مردم صدای حاکمیت را نمیشنوند و یا به تعبیر دقیقتر این صدا به آنها نمیرسد، به گونهای که آنها حتی پیشرفتها را هم نمیبینند و کاملاً از آن بیخبراند. جالب که حتی آن بخشی از جامعه که این صدا را میشنوند هم متوجه زبان آن نمیشوند.
و این یعنی حاکمیت با وجود تلاشهای شبانه روز مرحوم رئیسی و جبران قسمتی از عقبماندگیهای دهه نود در این سه سال گذشته و حضور گسترده مردمی در مشایعت او، در ارتباط با گروهی از مردم حتی کسانی که به حکومت نزدیکاند را از دست داده و زبانش برای آنها بلیغ نیست.
۳– اگر به تصاویر منتشره از شعب اخذ رأی دقت کنید، غائبان بزرگ این رویداد، بخشی از دهه هفتاد و بیشتر دهه هشتادیها هستند. نسلی که موتور محرک و رأیساز در جامعهاند. آنها به دلایل مختلف، از جمله دانش و اطلاعات برآمده از رسانه و سرگرمی(اینترتیمنت) در سالهای اخیر با گسست فرهنگی، سیاستزدایی شدهاند. این نسل معالاسف غالبآ نسبت به سیاست و کشور احساس بی تفاوتی دارند. به ویژه در دانشگاه که قطب رأی سازی و مرجعیت برای جامعه است.
#انتخابات(۸)
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاک تو سر جلیلی؟؟؟
شعار طرفداران #پزشکیان در حضورش
مدعی اخلاق و منتقد توهین و تهمت و داعیهدار پیروی از امام علی(علیهالسلام) چه زود تشت رسواییاش از بام افتاد ..
شیر را بچه همی ماند بدو
تو به پیغمبر چه میمانی بگو؟
#انتخابات(۹)
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
﷽
صحنه، صحنۀ بسیار روشنی است برای کسانی که میخواهند رأی بدهند و آیندۀ بهتری را برای کشور رقم بزنند.
در «ایران» دو بانگ میآید به ضد
تا کدامین را تو باشی مستعد ..؟!
بانگی که میگوید: «یک ایران جهش» و نالهای که میگوید: «یک ایران قفس». بانگ جرسی که میگوید: یک جهان فرصت، زنجمورهای که میگوید: دنیا فقط پنج کشور محدود است و باید با آنها کنار آمد، بانگی که میکروبهای سیاسی و تکنوکراتهای مضر را وا مینهد و نالهای که از دیوار همانها بالا میرود. بانگی که صاحب برنامه است و نالهای که جز نمیدانم در آستین ندارد. بانگی که از حلقوم جوانان و نخبگان دانشگاهی بیرون میآید و نالهای که از حنجرۀ حسن روحانی و عباس آخوندی و جهرمی و جواد ظریف و .. شنیده میشود.
و قس علی هذا ..
من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش
که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی
حافظ
#انتخابات(۱۰)
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
.
توهم، آن هشت سال حاکمیت تو و دوستانت بر کشور بود که به خیال برداشتن تحریم، تمام امتیازات را یکجا دادید و زلزلۀ هشت ریشتری بر کشور افکندید اما در نهایت، خودت را تحریم و به هواپیمایت جهت بازگشت به کشورت بنزین ندادند!!
#انتخابات(۱۱)
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا رأی به پزشکیان و نه به جلیلی ..
دلایل آن را از زبان حسن روحانی بشنوید..
#انتخابات(۱۲)
#منتشر_کنید
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
﷽
چرا به سعید جلیلی رأی میدهم؟!
در چند روز گذشته من تقریباً همه ادله مخالفان جلیلی را از زبان خودشان شنیده و یا از مرقومههای رنگارنگشان خواندهام؛ از خطابات بیارزش لولو ساز تا عِتابات بیپایۀ به اصطلاح روشنفکری! حتی ادلۀ مسخرۀ کسانی را شنیدم که دلیل مخالفتشان را رویه وحدتی (شیعه/سنی) جلیلی و حضور فردی به نام مهدی مسائلی، نویسنده کتاب عید تفرقه (در نقد خرافۀ عمرکشان) در تیم او میدانستند.
قانع کننده نبود، و من امروز با اطمینان و اعتماد میگویم که به جناب آقای سعید جلیلی رای میدهم چون:
۱- نگاهش سرشار از آینده است. آنهم وقتی بخش عمده جامعه ایران، زیر فشار توأمان تحریم از بیرون و بیعدالتیهای اقتصادی از داخل، توان فکر کردن به آینده را از دست دادهاند.
۲- چون گفتارش تنها گفتار سیاسی نسبتا عدالتخواه و فسادستیز این انتخابات بود و اگر سیاستهای او عملی شود میتواند مانع از عمیقتر شدن دره فقر و غنا در ایران ۱۴۰۳ شود.
۳- چون سخنانش، تنها گفتار استعمارستیز و استقلالخواه و حامی اقتصاد ملی در این انتخابات بود و درکش از توسعه فراتر از فروش نفت و باقی مواد خام و واردات محصولات مصرفی بود. تازه آن هم به قیمت خلع سلاح در قالب احیای برجام.
۴- چون مواضعش نشان میدهد او با سازوکار غارت کشورهای در حال توسعه، توسط دشمنان آشناست و میداند استقلال اقتصادی همزمان نیازمند مقابله با امتداد داخلی امپریالیسم، یعنی سرمایهداری اَنگلی و غیرمولد و غیرملی و الیگارشی بیوطن است و گمانم همین، دلیل هجمه تمام عیار گروههای سکولار، مذهبی، چپ و راست علیه اوست.
۵- به جلیلی رأی میدهم چرا که در ایران ۱۴۰۳ که دهکهای پایین توسط کارگزاران شکمسیر و بالانشین و رسانهها و گفتارهای جریان اصلی اصلاحطلب و اصولگرا اصلا دیده و به حساب نمیآیند. او یک روایت ملی از پیشرفت ارائه میدهد که محرکش همین مردم طبقات پایین هستند. و این یعنی در گفتار جلیلی محرومان قرار نیست، چون دهه هفتاد زیر چرخ توسعه له شده، یا چون دهه نود در کورۀ بیدولتی کباب شوند، بلکه قرار است آنها یکبار دیگر به صحنه بیایند و خود راننده و لوکوموتیو توسعه شوند.
۶- بله، جلیلی به تعبیر عوامانه، هندوانۀ در بسته، یا به قول کینهتوزانه برخی از دشمنانش، احمدینژاد بالقوه است. اما به او رأی میدهم، چون خطر و ریسکاش بسیار کمتر از خطر نامزد نئولیبرالهایی است که چند دهه پروژۀ مرکزیشان احیای وابستگی اقتصادی ایران به سیاستهای واشنگتن در قالبهای مختلف از جمله برجام است و تقسیم رانت بین محافل قدرت و ثروت داخلی به نام تعامل.
۷- در نهایت به سعی سعید رأی میدهم، برای استمرار راه شهید. شهید مظلوم رئیسی، و همه شهدای خدمت که به قول حافظ: «دولت در این سرا و گشایش بر این در است».
#انتخابات(۱۳)
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
﷽
فرا انتخابات
ماجرای نياز ما انسانها به يكديگر چنان جدی و واقعی است كه هزارگونه اختلاف سیاسی و غیر سیاسی خراشی بر آن نمیاندازد. برای ما انتخابات و همه گفتوگوهای با اهمیت و کم اهمیت، تلخ و شیریناش، باید بهانهای باشد برای باهم بودن و اندكی از هوای هم نفس كشيدن.
از مهران تا تهران، از بوشهر تا نوشهر، از خوزستان تا خراسان دوستانی هستیم که اعضای یک پیکریم و سرنوشت یکسان داریم. اگر در برخی موضوعات اختلاف داریم، در سیاست و سبک زندگی و .. همسان نمیاندیشیم، درۀ سقوط یا قلۀ صعودمان یکی است.
ما در رخدادهایی چون انتخابات باهم نمیجنگیم، همدیگر را شمر و یزید و ابوموسی اشعری و طالبان و .. نمیخوانیم، بلکه تمرین میکنیم تا همديگر را بهتر ببينيم و گاهی آبی به روی هم بپاشيم و به دنيا بخنديم...همین!
#انتخابات(۱۴)
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
﷽
درباره مسعود پزشکیان
🔺 تعلق مسعود پزشکیان به طیف اصلاحطلبان قابل انکار نیست. او چهار سال وزیر بهداشت دولت خاتمی و پنج دوره با حمایت اصلاحطلبان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بوده است. با این حال پزشکیان وجوه مشخصی دارد که هر کدام او را از دیگر اصلاحطلبان، خصوصاً طیف تندرو و رادیکال آن متمایز میکند.
🔹اولین وجهه متمایز پزشکیان این است که او همواره خود را «اصلاحطلبی درون نظام» تعریف کرده است، حتی زمانی که در تیرماه ۸۸ و پس از تشدید درگیریها از صحن علنی مجلس، نهادهای امنیتی و صداوسیما را نقد کرد، آن را درون چارچوبهای مرسوم انجام داد. پزشکیان اصلاحات در سیستم را ضروری میداند اما زبان گفتگویش با نظام هیچگاه تهدیدآمیز نبوده است.
🔸 پزشکیان برخلاف فردی چون عباسعبدی، هیچوقت جمهوریاسلامی را در آستانۀ فروپاشی تصویر نکرده و برخلاف مصطفی تاجزاده خود را بین نظام و اپوزیسیون تعریف ننموده و نوک پیکان حملهاش را به رهبری نشانه نرفته است.
در مناظرات اخیر هم مدام تاکید کرد که ذیل سیاستهای کلی ابلاغی رهبری و همین قانون اساسی فعالیت خواهد کرد و مسلم این رویه هیچوقت خوشایند اصلاحطلبان تندرو نیست.
🔻هرچند در سابقه پزشکیان و در دوره وزارتش، محول کردن قیمتگذاری تعرفهها به بخش خصوصی دیده میشود که عملا باعث افزایش شدید نابرابری در بخش درمان و بهداشت شد اما در مجموع او به نوعی «عدالتخواهی» گرایش دارد که او را از بخشهای نئولیبرالتر اصلاحطلبان متمایز میکند و این دومین وجه تمایز پزشکیان است.
🔺و در نهایت چارچوب فکری پزشکیان به نظر استحاله نشده میرسد. به عبارتی ریشههای فکر و تحلیل و سخن او بیش از آنکه به اندیشمندان لیبرال ترجمه شده در دوره اصلاحات باشد، سنت دینی است. امری که امکان گفتگوی نزدیکتر میان او و جناح مقابلش را فراهم میکند.
🔸به عبارتی پزشکیان را باید تکنوکواتی نیمه مدرن، نیمه سنتی، نیمه اصلاحطلب، نیمه محافظهکار دانست که احتمالا میتواند با بقیه ارکان نظام تعامل کند و تنش فزاینده درون حاکمیتی همچون دورۀ خاتمی و روحانی را مدیریت یا کم کند.
🔻 و اینکه پزشکیان، نامزد مناسب اصلاحطلبان بالانشین، برای ایجاد پایگاه اجتماعی در طبقه متوسط بود شکی نیست، اما مسأله این است که اصلاحطلبان چه در قدرت باشند و چه در بیرون، همواره برای بسیج بدنه اجتماعیشان روی گسلها و دوقطبیسازیهای جامعه تکیه دارند.
آیا فردی مانند پزشکیان توان نمایندگی دوقطبیساز و رادیکالساز به نفع جریان اصلاحات را دارد یا خیر؟ اگر نه، ممکن است زودتر از آنچه تصور میشود شاهد عبور اصلاحطلبان از او باشیم ..
مسلماً روزهای سختی پیش روی مسعود پزشکیان است.
#انتخابات(۱۵)
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
﷽
سلام بر محرم
فروردینِ جان، و بهار ایمان، یعنی «محرم» فرا رسیده است؛ محرّم، وجدان همیشه بیدار تاریخ، و گلوی هماره فریادگر زمان است؛ محرّم، ماه پاسداری از حرمت انسان است.
عاشورای حسین(ع)، دادخواهی غدیر علی(ع) است، پس از نیم قرن مظلومیّتِ حقّ.
عاشورا، انفجاری از نور و تابشی از حق بود كه بر «طور» اندیشهها تجلی كرد و «موسی خواهان» گرفتار در «تیهِ» ظلمت را از سرگردانی نجات بخشید.
ای حسین!... گرچه در آن «نینوا» نای حقیقتگوی تو را بریدند، امّا.. نوای «حقِ» تو در گلوی تاریخ، ماندگار و جاودانه شد ..
✍️ #علی_خسروی| 👇
┏⊰✾🌸✾⊱━━━──━━┓
🇮🇷 @bahr_dar_koze
┗━━──━━━⊰✾🌸✾⊱┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وااای خدا ، پزشكيان اومد.
شباهت راه رفتن پزشكيان با فرمان (ناصر ملک مطيعی) در فيلم قيصر.
صرفاً جهت شوخی و طنز ☺️
✍️ #علی_خسروی| 👇
┏⊰✾🌸✾⊱━━━──━━┓
🇮🇷 @bahr_dar_koze
┗━━──━━━⊰✾🌸✾⊱┛
28.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سرود آه غزه
🔖 اجرای پرجمعیتترین سرود با موضوع غزه توسط دختران لاهیجانی در حسینیه معلی
#حسینیه_معلی
✍️ #علی_خسروی| 👇
┏⊰✾🌸✾⊱━━━──━━┓
🇮🇷 @bahr_dar_koze
┗━━──━━━⊰✾🌸✾⊱┛
﷽
آدمی دیده است باقی گوشت و پوست
امیرالمؤمنان(ع) در نهجالبلاغه(در سه جا) تأکید دارند که آدمیان از دو منظر به عالم و حقیقت اَشیاء نظر میکنند:
اَنفُسی و اَعیُنی.
مثلاً در خطبه متقین و در وصف پارسایان میفرمایند:
عَظُمَ الْخالِقُ فِی «أنْفُسِهِمْ» فَصَغُرَ ما دُونَهُ فِی «أعْیُنِهِم»!
(بزرگى آفريننده در انديشهات، آفريده را خرد مىنماياند در ديدهات).
حقیقت انسانی هم چیزی جز همین «دیدگاه» او نیست که چقدر دیدش بزرگ، و از چه مرتبهای به عالم نظر میکند. به قول معلم عرفان تحقیقی، مولانای روم و ایران:
تو نِهای این جسم، تو آن دیدهای
وا رهی از جسم، گر جان دیدهای
وقتی نگاه آدمی «اَعیُنی» شد، اشیاء عالم یا آفریدهها در نظرش بیش از آنچه که هستند بزرگ و با هیبت و جذاب مینمایند، فرد شیفته اشیاء و نیمدانههای دنیا شده، به سمتشان کشیده میشود و ذهن و دلش را پر میکنند. اما در نگاه اَنفسی همه چیز جز یکی (خدا و ولیِخدا) کوچک، بیارزش و حقیر است.
دید اَنفسی داشتن، یعنی با چشم باز از بالا نگاه کردن و حقارت و ناچیزی عالم را شهود کردن.
افرادی که در سیاهچالۀ نگاه اَعیُنی محبوساند، جانی ناآرام و روانی پرتلاطم دارند و در معرض حوادث گونهگون روزگار، چون سنگی در چنبرۀ سیلی غلطان و دوان و یا پرکاهی در مصاف تند باد این سو و آن سو در دَوَراناند. آنها نگاهشان تنگ و به اندازه یک انگشتانه است که از نوک بینی فراتر نمیرود.
اما افرادی که صاحب دید اَنفسی و باطن بیناند در وقار، طمأنینه و آرامش، چیزی جز پادشاه، با تمام تجلیاتش را به چشم نمیبینند:
دیدهای خواهم که باشد شَه شناس
تا شنـــاسد شـــاه را در هـــــر لباس
کربلا و عاشورا، میدان تمام عیار تقابل این دو نگاه (اَنفسی و اَعینی) است! در یک سو، اشراری که در هوس قبصی و دانگی چند از غنیمتی، انگشتر را با انگشت میبُرند و میبَرند و در دیگر سو احراری که در پیالۀ بلا، جز رخ یار نمیبینند و در همهمۀ بیخبران در لذت شرب مُداماند.
#عاشورا
#کربلا
✍️ #علی_خسروی| 👇
┏⊰✾🌸✾⊱━━━──━━┓
🇮🇷 @bahr_dar_koze
┗━━──━━━⊰✾🌸✾⊱┛
﷽
یک گزارش تکان دهنده و هولناک از غزه
به تازگی یکی از معتبرترین و مشهورترین هفتهنامههای انگلیسی به نام «لنست» گزارش تحقیقی را منتشر کرده است که در آن گفته شده آمار «سی و هفت هزار» برای کشتههای فلسطینی جنگ غزه صحیح نیست و آمار درست ۱۸۶۰۰۰ نفر است. این رقم نزدیک ۸ درصد جمعیت غزه است و بسیار فراتر از تصور قبلی همگان و این هولناکترین و استثناییترین ظلم سیاسی تاریخ معاصر و یک نسلکشی تمام عیار است که در برابر چشمان دنیا و بدتر از همه، جهان اسلام و حاکمان خمارش رخ میدهد.
فلسطین و غزه امروز دیگر نه فقط مسأله اعراب یا مسلمانان که حادترین مسأله انسان و انسانیت است.
در این فقره تفاوتی نمیکند که فردی هیأتی و مذهبی باشد که نسبت به این فجایع ساکت و بیتفاوت است یا کسی که شعار «نه غزه، نه لبنان» سر میدهد؛ هر دو، حمایت از توحش، جنایت و ضعیفکشی و گرا دادن به اسم اعظم ظالم، یعنی «اسراییل» و نماد عاری بودن از شرافت انسانی است.
اگر واقعا مسلمانی رسم است و نه اسم، اگر واقعاً کسی میخواهد با قاتلان کربلا همراه نباشد، باید خبر این نسل کشی بزرگ را به گوش همه برساند. باید بگوید و بنویسد که سکوت در این فقره عین بیشرافتی است.
#غزه
#فلسطین
✍️ #علی_خسروی| 👇
┏⊰✾⚫✾⊱━━━──━━┓
🇮🇷 @bahr_dar_koze
┗━━──━━━⊰✾⚫✾⊱┛
این شبها و روزها مجلسی نرفتم مگر به یاد تو و برای تو؛ مرثیهای نخواندم مگر به نیت تو!
از شیفتگیات به عمه سادات باخبر بودم، سخنی نگفتم مگر آنکه از زینب(س) یادی در آن باشد. دست خودم نیست، گر غم مرگ تو را به سنگ سیاه بنویسند از آن «آه» برآید ..
سی و پنج روز است که بر من به بهتزدگی میگذرد. هر روز میخواهم فراموشت کنم اما چه فایده، با هر طلوع خورشید دوباره تمام من میشوی آقاجان!
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
﷽
۱۴۰۳/۴/۲۴، بر سر مزار والدین گرامی سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی، علمدار ایران... روستای قنات ملک – استان کرمان.
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
▪️عکس پروفایلت رو محرمی کن
🔻پروفایل ساز مناسبتی
🔺https://c.btid.ir/
▪️بدون نیاز به نصب
▫️ویژه محرم
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
▪️اگر عاشورا امروز بود !!
💠همیشه #جنگ_روایتها بوده است...
🔻حواسمون به عاشورای امروز هست که جای حق و باطل رو اشتباه نگیریم؟!🔺
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━