eitaa logo
بحرُ العِلم
230 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
812 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ الْعَنْ جَمِيعَ الظَّالِمِينَ وَ احْكُمْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ يَا أَحْكَمَ الْحَاكِمِينَ «و لعنت بر جمیع ظالمان جهان ، و تو (خدایا) میان ما و ظالمان عالم حکم فرما که بهترین حکمفرمایی.» ▪️ دعای شب نیمه شعبان (اللهمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ‌ وَ مَوْلُودِهَا) @BahrulEilm
  ✅✨«آیات برائت»✨ ا❁﷽❁ا ✨ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهمْ کُفَّارٌ أُولَئِکَ عَلَیهمْ لَعْنَةُ اللّه وَالْمَلآئِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ * خَالِدِینَ فِیها لاَ یخَفَّفُ عَنْهمُ الْعَذَابُ وَلاَ همْ ینظَرُونَ   «کسانی که کافر شدند و در حال کفر مردند، لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آنان باد؛* در آن (لعنت) جاودانه بمانند نه عذابشان کاسته گردد و نه مهلت یابند.» (سوره مبارکه بقره آیات ۱٢۶ الی ۱٢٧) 🔰 تفسیر: 🖋 در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (علیه السلام)، حضرت می‌فرمایند: ⚜ خداوند متعال فرمود:  _«إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا»؛ یعنی به خداوند با نپذیرفتن نبوّت محمد (صلی الله علیه و آله) و ولایت علی بن ابی طالب (علیه السلام) کافر شدند.  _«وَمَاتُوا وَهمْ کُفَّارٌ»؛ یعنی بر کفرشان، _«أُولَئِکَ عَلَیهمْ لَعْنَةُ اللّه» ؛ یعنی خداوند متعال دوری از رحمت و دوری از ثواب را برای آنان مقرر می‌سازد.  _«وَالْمَلآئِکَةِ» یعنی و ملائکه آنان را لعنت می‌کنند.  _«وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ» یعنی تمام مردم آنان را مورد لعن خود قرار می‌دهند؛ زیرا تمامی مأمورین نهی شده (شاید منهی به معنای عاقل باشد)، کافران را لعنت می‌کنند و کافران نیز می‌گویند: خداوند، کافران را لعنت کند. و آنان نیز در لعنت فرستادن بر خود، سهیم می‌شوند.  _«خَالِدِینَ فِیها» یعنی در لعنت و در آتش جهنم،  _«لاَ یخَفَّفُ عَنْهمُ الْعَذَابُ» یعنی نه یک روز و نه یک ساعت،  _«وَلاَ همْ ینظَرُونَ» یعنی حتی یک لحظه، آنان را از شکنجه شدن رها نمی کنند. 📗تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (علیه السلام)، ص ۵۷۲، ح ۳۳۴ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «فجور» ا❁﷽❁ا ✨«أَمْ نَجْعَلُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقينَ كَالْفُجَّارِ» (سوره مبارکه صاد، آیه ۲۸) ✨«كلاَّ إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفي سِجِّين* وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ* كِتابٌ مَرْقُومٌ» (سوره مبارکه مطففین، آیات ۷ تا ۹) ا┅═✧❁⚜❁✧═┅ا ✍ «فجور» (از ریشه فَجر) که در لغت به معنای گسیختگی و خروج از تقوی، برانگیختگی و طغیان در معاصی است (۱)، حقیقت و بطن آن در کلام حضرات مفسّران قرآن، اهل بیت (علیهم السلام)، به خروج از حقیقت تقوی یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و طغیان و ستم بر وجود مبارک أئمه اطهار (علیهم السلام) معنا و تفسیر شده است. 💠 حضرت موسی بن جعفر الکاظم (عليه السلام)، در تفسیر ذیل شریفه ۷ سوره مبارکه مطففین، «فُجّار» را به طغیان کنندگان بر أئمه اطهار و ستم کنندگان بر ایشان معنا نمودند: ⚜«کَلَّا إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ» قَالَ: «هُمُ الَّذِینَ فَجَرُوا فِی حَقِّ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) وَ اعْتَدَوْا عَلَیْهِمْ» (۲). 🖋چنانکه حضرت قرآن، «متّقین» (یعنی وجود مقدس أميرالمؤمنين و شیعیان)، را در مقابل «فجّار» (یعنی اولی و دومی ملعون و اصحابش) معرفی می نماید: ⚜ أمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام وَ أَصْحَابَهُ كالْفُجَّارِ حَبْتَرٍ وَ دُلَامٍ وَ أَصْحَابِهِمَا (۳) ✔️ از اوصاف فُجّار (فاجران)، در آيات حضرت قرآن، مرقوم بودن نامه اعمال ایشان با «بُغض محمد و آل محمد عليهم السلام» است. حضرت صادق آل محمد (علیهم السلام) فرمودند: ⚜ کَلَّا إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ.. کِتابٌ مَرْقُومٌ {بالشر} بِبُغْضِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله (۴) «قول خداوند عزوجل که می‌فرماید «هرگز چنين نيست، به يقين نامه‌ی اعمال فاجران در سجّين است؛ و تو چه میدانی که سجين چیست؛ نامه‌اي است رقم زده شده» ( سوره مطففین آیات ۷ تا ۹) یعنی به شَرّ و به دشمنی محمّد و آل محمّد (علیهم السلام) رقم زده شده است.» ✅ بنابراین اصل و ریشه «فجور» به دشمنی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) برمی‌گردد و اعداء الله (لعنة الله علیه أجمعين) حقیقتِ «فُجّار» (فاجران) وصف شده در آیات حضرت قرآن می باشند که مصداق اتم آن اولی و دومی ملعون هستند: ⚜ عن جعفربن محمد الصادق عليه السلام في قوله «كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ» قال: هُوَ فُلَانٌ وَ فُلانٌ (۵) ✔️چنانکه شأن نزول آیه :✨«بلْ يُريدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَه» ﴿بلكه انسان مى خواهد [در مهلتى كه] فرا روی خويش دارد، به فجور بپردازد﴾(سوره مبارکه قیامت، آیه ۵)؛ در خصوص ملعون اول و ثانی می باشد که پس از ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) توسط حضرت رسول الله الأکرم (صلی الله علیه و آله) و امر به «سلام دادن به وجود مقدس علی بن ابیطالب (علیه السلام) با لقب خاص "أميرالمؤمنين"» آن دو ملعون از این امر الهی سرپیجی کرده و تسلیم نشدند. آیه ۵ سوره مبارکه قيامت در اشاره به این دو منافق و طاغوت أمّت (لعنة الله علیهما) نازل شد (۶). 🖋 علاوه بر وجه تنزيل (شأن نزول)، معنا و وجه باطنی این آیه شریفه نیز در کلام حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام) اینگونه تبیین شده است : ⚜ إِنَّ قَوْلَهُ عَزَّوَجَلَّ یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ قَالَ یُرِیدُ أَنْ یَفْجُرَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَعْنِی یَکِیدَهُ (۷): «قول خداوند عزوجل که می‌فرماید: «بلكه انسان مى خواهد [در مهلتى كه] فرا روی خويش دارد، به فجور بپردازد» یعنی می‌خواهد علیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) یعنی مکر و توطئه‌چینی کند.» 🔰 لذا حقیقت «فجور» در آیات حضرت قرآن ، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) میباشند. 📚 منابع ➖➖➖➖➖➖ (۱). التحقيق في کلمات القرآن ج۹ صص۳۱ و ۳۲ (۲).الکافی، ج۱، ص۴۳۴؛ تأویل الآیات الظاهره، ص۷۴۸ (۳).تفسير القمي  ج۲ ص۲۳۴؛ البرهان في تفسير القرآن ج۴ ص۶۵٢ (۴).تفسير فرات الكوفي ص۵۴٣؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص٧۵١ (۵).تفسير القمي  ج٢ ص۴١١؛ البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۶٠۶؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج١۴ ص١٨٠ (۶).بحار الأنوار  ج٣٧ ص٣٢٨ (۷).البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۵٣۴؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج١۴ ص٣۵ ⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨️وَطَهَّرَكُمْ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَذْهَبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرَكُمْ تَطْهِيراً «و [خدا] شما را از آلودگی پاک کرد، و پلیدی را از شما زدود ، و پاکتان نمود پاک کردنی شایسته» ▪️فرازی از زیارت جامعه کبیره @BahrulEilm‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن 🔅وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین 🔅وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن 🔅وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎✨⚜💎✨⚜💎 💎✨⚜💎 ا❁﷽❁ا ✨ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ ﴿اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ [با دشمنان خطرناك] برانگيز. هرگاه از شما بيست نفر با استقامت باشند، بر دويست نفر غلبه مى‌كنند و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى‌كه كافر شدند، پيروز مى‌گردند، چراكه ‌آن‌ها گروهى هستند كه نمى‌فهمند.﴾ (آیه ۶۵ - سوره مبارکه انفال) ۱)🔹 عَنْ عَمْرِوبْنِ‌أَبِی‌الْمِقْدَامِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: مَا أَتَی عَلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) یَوْمٌ قَطُّ أَعْظَمُ مِنْ یَوْمَیْنِ أَتَیَاهُ فَأَمَّا أَوَّلُ یَوْمٍ فَیَوْمَ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَمَّا الْیَوْمُ الثَّانِی فَوَ اللَّهِ إِنِّی لَجَالِسٌ فِی سَقِیفَهًِْ بَنِی‌سَاعِدَهًَْ عَنْ یَمِینِ أَبِی‌بَکْرٍ وَ النَّاسُ یُبَایِعُونَه ... وَ جَلَسَ أَبُوبَکْرٍ فِی سَقِیفَهًِْ بَنِی‌سَاعِدَهًَْ وَ قَدِمَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَقَالَ لَهُ عُمَرُ بَایِعْ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَإِنْ أَنَا لَمْ أَفْعَلْ فَمَهْ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ إِذاً أَضْرِبَ وَ اللَّهِ عُنُقَکَ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (علیه السلام) إِذاً وَ اللَّهِ أَکُونَ عَبْدَ‌اللَّهِ الْمَقْتُولَ وَ أَخَا رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ عُمَرُ أَمَّا عَبْدُ‌اللَّهِ الْمَقْتُولُ فَنَعَمْ وَ أَمَّا أَخُورَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَلَا حَتَّی قَالَهَا ثَلَاثاً فَبَلَغَ ذَلِکَ الْعَبَّاسَ‌بْنَ‌عَبْدِ‌الْمُطَّلِبِ (رحمة الله علیه) فَأَقْبَلَ مُسْرِعاً یُهَرْوِلُ فَسَمِعْتُهُ یَقُولُ ارْفُقُوا بِابْنِ أَخِی وَ لَکُمْ عَلَیَّ أَنْ یُبَایِعَکُمْ فَأَقْبَلَ الْعَبَّاسُ (رحمة الله علیه) وَ أَخَذَ بِیَدِ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَمَسَحَهَا عَلَی یَدِ أَبِی‌بَکْرٍ ثُمَّ خَلَّوْهُ مُغْضَباً فَسَمِعْتُهُ یَقُولُ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) قَدْ قَالَ لِی إِنْ تَمُّوا عِشْرِینَ فَجَاهِدْهُمْ وَ هُوَ قَوْلُکَ فِی کِتَابِکَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ اللَّهُمَّ وَ إِنَّهُمْ لَمْ یَتِمُّوا عِشْرِینَ حَتَّی قَالَهَا ثَلَاثاً ثُمَّ انْصَرَفَ. ⚜ از عمروبن‌ابی‌المقدام روایت است: شدیدترین و سخت‌ترین روزهایی که با آن مواجه شدم دو روز بود؛ روز اوّل همان روزی بود که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آن روز رحلت کرد و روز دوّم؛ روزی که زیر سقیفه‌ی بنی‌ساعده نشسته بودم و در سمت راست ابوبکر بودم، درحالی‌که مردم با او بیعت می‌کردند. ... ابوبکر در سقیفه‌ی بنی‌ساعده نشست و حضرت علی (علیه السلام) آمد. عمر به وی گفت: «بیعت کن». حضرت علی (علیه السلام) به او فرمودند: «اگر این کار را نکنم، چه خواهد شد»؟ عمر گفت: «به خدا قسم! گردنت را خواهم زد». حضرت علی (علیه السلام) به او فرمودند: «در این صورت، بنده‌ی کُشته شده‌ی خدا و برادر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) خواهم بود». عمر گفت: «اینکه بنده‌ی کُشته شده‌ی خدا می شوی درست است و امّا اینکه برادر رسول خدا (صلوات الله علیه) شوی، خیر»! او این عبارت را سه بار تکرار کرد. این خبر به عبّاس‌بن‌عبدالمطلّب رسید و شتابان آمد و شنیدم که گفت: «با برادرزاده‌ام مهربان باشید و من تضمین می‌کنم که با شما بیعت کند». سپس عبّاس آمد و دست حضرت علی (علیه السلام) را گرفت و آن را به‌دست ابوبکر مالید. سپس او را درحالی‌که خشمگین بود، رها کردند. از حضرت علی (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمودند: «خدایا! تو می‌دانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به من فرمودند: «هرگاه یاران تو به بیست نفر برسند، با آنان جهاد کن و این همان سخن توست که در کتابت فرمودی: «إِن یَکُن مِّنکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُواْ مِئَتَیْنِ »؛ خداوندا! تعداد آنان به بیست نفر نرسید». این را سه‌بار فرمود و سپس آنجا را ترک کرد. 📚 بحار الأنوار، ج۲۸، ص۲۲۷/ الاختصاص، ص۱۸۵؛ «بالتفاوت»/ العیاشی، ج۲، ص۶۶؛ «و جلس ابوبکر ... بنی ساعده» محذوف/ البرهان/ نور الثقلین 💎✨⚜💎 💎✨⚜💎✨⚜💎 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  ✅✨«آیات برائت»✨ ا❁﷽❁ا ✨ وَالَّذِینَ کَفَرواْ وَکَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ   «و کسانی که کفر ورزیدند و نشانه‌های ما را تکذیب کردند، آنان اهل آتش اند و در آن ماندگار و جاوید خواهند بود.» (سوره مبارکه بقره آیه ٣٧) 🔰 تفسیر: 🖋 حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: خداوند عزوجل فرمود:  ✨«وَالَّذِینَ کَفَرواْ وَکَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا» ؛ که از راستگویی محمّد (صلی الله علیه و آله) در خبرهایی که از قرن‌های پیشین آورد نشان دارد و از درستی او در آن چه که در باره علی (علیه السلام) و خاندان پاکش برای بندگان خدا بیان نمود و ایشان را برتری بخشید، خبر می‌دهد. آنان که پس از محمّد (صلی الله علیه و آله) سرور تمامی آفریدگان، زن و مردشان برترین ارجمندان هستند. «أُولَئِکَ» ؛ که راستگویی محمّد (صلی الله علیه و آله) را در خبرهایی که آورده انکار می‌کنند و درستی او را در گماشتن اولیا خود، یعنی علی (علیه السلام) سرور همه اوصیا و دیگر بزرگ زادگان خاندان پاکش بر مردم نمی پذیرند، «أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ». 📓تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (علیه السلام)، ص ۲۲۷، ح ۱۰۶ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «اصنام» ا❁﷽❁ا ✨«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ أُوتُوا نَصيباً مِنَ الْكِتابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ يَقُولُونَ لِلَّذينَ كَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى مِنَ الَّذينَ آمَنُوا سَبيلاً» (سوره مبارکه نساء آیه ۵۱) ✨«أفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَ الْعُزَّى* وَ مَناةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرى» (سوره مبارکه نجم، آیات ۱۹ و ۲۰) ا┅═✧❁⚜❁✧═┅ا ✍ «اصنام» (جمع صنم به معنای «بُت») به چیزی اطلاق می شود که به غیر خدا مورد عبادت و پرستش قرار گیرد؛ «مظهر شرک» است و روح آن، بازداشتن بندگان از حقیقت توحید می باشد. ➖ «اصنام» که در آيات حضرت قرآن با اسامی مختلف «جبت،‌ طاغوت، لات و عُزّي ..» از آنان نام برده شده، در کلام حضرات عدیل القرآن، ائمه اطهار (علیهم السلام) ، بطن و حقیقت آنان، همان ولایت طواغیت امّت (لعنة الله علیهم) معرفی می شود؛ بدین معنا که اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) و در رأس آن «صنمی قریش» (ملعون اول و ثانی) که بندگان را از اطاعت خدا و حقیقت توحید که همان ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است بازداشته و به اطاعت خود دعوت نمودند، حقیقت «اصنام» هستند. 🖋 حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: «..عَدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ الْأَصْنامُ‏ وَ الْأَوْثانُ‏ وَ الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوت» (۱) «دشمنان ما در کتاب خداوند عزوجل، همان اصنام و بُت ها و جبت و طاغوتند.» 💠 خداوند عزوجل در شریفه ۵۱ سوره مبارکه نساء ، از «ایمان آورندگان به جبت و طاغوت» نام می برد که مقصود «ایمان آورندگان به ملعون اول و ثانی» هستند: ⚜ «يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ»‏ فلان و فلان (۲)؛ ➖ همانها که در آيات سوره مبارکه بقره «.. وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ‏.. » (آيه ۲۵۷) کافرانی نامیده شده اند که اولیاء شان، «طاغوت» یعنی دشمنان امیرالمومنین علی (علیه السلام) هستند: ⚜«وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بولاية علي أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ أعداؤه و أتباعهم (۳). 🔰 بنابراین بشارت خاص خداوند تنها مخصوص بندگانی است که از «عبادت طاغوت» یعنی از «اطاعت ملعون اول و ثاني و ثالث» دوری نمایند؛ همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تفسير آیه «وَ الَّذينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى‏ فَبَشِّرْ عِباد» (سوره مبارکه زمر ،آيه ۱۷) اشاره نمودند : ⚜ «الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوتُ فلان و فلان و فلان والعبادة طاعة الناس لهم» (۴) ✅ چرا که هدف از بعثت انبیاء، «عبادت خداوند» و «اجتناب و دوری از طاغوت» بوده است؛ امری که در آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل بیان گردیده: ✨«وَ لَقَدْ بَعَثْنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ..» ➖ و حضرت باقرالعلوم (علیه السلام)، حقیقت معنای آن را «مبعوث شدن انبیاء الهی به ولایت محمد و آل محمد (علیهم السلام)» و «برائت و دوری از دشمنان آنان» معرفی نمودند: ⚜ ما بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلَّا بِوَلَايَتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّنَا وذلک قول الله فی کتابه:‏ «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ..» (۵) 🖋از دیگر اسامی «اصنام» در آیات حضرت قرآن، «لات و عُزّی و منات» است (سوره نجم، آیات ۱۹ و ۲۰) که بطن این اسامی نیز دلالت بر آن سه ملعون می نماید: فلان و فلان و فلان (۶)؛ ➖ چنانکه جناب عبدالعظیم حسنی از حضرت جواد الائمه (علیه السلام) و در مقام بیان وقائع ظهور بیان می نماید که حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پس از ظهور مبارکشان، «لات و عُزّي» (کنایه از اولی و دومی ملعون) را از خاک بیرون کشیده و اصل و ریشه شرک را به آتش می کشند: ⚜ فأذا دخل المدینة أخرج اللّات و العُزّی فأحرقهما» (۷). 💢اللهم العن صنمی قریش و جبتیها و طاغوتیها و افکیها و ابنتیهما💢 (۸) 📚 منابع ➖➖➖➖➖ (۱).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص۲۱ (۲).تفسير العياشي ج۱ ص۲۴۶؛ الكافي ج۱ ص۲۰۵ (۳).البرهان في تفسير القرآن ج۱ ص۵۲۵؛ بحار الأنوار ج۳۵ ص۳۹۶ (۴).الكافي ج۱ ص۴۲۹؛ البرهان في تفسير القرآن ج۲ ص۵۹۲ (۵).تفسير العياشي ج۲ ص۲۵۸؛ البرهان في تفسير القرآن  ج۳ ص۴۱۹ (۶).الهدايا لشيعة أئمة الهدى (شرح أصول الكافي) ج۲ ص۱۲۱ (۷).تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج۲ ص۱۹۰؛ تفسير نور الثقلين ج۱ ص۱۳۹؛‌الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ج۲ ص۴۴۹ (۸). فرازی از دعای صنمی قریش (دعای امیرالمومنین علی علیه السلام در قنوت نماز شب) المصباح للکفعمی ج۵۵۲ ⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨️ فَعَظَّمْتُمْ جَلالَهُ، وَأَكْبَرْتُمْ شَأْنَهُ «پس شما هم عظیم شمردید شوکت خداوند را، و بزرگ دانستید مقامش را» ▪️فرازی از زیارت جامعه کبیره @BahrulEilm‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜ 🖋 فرازی از دعای بعد از نماز واجب، که حضرت جواد الائمه علیه السلام توصیه نمودند : ⚜ اَللَّهُمَّ وَلِيَّكَ اَلْحُجَّةَ فَاحْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ وَ اُمْدُدْ لَهُ فِي عُمُرِهِ وَ اِجْعَلْهُ اَلْقَائِمَ بِأَمْرِكَ اَلْمُنْتَصِرَ لِدِينِكَ وَ أَرِهِ مَا يُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي نَفْسِهِ وَ فِي ذُرِّيَّتِهِ، وَ أَهْلِهِ وَ مَالِهِ وَ فِي شِيعَتِهِ وَ فِي عَدُوِّهِ وَ أَرِهِمْ مِنْهُ مَا يَحْذَرُونَ وَ أَرِهِ فِيهِمْ مَا يُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ وَ اِشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ «بار خدايا ولىّ‌ تو كه بر خلائق حجّت است او را از پيش رو و از پشت سر او از سوى راست و از سوى چپ و از بالاى سر و از زير پا و از تمام جهات حفظ‍‌ فرما» «و عمر آن حضرت را طولانى فرما و او را قائم به امر خويش ساز كه به امر تو قيام نمايد،» «و چنان كن كه دين تو را نصرت و يارى دهد و آنچه محبوب آن حضرت است به او بنما،» «و چنان كن كه چشم او را روشن كنى و او را خوشحال گردانى در امر خودش و در مورد ذرّيه آن حضرت و اهل او و مال او و در مورد شيعيانش كه با ظهور آن حضرت در رفاه و عيش گذرانند و دشمنان آن حضرت جملگى مغلوب او شوند .» «و به دشمنان او از آن حضرت آنچه را كه از آن مى‌ترسند بنما، و از دشمنان آن حضرت آنچه را كه محبوب او باشد به آن حضرت بنما و نيز آنچه را كه سبب سرور او شود،» «و سينه‌هاى [پر سوز و غم] ما و گروهى را كه مؤمن باشند شفا كرامت فرما.» 📓من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۳۲۷ 📓الکافي ج ۲، ص ۵۴۷ 📓بحار الأنوار ج ۸۳، ص ۴ ⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا