eitaa logo
بحرُ العِلم
230 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
812 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن 🔅وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین 🔅وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن 🔅وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎✨⚜💎✨⚜💎 💎✨⚜💎 ا❁﷽❁ا ✨ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ ﴿اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ [با دشمنان خطرناك] برانگيز. هرگاه از شما بيست نفر با استقامت باشند، بر دويست نفر غلبه مى‌كنند و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى‌كه كافر شدند، پيروز مى‌گردند، چراكه ‌آن‌ها گروهى هستند كه نمى‌فهمند.﴾ (آیه ۶۵ - سوره مبارکه انفال) ۱)🔹 عَنْ عَمْرِوبْنِ‌أَبِی‌الْمِقْدَامِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: مَا أَتَی عَلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) یَوْمٌ قَطُّ أَعْظَمُ مِنْ یَوْمَیْنِ أَتَیَاهُ فَأَمَّا أَوَّلُ یَوْمٍ فَیَوْمَ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَمَّا الْیَوْمُ الثَّانِی فَوَ اللَّهِ إِنِّی لَجَالِسٌ فِی سَقِیفَهًِْ بَنِی‌سَاعِدَهًَْ عَنْ یَمِینِ أَبِی‌بَکْرٍ وَ النَّاسُ یُبَایِعُونَه ... وَ جَلَسَ أَبُوبَکْرٍ فِی سَقِیفَهًِْ بَنِی‌سَاعِدَهًَْ وَ قَدِمَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَقَالَ لَهُ عُمَرُ بَایِعْ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَإِنْ أَنَا لَمْ أَفْعَلْ فَمَهْ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ إِذاً أَضْرِبَ وَ اللَّهِ عُنُقَکَ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (علیه السلام) إِذاً وَ اللَّهِ أَکُونَ عَبْدَ‌اللَّهِ الْمَقْتُولَ وَ أَخَا رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ عُمَرُ أَمَّا عَبْدُ‌اللَّهِ الْمَقْتُولُ فَنَعَمْ وَ أَمَّا أَخُورَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَلَا حَتَّی قَالَهَا ثَلَاثاً فَبَلَغَ ذَلِکَ الْعَبَّاسَ‌بْنَ‌عَبْدِ‌الْمُطَّلِبِ (رحمة الله علیه) فَأَقْبَلَ مُسْرِعاً یُهَرْوِلُ فَسَمِعْتُهُ یَقُولُ ارْفُقُوا بِابْنِ أَخِی وَ لَکُمْ عَلَیَّ أَنْ یُبَایِعَکُمْ فَأَقْبَلَ الْعَبَّاسُ (رحمة الله علیه) وَ أَخَذَ بِیَدِ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَمَسَحَهَا عَلَی یَدِ أَبِی‌بَکْرٍ ثُمَّ خَلَّوْهُ مُغْضَباً فَسَمِعْتُهُ یَقُولُ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) قَدْ قَالَ لِی إِنْ تَمُّوا عِشْرِینَ فَجَاهِدْهُمْ وَ هُوَ قَوْلُکَ فِی کِتَابِکَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ اللَّهُمَّ وَ إِنَّهُمْ لَمْ یَتِمُّوا عِشْرِینَ حَتَّی قَالَهَا ثَلَاثاً ثُمَّ انْصَرَفَ. ⚜ از عمروبن‌ابی‌المقدام روایت است: شدیدترین و سخت‌ترین روزهایی که با آن مواجه شدم دو روز بود؛ روز اوّل همان روزی بود که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آن روز رحلت کرد و روز دوّم؛ روزی که زیر سقیفه‌ی بنی‌ساعده نشسته بودم و در سمت راست ابوبکر بودم، درحالی‌که مردم با او بیعت می‌کردند. ... ابوبکر در سقیفه‌ی بنی‌ساعده نشست و حضرت علی (علیه السلام) آمد. عمر به وی گفت: «بیعت کن». حضرت علی (علیه السلام) به او فرمودند: «اگر این کار را نکنم، چه خواهد شد»؟ عمر گفت: «به خدا قسم! گردنت را خواهم زد». حضرت علی (علیه السلام) به او فرمودند: «در این صورت، بنده‌ی کُشته شده‌ی خدا و برادر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) خواهم بود». عمر گفت: «اینکه بنده‌ی کُشته شده‌ی خدا می شوی درست است و امّا اینکه برادر رسول خدا (صلوات الله علیه) شوی، خیر»! او این عبارت را سه بار تکرار کرد. این خبر به عبّاس‌بن‌عبدالمطلّب رسید و شتابان آمد و شنیدم که گفت: «با برادرزاده‌ام مهربان باشید و من تضمین می‌کنم که با شما بیعت کند». سپس عبّاس آمد و دست حضرت علی (علیه السلام) را گرفت و آن را به‌دست ابوبکر مالید. سپس او را درحالی‌که خشمگین بود، رها کردند. از حضرت علی (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمودند: «خدایا! تو می‌دانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به من فرمودند: «هرگاه یاران تو به بیست نفر برسند، با آنان جهاد کن و این همان سخن توست که در کتابت فرمودی: «إِن یَکُن مِّنکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُواْ مِئَتَیْنِ »؛ خداوندا! تعداد آنان به بیست نفر نرسید». این را سه‌بار فرمود و سپس آنجا را ترک کرد. 📚 بحار الأنوار، ج۲۸، ص۲۲۷/ الاختصاص، ص۱۸۵؛ «بالتفاوت»/ العیاشی، ج۲، ص۶۶؛ «و جلس ابوبکر ... بنی ساعده» محذوف/ البرهان/ نور الثقلین 💎✨⚜💎 💎✨⚜💎✨⚜💎 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  ✅✨«آیات برائت»✨ ا❁﷽❁ا ✨ وَالَّذِینَ کَفَرواْ وَکَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ   «و کسانی که کفر ورزیدند و نشانه‌های ما را تکذیب کردند، آنان اهل آتش اند و در آن ماندگار و جاوید خواهند بود.» (سوره مبارکه بقره آیه ٣٧) 🔰 تفسیر: 🖋 حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: خداوند عزوجل فرمود:  ✨«وَالَّذِینَ کَفَرواْ وَکَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا» ؛ که از راستگویی محمّد (صلی الله علیه و آله) در خبرهایی که از قرن‌های پیشین آورد نشان دارد و از درستی او در آن چه که در باره علی (علیه السلام) و خاندان پاکش برای بندگان خدا بیان نمود و ایشان را برتری بخشید، خبر می‌دهد. آنان که پس از محمّد (صلی الله علیه و آله) سرور تمامی آفریدگان، زن و مردشان برترین ارجمندان هستند. «أُولَئِکَ» ؛ که راستگویی محمّد (صلی الله علیه و آله) را در خبرهایی که آورده انکار می‌کنند و درستی او را در گماشتن اولیا خود، یعنی علی (علیه السلام) سرور همه اوصیا و دیگر بزرگ زادگان خاندان پاکش بر مردم نمی پذیرند، «أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ». 📓تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (علیه السلام)، ص ۲۲۷، ح ۱۰۶ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «اصنام» ا❁﷽❁ا ✨«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ أُوتُوا نَصيباً مِنَ الْكِتابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ يَقُولُونَ لِلَّذينَ كَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى مِنَ الَّذينَ آمَنُوا سَبيلاً» (سوره مبارکه نساء آیه ۵۱) ✨«أفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَ الْعُزَّى* وَ مَناةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرى» (سوره مبارکه نجم، آیات ۱۹ و ۲۰) ا┅═✧❁⚜❁✧═┅ا ✍ «اصنام» (جمع صنم به معنای «بُت») به چیزی اطلاق می شود که به غیر خدا مورد عبادت و پرستش قرار گیرد؛ «مظهر شرک» است و روح آن، بازداشتن بندگان از حقیقت توحید می باشد. ➖ «اصنام» که در آيات حضرت قرآن با اسامی مختلف «جبت،‌ طاغوت، لات و عُزّي ..» از آنان نام برده شده، در کلام حضرات عدیل القرآن، ائمه اطهار (علیهم السلام) ، بطن و حقیقت آنان، همان ولایت طواغیت امّت (لعنة الله علیهم) معرفی می شود؛ بدین معنا که اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) و در رأس آن «صنمی قریش» (ملعون اول و ثانی) که بندگان را از اطاعت خدا و حقیقت توحید که همان ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است بازداشته و به اطاعت خود دعوت نمودند، حقیقت «اصنام» هستند. 🖋 حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: «..عَدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ الْأَصْنامُ‏ وَ الْأَوْثانُ‏ وَ الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوت» (۱) «دشمنان ما در کتاب خداوند عزوجل، همان اصنام و بُت ها و جبت و طاغوتند.» 💠 خداوند عزوجل در شریفه ۵۱ سوره مبارکه نساء ، از «ایمان آورندگان به جبت و طاغوت» نام می برد که مقصود «ایمان آورندگان به ملعون اول و ثانی» هستند: ⚜ «يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ»‏ فلان و فلان (۲)؛ ➖ همانها که در آيات سوره مبارکه بقره «.. وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ‏.. » (آيه ۲۵۷) کافرانی نامیده شده اند که اولیاء شان، «طاغوت» یعنی دشمنان امیرالمومنین علی (علیه السلام) هستند: ⚜«وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بولاية علي أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ أعداؤه و أتباعهم (۳). 🔰 بنابراین بشارت خاص خداوند تنها مخصوص بندگانی است که از «عبادت طاغوت» یعنی از «اطاعت ملعون اول و ثاني و ثالث» دوری نمایند؛ همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تفسير آیه «وَ الَّذينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى‏ فَبَشِّرْ عِباد» (سوره مبارکه زمر ،آيه ۱۷) اشاره نمودند : ⚜ «الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوتُ فلان و فلان و فلان والعبادة طاعة الناس لهم» (۴) ✅ چرا که هدف از بعثت انبیاء، «عبادت خداوند» و «اجتناب و دوری از طاغوت» بوده است؛ امری که در آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل بیان گردیده: ✨«وَ لَقَدْ بَعَثْنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ..» ➖ و حضرت باقرالعلوم (علیه السلام)، حقیقت معنای آن را «مبعوث شدن انبیاء الهی به ولایت محمد و آل محمد (علیهم السلام)» و «برائت و دوری از دشمنان آنان» معرفی نمودند: ⚜ ما بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلَّا بِوَلَايَتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّنَا وذلک قول الله فی کتابه:‏ «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ..» (۵) 🖋از دیگر اسامی «اصنام» در آیات حضرت قرآن، «لات و عُزّی و منات» است (سوره نجم، آیات ۱۹ و ۲۰) که بطن این اسامی نیز دلالت بر آن سه ملعون می نماید: فلان و فلان و فلان (۶)؛ ➖ چنانکه جناب عبدالعظیم حسنی از حضرت جواد الائمه (علیه السلام) و در مقام بیان وقائع ظهور بیان می نماید که حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پس از ظهور مبارکشان، «لات و عُزّي» (کنایه از اولی و دومی ملعون) را از خاک بیرون کشیده و اصل و ریشه شرک را به آتش می کشند: ⚜ فأذا دخل المدینة أخرج اللّات و العُزّی فأحرقهما» (۷). 💢اللهم العن صنمی قریش و جبتیها و طاغوتیها و افکیها و ابنتیهما💢 (۸) 📚 منابع ➖➖➖➖➖ (۱).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص۲۱ (۲).تفسير العياشي ج۱ ص۲۴۶؛ الكافي ج۱ ص۲۰۵ (۳).البرهان في تفسير القرآن ج۱ ص۵۲۵؛ بحار الأنوار ج۳۵ ص۳۹۶ (۴).الكافي ج۱ ص۴۲۹؛ البرهان في تفسير القرآن ج۲ ص۵۹۲ (۵).تفسير العياشي ج۲ ص۲۵۸؛ البرهان في تفسير القرآن  ج۳ ص۴۱۹ (۶).الهدايا لشيعة أئمة الهدى (شرح أصول الكافي) ج۲ ص۱۲۱ (۷).تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج۲ ص۱۹۰؛ تفسير نور الثقلين ج۱ ص۱۳۹؛‌الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ج۲ ص۴۴۹ (۸). فرازی از دعای صنمی قریش (دعای امیرالمومنین علی علیه السلام در قنوت نماز شب) المصباح للکفعمی ج۵۵۲ ⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨️ فَعَظَّمْتُمْ جَلالَهُ، وَأَكْبَرْتُمْ شَأْنَهُ «پس شما هم عظیم شمردید شوکت خداوند را، و بزرگ دانستید مقامش را» ▪️فرازی از زیارت جامعه کبیره @BahrulEilm‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜ 🖋 فرازی از دعای بعد از نماز واجب، که حضرت جواد الائمه علیه السلام توصیه نمودند : ⚜ اَللَّهُمَّ وَلِيَّكَ اَلْحُجَّةَ فَاحْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ وَ اُمْدُدْ لَهُ فِي عُمُرِهِ وَ اِجْعَلْهُ اَلْقَائِمَ بِأَمْرِكَ اَلْمُنْتَصِرَ لِدِينِكَ وَ أَرِهِ مَا يُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي نَفْسِهِ وَ فِي ذُرِّيَّتِهِ، وَ أَهْلِهِ وَ مَالِهِ وَ فِي شِيعَتِهِ وَ فِي عَدُوِّهِ وَ أَرِهِمْ مِنْهُ مَا يَحْذَرُونَ وَ أَرِهِ فِيهِمْ مَا يُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ وَ اِشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ «بار خدايا ولىّ‌ تو كه بر خلائق حجّت است او را از پيش رو و از پشت سر او از سوى راست و از سوى چپ و از بالاى سر و از زير پا و از تمام جهات حفظ‍‌ فرما» «و عمر آن حضرت را طولانى فرما و او را قائم به امر خويش ساز كه به امر تو قيام نمايد،» «و چنان كن كه دين تو را نصرت و يارى دهد و آنچه محبوب آن حضرت است به او بنما،» «و چنان كن كه چشم او را روشن كنى و او را خوشحال گردانى در امر خودش و در مورد ذرّيه آن حضرت و اهل او و مال او و در مورد شيعيانش كه با ظهور آن حضرت در رفاه و عيش گذرانند و دشمنان آن حضرت جملگى مغلوب او شوند .» «و به دشمنان او از آن حضرت آنچه را كه از آن مى‌ترسند بنما، و از دشمنان آن حضرت آنچه را كه محبوب او باشد به آن حضرت بنما و نيز آنچه را كه سبب سرور او شود،» «و سينه‌هاى [پر سوز و غم] ما و گروهى را كه مؤمن باشند شفا كرامت فرما.» 📓من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۳۲۷ 📓الکافي ج ۲، ص ۵۴۷ 📓بحار الأنوار ج ۸۳، ص ۴ ⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎✨⚜💎✨⚜💎 💎✨⚜💎 ا❁﷽❁ا ✨ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ ﴿اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ [با دشمنان خطرناك] برانگيز. هرگاه از شما بيست نفر با استقامت باشند، بر دويست نفر غلبه مى‌كنند و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى‌كه كافر شدند، پيروز مى‌گردند، چراكه ‌آن‌ها گروهى هستند كه نمى‌فهمند.﴾ (آیه ۶۵ - سوره مبارکه انفال) ۲)🔹 أمیرالمومنین (علیه السلام)- فِی کِتَابِهِ إلَی مُعَاوِیَهًَْ ... إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَدْ کَانَ خَبَّرَنِی أَنَّهُ رَأَی عَلَی مِنْبَرِهِ اثْنَیْ عَشَرَ رَجُلًا أَئِمَّهًَْ ضَلَالَهًٍْ مِنْ قُرَیْشٍ یَصْعَدُونَ عَلَی مِنْبَرِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ یَنْزِلُونَ عَلَی صُورَهًِْ الْقُرُودِ یَرُدُّونَ أُمَّتَهُ عَلَی أَدْبَارِهِمْ عَنِ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِیمِ ... وَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ بَنِی‌أَبِی‌الْعَاصِ إِذَا بَلَغُوا ثَلَاثِینَ رَجُلًا جَعَلُوا کِتَابَ اللَّهِ دَخَلًا وَ عِبَادَ اللَّهِ خَوَلًا وَ مَالَ اللَّهِ دُوَلًا وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَا أَخِی إِنَّکَ لَسْتَ کَمِثْلِی إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِی أَنْ أَصْدَعَ بِالْحَقِّ وَ أَخْبَرَنِی أَنَّهُ یَعْصِمُنِی مِنَ النَّاسِ فَأَمَرَنِی أَنْ أُجَاهِدَ وَ لَوْ بِنَفْسِی فَقَالَ فَقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللهِ لا تُکَلَّفُ إِلَّا نَفْسَکَ وَ قَالَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَی الْقِتالِ وَ قَدْ مَکَثْتُ بِمَکَّهًَْ مَا مَکَثْتُ لَمْ أُومَرْ بِقِتَالٍ ثُمَّ أَمَرَنِی بِالْقِتَالِ لِأَنَّهُ لَا یُعْرَفُ الدِّینُ إِلَّا بِی وَ لَا الشَّرَائِعُ وَ لَا السُّنَنُ وَ الْأَحْکَامُ وَ الْحُدُودُ وَ الْحَلَالُ وَ الْحَرَامُ وَ إِنَّ النَّاسَ یَدَعُونَ بَعْدِی مَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ مَا أَمَرَهُمْ فِیکَ مِنْ وَلَایَتِکَ وَ مَا أَظْهَرْتُ مِنْ مَحَبَّتِکَ مُتَعَمِّدِینَ غَیْرَ جَاهِلِینَ مُخَالِفَهًًْ لِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِیکَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً عَلَیْهِمْ فَجَاهِدْهُمْ فَإِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَاکْفُفْ یَدَکَ وَ احْقِنْ دَمَکَ فَإِنَّکَ إِنْ نَابَذْتَهُمْ قَتَلُوکَ وَ إِنْ تَابَعُوکَ وَ أَطَاعُوکَ فَاحْمِلْهُمْ عَلَی الْحَقِّ وَ إِلَّا فَادْعُ النَّاسَ فَإِنِ اسْتَجَابُوا لَکَ وَ وَازَرُوکَ فَنَابِذْهُمْ وَ جَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَاکْفُفْ یَدَکَ وَ احْقِنْ دَمَک. ⚜ در نامه ای حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به معاویه (لعنه الله علیه) نوشتند: ... و به راستی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به من خبر داده است که [در خواب] دوازده مرد از ائمّه ضلالت از قریش را دید که از منبر ایشان بالا میروند و درصورت میمون پایین میآیند، امّت او را از صراط مستقیم منحرف میکنند». ... از او شنیدم که میفرمود: «فرزندان ابو العاص زمانیکه به سی مرد برسند کتاب خدا را درآمد و بندگان او را برده و اموال خدا را سلسله وار قرار میدهند» و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «ای برادرم! تو مثل من نیستی که خداوند به من امر کرده است که حق را اجرا کنم و به من خبر داده است که برخی از مردم از من سرکشی میکنند و به من امر کرده است که جهاد کنم ولو با جانم. خداوند فرمود: «در راه خدا پیکار کن! تنها مسئول وظیفه خود هستی»! (سوره نساء/آیه ۸۴) و فرموده است: «حَرِّضِ المُؤْمِنِینَ عَلَی الْقِتالِ». و در مدتی که در مکه اقامت کردم به جنگ امر نشدم؛ بعد از آن به جنگ امر کرد زیرا نه دین جز با من شناخته میشود و نه شرایع، سنّتها، احکام، حدود، حلال و حرام، و اینکه مردم پس از من آنچه که خداوند به آنان امر کرده است، و آنچه که در خصوص ولایت تو امر کرده است ، و آنچه که از محبت تو اظهار کردم را به متعمّدانه و از روی آگاهی و در مخالفت با آنچه که خداوند درباره تو امر کرده است رها میکنند. پس اگر با آنان ستیز کنی تو را به قتل میرسانند، و اگر از تو پیروی و اطاعت کنند آنان را بر حق وادار کن، و در غیر اینصورت مردم را دعوت کن اگر استجابتت کردند و تو را یاری کردند با آنها ستیز کن و جهاد کن و اگر یاریگری نیافتی دست بکش و خونت را نریز». 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۲۲/ بحار الأنوار، ج۳۳، ص۱۵۳/ کتاب سلیم بن قیس، ص۷۶۶ 💎✨⚜💎 💎✨⚜💎✨⚜💎 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «محرمات» ا❁﷽❁ا ✨«قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» (سوره مبارکه اعراف آيه ۳۳) ا┅═✧❁⚜❁✧═┅ا ✍ «محرّمات» که به معنای جمیع آن چیزی است که الزاما مورد نهی و منع و تحریم خداوند عزوجل قرار گرفته است، در بطن اشاره به ائمه جور و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) دارد؛ در مقابلِ «محللات» که مقصود از آن اهل بیت (علیهم السلام) هستند . حضرت ابالحسن موسی الکاظم (علیه السلام) در تبیین آیه ۳۳ سوره  مبارکه اعراف که به محرمّاتِ ظاهری و باطنی اشاره می نماید، فرمودند: ⚜ إِنَّ الْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَجَمِیعُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فِی الْقُرْآنِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِکَ أَئِمَّهًْ الْجَوْرِ وَ جَمِیعُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ تَعَالَی فِی الْکِتَابِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِکَ أَئِمَّهًْ الْحَقِّ (۱) «همانا قرآن دارای ظاهر و باطن است. همه‌ی آنچه را خدا در قرآن حرام دانسته، ظاهر است و باطن آن ائمّه‌ی جور هستند و همه‌ی آنچه را خدا در قرآن حلال دانسته، ظاهر است و باطن آن، ائمّه‌ی حق هستند.» ▪️همچنین حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در حدیثی به تفصیل این حقیقت را بر مؤمنین تبیین نموده و فرمودند: ⚜ «.. و عدوهم هم الحرام المحرم.. و من فروعهم تكذيب الأنبياء و جحود الأوصياء، و ركوب الفواحش من الزنا و السرقة، و شرب الخمر و المسكر، و أكل مال اليتيم و أكل الربا، و الخديعة و الخيانة، و ركوب المحارم كلها، و انتهاك المعاصي‏ .. ثم أخبرك أن أصل الدين هو رجل و ذلك الرجل هو اليقين وهو الإيمان و هو إمام أهل زمانه، فمن عرفه عرف الله و دينه و شرائعه‏.. و لم يبعث الله نبيا قط إلا بالبر و العدل.. و النهي عن الفواحش ما ظهر منها و ما بطن، فالباطن منها ولاية أهل الباطل و الظاهر منها فروعهم... إنما حرم الله الظاهر بالباطن، و الباطن بالظاهر معا جميعا، و [لا يكون‏] الأصل و الفرع و الباطن الحرام حراما و ظاهره [حلالا]، و يحرم الباطن و يستحل الظاهر..» (۲) «.. دشمنان، حقیقتِ محرّمات و اصلِ هر حرامی هستند ... و از فروعات ایشان است تکذیب و انکار انبیاء‌ و اوصیاء و فواحشی همچون سرقت و شرب خمر و خوردن مال یتیم و ربا و خدعه و خیانت و انجام تمامی امور حرام و گناهان.. سپس تو را از حقیقتی باخبر کنم و آن اینکه دین و اصل دین، یک شخص است که همو اصل يقين و ایمان میباشد و او امام زمان هر امّتی است که هر کس وی را شناخت، دین و شریعت های خدا را شناخته است.. و خداوند هیچ پيامبرى را مبعوث نكرده مگر اینکه مأمور بوده به.. نهی از فواحش ظاهری و باطنی؛ که باطن آن همان ولايت اهل باطل است و ظاهرِ آن امور حرام، از فروعات ایشان است .. و همانا خداوند ظاهر را به واسطه باطن حرام شمرده و باطن را به همراه ظاهر ، هر دو را حرام شمرده است و نمی تواند اصل و فروع و باطنِ امر حرامی، حرام باشد اما ظاهر آن حلال باشد.» ✅ لذا با عنایت به کلام حضرات تراجمة وحی الله (علیهم السلام)، اصل و حقیقت و باطن امور حرام، ولایت اعداء الله (لعنة الله علیهم اجمعین) می باشد ؛ به عبارت دیگر،‌ اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) حقیقتِ امور حرامی هستند که خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن از آنها نهی و منع فرموده است (مانند خوردن ربا ، خوردن مال یتیم، سرقت، خوردن گوشت خنزیر و ..) ؛ و خداوند ظاهر را به واسطه باطن حرام شمرده است؛ بدین معنا که ظاهر تمامی اموری که حرام شمرده شده ، به واسطه باطن آن که ولایت طواغیت امّت است، حرام شمرده شده است. در مقابل، ظاهر محللات (امور حلال) به واسطه باطن آن که ولایت محمد و ال محمد (علیهم السلام) است، بر بندگان حلال شمرده شده است. 📚 منابع ➖➖➖➖➖ (۱). الکافی، ج۱، ص۳۷۴؛ وسایل الشیعه ج۲۵، ص۱۰؛ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۸۹؛ بصائر الدرجات، ص۳۳؛ تأویل الآیات الظاهرة، ص۱۷۷؛ تفسیر العیاشی، ج۲، ص۱۶؛ الغیبة للنعمانی، ص۱۳۱ (۲).البرهان في تفسير القرآن ج۱ ص۵۶ تا ۶۰؛ بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج۱ صص ۵۲۹ تا ۵۳۱؛ بحار الأنوار ؛ ج۲۴ ؛ صص ۲۸۶ تا ۲۹۲ ؛ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۱۴ ؛ ص۳۷۵ ⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜ 🤲 دعای پیامبر اکرم (صلى‌ الله‌ عليه‌ و آله و سلم) در روز بدر : ⚜ اللَّهُمَّ أَنْتَ ثِقَتِي فِي كُلِّ كَرْبٍ وَ أَنْتَ رَجَائِي فِي كُلِّ شِدَّةٍ وَ أَنْتَ لِي فِي كُلِّ أَمْرٍ نَزَلَ بِي ثِقَةٌ وَ عُدَّةٌ كَمْ مِنْ كَرْبٍ يَضْعُفُ عَنْهُ الْفُوَادُ وَ تَقِلُّ فِيهِ الْحِيلَةُ وَ يَخْذُلُ فِيهِ الْقَرِيبُ وَ يَشْمَتُ بِهِ الْعَدُوُّ وَ تُعْيِينِي فِيهِ الْاُمُورُ أَنْزَلْتُهُ بِكَ وَ شَكَوْتُهُ إِلَيْكَ رَاغِباً فِيهِ إِلَيْكَ عَمَّنْ سِوَاكَ فَفَرَّجْتَهُ وَ كَشَفْتَهُ عَنِّي وَ كَفَيْتَنِيهِ فَأَنْتَ وَلِيُّ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ صَاحِبُ كُلِّ حَاجَةٍ وَ مُنْتَهَى كُلِّ رَغْبَةٍ فَلَكَ الْحَمْدُ كَثِيراً وَ لَكَ الْمَنُّ فَاضِلاً. «خدایا! تو تکیه گاه من در هر اندوه هستی و تو امید من در هر سختی هستی و تو برای من در هر کاری که فرود می آید تکیه گاه هستی، و چه بسیار اندوهی که قلب در آن ناتوان می شود و چاره در آن کم می شود ، و آشنا در آن خوار می کند، و به آن دشمن توهین می کند ، و در آن کارها مرا یاری نمودی که به سوی تو فرو آمدم ، و به سوی تو شکایت نمودم در حالی‌که در آن کار از غیر تو  به تو میل  دارم ، پس تو آن را گشودی و از من آن را بر طرف نمودی و مرا کفایت نمودی، پس تو سرپرست هر نعمت و همراه هر نیاز و پایان هر آرزویی، پس برای تو سپاس بسیار است و برای تو لطف زیاد است.» 📓بحار الأنوار ج ۹۱، ص ۲۱۱ 📓مهج الدعوات، ص ۶۹ ⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعْلَمُ أَنَّ هَذَا هُوَ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِكَ فَالْعَنْ مَنْ عَارَضَهُ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَذَّبَ بِهِ وَ كَفَرَ «پروردگارا ما به یقین می‌دانیم که این آیات حقّ است و از جانب تو نازل گردیده پس ای خدا لعنت کن آنان را که با علی (علیه السلام) به ظلم معارضه کردند ،و گردن کشی و سرپیچی کرده ، و او را تکذیب نموده و کافر شدند.» ⚜ وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ «و زود باشد که بدانند آنان که ستم کردند که به کجا خواهند رفت.» 📃 فرازی از زیارت امیرالمؤمنین امام على (علیه السلام) در عید غدیر (زیارت غدیریه) @BahrulEilm