شرح نهجالبلاغه-جلسه بیست و دوم-خطبه ٢٢٢-١٩ فروردین ١۴٠٣ .mp3
6.92M
🔈 گزارش صوتی جلسه بیست و دوم
💡موضوع سخنرانی:
شرح نهج البلاغه(خطبه ٢٢٢)
🎙خطیب گرامی:
حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد حیدری رنانی
⏰🗓 بعد از نماز جماعت صبح-روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان- ١٩ فروردین ١۴٠٣
🕌 مسجد الرضا(ع) رهنان
#محمد_حیدری_رنانی
#ماه_رمضان
#نهج_البلاغه
🆔@bange_nay110
🔴 کلمات در ایران نابود شدهاند
🎙مقصود فراستخواه
جامعهشناس
🔺متأسفانه «زبان» در جامعه ایران آشفته شده است. ما زبان را بیمقدار کردهایم. کلمات در ایران نابود و تهی از معنا شده و مسئولیت اجتماعی هم به محاق رفته است | کلمات در ایران بیمقدار شدهاند. ذهن آشفته و زبان آشفته است. نتیجهاش این است که مسئولیت اجتماعی واژهای سرد است | عقل سلیم اجتماعی فهمیده است که این کلمات لقلقه زبان شده است | کاش حداقل میگذاشتیم کلمات بمانند تا جان کودکان و نسل آینده را گرم کند.
🔺مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی اجتماعی، قبل از همه باید از سیستم شروع شود. وقتی سیستم پاسخگو نیست، وقتی گفته میشود مردم مسئولیت اجتماعی داشته باشید، و مردم احساس میکنند که به شعور آنها اهانت میشود، چه انتظاری باید داشت؟ مردم میگویند، ای سیستم، تو خودت مسئولیت اجتماعی را میفهمی؟!
🔺دولت پاسخگوی جامعه نیست؛ گردش قدرت وجود ندارد. اختیارات بسیاری در کشور موجود است که هیچ پاسخگویی ندارند؛ یعنی اختیارات عجیب وغریبی اما بدون هیچ پاسخگویی؛ در نتیجه وقتی در جامعهای پاسخگویی اجتماعی در مقیاس سیستمی و کلان نهادینه نیست، خیلی سخت است که پاسخ گویی در مقیاس خرد را جلو ببرید. من نمیگویم که ما اخلاقاً مسئولیت نداریم چون دولت ما مسئولیت ندارد؛ ولی از نظر اجتماعی این شیوه به تنهایی جواب نمیدهد، کارها پیش نمیرود.
🔺در یک کشور میبینید که وزیر استیضاح میشود، رئیسجمهور استیضاح میشود و گردش قدرت وجود دارد، یا بالاترین مقام کشور باید حساب پس بدهد؛ در این صورت وقتی به شما میگویند شهروند هم مسئولیت اجتماعی دارد، این مفهوم، عمق و معنای بیشتری پیدا میکند.
#ایران
#مردم
#مسئولین
#مطالبه_گری
🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 فَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۳۶﴾
🔸 پس چیزی که نصیب شما گردیده متاع (فانی) زندگی دنیاست و آنچه نزد خداست بسیار بهتر و باقیتر است اما آن مخصوص است به آنان که به خدا ایمان آوردهاند و بر پروردگار خود توکل میکنند.
💭 سوره: شوری
#خدا
#دنیا
🆔 @bange_nay110
🔴 تربیت صلحآمیز
🎙مقصود فراستخواه
▫️تربیت صلحآمیز به فرزندان ما کمک میکند که یادبگیرند چگونه در دنیای کثرت زندگی کنند. نه انحصارگرایی که حقیقت را به تمامی در انحصار کسی یا کسانی خاص میانگارد و نه تساویگرایی که میگوید هر کس برای خود حقیقت جداگانهای دارد؛ هیچیک از این دو به صلح کمک نمیکند.
▫️به جای انحصارگرایی و تساویگرایی، مبنای معرفتی مناسب برای صلح و گفتوگو ، تکمیلگرایی است، یعنی میکوشیم خود را با عمل نقد و گفتگو، در پروژهی جمعی جستجوی حقیقت به اشتراک بگذاریم و همه در پی آواز حقیقت میدویم.
▫️آنچه به ما کمک میکند تا حیات صلحآمیز داشته باشیم التفات به دیگری است | گفتگو، مبادلهی خالی کلمات و معانی نیست؛ بلکه همآمیزی معانی و احساسهاست. تو را حس میکنم که هستی و با تو سخن میگویم.
▫️تنها عمل گفتوگوی صلحآمیز است که ما را از توهم دانایی یکجانبهی فردی به در میآورد و در افق آگاهیهای سرشار و مشاع بشری و تاریخی و میانذهنی قرار میدهد و ما را به «با هم دانستن، با هم شناختن و با هم آموختن» دعوت میکند.
📚گزیده گفتار در دهمین نشست اندیشهورزان صلح | شهریور ۱۴۰۱
🆔 @bange_nay110
گلستان سعدی-جلسه بیست و ششم - ١٨ فروردین ١۴٠٣.mp3
30.09M
🔈گزارش صوتی جلسه بیست و ششم شرح و تفسیر گلستان سعدی
🎙بیانگر گرامی:
حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد حیدری رنانی
📜باب دوم(در اخلاق درویشان)
حکایات{١١-١٠-٩}
🌻با لمس بر رویِ شماره حکایت،به آن دسترسی پیدا خواهید کرد🌻
🗓 ١٨ فروردین ١۴٠٣
🏫 کتابخانه مسجد الرضا(ع) رهنان
#محمد_حیدری_رنانی
#گلستان_سعدی
🆔@bange_nay110
💡در حکومت امام علی فحش و اهانت به شخص اول حکومت جرم نیست
✅محمد سروش محلاتی
روش حضرت امیر این بود اگر کسی مخالف است و سکوت کرده و سخنی نمیگوید و عملی انجام نمیدهد، ما نیز با او کاری نداشته و اجازه دهیم که به زندگی خود برسد و اگر مخالفی مخالفت خود را با سخن، گفتار و نوشتن مقاله و کتاب ابراز میکند، باید با او سخن گفت و در مقابل او احتجاج نمود
امیرالمؤمنین(ع) در مقابل کسانی که شعار، شلوغکاری و اختلال در سخنرانیها و مراسمات می کردند فرمود ما نسبت به شما سه رفتار خواهیم داشت و آن را رعایت میکنیم؛
اول این که آزادی شما برای حضور در جماعت مسلمین تضمین میشود.
دوم حقوق مالی و کسب و کار و تجارت و سهم شما از بیتالمال محفوظ است و قطع نمیشود یعنی مخالفت و معارضه و ایجاد اختلال سبب نمیشود تا شما از حقوق اجتماعی خود محروم شوید. نکته جالب این است که نه تنها از آنچه که خود کسب میکنند محروم نمیشوند بلکه آنچه که از بیتالمال به آنها تعلق میگیرد نیز محفوظ است و از آن محروم نمیشوند و صِرف شعار دادن علیه حکومت و شرکت در تظاهرات، موجب محرومیت از حقوق اجتماعی افراد نمیشود.
سوم هم اینکه؛ تا شما به قتال برخاستهاید، ما با شما جنگی نخواهیم داشت. اما اگر شما دست به شمشیر بردید ما هم مقابله کرده و از خودمان دفاع میکنیم.
امیرالمؤمنین با خوارج در منتهى درجه آزادى و دموکراسى رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش؛ هر گونه اعمال سیاستى برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتى سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد مىنگریست
🔻در حکومت حضرت امیر گویی فحش و اهانت به شخص اول حکومت از اساس جرم انگاری نشده است!شخصی یکی از خوارج را نزد امیرالمؤمنین(ع) آورد و گفت او به شما ناسزا میگفت. حضرت فرمودند خب تو نیز در مقابل به او ناسزا بگو! یعنی پاسخ فحش و ناسزا که زندان و تنبیه و شکنجه نیست. آن شخص گفت فقط ناسزا نبود و او شما را تهدید میکرد. حضرت فرمودند تا وقتی او با من به مقاتله بر نخیزد، من با او کاری ندارم
در کلام حضرت هیچ تبصرهای برای حقوق شهروندی ذکر نشده است بلکه حضرت به دلیل اقامه همین شرایط و حقوق شهروندی به کارزار معاویه آمده است. مهم نیز همین است که حکومتها در زمانی که با چنین شرایط خاصی مواجه میشوند، این بحرانها را بهانهای برای محدود کردن حقوق مردم قرار ندهند
راه مبارزه با دشمن و کوفتن مشت آهنین بر او، رعایت حقوق مردم و حکومت در داخل کشور است. اگر مردم یک جامعه حس کنند که حقوقشان رعایت میشود، به نظام و حکومت خود دلبستگی پیدا میکنند و همین پشتوانه مردمی، سبب عقب راندن دشمن میشود
آفت خطرناکی که امروز گریبان جامعه را گرفته، این است که همه چیز رنگ و بوی امنیتی به خود گرفته است، در حالی که امیرالمؤمنین(ع) حتی از امور امنیتی، رنگ و بوی امنیتی را میگرفت! چه تفاوت شگفت انگیزی است بین سیاست امیرالمؤمنین(ع) و سیاستهای موجود در جهان! ....
#امیر_المومنین
#حکومت
#مردم
#مدارا
🆔 @bange_nay110
🔴عضویت رایگان در کتابخانه عمومی مسجدالرضا(ع) رهنان به مناسبت دهه کرامت
🔹علاقمندان به کتاب و کتابخوانی از ۲۲ الی ۳۱ اردیبهشت ماه فرصت دارند با دریافت کد تخفیف از پرتال کتابخانه عمومی مسجدالرضا ع به نشانی. https://104024.samanpl.ir به صورت کاملا رایگان عضو کتابخانه عمومی مسجدالرضا و کلیه کتابخانه های شهر، استان و کشور شوند.
🔹شایان ذکر است کد عضویت رایگان تا یکماه اعتبار دارد. شماره تماس 33341516. شماره همراه 09139609355.
🏢 آدرس:
اصفهان-رهنان-خیابان شریف شرقی-کوچه شهید کبیری(شماره۶۴)-کتابخانه عمومی مسجدالرضا(ع) رهنان
https://eitaa.com/masjed_alreza64
🆔 @bange_nay110
😔وای به حالِ.....
💠 دو سوره در قرآن، با کلمه "ویل" شروع شده
"ویل" یکی از شدید ترین تهدید های قرآن است،
و آن دو آیه این ها هستند:
وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ
وای بر کم فروشان...
وَیْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ
وای بر عیب جویان طعنه زننده...
اولی در مورد مال مردم
دومی در مورد آبروی مردم...
مراقب هر دو باشیم.
#قرآن_کریم
🆔 @bange_nay110
10.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 ترغیب کردن آیتالله منتظری(ره) به نماز شب در جوانی توسط استاد شهید مطهری و خواب عجیبی که به دنبال داشت.
#شهید_مطهری
🆔 @bange_nay110
#توییت
ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک است و اساسا خود فقیه را مردم انتخاب می کنند این خودش عين دموكراسی است.
📚آینده انقلاب اسلامی ایران صفحه ۲۵۷ شهید مرتضی مطهری
#محمد_حیدری_رنانی
#شهید_مطهری
#ولایت_فقیه
#مردم
🆔 @bange_nay110
گفت دانایی که: گرگی خیره سر،
هست پنهان در نهاد هر بشر!
لاجرم جاری است پیکاری سترگ
روز و شب، مابین این انسان و گرگ
زور بازو چاره ی این گرگ نیست
صاحب اندیشه داند چاره چیست
ای بسا انسان رنجور پریش
سخت پیچیده گلوی گرگ خویش
وی بسا زور آفرین مرد دلیر
هست در چنگال گرگ خود اسیر
هر که گرگش را در اندازد به خاک
رفته رفته می شود انسان پاک
و آنکه از گرگش خورد هردم شکست
گرچه انسان می نماید گرگ هست
و آن که با گرگش مدارا می کند
خلق و خوی گرگ پیدا می کند
در جوانی جان گرگت را بگیر!
وای اگر این گرگ گردد با تو پیر
روز پیری، گر که باشی هم چو شیر
ناتوانی در مصاف گرگ پیر
مردمان گر یکدگر را می درند
گرگ هاشان رهنما و رهبرند
اینکه انسان هست این سان دردمند
گرگ ها فرمانروایی می کنند
وآن ستمکاران که با هم محرم اند
گرگ هاشان آشنایان هم اند
گرگ ها همراه و انسان ها غریب
با که باید گفت این حال عجیب؟…
☘فریدون مشیری☘
🆔 @bange_nay110
🕳سه دلیل سرنگونی حکومتها در نگاه حکیم فردوسی ؛
💡فردوسی یکی از متفکرانیست که تاریخ ایران باستان را از آغاز تا سقوط ساسانیان خوانده و خود نیز درسدهی چهارم و پنجم هجری در درازای زندگی هفتاد و اندی سالهاش از نزدیک ظهور و سقوط دولت هایی را دیده است.
وی معتقدست که سه عامل موجب نابودی آنها میشود؛
نخست؛
اوجگیری ظلم و ستم عامل اصلی و مهم سقوط است که مردم توسط صاحبان زور سرکوب، زندانی، شکنجه، تحقیر و کشته میشوند.
دوم؛
حذف نخبگان و به کارگیری بیمایهگان و بیخردان در مسند امور و مدیریت جامعه.
سوم؛
ثروت اندوزی و سیریناپذیری از داشتن دارایی که فساد مالی از سوی حکومتگران را بههمراه دارد. با زور و تزویر جامعه فقیرتر و حقیرتر میشود.
سرایندهی شاهنامه در بارهی این سه عامل چنین میگوید:
سرِتخت شاهان بپیچد سه کار
نخسین ز بیدادگر شهریار
دگر آنکه بیسود را برکشد
ز مرد هنرمند برتر درکشد
سوم آنکه باگنج خویشی کند
بکوشد به دینار بیشی کند
بدین ترتیب سه عامل؛
ستمگری، سفلهپروری،
فزونخواهی
🌷بیست و پنجم اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
#فردوسی
#حکومت
🆔 @bange_nay110