eitaa logo
‌ ✒️ باران قلم ✒️
786 دنبال‌کننده
368 عکس
14 ویدیو
1 فایل
🌺 چندی از نَم‌نَم‌هایِ ذهن و دل را اینجا می‌نگارم تا با نگاهِ زیبای‌تان پیوند بخورد 🌺 ✅ با شاعران ✅ با ادیبان ✅ در مسیر نویسندگی مشتاق نظرات و آسمانِ نگاه‌تان هستم: @Aftabehazer
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️ایستگاه آخر ✍ محمدجواد محمودی ...اتوبوس از اولین ایستگاه حرکت کرد، تمام صندلی‌ها پر شده بود و به ناچار وسط راهرو ایستادم. چند مقصد اول، همچنان به جمعیت اضافه می‌شد و من هم خسته‌تر، البته دیدن صحنه‌ی احترام نوجوان، که جایش را به پیرمردی عصا به دست داد، خستگی را از تنم به در کرد! هر چه ایستگاه‌ پایانی نزدیک‌تر می‌شد، شلوغی هم رو به خلوتی می‌رفت و از جمعیت کاسته می‌شد! کنار پیرمردی که از ایستگاه‌های اول، سرش را به شیشه‌ی اتوبوس تکیه داده بود، یک صندلی خالی شد و نشستم. هوا کم کم رو به تاریکی می‌گذاشت و فضا کمی دلگیر شده بود! پیرمرد که انگار از همان اول حرفی در دل داشت، رو به من کرد و با لحنی پدرانه گفت: «جَوون دیدی ایستگاه اول چقدر شلوغ بود؟!» گفتم: «بله پدرجان.» گفت: «می‌بینی الان که به آخر خط داریم می‌رسیم، چقدر خلوت شده؟!» من که از این سوال و جواب حسابی گیج شده بودم، گفتم: «بله؛ چطور مگه؟!» لبخندی روی لبش نشست و گفت: «آخرالزمان هر چی به ایستگاه‌های آخر نزدیک‌تر می‌شیم، آدمای بیشتری از قافله‌ی دین پیاده می‌شن! از علما شنیدم که حدیث داریم، دین نگه داشتن تو آخرالزمان مثل آتیش توی دست می‌مونه! پس تا جوونی مراقب خودت باش، و از کم شدن آدمای توی مسیر نترس...» من که حسابی از نگاه عمیق پیرمرد تعجب کرده بودم، یاد حدیثی (علیه‌السلام) افتادم که فرمودند: ⚠️به خدا سوگند شما خالص می‌شوید؛ ⚠️به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا می‌شوید؛ ⚠️به خدا سوگند شما غربال خواهید شد؛ 👈🏻تا اینکه از شما شیعیان باقی نمی‌ماند جز گروه بسیار کم و نادر!!! 💠 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
📰 در منتشر شد. 🔸حجاب علیه حجاب ✍️ علی کردانی 🔗حجاب چه سرنوشتی پیدا کرده و نگاه به حجاب و عملِ به آن چگونه است؟ 🔗خواسته یا ناخواسته حجاب را به بازی گرفته‌اند و از چادری بودن علیه حجاب بهره‌ می‌برند. 🔗خانم‌ها حجاب و عشق را معنا می‌کنند و به قاعده «یکی برای یکی» نه «یکی برای همه» پایبند می‌شوند! 🔗آیا چادرنما‌ها و حجاب‌استایل‌های امروزی غرض چادر و این دستور دینی را تأمین کرده‌اند؟ 🔗این‌که چرا در برخی موارد از چادر به شکل شایسته و هدفمند استفاده نشده، می‌توان این‌گونه تحلیل کرد.... 🔗باید در آموزش‌های ابتدایی و رسانه‌ای خود تجدید نظر کنیم. 📌برای مطالعه یادداشت 👈اینجا کلیک کنید. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔗در این یادداشت که درباره حجاب نوشتم؛ روی سخن درباره کسانی است که از حجاب سوء استفاده کرده‌ و آن را به بازی گرفته‌اند، مانند حجاب‌استایل‌ها؛ اما در آینده یادداشتی درباره انگیزه‌های بی‌حجابی و راه‌کارهای آن در جامعه خواهم نوشت؛ ان‌شاءالله. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
❗️بعضی‌ها مثل صفر آخر ریال هستند، حضور دارند ولی بی‌اثر؛ فقط باید به زحمت بیفتی در محاسبات حذفشان کنی! ✍️‌ محمدجواد محمودی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
▪️وای بر قلم وای بر قلمی که برای حسین‌علیه‌السلام ننویسد و خشک نشود؛ اگر در راه حسین قلم‌ها مانند قدم‌ها حرکت‌ نکنند، مدیون می‌مانند. مگر می‌شود قلمی داشت و اهل قلم بود؛ اما از «یگانه قلم عشق» چیزی ننوشت. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
من موافق حسین امّا مخالف مبارزه با یزید هستم! 💬کوفی‌زاده(ریپورتم) ✍️ محمدجواد محمودی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸ای کاش با تو بودم ✍ علی کردانی نوای «باز این چه شورش است» از بلندگوهای شهر شنیده می‌شود؛ حسینیه، پرچم و لباس مشکی به شهر حال و هوای دیگری می‌دهند و همگان خود را به عاشورای حسینی و کربلا می‌رسانند. در این بین کمتر کسی است که از دوست‌داران و عاشقان امام حسین‌علیه‌السلام باشد و در حال و هوای محرم به‌ویژه روز عاشورا جمله «یا لیتنا کنا معکم» را زمزمه نکرده باشد. امام حسین‌علیه‌السلام در واقعه کربلا از یک طرف نامه دریافت کردند و از طرفی برای برخی مانند بزرگان بصره نامه نوشتند که مرا یاری دهید، تا آن‌جا که به دنبال زهیر فرستادند و او را با خود همراه کردند. یاری دادن امام معصوم از بالاترین افتخارات هر مسلمانی است، چه رسد که در راه والاترین مخلوق عالم، بالاترین نعمت زندگی یعنی جان را رهایی دهی. در این‌جا سوال بسیار مهمی مطرح می‌شود که آیا میدان یاری امام حسین(ع) به پایان رسید؟ آیا دشمنان حسین و اسلام، همان عده، در همان زمان بودند؟ آیا یاری دادن معصوم تنها در نثار جان خلاصه شده است؟ سوالاتی که اگر پاسخ آن را بیابیم دیگر بهانه‌ای برای «ای کاش با تو بودیم» نخواهیم داشت. همه می‌دانیم که یاری دادن به معنای همراه شدن و هم‌مسیر شدن است؛ بنابراین یاری دادن و هم‌مسیری، یک کار عملی است نه فقط آرزو؛ هرچند که آرزوها و نیت‌ها مقدمه یاری محسوب می‌شوند. _امروز آیا مجلس روضه گرفتن به معنی برپایی خیمه اباعبدالله نیست؟ _آیا نام‌گذاری بچه‌های‌مان به علی، فاطمه، حسن و حسین زنده نگه‌داشتن نام آن‌ها نیست؟ _آیا کار علمی کردن برای برطرف کردن شبهات، مبارزه در برابر دشمنان سیدالشهداء نیست؟ _آیا پول خرج کردن برای روضه‌ها و توزیع نذری بین مردم و فقرا، در دل نهادن عشق حسین نیست؟ _آیا تشویق فرزندان‌مان به شرکت در دسته‌های عزاداری، هیئات و مسجدها افزودن به سربازان حسین نیست؟ _آیا گوش فرا دادن به حرف‌های کسانی که می‌خواهند به هر بهانه‌ای مردم را از مجالس و برنامه‌های‌ اباعبدالله دور کنند، گوش دادن به آوای شیطان نیست؟ امروز در هر زمان و مکانی امام حسین‌علیه‌السلام ما را می‌خواند؛ تنها باید به نوای «هل من ناصرش» گوش جان بسپاریم. برخیز و امامت را یاری بده. https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸مقتدا عالم همه خاک کربلا بایدمان پیوسته به لب خدا خدا بایدمان تا پاک شود زمین ز ابنای یزید همواره حسین مقتدا بایدمان ✍ سیدحسن حسینی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
آب، نام عباس می‌شنود؛ آب می‌شود... ✍️ محمدجواد محمودی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
📆 سه‌شنبه 18 مرداد 1401 در وطن امروز می‌خوانیم: 📂 🖌 ▪️تحلیلی بر «اشک‌های روضه» http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3549/1/251682/0 روزنامه وطن امروز
▪️در کار ما باش، حسین جان بغض صحرای کربلا مرا پابرهنه کرده؛ پابرهنه و پیاده در راه عشق قدم می‌گذارم و دل به زینب می‌سپارم! امان از دل زینب... ای کاش، کاش‌های ما واقعی می‌شد و «یا لیتنا کنا معک» را در شب عاشورا به پایت زمزمه می‌کردیم و اشک‌های ما در آن شبی که بیعت برداشتی برای تو خون می‌چکید. گودی قتلگاه، نفس‌های‌مان را به شماره انداخته و لحظه وصالت امان‌مان را بریده و قصه «سری به نیزه بلند است در برابر زینب.....» آتش‌مان زده و خواب از چشمان‌مان ربوده است. با غصه «العطش العطش» از دنیا سیر شدیم و هر چه در دنیا می‌خوریم از بی‌امامی و غم غیبت است! امید فردای‌مان پناه توست، که پناه ما خدای توست. دنیایی که تو را نخواهد دنیا نیست و دنیایی که تو را در تنهایی کربلا چنان کرد، جهنم باد! حسین جان به‌ جانِ مادرت خواهش‌های ما را به قدم‌های ما و قدم‌های ما را به کربلا برسان. شاید سال بعدی در کار نباشد؛ هم‌اینک در کار ما باش؛ ای آقای شهیدان و ای آقای بهشت. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸ایستگاه تفکر لباس زیبای شب، ایستگاهی از تفکر خلقت و شب‌هنگام مناسب چنین کاری است؛ چرا که تفکر، زمینی هموار و آرام می‌خواهد. شب نماد تنهایی و تفکر سرآمد هر عملی است. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
▪️شروع حسین زیباتر از فاصله نجف تا کربلا فاصله‌ای نیست؛ فاصله‌ای که مأموریتش وصل‌ کردن است؛ دل‌ها را به هم و اشک‌ها را به دریا می‌رساند. با شروع حسین ظاهر و در حریم حسین کامل می‌شود؛ اربعین روایتی از شروع حسین است؛ حسین تازه شروع شده است. ✍ علی کردانی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
درنگی بر درگذشت مهسا امینی؛ مرزبندی‌ و مطالبه‌گری 🔹ماجرای درگذشت خانم مهسا امینی باعث تاثر هم‌وطنانمان شده است؛ درباره این موضوع در ۲ سطح می‌توان تأمل کرد؛ نخست: «مصداق» خانم مهسا امینی است و دوم: مسائلی که حول و حوش آن شکل گرفته است. درباره بخش نخست،‌ یعنی این مصداق، نه باید مرعوب بود و نه اصطلاحاً ماله‌به‌دست. 🔹ارزش‌های جمهوری اسلامی آنقدر عظیم است که نیازی به پنهان‌کاری و محافظه‌کاری در این باره ندارد. به هر حال یک «انسان» بدون آنکه اسلحه‌ای به دست داشته باشد، در یک مرکز مربوط به نیروی انتظامی فوت کرده و ابهاماتی راجع به آن در افکار عمومی به وجود آمده است؛ جمهوری اسلامی که صدها نفر از بهترین جوانانش به عنوان مدافعان حرم در منطقه جنگیدند تا زنان و کودکان از مذاهب و قومیت‌های مختلف، از اهل سنت گرفته تا شیعه و حتی ایزدی‌هایی که به حجاب و اسلام قائل نیستند، اسیر و رنج‌کش آدم‌کش‌های به ظاهر‌مسلمان داعشی و طرفداران آمریکایی و سعودی‌اش نشوند، قاعدتاً جلودار مطالبه بررسی دقیق فوت خانم امینی است و در این بین هیچ عبارت و اصطلاحی از بدحجاب تا شل‌حجاب و هنجارشکن و ریاکاری رسانه داعشی اینترنشنال و امثالهم نمی‌تواند مانعی از رسیدگی به این مسئله انسانی باشد. که اگر بود، جوان واقعاً حزب‌اللهی، جان خود را سپر ایزدی‌ها و مسیحی‌ها نمی‌کرد؛ ولی کرد. 🔹بنابراین آنها که تصور می‌کنند با عباراتی مثل بدحجاب، می‌توان چنین وظیفه‌ ذاتی و قطعی را جارو کرد و زیر فرش برد، هرچه باشند و هر ظاهری داشته باشند، انقلابی نیستند. 🔹اما در عین حال نباید «مرعوب» بود؛ مرعوب شدن می‌تواند دو جنس داشته باشد، نخست اینکه به شیوه رادیکال‌های آن سو، بدون بررسی کامل و دقیق، از همین ابتدا حکم کامل و قطعی صادر کنیم و دوم اینکه به خاطر غمِ مصداق، ارزش‌ها را منکر شویم. 🔹این موضوع امّا در سطح «مسئله»، همچون مصداقهای مختلف، میان جمهوری اسلامی و طرفدارانش با منتقدان و معاندانش مناقشات ومباحثاتی را پدید آورده است؛ مباحثاتی که از ۱- اصل گشت ارشاد، تا ۲- ورود انتظامی حکومت به حفظ ارزشها، تا ۳- اساسِ وظیفه حکومت‌ها در قبال ارزشها، تا ۴- مطلوب یا نامطلوب بودن جمهوری اسلامی، و حتی ۵- خود اسلام را می‌تواند شامل شود. در اینجا دو نوع مواجهه وجود دارد؛ در سطح تئوریک می‌توان درباره همه‌ی این ۵ موضوع و حتی اساساً اصل وجود خدا هم نشست و بحث کرد و چیز عجیبی نیست، اما آنگاه که به سطح «عمل» می‌رسد، قاعدتاً طرفداران جمهوری اسلامی با دیگران مرزبندی‌هایی دارند و این قابل کتمان و عدول نیست. 🔹طرفداران اصولی جمهوری اسلامی‌ به استدلال‌‌های متعدد می‌دانند و ابایی از گفتن آن ندارند که حکومت‌ها در قبال حفظ ارزشها و نرم‌های اجتماعی وظایف روشنی به عهده‌ دارند و در کنار همه کارهای فرهنگی، همچون همه‌جای دنیا ورود انتظامی به حفظ ارزشها بدیهی است؛ حتی حکومت‌های لیبرال و سکولار که ظاهراً عنوان می‌کنند طرفیتی در ارزشها ندارند-که در واقع دارند- باز هم از «حدود»ی مخافظت می‌کنند و برای این موضوع می‌توان مصداق‌های بسیاری ذکر کرد. 🔹بنابراین مرزگذاری عملی در این مسئله را نباید با محافظه‌کاری یکی دانست. با این حال، اینکه ورود انتظامی به حفظ ارزشها دقیقاً چه مصداقی دارد می‌تواند محل گفتگو باشد. آیا برخی رفتارها در گشت ارشاد مصداق درستی از عمل به این مسئله است؟ حتما‌ً باید در این باره باب گفتگوی اجتماعی و نخبگانی باز باشد. اینکه همه‌ی آن‌چیز که الان به عنوان «گشت ارشاد» مطرح است را آیه‌ی نازل درباره نحوه ورود انتظامی به حفظ نرم‌ها بگیریم، قاعدتاً نمی‌تواند درست باشد. 🔹در این باره گارد پلیس باید باز باشد؛ همچنانکه اصلِ مخالفت با وظیفه دولت‌ها در حفظ نرم‌ها، رویکردی رادیکال است و باید بر اساس آن مرزبندی کرد، عدم «روزآمدی» و «دقت‌نظر» در شیوه‌های مواجهه هم می‌تواند بی‌نتیجه باشد. نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر، غیر از بررسی جدی و شفاف مصداق پیش آمده، باید رویکرد مثبتی در قبال گفتگوهای نخبگانی و اجتماعی در این باره داشته باشند و اگر برخی شیوه‌ها پاسخ مناسبی نداده، آن را تغییر دهد. @TasnimNews ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌 🔹 6 قطره از اقیانوس بی‌کران حماسه اربعین https://kayhan.ir/fa/news/249916 تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
▪️حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: "أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّه الْمُتَأَسِّي بِنَبِيِّه والْمُقْتَصُّ لأَثَرِه" محبوب‌ترین بندگان نزد خداوند کسی است که از پیامبرش پیروی کند و گام بر جای قدم او بگذارد. نهج‌البلاغه، خطبه160 ▪️سالروز رحلت جانسوز حضرت خاتم‌الانبیاء محمد مصطفی "صلی‌الله‌علیه وآله" و شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی‌ علیه‌السلام تسلیت باد. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
✏️تصمیم‌گیر باش؛ نه گیرِ تصمیم‌ها... ✍️ محمدجواد محمودی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9