eitaa logo
‌ ✒️ باران قلم ✒️
774 دنبال‌کننده
368 عکس
14 ویدیو
1 فایل
🌺 چندی از نَم‌نَم‌هایِ ذهن و دل را اینجا می‌نگارم تا با نگاهِ زیبای‌تان پیوند بخورد 🌺 ✅ با شاعران ✅ با ادیبان ✅ در مسیر نویسندگی مشتاق نظرات و آسمانِ نگاه‌تان هستم: @Aftabehazer
مشاهده در ایتا
دانلود
⚽️ رشد فرهنگی با فوتبال فوتبال رشته‌ای است که دنبال‌کنندگان آن بیش از سایر رشته‌هاست و تنها ورزشی است که در ساده‌ترین قالب ممکن می‌توان به آن پرداخت، حتی با دو سنگ و یک توپ ساده. این ورزش، محبوب دل آقا و خانم، پیر و جوان و بزرگ و کوچک است؛ طرفداران آن سر از پا نمی‌شناسند و برای دیدن بازی تیم محبوبشان هر جا که باشند خودشان را می‌رسانند. چنین گوی و میدانی با چنین میزانی از علاقه‌مندی ما را به تفکر و تحلیل میدان سبز می‌کشاند؛ تحلیلی که در دل آن رشد فرهنگی و اجتماعی نتیجه دهد. بازی‌کنان، مربیان و برپاکنندگان اگر به این باور برسند که از ورزش به ویژه فوتبال می‌توان به انتشار الگوهای اخلاقی و فرهنگی رسید، نگاه منفعت‌طلبانه و خودپسندانه باید رخت ببندد. ظرفیت الگوسازی و الگو‌دهی در مستطیل سبز بیش از آنی است که فکرش را بکنیم؛ چنان‌چه مسئولان برگزارکننده بدانند که در هنگام برگزاری یک مسابقه ۹۰ دقیقه‌ای، نوجوانان و جوانان چه به صورت خودآگاه و ناخودآگاه الگویاب هستند. اگر آماری از میزان الگو‌پذیری داشته باشیم و در کنارش دوست‌دار فرهنگ و دلسوز جامعه باشیم، برنامه‌ریزی ما جان می‌گیرد؛ برای نمونه؛ وقتی مدل موی یک بازی‌کن هم از نظر ببیندگان دور نمی‌ماند و الگوی دیداری در حقیقت به الگوی عملی گره می‌خورد، می‌توان به عمق مسأله پی برد؛ دغدغه‌مندان و برنامه‌دهندگان فرهنگی و تربیتی نباید مستطیل سبز را فراموش کنند؛ منظور از مستطیل سبز ۹۰ دقیقه به علاوه هزاران دقیقه است، چرا که دنبال‌کنندگان فوتبالی فقط به تک مسابقه توجه نمی‌کنند بلکه در مواردی زندگی اقتصادی و رفتاری بازی‌کن را پی‌گیری و خود را به آن نزدیک خواهند کرد. در صورتی که نوجوان ما نتواند از الگوی حقیقی و صحنه دیداری، تطبیقی صحیح دریافت کند، دچار سردرگمی خواهد شد؛ مخاطبان اگر نتوانند برداشت و تحلیلی صحیح از میدان فوتبالی داشته باشند، میدان زندگی‌شان را می‌بازند. این‌جاست که برپاکنندگان این رشته جذاب باید تلاش کنند تا سکانس‌های اخلاق‌مدارانه و عزت‌مندانه بیش از پیش رقم بخورد؛ بیننده و تماشاگری که در یک مسابقه فوتبالی چندین بار سکانس بلند کردن بازی‌کن روی زمین افتاده و بیرون انداختن توپ برای رسیدگی به همان بازی‌کن را ببیند، به صورت ناخودآگاه هم که شده، گزاره اخلاقی «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» و گزاره اخلاقی «از خودگذشتگی» در ذهن او نقش می‌بندد و چنین گزاره‌ای می‌تواند در تثبیت رویکردهای اجتماعی موثر باشد. 🔗تطبیق‌سازی مفاهیم دیگر فرهنگی؛ ۱: دلجویی از حریفی که در بازی فینال شکست خورده است = اهمیت دادن و رسیدگی به غم انسان‌ها ۲: در بازی جوانمردانه، توپ به اشتباه وارد دروازه حریف می‌شود و سپس به خودت گل می‌زنی = صداقت رفتاری ۳: عدم ناراحتی از تعویض = مهم بودن جمع نه خود ۴: تا دقیقه آخر به دنبال گل زدن = تلاش برای هدف ۵: دفاع از تک گل = حفظ داشته‌ها ۶: پاس‌کاری فراوان = تقدم کار جمعی بر فردی بنابراین می‌توان پیام‌های فرهنگی و اجتماعی را از فوتبال استخراج کرد و رفته‌رفته آن مفاهیم فرهنگی را تشریح و تبیین کرد. البته می‌توان از فرهنگ ملت‌ها پا فراتر گذاشت و به توسعه فرهنگ دینی از طریق فوتبال اندیشید، که البته پیش‌نیاز چنین ترویج مهمی آن است که ارزشِ ارزش‌ها و باورهای دینی در دل بازی‌کنان، مربیان و به ویژه برگزارکنندگان نهادینه شده باشد. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸مدیریت فردی انسان زمانی می‌تواند در مدیریت خانواده و فرزندان خود موفق شود که در ابتدا توانسته باشد خود و اخلاق خودش را مدیریت کند. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸فریاد بی‌صدا فریاد را به هیاهو می‌شناسند؛ فریاد‌ها دارم که جنسی از سکوت دارد و بالی چون کبوتر بسته! ✍ ع.کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
📌اطلاعیه در کانال «باران قلم» نکات و مطالب نویسندگی هم قرار خواهد گرفت. https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
📌شبه‌جمله‌ دعایی «ان‌شاءالله» 🌳 در فارسی امروز «ان‌شاءالله» با نُه صورتِ املایی نوشته می‌شود: ان‌شاءالله، انشاءالله، انشاالله، انشالله، انشااله، انشاله، ایشالله، ایشالا، ایشالاه. 🌳«ان‌شاءالله»، دراصل، جمله‌ای دعایی‌ا‌ست که معنای دقیق آن این است: «اگر خدا بخواهد.» صورت املاییِ درست و گویای آن همان «ان‌شاءالله» است که اجزای تشکیل‌هندهٔ آن در عربی: «اِنْ + شاءَ + الله» است. یعنی: «اگر خدا بخواهد» (اگر خدا خواست). 👈 پس شکل نوشتار صورت‌های دیگر، درست نیست؛ بلکه گاه معنایی غلط پیدا می‌کند. 🌳نوشتنِ سه‌نقطه به‌جای «الله»، نه‌ تنها هیچ ضرورتی ندارد، بلکه معمولاً نشانهٔ راحت‌طلبی و کم‌کوشی‌ ا‌ست. 💠 منبع: کانال https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💻 سایت خبرگزاری رسمی حوزه 📒 رشد فرهنگی با فوتبال ✍️ نویسنده: علی کردانی بخوانید 👇 https://hawzahnews.com/xbnFd ⚽️ ⚽️ ⚽️ ⚽️ ⚽️ ⚽️ ⚽️
🔸بالکن آرامش نیمه‌شب‌ها در بالکن تنهایی، به شهر و چراغ‌های زیبای شب خیره می‌شوم؛ سکوت شب، چشم‌نوازی چراغ‌های دور و البته صدای گذر ماشین‌ها حس خاصی دارد، انگار که دنیا آرام و همه چیز به راه است! اما با خود که می‌اندیشم؛ دنیا از دور ظاهری زیبا دارد ولی فردا که می‌شود و به متن شهر که می‌روم، می‌بینم چه دنیای بدی شده، کسی به کسی رحم نمی‌کند و کسی به فکر کسی نیست مگر اندکی! چراغ‌های آرامش شب، جای‌شان را به خاموشی‌های مردانگی می‌دهند؛ روزها که می‌شود، دلم برای چراغ‌ها و آرامش لحظه‌ها تنگ می‌شود؛ انگار چراغ‌های شب با تو حرفی داشت از جنس تنهایی و آرامش؛ بر بالکن تنهایی شب سوار می‌شوم، در خیالم پیاده به شهر سفر می‌کنم و دل به آسمان مهتابی و چراغ‌های شهر می‌سپارم. هر چه روشنایی شب را یاد می‌کنم، رنگ و بوی تاریکی‌ها برایم می‌میرد. من اینجا در بالکن خانه همچنان به شب‌ها فکر می‌کنم. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
📌یادداشت آسیب‌شناسی «مدیریت بی‌واسطه» در سایت خبری صدای حوزه: 👇👇👇👇👇 http://v-o-h.ir/?p=24162 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @baraneghalam
🌼 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیهما السلام‏ مَنْ‏ أَقَامَ‏ فَرَائِضَ‏ اللَّهِ‏ وَ اجْتَنَبَ‏ مَحَارِمَ‏ اللَّهِ‏ وَ أَحْسَنَ الْوَلَايَةَ لِأَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّ اللَّهِ وَ تَبَرَّأَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلْيَدْخُلْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةِ شَاءَ. امام صادق علیه السلام فرمودند: 1. هر كه واجبات خدا را انجام دهد. 2. و از محرمات خدا پرهیز کند. 3. ولایت اهل بیت پیامبر اسلام علیهم السلام را به نیکی بپذیرد و متعهد به آن باشد. 4. از دشمنان خداى عز و جل بيزارى جوید. در این صورت می‌تواند از هر كدام از هشت درب بهشت كه می خواهد وارد شود. الأمالي( للصدوق)؛ ص474 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔔 مردم بیدار، سیاست بیدار عرصه سیاست در روزگار مدرنیته دستخوش تغیّر و گاهی سردرگمی قرار گرفته است؛ متاسفانه خصلت سیاست خود‌فراموشی، مردم‌فراموشی و منفعت‌گرایی است. سیاست در بسیاری موارد نه تنها لباس خدمت نپوشاند بله لباس تزویر و دنیا‌طلبی به خود گرفت؛ لباسی که فقط برای جش‌های اشراف مناسب است؛ سیاست، با چنین حال و روزی درمان که هیچ، شوک دائم می‌طلبد تا مگر کمی به هوش آید. در چنین شرایطی اگر دولت‌ها و آدم‌های صالح بخواهند قدمی در خدمت دین و مردم بردارند، چه‌بسا دچار مشکلات عدیده و پیچیده شوند؛ یکی از این مشکلات، مسئولان و آدم‌های بد، و بدتر از آن، وجود آدم‌های خوبی است که «راه و چاه» گم می‌کنند و در شلوغی کار و غلبه هوس، خود و دیگران را فراموش می‌کنند. این‌جاست که هیچ مسئولی از وسوسه شیطان و هوای آدمی در امان نمی‌ماند و همواره «مار خوش خط و یالِ سیاست» او را به سوی خود می‌خواند! پرسش این‌جاست؛ خصلت سیاستی که حتی خوب‌ها از آن در امان نیستند چیست؟ و چگونه می‌توان دوایی برای «نامُردگی» و «زنده‌مانیِ» سیاست‌مداران یافت؟ در چنین حال و هوایی مردم می‌توانند به داد سیاست و سیاست‌مداران برسند و با نظارت، مطالبه و اعتراضی که قالب امر به به معروف و نهی از منکر داشته باشد، زنگ هشدارِ غفلت سیاسیون بشوند. گاهی مسئولی به خواب ناز می‌رود و یا به مدیر، رئیس دولت و بالادستی خود اطلاعات نادرست می‌دهد؛ این‌جاست که مردم باید در صحنه باشند و خودشان آمار و ارقام و یا تصمیمات نادرست را از مجرای صحیح پی‌گیری کنند. بنابراین سیاست خفته را ظرفیتی به نام «مردمِ بیدار» پوشش خواهد داد؛ هرگاه مردم بیدار باشند، سیاست‌مداران جرأت «خاموش‌باش» و «غفلت» به خود نخواهند داد و البته که بیداری مردم هیچ‌گاه به معنی بی‌احترامی و سلب امنیت اجتماعی نیست، بلکه به معنی پی‌گیری و کنش‌گری است. بی‌شک یکی از جلوه‌های «مردمِ بیدار و ناظر» رسانه‌ها هستند؛ فضای مجازی و روزنامه‌ها نباید در باتلاق تعریف‌گرایی، تخریب‌گرایی، تعصب و جناح‌خواهی فرو روند؛ فارغ از آن‌که چه گروه و اشخاصی بر سر کار هستند، باید حقیقت را یافت و سیاست‌مداران را با «خط‌کش حق» در مدارِ تحلیل آورد و از درد دل مظلوم و مردمی که حق‌شان پایمال شده است فریاد سر داد. «مردم بیدار» «سیاست بیدار» رقم می‌زنند و «سیاست بیدار» در عرصه خدمت خواهد ماند. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹باران آمد دوباره آمدی؛ این‌بار چه بی‌خبر و چه زیبا شروع کردی؛ نه کم بودی که دلم دوباره تنگ شود، نه زیاد بودی که از تو گله کنند! خوش آمدی؛ با تو بودن حس زیبایی دارد؛ وقتی می‌بینمت ناگهان یاد «او» می‌افتم، همو که رحمتش را می‌خواهم و آمرزش را از آسمانش به انتظار می‌کشم؛ انگار تو جلوه‌ای از خواهش من بودی که وجودم را نوازش کردی. آری؛ تو رحمت خدایی که در تنهایی مرا در برمی‌گیری؛ ببار که باریدنت را دوست دارم. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
در این کانال یادداشت و کوتا‌ه‌نوشت تربیتی، سیاسی، احساسی، ادبی و فرهنگی می‌خوانید. 🌹 ✍ 🌹 ✍ 🌹 ✍ 🌹 ✍
🍀 برگ پاییز خش‌خش برگ‌های پاییزی با قدم‌های خسته و آرام می‌تپد و من زیر باران هنوز هم نشسته‌ام؛ چشمه زلال، جوی روان و آبشار می‌خواهم تا کمی زیر چتر درختان، آرامش بهشت و نغمه‌ بهشتیان را آرزو کنم. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸سه سَدِّ دانایی «دانا می‌داند و می‌پرسد ولی نادان، نمی‌داند نمی‌پرسد!» بی‌تردید بخش مهمی از دانستن با پرسیدن تحقق می‌یابد و پرسیدن ذهنی «جسور» ، «نیازمند» و «متواضع» می‌خواهد؛ ذهنی که از پرسش «خجالت» می‌کِشد به انزوای اطلاعاتی کشانده می‌شود و انزوای اطلاعاتی آسیب‌های روانی به دنبال دارد؛ همچنین افرادی که همیشه و در همه زمینه‌ها «احساس بلد بودن» دارند، همان کسانی هستند که نمی‌دانند؛ نادانی، نارسایی ایجاد می‌کند به این معنا که ذهنِ نادان عملکرد «ندانی» و «پرسش» را انتقال نمی‌دهد و انتقال ندادن همان نارسایی ذهنی است که از آن به «احساس بلد بودن» یاد کردیم. در این رابطه مَثَلی هست که می‌گوید؛ «دانا هم داند و هم پرسد، نادان نداند و نپرسد». همچنین است تکبّر؛ خصلت تکبر «برتر‌بینی» و «کوچک‌بینی» است؛ خودت را برتر و دیگری را کمتر می‌بینی و چنین حالتی از فضای علم و دانایی فاصله زیادی دارد، چرا که در میدان علم‌آموزی گاهی جوان‌تر از تو، گاهی فرزند تو و گاهی شاگرد تو، بر تو برتری دارد؛ بنابراین آدم «فاقد تواضع» از زانو زدن در مقابل دیگری پرهیز دارد و پذیرش دیگران برایش دشوار می‌شود، پس همیشه در نادانی به سر می‌برد. در این باره روایتی از امیرمؤمنان (ع) در «کافی» نقل شده است: «کَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) يَقُولُ يَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ الْعِلْمَ ذُو فَضَائِلَ كَثِيرَةٍ فَرَأْسُهُ التَّوَاضُعُ...؛ اى جوياى دانش؛ دانش فضيلت‌هاى بسيارى دارد که رأس و سَر آن تواضع است.» تجربه نشان داده کسانی که می‌پرسند، همواره بر خلأهای فکری و ارتقای ذهنی خود آگاهی دارند و این آگاهی آنان را در صف عاقلان نشان خواهد داد. «سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ ع هَلْ يَسَعُ النَّاسَ تَرْكُ الْمَسْأَلَةِ عَمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ فَقَالَ لَا؛ از حضرت ابوالحسن علیه‌ السلام سؤال شد که؛ مردم را می‌رسد که از آنچه نیاز دارند نپرسند؛ فرمود: نه.» بنابراین «خجالت» ، «احساس بلد بودن» و «خود‌برتر‌بینی» آدمیان را در باتلاق «جهالت» ، «عُجب» و «تکبّر» فرو خواهد برد. ✍ علی کردانی ---------------------------------------------- منابع: ۱: کافی، ج ۱، ص ۴۸، ح ۲ ۲: اصول کافی، ج ۱، ص ۳۵، ح ۳ https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸گذر کن ساده‌تر و بهتر از گذر و گذشت واژه‌ای نیافتم؛ گذشت مهربانی و رفاقت می‌آورد و آدمی را عزیز می‌کند. بگذر تا خدا از تو بگذرد. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔹جهانِ بی‌جان بیا غم دارم از هر سوی هستی تو بودی بر دل و جانم نشستی کم و کم دارم از اخلاصِ عالی منم از علم و از عشقِ تو خالی به روی ماه تو فهمیده‌ام من که از دنیا فقط غم دیده‌ام من به حکمِ آسمانها ابر و ابرم ولی من منتظر در حالِ صبرم نه من، عالَم دگر افتاده از پا بیا سامان بده از نو جهان را اگر دنیا بماند دستِ خالی دگر عقبی ندارد رنگ و حالی بیا تا غصه ها درمان بگیرد بیا تا جسمِ دنیا جان بگیرد زمین دیگر برایم جا ندارد بیا تا آسمان بر من ببارد به شهد عشق تو پروانه‌ام من که عمری بر در این خانه‌ام من ✍️ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔹پروفایل پُر سر و صدا! ✍️ علی کردانی امروزه شبکه‌های مجازی جزء پرکاربردترین‌، جذاب‌ترین و در مواردی پرخطرترین رسانه‌ها محسوب می‌شود؛ فضایی که بیشترین بخش‌های زندگی را سهم خود کرده و سایه بی‌رمقی و کم‌رونقی را بر دیگر عرصه‌های زندگی افکنده است. از این رو بخواهیم یا نخواهیم ماجراجویی فضای مجازی به اتاق زیبای زندگی رسوخ کرده است، این وضعیت حتی جمع‌ خانوادگی و خلوت‌ همسرانه را نیز ویران کرده است! فرصت‌های با هم بودن دود هوا شده است، دودی که به زودی به چشم اطرافیان هم می‌نشیند! صحبت در مورد این فضا بسیار و فرصت برای جلوگیری از قتلگاه جوانان اندک است؛ در این مجیزه می‌خواهیم به ساده‌ترین، کوچکترین و پردیدترین قطعه از پازل مجازی بپردازیم که نامش «پروفایل» است. پروفایل نماد روحیات، منش و اهداف صاحبانشان است که متاسفانه این دایره کوچک تبدیل به جذب‌گرایی و زیبا‌آرایی شده است؛ البته که زیبا‌آرایی و زیبا‌خواهی کار پسندیده‌ای است، آن‌جا که بجا باشد و با هویت اسلامی و ملی همخوانی داشته باشد. متاسفانه ماجراجویی «دایره‌های کوچک» انتهایی ندارد، دایره‌ کوچک همان پروفایلی است که حتی برخی متدینین را هم سمت و سو داده است؛ به طوری‌که با انواع ژست‌ها، مثلاً؛ چادر براق، نشستن پُر ناز، برجستگی ساعت مچی، پوشش‌های رنگارنگ و... سعی در مخاطب‌گیری دارد و دایره‌ کوچک دیگر چشمان هیزی است که در تیزی گوی سبقت را ربوده است. شاید از دیگرانی که ادعایی ندارند انتظاری نباشد اما از افراد و منش‌های مذهبی این انتظار بجاست که فضای مجازی را مملو از عطر خداخواهی کرده و از رنگ و بوهای دنیایی در این فضاها دوری کنند و بدانیم که جذب هدفمند راه‌های متین‌تر و بهتری دارد و نیازی به تمسک به رنگ‌های دنیوی برای جذب نیست، به‌ویژه آنکه گاهی خودِ جذب دارای اشکالات جدی می‌شود؛ مثل جایی که شخصی در تلاش است تا افراد را به خودش جذب کند نه به محتوا و معنای صحیح؛ در صورتی که می‌توان از «پروفایل» برای ترویج دین و خوبی‌ها بهره برد؛ پروفایل یا پیجی که دربردارنده عکس حرم یکی از معصومین علیهم‌السلام یا زائران حرم است در حقیقت نماد شیعه را به رخ می‌کشاند، چرا که شیعه در جهان به زیارت شناخته شده است، یا پروفایل و صفحه‌ای که عکس شهید را انعکاس داده است در حقیقت مروّج فرهنگ جهاد و شهادت بوده است؛ برخی پروفایل‌ها نیز نماد قدرت، نماد اخلاق و ... تلقی می‌شوند. بنابراین تأثیر عکس پروفایل بر مخاطبان قابل انکار نیست، به‌ویژه اگر برای مخاطبان ناشناس هم باشد؛ آدم‌هایی که دارای اهداف والا هستند و اهتمام جدی به توسعه اخلاق و تأثیر کنش‌گرانه در فضای مجازی دارند، از «پروفایل» بالاترین بهره‌بری را انجام می‌دهند تا منش اخلاق‌مدارانه و خداپسندانه را به اشتراک بگذارند. کاش می‌شد در فضای مجازی زیبا اما ساده گام برداشت تا پرو‌فایل‌های ما رنگ و بوی خدا داشته باشد، همچنین پیام‌ها و کنش‌های ما. https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9