eitaa logo
باور
4.1هزار دنبال‌کننده
380 عکس
38 ویدیو
7 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔹خدا برای تربیت و پرورش جان انسان‌ها دو برنامه تشریعی و تکوینی دارد و در هر برنامه، شدائد و سختی‌ها را گنجانیده است. 🔸در برنامه تشریعی، عبادات را فرض کرده و در برنامه تکوینی، مصائب را در سر راه بشر قرار داده است. 🔹روزه، حج، جهاد، انفاق، نماز، شدائدی است که با تکلیف ایجاد گردیده و صبر و استقامت در انجام آن‌ها موجب تکمیل نفوس و پرورش استعدادهای عالی انسانی است. 📚 مجموعه آثار، جلد۱، صفحه۱۷۸ 🔹اسلام چون می‌خواهد مخصوصاً عبادت هم یک اثر خاصی از نظر تربیتی داشته باشد، چیزی را که به عبادت ربط زیادی ندارد ولی در تعلیم و تربیت مؤثر است در لباس عبادت پیاده می‌کند و در ضمن آن می‌گنجاند. 🔸مثل مسئله‌ غسل، مسئله‌ وضو، دائم الوضو بودن، دائم الطّهاره بودن- که یکی از سنتهای اسلامی است- و غسلهای مستحبی به عناوین مختلف...این خود یک برنامه نظافت است در ضمن عبادت. 📚 تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه۱۲۷ 🕋 1⃣ ✍ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 یکی از ظرفیت‌های تربیتی کارگاه‌های هنری، کمک به آزادی متربی از موانع رشد و تربیت است. 💢 اما کارگاه هنری چه موانعی از رشد متربی را تضعیف می‌کند؟ 1⃣ غرور: متربی برای بهتر شدن آثار هنریش مجبور است که شاگردی کند، به این ترتیب با مرور زمان می‌توان غرور را در او ریشه‌کن کرد. 2⃣ تنبلی: کسی که تنبل است در راه هنر مورد علاقه‌اش با تشویق مربی اهل تلاش می‌ شود و از روحیه تنبلی دور می‌گردد. 3⃣ خودخواهی: فرد خودخواه و خودمحور در کارهای هنری و جمعی مجبور به همکاری با دیگران می‌شود و متوجه می‌شود توجه به حرف دیگران می‌تواند برای او نتایج خوبی به دنبال داشته باشد. 📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ 🎨 3⃣ 🧩 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باور
. 🔹خدا برای تربیت و پرورش جان انسان‌ها دو برنامه تشریعی و تکوینی دارد و در هر برنامه، شدائد و سختی‌ه
. 👈 بعد از آنکه کلام شهید مطهری را درباره جایگاه عبادت در تربیت خواندیم، نوبت به مساله اصلی می‌رسد. ❓فرمول و قاعده اصلی برای فرزندان و متربیان چیست؟ ✅ نماز، روزه، قرائت قرآن و دیگر عبادات، اعمال دینی بوده و مانند دیگر دستورات دین، برای ایجاد و تقویت آنها باید مقدماتی را طی کرد. 👈 اندیشمندان متعددی به این بحث پرداخته‌اند که نمونه‌هایی از آنها به مرور تقدیم شما خواهد شد. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹 عدّه‌ای از روی کج‌فهمی یا از روی غرض، این‌طور وانمود می‌کنند که دین عبارت است از یک سلسله ممنوعیتها و محدودیتها - بکن، نکن؛ بخور، نخور - دین را این‌گونه معرفی می‌کنند. دین این است!؟ این غیرمنصفانه‌ترین و عامیانه‌ترین نگاه نسبت به هر دینی، به‌خصوص دین اسلام است. 🔸 دین در درجه اوّل، یک معرفت و یک شناخت است؛ شناخت نسبت به این عالم، نسبت به انسان، نسبت به مسؤولیت، نسبت به مسیر و راه و هدف؛ مجموعه این معرفت‌ها پایه دین است... 🔹 دین در آغاز، یک جهان‌بینی است...این پایه است. بعد بر اساس این، یک مجموعه بنای زندگی به وجود می‌آید؛ زندگی فرد، زندگی جمع. البته در زندگی فرد، تکلیف هست؛ در زندگی جمع هم تکلیف هست. تکلیف، از «کُلفَت» است؛ یعنی سختی. هر تکلیفی، نوعی سختی دارد. 🕋 2⃣ 🎤 | دیدار با جمعی از جوانان اردبیل ۱۳۷۹/۵/۵ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 به فرزندانتان برسید؛ «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ». حق نداریم فرزندان را رها کنیم. سعی‌تان این باشد که ایمانشان را حفظ کنید. 🌾 کاری نکنید که ایمان جوانتان...به مبانی شما متزلزل شود. گاهی انسان با دست و زبانِ بی‌مهار و بیرون از کنترل و با عمل غلطِ خودش کاری می‌کند که جوانِ خود را از دین و مبانی دینی و اعتقادات و اصول دور می‌کند؛ او را بی‌اعتقاد می‌کند. 💠 گاهی با سختگیری‌های بی‌جا - که بنده به سختگیری‌های بی‌جا اصلاً توصیه نمی‌کنم - و گاهی هم با برخورد تند و تلخ و ترش، بعضی‌ها بچه‌ها را زده می‌کنند. 🌾 بعضی هم از آن طرف با بی‌مبالاتی‌ها و لاابالی‌گری‌ها و امکانات بی‌حساب در اختیار بچه‌ها گذاشتن و از هر غلطِ آنها با اغماض چشم‌پوشی کردن، بچه‌ها را با دست خود طرد می‌کنند؛ در نتیجه بچه فاسد و خراب می‌شود. 💠 باید با منطق و برخورد صحیح و مهربانانه با فرزندان برخورد کرد. ☀️ 4⃣ 🎤 | دیدار با کارگزاران نظام ۱۳۸۳/۸/۶ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔹 گفتن مسائل و احكام، پس از معرفت خدا و دنيا و انسان و معاد معنا دارد. 🔸 كسى كه نه معرفت دارد و نه محبّت و ايمان، كسى كه در مقام عمل و اطاعت نيست؛ بر فرض برايش از احكام بگويى، فرار مى‏ كند؛ و بر فرض بر او سخت‏گيرى كنى و تحميل نمايى، نفرت مى‏آورد و عصيان و سركشى نشان می‌دهد. 📚 نامه های بلوغ، صفحه ۱۴۹ 🔹 عمل، ميوه درخت معرفت و محبت است. عمل نتيجه شناخت و احساس است. 🔸 خيلى ساده مى‏توانى اين را بفهمى. به كارهايى كه روزانه انجام مى‏دهى فكر كن. همين كارها از چه علاقه‏هايى منشأ مى‏گيرند و همين علاقه‏ها از چه فهم‏ها و معرفت‏هايى به دست مى‏آيند. 📚 درس‌هایی از انقلاب(انتظار)، صفحه ۱۸۹ 🕋 3⃣ ✍ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹 رسول اکرم(ص) همین‌که به رسالت مبعوث گشت و برای اولین بار به میان مردم ظاهر شد و بعثت خود را آشکار کرد، چه گفت؟ آیا گفت نماز بخوانید یا روزه بگیرید؟ آیا گفت صله ارحام بجا آورید و به یکدیگر ظلم نکنید؟ آیا گفت فلان آداب استحبابی را در راه رفتن یا نشستن یا غذا خوردن، خوب رعایت کنید؟ نه، هیچ‌کدام از این‌ها را نگفت. 🔸 گفت: مردم بگویید لا اله الا الله تا رستگار شوید. رسول اکرم(ص) دین را از این کلمه آغاز کرد؛ حساس‏ترین نقطه‏های قلب مردم را با عقیده توحید اشغال کرد و تکوین و تربیت امتی عظیم و مقتدر را بر این اساس به وجود آورد. 🔹 خداشناسی نه‌فقط اول دین است، اول پایه ‌و مایه انسانیت است. 🕋 4⃣ ✍ 📚 | جلد۲۲، صفحه ۶۸ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 «شکار هیولا» داستانی تخیلی است که از زبان «پهپاد آرکیو 170» روایت می شود. مأموریتی فوق‌سرّی و بسیار مهم به عهده‌ی او گذاشته شده است: شناسایی کارخانه‌ی غنی‌سازی اورانیوم نطنز در ایران؛ مأموریتی که اگر به پیروزی منجر شود، او را به مشهورترین پهپاد جهان تبدیل می‌کند؛ اما او اسير نیروهای ایرانی شده و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند. ✍نویسنده: محمد سرشار 📚 ناشر: معارف 📄 تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه 🙎‍♂مخاطب: نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال ✅ ویژگی ها 1⃣ برگزیده جشنواره داستان انقلاب 2⃣ استفاده از ژانر جذاب علمی،تخیلی 3⃣ سوژه جدید و نو 4⃣ داستان جذاب 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت روحیه غرور و عزت نفس ملی 2⃣ تقویت روحیه امید 3⃣ تقویت احساس استکبارستیزی 4⃣ آشنایی با جنایات آمریکا در منطقه 🛒 برای تهیه نسخه کاغذی و الکترونیکی کتاب به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 5⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 بعثت در واقع دعوت مردم به عرصه‌ی تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی و تربیت قانونی بود. در درجه‌ی اول، تربیت عقلانی است...این اولین مسئله است؛ و مهمترین مسئله هم همین است. 🌾 علاوه بر اینکه در درجه‌ی اول در بعثت پیغمبر، مسئله‌ی عقل مطرح شده است، مسئله‌‌ی دانائی مطرح شده است، در سرتاسر قرآن و تعالیم غیر قرآنىِ پیغمبر هم، هرچه شما نگاه میکنید، میبینید تکیه‌ی بر عقل و خرد و تأمل و تدبر و تفکر و این گونه تعبیرات است؛ 💠 حتّی در روز قیامت از زبان مجرمان، قرآن میفرماید: «لو کنّا نسمع او نعقل ما کنّا فی اصحاب السّعیر»؛ علت اینکه ما دچار آتش دوزخ شدیم، این است که به عقل خود، به خرد خود مراجعه نکردیم، گوش نکردیم، دل ندادیم. ☀️ 5⃣ 🎤 | سخنرانی در عید مبعث، ۱۳۸۸/۴/۲۹ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📽 آیت الله مصباح یزدی(ره) 🔹 خود اینکه انسان چیست یک تحقیقی می‌ خواهد و البته اینجاست که اصطکاک واقع می‌ شود بین علوم رایج در دنیا با اسلام. 🔸 اسلام هیچ وقت نمی‌گوید این پیکر، انسان است. بله این هم، مرحله‌ای از وجود انسانی است؛ 🔹 حقیقت انسان چیزی است که [از مانند این آیه فهمیده می شود:] «زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلَىٰ وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ» [کسانى که کافر شدند پنداشتند که هرگز زنده و برانگیخته نمى‏شوند. بگو: چرا، به پروردگارم سوگند که هر آینه شما زنده و برانگیخته مى‏شوید.] 🔸 اسلام انسان را این می‌ داند؛ آیا این موضوع علوم انسانی که در دانشگاه‎ های دنیا مطرح هست همین انسان است؟! ⚖ 4⃣ 📖 📽 | سخنرانی در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، ۱۳۹۸/۹/۷ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ✍ شهید بهشتی(ره) 💠 آیا شما می‌خواهی سلب‌کننده آزادی و اختیار بچه‌ها باشی و تازه اسمش را بگذاری دلسوزی و تربیت؟! 🌾 من خیلی پدر خوبی هستم؛ نمی‌گذارم بچه‌ام چپ و راست برود و خطا بکند! خیلی مادر دلسوزی هستم، آن‌قدر مراقب کوچک‌ترین حرکات بچه‌ام هستم که نمی‌گذارم این‌طرف یا آن‌طرف برود! چه مدرسه خوبی! آن‌قدر مراقب بچه‌ها هستند که بچه‌ها امکان تخطّی از این‌طرف و آن‌طرف ندارند! 💠 آفرین بر من و تو مسلمانِ پیرو قرآن که این‌قدر کج‌فکر می‌کنیم! می‌گویم قرآن می‌گوید اگر خدا می‌خواست این‌ها مشرک نشوند برایش کاری نداشت؛ مشرک نمی‌شدند. 🌾 خدا خواسته آن‌ها امکان مشرک شدن داشته باشند. خدا به پیغمبرش می‌گوید، «اَفَاَنت تکره النّاس حتی یکونوا مؤمنین؟»؛ تو می‌خواهی مردم را مجبور کنی مؤمن باشند؟ تو برای این رسالت نیامدی. 💢 ادامه متن در پیام بعد👇 🕋 6⃣ ✍ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. ✍ شهید بهشتی(ره) 💠 آیا شما می‌خواهی سلب‌کننده آزادی و اختیار بچه‌ها باشی و تازه اسمش را بگذاری دل
. 💠 حالا تو، پدر و تو مادر، می‌خواهی بچه‌ات را مجبور کنی که مؤمن باشد؟ و تو معلم و مربی می‌خواهی این بچه را مجبور کنی مؤمن و خوش‌رفتار باشد؟ 🌾 قیمت این آدمک‌های مصنوعی ظریفِ زیبای دلربا از قیمت یک مجسمه قشنگ بیشتر نخواهد بود. 💠 بیایید همه باهم تصمیم بگیریم بچه‌هایمان آدم باشند. آدم باشند یعنی چه؟ یعنی مختار باشند. آگاه و مختار. نقش ما و شما نسبت به این بچه‌ها باید نقش کمک باشد؛ نقش فراهم آورنده زمینه‌های بیشتر برای رشد سریع‌تر و سالم‌تر و سرراست‌تر باشد. 📚کتاب نقش آزادی در تربیت کود‌ک اثر ، صفحه ۱۵ و ۱۶ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 رسول اکرم(ص) همین‌که به رسالت مبعوث گشت و برای اولین بار به میان مردم ظاهر شد و بعثت خود را آشکا
. 👈 با توجه به آنچه تاکنون مطرح شد، اصلی‌ترین اقدام برای ، کمک به شکل گیری اعتقادات صحیح است. بنابراین ایجاد معرفت دینی، مقدمه تربیت عبادی است. 💢 البته اگر هنوز زمینه طرح مباحث اعتقادی برای کودکان فراهم نشده، باید برای تقویت تفکر و تحلیل آنها تلاش کنیم تا بتوانیم با آنها درباره مباحث معرفتی گفتگو کنیم. ❓اما در کنار طی کردن این فرآیند تدریجی، چه کارهای دیگری برای تربیت عبادی می‌توانیم انجام دهیم؟ ✅ با ما همراه باشید. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹 بهترین راه برای نماز خواندن بچه‌هایتان این است که اگر اشتباه کردید و در روابط با بچه‌ها ظلمی از شما سر زد، عذرخواهی کنید؛ مثلاً... وقتی که ظلمی به دخترت کردی، بگو: من را ببخش و وقتی او گفت: بخشیدم، بگو: خب خدا که نبخشیده؛ دو رکعت نماز بخوان و برای پدرت دعا کن و بگو: خدایا! پدر من را ببخش. می‌دانید بعد از آن چه می‌شود؟ می‌گوید: این نماز بود که پدرم را واداشت که پیش من بیاید و از من عذرخواهی کند. زنده باد نماز! 🔸 این شیطان است که در ذهن تو می‌گوید: اگر من از بچه عذرخواهی کردم، او می‌گوید: دیدی اشتباه می‌کرد، همه چیز پدرم اشتباه است و دیگر به حرف من گوش نمی‌کند... 🔹 این وظیفه شرعی توست؛ تو چه کار داری به اینکه کوچک می‌شوی یا بزرگ می‌شوی؟! تو خودت را کوچک کن، خدا بزرگت می‌کند؛ 🔸 اما اگر نکردی، شیطان می‌آید سراغ دخترت و می‌گوید: نماز نخوان؛ پدرت پنجاه سال نماز خوانده و حق تو را هم ضایع کرده و به روی بزرگوارش هم نمی‌آورد... 🔹 بعد می‌گویید: چرا هرچه من می گویم، اثر نمی گذارد؟ چون با زبان گفتی: نماز بخوان و با عمل گفتی: نخوان! 🕋 5⃣ ✍ | راه رشد، جلد چهارم، صفحه 99 و 100. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🌸✨ علیه السلام بر شما همراهان «باور» مبارک باد.✨🌸 💠 الإمامُ الحسنُ عليه السلام: «عَجَبٌ لِمَن يَتَفَكَّرُ في مَأكولِهِ كَيفَ لا يَتَفَكَّرُ في مَعقولِهِ ، فيُجَنِّبَ بَطنَهُ ما يُؤذيهِ ، و يُودِعَ صَدرَهُ ما يُردِيهِ.» 💠 امام حسن عليه السلام می‌فرمایند: «در شگفتم از كسى كه درباره خوراك جسم خود مى‌انديشد چگونه درباره خوراك فكر خود نمى‌انديشد؟ شكمش را از آنچه زيان‌بار است پرهيز مى‌دهد، اما در سينه خود چيزهايى مى‌سپارد كه مايه نابوديش مى‌شود.» 📚 بحارالانوار، جلد ۱، صفحه ۲۱۸. 💢 مراقب خوراک فکری خود، فرزندان و متربیان‌مان باشیم. 💎 1️⃣1️⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔹 کارگاه هنری این ظرفیت را دارد تا ارزش‌ها و مفاهیم دشوار را به مخاطب منتقل کرده و سبب تثبیت آن‌ها شود. 🔸 به این شکل که تلاش متربی برای درک دقیق ارزش‌ها و ضد ارزش‌هایی که می‌خواهد درباره‌ی آن‌ها یک محصول هنری تولید کند، و مطالعات و مشاوره‌هایش در این‌باره، اگر با نظارت و هدایت مربی همراه شود، به تدریج زمینه‌ساز نهادینه شدن این ارزش‌ها در او خواهد شد‌. 🔹 می‌توان فعالیت‌های تمرینی کارگاه را طوری طراحی و هدایت کرد که متربیان بدون آن‌که خودشان متوجه شوند، یک آموزش غیرمستقیم را در زمینه‌ی محتوایی پشت‌سر بگذارند و به تدریج به ارزش‌ها علاقه‌مند و از ضد ارزش‌ها متنفر شوند. 📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳. 🎨 4⃣ 🧩 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹 بچه را باید در محیطِ مشوّق نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است كه اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این كار تشویق نمی‌شود. 🔸 چون اصلاً حضور در جمع، مشوّق انسان است. آدم بزرگ هم وقتی خودش را در جمع اهل عبادت می بیند، روح عبادت بیشتری پیدا می كند، بچه كه دیگر بیشتر تحت تأثیر است. 🔹 متأسفانه كم رفتن ما به مساجد و معابد و مجالس دینی و اینكه بچه ها كمتر در مجالس مذهبی شركت می كنند، سبب می شود كه اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نكنند... 🔸 حالا ممکن است بگویید وضع مساجد خراب است، کثیف است، یا مثلًا یک روضه خوان می‌آید و حرف چنین و چنان می‌زند. آنها را هم وظیفه داریم که درست کنیم. وظیفه که در یک جا تمام نمی‌شود. وضع مساجد خودمان را هم باید اصلاح کنیم. 🕋 6⃣ ✍ | آزادی معنوی، صفحه ۱۰۶. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ✍ شهید بهشتی(ره) 💠 خدا به پیغمبرش می‌گوید تو حق نداری انسان‌ها را واداری به ایمان؛ تو باید راه ایمان را به انسان‌ها نشان بدهی؛ زمینه‌های محیطی ایمان پیدا کردن و آزادانه به راه ایمان گام نهادن را فراهم کنی. 🌾 البته در فراهم کردن زمینه‌ها باید قدرت به کار برود، اما قدرت باید فقط در این حد به کار برود که زمینه‌های منفی از بین برود و زمینه مساعد برای انتخاب احسن فراهم شود... 💠 حتی پیغمبر و امام و قرآن برای ساختن انسان‌ها کمکی بیش نیستند - و نباید باشند. نه‌فقط نیستند، بلکه نباید باشند. آنجا که پیغمبر از روی شوق می‌خواهد بیش از این حد برای به راه آوردن انسان‌ها اقدامی کند، قرآن به او فرمان ایست می‌دهد. «طه مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ.» 🕋 7⃣ ✍ | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۱۶۲. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat