.
✅ مادر و همچنین پدر و سایر افرادی که با کودک سروکار دارند باید بدانند که کودک بهموجب حس تلقینپذیری خود، یک آیینه صاف و گیرایی است که هرچه در برابرش قرار دهند آن را گرفته، بهخوبی انعکاس میدهد.
💠 پس باید در مقابل او حالات متعادل و رویههای نرم و مثبتی داشته باشید تا کودک عیناً همانها را در وجود خود پیاده کند.
📸 #روش_الگویی 5⃣
✍ #شهید_مطهری | یادداشتها، جلد۲، صفحه۹۹.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌀 اوائل بلوغ پدر و مادر بايد با آگاهىهاى كامل جاى تقليد كوركورانه را با شناختها و آگاهىها عوض كنند و حتى فرزند را در تقليد كردن و بدون برهان و تحقيق پذيرفتن و دنبال كسى رفتن سرزنش كنند و به او حالى كنند كه تو بايد با شخصيت و بيدارى تمام، از آن چه مىشنوى و مىبينى استفاده كنى و نتيجه بگيرى
✴️ و اگر دنبال حرفى و شخصيتى مىروى اين تقليد و پيروى، استدلالى و منطقى باشد، نه از روى ترس و عادت و يا نبود شخصيت و يا خامى و نپختگى.
📸 #روش_الگویی 6⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۵۶ و ۵۷.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
12.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔹شما منهای اعتقاد به بهشت و جهنم نمیتوانید یک مربی خوبی باشید. اعتقاد به بهشت و جهنم اساس رموز تربیت است. غرب آخرت، بهشت، جهنم، خدا، همه را حذف کرد.
🔸خودبازداری با آخرت درست میشود. بچه ات را هم که میخواهی تربیت کنی این را باید داشته باشد؛ اما غرب این را ندارد. تربیت منهای خدا، منهای بهشت، منهای جهنم، منهای حساب همه چیزش همین است.
🔹علوم انسانی غرب که در دانشگاه تدریس میشود، تمدن غرب، تمدن منهای آخرت است. از الفبا با شما دوتاست.
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 7⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #آیت_الله_حائری_شیرازی | برگرفته از پایگاه اینترنتی شمیم آشنا.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 من اصلاً به این مقدار دعوت زبانی و قلمی معتقد نیستم. نقش دعوت زبانی و قلمی را آنقدرها که گاهی شما فکر میکنید نیرومند و قوی نمیدانم.
🔰 توانها را باید برای ایجاد یک دسته به هم پیوستهای که نه بهصورت فردی بلکه بهصورت دستهجمعی تجلیگاه تربیت اسلامی و نظام عقیده و عمل اسلامی باشند به کار بیندازیم.
🔻برداشتم از کتاب و سنت و قرآن کریم و روایاتی از پیغمبر و علی علیهالسلام و سایر ائمه هدی از اهلبیت پیغمبر، سلامالله علیهم اجمعین و برداشتم از تجارب ممتد گوناگون در میدانهای گوناگون این است که دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
🌀 بدانید دعوت عملی شما به سوی راه حقی که دلتان در عشق آن میتپد، میتواند از دعوتهای زبانی و قلمی خودتان و بهترین گویندگان و نویسندگانی که سراغ دارید پر اثرتر باشد. الگو شوید!
💢 تصویر اعتکاف رمضانیه بیش از ۱۶۰۰ معتکف در مسجد آخوند ملااسماعیل(ره) یزد
📸 #روش_الگویی 7⃣
✍ #شهید_بهشتی | بایدها و نبایدها، صفحه ۸۱ و ۸۲
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
"قصههای خواندنی موش و گربه" روایت دشمنی موش و گربه است. هر یک از آنها میکوشد با ذکاوتی که در هنگام قصهگویی به خرج میدهد، دیگری را با حیلهگری فریب دهد؛ اما سرانجام غرور موش سبب میشود که او مغلوب گربه شود.
✍ بازنویسی: مصطفی رحماندوست
📚 ناشر: پیدایش
📄 تعداد صفحات: ۶۲ صفحه
🙎♂ مخاطب: نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال
✅ ویژگیها
1⃣ تبدیل موفق زبان کهن شیخ بهایی به متن روان و دلنشین.
2⃣ نمونه مناسب برای آشناسازی نوجوانان با میراث کهن اسلامی و ایرانی.
3⃣ رسیدن به چاپ چهاردهم.
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت میزان توجه و دقت در حالتهای اطرافیان و اتفاقات پیرامونی.
2⃣ تضعیف روحیه سادهلوحی.
3⃣ تضعیف روحیه غرور.
🛒 برای تهیه نسخه کاغذی کتاب، علاوه بر مرجعه به کتابفروشیها میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
💢 به مناسبت سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت #شیخ_بهایی.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 7⃣
📚 #قصههای_خواندنی_موش_و_گربه
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 شما چگونه حرف زدن را به بچههایتان یاد میدهید؟ گرامر و قواعد یاد میدهید؟! نه، حرف میزنید، او هم یاد میگیرد. به همین دلیل اگر اصفهانی باشید، لهجه فرزندتان هم اصفهانی میشود و حتی آهنگ حرفزدنتان را هم تقلید میکند.
🔰 شکلگیری اخلاق و روحیات کودک هم مثل حرف زدنتان است. شما فرزندتان را تربیت نکنید؛ بلکه خودتان را تربیت کنید، بچه هم به تبع شما تربیت میشود و شکل میگیرد.
🔻شما در کارهای خودتان دقّت کنید، نتیجهاش این است که فرزندتان هم مثل خودتان میشود.
📸 #روش_الگویی 8⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه ۷۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹اگر مربی به آنچه میگوید، خود نیز عمل کند، فرد مورد تربیت، راه خود را به خوبی می شناسد، از رفتار مربی سرمشق می گیرد و گفتارش را موید رفتارش محسوب میدارد.
🔸اما چنانچه در بین گفتار و رفتار او تفاوت و دوگانگی مشاهده کند، سرگردان خواهد شد، چون نمیداند از گفتار مربی پیروی کند یا از رفتارش. لذا یا به طور کلی سلب اعتماد می کند، یا اینکه رفتارش را ترجیح داده و پیروی مینماید، اما به هر حال گفتارش از اعتبار ساقط می شود...
🔰در احادیث نیز به موضوع ضرورت هماهنگی بین گفتار و رفتار مربی، اشاره شده است، برای نمونه حضرت صادق(ع) فرمود: چنانچه عالم به علم خود عمل نکند، مواعظ با سرعت از قلب ها زایل می شود، چنانکه باران از جای صاف و صیقلی میلغزد و زایل می شود.
📜 #احادیث_تربیتی 5⃣1⃣
📸 #روش_الگویی 9⃣
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۳۹۹ و ۴۰۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
اساتید هنر معمولا به اهداف تربیتی چندان توجه ندارند و برای برگزاری درست کارگاه هنری، به راهنمایی و نظارت مربی نیازمندند.
✅ بنابراین اگر مربی هستید:
1⃣ زمانی را برای گفتگو با استاد کارگاه هنری پیرامون مسائل تربیتی در نظر بگیرید.
2⃣ بر نحوهی ارتباط استاد با مخاطبان نظارت داشته باشید. باید دقت کنید که روابط استاد و شاگردی محدود به همان فضای کارگاه بماند و خارج از نظارت، ارتباطهای آسیبزا برقرار نشود.
3⃣ با توجیه استاد، کارگاه را از نظر محتوایی جهتدهی تربیتی کنید.
4⃣ میتوانید از استاد به عنوان واسطهی تربیتی استفاده کنید و از او دربارهی برخی متربیان، برخورد یا اقدام خاصی بخواهید.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحه ۱۵۹.
🎨#کارگاه_هنری 9⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌀معلم، تنها یک آموزگار نیست؛ بلکه مهمتر از آن، یک مربی و الگوی با نفوذ است. یک معلم خوب که با رفتار نیک و گفتار پسندیدهاش دانشآموزان را خوب پرورش دهد، بزرگترین خدمت را نسبت به اجتماع انجام داده است.
🔻برعکس یک معلم بداخلاق و بدرفتار و منحرف که با رفتار بد خود دانشآموزان را به انحراف و تباهی میکشد، بزرگترین خیانتها را نسبت به اجتماع مرتکب خواهد شد.
🔸معلم نمیتواند نسبت به اخلاق رفتار خود آزاد و بیتفاوت باشد؛ بلکه باید به مسئولیت سنگین و ارزشمند خویش و مقدار نفوذش در دانشآموزان خوب بیندیشد.
📸 #روش_الگویی 0⃣1⃣
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۳۹۸.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📍بچهها وقتی میبینند که پدرشان هنگامی که میخواهد با زن نامحرم صحبت کند در چشم او نگاه نمیکند، باور میکنند که پدرشان چشمپاک است...میبینند پدرشان باانصاف است، مثلاً پسر حرفی میزند و با اینکه خردسال است چون حرفش منطقی است پدر گوش میدهد و میپذیرد...
🔰 در این حالت، پسر دربارۀ پدرش چه قضاوتی میکند؟ او میبیند پدر نماز میخواند و رفتار و اخلاقش اینقدر پسندیده شده، پس پیش خودش میگوید اینها از اثرات نماز است.
🌀 گاهی کسی بیمار میشود وقتی با دوستش مشورت میکند او میگوید من نزد فلان دکتر رفتم و نتیجه گرفتم. لذا او نیز به همان دکتر مراجعه میکند. عمل آن دکتر، مُبلّغش میشود. عمل پدر و مادر نیز مبلّغ نماز و روزه میشود.
✅ نتیجه این میشود که قبل از اینکه پدر یا مادر به فرزند بگوید که نمازت را بخوان یا اول وقت بخوان یا برای نماز صبح بیدار شو، خود بچه به پدر و مادر میگوید شما که برای نماز صبح بلند میشوید مرا هم صدا کنید.
📸 #روش_الگویی 1⃣1⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه ۷۲ و ۷۳.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📌 چشمان ظریف کودک همانند یک دوربین حساس فیلمبرداری، از همه حرکات و رفتار والدین فیلمبرداری میکند و از رفتار خوب یا بد آنان تقلید مینماید.
🌀 از لبخندها و زمزمهها و نوازشهای مادر درس خوشبینی و اعتماد و اظهار محبت میآموزد. از تندیها و عصبانیتها و بدرفتاریهای او نیز درس خشونت و بدرفتاری می گیرد.
🔻روابط خوب مؤدبانه و صمیمانه پدر و مادر یا روابط تیره بی ادبانه خصمانه، لجبازیها و کشمکشهای آنان بدون شک در تربیت و شکلگیری شخصیت کودک تأثیر بسزایی دارد.
🔸شما آثار و عکسالعمل رفتار خوب یا بد والدین را در بازیهای انفرادی یا دستهجمعی کودکان میتوانید مشاهده کنید.
📸 #روش_الگویی 2⃣1⃣
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۳۹۵.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat