eitaa logo
باور
4.2هزار دنبال‌کننده
384 عکس
39 ویدیو
7 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
. 3⃣ کنترل استفاده بی‌رویه از فضای‌مجازی و رسانه‌ها 🛑 اعتیاد کودکان و نوجوانان به رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی یکی از آسیب‌های تربیتی زمانه ما است. کارشناسان تربیتی بر این باورند که برای پیشگیری یا درمان ابتلا به یک آسیب تربیتی، نخست باید یک جایگزین مناسب و جذاب در اختیار داشته باشیم. ✅ یکی از این جایگزین‌های جذاب، کتاب است‌. بسیاری از بچه‌ها با کتاب متناسب با روحیات و علائقشان مواجه نشده‌اند و به همین دلیل به کتاب‌خوانی علاقه‌مند نشده‌اند. در حالی که اگر مربی بتواند کتاب متناسب با شخصیت متربی را به او معرفی کند، یک جایگزین جذاب برای رسانه و فضای مجازی به وجود آمده و به مرور وابستگی متربی به چنین فضاهایی کمتر خواهد شد. 💠 همچنین برای متربیانی که به تدریج به ادبیات علاقه‌مند شده‌اند، برنامه‌های جنبی بسیار متنوعی می‌توان تدارک دید. به طور مثال می‌توان اين متربیان را تشویق کرد تا دست به قلم شده و زمانی از شبانه‌روز خود را برای نوشتن بگذرانند. طبیعتا چنین افرادی، کمتر فرصت می‌کنند در فضای مجازی وقت‌گذرانی بیهوده داشته باشند. 🧩 📚 3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰 روایت از امام علی علیه‌السلام است که می‌فرماید: «الأدبُ فی الإنسانِ کشَجَرةٍ أصلُها العَقلُ» [ریشه‌ی درخت ادب در انسان، عقل است.] 🔰 کسی که در حال تربیت دیگران است، باید بداند که ریشه و اصل این تربیت، «او» نیست؛ ریشه‌اش را «خدا» کاشته است که عبارت از «عقل» است؛ چه عقل عملی باشد و چه عقل نظری. 🔰 بنابراین باید آنچه را در وجود فرزند در قالب فطرت و به‌عنوان عقل از طرف خدا نهادینه شده است، با تأدیب صحیح، شکوفا کرد. ✍ | تربیت فرزند، صفحه ۵۴ و ۵۵. 💡 9⃣ 📜 7⃣2️⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸با تفكر، انسان به شناخت خويش و شناخت هستى و شناخت دنيا و شناخت الله و شناخت روش زندگى و مرگ پى مى‌برد. 🔹و با تفكر، استعدادها و سرمايه‌هاى انسان مشخص مى‌گردد. و همين است كه نقش تفكر در سازندگى و رشد انسان نقش اول است... 🔸تفكر به آزادى و مواد خام و رهبرى نيازمند است. و اين رهبر است كه با سؤال‌هاى حساب‌شده فكر را به جريان مى‌اندازد و به آن جهت مى‌دهد. 🔹و اين رهبر است كه نيازها، تفكرها و زمينه‌هاى فكرى را هماهنگ مى‌نمايد. همان‌طور كه طبيب نيازها و داروها و زمينۀ مصرف داروها را در نظر مى‌گيرد و آنها را هماهنگ مى‌سازد. ✍ | مسئولیت و سازندگی، صفحه ۱۶۱ 💡 🔟 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💢 امر و نهی نکنید. 🔸امام خمینی(ره) مقید به این بودند که بچه را زیاد امر و نهی‏ ‏نکنید. می‌گفتند که: به بچه، وقتی زیاد بکن و نکن بگویید، اعتماد به نفسش را از‏‎ ‎‏دست می‌دهد و فکر می‌کند که همیشه دارد اشتباه می‌کند و وقتی مکرر «نه» گفته‏‎ ‎‏شود، فکر می‌کند هر کاری که می‌کند اشتباه است و این روی روحیۀ او اثر‏‎ ‎‏می‌گذارد. اگر چیزی برای بچه خطر دارد، جلوی دست او نگذارید‏؛‎ ‎‏نه اینکه بگذارید و بگویید دست نزن. 🔹وقتی بچه های ما پیش ایشان می رفتند، عینکشان و قرآن و‏‎ ‎‏مفاتیح که جلوی دستشان بود را به طاقچه منتقل می‌کردند که در دسترس بچه‏‎ ‎‏نباشد.‏.. 🔸روزی به امام خمینی عرض کردم:‏‎ ‎‏اگر اجازه بفرمایید، می‌خواهم این رادیو را راه بیندازم و مشغول شدم. بعد از چند‏‎ ‎‏لحظه، حضرت امام از سر سجاده صدا زدند: آقای رحیمیان! ‎‏رادیو را کجا می‌گذارید؟ عرض کردم: روی میز، کنار دستتان. 🔹فرمودند: نه. باید‏‎ ‎‏جایی باشد که دست علی نرسد. آن بالا بگذارید. اشاره کردند به طاقچۀ نقابی‏‎ ‎‏شکل بالای تختشان... 🔸حضرت امام برای آنکه‏‎ ‎‏هم رادیو محفوظ باشد و هم مجبور نباشند که جلوی تحرک کودکانۀ علی را که‏ ‏هنوز معنای امر و نهی را درک نمی کرد، محدود و سلب نماید و او را آزرده خاطر‏‎ ‎‏کند، به جای دعوا نمودن او، امر فرمودند که رادیو دور از دسترس او باشد. 📚 برگرفته از کتاب پدر مهربان، صفحات ۹۲ و ۱۰۲، به نقل از خانم فرشته اعرابی و حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان 🏷 📝 8⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 «ما فی الانسان» یعنی دو جهتی که انسان می‌تواند در درونش داشته باشد. این دو جهت، یکی خودخواهی و دنیاپسندی و خودمحوری و نفسانیت، و دیگری تقوا و تعهد و عقل و نور و جنبۀ موسوی انسان است... 💠 انسان موجودی است که بین این دو جنبه، مختار و آزاد و معلق و بی‌وزن است و اراده و اختیار یعنی انتخاب یکی از این دو. هر دو جنبه برای انسان جلوه دارد و زیباست؛ اما آن جنبۀ موسوی یا عقلانی یا تقوایی، ظاهری تلخ، سخت، زجرآور، دردآور و رنج‌دهنده دارد و باطنی لذیذ، مفید، سازنده و احیاکننده... 💠 تکیۀ قرآن بر این است که اساس، «ما فی الانسان» است. اگر می‌خواهید کسی را با این دیدگاه تربیت کنید، باید بدانید که شما نمی‌توانید شاگرد خودتان را به صورت «قالبی» بزرگ کنید. اگر شما فکر می‌کنید که انسان موجودی است که می‌توانید او را در هر قالبی بریزید، خودتان را خسته می‌کنید و بعد از مدتی که زحمت کشیدید و عکس آن نتیجه گرفتید، می‌فهمید که انسان نمی‌تواند دیگری را بشکند یا او را بسازد. 💠 ممکن است سؤال کنید که پس تربیت چه نقشی دارد؟ تربیت یعنی اینکه شما...چنان با طفل برخورد کنید که «ما فی الانسان» او و آنچه در وجود خودش است، شکوفا و بارز و ظاهر شود، به طوری که بتواند ببیند؛ بتواند بفهمد؛ بتواند تمییز بدهد. شما هر اندازه که به قوۀ تمییز بچه مدد بدهید و ملاک به دستش بدهید که خودش با آن ملاک کار کند و طبق آن ملاک انتخاب کند، این بهترین خدمتی است که در تربیت او می‌توانید انجام دهید. | راه رشد، جلد۱، صفحه ۸۴ و ۸۵‌ 💡 1⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ✅ مجموعه‌ای از بهترین طرح‌ها و ایده‌ها ویژه کاروان‌های نوجوان اربعین 1⃣ دوره مجازی آفلاین "نوجوان و اربعین" https://eitaa.com/nonakhl/500 2⃣ شیوه‌نامه "روایت قدم" (راهنمای کاروان‌های نوجوانانه اربعین) https://eitaa.com/nojavan31/194 3⃣ طرح‌نامه "نوجوانان اربعینی با کنشگری مدارس" https://eitaa.com/nojavan31/210 4⃣ کتاب کار "عمود آخر" ویژه مربیان و مبلغان نوجوانان دوره متوسطه اول و دوم https://eitaa.com/mftas_ir/512 5⃣ همایش‌های "نهضت نوجوانان اربعین" در عمود ۲۰۲ مسیر نجف به کربلا https://eitaa.com/bartar_app/537 6⃣ بازی معمایی "راز محمد" ویژه نوجوانان با موضوع فلسطین در عمودهای ۲۰۲، ۵۵۷، ۷۰۷ https://eitaa.com/bartar_app/539 🩸 🌱 3⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸«شبیخون به خفاش» روایت‌گر مقابله‌ی نیروهای اطلاعات با یک فتنه‌‌ی خطرناک است که در ابتدای دهه ۶۰ اتفاق افتاده است. فتنه‌ای که توسط حزب خلق مسلمان در شهر تبریز به راه افتاد. این داستان روایت‌گر فعالیت پیچیده و حساب شده گروهی از نیروهای اطلاعاتی جوان است که وارد مبارزه با نیروهای حزب خلق مسلمان می‌شوند. سرانجام نیز در نتیجه‌ی یک کار تیمی و اطلاعاتی، موفق می‌شوند توطئه‌های دشمن را خنثی سازند. ✍ نویسنده: محمد ستاری وفایی 📚 ناشر: شهید کاظمی 📃 تعداد صفحات: ۳۲۰ صفحه 👨 مخاطب: نوجوانان ۱۵ سال به بالا ✅ ویژگی ها 1⃣ پرداختن به یک موضوع مهم تاریخی 2⃣ وفاداری به تاریخ در عین پرداخت داستانی 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت توان «تفکر» و «تجزیه و تحلیل منطقی» 2⃣ پرورش روحیه «مسئولیت‌پذیری» و «وظیفه‌محوری» 3⃣ پرورش روحیه «فعالیت تشکیلاتی» 4⃣ تشویق به تلاش و کوشش در راه رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی 5⃣ آگاهی بخشی درباره گروهک‌های ضدانقلاب به‌ ویژه حزب خلق مسلمان. 💳برای خرید اینترنتی کتاب اینجا کلیک کنید‌. 💡 2⃣1⃣ 📖 8⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 از هنگامی که نوجوان به سن بلوغ و تکلیف می‌رسد و نیروی عقل در او رشد می‌کند و بالغ می‌شود، مربی نباید فقط از راه تقلید و تنبیه و تشویق به اصلاح رفتار نوجوان و آشنا کردن او به قوانین و آداب بپردازد، بلکه باید نیروی تعقل او را برانگیزاند و فکرش را تقویت کند تا خود رفتار درست را از رفتار نادرست بازشناسد... 💠 با شکل‌گیری نیروی عقل در انسان و رشد آن، وی می‌تواند با تجزیه‌ و تحلیل و تفکر به کنترل و تعدیل غرایز بپردازد و از طغیان آنها پیشگیری کند. ✍ | سیمای سرافرازان، ج۱، صفحه۳۶۷ 💡 3⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰 تقویت تفکر 🔺در هنگام خواندن هر نوشته، حتی یک متن داستانی، خواننده باید یک جریان فکری را پشت سر بگذارد تا بتواند مقصود نویسنده را درک کند. 🔻کتاب خواندن ذهن را به شکلی وادار به اندیشیدن و پردازش اطلاعات می‌کند که در دیگر سرگرمی‌ها مثل تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری و فضای مجازی امکان آن فراهم نمی‌شود. 🔺همچنین اگر مربی با طراحی سوالات مناسب، با متربی بعد از خواندن کتاب گفت‌وگویی داشته باشد، در تقویت قدرت تجزیه و تحلیل او موثر خواهد بود. ✅ طبیعی است کودک و نوجوانی که با مطالعه مأنوس بوده و محتوای آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد، از قدرت تفکر بالاتری نسبت به همسالان خود برخوردار خواهد شد. تحقیقات متعدد علمی نیز این ادعا را تایید می‌کند. 🧩 📚 4⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸براى به جريان انداختن فكر، گاهى از استدلال‌ها شروع مى‌كنيم و با دليل و منطق، فكر را به راه مى‌اندازيم. ولى در حقيقت اين به راه انداختن نيست، بلكه فكر را به زير بار كشيدن است. اين روش فكر را مشغول و متوقف مى‌كند و به زير بار مى‌كشد. سنگينى استدلال براى فكر ركود مى‌آورد... 🔹بهترين راه براى به كار انداختن فكر، طرح سؤال‌هايى حساب‌شده است. انسان در برابر سؤال‌ها مى‌خواهد جوابى بياورد و براى به‌دست آوردن جواب ناچار است كه فكر كند...در صورتى كه سؤال‌ها حساب‌شده و دقيق باشند، فكر زودتر به شناخت‌ها و به عقيده و علاقه و به حركت و عمل منتهى مى‌گردد. 🔸طرح سؤال براى حركت فكرى، راهى است كه پيامبران از آن‌جا رفته‌اند و قرآن از آن خبر مى‌دهد و مى‌بينيم سؤال‌هايى را كه تلنگرهاى محرك فكر هستند و در قرآن به كار گرفته شده‌اند. 🔹مربى آگاه به‌جاى اينكه با سنگينى استدلال‌ها فكر را خسته و تنبل كند، با سؤال‌ها و راهنمايى‌ها فكر را آماده مى‌كند و حركت مى‌دهد و به مقصد مى‌رساند. مربى آگاه آن نيست كه به‌جاى افراد فكر بكند و استدلال كند و بفهمد و ببيند. مربى آگاه كسى است كه چشم افراد را باز مى‌كند و پرده‌ها را كنار مى‌زند و فكر را حركت مى‌دهد تا افراد استدلال‌ها را بيابند و بفهمند و زيبايى‌ها را ببينند. 🔸در اين‌صورت استدلال‌ها مستقيماً دريافت شده‌اند و بدون سنگينى، در فكر هضم گرديده‌اند. و در ضمن شخصيت افراد و استقلال آنها مجروح نگرديده است. ✍ | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۸۷ تا ۸۹. 💡 4⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹 بحث‌های تحليلی به تنهايی نمی‌تواند سازندگی مذهبی لازم را برای بچه‌ها داشته باشد، بلكه حتماً بايد در كنار آن، ‏عواملی، برنامه‌هايی، زمينه‌هايی باشد كه بتواند جنبه‌های عاطفی مذهبی را هم تأمين ‏بكند. 🔸 چه عيب دارد كه اهميت بدهيم به اينكه اگر زمينه‌ای هست، مسجدی هست، مجمع ‏دينی هست كه می‌توانيم فرزندانمان را به آنجا ببريم و فرزندانمان از آنجا آموزش و پرورش خوب مذهبی را با خودشان به منزل بياورند، مقيد باشيم آنها را ببريم؟... 🔹 چون يك بُعد و يك جهت مذهب، ادراك و تفكر ‏و انديشه است و يك بُعد ديگر آن عاطفه. ✍️ | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۸۹. 🕋 بازنشر به مناسبت 🔰 باور خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸 با هم غذا می‌خوریم 🔹 شب ۱۲ بهمن که آقا به تهران آمدند، چون خیلی خسته بودند و غذایی هم‏‎ ‎‏نخورده بودند، گفتند که یک غذای خیلی ساده‌ای به من بدهید. از این‌رو غذایی‏‎ ‎‏ساده حاضر شد. آقا از قبل فرموده بودند که در آن چند ساعتی که آنجا هستند،‏‎ ‎‏یک عده‌ای از خانواده حتماً بیایند تا ایشان آنها را ببینند... 🔸 پسر من هم پنج ساله بود و تمام‏‎ ‎‏مدت دور آقا راه می‌رفت. آقا فرمودند: این بچه چه می خواهد؟ گفتم که آقا‏‎ ‎‏می‌خواهد نزدیک شما بنشیند. اما ممکن است آبی یا غذایی به لباس شما بریزد‏‎ ‎‏و باعث مزاحمت یا خستگی شما بشود. تا این صحبت را شنیدند این بچه را بلند‏‎ ‎‏کردند و نشاندند در بغل خودشان و گفتند: حالا ما با هم دوتایی غذا می‌خوریم‏‎ ‎‏و قبل از اینکه خودشان غذا بخورند، او را سیر کردند. 📚 برگرفته از کتاب پدر مهربان، صفحه‌ ۱۲۵. 🏷 📝 9⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 1⃣ توجه به نقش الگویی مربیان، معلمان و والدین ✴️ معلم و مربی از جهت آن‌که نقش الگویی دارند، باید اهل مطالعه باشند. 🔰اگر همیشه یا برخی اوقات، مربی کتابی را همراه داشته باشد، متربیان نسبت به کتاب حساس ‏شده و درباره ‏محتوای کتاب سوال می‌پرسند. ✅ متربی باید ببیند که مربی و کادر مجموعه کتاب‌های مختلف را ‏با هم رد و ‏بدل می‌کنند؛ بخشی از گفت و گوهایشان درباره کتاب است و در زمان‌های مختلف، مشغول ‏مطالعه ‏هستند. 🛑 اما اگر مربی به طور مداوم از دیگر ابزارهای رقیب کتاب همچون فضای مجازی استفاده کنند، در تشویق دانش آموزان به مطالعه، موفقیت به مراتب کمتری خواهند داشت. ‏ 🧩 📚 5⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 اربعین نزدیک است؛ خاله ثنا و شاگردهایش تصمیم دارند برای نذری غذا بپزند. یکی از بچه‌های کلاس معنای «نذری دادن» را نمی‌داند و از خاله ثنا درباره مفهوم آن سوال می‌کند. یکی دیگر از بچه‌ها هم به اسم نرگس، دلش می‌خواهد یک نذری مخصوص و متفاوت بدهد. او به دنبال یک ایده‌ی نو است و درنهایت تصمیم می‌گیرد با برادرش به عنوان نذری، پارک را تميز کنند. ✍ نویسنده: کلر ژوبرت 📚 ناشر: رود آبی 📄 تعداد صفحات: ۱۶ صفحه 🙎‍♂ مخاطب: کودکان ۷ تا ۱۰ سال ✅ ویژگی‌ها 1⃣ محوریت اربعین امام حسین(ع) در داستان 2⃣ اثر برگزیده هفدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی 3⃣ دخترانه بودن داستان با توجه به شخصیت‌های آن 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ آموزش مفهوم صحیح نذر کردن و نگاه خلاقانه به آن 2⃣ تقویت روحیه کنشگری‌ اجتماعی با رویکرد مذهبی در کودکان 3⃣ تقویت روحیه توجه به حفظ محیط زیست 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید. 🩸 📖 6⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔸نوجوان یا جوانی که شیفتۀ مقام علمی یا معنوی کسی می‌شود، و درنتیجه این شیفتگی، در‌صدد برمی‌آید که حتی در کیفیت لباس پوشیدن، نشستن و برخاستن، راه رفتن، سخن گفتن، و نگاه کردن نیز از او تقلید کند، دچار خطا و اشتباه است... 🔹چگونه می‌توان با آفات تقلید مبارزه کرد و ضلالت‌ها و انحرافات فردی و اجتماعی را که از آن ناشی می‌شوند دست‌کم تخفیفی داد؟... 🔸اساسی‌ترین، مشکل‌گشاترین، و کارسازترین شیوه این است که قدرت تفکر، تعقل، و تأمل مردم را بیشتر کنند تا این مطلب را عیمقاً بفهمند که کمال آدمی به اموری از ‌قبیل پول و ثروت، دانش و صنعت، و اقسام و اشکال گوناگون قدرت اجتماعی نیست؛ وانگهی، موفقیت یک فرد در یکی از این زمینه‌ها اگر مسلّم باشد باز دلیل صحت آرا و نظرات او در دیگر زمینه‌ها و علی‌الخصوص دلیل درستی رفتارهای فردی و اجتماعی او نتواند بود... 🔹حقیقت را فدای هیچ‌چیز و هیچ‌کس نباید کرد؛ و حتی برای ایجاد یا حفظ یا تحکیم ارتباطات دوستانه و همزیستی مسالمت‌آمیز و هم‌بستگی اجتماعی نباید دست از حق برداشت. کثرت طرف‌داران یک رأی و عقیده نیز دلیل حقانیت آن نخواهد بود. 🔸فهم عمیق این مطالب موجب خواهد شد که بسیاری از افراد، گروه‌ها و قشرهایی که الگوهای عقیده و عمل مردم به‌حساب می‌آمدند، از کرسی مرجعیت تقلید فرو افتند و افراد، گروه‌ها، و قشرهای دیگری که صلاحیت این امر خطیر را دارند، متصدی آن شوند. ✍ | جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، صفحه ۲۵۲ 💡 5⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 توجه به روحیات و علائق متربی 🏷 اگر متربیان در آغاز کتابخوانی با چند کتاب ‏جذاب مواجه شوند، طعم شیرین مطالعه را خواهند چشید. در نقطه مقابل، فردی که اولین تجربه‌های ‏کتابخوانی‌اش، دلنشین و دوست داشتنی نباشد، خیلی سخت به کتابخوانی علاقه‌مند خواهد شد. ✅ بنابراین یکی ‏از مهم‌ترین اصولی که مربی باید به آن توجه داشته باشد، معرفی کتاب جذاب با توجه به روحیات متربی ‏است. 💢 البته ممکن است برخی متربیان بر اثر تبلیغات یا دلایل دیگر، علاقه‌مند به کتاب‌های عاشقانه یا وحشت باشند که عموما محتوای مناسبی ندارند. در این موارد، ‏مربی باید کتاب‌های جایگزین مناسبی را که با علایق متربی سازگار هستند به او معرفی کند. 🧩 📚 6⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 ما تربیت منفی داریم و تربیت مثبت. تربیت منفی، افزایش روز به روز مداخله است و تربیت مثبت، کاهش روز به روز مداخله. کسانی که تربیتشان منفی است، اول با کنایه می‌گویند؛ بعد با صراحت می‌گویند؛ بعد حرف نیش‌دار می‌زنند؛ بعد فحش می‌دهند؛ بعد کتک می‌زنند؛ بعد زخم می‌زنند. این سِیرش است و مرتباً غلیظ‌تر و شدیدتر می‌شود. این تربیت غلط است... 🏷 تربیت صحیح، کاهش روز به روز مداخله است، حتی نصیحت، حتی تذکر... تربیت باید...به سمت حذف دخالت ما برود. یعنی من رهایش می‌کنم؛ چون خدا در وجود او پیغمبری گذاشته و آن پیغمبر باید مدیریتش کند و سرنوشتش به دست آن پیغمبر است: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ: حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً؛ فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول».[خداوند دو حجت بر مردم دارد: حجتى بيرونى و حجتى درونى. حجت بيرونى، فرستادگان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجت درونى عقل است.] 🏷 انبیاء می‌آیند تا به مدیریت عقل کمک کنند و انسان را به عقلش بسپارند. وقتی این عقل زمام‌داری انسان را به عهده گرفت، خودش در آنچه نمی‌داند، به انبیاء مراجعه می‌کند... 🏷 دخالت‌هایی را که موجب وابستگی او می‌شود، به تدریج حذف کنید، به طوری که مدیریت این فرد به عقل درونی، حجت درونی، پیامبر درونی واگذار شود و او بی‌نیاز از دخالت دیگران، خودش را اداره کند. ✍ | راه رشد، ج۱، صفحات۱۷۸_۱۸۰ 💡 6⃣1⃣ 📜 8⃣2️⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 یکی از مسائل مهم در باب تربيت کودک که به قوه عاقله او مربوط می‏شود اين است که قوه انتقاد يعنی تشخيص خوب و بد او را بيدار کنيم، مخصوصاً در مقابل مظاهر جديد که نه مانند بعضی خشک‌مغزان با هر نوی مخالفت کند و نه هر حماقتی و جنايتی را به نام تجدد و مد روز بپذيرد... 💠 به يک نکته مهم در باب تربيت خصوصاً تربيت کودک بايد توجه کرد و آن بيدار کردن قوه نقادی اوست. يکی از ارکان حفظ شخصيت، قوه نقادی است خصوصاً در برابر مظاهر تمدن جديد. تنها ملت‌هایی توانستند در مقابل عظمت خیره‌کننده اروپا خود را حفظ کنند که در ملت خود استقلال فکر و قوه نقادی را بيدار کردند. | یادداشت‌ها، جلد۲، صفحه۹۲ 💡 7⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. داستان کتاب درباره خفاشی‌ است که همه چیز را وارونه می‌بیند. مشکل از جایی شروع می شود که خفاش به جنگل می‌آید و زمانی که حیوانات دیگر می‌خواهند با یک هدیه به او خوش‌آمد بگویند، خفاش با درخواست یک چتر برای خشک نگه‌داشتن پاهایش در باران، آن‌ها را شوکه می‌کند. اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد این است که خفاش دیوانه شده است. در نهایت، برای همه مشخص می‌شود که خفاش برعکس همه آن‌ها، همه چیز را وارونه می‌بیند. ✍ نویسنده: جین ویلیس 📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان 📄 تعداد صفحات: ۲۸ 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۱ سال ✅ ویژگی‌ها 1⃣ اثر برگزیده جشنواره کتاب برتر و جشنواره کتاب سلام 2⃣ وجود متن و تصاویر وارونه در کتاب که به کودک کمک می‌کند تا درون‌مایه‌ی داستان را بهتر درک کند. 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت روحیه پذيرش تفاوت‌‌ در دیگران 2⃣ بالا بردن مهار‌ت‌های اجتماعی کودک در برخورد با دیگران 3⃣ تبیین زشتی قضاوت زودهنگام 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 7⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💌روزی، یک خانم ایتالیایی که شغلش معلمی و دینش مسیحیت بود، نامه‌ای‏‎ ‎‏آکنده از ابراز محبت و علاقه نسبت به امام و راه ایشان، همراه با یک گردنبند طلا‏‎ ‎‏برای ایشان فرستاده بود و گفته بود این گردنبند را که یادگار آغاز‏‎ ‎‏ازدواجم است و به همین جهت آن را بسیار دوست دارم، به نشان علاقه و‏‎ ‎‏اشتیاقم نسبت به شما و راهتان تقدیم می‌کنم. 🏷مدتی آن را نگه داشتیم و بالاخره با تردید از اینکه امام آن را می پذیرند یا نه،‏‎ ‎‏همراه با ترجمۀ نامه خدمتشان بردیم. نامه به عرض ایشان رسید؛ گردنبند را نیز‏‎ ‎‏گرفتند و روی میزی که در کنارشان قرار داشت، گذاشتند.‏ 🏷دو سه روز بعد، دختر بچۀ دو یا سه ساله‌ای را آوردند که پدرش در جبهه‏‎ ‎‏مفقودالاثر شده بود. امام او را روی زانوان خود نشاندند و صورت مبارکشان را به صورت بچه‏‎ ‎‏چسبانیده و دست بر سر او کشیدند. حالتی که نسبت به فرزندان خودشان هم از‏‎ ‎‏ایشان دیده نشده بود. مدتی به همین حالت، آهسته با آن دختربچه سخن‏‎ ‎‏گفتند. با آنکه فاصلۀ ما با ایشان کمتر از یک و نیم متر بود، شنیدن حرف‌های‏‎ ‎‏ایشان برای ما دشوار بود. بچه که افسرده بود، بالاخره در آغوش امام خندید و به‏‎ ‎‏دنبال آن، انگار امام هم احساس سبکی و انبساط خاطر کردند. 🏷آنگاه دیدیم که‏‎ ‎‏ایشان، همان گردنبندی را که آن خانم ایتالیایی فرستاده بود، برداشتند و بر‏‎ ‎‏گردن دختر بچه انداختند. دختر بچه در حالی که از خوشحالی در پوست خود‏ نمی‌گنجید، از خدمت امام بیرون رفت.‏‎ 📚حجت‌الاسلام رحیمیان؛ کتاب در سایه آفتاب، ص۱۴۹. 🏷 📝 🔟 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹حدیث دیگر از نبی مکرّم اسلام، حضرت پیغمبر صلی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم است: «ما قَسَّمَ اللَّه لِلعِبادِ شیئاً اَفضَل مِنَ العَقل»؛ خداوند متعال میان بندگان خود هیچ چیزی را باارزشتر از خردمندی تقسیم نکرده است... 🔸در میان این همه نعمت گوناگون و رنگارنگ، به شهادت نبیّ اسلام میان بندگان هیچ نعمتی به ارزش خردمندی تقسیم نشده است... 🔹در آخر می‌فرمایند: «ولا بَعَثَ اللَّه رسولاً ولا نبیاً حتی یَستَکمِل العَقل»؛ خدای متعال هیچ پیغمبری را در طول تاریخ به میان مردم نفرستاد، مگر بدین هدف و مقصود که خرد را در میان مردم کامل کند. این خرد برای چیست؟ این خرد برای پیدا کردن راه زندگی است. 🔸باید فکر کرد؛ باید با تحلیل و سنجش راه زندگی را پیدا کرد. مهمترین توصیه‌ی من به شما جوانان عزیزم همین است. یکی از شعارهایی که بنده در این چند سال تکرار می‌کنم این است که نباید به‌طور دائم در عرصه‌ی تجربه و ترجمه - علم ترجمه‌ای، حتّی فکر ترجمه‌ای، ایده و مکتب و ایدئولوژی و اقتصاد و سیاست ترجمه‌ای - بمانیم؛ 🔹زیرا این ننگ است برای انسان که از خرد، سنجش، تحلیل و درک و فهم خود استفاده نکند و چشم را روی هم بگذارد و مرعوب موج تبلیغاتی‌ای شود که بر او تحمیل می‌کنند، تا سخنی را بپذیرد. 🎙 | ۱۳۸۲/۰۹/۲۶، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین. 💡 8⃣1⃣ 📜 9⃣2️⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰براى تربيت انسان، براى ساختن بشر بايد در او عشقى آفريد كه از تمام غريزه‏ها نيرومندتر باشد و بايد در او نيرويى گذاشت كه تمام زنجيرها را با خود بردارد...و مادام كه اين عشق عظيم و اين نيروى بزرگ در انسان نيايد و پا نگيرد، براى انسان حركتى نخواهد بود و از بند اسارت‏ها نجاتى نخواهد يافت. 🔰قرآن مى‏گويد:«وَالَّذينَ آمَنُوا اشَدُّ حُبّاً للَّهِ»؛آن‏ها كه به سوى حق گرويده‏اند و به سوى «اللَّه» آمده‏اند،از عشق،از محبت شديدترى نسبت به حق برخوردارند. ما از محبوب‏هاى خود به خاطر محبوب‏ترى چشم مى‏پوشيم و خوب را فداى خوب‏تر مى‏كنيم و آنچه با اهميت‏تر است انتخاب مى‏كنيم. با آن كه پول را دوست داريم مى‏دهيم تا به آنچه بيشتر مى‏خواهيم برسيم...عشق شديدتر و حب «اللَّه» ما را از اسارت غرايز و حب نفس و حب دنيا آزاد مى‏كند... ❓چگونه مى‏توان اين عشق را در نهاد انسان برافروخت؟... معرفت و شناخت، عشق را سبز مى‏كند و به وجود مى‏آورد. شناخت خوبى‏ها در انسان عشق را زنده مى‏كند و شناخت بدى‏ها نفرت را و اين عشق و نفرت انسان را به حركت مى‏اندازند، جلو مى‏آورند و يا فرارى مى‏دهند... ❓معرفت و شناخت را چگونه بدست بياوريم؟ با تفكر و تجربه، با اين دو عامل، انسان به شناخت‏ها مى‏رسد... ✅ پس تفكر سنگ اول رشد انسان و زيربناى تربيت او و سرنخ اين كلاف سردرگم است. ادامه‏ى تفكر، شناخت است و ادامه‏ى شناخت، محبت است و ادامه‏ى محبت، حركت و عمل و آزادى و رشد و تكامل و آدم‌شدن و انسان‌شدن. | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۶۷ الی ۶۹ 💡 9⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔰براى تربيت انسان، براى ساختن بشر بايد در او عشقى آفريد كه از تمام غريزه‏ها نيرومندتر باشد و بايد
. 🛑 انشاءالله تا ساعاتی دیگر، ادامه‌ی این متن در کانال بارگذاری خواهد شد. .
. 💢 ادامه‌ی متن قبل 🔰براى رشد انسان، فقط تفكر نتيجه بخش نيست. تفكر احتياج به تدبرها و مطالعات و مواد خام دارد و اين هر دو باز احتياج به اصل ديگرى دارند؛ اصل تعقل و سنجش. 🔰شناخت نهايى به مقايسه و سنجش و به نظارت عالى عقل نيازمند است. چون عقل دو نظارت دارد: يكى بر راه‏هايى كه فكر ارائه مى‏دهد و ديگر بر هدف‏هايى كه فكر براى نشان دادن راهش مى‏كوشد و تلاش مى‏كند... 🔰شناخت و انتخاب و عمل نتيجه‏ى تدبر و تفكر و تعقل است و اين هر سه نياز به كسى دارند كه آن‏ها را رهبرى كند و كنترل نمايد... ✅ مربى سه كار را عهده‏دار است: 1⃣ تزكيه و آزادى‏ قطب‏نماى فكر ما مى‏تواند جهت حركت ما را نشان بدهد به شرط اين كه گرفتار آهن‌رباهاى عادت و تعصب و تقليد نشده باشد؛ و گرنه اين قطب‏نماى منحرف به جاى اين‏كه ما را به مقصد برساند، در دريا غرق مى‏كند... 2⃣ تعليم و آموزش‏ خيلى‏ها تفكراتى را شروع كرده‏اند و به نتيجه نرسيده‏اند و مأيوس شده‏اند و يا به نتيجه‏هاى غلط دست يافته‏اند و منحرف شده‏اند. پس بايد مربى به ما روش تدبر و مطالعه و طرز تفكر را بياموزد. 3⃣ تذكر و يادآورى‏ انسان گرفتار غفلت‏ها و گرفتار وسوسه‏هايى است كه شيطان به آن كمر همت بسته و اين است كه مربى بايد يادآورى‏ها و تذكرهايى داشته باشد... ✅ تدبر و تفكر و تعقل، سنگ اول تربيت انسان هستند و اين همه به مربى و رهبر نيازمندند و رهبر سه وظيفه‏ى تزكيه، تعليم و تذكر را به عهده دارد. | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۶۹ الی ۷۱ 💡 0⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat