eitaa logo
باور
4.4هزار دنبال‌کننده
466 عکس
45 ویدیو
8 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔹ابتدا رفتار صحیح را به کودکان بیاموزید، بعد اگر خلاف کردند مى‌‌‏توانید آن‏ها را تنبیه کنید. امّا اگر رفتار صحیح را به آن‏ها نیاموخته‌‏اید و مرتکب خلاف شدند نباید آن‏ها را تنبیه کنید 🔸مثلا اگر کودک لباس و اشیاى‌‌ خود را در خانه پرت مى‌‌‏کند و شما بدون عکس العمل، آن‏ها را جمع مى‌‌‏کنید و با همین برنامه او را عادت مى‌‌‏دهید، این کودک وقتى‌‌ بزرگ شد همین روش را ادامه خواهد داد، در چنین صورتى‌‌ شما حق ندارید، به ‏بهانه نامنظم بودن، او را تنبیه کنید. 🔹بهتر بود از اول وسایل او را جمع نمى‌‌‏کردید و از او مى‌‌‏خواستید که خودش این عمل را انجام دهد و بدین ترتیب رعایت نظم را به او مى‌‌‏آموختید. ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۲ و ۴۷۳ 🛑 🔟 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 چه‌بسا روحيه‏هايى كه با طعنه و كنايه، زودتر ادب شوند. مى‏گويند يكى از شاگردان، هميشه ديرتر از وقت به كلاس مى‏آمد. يك روز استاد، همين كه ديد به كلاس قدم مى‏گذارد، خودنويس زيبايى را به عنوان جايزه به او داد. 🏷 دانش‏آموز كه جهتى براى دريافت جايزه نمى‏ديد، منتظر توضيح بود. استاد آرام گفت: اين جايزه فقط به خاطر اين است كه شما هميشه سر وقت حاضر مى‏شويد. دانش‏آموز تكانى خورد و منفعل شد و ديگر دير به سر كلاس نيامد... ✅ مربى آگاه تمام عوامل يك عمل ناپسنديده و ناشايست را، مطالعه مى‏كند، ارزيابى مى‏كند و پس از توضيحات لازم و تذكرات لازم، از بهترين عوامل تربيتى؛ از تقليد و ترس و محبت، احسان و پاداش به نيكوكار و يا طعنه و كنايه، استفاده مى‏كند و اين استفاده پس از بررسى و شناخت طبايع و روحيه افراد است. | تربیت کودک، صفحه ۶۲ و ۶۳ 🛑 1⃣1⃣ 📝 4⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 📗 " موش سر به‌ هوا " داستان کتاب درباره تعدادی موش است که تصمیم گرفته‌اند با هم به سفر بروند. شش‌تای آن‌ها مانند هم سر به زیرند، اما موش هفتم سر به هواست؛ آن‌قدر سر به هوا که یادش رفته غذایشان را بیاورد. موش‌های دیگر از دست او عصبانی می‌شوند. موش هفتم هم به خاطر این فراموشی خجالت‌زده‌ می‌شود. هم‌زمان عقابی در آسمان، موش ها را دیده و قصد شکار آنها را دارد. موش سر به هوا، با دیدن عقابی که قصد شکارشان را دارد، دوستانش را نجات می‌دهد. بعد از این اتفاق، شش موش‌ نه‌تنها از موش هفتم عصبانی نیستند، بلکه از او تشکر هم می‌کنند. ✍️ نویسنده: فرهاد حسن‌زاده 📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان 📄 تعداد صفحات: ۴۸ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ تعاملی بودن کتاب (مخاطب قرار دادن خواننده در طول داستان) 2️⃣ وجود بازی‌‌ و سرگرمی در خلال داستان، متناسب با اتفاقات کتاب 🪴 اثرات تربیتی 1️⃣ افزایش اعتماد به نفس 2️⃣ تقویت روحیه پذیرش ویژگی‌های شخصیتی خود 3️⃣ تضعیف روحیه بی‌توجهی به دوستان به‌خاطر نقاط ضعفشان 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا و نسخه الکترونیک به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 2⃣2⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔶 چه بسا مربى احتياج به واسطه‏اى هم داشته باشد كه مطلب را توضيح دهد و كودك را به اقرار بياورد و از بدى جدا نمايد. و اين واسطه خواه مادر يا ديگرى، بايد زرنگ و تعليم ديده باشد... 🔸 و با اين جمله که: «قول داده ديگر اين کار را انجام ندهد.» و یا اینکه: «بگو ديگر نمى‏كنم، اشتباه كردم، ديگر تكرار نمى‏كنم»...واسطه شود و بعد هم در خلوت با طفل صحبت كند که چرا تو، کودک به این خوبی یک چنین کاری را انجام دهی؟ چرا باید پدر یا مادرت را که این همه به تو علاقه دارند و برای تو چه‌ها و چه‌ها کرده‌اند، اذیت کنی؟...و با صحبت‏هايش عقده بچه را بگشايد و عكس العمل او را كنترل كند و به قرار و اعتراف و تصميم وادارش نمايد. 🔻 واى به روزى كه واسطه، خام و نفهم باشد و با جانب‌دارى از طفل و اين كه چرا او را مى‏زنيد، چرا اذیتش می‌کنید؟...با اين حرف‏ها بچه را فاسد كند و زحمات‏ را به باد دهد و كودك را با جرئت و پُررو و صاحب‌حق و مربى را ظالم و ستم‌گر و گرگ معرفى كند. ✅ مربى بايد اين آگاهی را داشته باشد که در حضور چنين واسطه‏هاى نفهم و بى‏ظرفيتى كه اغلب علاقه زيادى به بچه دارند و محبت خاله‌خرسى دارند، تنبيه به راه نيندازد...و وانمود كند كه متوجه قضيه نشده و نفهميده است؛ چون اگر خود را متوجه نشان دهد و تنبيه نكند، بچه به قدرت واسطه و ضعف مربى پى مى‏برد. ✍ | تربیت کودک، صفحه ۶۴ و ۶۵ 🛑 2⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. در حال غضب نباید به تأدیب کودک پرداخت، چون ممکن است از حد لازم تجاوز نماید. به علاوه، کودک عمل تأدیب را نوعى‌‌ انتفام و تشفى‌‌ خاطر محسوب مى‌‌‏دارد، لذا اثر تربیتى‌‌ خود را از دست خواهد داد. به همین جهت، در حدیث آمده است که رسول خدا صلى‌‌ الله علیه و آله از تأدیب به هنگام غضب نهى‌‌ کرد. [نَهَى رسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله عنِ الأدبِ عندَ الغَضَبِ. بحار الأنوار، جلد ۷۹، صفحه ۱۰۲] ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۶۹ 📜 7⃣3⃣ 🛑 3⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰تا حد امکان نوع تنبیه را طورى‌‌ انتخاب کنید که با نوع جرم کودک سنخیت داشته باشد؛ 🏷 مثلا اگر کیف و لباسش را پخش کرده وادارش نمایید آن‏ها را سرجاى‌‌ خود بگذارد. به علاوه، اسباب منزل را تمیز و مرتب نماید. اگر در تهیه غذا به شما کمک نکرده از خوردن انواع غذا محرومش سازید. اگر در مجلس مهمانى‌‌ بى‌‌‏ادبى‌‌ و بى‌‌‏انضباطى‌‌ کرده او را به مهمانى‌‌ نبرید. اگر پول توجیبى‌‌ خود را بیهوده صرف کرده یک مرتبه پول توجیبى‌‌ به او ندهید. ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۱ 🛑 4⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 جذبه امام 🔸‏روش تربیتی امام خیلی قاطعانه بود. اگر از روی بچگی یا شیطنت، کاری خلاف‏‎ ‎‏انجام می دادیم، اینگونه نبود که صدایمان کنند و بگویند: من به شما نگفتم این‏‎ ‎‏کار را نکنید؟ چرا کردید؟ و ما را تنبیه کنند و ما هم بگوییم: آقا ببخشید.‏‎ ‎‏حضرت امام، آنچنان جذبه‌ای داشتند که ما از ایشان حساب می‌بردیم و مواظب‏‎ ‎‏رفتارمان بودیم. در صورتی که ایشان تغیُّر نداشتند و کتک خاصی نمی‌زدند.‏‎ 🔹‏گاهی اوقات یک تشر می زدند یا تندی می کردند و همان برای چندین روز کافی‏‎ ‎‏بود. اگر کار خلافی می‌کردیم و می‌دانستیم چنانچه ما را ببینند ناراحت می شوند،‏‎ ‎‏دو سه روز خودمان را از ایشان مخفی می‌کردیم که مبادا ما را ببینند و دعوا‏‎ ‎‏کنند. 📚 به نقل از خانم فریده مصطفوی، کتاب پدر مهربان، صفحه ۱۱۵ 🏷 🛑 5⃣1⃣ 📝 5⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸کودک کاملاً باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدی که می شود برای چیست. اگر کودک نفهمد که برای چه تشویق می‌شود و به خصوص اگر نفهمد برای چه تهدید می‌شود، روحش به کلی مشوش می‌گردد. امروز به این نکته پی برده‌اند که بسیاری از بیماری‌های روانی در اثر ترساندن‌ها یا کتک زدن‌ها و ارعاب‌های بی‌جا در کودکی پیدا می‌شود. ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۶ 🛑 6⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 📗 "بازی مخصوص و به همین راحتی" این کتاب شامل دو داستان است که با محوریت حیوانات بوده و به دنبال آموزش مهارت حل مسئله است. داستان اول درباره یک جوجه تیغی که دوست دارد با موش‌ها بازی کند ولی به خاطر تیغ‌هایش نمی‌تواند. داستان دوم درباره گورکنی است که می‌خواهد کاغذهای ریخته شده در جنگل را جمع آوری کند ولی هیچ کس به او کمک نمی‌کند. در هر دو داستان، شخصیت‌های اصلی راه حلی برای مشکل‌شان پیدا می‌کنند. ✍️ نویسنده: کلر ژوبرت 📚 ناشر: نشر غنچه 📄 تعداد صفحات: ۲۴ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۵ تا ۹ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ جلد سوم از مجموعه‌ی «داستان‌های غصه و شادی» 2️⃣ وجود دو داستان در یک کتاب 3️⃣ آموزش مفاهیم متعدد به زبان کودکانه 🪴 اثرات تربیتی 1️⃣ تقویت مهارت حل مسئله 2️⃣ تقویت روحیه توجه به محیط زیست 3️⃣ آموزش مفهوم «جبران بدی با خوبی‌» 4️⃣ تقویت مهارت غلبه بر غصه و ناراحتی 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 3⃣2⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸در مورد تهدید و انذار نیز باید جنبه احتیاط را رعایت نمود، یعنى‌‌ اولا: باید تهدید به گونه ‌اى‌‌ باشد که امکان عمل داشته باشد و ثانیا: موجب ترس شدید و دلهره او نشود. اگر کودک را قبلا تهدید کرده ‌اید که در صورت ارتکاب فلان عمل، جریمه خواهى‌‌ شد، سعى‌‌ کنید به وعده خود عمل کنید، تا کودک تهدیدها را جدى‌‌ بگیرد. | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۲ 🛑 7⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 چه‌بسا روحيه‏هاى طماع و سركش كه با جايزه و پاداشى كه به ديگرى مى‏دهى، تنبيه شوند و به تسليم، وادار گردند كه در كلام على(ع) است كه بدكار را با پاداشى كه به نيكوكار مى‏دهى، سرزنش و توبيخ كن! [اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ. نهج‌البلاغه، حکمت۱۷۷] ✍ | تربیت کودک، صفحه ۶۲ 📜 8⃣3⃣ 🛑 8⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔻اگر بچه عادت کرد که از بیرون هدایت بشود، هدایت از بیرون کشور را هم می‌پذیرد. وقتی سلطۀ معلم را بدون اینکه ارادۀ خودش در کار باشد پذیرفت، سلطۀ یک دیکتاتور را هم می‌پذیرد. 🔺شما سر کلاس نباید برای او نظام دیکتاتوری درست کنی تا از نمره و از ملامت بترسد. اینها داروست. دارو باید قابل «عبور» باشد. زدن هم در شرایطی می‌تواند صحیح باشد؛ اما نه به عنوان یک غذا؛ بلکه به عنوان یک سم. سم می‌تواند معالج باشد. همۀ اطبا این را می‌گویند که دارو، سمی است که در شرایط ویژه می‌تواند جنبۀ علاجی داشته باشد. 🔻«زدن»، سم است؛ اما این سم می‌تواند در شرایطی معالج باشد؛ یعنی بیاید و برود. قهر کردن سمّ است؛ اما داروست؛ گاهی لازم است؛ ولی نباید جزء رژیم غذایی بشود. درشت صحبت کردن سم است؛ گاهی لازم است؛ اما نباید جزء رژیم غذایی بشود. اگر جزء غذا شد، یعنی «نظام» شده است. فرق است بین اینکه دارو بدهی و بعد جبرانش کنی و اینکه دارو جزء غذای روزمره باشد. ✍ | راه رشد، جلد۳، صفحه ۳۵ 🛑 9⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat