هدایت شده از روانشناسی اسلامی
🤲 آلفرد آدلر و دعاهای روزانه ماه رمضان
#یادداشت_۱۱
✅ آلفرد آدلر (۱۸۷۰-۱۹۳۷) یکی از بزرگترین روانشناسان قرن بیستم است که صاحب مکتب خاص روان درمانی تحت عنوان روان درمانی «فردنگر» است. وی یکی از انسانی ترین نگاه ها را به بشریت دارد و همچنین یکی از زمینه سازان جنبش انسان گرایی در روانشناسی است.
⏪ نظریه شخصیت و نظریه روان درمانی آدلر بر اساس چند مفهوم بنیادین بنا شده است که یکی از آنها «علاقه اجتماعی» است. منظور آدلر از «علاقه اجتماعی» نوعی «احساس وحدت» با کل بشریت است. فردی که علاقه اجتماعی دارد، برای برتری خودش تلاش نمی کند، بلکه برای کمال تمام انسانها تلاش می کند که این امر به صورت همکاری با دیگران برای پیشرفت جامعه به جای نفع شخصی آشکار می شود.
🔔 اما نکته بسیار مهمی که آدلر درباره علاقه اجتماعی بیان می کند این است که از نظر آدلر، علاقه اجتماعی شاخص سلامت روان است. یعنی فرد سالم به لحاظ روانشناختی کسی است که علاقه اجتماعی دارد و فردی که علاقه اجتماعی اش تضعیف شود و یا از دست برود، از نظر آدلر بیمار است.
🟢 مفهوم علاقه اجتماعی دارای سه مولفه است :
۱- مولفه شناختی : که شامل مشغولیت ذهنی فرد برای بهزیستی و رفاه دیگران است.
۲- مولفه احساسی : که شامل همدلی می شود.
۳- مولفه رفتاری : که شامل تعامل گسترده با دیگران و تلاش برای بهزیستی و رفاه دیگران و اجتماع است.
🔶 از نظر آدلر، فرد سالم به لحاظ روانشناختی فردی است که رفاه اجتماعی را خیلی ارج می نهد و در صدد کاهش رنج دیگران است.
🤔🤔 با توجه به این مفهوم بنیادین در نظریه آدلر، بسیار محتمل بود که اگر آدلر با اسلام آشنا می بود، عاشق بخش اجتماعی اسلام می شد.
مثلا عاشق مباحثی همچون الفت و اخوت، احسان و انفاق، انصاف، مواسات، مسرور کردن دیگران، خوش اخلاقی و ... می شد.
شاید اگر آدلر با ادعیه ماه رمضان آشنا بود و کسی از او می پرسید که چکار کنم که علاقه اجتماعی من رشد و پرورش یاید، دعای زیر را حتما و حتما برای رشد علاقه اجتماعی توصیه می کرد:
🤲 اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللَّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ، اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ اقْضِ دَینَ کُلِّ مَدینٍ، اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ، اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ، اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ، اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ، اَللّهُمَّ غَیرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ، اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّینَ، وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ
✍ محمود یزدانی
✅ @islamic_psycho
هدایت شده از روانشناسی اسلامی
📉📈 از مفاهیم و موضوعات در روانشناسی تا مفاهیم و موضوعات در اسلام : تشابه در اسامی؛ اما یک دنیا تفاوت در معانی
#یادداشت_۱۲
✍ محمود یزدانی
✅ تقریبا بسیاری از مفاهیمی که در بهزیستی روانی و روان درمانی مطرح شده و خواهد شد، به نوعی در اسلام هم به آن توجه شده است.
آنچه که من میخواهم عرض کنم این ادعای کلیشه ای و نخ نما نیست که ببینید آنچه که در روانشناسی مطرح میشود، در اسلام هم هست.
من خودم از اینجور حرف ها اصلا خوشم نمی آید، زیرا قبل از هر چیزی بی عرضگی خود ما را نشان میدهد و میتوان در جواب این نوع ادعاها گفت: خب بوده که بوده، اگر عرضه می داشتیم اول خودمان می آمدیم در روانشناسی مطرح می کردیم.
⏪ اما نکته ای که میخواستم عرض کنم این است که این تشابهات، خیلی از افرادی که دغدغه دین یا روانشناسی اسلامی دارند را به اشتباه می اندازد و فکر می کنند همان مفهومی که در روانشناسی مطرح شده، همان مفهوم هم «به عینه» در اسلام مطرح شده است.
❗️مشکل اصلی، «تطابق» دانستن یا «این همانی» دانستن مفاهیم روانشناسی با مفاهیم اسلام است.
مثلا فکر می کنند تاب آوری در روانشناسی همان صبر در اسلام است. یا عزت نفس در روانشناسی همان عزت نفس یا تکریم در اسلام است، یا خودکنترلی در روانشناسی همان خودکنترلی در اسلام است، یا صمیمیت در روانشناسی همان صمیمیت مودت در اسلام است، یا خودشکوفایی در روانشناسی همان خودشکوفایی در اسلام است، و قس علیهذا
📣 اما خوشبختانه نیست. چون اگر این تطابق می بود، اصلا ضرورتی برای دین نبود. دین هیچگاه خودش را متکفل بیان مسائلی نمی کند که می شد بعدها انسان در اثر تلاش علمی به آنها برسد، بلکه دین موضوعات را به گونه ای مطرح می کند که در ظرف هیچ علم رایجی نمی گنجد و بسیار بسیار فراتر از آنها می باشد، بطوریکه امکان نداشت با تلاش علمی به آن می رسیدند.
❇️ حالا جهت اینکه انتزاعی حرف نزنم یک مثالی می زنم.
بیایید صرفا مقایسهای بین تعریف صمیمیت از منظر روانشناسی با صمیمیت از منظر دین داشته باشیم.
صمیمیت در روانشناسی تعاریف متعددی دارد که به مهمترین آنها اشاره می کنم:
- صمیمیت فرایندی تعاملی است که شامل شناخت، درک و پذیرش طرف مقابل، همدلی با احساسات او و قدرشناسی از دیدگاه بی همتای وی نسبت به جهان است (باگاروزی؛۲۰۰۱)
- صمیمیت فرایندی است که طی آن افراد عواطف و احساسات، هیجان ها، ترس ها و آرزو های خود را بدون نگرانی و ترس از قضاوت شدن با دیگری در میان می گذارند.
🔶در تعاریف بالا دو مولفه خیلی کلیدی است. ۱- اشتراک گذاری ۲- گشودگی و پذیرش
یعنی یک طرف رابطه، نظرات، دیدگاه ها، احساسات، آرزوها و ... خود را بیان می کند و به اشتراک میگذارد و طرف دیگر رابطه نسبت به این اشتراک گذاری پذیرا و گشوده می باشد. و بواسطه همین اشتراک گذاری از یک طرف و گشودگی و پذیرش از طرف دیگر، صمیمیت رخ می دهد.
گرچه همین اتفاق هم که بیفتد اتفاق خیلی مبارکی است و در خیلی از روابط نه اشتراک گذاری است و نه پذیرش ، اما سوال بعدی این است که بالفرض اگر این اتفاق مبارک بیفتد، از نظر اسلام کفایت می کند و دوستی یا صمیمیت یا مودت در نظر اسلام همین فرآیند اشتراک گذاری - پذیرش دوطرفه است؟ آیا اسلام با همین تعریف علمی از صمیمیت راضی است؟
🟪 اگر خیلی جزئی و دقیق نخواهیم بحث صمیمیت در اسلام را مطرح کنیم و صرفا بحث اجمالی داشته باشیم، و نه به نظام های پشتیبان صمیمیت همچون نظام مراقبت گری دلسوزانه که کارکرد انگیزه بخشی و پیشران در بحث صمیمیت دارد، اشاره ای کنیم، و نه مولفه های صمیمیت را از منظر اسلام واکاوی کنیم تا طرحی نو دراندازیم، شاید این فرآیند «اشتراک گذاری - گشودگی، پذیرش و قدرشناسی» با نگاه حداقلی و اغماض گونه مورد قبول اسلام هم باشد، اما در همین فرآیند ساده و با مولفه های محدود، اسلام در بحث وسعت و حد و مرز هر دو مولفه «اشتراک گذاری» و «گشودگی، پذیرابودن و قدردانی» کلی حرف دارد و قائل به توسعه این مرزها می باشد.
از نظر اسلام اینکه صرفا افکار و احساسات و آمال و آرزوها به اشتراک گذاشته شود، و دیگری گشوده، پذیرا و قدردان باشد، اولا خیلی حداقلی است و ثانیا چندان کریمانه نیست.
📢از نظر اسلام صمیمیت با اشتراک گذاری نیازها و خواستهها شروع نمی شود بلکه با اشتراک گذاری داشته ها شروع می شود، یعنی با به اشتراک گذاری محبت های قلبی، توانمندی های روحی-روانی-بدنی و خلاصه هر نوع امکانات، اموال و هر نوع سرمایه شروع میشود. و سپس نوبت به به اشتراک گذاری افکار و احساسات و... می رسد.
✅ @islamic_psycho
ادامهی مطلب در متن بعدی 👇👇👇
هدایت شده از روانشناسی اسلامی
ادامهی مطلب از متن قبلی 👆👆👆
🔔اسلام به دنبال تحقق صمیمیتی است که صرفا افراد از ذهن و کلام مایه نگذارند، بلکه از جان و مال و از همه وجود هم مایه بگذارند، بطوریکه فرد در رابطه صمیمی صرفا احساس نمیکند یک دوستی دارد که گوش شنوایی دارد، بلکه دوستی دارد که از همه چیزش برای او مایه میگذارد. اسلام به دنبال آن نوع صمیمیتی است که «دیگری» به مثابه «جان خود» پذیرش میشود. در اسلام هدف این است که «تمام وجود»، در رابطه پای کار بیاید، نه صرفا بخش خیلی خیلی حداقلی از تمامیت وجود.
🔄 حال این نوع اشتراک گذاری گرم و چندجانبه را که مدنظر اسلام است را مقایسه بکنید با اشتراک گذاری محدود در روانشناسی، آن وقت مقایسه کنید و ببینید واقعا روان ما از کدام دوستی خوشش می آید؟
هر چند در این وانفسای تنهایی آدمها، یافتن همان دوستانی که صرفا گشوده و پذیرای نظرات و احساسات ما باشند، باز هم غنیمت است و نصیب هر کسی نمیشود.
⏺ با شناخت اندکی که من از دین و همچنین از روانشناسی دارم، ذهنم یاری نمی دهد که حتی یک مفهوم یا موضوع در روانشناسی تطابق کامل با همان مفهوم در دین داشته باشد.
هر موضوعی که دین مطرح کرده - در عین وجود برخی شباهت ها - اما بسیار بسیار متفاوت از آن چیزی است که روانشناسی به آن پرداخته است و این تفاوت هم در مبادی هست، هم در مبانی هست، هم در تعاریف است، هم در اصول هست، هم در روش ها هست، فقط برخی شباهت ها در تاکتیک ها و تکنیک ها باشد.
خلاصه کلام اینکه تشابه اسامی موضوعات در روانشناسی با اسلام ما را به اشتباه دچار «تطابق» و «این همانی» نکند. و مواظب باشیم که اگر فهم، پذیرش یا عمل به آنچه که مدنظر اسلام است برای ما سخت است، پس لاقل مفاهیم دینی را پایین نکشیم و تقلیل شان ندهیم.
❗️به اعتقاد من پیشرفت های روانشناسی هم یک فرصت بزرگ و هم یک خطر عظیم برای دینداران است.
فرصت از این منظر که فهم ما را از دقایق و ظرائف و پتانسیل های دین افزایش می دهد. اما خطر آنجاست که چون خیلی حوصله فکر کردن و بازخوانی مفاهیم روانشناسی از منظر دین را نداریم، به هر آنچه که روانشناسی به آن رسیده، بسنده می کنیم و فکر می کنیم که دین نیز همان منظور و مراد را دارد.
در نظر من، تا زمانی که مباحث ما صرفا علم روانشناسی است، هر چه بیان شود و گفته شود جای هیچ نگرانی نیست ، اما اگر یک روزی بخواهد مقایسه ای صورت بگیرد یا استفاده ای به اسم دین از مفاهیم روانشناسی شود، همه موضوعات احتیاج به بازخوانی مجدد دارند. بی هیچ تعارفی، بی هیچ اغماضی، بی هیچ استثنایی
پ.ن 1⃣ : معلی میگوید از امام صادق(ع) پرسیدم، حق مسلمان بر مسلمان چیست؟ فرمود: هفت چیز است که همه بر وى واجب است و اگر چیزى از آنها را به جا نیاورد از دوستى و طاعت خداوند بیرون رفته و حق خدا را ادا نکرده است. از امام سؤال کردم آنها چیستند؟ فرمود: اى «معلى» من با تو مهربانم مىترسم حق آنها را ادا نکنى، بدانى و بکار نبندى. به او گفتم توانائى جز به خدا نیست.
حق اوّل؛ فرمود آسانترین آن حقوق این است که در باره مسلمان آنچه را که براى خود دوست میدارى بخواهى و آنچه را که براى خود نمىپسندى بر او هم نپسندى.
حق دوم؛ اینکه از خشم نسبت به وى بپرهیزى و خوشنودى او را بخواهى و از وى فرمانبرى.
حق سوم: اینکه با جان و مال و زبان و دست و پاى خود به وى یارى کنى.
حق چهارم؛ اینکه دیده بان و راهنما و آئینه و جامه او باشى.
حق پنجم؛ اینکه با گرسنه بودن او سیر نشوى، و با تشنگى او سیراب نگردى و با برهنه بودن او لباس نپوشى.
حق ششم؛ اینکه تا او زن نگیرد تو زن نگیرى، و اگر او را نوکرى نباشد تو نوکرى اختیار نکنى. باید نوکر خود را بفرستى تا جامه او را بشوید و خوردنى او را بپزد و جامه خواب او را بگسترد.
حق هفتم؛ اینکه به سوگند او وفا کنى و درخواست او را بپذیرى، بیمار او را عیادت کنى و در جنازه او حضور یابى، و اگر بدانى که او را نیازى است براى انجام آن بشتابى و او را ناگزیر نسازى که آنرا از تو بخواهد- بلکه تو او را پیشى گیرى هر گاه این را بکار بستى، دوستى خود را به دوستى او و دوستى او را به دوستى خود پیوند دادهاى. ( کافی، ج 2، ص 169)
✍ محمود یزدانی
✅ @islamic_psycho
هدایت شده از بهترآفرینی
📣📣📣 اگر دارید برای فطریه تان، پول سه کیلو گندم را حساب می کنید، لطفا این کار را نکنید و کمی صبر کنید، مطلب خیلی خیلی مهم روانشناختی را می خواهم به شما بگویم.
#یادداشت_۵۰
🙈🙈 ببخشید، این متن ممکن است کمی طولانی باشد، اما خواندن آن هم برای خودتان خوب است هم به احتمال زیاد، باعث بهبودی اندکی در زندگی دیگران خواهد شد. پس لطفا تا آخر بخوانید.
✅ همانطور که می دانید دادن فطریه بر هر مسلمانی - فارغ از اینکه روزه گرفته باشد با نگرفته باشد - واجب است.
و فکر می کنم که دلیل وجوب فطریه حتی بر کسانی که تعمدا هم روزه نگرفته اند، یا روزه برایشان واجب نباشد، یک امر انسانی و بشری باشد، نه یک امر دینی یا الهی
🔔🔔🔔 آخه قرار است در این روز یک پول درست و حسابی برای فقرا و مساکین جمع شود تا مرهم کوچکی باشد بر زخم های آنها.
بنابراین کمک به فقیر و مسکین امری است که مربوط به وجه انسانی و بشری و مربوط به زیست اجتماعی ما هست نه اینکه الزاما مرتبط با زیست معنوی ما باشد. و لذا بر هر مسلمانی واجب است که این کمک بشردوستانه را انجام دهد.
❗️❗️ یعنی خداوند در اینجا می گوید، اصلا فرض کنید روزه گرفتن مرا به هر دلیلی قبول ندارید، کمک کردن به فقرا را که بایستی قبول داشته باشید ، چون که این مساله جزو بدیهی ترین امور انسانی است و اگر کسی بگوید که من کمک به فقرا و مساکین را هم قبول ندارم ، احتمالا بایستی نه فقط در مسلمان بودنش ، بلکه در انسان بودنش هم شک کرد
👌👌 حالا فرض می کنیم شما قبول کردید که بایستی فطریه بدهید. دستورالعمل دین این هست که برای هر نفر مبلغ حداقل ۳ کیلو غذای غالب هر خانواده بایستی به عنوان فطریه داده شود.
اما اگر شما به دنبال این هستید که ببینید پول ۳ کیلو گندم چقدر می شود - با این فرض که شما غالبا در منزل نان خالی نمی خورید ، بلکه غذاهای دیگر مثل پلوجات و پیتزاجات و ماکارونی جات و آبگوشتی جات و از این دست غذاها می خورید - با کمال شرمندگی بابستی عرض کنم که این روزه ای که گرفتید خیلی روی شما اثر خاصی نگذاشته و تقریبا به لحاظ روانشناختی و معنوی همون آدم قبل ماه رمضان هستید. 🙈🙈
⁉️ حالا چرا این حرف رو می زنم.
⏪ اول از همه بگویم که من بحث فقهی و اخلاقی و حتی معنوی هم ندارم، بلکه صرفا بحث روانشناختی دارم.
ممکن است اگر فطریه را ۳ کیلو گندم بدهید ، به لحاظ فقهی درست باشد، اما به لحاظ روانشناختی درست نیست و یک جای کار می لنگد و درست و حسابی هم می لنگد.
📢📢 روزه به لحاظ روانشناختی بایستی حداقل دو جا اثر گذاشته باشد و اگر اثر نگذاشته باشد معلوم است یک جای کار ایراد دارد. و بر اساس همین دو اثر تا حد زیادی میشه فهمید که روزه های مان تاثیری بر خود ما داشته یا نداشته است. حالا اون دو جا رو عرض می کنم :
1⃣ وسعت و بسط وجودی :
اولین اثری که روزه بایستی بگذارد ، اثر گذاشتن روی سعه وجودی است. یعنی روزه بایستی من و شما را بزرگتر و وسیع تر کند. یعنی گرسنگی و تشنگی - همراه با توجه معنوی - بایستی من و شما را به یاد همه آدم های مشکل دار بیندازد و خیر و خوبی و رفع مشکلات را برای همه - حتی غیرمسلمان ها هم - بخواهیم. و مخصوصا با ادعیه ای که در ماه رمضان آمده، می خواهند به ما یاد بدهند که بایستی بزرگ و وسیع بشویم.
🤔🤔 ممکن است بپرسید کدام دعاها ؟
به دعاهای زیادی میشه اشاره کرد ولی من فقط به دعای خیلی مشهوری که احتمالا بارها شنیده یا خوانده اید اشاره می کنم. 👇👇
اللّٰهُمَّ أَدْخِلْ عَلَىٰ أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اللّٰهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ، اللّٰهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جائِعٍ، اللّٰهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيانٍ، اللّٰهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ، اللّٰهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ، اللّٰهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ، اللّٰهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ، اللّٰهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ، اللّٰهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ، اللّٰهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناكَ، اللّٰهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِكَ، اللّٰهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَأَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ.
👆👆 ببینید در این دعاها - که به نوعی مختص ماه رمضان است - می خواهند ذهن و دل ما را وسعت دهند که به یاد همه، از جمله همه ی درگذشتکان بشر تا فقرا، گرسنگان، بی لباس ها، قرض داران، گرفتاران، غریبان، اسیران، مریضان، و همه ی مسلمین باشیم و برای همه ی آنها خیر و خوشی را از خداوند خواسته باشیم.
💓💞 یعنی فلسفه مهم رمضان، وسعت یافتن وجودی است که من حواسم به همه مخصوصا انواع گرفتاران - حتی اگر غیرمسلمان هستند - باشم.
یعنی رمضان قرار است انسان هایی را تربیت کند که دغدغه ی همه ی انسان ها را داشته باشند و قلبشان برای همه ی بشریت بتپد، نه صرفا گروه خاص و مسلک خاص و هدف خاصی
@shokoofaee
ادامه در پیام بعدی 👇👇👇
هدایت شده از بهترآفرینی
ادامه ی پیام قبلی 👆👆👆
2⃣ سخاوتمند شدن :
فلسفه ی مهم دیگر ماه رمضان، سخاوتمند شدن و بخشنده شدن است.
یعنی صرفا نبایستی توجه قلبی یا ذهنی نسبت به همه ی آحاد بشر داشته باشم، بلکه بایستی این قلب وسعت یافته، به زبان من و به دست و پاهای من هم وصل شود ، تا کاری عملی انجام دهم و مهمتر از همه قلب وسعت یافته ی من بایستی به حیب من هم وصل سود تا زمانی که تصمیم می گیرم چیزی را ببخشم، دست و پای ام نلرزد که زیاد ببخشم.
📣📣 بنابراین کسانی که می خواهند وقتی فطریه شان را محاسبه کنند، و صرفا به دنبال محاسبه ی قیمت ۳ کیلو گندم هستند - با اینکه غذای غالب شان نان خالی نیست - یک محاسبه ای هم درباره قلب شان داشته باشند و ببینند که نسبت به قبل ماه رمضان بزرگتر شده و سخاوتمند تر شده یا نه ؟ و حداقل نشانه بزرگتر شدن قلب و سخاوتمند شدن دل، بذل و بخشش و ریخت و پاش کردن مال در هنگام محاسبه ی فطریه است.
پ.ن ۱ : ملاک تشخیص اینکه غذای غالب شما چی هست را اینگونه هم می توان فهمید : فرض کنید خداوند یا دولت اعلام کند که به هرکسی به اندازه ی سه روز غذای غالب و عرفی آنها ، مبلغ آن پرداخت خواهد شد، و مبلغ غذای غالب را افراد به طور خوداظهاری به دولت اعلام کنند.
حالا وجدان تان را قاضی کنید و بگویید که آیا غذای غالب تان را نان اعلام می کردید و پول ۳ کیلو گندم را تحویل می گرفتید؟ یا اعلام می کردید که ما یکسره برنج و خورشت و امثالهم را می خوریم؟.
هر چی وجدان تان حکم کرد، و آن را ملاک خوداظهاری به دولت یا خداوند قرار دادید، همان را ملاک پرداخت فطریه قرار دهید.
یک کلام، ختم کلام
🤲🤲 دلتان همیشه وسیع و سخاوتمند باد.
الهی آمین
✍ محمود یزدانی
🌷🌷 لطفا برای اینکه پول بیشتری برای فقرا و مساکین در روز عید فطر جمع شود، این متن را برای افراد زیادی ارسال کنید، و شما هم در این کار خیر افزایش فطریه ها، سهیم باشید. به لطف الهی قطعا موثر خواهد بود و موجبات رضایت الهی و افزایش نعمات او را به خودمان، خانواده مان و جامعه مان در پی خواهد داشت . ان شاءالله
✅ @shokoofaee
در ستایش مجتبی لشکربلوکی
نعمت الله فاضلی
https://t.me/DrNematallahFazeli
مجتبی لشکربلوکی را ندیده ام و نمی شناسم، اما نویسنده و دغدغه مند اثرگذار و راستینی است. نوشته های تلگرامی اش، رسانه ای سازنده، انسانی، امیدبخش و خواندنی است.
لشکربلوکی سبک خاصی را ابداع کرده، سبکی که عامه اهل فکر می خوانند و خواص دانشگاهی هم آن را می پسندند.
نوشته هایش سلیس، روشن، مساله محور و مبتنی بر دانش و تجربه ی عمیق بشری است.
ابتدا مساله ای را طرح می کند و انتهای نوشته اش تجویزهای مفید و ممکن ارایه می کند.
در هر نوشته اش درد و دغدغه ای ملی و انسانی را بیان می کند و ما را به اندیشیدن و عمل سوق می دهد.
همه تمهیدات ادبی و فکری از مقایسه کردن، ارایه داده های تجربی و آماری گرفته تا خلق استعاره های اثرگذار و روشن، از بحث های منطقی و حجت آوری تا به کارگیری داستانک، از تجربه های شخصی تا نقل قول های اندیشمندان بزرگ، و خلاصه هر تمهید مناسب کمک می گیرد تا پیام و ایده ای اثربخش خلق کنند.
لشکربلوکی نوشته هایش را آزادانه و رایگان به همگان هدیه می کند. هر نوشته عطر و بوی وطن دوستی، انساندوستی، دغدغه مند، دگردوستی و آزادی و امید دارد.
بسیارند آنها که مثل من خواننده نوشته های لشکربلوکی اند و با هر نوشته اش، پنجره ای تازه به روی شان باز شده است.
استاد فقید رضا بابایی و دوست و همکارم فردین علیخواه و استاد محمود سریع القلم هم بسان لشکربلوکی، نوشته هایی با سبک و سیاق خاص خلق کردند و اثرگذارند.
این گروه از نویسندگان مردمی، اندیشه ورزانه، خلاقانه و دردمندانه می نویسند. ویژگی مهم آنها تداوم کارشان است. استاد بابایی تا بود، نوشت. هنوزم نوشته هایش دست بدست می چرخد. گمانم اینست که نوشته هایش ماندگار شدند.
این نویسندگان مردمی، شایسته قدرشناسی اند. آنها متواضعانه برای همگان و عامه اهل فکر می نویسند. آنها در ساختن و پویایی آگاهی جمعی ما سهم و نقش دارند.
امیدوارم نویسندگان مردمی، که تعدادشان هم رو به افزایش است و فقط چند نام را برای نمونه گفتم، سپاس گزاری مرا در مقام شهروند ایرانی پذیرا باشند.
کانال تلگرامی دکتر مجتبی لشکربلوکی 👇👇
https://t.me/Dr_Lashkarbolouki
📌 #کارگاه_آموزشی
" باهم درمسیر خوشبختی " 🧕👨💼
🎏 امروز مورخ 25 اردیبهشت ماه
🖇 #کارگاه_پنجم با عنوان :
فرشته ای الهی (هستی شناسی جنین و اهمیت حفظ آن )
⏰ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۰۰
🖇 #کارگاه_ششم با عنوان :
تک فرزندی، مسائل و چالشها
⏰ ساعت ۱۷:۰۰ الی ۱۸:۳۰
💠 استاد: جناب آقای یزدانی
آدرس : شریعتی 45 فرهنگسرای شهرزیبا و ایمن
#زندگی_را_باهم_بیاموزیم 💑
🌺
🍃🌺 @BahamZoj
__
باشگاه اجتماعی همسران مشهدی
📌 #کارگاه_آموزشی
" باهم درمسیر خوشبختی " 🧕👨💼
🎏 امروز مورخ 27 اردیبهشت ماه
🖇 #کارگاه_هفتم با عنوان :
الگوی رفتاری اهل بیت علیهم السلام در خانواده
⏰ ساعت 17:00الی 18:30
💠 استاد: جناب آقای یزدانی
آدرس : شریعتی 45 فرهنگسرای شهرزیبا و ایمن
#زندگی_را_باهم_بیاموزیم 💑
🌺
🍃🌺 @BahamZoj
__
باشگاه اجتماعی همسران مشهدی
هدایت شده از بهترآفرینی
❗️مرا عاشقی آموز
💐💐💐 به مناسبت «روز دختر» تقدیم به همه دختران سرزمین مان که به نظر می رسد عشق و محبت را بهتر از ما مردان می فهمند.
دختران معلمان طبیعی عشق و محبت در جامعه ی ما هستند. و زندگی را لطیف تر، انسانی تر و خوشایند تر می کنند. قدرشان را بدانیم!!!!
روزتان مبارک
■شیخ “حسن جوری” رهبر نهضت سربداران در قرن هشتم هجری میگوید: در سالی که گذارم به “جندیشاپور” افتاد، سخنی از “خواجه محمد مهتاب” شنیدم که تا گور بر من تازیانه میزند.
□دیدمش که زیر آفتاب تموز نشسته، نخ میریسد و ترانه زمزمه میکند. بدو گفتم ای مرد خدا، مرا عاشقی بیاموز تا خدا را عاشقانه عبادت كنم..
●مهتاب گفت: نخست بگو آيا هرگز خطی خوش، تو را مدهوش کرده است؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز شکفتن گلی در باغچهی خانهات تو را از غصههای بیشمار فارغ كرده است؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز صدایی خوش و دلربا، تو را به وجد آورده است؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز صورتی زیبا تو را چندان دگرگون کرده است که راه از چاه ندانی؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز زیر نمنم باران، آواز خواندهای؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز به آسمان نگریستهای به انتظار برف، تا آن را بر صورت خویش مالی و گرمای درون فرو نشانی؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز خندهی کودکی نازنین، تو را به خلسهی شوق برده است؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز غزلی یا بیتی یا سخنی فصیح، چندان تو را بیخود کرده است که اگر نشستهای برخیزی و اگر ایستادهای بنشینی؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز زلالی آب یا بلندی سرو یا نرمی گلبرگ یا كوشش مورچهای، اشک شوق از دیدهی تو سرازير كرده است؟ گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز شده است که بخندی چون دیگری خندان است و بگریی چون دیگری گریان است؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز بر سیبی یا اناری، بیش از زمانی که به خوردن آن صرف میکنی، چشم دوختهای؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز عاشق کتابی یا نقشی یا نگاری یا آموزگاری شدهای؟
گفتم: نه
▪︎گفت: هرگز دست بر روی خویش کشیدهای و با چشم و گوش و ابروی خویش معاشقت کردهای؟
گفتم: نه
○گفت: از من دور شو که سنگ را عاشقی میتوان آموخت، تو را نه!
✅ @shokoofaee
بهترآفرینی
📌 #کارگاه_آموزشی " باهم درمسیر خوشبختی " 🧕👨💼 🎏 امروز مورخ 25 اردیبهشت ماه 🖇 #کارگاه_پنجم با عنوان
✅ 📣📣📣 سقط جنین بگوییم یا فرزندکشی بنامیم ؟
⏪ سخنران : محمود یزدانی
🔴 حقایق تلخی که شاید هیچگاه درباره سقط جنین یا فرزندکشی آگاه نبوده و یا نشنیده باشیم.
❗️❗️❗️ اگر می خواهید حقیقت سقط جنین را بدانید حتما این فایل را گوش کنید و اگر کسی را می شناسید که قصد سقط جنین دارد، این فایل صوتی را حتما برایش ارسال کنید.
🔄 لطفا با نشر و ترویج این فایل صوتی، از قتل هزاران جنین یا انسان بیگناه در کشور جلوگیری نماییم.
✅ فایل صوتی سخنرانی کارگاه 👇👇👇
✅ https://t.me/shokoofaee/475
⏪توضیح: فایل صوتی این کارگاه در کانال تلگرام بارگزاری شده است.
با توجه به اینکه فایل های بیش از ۵۰ مگابایت در ایتا بارگزاری نمی شود، فلذا امکان بارگزاری آن در اینجا فراهم نبود.
تمایل داشتید از کانال تلگرام گوش دهید.