eitaa logo
بهتر بنویسیم
1.6هزار دنبال‌کننده
317 عکس
36 ویدیو
53 فایل
💡خیلی از ما نویسنده‌ایم؛ فقط باید تمرین کنیم تا #بهتر_بنویسیم. ارتباط با مدیر: @Pourjam
مشاهده در ایتا
دانلود
تفاوت بندنویسی به سبک با . 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
👏👏چند نکته کاربردی برای آن‌ها که دوست دارند، نویسنده بشوند:👏👏 1⃣ گام یکم: ابتدا، یکی از خاطرات صرفا جذابتان را، به ذهن بیاورید. حال بدون هیچ دلهره‌ای آن را بنویسید و هرطور که دوست دارید، پردازشش کنید. 😊این نوشته‌ها بارشی بی‌غل‌وغش از ابر خاطرات شماست. هنوز برای انتشار خیلی زود است. 2⃣ گام دوم: نوشته را با ساختارها و قواعد درست‌نویسی که در دوره‌های آموخته‌اید، ارزیابی کنید و آن را سامان دهید. ☺️ برخی از پرداخت‌های شما، ناقص و برخی اضافی است، آن‌ها را اصلاح کنید. 3⃣ گام سوم نوشته‌ خود را به یکی از اطرافیانتان که در آن خاطره شرکت داشته، بدهید تا بخواند. 😊اگر او با مطالب شما، آن خاطره را به یاد آورد و نوشته شما را بدون سردرگمی فهمید و البته لبخند رضایت😉 را از او گرفتید، وارد گام بعدی ‌شوید. 4⃣ گام چهارم: این گام، همان مرحله پیش است، فقط نوشته‌تان را به کسی بدهید که در آن خاطره حضور نداشته باشد. 🤩 اگر در چشمان او، برق خرسندی را دیدید، باید به شما تبریک عرض کنم. شما موفق شدید. ◀️ مرحله به مرحله پیش بروید و از اصلاح نوشته‌هایتان خسته نشوید. ان شاءالله موفق می‌شوید. 📚 راستی! مطالعه خاطرات، داستان، رمان و زندگی‌نامه‌ها را حتما در برنامه‌ خود داشته باشید. 🌺 ما به خاطراتمان انس داریم؛ برای همین، در نوشتن آن از دقیق‌ترین واژه‌ها و لطیف‌ترین پردازش‌ها استفاده می‌کنیم. ✍ علی فراهانی 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔰 مروری بر آموزه های در کانال : ❇️ ما در نوشتن گاهی دچار غلط‌های املایی می‌شویم و گاهی هم غلط‌های انشایی! مراقبت از نیفتادن در چاله غلط‌های انشایی، یکی از بایسته‌های درست‌نویسی است. به جمله‌های زیر دقت کنید و درست آن را ببینید. ☘️ تیم عربستان از تیم ایران باخت. ⬅️ تیم عربستان، به تیم ایران باخت. ☘️ من به خدا باور دارم. ⬅️ من خدا را باور دارم. ☘️ نباید خدایی که دوستمان دارد را معصیت کنیم.⬅️ نباید خدایی را که دوستمان دارد، معصیت کنیم. ☘️ زمان بازگشت او به ایران را نمی‌دانیم.⬅️ زمان بازگشت او را به ایران نمی‌دانیم. ☘️ آن‌قدر غذا خورد که مریض شد.⬅️ آن‌قدر غذا خورد تا مریض شد. ☘️ سنگ حجرالأسود از عوامل مؤثر در جذابیت کعبه است. ⬅️ حجرالأسود از عوامل جذابیت کعبه است یا ⬅️ حجرالأسود در جذابیت کعبه، مؤثر است. ✅ سنگ در «سنگ حجرالاسود» حشو و یکی از دو کلمه «عوامل موثر» نیز اضافی است.😊 ✍️ علی فراهانی 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📚 💠《 تیزی》 🔸کلمات همان سنگ های معدنی هستند؛که با پتک های آهنین علم، تکه تکه می شوند، جان می گیرند،راه می روند،قد می کشند،حرف می زنند،قهر می کنند، اشک می ریزند،شفا می بخشند و به مقام آفریدگار می رسند؛ اگر سنسور تیزی قلم را دیاگ زده باشید.و افسار آن را به قلب کنایه پیوند بزنید. 🔸ساده ترین و راحت ترین مسیر برای بیان؛ صریح سخن گفتن است.قبرستان ها پر شده است از جوانان ناکام نویسندگی که زبان سرخ آنان سر سبزشان را بر خاک گور نهاده است.چرا که ندانستند؛ حقیقت تلخ است و آن را باید با یک قاش مربا خوری شکر آمیخته ساخت و با درآوردن شکلک به کام طفل نارس ریخت. 🔸کلمه سنگ تیز است؛ که اگر به پیشانی افکار اصابت کند،خون سرازیر می شود! اگر به چشم منحرفان بخورد، کور می کند! اگر دست نامحرمان به کلمات برسد، قلع و قمع می سازد! این سنگ را باید با ظرافت تراشید، و تیزی آن را گرفت، قلاف برای آن درست کرد تا بر صدر نشیند و از قعر نجات یابد. صنعت کنایه می تواند؛ ✏️انسانی را از چوبه دار برهاند ✏️ملتی را برآشوبد. ✏️جهانی را آباد کند. که کنایه رساتر از صراحت در کلام و بیان است«الکناية ابلغ من التصريح » 🔸حافظ؛ مجلس بزم و رقص به راه انداخته، مِی را در کام بشریت نهاده! همه مست و مدهوش شده اند! ولی خبری از محتسبان و شرطه ها نیست و حکم دستگیری او صادر نشده است. مولانا؛ دوره نویسندگی راه انداخته است! طوطی به هندوستان قاچاق می کند! ولی هر لنگ و لوک و خفته شکلِ بی ادبی را، سوی خود غیژ غیژان جذب می کند! سعدی؛سرهای نخوت و حسادت را چنان با پنبه بریده است؛که پوآرو هیچ سرنخی تا کنون پیدا نکرده است! و لقب شیرین زبانی را در کتاب گینس به نام خود ثبت کرده است! قرآن ماندگار شد! ماند! تحریف نشد! خط نیافتاد! تا ابد می ماند. خداوند سخن های خود را در لباس کنایه پیچاند تا جهان قداره کش، دست به آیات او نزنند، صدر و ذیل کلمات را تقطیع نکنند! و امروز انسان از چشمه زلال معارف قرآن بنوشد و در عرش عکس یادگاری بگیرد. ❌هنر؛ شمشیر کشیدن نیست، داد و فریاد زدن نیست، خون ریختن نیست، قلم برافراشتن نیست؛ 🎯 هنر؛ سخن درست گفتن است، هرس درخت افکار است، بلند کردن انسان از ویلچر حسادت است، بیرون کشیدن از منجلاب کینه است. هنر ساختن است، نه ویران کردن! تاریخ پر است از قیامها،انسانها،دولت ها،قلم بدستان و جریان های دلسوز و معتقد که صنعت کنایه را نیاموخته بودند. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
💠 دو نکته تطبیقی 🔹نوشتن می‌تواند در میان هیاهو و شلوغی کارهای روزمره شکل بگیرد. 🔹هر موضوعی که به ذهن نویسنده می‌آید، نوشتن درباره آن شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها بعد اتفاق بیفتد؛ پس از ایده‌های خود دست برندارید. 🔸 نویسنده داستان لاتاری، کدبانو و مادر است. آن‌قدر مشغول کارهای خانگی‌اش بود که لاتاری را نزدیک بود از دست بدهد. جکسون این داستان را زمانی نوشت که بچۀ سومش در راه بود و در عین حال مشغول مراقبت از کودکان خردسال و شوهر پرتوقعش بود. 🔶گفته می‌شود شرلی جکسون، اصل داستان لاتاری را ماه ها در ذهن خود پردازش کرد بعد آن را خیلی سریع در مارس ۱۹۴۸ در سی و دو سالگی نوشت و فقط اصلاحاتی جزئی در آن انجام داد. ✍️حــیدر هلـیـرودی 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📚《تولد زودرَس》 ✍️کندن کلمات از ذهن و کاشتن آن در کاغذ؛ نویسندگی نیست! بازی با کلمات است. ✍️ کلمه ها را زیر بالشت خود بگذارید تا استراحت کنند، با آنان به فروشگاه بروید، بستنی بخورید، جنگل بروید و هم کلام شوید، حرفهای آنان را بشنوید. ✍️ بگذارید کلمه ها قد بکشند و جمله شوند،رشد کنند،نطفه را به علقه برسانید، استخوان بندی که پیدا کرد؛در قلب کاغذ آن را حک کنید. ✍️کلمات را در تاقچه افکار خود بخیسانید. تولد زودرس مفاهیم، سوء هاضمه برای مخاطب به همراه می آورد. بگذارید جنین سوژه در رحم اندیشه؛ دست و پا بزند، بالا و پایین گردد، تا واژگان پیامبری را بزایند که جهان را کُن فَیکون کند. ✍️بندناف دانش خود را به کانت و هگل، سعدی و مولانا گره نزنید. تا قیچی برندارید و بند ناف پرستش گری را قطع نکنید؛ حیات نخواهید داشت. ✍️دست از دوش استاد بردارید و دست روی زانوی خود بگذارید.تاتی تاتی بنویسید،گنج زیر پاهای اسماعیل اندیشه شما،نهفته است! پا بکوبید تا چشمه زمزم نویسندگی بجوشد. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📌 فوت‌وفن‌های نویسندگی 📚 "پنج نكته‌‌ از ويرايش ساختاری" نکته یکم گزینش واژگان فارسی و برابرهای مناسب 💠 حفظ زبان فارسی از تغییر و تحول‌های نادرست، از جمله وظایف هر ایرانی است. زبان، ابزار مفاهمه و ارتباط با دیگران است و باید مواظب باشیم تا دچار بیگانه‌گرایی نشود. ❇️ از واژه‌های غیرفارسی، تنها در دو صورت می‌توان استفاده کرد: یک. آن کلمه، معادل فارسی زیبا و مانوس در گفت‌وگوها نداشته باشد؛ مانند اینترنت و اتم. دو. کلمه بیگانه، فرهنگی با خود به همراه دارد که نمی‌خواهیم آن فرهنگ وارد زبان فارسی شود؛ مانند پیتزا و اومانیسم. 📒 برخی از کلماتی که معادل فارسی زیبا و مانوس دارند، عبارتند از: "به تازگی" به جای "اخیرا" یا "جدیدا" "فناوری" به جای "تکنولوژی" "تندیس" به جای "مجسمه" ✍️علی فاطمی‌پور (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
❇️"است" یا "هست" مساله این است؟! ❇️ قسمت اول 💠 مدتی می گذرد که سوالی ذهن و قلمم را به خود مشغول ساخته است، و آن اینکه بالاخره “است‌” یا “هست‌”؟! قراردادن کدام یک در انتهای جمله درست است؟! 🔰 ازین رو، مصمم شدم تا با یادداشتی کوتاه، برای همیشه این تردید را از بین ببرم. 🔰 ابتدا باید گفت، "هست" فعلی مستقل از مصدر "هستن" به معنی "وجود داشتن" است. بنابراین‌، به تنهایی قابل استفاده است‌. اما "است" فقط بیانگر یک رابطه در جملات اسنادی است و اسناد دادن چیزی به چیزی دیگر را نشان می‌دهد. 🔆 مثلا وقتی ما می‌گوییم "خدا هست"، یعنی "خدا وجود دارد". این یک جمله کامل و دارای فعل و فاعل است. اما اگر گفتیم "خدا است"، عبارت ناقص بوده و این پرسش به ذهن خطور می کند که‌ خدا چه چیزی است‌؟ یا در کجا است‌؟. که در این‌ موارد مثلا گفته می شود "خدا کریم است". 🔰 بنابراین، "هست" بر "وجود" چیزی دلالت می‌کند و "است" بر "چگونگی" آن. 🔆مثلا وقتی می‌گوییم "آب هست" یعنی آب وجود دارد. اما وقتی می‌گوییم "آب سرد است" دیگر بحث از وجود آب نیست‌، از چگونگی آن است. ✍ نویسنده: مصطفی جهانگیری (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
《آزادی از بند کتاب》 💢مطالعه کتاب، خواندن اشعار، رمان، یکی از هزاران راه برای ورزیدگی قلم است. که گاهی خوراندن این نسخه ها به حَلق افکار،کمر قلم را می شکاندو انسان را زمینگیر می کند. 💢نشستن کنج کتابخانه پر از کتاب و قدم زدن در لابلای صفحات سفید و گالینگور کلمات؛ شاید بتواند جنین نویسندگی را شکل بدهد ولی توان زاییدن یک نویسنده قهار را ندارد. 💢نخواندن کتاب و آزادی از بند کتاب؛ قنات جوشان است. اسارت کتاب، حلقوم قلم را می فشارد و از توان می اندازد. ابتلا به کتابخوانی؛ بدون بستر مردم و اجتماع همان اسارت است. 💢دل به دریا باید زد، غرق در انسانها باید شد، در محبت آدمیان غلت باید زد، کتاب زنده گان را باید جست، شنید، درک کرد و خواند. 🔹کتاب؛حقیقت زندگی مردم است. که با خواندن آن شما نویسنده خواهید شد. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🌱قدری بیشتر غیرت به زبان فارسی داشتن، خوب است؛ 🌱حرمت هزارساله‌اش را نگه‌داشتن، بایسته است؛ 🌱دست‌وپایش را در واتس و تلگ و اینستا و یک‌مشت بیگانه، قطع کردن، ناشایست است؛ 🌱از سَروتَه واژه‌های محترم فارسی، بریدن، زشت است؛ 🌱نوشتن «کارکنان» به‌جای «پرسنل»، «بسیار خوب» یا «بله» به‌جای «اُکِی»، «هم‌تراز» به‌جای «بالانس»، «بنابر قاعده» به‌جای «علی‌القاعده»، «به‌ویژه» به‌جای «مخصوصاً» و «کم‌وبیش» به‌جای «تقریباً» شایسته است؛ 🌱تحمل سنگینی بار «رایانه» از «کامپیوتر» و «تارنما» از «وب‌سایت» و «نوانما» از «پاورپوینت» و «دستورالعمل» از «پورتکل»، آسان‌تر است. 👈زبان فارسی، غیرتمند و عزتمند است، بیاییم غرورش را نشکنیم. ✍️علی فراهانی 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🖋☑️😊 ذوق نویسندگی بعضی‌ها فکر می‌کنند ذوق نویسندگی یک استعداد ذاتی است که خیلی‌ها از نعمت این استعداد محروم‌اند و خداوند این استعداد را به آنها نداده است. عده‌ای دیگر معتقدند، ذوق نویسندگی اگرچه یک استعداد خدادادی است؛ اما اینطور نیست که خیلی‌ها این ذوق را نداشته باشند بلکه در آن ذوق و استعداد ضعیف‌اند و نیازمند به تقویت. مرحوم استاد «رضا بابایی» در کتاب «بهتر بنویسیم» برای تقویت ذوق نویسندگی چنین می‌گوید: « راه‌های پرورش و افزایش ذوق نویسندگی بسیار است و شاید بهترین و مؤثرترین آن‌ها دیدار پی در پی با آفرینش های هنری برجسته است؛ اعم از هنرهای دیداری و شنیداری و جز آن‌ها . مطالعه آثار ممتاز و هنرمندانه ذوق افزا است.» (رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۲۲) پس یکی از گام‌های مهم در نویسندگی افزایش ذوق است و این گام مهم با دیدن هنرها و ذوق‌های ادبی و آثار فاخر تقویت خواهد شد. ✍️رضا امیرزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📌 فوت‌وفن‌های نویسندگی 📚 "پنج نكته در ويرايش ساختاری" نكته دوم: یکدست کردن زبان نوشته یکی از پرتکرارترین اشکالات افرادی که به‌تازگی دست‌به‌قلم شده و نویسندگی را آغاز کرده‌اند، استفاده از زبان گفتاری در نوشته‌شان است. استفاده از کلمات و جملات گفتاری و نوشتاری در کنار یکدیگر، بدون توجه به تفاوت زبانی آن‌ها درست نیست. شاید برای شما سؤال شود که، پس چگونه می‌توان از کلمه یا جمله محاوره در نوشته استفاده کرد؟ 📖 راه حل این مسئله، قرار دادن کلمه یا جمله موردنظر در گیومه است تا جنبه نقل‌قول پیدا کند. در این صورت می‌توان از محاوره در نوشته استفاده نمود و مشکلی ایجاد نمی‌کند. در ذکر نقل قول، می‌توان عبارت را به همان صورتی که مطرح شده، در نوشته استفاده کرد. به‌عنوان نمونه می‌نویسید: رضا درحالی‌که اعصابش به‌هم‌ریخته بود، گفت: «ولم کن دیگه، چه موجود کَنه‌ای» ✍️علی فاطمی‌پور (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
«آنتی بیوتیک کتاب» 🔸این پرسش پاسخ می خواهد؟ چگونه می توان کتاب را از پشت ویترین مغازه ها به مردمک چشمان پیوند قرینه زد؟ و فرهنگ کتابخوانی را از قهر نجات داد؟ سبد خالی فکر را پر از کتاب کرد؟ سرودست بشکنند بچه ها، برای نمایشگاه کتاب؟ نشان مادر بودن، از قرمه سبزی و مرغ شکم پر؛ به کتاب دا، پایی که جا ماند، تغییر ماهیت بدهد ؟ 🔸سالهاست این کتاب ، یار مهربان،که در طوفان غلیظ بخوان ، بخوان ، بخوان ها دست و پا شکسته،ورم کرده؛ راهی بیمارستان ادبستان شده است! آنتی بیوتیک بخوان، واکنش معکوس بر روان فکر صاحب قلمان گذاشته وبا نهضت اهدای کتاب ، نذر کتاب ، کتابخانه سیار ، نمایشگاه کتاب ، مسابقه کتابخوانی ، نتوانسته ایم پلاکت خون جامعه را نرمال کنیم. همچنان سرمای یخبندان، استخوان های جمجمه افکار، را احاطه کرده است . آنتی بیوتیک کتاب است. ولی نه با خواندن آن بلکه با نخوان . ✖️نخوانیم کتابی که پیر شده است. ✖️نخوانیم کتابی که در آن باد نمی وزد. ✖️ نخوانیم کتابی که در پوست شبنم تر نیست. ✖️نخوانیم کتابی که دست و پا ندارد. ✖️نخوانیم کتابی که کال و نارس است. ✖️ نخوانیم کتابی که مرده است. ✖️نخوانیم کتابی که تکرار تکراری ها است. ✖️ نخوانیم کتابی که سوال ندارد، پاسخ نیست. ✖️ نخوانیم کتابی که از روی شکم سیری نگاشته شده است . 🔴 هنر نخواندن را بیاموزیم. 🔸کتاب اگر کتاب باشد،جان بخش و روح افزا،زندگی ساز و جریان ساز، صخره های کسلی و سستی را در می نوردد،قله های بی پولی و گرانی را بالامی برد، سد های نداشتن وقت را، می شکند تا در دل مخاطب ساکن شود، برای یک طوفان. این کتاب را نباید خواند؛ بلکه باید زندگی کرد با این کتاب. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📌 فوت‌وفن‌های نویسندگی 📚 "پنج نكته در ويرايش ساختاری" نكته سوم: گزینش واژگان فارسی و برابرهای مناسب. واژگان زيادي هستند كه از زبان‌هاي ديگر وارد فارسي شدند و به مرور در بين مردم نيز جاي خود را باز كرده‌اند. كلمات زبان‌هاي عربي، انگليسي، فرانسه از جمله آن‌هايند. طبق قواعد درست نويسي بايد به جاي استفاده از كلمات بيگانه، معادل فارسي آن‌ها را به كار برد. اما به كارگيري معادل فارسي كلمات بيگانه يك شرط دارد؛ آن كلمه بيگانه، معادل فارسي زيبا و مأنوس داشته باشد. براي مثال: كلمه بَنِر، بيگانه است و معادل فارسي آن بَرنوشته مي‌شود، اما چون براي مردم مأنوس نيست به كار بردن آن در نوشته درست نيست و بهتر است از كلمه بنر استفاده شود. كلمه مرسي، فرانسوي است و معادل آن در فارسي، متشكرم، سپاسگزارم و ممنونم است. اين كلمات براي فارسي‌زبانان نيز مأنوس است و طبق قواعد درست‌نويسي بايد از كلمات فارسي استفاده كرد. ✍🏻 (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📚《حرفی برای گفتن》 لیوان پر از آب شود، سرریز می شود؛ بی آنکه مقدمه و ذی المقدمه را آموخته باشد. حرف داشتن، صاحب فکر بودن، ایده و خلاقیت را شکوفا ساختن، همان آب است که باید از لیوان افکار سرریز شود و بر جانِ کاغذ بنشیند تا نهال نوشتن رشد کند. در نویسندگی ابتدا باید بذر غنی شده «حرفی برای گفتن» را به 20درصد رساند؛ تا بشود از آن برق هسته ای، تغییر در نگاه مخاطب را ایجاد کرد. حرف در نوک قلب متفکرین آرمیده است. حرف در لابلای کتاب ها انباشه است. حرف در دست های پینه بسته ی کارگر است. حرف در جیب خالی انگیزه ی جوانان می چرخد. حرف روی سفره ی فقیران نشسته است. حرف در بازی کِلَش، می تازد. حرف در دانشگاه، دست به سینه نشسته است. حرف در بستر بیماری ابوریحان، مانده است. حرف در قفس طوطی مولانا، اسیر است. حرف در زیر آبیار علی علیه السلام جوشان است. حرف در کرب بلا، بالای نیزه قرآن می خواند. حرف در صفین و جمل و نهروان، می سوزد. حرف در اشک های زین العابدین، سرازیر است. حرف در غدیرخم، مانده است. حرف در کاخ های فرعونی شهر، محبوس است. حرف در غیبت بقیه الله ارواحنا فداه، نفس گیر شده است. حرف در مواد تراریخته مخلوط شده است. حرف در کاخِ رُژ لب زدهِ کرملین، فریاد می زند. حرف در زیر پوتین هیلتر است. حرف در بردگی مدرن اسیر است. حرف در لابی صهیونیسم می رقصد. حرف در ظهور است. حرف در انقلاب جهانی آقا روح الله است. حرف در آزادسازی خرمشهر است. حرف در مجاهدت افغان‌ها در سوریه است. حرف در حرم مصباح هدایت حسین است. حرف در حیات است. حرف در مرگ است. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📌 فوت‌وفن‌های نویسندگی 📚 "پنج نكته در ويرايش ساختاری" نكته چهارم: پرهیز از کلمات و جملات مبهم و نارسا ◽️ در نوشتن متن، باید توجه کنیم که از کلمات یا جملات مبهم و پیچیده استفاده نکنیم. استفاده از عبارت‌های نارسا، مبهم، متناقض، نامفهوم و خیلی عامیانه نه تنها کمکی به فهم متن نمی‌کند، بلکه خواننده را دچار سردرگمی می‌کند. در مقام ویراستاری نیز، درصورتی‌که چنین اشکالاتی در متن باشد، وظیفه ویراستار، اصلاح آن‌ها است. ➖ نویسندگان برجسته‌ای همچون آقای «رضا بابایی» معتقدند ابهام از خطرهای مهلک و همیشگی زبان است. توجه به این قاعده، ما را در ساده‌نویسی کمک کرده و متنی روان و راحت در اختیار خواننده قرار می‌دهد. ▪️برای مثال: جمله «همه غلط‌هایی که از کتاب من گرفته‌اند، درست است.» دارای ابهام است. خواننده دچار ابهام می‌شود که غلط‌گیری‌ها درست است یا غلط نماها؟ یا در جمله «او، دوست بیست‌ساله من است.» این ابهام وجود دارد که: او بیست‌ساله است و با من دوست است یا با من، بیست سال دوست است. ر.ک. بهتر بنویسیم، رضا بابایی، ص ۱٧۱ ✍🏻 (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
《خوانندگی 》 💢نویسندگی بیش از آنکه با نوشتن هم قافیه باشد؛ با خوانندگی هم وزن است و هر نویسنده ای یک خواننده ارکستر سمفونیک هستی می باشد. کفش در کوهنوری، پارو در قایق سواری، زین در اسب سواری، فرمان و کلاج در ماشین سواری،‌ میخ و اره در نجاری، خوانندگی به همان میزان در نویسندگی شرط لازم و حیاتی است.برای بالارفتن از قله قلم، مهارت خوانندگی مهمتر از مهارت نوشتن است. 💢خواندن تابلوهای شهر،بیلبوردها، سردرب مغازه ها، نامهای کبابی ها، آپارتی ها، روسری فروشی ها، بستنی فروشی ها، کارتن پاره های نوشته شده حراجی کنار خیابانها؛ نوشته روی عکس های ام آر آی ، کارت های عروسی و عزا، نام مجتمع ها، قلیان خانه ها، کافی شاپ ها، پشت گلگیر کامیون ها، پشت پنجره پیکان ها، روی سنگ قبر ها، همان نت هایی هستند که برای خوانندگی نویسنده، مصرع و قافیه می سازد.فهمیدن زبان جامعه و حقیقی مردم، از پشت همین کارتها و تجارت خانه ها عیان می گردد. برای خوانندگی گام نخست خواندن و دانستن زبان قوم است. 🖍قلم کم باد را در آپاراتی رهگذر تنظیم کنید. 🖍شکم نحیف قلم را در کبابی حاج رمضان سیر کنید. 🖍درمجلس عروسی احمد و نرگس قلم را سرمست سازید. 🖍قلم را زیر دستگاه ام آر آی چکاپ کنید. 🖍بگذارید قلم در عزای دوست اشک بریزد. 🖍قلم را زیر سنگ قبر ها ببرید تا عالم برزخ را ببینند. 🖍قلم را به پشت گلگیر ماشین بچسبانید تا گل نشود. 🖍قلم را به یک فنجان قهوه در کافی شاپ مهمان کنید. 🖍قلم را در حراجی ها به فروش بگذارید تامشتری بیابد. 💢ضرباهنگ جمله سازی از آواز این واژگان تولید می شود و اصوات بهم پیوسته یک صدای تراشیده یا نخراشیده، زیر یا بم، انقلاب یا انتحار، تفرقه یا وحدت، جنگ یا صلح، دریدن یا پرده پوشی را می آفریند. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
"پنج نكته در ويرايش ساختاري" نكته پنجم: جملات كوتاه بنويسيد. جملات طولاني براي مخاطب: - خسته‌کننده است. - و مخاطب در فهم مطالب دچار سختي می‌شود. براي نوشتن جملات كوتاه به چند نكته توجه كنيد: الف) براي هر مفهوم از يك واژه استفاده كنيد و درصورتی‌که ضرورت ندارد، كلمات مترادف به كار نبريد. جمله «همه جمع خنديدند»، نادرست است، زيرا كلمه «همه» و «جمع» مترادف‌اند. ب) از به كار بردن كلمات زائد و بي نقش در جمله پرهيز كنيد. به‌جای عبارت «به‌راستی چرا» می‌توان گفت: «راستي چرا». همچنين به‌جای عبارت «در طول مسير زندگي» بهتر است بگوييم «در زندگي». ج) جملات بين 10 تا 35 كلمه باشند (حداكثر به‌اندازه تقريبي يك خط و نيم). نمونه جمله طولاني و نامناسب: تربيت از آن‌جايي كه در سنين كودكي و براي كودكان كم سن و سال با توجه به ظرفيت بالاي آن‌ها و عدم خوگیری به خصلت‌ها و عادت‌ها مؤثر بوده و می‌تواند اتفاقات مثبت زيادي را رقم بزند و آن‌ها را با مسائل زيادي آشنا نموده و در دوران بزرگ‌سالی نيز به كار آن‌ها بيايد و مورداستفاده آن‌ها در طول مسير زندگي قرار بگيرد. ✍🏻
📚« فروشگاه » 🔸بقالی های قدیم کم مشتری و زیان ده بوده اند و صاحب مغازه در نهایت یا تراز مالی نداشت و یا ورشکسته می شد. مهارت، فن بیان، دانستن شیوه خرید و فروش و هزاران فوت و فن را می دانستند، ولی جنس مغازه آنان جور نبود و تک محصولی فروشی نداشتند. نویسنده برای به صدا در آوردن جرینگ جرینگ سکه های رشد و موفقیت خود؛ ناچار است که بقالی نوشتار را به یک فروشگاه زنجیره ای چند منظوره تبدیل کند تا انبوه نگاه مخاطبان را جلب کلمات و صفحه های سیاه و سفید قلم نماید. 🔸فرایند دکه به بقالی؛ بقالی به مغازه؛ مغازه به فروشگاه، فروشگاه به سوپر مارکت، سوپر مارکت به هایپر مارکت، هایپر مارکت به فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های زنجیره ای به فروشگاه های بین المللی چند منظوره؛ همان فرایند نویسندگی است. ♺نویسنده اگر روزی هزار بار یادداشت بنویسید در باب عرش و ملکوت؛ همان دکه روزنامه فروشی را می ماند که چند مشتری بیش ندارد! ♺نویسنده اگر شبانه روز در خط الهی نامه قلم بچرخاند؛ همان مغازه ای را می ماند که گه گاهی صدای پای مشتری سکوت را می شکند! ♺نویسندگی در یک خط، یک ریل، یک مسیر، یک روش، یک نگاه، یک حالت، همان اتوبوس خط تهران_مشهد را می ماند که سالها این مسیر را می پیماید. ♺نویسنده اگر دکان ذهن و افکار خود را به یک فروشگاه جهانی هزار منظوره مبدل نسازد؛ نویسنده نیست! یک رباط قلم به دست است. 🔹نویسنده ویترین فروشگاه کلمات و جملات خود را از هر نوع نوشتار پر کند.از هر موضوعی بنویسد.از هر دری بگوید.از هر تحلیلی قلم فرسایی کند. روزی یادداشت را براریکه کاغذ میخکوب کند. روزی شعری را بر برج افکار بنشاند. روزی دو کلمه حرف حساب بنویسد. روزی الهی نامه بنگارد. روزی رنج نامه مشق کند. روزی دستور العمل زندگی بدهد. روزی سیاست را پای چوبه قلم تیرباران کند. 🔹 دارایی یک نویسنده چیبس و پفک، تخم مرغ و آدامس خرسی نیست! دارایی یک نویسنده این است که برای هر نوع از مخاطب با هر سن و جنسیت، قیافه و هیکل، چاق و لاغر، شاغل و دست فروش ، مرد و زن، بچه و مادر، استاد و چوپان نوشته ای داشته باشد. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔹فروشگاه خوب است، دکّه هم خوب است. 🌴 چرا دکه بد باشد! در نیمه‌شب، در تاریکی، سر یک کوچه، هوس یک نوشابه مشکی، برای یک رهگذر، مفید نیست! 🌴چرا دکه بد باشد! در روز، زیر سایه ابرویی دکه، نبش خیابان اصلی، در نزدیکی ساختمان‌های اداری، پزشکی و شلوغی‌های شهر، وقتی برای ایستادن کنار دکه و خواندن چند سطر تیتر خبرها، مفید نیست! 👈دکه در کنار فروشگاه لازم است، هرچند فروشگاه طرفدارش بیشتر است. 🌴انحصار رنج‌آور است. حتی در شیوه، در انتخاب، در عمل، در نوشتن و در خواندن 🌴 انسان آزادی را دوست دارد. پرواز از قیدها و انحصارها را دوست دارد. ✅خالقِ سبحان منحصر است اما او هم در خلقت، انحصار را نخواسته است. ✅ نویسنده، برای خلقت اثر، باید دقیق بخواند، عمیق بداند، لطیف بی اندیشد و متنوع بنویسد؛ چراکه سلایق متعدد و شیوه‌ها مختلفنویسنده رسالت دارد که مفید بنویسد؛ مفید برای مخاطب، مفید برای زبان و ادب ✍️علی فراهانی 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📌 آیا مجازیم از علامت "ات" در کلمه‌های فارسی استفاده کنیم؟ نشانه جمع در عربی و فارسی متفاوت است. در فارسی برای جمع بستن از دو علامت "ها" و "ان" استفاده می‌شود. اما کاربرد این دو علامت، با یکدیگر متفاوت است. از "ها" برای جمع بستن هر کلمه‌ای که فارسی یا غیر فارسی، جاندار یا غیر جاندار باشد می‌توان استفاده کرد؛ مانند کتاب‌ها و مردها. اما از "ان" تنها در زمانی مجاز به استفاده‌ایم که کلمه، جاندار باشد؛ مانند مردان و درختان. ✍️علی فاطمی‌پور (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
«آتش کشیدن» 💥خرمن آتش تا پیله نویسندگی را نسوزاند، خاکستر نکند؛ پروانه نخواهد شد! بال در نمی آورد و نویسنده را به اوج نمی رساند. ♨️هر چه محصول از نخاع مغز شما می روید را به آتش بکشید! ♨️گندم قد کشیده حرفهای ناب خود را ریز ریز کنید! ♨️دست و پای صفحات کاغذ را بشکنید و به چوب مبدل سازید که آتش نمرودی لازم است! ♨️هر چه قلم فرسایی کرده اید را آتش بکشید! 💥نویسندگی در گرو آتش کشیدن انبار دست نوشته های شماست! 💥آتش بکشید، آتش برافروزید، هیزم بریزید، ✍گام نهایی برای نویسندگی تمرین آتش کشیدن بر دفترچه یادداشت است. این تمرین را شش ماه اول نویسندگی انجام دهید و بعد از آن هر سال خمس نویسندگی را با آتش زدن کاه و کله های خط خطی شده بپردازید. 🔹 بنویسید، با دقت بنویسید، همه آرایه های ادبی را رعایت کنید، ولی همه آن نوشته های دلربا را بسوزانید و نگذارید در همان قدم اول اثری از نوشته های شما باقی بماند. 💥مشعل آتش را زیر بند بند حروف برسانید تا اثری از نوشتار شما باقی نماند. نویسندگی نیاز به مهارت آتش کشیدن دارد. بعد از این مرحله شما یک نویسنده زبردست خواهید شد. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
«نامه نگاری» 🔹صنعت فضاپیمای نامه نگاری در کشاکش مدرنیته به سینه قبرستان نقل مکان کرده است و حلوای نوشتن نامه را جامعه خورده است. چشمه زمزمِ نویسندگی؛ نگارش نامه است. که هر قلم اسماعیلی را به پیامبری می رساند. نامه سرشار از محبت و شخم زدن عواطف انسانی است. نامه معدن استخراخ کلمات از انباری ذهن است. نامه کشاندن استدلال پای چوبه اعدام است. نامه گفتن از هر دری با هر نگاهی است. نامه عصاره وجود یک انسان است. نامه بیان مراد جدی نویسنده است. نامه گنجینه پر از سینه ریز های جملات هدفمند است. نامه آموختن احوال اخم و نارحتی، خنده و خوشحالی است. نامه رساترین ابزار مدرنیسم است. نامه جان بخشیدن به کالبد بی روح «از، به، است، که» است. نامه شکاندن یخ جمود است. نامه برافروختن شعله خلاقیت است. نامه کالبد شکافی پارگراف در میان صفحات است. نامه خطبه خواندن عقد میان عقل و عشق است. 🔴نویسندگی را با نوشتن نامه پیش چشم خود حاضر ببینید. نامه بنویسید به مادر و از گهواره تا گور حرف بزنید. نامه بنویسید، به خواهر و از دوران ناز و نیاز بگویید. نامه بنویسید، به فرزند و از آینده بسرایید. نامه بنویسید به ماشین و از تکنولوژی گلایه کنید. نامه بنویسید به خدا و از ناگفته های خود بگویید. نامه بنویسید به همسر و از سختی رفتن به قله قافیه بسازید. نامه بنویسید به استاد و از روش تدریس نپخته او انتقاد کنید. نامه بنویسید به دلار و از شکستن کمر پدران خانواده شکایت کنید. نامه بنویسید به بایدن واز قطرات خونین حنجره بچه های یمن اسلحه بسازید. نامه بنویسید به زن عموی روستایی و از دود و دم شهر فرار کنید. نامه بنویسید به رئیس اداره و از قطعی برق اعتراض کنید. نامه بنویسید به مرجع تقلید و سوال شرعی خود را بپرسید. نامه بنویسید به امام زمان و از غم هجران اشک بریزید. نامه بنویسید به مرگ و از دست های خالی خود فریاد بزنید. نامه بنویسید به عزرائیل و از راه دور سلام دهید. نامه بنویسید به شیطان و لعن های پیوسته را نثار او کنید. نامه بنویسید به شهیدان و از سرّ پرواز عاشقانه جویا شوید. نامه بنویسید به دنیا و از عروس هفت رنگ مردم را آگاه سازید. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
عنوان سلسه مباحث آموزش نویسندگی از برادر عزیزمان آقای سید جواد محمدزاده است. ✍ شیوه‌ ایشان در ارائه‌ بایسته‌های نویسندگی، نوین و پرحرارت است. آموزش مهارت و در ضمن استفاده از تجربه‌‌های ملموس برای پردازش نکات، از ویژگی‌های برجسته یادداشت‌های ایشان است. خداوند به قلم ایشان برکت و به مخاطبان کانال همت عطا کند.🤲 ✍️علی فراهانی 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📌 پارسی بان «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.» اين يكي از دغدغه‌هایی است كه مقام معظم رهبري در بحبوحه جنگ اقتصادي و فرهنگي در 30 ارديبهشت 1398 می‌گویند. مگر اين مسئله چقدر اهميت دارد كه جزو نگرانی‌های ايشان محسوب می‌شود؟ آيا تأثير آن در آينده جهان آن‌قدر است كه رهبر انقلاب اسلامي و مجتهد جامع‌الشرایط، آن را جزو نگرانی‌های خود بشمارد؟ واضح است كه منظور از طرح اين بحث، سره‌نویسی و استفاده از كلمات نامأنوس در گفتار و نوشتار نيست. اما در مواردي كه کلمه‌ای جايگزين فارسي و مأنوس دارد؛ چرا از آن استفاده نمی‌کنیم؟ اگر کلمه‌ای مانند اينترنت، راديو، فيلم و سينما معادل فارسي ندارد و وجهه فرامرزي پیداکرده، استفاده از آن مجاز است. صحبت آنجایی است كه به ازاي كلمه بيگانه، معادل فارسي و مأنوس آن نيز وجود دارد. زبان را نمی‌توان از فرهنگ يك ملت جدا كرد. ازاین‌رو بايد گفت كار فرهنگي بدون توجه به حفاظت از زبان فارسي ناقص است. شايد دليل توصیه‌شان در همان جلسه كه فرمودند «نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود»، همين باشد. ✍ (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim