جلسه ی جامعه اسلامی.mp3
20.37M
🔹درباره ی جایگاه علم و فلسفه در دنیای امروز
🔹با جمع خواهران تشکل جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان
🔹برگزار شده در تاریخ ۱۹ آبان ماه، سرای هنر و اندیشه با حضور حاج آقای نجات بخش
🔹دنیای امروز دنیایی است که در آن تکنیک مجال ابراز وجود را از انسان ها می گیرد. در دنیایی که از کوچکترین تا بزرگترین امور انسان به تکنیک حواله داده می شود و جایی نیست که انسان خودش را در کارش ببیند، چه نسبتی با علم و تفکر باید برقرار کرد؟
@behyaarstf_ir
از دنیا غفلت کردن یعنی از مواهب حیات و مواهب زندگی غفلت کردن و به آن بی اعتنایی کردن؛ این هم یک انحراف دیگر است. مثل بسیاری از گرفتاری هایی که در مجموعه ی دینداران در گذشته اتفاق افتاده: اقبال به مسائل اخروی و دینی، و بی توجهی به مواهب عالم حیات و استعدادهائی که خدای متعال در این عالم قرار داده است؛ این هم یکی از انحرافهاست. «هو الّذی انشأکم من الارض و استعمرکم فیها»؛ خدا شما را مأمور کرده است به آبادی زمین. آبادی یعنی چه؟ یعنی استعدادهای بی پایانی که در عالم ماده وجود دارد را یکی یکی کشف کردن، آنها را در معرض استفاده ی انسان قرار دادن و انسان را به این وسیله به جلو بردن. این مسئله ی علم و تولید علم و این مسائلی که ما میگوئیم، ناظر به این است.
#بیانات رهبری در دیدار استادان و دانشجویان کردستان
۲۷/۲/۱۳۸۸
@behyaarstf_ir
این تصحیح و اصلاحِ کار دانشگاهها همین امروز مصداقهای روشنی دارد.
یکی از مصداقهای روشن این است که ما رویکرد مصرفکنندگیِ علم را تبدیل کنیم به رویکرد تولید علم. تا کِی باید ما بنشینیم مصرفکنندهی علم دیگران باشیم؟ بنده با یاد گرفتن علم از دیگران هیچ مخالف نیستم؛ این را بارها گفتهام و همه هم میدانند؛ گفتم ما ننگمان نمیکند که از آن کسی که دارای علم است یاد بگیریم و شاگردی کنیم، امّا شاگردی یک حرف است، تقلید یک حرف دیگر است! تا کِی دنبالهروِ علم اینوآن باشیم؟ چرا در زمینهی علوم انسانی وقتی گفته میشود که بنشینیم فکر کنیم و علوم انسانیِ اسلامی را پیدا کنیم، یک عدّهای فوراً برمیآشوبند که «آقا! علم است»؟ علم است؟ در علوم تجربی که علم بودنش و نتایجش قابل آزمایش در آزمایشگاه است، اینهمه غلط بودنِ یافتههای علمی روزبهروز دارد اثبات میشود، آنوقت شما در علوم انسانی توقّع دارید [غلط نباشد]؟ در اقتصاد چقدر حرفهای متعارض و متضاد وجود دارد! در مدیریّت، در مسائل گوناگون علوم انسانی، در فلسفه، اینهمه حرفهای متعارض وجود دارد؛ کدام علم؟ علم آن چیزی است که شما به آن دست پیدا کنید، بتوانید بفهمید آن را، از درون ذهن فعّال شما تراوش بکند. باید دنبال این باشیم که ما تولید علم بکنیم؛ تا کِی مصرف کنیم علم اینوآن را؟ بله، مانعی ندارد که مثل کالایی که خودمان نداریم، دیگری دارد و از او میگیریم و استفاده میکنیم، از علم دیگران استفاده بکنیم امّا این نمیتواند دائمی باشد، این نمیتواند همیشگی باشد؛ گاهی علمِ دیگران درست به ما منتقل نمیشود، گاهی آن بخش خوبش را به ما نمیدهند، گاهی نو و بهروزشدهاش را به ما نمیدهند و این اتّفاق در کشور ما متأسّفانه در سالهای حکومت طاغوت بارها افتاده؛ ما که نباید تجربهها را مجدّداً تکرار بکنیم؛ بنابراین بایستی تولید علم بکنیم.
#بیانات در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها1397/03/20
@behyaarstf_ir
قدر علم و فناوری همچنان در کشور ما ناشناخته است. نگاه رایج آن است که ما در کشور به محصولات فناورانه نیاز داریم و با خرید بهترین آنها از بازارهای جهانی نیاز خود را برطرف می کنیم. حال آنکه علم و فناوری همچون باغ و بوستانی است که هر روز نو به نو محصولات جدیدی از آن بدست می آید و اگر بتوان، نیاز امروز را با خرید محصولات فناورانه برطرف کرد.
اما با سرعت تحولات علم و فناوری نیاز به خرید محصولات جدید همچنان بوجود می آید. وضعیت کنونی کشور حاصل چنین نگاهی به علم و فناوری است، بگونه ای که اولا کشور نمی تواند سطح مناسبی از فناوری را در اختیار داشته باشد و ثانیا سطح قابل قبول فناوری به عدالت در کشور توزیع نمی شود و کشور در یک توسعه نامتوازن قرار می گیرد. همچنین بدلیل نیاز شدید کشور به واردات ارزش پول ملی کاهش می یابد، امری که در زمانهایی که نفت و مواد خام به فروش نمی رسد تشدید می شود.
رهبری فرمودند:
حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانشبنیان حرکت بکنیم؛ خلاصهی عرض امروز ما این است. «اقتصاد دانشبنیان» یعنی چه؟ یعنی اینکه دانش و فنّاوری پیشرفته نقشآفرینیِ فراوان و کاملی داشته باشد در همهی عرصههای تولید. «همهی عرصههای تولید» که عرض میکنیم، یعنی حتّی انتخاب آن کار تولیدی؛ چون لزومی ندارد که انسان همهی کارهای تولیدی را انجام بدهد. انتخاب آن کار تولیدی هم [باید] برخاستهی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد؛ این معنای اقتصاد دانشبنیان است که در همهی عرصههای اقتصاد دخالت داشته باشد. اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و دانش را پایه و زمینهی اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاههای اقتصاد دانشبنیان را افزایش دادیم ــ که بعد عرض میکنم ــ منافع زیادی برای کشور و برای اقتصاد کشور خواهد داشت: هزینهها را کاهش میدهد؛ یعنی اقتصاد دانشبنیان موجب کاهش هزینههای تولید میشود؛ بهرهوری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهرهوری است؛ کیفیّت محصول را افزایش میدهد، بهبود میبخشد و محصولات را رقابتپذیر میکند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما میتوانیم از این محصولات به عنوان محصولات رقابتپذیر استفاده کنیم، در داخل کشور هم همین جور؛ یعنی در داخل کشور هم، ولو ما در مورد واردات هم خیلی تعرفه نگذاریم و واردات سرازیر بشود، وقتی محصول داخلی کیفیّت بهتری داشت، قیمت ارزانتری داشت، مردم طبعاً به آن اقبال میکنند؛ یک چنین خصوصیّاتی در تولید دانشبنیان وجود دارد.
من فقط به طور خلاصه عرض میکنم که رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور ــ که ما مشکل فقر و استضعاف مالی را در کشور بخواهیم حل کنیم ــ فقط از مسیر تقویت «تولید» میگذرد؛ اگر ما تولید را تقویت کردیم که تقویت آن هم به همین دانشبنیان بودن است، این مقصود بزرگ انشاءالله حاصل خواهد شد.
@behyaarstf_ir
🔹قصه ی ساخت شتابدهنده ی خطی درمان سرطان، به روایت مهندس فخاری...
@behyaarstf_ir
بهیار کارش را از نائین شروع کرد و بعد به شهرک صنعتی دولتآباد آمد. آن زمان فکر میکنم کل کارکنان بهیار 30 نفر بودند. در دولت آباد یک دفتر مکانیک و یک سوله بزرگ داشتیم که در آن کارهای برشکاری و جوشکاری و... انجام میشد. یک کانکس برای سیستم الکتریکی تخت و کانکس دیگری هم برای ساخت چراغ اتاق عمل وجود داشت. کانکس دیگر هم برای ما گذاشتند با یک کولرآبی که بهشدت صدا میکرد. من و مهندس عسکری در این کانکس شروع به کار کردیم. حتی یک منبع برق DC هم نداشتیم. خیلی پایهای شروع به کار کردیم و بحث شتابدهنده را کلید زدیم.
روند به این شکل بود که ما یک دستگاه شتاب دهنده ی دسته دوم را خریده بودیم. بخشهای مختلف دستگاه مثل مدولاتور را راه اندازی کردیم. نقشهها و بردهای آن را نگاه میکردیم و کمکم متوجه میشدیم سیستم چگونه کار میکند. سیستم کنترل ما هم همان کارت دیتا اکوزیشن بود. ورودی و خروجیهای آنالوگ و دیجیتال بود و یک نرمافزار لبویو که روی رایانه اجرا میشد. ما شروع کردیم با آن کار کردن و یکییکی سیستم را راه انداختیم. بردهای مدولاتور را شناسایی کردیم و فهمیدیم چگونه راهاندازی میشود. ولتاژ دادیم و آن را راه انداختیم و کار ادامه پیدا کرد.
خاطرم هست زمانی که میخواستیم های ولتاژ را شروع به راه اندازی کنیم. اگر سیستم آرک میزد، باید یک صدای بلندی میشنیدیم تا ادامه ندهیم. در همان زمان، کنار کانکس ما، در کارگاه داشتند تخت مونتاژ میکردند. یک اره آتشی بود که وقتی پروفیل را میبرید تا سه کارگاه آنطرفتر کسی چیزی نمیشنید. انواع کارهای جوشکاری و برشکاری در کارگاه انجام میشد و ما صبر میکردیم تا یکلحظه کار اره آتشی تمام شود تا بتوانیم یک تست بزنیم.
بهمرور نیروهای دیگر نیز اضافه شدند. به موازاتی که ما روی مدولاتور کار میکردیم سازه گنتری را مهندس نکویی آماده کرده بودند. در سال 94 مهندس نجات بخش در حال ساخت ساختمان شهرک بودند. ایشان تأکید داشتند که بونکر شتابدهنده زودتر ساخته شود. بعد از اینکه بونکر ساختمان آماده شد، تجهیزاتمان را منتقل کردیم به بونکر ساخته شده. فقط هم قسمت بونکر آماده شده بود یعنی از کل این ساختمان فقط پایین آن سنگ شده بود، بقیه خاکی بود و دیوارها گچ شده بود و هیچ تجهیزات سرمایشی و گرمایشی وجود نداشت. با این شرایط بچهها آمدند و شتابدهنده را آوردند و آن را در بونکر گذاشتند.
اول دی بود که آمدیم و قطعات را روی گنتری نصب کردیم. شروع کردیم به راهاندازی تکتک آنها، فکر کنم در دهه فجر بود که ما اولین اشعه شتابدهنده را گرفتیم. فیلم آنهم است که من نشستم و در حال اکسپوز کردن هستم، بچهها در بونکر را باز میکنند و با یک گایگر میروند داخل. وقتی رفتند داخل و دیدند عقربه گایگر تا انتها بالا رفت، به سرعت فرار کردند و آمدند بیرون. خیلی هیجانانگیز بود و شب بهیادماندنی شد.
ما تیوب دستگاه را از خارج خریده بودیم. تیوبی که ما خریدیم نزدیک به شش ماه ترخیصش طول کشید؛ یعنی نزدیک دو ماه زمان برد از چین به ایران برسد و حدود شش ماه طول کشید تا ترخیص شود. سال 95 ما شروع کردیم به بهینهسازی دستگاه، قطعات را از حالت تابلو درآوردیم و روی رک نصب کردیم. سیمکشیها بهتر شد و شروع کردیم به بهینهسازی بردها، مدام بومیسازی ما بیشتر شد. از همان اواسط 95 سراغ اداره تجهیزات رفتیم. گفتیم ما دستگاه را ساختیم و الآن مجوز میخواهیم. آن زمان همهچیز آن بومی نبود. به شکلی بود که ما از قطعات قبلی استفاده کرده بودیم ولی بهمرور همه را بومی کردیم و حتی بعضیها را بهتر کردیم و چند پله ارتقا دادیم. رفتیم سراغ اداره تجهیزات پزشکی که آگاهی از این دستگاه نداشت و نمیدانست چطور باید مجوز بدهد. طبیعی هم بود و حرفی نداشتیم. ما با این فرض که در هرجای دنیا سازندهای بخواهد این دستگاه را بسازد چگونه این را ارزیابی میکند و به آن مجوز میدهد. رفتیم و استانداردهای بینالمللی آن را درآوردیم. استاندارد آی ای سی 60601-1 یا 60601-2 و...
ادامه دارد...
@behyaarstf_ir
رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر در کشور فقط از مسیر تقویت تولید می گذرد.
@behyaarstf_ir
اقتصاد دانش بنیان و عدالت
شرایط اقتصادی کشور ما بگونه ای است که برای انجام امور سرمایه فروانی لازم است، علت این پدیده آن است که ما در انجام کارهای مختلف مجبور به استفاده از فناوری هستیم و باتوجه به اینکه ما صاحب فناوری ها نیستیم باید برای خرید فناوری ها مبالغ هنگفتی بپردازیم این امر سبب می شود برخورداری از امکانات به شدت بسیار وابسته به سرمایه باشد و در بهترین حالت برای دسترسی عمومی به امکانات یارانه های فراوانی باید پرداخت شود که این امر نیز ازجهات مختلف زمینه ساز رانت خواهد شد.
حرکت دانش بنیان در اقتصاد رفتن به سمت فناوری های بالاست که این امر سبب خواهد شد جریان سرمایه در امور مختلف با کاهش چشمگیر روبرو شود لذا وابستگی به سرمایه کاهش یافته و سطح برخورداری از امکانات افزایش می یابد و رانت در اقتصاد کمتر امکان جولان خواهد داشت.
از طرف دیگر دراین اقتصاد توزیع درآمد براساس دانش افراد می تواند صورت گیرد و به تعبیر بهتر پول کار نمی کند و حضور و تاثیر افراد به توانایی و دانش ایشان باز می گردد نه به سرمایه و پول ایشان این ویژگی می تواند اقتصاد را به عدالت نزدیک کند.
@behyaarstf_ir
حجه الاسلام نجات بخش .mp3
21.77M
بسم الله الرحمن الرحیم
خاستگاه مسئله ی خصوصی سازی چیست و چرا به سمت مردمی سازی اقتصاد می رویم؟
ارائه ی حجه الاسلام نجات بخش پیرامون مسئله ی خصوصی سازی و نقش دانش بنیان.
@behyaarstf_ir
طرح بحث ایجاد گروه های مقاومت اقتصادی در منطقه.mp3
15.51M
طرح بحث ایجاد گروه های مقاومت اقتصادی، در جمع اعضایی از سازمان دانشجویان امامیه پاکستان.
ارائه حجه الاسلام نجات بخش
@behyaarstf_ir
وقتی خداوند با انسان ها به صحنه می آید.mp3
32.04M
انسانِ خلیفه الله بر زمین
ارائه ی طرح بحث دانش بنیان در جمع شهرک سدید کرمان، حجه الاسلام نجات بخش
در فضای رایج، سرمایه محور کار می شود و برای راه انداختن یک کار عموما سرمایه را مد نظر قرار می دهند. اما می شود آینده را با محوریت دانش به جای محوریت سرمایه پیش برد.
مثلا برای ساختن هواپیما می گویند اینقدر سرمایه و امکانات می خواهد و بعد بر اساس سرمایه و امکانات نیرو انسانی گرفته می شود.
اما در دانش بنیان باید چشم انتظار انسان بود و از انسان سوال کرد و جایی قرار می گیرید که این انسان پیدا شود.
شما در هواپیما سازی انسان های توانمندی می بینید ولی به دلیل اینکه خود آن آدم دیده نشده است، شکوفایی برای آن انسان صورت نگرفته است. در دانش بنیان انسان راه حل است و در انتظار انسان می مانیم. و خداوند خود را با انسان ها نشان می دهد.
@behyaarstf_ir،
مهندس نجات بخش جمع کرمان1 _mixdown.mp3
25.91M
🔹سخنرانی مهندس نوید نجات بخش
در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنرکرمان
در برنامه ی بازدید از مجموعه ی بهیار صنعت سپاهان
🔹ما کاردستی نمی سازیم بفروشیم، معامله کنیم و ... کاردستی هویت ما است. به ما می گویند هواپیما اقتصادی نیست، ولی این هواپیما ساختن، هویت ماست. ما اگر بتوانیم حال بچگی مون رو حفظ کنیم و نگران نشویم، بهترین راه رو می رویم.
@behyaarstf_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
قدر علم و فناوری همچنان در کشور ما ناشناخته است نگاه رایج آن است که ما در کشور به محصولات فناورانه نیاز داریم و با خرید بهترین آنها از بازارهای جهانی نیاز خود را برطرف می کنیم. حال آنکه علم و فناوری همچون باغ و بوستانی است که هر روز نو به نو محصولات جدیدی از آن بدست می آید و اگر بتوان نیاز امروز را با خرید محصولات فناورانه برطرف کرد اما با سرعت تحولات علم و فناوری نیاز به خرید محصولات جدید همچنان بوجود می آید.
وضعیت کنونی کشور حاصل چنین نگاهی به علم و فناوری است بگونه ای که اولا کشور نمی تواند سطح مناسبی از فناوری را در اختیار داشته باشد و ثانیا سطح قابل قبول فناوری به عدالت در کشور توزیع نمی شود و کشور در یک توسعه نامتوازن قرار می گیرد. همچنین بدلیل نیاز شدید کشور به واردات ارزش پول ملی کاهش می یابد امری که در زمانهایی که نفت و مواد خام به فروش نمی رسد تشدید می شود.
بیانات رهبری: (۰۱/۰۱/۱۴۰۱)
*حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانشبنیان حرکت بکنیم؛ خلاصهی عرض امروز ما این است. «اقتصاد دانشبنیان» یعنی چه؟ یعنی اینکه دانش و فنّاوری پیشرفته نقشآفرینیِ فراوان و کاملی داشته باشد در همهی عرصههای تولید. «همهی عرصههای تولید» که عرض میکنیم، یعنی حتّی انتخاب آن کار تولیدی؛ چون لزومی ندارد که انسان همهی کارهای تولیدی را انجام بدهد. انتخاب آن کار تولیدی هم [باید] برخاستهی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد؛ این معنای اقتصاد دانشبنیان است که در همهی عرصههای اقتصاد دخالت داشته باشد. اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و دانش را پایه و زمینهی اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاههای اقتصاد دانشبنیان را افزایش دادیم ــ که بعد عرض میکنم ــ منافع زیادی برای کشور و برای اقتصاد کشور خواهد داشت: هزینهها را کاهش میدهد؛ یعنی اقتصاد دانشبنیان موجب کاهش هزینههای تولید میشود؛ بهرهوری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهرهوری است؛ کیفیّت محصول را افزایش میدهد، بهبود میبخشد و محصولات را رقابتپذیر میکند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما میتوانیم از این محصولات به عنوان محصولات رقابتپذیر استفاده کنیم، در داخل کشور هم همین جور؛ یعنی در داخل کشور هم، ولو ما در مورد واردات هم خیلی تعرفه نگذاریم و واردات سرازیر بشود، وقتی محصول داخلی کیفیّت بهتری داشت، قیمت ارزانتری داشت، مردم طبعاً به آن اقبال میکنند؛ یک چنین خصوصیّاتی در تولید دانشبنیان وجود دارد.
من فقط به طور خلاصه عرض میکنم که رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور ــ که ما مشکل فقر و استضعاف مالی را در کشور بخواهیم حل کنیم ــ فقط از مسیر تقویت «تولید» میگذرد؛ اگر ما تولید را تقویت کردیم که تقویت آن هم به همین دانشبنیان بودن است، این مقصود بزرگ انشاءالله حاصل خواهد شد.*
@behyaarstf_ir
اینکه ما روی علم و فناوری تکیه می کنیم، فقط به خاطر این نیست که می خواهیم نصاب علمی خودمان را بالا ببریم؛ پیشرفت علم و فناوری به پیشرفت اقتصاد کمک می کند؛
بنگاه هایی که دانش بنیان هستند می توانند به اقتصاد ملی کمک کنند. ۱/۱/۱۳۹۴.
@behyaarstf_ir
#اعلام_برنامه
🔻عدالت و دانشبنیان
"من فقط به طور خلاصه عرض میکنم که رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور فقط از مسیر تقویت «تولید» میگذرد؛ اگر ما تولید را تقویت کردیم که تقویت آن هم به همین دانشبنیان بودن است، این مقصود بزرگ انشاءالله حاصل خواهد شد."(رهبر انقلاب)
🔹باحضور: حجت الاسلام نجات بخش
🗓 دوشنبه، 3 بهمن ماه1401
⏰ بعد از نماز مغرب و عشا
📍سیمای هنر و اندیشه
@ArmanIUT
@behyaarstf_ir
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
.
🔹 گفتمان پیشرفت
🔹 چگونه پیشرفت در دانشگاه گفتمان میشود؟
🔸 با حضور حجهالاسلام نجات بخش
📆 پنجشنبهها ساعت ۱۶:۰۰
#سرای_هنر_و_اندیشه
#گعده_دانشجویی
@soha_sima
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
گفتمان پیشرفت.MP3
29.34M
.
🎙 گفتمان پیشرفت
#جلسه_اول
🔹 چگونه پیشرفت در دانشگاه گفتمان میشود؟
🔹 با حضور حجهالاسلام نجات بخش
📆 پنجشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱
#گعده_دانشجویی
@soha_sima
.
🔹 عدالت و دانشبنیان
🔹 تحقق عدالت در نسبت با دانش بنیان
📆 دوشنبهها، بعد از نماز مغرب و عشا
جلسه اول امروز ۳ بهمن ماه
ساعت ۱۸:۳۰
پخش زنده از طريق لينك زير
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#گعده_دانشجویی
#دانش_بنیان
@behyaarstf_ir
🔹عدالت و دانش بنیان
🔹آیا فقر در جهان توسعه نیافته مربوط است به فساد حاکمان و رفتارهای تجملی یا ریشه فقر در جهان توسعه نیافته از گذشته رها شدن و جاماندن از آینده است. جهانی که خود از جهاتی می توانسته است برای خود ثروت ایجاد اکنون دیگر راه خلق ثروت را گم کرده است و آنقدر چشم او را زرق و برق توسعه گرفته است که توانایی رفتن به سوی آینده را ندارد و نمی تواند با مشارکت در دنیای جدید راه های خلق ثروت را بپیماید.
🔹واقعیت آن است که ثروت در دنیای امروز حاصل دائما نوشدن و صورت دادن های جدید است. به تعبیر بهتر اگر انسان نتواند بطور دائم صورت جدیدی بیافریند فقر را تجربه خواهد کرد. این امر در شرایطی که مسابقه مصرف برقرار می شود و انسان توسعه نیافته هر روز با یک محصول جدید فناورانه روبرو می شود که جریان زندگی اورا تغییر می دهد بسیار بغرنج می شود، چرا که اگر او نتواند از این محصول جدید استفاده کند زندگی معمولی او نیز به خطر می افتد.
🔹تلفن همراه که در حدود سی سال پیش اصلآ وجود خارجی نداشت در زندگی امروز اساسی ترین مدار زندگی است بگونه ای که در دورترین نقاط جهان از توسعه نیز امری لازم و حتمی تلقی می شود و زندگی بدون آن میسر نیست.
🔹این ضرورت مجال مشارکت را از جهان توسعه نیافته می گیرد وحاصل آن فقر و تباهی استعداد هاست. مشغول شدن به فساد حاکمان و مبارزه و قطع کردن دست فساد و عدالت طلبی به معنای رایج آن هر چند به معنای تسلیم نشدن جامعه به فساد است اما چنانچه کشور نتواند خود را در راه مشارکت در دنیای جدید قرار دهد شاید به مایوس شدن از تحقق عدالت بیانجامد و انسان ها احساس کنند که خدا آنان را فراموش کرده است.
🔹حال آنکه خداوند ارزاق بندگان را در تقدیرشان گذاشته است و چنانچه انسان این تقدیررا در نیابد لاجرم راهی به خدای رزاق ندارد. آیا طرح اقتصاد دانش بنیان که از یک سو علم و فناوری است و از سوی دیگر ثروت، نمی تواند تمنای چنین حضوری باشد؟ حضوری که از یک طرف بر تولید به جای مصرف تاکید دارد و در تلاش است تا توجه را از زرق و برق محصولات منصرف کند اما از سویی دیگر توانایی ساختن با فناوری بالا را در مقابل بگذارد.
🔹حضرت آقا در تبیین این اقتصاد می فرمایند:
(من فقط به طور خلاصه عرض میکنم که رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور ــ که ما مشکل فقر و استضعاف مالی را در کشور بخواهیم حل کنیم ــ فقط از مسیر تقویت «تولید» میگذرد؛ اگر ما تولید را تقویت کردیم که تقویت آن هم به همین دانشبنیان بودن است، این مقصود بزرگ انشاءالله حاصل خواهد شد.).
@behyaarstf_ir
💥سلسله نشست های برخط الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
«اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد آینده»
👤 با حضور آقای امیر نجاتبخش
(دبیر سرای هنر و اندیشه "سها")
🕗 سه شنبه 4 بهمن ماه 1401، ساعت 20
📱در صفحه روبیکا حجت الاسلام حسین میرزایی (نماینده مجلس شورای اسلامی)
https://rubika.ir/huseinmirzaie_ir
@behyaarstf_ir
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دانش بیان، نقطه ی برقراری نسبتی نو با علم کارساز
🔹در روزگاری که انسان جدید، در وجودش شعله ای برافروخته می شود تا با اراده ی معطوف به تغییر و برقراری نسبتی نو با علم و هستی، زندگی را متفاوت از گذشته پی گیرد، و اگر این نسبت با علم برقرار نشود انبوهی از مسائل نظیر آلودگی هوا، مسائل حوزه ی پزشکی و امنیتی و اقتصادی و از همه مهمتر بی معنایی و بی جایی انسان، بر سرش آوار می شود، با این پرسش تاریخی رو به رو هستیم که چرا علی رغم توفیقات مقطعی و ظهور و بروز های کوتاه، ۳۰۰ سال است که نتوانسته ایم طلب علم کارساز را در وجود خود زنده کنیم.در این ویدئو تلاش داشته ایم تا این پرسش را مطرح کنیم.
🔹در این ویدئو با کنار هم گذاشتن دو رویکرد و نگاه متفاوت به صحنه ی کشور، شاهد آن هستیم که خطوط تولید (نظیر خودرو سازی های موجود) با سرمایه های انبوه دولتی(یا احیانا خصوصی) که از خارج به کشور وارد شده اند، نه تنها نتوانسته اند ما را با مسائلمان رو به رو کنند، بلکه سردرگمی را بیشتر کرده اند.اما همزمان آنجا که ما واجد خرد و عقلی شده ایم که چشممان را به قدرو امکان هایمان بازکرد، راهی را طی کردیم که باعث شد بدون اصالت دادن به سرمایه و امکانات، از ساده ترین محصولات دست ساز به سمت فناوری های پیشرفته حرکت کنیم و فرصتی پیدا کنیم تا با خودمان و مسئله های اصلی مان رو به رو شویم و بی جا و مکان نباشیم و فرصتی برای ابراز وجود پیدا کنیم.
چرا تولید دانش بنیان در کشور ما راه نمی افتد؟
چرا تولید در کشور ما صرفه ی اقتصادی ندارد؟
لینک جهت مشاهده کیفیت بالاتر در آپارات:
https://www.aparat.com/v/VvP9K
@behyaarstf_ir
🔹به گزارش مفتاح، امیر نجاتبخش در نشست اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد آینده از سلسله نشستهای بر خط الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در خصوص راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب فضایی که امروز در آن قرار گرفتیم سبب میشود که بر دردهای مزمن اقتصادی فائق آییم. در حالی که در شرایط عادی ممکن بود به این توانمندی دست پیدا نکنیم.
🔹وی افزود: ما هنوز به دنبال این هستیم که مناسبات گذشته را برای ترمیم مشکلات اقتصادی دنبال کنیم. این سبب میشود که دچار یأس شده و تصور کنیم که راهی برای برون رفت از مشکلات کنونی وجود ندارد.
دبیر سرای هنر و اندیشه سها گفت: در شرایط تحریمی امروز، باید از مناسبات گذشته فاصله بگیریم تا بتوانیم اقتصاد خود را سامان بدهیم. نگاه به امکانات آینده و چرخش دیدگاه در اینجا لازم است.
وی با بیان اینکه در تبیین اقتصاد دانش بنیان، باید دچار تغییر نگاه شویم، تصریح کرد: زمانی که از اقتصاد دانش بنیان صحبت میکنیم باید نگاهی جدید داشته باشیم نه تدابیری جدید.
🔹متن کامل این گزارش در
https://meftahnews.ir/?p=134982
صوت این نشست در ادامه بارگذاری خواهد شد.
@behyaarstf_ir
اقتصاد دانش بنیان اقتصاد آینده.MP3
21.64M
🔹اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد آینده
🔹طرح بحث حجة السلام نجات بخش
در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
بخشی از ارائه ی *اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد آینده*:
🔹در فهم رایج فقط محصولات فناوری دیده می شوند و نگاه رایج یک سطحی از تکنولوژی را می خواهد از خارج خریداری کند. در این مناسبات اولا از لحاظ مالی امکان تهیه ی این فناوری ها برای کل کشور وجود ندارد، و از یک ناعدالتی رنج می بریم و آنجایی هم که این محصولات وارد می شود، سطح پایین فناوری را مشاهده می کنیم و عدم پیشرفت به وضوح قابل مشاهده است.
🔹اقتصاد دانش بنیان که رهبری می فرمایند هم عدالت در آن است و هم پیشرفت ماجرایش این است، به شرط آن که این را یک رویکرد ببینیم و نگوییم ما از دانش بنیان صرفا محصولاتی می خواهیم، هر چند محصول هم ساخته می شود.
🔹ما باید به یک فضای جدیدی فکر کنیم که در آن بنا نیست به عنوان مثال بگوییم ما فقط موبایل جدید تر می خواهیم، یعنی چشممان را فقط آن محصول نگرفته باشد. ما گاهی پیشرفته ترین محصول فناوری را آرزو داریم اما نمی توانیم پای احداث باغ و بوستان فناوری بایستیم.
@behyaarstf_ir