بسم الله الرحمن الرحیم
🔹رهبری در قسمتی از در دیدار نوروزی روی مسئله ی بسیج مردمی در امر اقتصاد نکاتی داشتند، فرمودند:
*امسال شعار «جهش تولید» است. جهش تولید به نظر کار بزرگ و شاید در نظر بعضی نشدنی بیاید، لکن بنده معتقدم با توجّه به بخش دوّم این شعار، یعنی «مشارکت مردم»، شدنی است. اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همّت مردم، سرمایهی مردم، ابتکار مردم، حضور جدّی آحاد مردم را در عرصهی اقتصادی وارد کنیم، در واقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم، تولید هم میتواند به جهش برسد.*
🔹و همچنین در قسمتی دیگر از بیانات درباره ی *امید* فرمودند:
*یکی دو نکته دربارهی مسائل عمومی کشور عرض میکنم. نکتهی اوّل این است که امروز منافع ملّی ما و افق روشن آیندهی ما وابسته است به «امید» و «ایمان» که من قبلاً دربارهی این، یک بحث مفصّلی در سال ۱۴۰۲ کردهام. این را میخواهم تأکید کنم: امید و ایمان. اگر فروغ امید در دلها خاموش بشود هیچ حرکتی اتّفاق نمیافتد. ما اینهمه ظرفیّت برای پیشرفت داریم، اینهمه جوان مستعد داریم، این ملّت آمادهبهکار و پای کار را داریم، این منابع کمنظیر طبیعی را داریم، این موقعیّت جغرافیایی ممتاز را داریم؛ ما میتوانیم پیشرفت کنیم؛ پیشرفتهای بزرگی بکنیم. از اوّل انقلاب تا امروز هم خیلی پیشرفت کردهایم؛ حالا دشمنان کتمان میکنند، بعضیها هم بیانش را درست بلد نیستند، امّا بیش از اینها ما امکان پیشرفت داریم؛ لکن این پیشرفتها در صورتی امکانپذیر است که من و شما به آینده امیدوار باشیم؛ امید داشته باشیم؛ بدانیم میشود پیش رفت، میشود کار کرد، میشود حرکت کرد.*
به همین منظور صوت *دانش بنیان، معنایی از بسیج* که در آن به این دو مسئله پرداخته شده را باز نشر و تقدیم دوستان کردیم.
@behyaarstf_ir
مسئله اقتصاد-جلسه2.MP3
37.21M
🎙تاملی بر مسئله اقتصاد
🔹جلسه دوم؛
- بررسی پیام نوروزی رهبر انقلاب
📆 شنبه، ۴فروردین ماه ۱۴۰۳
#روایت_دیدار
@behyaarstf_ir
@soha_sima
🔹* مناسبات اقتصاد(۱) *
🔹آیا می شود یک نسبت عمیق تری بین مسئله ی تولید، اقتصاد، فرهنگ یا مسئله ی دین پیدا کنیم، آیا این ها نسبت جدی با هم دارند؟ ممکن است بگوییم این نسبت ها عارضی است، اگر دشمنی ها نبود یا مشکل اقتصادی نداشتیم، کاری با امر اقتصاد نداشتیم؟ آیا می شود به این فکر کنیم ما به عنوان طلبه یا ما که دغدغه ی فرهنگ داریم به معنای عام ترش، یک نسبت اساسی تری هم با خود اقتصاد داریم؟ یعنی اگر نتوانیم آن را درک کنیم شاید اصلا مسیرمان پیش نرود. چیزی که به طور مثال در طلبگی ما ظهور و بروزش در علمای بزرگ، بخشی از توجهاتشان به مکاسب بوده است. یعنی کسب مد نظرشان بوده و قبول که آن مسئله با مسئله ی امروزی متفاوت است ولی به هر حال آن ها در چه جهتی وارد این مسیر می شدند؟
🔹به طور مثال در مکاسب روایاتی در باب ربا آورده شده است. ربا جنگ با خداست و بعد در مکاسب سطحی از روایات را می آورد و بیانی دارد که بیانش در حد توحید است، می گوید که پیدا کردن ربا مثل پیدا کردن مورچه ی سیا روی سنگ سیاه در شب ظلمانی و تاریک است، اینقدر ناپیدا است. مثل روایات شرک است، شرک هم چنین وصفی دارد. به همین جهت این مسئله ی اساسی در دین بوده. اگر عمیق تر نگاه کنیم متوجه می شویم، نسبت به اقتصاد (به اسم امروزین،) یک فکر اساسی می شده است.
باز رهبری چند سال پیش در بحث تبیین فرمودند که از راه حرام خوارسازی کاری می کنند که کسی سخن انقلاب را نشنود. حالا این را ارجاع دهید به سخن امام حسین(ع) روز عاشورا به سپاهیان عمر سعد، که می فرمایند: شما ها چون شکمتان از حرام پر شده این سخن را نمی توانید بشنوید. همه این ها را بهش فکر کنیم که این مسئله حرامی که می گویند می شود یک وجه جدی اش را اینگونه فکر کرد (شاهد از مباحث فقهی هم آورد،) اگر مناسباتی در اقتصاد حاکم شود، این مناسبات مجال آنکه شما حرف حق را بشنوی تنگ می کند. به این معنا که اگر خواستی آن حرف حق را بشنوی، این حرف حق تمام زندگی تو را بهم می ریزد.
@behyaarstf_ir
*🔹مناسبات اقتصاد(۲)*
می شود اینگونه نگاه کرد که امیرالمومنین(ع) بعد از سقیفه وقتی در تدارک یک کاری بودند رفتند در نخلستان ها، یک بخش ماجرا این بوده است که بگوییم امیرالمومنین(ع) به یک سکوتی رفتند که این سکوت هم لاجرم رو آوردن به کشاورزی و کشت و کار بوده است و متوجه نشویم حضرت با آن راهی را می خواهند طی کنند. یا لااقل به این فکر کنیم با این کار دنبال چه بودند وقتی که به هر حال رفتند وارد کندن آن چاه ها و نخلستان ها شدند مسئله شان چه بوده است.
گویا مدینه همیشه بهترین جا برای اهل البیت (علیهم السلام) بوده است. بهترین جا لزوما آرامترین جا نبوده، جایی بوده که سخن اهل بیت جا داشته است. و البته ظاهرا بعد خود کوفه هم این می شود. امیرالمومنین چیزی در فتوحات بعد از سقیفه می بینند و آن سرازیر شدن انبوه ثروت های است که ممکن است معنای حقیقی اسلام را بگیرد. یعنی درنسبت با فتح ایران و روم زندگی ایجاد می شود که در آن زندگی اگر بخواهید به حرف اساسی اسلام گوش دهید دیگر مجالی برای گوش دادنش نیست و باید از کل حیات و زندگی و مناسباتی که شکل گرفته، صرف نظر شود. این است که امیرالمونین با آن مسیری که رفتند و با آن نخلستانی که ایجاد کردند، بنایی را در مدینه گذاشتند که زندگی در مدینه با خود مدینه امکان پذیر بوده است. این ها مناسباتی را فراهم می کرد که مردم مدینه بتوانند زندگی کنند یک نمونه ی واضحش میثم تمار است و اینها در دامن چنین چیزی پرورش پیدا کردند و در حیاتی بودند که می توانستند یار خاص امیرالمومنین (ع) شوند و جوری نبود که اگر می خواستند به سخن امیرالمومنین (ع) گوش دهند از حیاتشان صرف نظر کنند.
@behyaarstf_ir
...تاملی بر مسئله اقتصاد...
📖 ارائه فصل اول و دوم کتاب
" قدرت تخریب خلاق"
▫️با حضور: حجت الاسلام نجاتبخش
🔹شنبه، دوشنبه، چهارشنبه
🔸زمان: ساعت۱۵
📆
جلسه سوم، دوشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳📍سرای هنر و اندیشه @behyaarstf_ir @soha_sima
#معرفی_کتاب
🔻قدرت تخریب خلاق
تحول اقتصادی و ثروت ملت ها
خرید نسخه دیجیتال
خرید نسخه کاغذی
@behyaarstf_ir
مسئله اقتصاد- جلسه سوم.mp3
41.82M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه سوم
📖 ارائه فصل اول و دوم کتاب
" قدرت تخریب خلاق"
📆 دوشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳
@soha_sima
تاملی بر مسئله اقتصاد جلسه چهارم.MP3
41.57M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه چهارم
📖 ارائه فصل سوم کتاب؛
" قدرت تخریب خلاق"
(آیا انقلابهای فناورانه رعب آور هستند)
📆 چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
@soha_sima
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
63.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
بیا نگاه کن ببین
ببین هزار باره قصه های دردمند فتح را
ببین چه غزه شاعرانه گشته است
تو گو حوالت زمانه گشته است
و عرش سمت قدس
گمان کنم روانه گشته است
(...ادامه...)
#روایت
🎥...بزم عاشقانه...
🔸 لینک با کیفیت این روایت
www.aparat.com/v/Vrzlm
@soha_sima
مسئله اقتصاد جلسه پنجم.MP3
42.97M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه پنجم
📖 ارائه کتاب؛
" قدرت تخریب خلاق"
📆 شنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
@soha_sima
مسئله اقتصاد جلسه ششم.MP3
48.91M
🔻...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه ششم
📖 ارائه فصل پنجم کتاب
" قدرت تخریب خلاق"
📆 چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
@behyaarstf_ir
#اعلام_برنامه
🔻تاملی بر مسئله اقتصاد
📖 ارائه فصل پنجم کتاب
" قدرت تخریب خلاق"
▫️با حضور: حجت الاسلام نجاتبخش
🔹 دوشنبه ۲۰ فروردین
🔸زمان: ساعت۱۵
📍سرای هنر و اندیشه
🖥 لینک پخش زنده
@behyaarstf_ir
@soha_sima
مسئله اقتصاد جلسه هفتم.mp3
35.8M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه هفتم
📖 ارائه فصل پنجم کتاب؛
" قدرت تخریب خلاق"
📆 دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
@soha_sima
⭕️ از روایت فتح تا روایت پیشرفت
🔻 یکی از انتقادهایی که شهید آوینی به نوع کارهای معمول صداوسیما در زمان جنگ وارد میکند، این است که با آن شیوه، عملاً کسی مسئولیت دفاع مقدس را قبول نمیکند. شهید آوینی مثال میزند، میگوید شما وقتی تصاویر کشتهشدگان دشمن، تانکهای سوخته و اینها را مرتب دارید نشان میدهید، این پیام را به آدمها میدهد که مساله تمامشده است و ما پیروز شدیم. لذا کسی عزم و همت اینکه وارد این ماجرا بشود را ندارد.
🔻البته مساله برای شهید آوینی، فقط این نیست که بیا تفنگی دست بگیر و مثلاً دفاع کن به آن معنا. دارد حیات معنوی که در جبههها پیش آمده است را در مقابل مخاطب میگذارد و او را به یک حیات و حضور دیگری (به تعبیری یک حضور تاریخی) دعوت میکند. آوینی معتقد است تا نتوانیم جایگاه تاریخی انسانها را به آنها نشان بدهیم، نمیتوانند احساس حیات بکنند. به نظرم ما در روایت پیشرفت هم به چنین مسالهای نیاز داریم. جنس حرفهایی که امروز در مساله روایت پیشرفت داریم میزنیم، بهاصطلاح رسیدن به نقاط پیروزی است؛ انگار که مسائل را همه جا حل کردهایم و وقتی اخبارش را پخش میکنیم، همه به یک نوعی احساس میکنند که ماجرا تمامشده است؛ لذا اینجا خیلی مهم است که فکر کنیم که زبان دعوت آوینی در روایت فتح، به کجا است و چه چیزی را مدنظر قرار میدهد.
🔻اگر این روایت فتح را همچنان مدنظر قرار دهیم، این سبک از روایت، ما را در یک عالم دیگری قرار میدهد و نسبت حضور دیگری در جهان میسازد. یک وقت است که ما میخواهیم مجموعهآی از گزارههای اخلاقی را در مقابل کسانی که در حوزه پیشرفت کار میکنند، بگذاریم که مثلا به فکر سود نباش و ... اما وقتی آن، به تعبیر بزرگان، مبادی میل انسان یک چیز دیگری شود، همهی اینها دود میشود و لازم نیست انسان با احساس تکلف، از مواهبی که برایش به دست میآید چشمپوشی کند؛ چون یک افق وسیعتری مقابلش قرار میگیرد که از آن آزاد میشود.
🔻باید بتوانیم نشان دهیم که در این حضور، چه چیزی بر انسان در حال پیشرفت میگذرد؟ بر طهرانی مقدم چه میگذرد؟ اینگونه شاید هر کسی بتواند جای خودش را در این صحنه بزرگ و ماجرا پیدا کند. روایتهایی از این جنس، خیلی با اینکه همه چیز را در دستاورد ببینیم، فرق میکند. ما نیاز به یک فکر عمیقتری داریم که نسبت جهان دینی خودمان را با جهان امروز درک کنیم. نمیتوانیم بدون توجه به پدیدههای مدرن موجود، بر اساس مبانی دینی، طراحی برای آینده بریزیم و بگوییم این تمدن نوین اسلامی است؛ این تمدن قطعا یک نسبتی با جهان امروز دارد.
📍 حجتالاسلام امیر نجاتبخش (دبیر سرای هنر و اندیشه اصفهان)؛ نشستهای همعزم در گفتمانسازی پیشرفت
@behyaarstf_ir
@daneshmand_mag
مسئله مجلس جلسه هشتم .MP3
48.76M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه هشتم
📖 ارائه فصل پنجم کتاب؛
" قدرت تخریب خلاق"
📆 شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
@behyaarstf_ir
مسئله اقتصاد جلسه نهم.mp3
47.74M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه نهم
📖 ارائه فصل هفتم کتاب؛
" قدرت تخریب خلاق"
📆 دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
@behyaarstf_ir
.
#روایت_دیدار
🎙مرور و شرحِ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان در رمضان ۱۴۴۵ قمری
👤با حضور حجتالاسلام
امیر نجات بخش
📆 سه شنبه، ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
امشب بعد از نماز مغرب و عشا
📍مکان: سها (سرای هنر و اندیشه)
#دیدار_دانشجویی
#ماه_مبارک_رمضان
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@behyaarstf_ir
روایت دیدار.mp3
37.03M
🎙#روایت_دیدار
🔹مرور و گفت و گو بر
بیانات رهبر انقلاب با دانشجویان ١٤٠٣
👤با حضور حجتالاسلام
امیر نجات بخش
🔸جلسه اول
⏱زمان: ۹۶ دقیقه
📆 سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
#دیدار_دانشجویی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@behyaarstf_ir
دنیای علم - جلسه اول - 14030130.mp3
45.13M
🔹جلسه گفت و گو محور
جلسه اول
🔹*آینده ی علم*
🔹با حضور حجت الاسلام امیر نجات بخش
🔹پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه
@behyaarstf_ir
*آینده ی علم*
🔹دیدن آینده نیازمند یک نوع نگاه است، به عبارتی ما باید واجد یک نوعی نگاهی بشویم که در آن نگاه، آینده آشکار است. اگر ما نتوانیم به سمت این تحول نگاه حرکت کنیم و صرفا بخواهیم بر اساس آنچه که اکنون می بینیم از آینده خبر بگیریم شاید آن آینده دیگر، آینده نباشد. در واقع صورتش همین چیز هایی می شود که همین الان هم به آن مشغول هستیم.
🔹چون توجهی به آینده نداریم خیلی از فرصت های امروزی را می سوزانیم و چیزی از آینده نمی بینیم. اگر توجه به آینده باشد امکان های ما خودشان را ظاهر می کنند و قدر این فرصت ها و امکان ها دانسته می شود.
🔹ما امروز در مرحله ی اول درگیری که داریم این توجه به آینده پیش می آید. خیلی وقت ها پرسشی که داریم این است، آینده چگونه آینده ای است و در جواب به این سوال به دنبال ظاهر آن آینده هستیم. مثلا بیاییم حرف بزنیم که بیست سال دیگر چه محصولی در بازار است، شکل آن ابزار چگونه است و خودمان را اینجا نگه می داریم و چالش های ما حول این است. اینها مباحثی است که بیشتر در آینده پژوهی مطرح می شود، در آینده پژوهی چنین بحث هایی مطرح می شود که تکنولوژی های آینده چه می توان باشد که البته جایگاه خودش را دارد، ولی آنچه که بیشتر می شود بهش توجه کرد، درکی است که می تواند توجه به آینده داشته باشد، نه اینکه نقطه ی محصلی را برای خودش ترسیم کند و تمام درگیری را به سمت آن معطوف کند. مثلا چه چیزی ساخته خواهد شد. فلسفه تفاوتش با آینده پژوهی این است که فلسفه یک نگاه به آینده می دهد و ما می توانیم به یک آینده توجه کنیم.
حجت الاسلام نجات بخش در جلسه ی *آینده ی علم*
@behyaarstf_ir
امام خامنهای:
🔹برای دانشآموزان پیشرفتها را توضیح بدهید، نقاط مثبت را توضیح بدهید، چشماندازهای شوقانگیز را توضیح دهید.
🔹سعی کنید او را امیدوار کنید به آینده. این امید است که او را به حرکت خواهد درآورد در راه درست، پیش خواهد برد. این خدمت به آینده کشور است.
@behyaarstf_ir
*چشم اندازهای شوق انگیز، امید و حرکت* در *نگاه ملی*
همانطور که رهبری مکرر می گویند، آیا می شود ما دعوت به یک حضور داشته باشیم؟ و بیشتر از آنکه بخواهیم یک مسئله را تمام شده بدانیم و بگوییم چه اتفاقاتی افتاده است و صرفا دست آورد ها را نشان دهیم، بگوییم: یک جایی باید باشید. اساس این نسبت انسانی همین جا است که باید در روایتمان، *دعوت به حضور انسان ها* کنیم. یعنی آنها متوجه شوند کسی آن ها را می خواهد و طلب می کند که جایی باشند. و خب این تفاوت دارد با فهم رایج که من نیازی به تو دارم که تو می توانی این نیاز را برطرف کنی. این دعوت به حضور و نگاه، غیر از این است. در یک استغنایی از همدیگر اما یک نسبتی را می خواهیم با یکدیگر برقرار کنیم. این همان عهد تاریخی است.
خیلی نمی خواهیم درباره ی اینکه چگونه این را گفت بگویم. چرا که این در نگاه شما پیش می آید. چیزی است که وقتی شما آن ها را می بینید، کامل متوجه می شوند که مسئله چیز دیگری است. در آن نگاه ها قضیه حاصل می شود.
آنچه که از کار فکری مدام داریم صحبت می کنیم، کجا بروز پیدا می کند و کجا دیده می شود؟ آن در محتوا بروز پیدا نمی کند. در نگاه های ما بروز پیدا می کند. به تعبیری شما یک مسیری را می روید با این مباحث مأنوس هستید و یک حرف هایی با هم می زنید و حاصل آن یک نگاه است. همان که می گوییم: *تفکر یک نگاه است*. همین می شود یک نگاه و چیزی بیرون از آن نیست. تجسم این تفکر در این نگاه است و آن نگاه را دانش آموز می بیند و این نیست که در چه محتوایی این حرف را بزنم این را بگویم یا آن را بگویم.
☘حجت الاسلام نجات بخش
@behyaarstf_ir
شوق روایت_حجت السلام نجات بخش.MP3
14.2M
*دعوت به حضور*
حجت الاسلام نجات بخش
در جمع راویان پیشرفت.
@behyaarstf_ir
✍ رهبر انقلاب: به دانشآموزتان نگاه ملّی بدهید تا خودش را جزئی از اجزای حرکتدهنده مجموعه کشور بداند
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار معلمان:
معلّم فقط آموزندهی علم نیست بلکه پرورندهی هویّت دانشآموز است. شما دارید شخصیّت این جوان و نوجوان را میسازید. شما هویّتساز هستید. باید به او، هم علم بیاموزید که خب در درجهی اوّل هست، هم اعتمادبهنفس بدهید، هم همّت و انگیزه بدهید، هم شوق به کار و به درس بدهید، تا بتواند این ظرفیّتهایی که در او هست اینها را استخراج کند.
✏️ شما به این دانشآموزتان نگاه ملّی بدهید. این دانشآموز خودش را جزئی از یک مجموعه، از یک کل احساس کند. این را به دانشآموز باید القا کرد. کلاس شما یک نقطهی جداافتادهی از مجموعه نیست. این یکی از اجزای مجموعه است که دارد با حرکت خود این ماشین عظیم را، که اسمش کشور است، اسمش جامعه است، اسمش نظام است، این حرکت دارد میدهد و پیش میبرد. ۱۴۰۳/۲/۱۲
@behyaarstf_ir