eitaa logo
بسلام آمنين
1.3هزار دنبال‌کننده
106 عکس
6 ویدیو
5 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۸ ۱۸ تیر ۱۴۰۰ !!! چند روز پیش کاشان بودم، شهری که گفته میشود ۸۰۰ خانه ی تاریخی دارد. معروف ترینشان هم خانه ی طباطبایی است با گچبری های شگفت انگیز و خانه بروجردی با نقاشی های بینظیر. نکته بسیار قابل توجه، دیوار کاملا گِلی این خانه های فوق زیبا است که در نهایت سادگی و با تواضع دور خانه را احاطه کرده. اینکه میگوییم دنباله ی اجتماعی دین، دقیقا منظورمان همین است. قرآن کریم در آیه ۸۸ سوره حجر، گزاره ای جامعه ساز و بنیادین مطرح میکند و از مومنین میخواهد تا چشم به داشته های همدیگر ندوزند. حال نگاه سنتی در تحقق اسلام، به این خواسته ی بنیادین اکتفا میکند اما نگاه نظام ساز، این خواسته ی قرآنی را امتداد میبخشد، به متن زندگی مردم می آورد و آنرا در بسیاری از جاها از جمله معماری ظاهر میکند. یعنی بیرون خانه را به نحوی که اساسا حسرت دلی را برنینگیزد و چشمی را به دنبال خویش نکشاند حتی اگر پای منبری هم ننشسته و آن اصل قرآنی و تربیتی هم به گوشش نرسیده باشد. دقیقا برخلاف آنچه که در نمای بیرونی و ضد قرآنی معماری های کنونی میبینیم! اسلام عزیز جلوه گری در فضای عمومی را نهی کرده. خواه نمایش بازوی پاورلیفتینگی برادری باشد، خواه نمایش گیسوی خواهری و خواه تفاخر به داشته های ظاهری زودگذر در نمای معماری. فَكُلّها هَباءً مَنْثورا(سوره فرقان آیه ۳۰). باید دانست که تربیت و هدایت اسلامی، خانه اسلامی میخواهد که حداقل ده دسته اختلاف با آپارتمان های عشوه گر کنونی دارد! @besalamen_amenin
۲۹ ۲۰ تیر ۱۴۰۰ !!!! برادری ساکن یک مجتمع مسکونی میگفت با خجالت تمام رفتم خدمت همسایه و گفتم: شرمنده ام صدای اتاق خوابتان را میشنوم! و چرا نشنود وقتی بینشان تنها یک آجر ده سانتی فاصله است. حقیقتا بر این باورم که ضد حریم خصوصی ترین پدیده دنیا خانه آپارتمانی است.از بی حجابی و اختلاط میگویند غافل از اینکه اصل اختلاط و تضعیف حریمها از خود خانه ی آپارتمانی و در بین محارم شروع و نهادینه میشود. چرا که از نظر اسلام خانه باید اتاق جداگانه برای دخترها، برای پسرها و برای والدین داشته باشد. اسلام عزیز میگوید خانه باید حیاط داشته باشد و اساسا شرافت خانه را به وجود حیاط گره میزند درحالیکه اهل خانه را مجبور به خروج مستمر از خانه میکند و آنها را به برهوت ناامن خیابان و پارک می کشاند. بچه ها، دخترها و پسرهای پر شور و نشاط که از زندان آپارتمان خلاص شده اند نیاز به تفریح دارند و اگر حکومت نتواند امکان تفریح پاک خانواده را در حیاط خانه فراهم آورد، تا کی میتواند بنر نصب کند، از وصیتنامه شهدا مایه بگذارد و بگوید: برادرم چشمانت!خواهرم گیسوانت!؟ یکی از اولویت دارترین اقدام ها برای نجات جمهوری اسلامی ساخت خانه ی اسلامی یا است. صرفا جهت اطلاع عرض میکنم که اگر به هر خانواده ایرانی هزار متر زمین رایگان اعطاء شود فقط و فقط دو درصد از کل مساحت ایران را در بر میگیرد. @besalamen_amenin
۳۰ ۲۴ تیر ۱۴۰۰ ؟!! همان کسانی که برنامه ی جهان تا سال ۲۰۳۰ را نوشته اند، همانها صحنه گردانان اصلی کرونا هستند. طبق اسناد بین المللی، جهان به سمت کلانشهرنشینی در حال حرکت است و قاعدتا مدیریت این حجم عظیم انسانی با مدلهای کنونی امکان پذیر نیست. اینجاست که اهمیت و جایگاه مشخص میشود(ر.ک: هدف یازدهم سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار). صهیونیسم جهانی برای کنترل جوامع جدید، نیاز به مدل حکمرانی جدید دارد که همان توسعه هوش مصنوعی و نتیجتا حداکثری کردن زندگی مجازی است. بازی کرونا هم آغازی است برای این تحمیل بزرگ. در این میان میشنویم برادر عزیزمان آقای قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از نرم افزار همسریابی همدم رونمایی میکند و بعضی دیگر از برادران سازمان تبلیغات به دنبال طراحی نرم افزاری فاخر! برای زیارت مجازی هستند. و البته امر نامبارک دیگری که این عریانستان حقیقی سایبری را مجال فریادش نیست! آقایان عزیز: حقیقتا کافی نیست؟ تا کی قرار است بودجه از بیت المال مظلوم بگیریم و صرف تکمیل پازل یهود کنیم؟ توسعه ی زندگی بر اساس هوش مصنوعی یعنی حذف روابط انسانی،مرگ خانواده و مرگ هدایت. مگر قرار نبود که "فقه، تئوری کامل و واقعی زندگی انسان از گهواره تا گور باشد؟"(امام خمینی ره، منشور روحانیت).در سخنرانی هوش مصنوعی و طرح جایگزین، خطرات هوش مصنوعی برای جریان هدایت و راه حلهای جایگزین مطرح شده. @besalamen_amenin
۳۱ ۳۰ تیر ۱۴۰۰ و حیوانات خانگی اسلامی! پدیده ای اروپایی که به سرعت در حال گسترش است، به طوریکه در انگلیس مشاهده افرادی که بیرون از منزل چهار دست و پا میروند و لباس های سگ نما میپوشند تبدیل به امری عادی شده. تنها در این کشور بیش از ده هزار نفر انسان سگ نما وجود دارد و البته که تکنولوژی خدوم! هم به سرعت وارد میدان شده و لباسهایی طراحی کرده که فرد به راحتی میتواند دم و گوشهای خود را تکان دهد تا مبادا چیزی از سگ بودن واقعی کم داشته باشد.حتی برای پر کردن اوقات فراغتشان استخوان مصنوعی هم طراحی کرده اند و جالب اینکه یک دست لباس کامل این افراد ۴ هزار دلار قیمت دارد. اینها مطالبی است که در مستند شبکه ۴ انگلیس در تاریخ ۷خرداد ۱۳۹۵ درباره ی این افراد و زندگیشان مطرح شده. یکی از این افراد که نویسنده و استاد دانشگاه هم هست، خلاص شدن از فشارهای زندگی را دلیل داخل شدن در کسوت سگی عنوان کرده! مدرنیته، اساس نحس خود را بر ویران کردن خانواده مقدس بنا کرد و منجر به زقوم وار انسان شد و همین انگلیس بخاطر مدیریت جمعیت ۹ میلیون نفری تنهایان خود، وزارت تنهایی را تاسیس کرد، اما این را هم بدانیم که برخورد صرفا سلبی با پدیده سگ گردانی در داخل کشور، بدون ارائه راه حل ایجابی چه بسا چندان موثر نباشد. بنظرم احیای خانه اسلامی یا چاره کار است چرا که بستری است برای ارتباط پاک انسان با حیوانات مورد تاکید در روایات مانند بز، گوسفند، گربه و کبوتر. @besalamen_amenin
۳۲ ۲ مرداد ۱۴۰۰ ! بشریت در هیچ عصری مانند امروز گرفتار جنگ، بیماری، گرسنگی، فحشا، ظلم، نابودی خانواده و انهدام محیط زیست نبوده. به عبارتی در منتها درجه ظهور این آیه قرار داریم: ظَهَرَ الفَسادُ فِي البَرِّ وَالبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النّاس (آية ٤١ س روم). همه ی اینها ناشی از عقب ماندگی علمی بشر در این دوران تاریک است که علم، إمام عمل است. امروز جهان در عرصه های مختلف زندگی، امامت تمدن غرب را پذیرفته و حتی حزب اللهی چند آتشه هم اول میخواهد بداند که غرب چه میگوید و این است غربت حقیقی امام. مولایمان امام باقر علیه السلام که کودک وار و بی توجه، لقب شکافنده ی دانشش را لق لق زبان کرده ایم درباره آیه مذکور و ظهور حداکثری فساد میفرمایند: "به خدا سوگند این آیه متعلق به روز سقیفه و زمانی است که انصار گفتند از ما امیری و از شما امیری"(تفسیر روایی البرهان ذیل آیه ٤١ سوره روم) و در نتیجه بشریت از حکومت،امامت و علم گوارای لایتنهایی حضرت محروم شد. بنابراین پاسداشت حقیقی روز غدیر در ساختن زندگی بر اساس علم امام است. مثلا یکی از مهم ترین و گرانقدر ترین حوادثی که عالم بر خود دیده آن زمانی است که امام علی علیه السلام مشغول کشاورزی و حفر چاه بوده. چه بر سر شیعه آمده که از خود نمی پرسد در آن برهوت عربستان، مولایش بر اساس چه قواعدی حفر چاه میکرد که بعضی از آنها پس از ۱۴ قرن هنوز که هنوز است میجوشد و زنده میکند و بر اساس کدام قواعد کشاورزی میکرد که در یک فقره صد هزار نخل کاشت بدون اینکه حتی یکی از آنها خشک شود؟(ر.ک کافی ج۵ ص ۷۵) @besalamen_amenin
۶ مرداد ۱۴۰۰ قم یا هاروارد؟ از دانشگاه های آمریکا در منطقه تا نمایشگاه الگوی پیشرفت پرده اول: مهمترین پایگاه های آمریکا در منطقه، دانشگاه هایی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی‌شوند! مراکزی که وظیفه تربیت نیرو برای را برعهده دارند: دانشگاه آمریکایی بغازیچی استانبول تاسیس۱۸۶۳/ دانشگاه آمریکایی بیروت لبنان ت ۱۸۸۶/ د.آ قاهره مصر ت۱۹۱۹/ د.آ ایروان ارمنستان ت۱۹۹۱/ د.آ دبی امارات ت ۱۹۹۵/  د.آ شارجه امارات ت ۱۹۹۷/ د.آ کویت ت۲۰۰۴/ د.آ کابل افغانستان ت۲۰۰۶(پنج سال پس از اشغال)/ د.آ سلیمانیه کردستان عراق ت۲۰۰۷(چهار سال پس از اشغال)/ و در نهایت دانشگاه آمریکایی بغداد عراق تاسیس ۲۰۲۱. تدریس در همه دانشگاه ها به زبان انگلیسی و اعطای مدرک معتبر بین المللی است و دانشجویانی که بیشترشان به پستهای حساس و کلیدی کشورهای جهان اسلام دست پیدا می‌کنند . البته واضح است که این ساده ترین و ماندگارترین نوع اشغال واقعی یک کشور بوسیله آمریکا است. پرده دوم: جمهوری اسلامی برای مواجهه با شبیخون نرم، همه جانبه، بنیادین و ماندگار این دانشگاه های ذاتا مسموم و غیر توحیدی، در وهله نخست، نیاز به یک طبقه بندی جدید از علوم بر مبنای قرآن داریم و آنگاه پاسخگویی تمامی نیازهای بشری بر اساس آن. تلاشی که اولین نسخه آن در نمایشگاه الگوی پیشرفت اسلامی تبلور یافته. در واقع این نمایشگاه، نقشه درگیری حداکثری و تفصیلی اسلام و مدرنیته است که تاکنون بالغ بر دویست جلد کتاب در آن منتشر شده است. @besalamen_amenin
۳۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، رعنا میخوام رعنا! با همین دست فرمان تا کمتر از یک دهه آینده علاوه بر نیکا، شاهد دلبری زنان و دختران جوان دیگر هم در تبلیغات تلویزیون خواهیم بود. در این میان، عزیزانی که صاحب هستند، سوگسرودها می سرایند و ناله ها که وایِ دین، وایِ قرآن، وایِ حیا و تمام. بله تمام. این دغدغه ها هرچند بسیار مقدس هستند و البته صحیح و ستودنی، اما عملا به همان اخگرهای زود سوز پر سر و صدایی می مانند که پس از چند ثانیه كَأَنْ لَمْ يَكُنْ شَيئاً مَذْكورا. چرا که هیچگاه ریشه ی مشکل را درست تحلیل نکرده و راه حل جایگزینی هم ارائه نداده اند و در نتیجه نظم موجود بر همان مدار سابق خود می‌چرخد و میچرخد. اما در منطق موضوع شناسی نظام ساز ریشه ی مسائل به درستی تحلیل و آنگاه راه حل جایگزین هم صادر میشود. بر این اساس واضح است که تبلیغات بازرگانی به شکل کنونی، زاییده نظام تولیدی متمرکز و قارون ساز غربی است. به عبارتی وقتی تولید یک جامعه از طریق کارخانه های متمرکز بزرگ رقم خورد و مثلا در کل کشور فقط یک یا دو یا چند کارخانه بودند که جنس خاصی را تولید می‌کنند، قاعدتا بجز مردمی که توفیق! همجواری با کارخانه را دارند، دیگران اساسا خبری از وجود چنین کارخانه ای ندارند.اینجاست که نیاز به تبلیغات گسترده متولد می‌شود. تبلیغات هم باید جذاب باشد و چه جذابیتی بالاتر از چوپ حراج زدن به معصومیت و عفاف ناموس رعنای این سرزمین؟ اما اگر نظام تولیدی کشور _حداقل در بخش صنایع غذایی_ به سمت ریل گذاری پیشنهادی در کتاب فقه المکاسب حرکت کند، یعنی "تولیدات خانواده محور خُرد" و در کالبد محله، و مثلا به جای چند کارخانه لبنیاتی محدود، هزاران خانواده مشغول اینکار باشند و هر خانواده هم همسایه ها و افراد محله را پوشش دهد، اساسا نیاز به تبلیغات گسترده فساد زای کنونی به صفر می‌رسد و نیازی هم به دلبری های نیکا باقی نمی ماند. (این یادداشت رو هفت روز پيش نوشته بودم که با موضوع تبلیغ بستنی دومینو معلوم شد بیراه نگفته بودم). @besalamen_amenin
۳۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ! از مهم ترین و مغفول ترین جنبه های روشن کربلا و عاشورا، تاثیر مسئله ی تغذیه در میزان هدایت یافتگی انسانهاست.آنجا که سفینه النجاه، اباعبدالله الحسین علیه السلام در اوج ظهور شقاوت جهنمیان و هلهله کردنشان در مقابل سخنرانی امام علیه السلام فرمودند: مُلِئَت بُطونُکم مِن المال الحرام(شکمهایتان از حرام پر شده). تاكيدات قرآن درباره ی اهمیت مسئله ی غذا بسیار زیبا،عجیب و قابل تامل است. ميزان ترس و نگرانی غیرقابل وصف چند فراری را تصور کنید که بوسیله ی طاغوت زمان قطعا کشته خواهند شد. اما همین انسانهای نمونه و برگزیده وقتی می‌خواهند رفع گرسنگی کنند، نه تنها هر چیزی نمی خورند بلکه در آن هنگامه ی سخت و ترس آلود به دنبال هستند یعنی پاکیزه ترین غذا و نه حتی غذای پاکیزه(سوره کهف آیه۱۹). شگفت انگیز تر از این، آیه ۵۱ سوره مؤمنون است که تنها جایی است در قرآن که خداوند متعال همه ی انبیاء را باهم خطاب قرار داده. جالب اینجاست که اینجا هم تاکید خداوند بر اهمیت مسئله ی غذای طیب و ارتباط آن با عمل صالح است. کوتاه سخن اینکه حکومت اسلامی ما نمی تواند انتظار هدایت یافتگی مردمش را داشته باشد در حالیکه که مدیریت تغذیه و استاندارد گذاری غذای مردمش در اختیار سازمان خوار و بار جهانی و سازمان بهداشت جهانی است، چرا که تنها چیزی که برای آنها مهم نیست و در معیارهایشان نمیگنجد وصف طیب و طاهر بودن غذاست و تحلیل نسبت آن با عمل صالح. غذای طیب زیرساخت امر هدایت است و دولت اسلامی نیاز به الگوی فقهی تحلیل و ارزیابی غذا دارد تا در نزاع دائمی حق و باطل، ظرفیت لبیک به امام زمانش را داشته باشد. @besalamen_amenin
۳۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ زبان و هدایت/ یکی از اساسی ترین زیرساخت های هدایت جامعه متوقف بر زبان،بیان و اصول حاکم بر آن است. اهمیت زبان و نقشش در هدایت به این است که زیرساخت ارتباط انسانی است و هدایت از درون روابط انسانها با هم زاییده می‌شود. حال کسی که تسلط بر زبان یک جامعه پیدا کند، توان تربیت و مدیریت آن جامعه را نیز پیدا کرده. بی دلیل نیست که هرجا وارد شدند تا توانستند بر روی زبان آن مرز و بوم تمرکز کردند و حتی آنرا کاملا تغییر دادند. نمونه اش تغییر زبان مردم شبه قاره هند از فارسی به انگلیسی و تغییر زبان بسیاری از کشورهای آفریقایی بوسیله فرانسه و کشورهای آمریکای لاتین توسط اسپانیا است.در جاهایی هم که توان اینکار را نداشتند تلاش کردند خودشان آن مملکت را بنویسند.نمونه اش کتاب تاریخ ادبیات ایران نوشته ی ادوارد براون انگلیسی که هم اکنون جزء منابع معتبر ادبیات فارسی ایران است. بر این اساس آشنایی و تسلط به زبان تمدن و فرهنگ حقیقی قرآنی یعنی زبان عربی، برای هر فرد و مجموعه ای تمدنی ضروری می نمايد. یکی از اساسی ترین زیرساخت های تمدن اسلامی، نشر دانش به زبان اسلامی قرآنی است. فراموش نکنیم که امام تمدن و هدایت،صادق آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: تَعَلَّمُوا اَلْعَرَبِيَّةَ فَإِنَّهَا كَلاَمُ اَللَّهِ اَلَّذِي تَكَلَّمَ بِهِ خَلْقَهُ (كتاب الخصال ج١ ص ٢٥٨).زبان عربی را بیاموزید چرا که زبانی است که خداوند با آن با خلقش سخن گفته. کانال عربی بسلام آمنین در تلگرام / در ايتا @besalamen_amenin
۳۷ ۲۷ مرداد۱۴۰۰ ! مهم ترین هشدار قرآن در زمینه ی دشمن شناسی، درباره ی نسبت میان یهود و جبهه ی ایمان است.خداوند متعال به صراحت هشدار داده که هر مصیبتی برای جبهه ی حق حادث شود، اولین و اصلی ترین متهم یهود است(۸۲ مائده). آیا عجیب و البته حزن انگیز نیست که محرم ها می آید و می رود اما حتی یکبار در مورد اصلی ترین متهم حادثه ی عاشورا سخنی به میان نمی آید؟ گروهی که به تعبیر صریح کلام الله، قلبشان بسیار سخت تر از سنگ است؟(بقره ۷۴) گروهی که خداوند آنها را لعن کرده، شعله ی جنگ هارا آنها روشن می‌کنند و برای ایجاد فساد در زمین در تلاش دائم اند(۶۴ مائده). شاید مهم ترین بلا این است که ما تقسیم بندی های بنیادین قرآن را مربوط به همان زمان گذشته می دانیم .مثلا مفاهیم قرآنی با توجه به مسئله ی محوری و بر پایه ی سه گانه کفر، نفاق و ایمان بنا شده. یعنی تمامی مفاهیم قرآن کریم از انسان شناسی، از تاریخ، سیاست، تزکیه، علم...همه و همه بر پایه ی این سه گانه بنا شده. در صورتی که انسان‌ عصر حاضر به تعبیر عمیق شهید آوینی: با زنجیر هایی از تمدن غرب به دنیا می آید و عملا و در همه ی عرصه ها با شاخص گذاری های ضد قرآنی مدرنیته تربیت میشود. ما تمام عالم را با شاخص محوری و بر اساس سه گانه جهان اول و دوم و سوم تحلیل میکنیم و می فهمیم و عملا ارتباطمان با قرآن قطع است.ما خود را کشوری در حال توسعه می دانیم نه کشوری در حال هدایت که اگر این بود سازمان های جهانی را ابزارهای مدرن یهود در تخریب و تضعیف جبهه ی ایمان می دانستیم و تکلیفمان با پروتکل های پیشنهادی آنها کاملا روشن بود. چرا که صریحا در حال مدیریت حداکثری ضد ایمانی جهانند. @besalamen_amenin
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ !! خاطرم هست چند سال پیش استاد پناهیان عزیز در مقام نقد سینما "وَما يَتَعَلّقُ بِه" می‌گفتند: این طرف هنوز انقلاب نشده! یعنی از لحاظ محتوا، شکل و قالب فیلم‌ها، انگار در سینمای دهه ی چهل شمسی سیر می کنیم. این چند شب که در قم و در چهار مجلس از بزرگترین مجالس محرم این شهر حضور پیدا کردم، حقيقتا فهمیدم که اینطرف هم هنوز انقلاب نشده! و اتفاقا چون اینجا انقلاب نشده، هنوز در سینمای دهه ی چهل نفس می کشیم. مهم ترین مجالس قم یعنی مهمترین مجالس شیعه در جهان. درحالیکه للأسف هنوز هم محور اصلی این سخنرانی ها، همان خرده رفتارهای فردی است و "خواهرم گیسو بر باد مده تا ندهی بر بادم"!. که البته با این نگاه باید بگوییم در منبر های خود جناب پناهیان هم تنها نسیمکی از طوفان انقلاب وزیدن گرفته. اصلا انگار نه انگار که بعد چهارده قرن خون دل خوردن و دعوت، چهل سال از لبیک انقلاب میگذرد و معارف شیعی صاحب حاکمیت و قدرت اجرایی شده و از حاشیه به متن آمده. تقریبا در ۹۵ درصد منابر سخن از دعوت مردم به تقواست اما کجاست یک که از نسبت میان نظام اقتصادی موجود و تقوا سخن بگوید، یا از تاثیر مستقیم اصول حاکم بر نظام تغذیه ی کشور و صالح شدن مردم بگوید. آنگاه پس از ده شب سخنرانی، مجموعه ای از اقدامات کاربردی جایگزین و استنباط شده از معارف شیعه را به حکومت پیشنهاد دهد، تا در اثر اجرای آن راه حل های دینی، مردم شیعه شوند و پیرو مولا. سیل بنیان کن آپارتمان سازی ضد حیا و خانواده را رها کرده ایم، گردباد مسموم نظام تعلیم و تربیت سکولار را وانهاده ایم، نظام تغذیه محرک شهوت را نمی بینیم و کماکان در خواهرم گیسوانت و برادرم چشمانت سیر می کنیم. البته که این موضوعات هم پر اهمیت است اما سخن در اولویت ها و فرصت شناسی هاست. @besalamen_amenin
۳۹ ۲ شهریور ۱۴۰۰ پیرامون نظریات نقشه الگوی پیشرفت (درآمدی بر مباحث فقه البیان_ شماره اول) باتوجه به اینکه در حال حاضر مجموعه ای از نظریات الگوی پیشرفت اسلامی در حال طرح در محافل نخبگانی مختلف است، تصمیم گرفتم در چند یادداشت به برخی از اصول روشی حاکم بر نحوه استنباط و استخراج این نظریات فقهی(فقه البیان) اشاره کنم. باب بیان مبتنی بر مُکث یکی از ابواب ۹ گانه فقه البیان است. تبویب هر نظریه در قالب الگوی ساخت،  عصاره ی آن چیزی است که در این باب مورد دقت قرار می گیرد و از سه بخش تشکیل شده: ۱. : در این مرحله تعریف فقهی مختارمان را از موضوع مورد بررسی ارائه می دهیم. ۲. : در این بخش به بیان فواید آن تعریف برای زندگی مخاطب می پردازیم. ۳. : با ارائه اقدامات کاربردی به شرح چگونگی تحقق تعریف و تصویر در عالم واقع می پردازیم. به عنوان مثال در مقابل مقررات ملی ساختمان که به محوریت مصالح و استحکام آن خانه را تعریف کرده میکند، ما خانه را به زیرساخت تنظیم روابط انسانی تعریف میکنیم. در مرحله ی دوم به بیان ده فایده ی مترتب بر ساخت خانه ی اسلامی و یا به تعبیر روایت دار واسعه می پردازیم و در مرحله ی سوم نیز مجموعه اقدامات لازم برای عملیاتی شدن تعریف و تصویرمان را شرح می دهیم. تصمیماتی مانند مسئله بسیار مهم احیای زمین های موات. @besalamen_amenin
۴۰ ۶ شهریور ۱۴۰۰ دومین یادداشت پیرامون حاکم بر نحوه ی استنباط نظریات الگوی پیشرفت در این شماره به شرح مختصر باب بیان مبتنی بر ، به عنوان یکی دیگر از ابواب فقه البیان می پردازیم. عرض شد یک نظریه در صورتی منجر به هدایت می‌شود که شامل تعریف،تصویر و تصمیم باشد(باب بیان مبتنی بر مُکث). حال می‌خواهیم بگوییم سازه های سه گانه ی مذکور در هر نظریه، بر روی ساختار سه وجهی ، و بنا می‌شود(باب بیان مبتنی بر تأمل). به بیان دیگر هر نظریه برای تفاهم منجر به هدایت، نیاز به وجود این سه گانه هم دارد. توضیح بیشتر اینکه اساس شخصیت آدمی از سویی، و مسئله هدایت از دیگر سوی بر اختیار آدمی بنا شده. این یعنی دعوت به خدا و پیامبر و هدایت الهی بدون وجود رضایت قلبی فرد، هیچ فایده ای نخواهد داشت. بنابراین در مقام تبیین نظریات فقهی الگوی پیشرفت، همیشه به محوریت یک سوال به ارائه بحث می پردازیم. چرا که ایجاد سوال جدید و زنده کردن آن در قلب مخاطب، یعنی ایجاد طلب و خواهش برای دریافت، یعنی اتکا بر ابزار غير جبری برای انتقال معارف به دیگران که حضرت فرمودند: أَلاَ إِنَّ مِفْتَاحَ اَلْعِلْمِ اَلسُّؤَالُ (ر.ک بحارالانوار ج ۳۶ ص۳۵۸). گویی وجود انسان بسته است و کلید ورود به آن زنده کردن یک پرسش در قلب مخاطب است و بعد از ایجاد سوال مشترک می‌توان به ارائه بحث پرداخت و انتظار همراهی دیگران را داشت. اما اینکه سوال خوب چیست و چه ارکانی دارد در یادداشت بعدی به آن می پردازیم، همینطور بررسی جایگاه اصطلاحات و ارجاعات در یک نظریه. ان شاالله @besalamen_amenin
۴۱ ۸ شهریور ۱۴۰۰ ۲۰۳۰_در_سریال_گاندو جبهه أشدّ العداوه ی یهود در پوشش سازمان ملل، برنامه کردن جهان را در ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی طراحی کرده و با قدرت در حال پیاده سازی آن است. عنوان هدف ۵ از سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار  که امشب به خوبی مورد اشاره سریال گاندو قرار گرفت این است: که البته برای کاهش حساسیت ها در ایران به عدالت جنسیتی ترجمه شد! بند اول این هدف میگوید: پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا! در این منظر باید به تمامی چهارچوب های حکیمانه ی اسلام در زمینه خانواده و در رأسشان مسئله ی مادری پایان داد. چرا که بسیاری از این احکام به مقتضای فطرت زن و مرد وضع شده و اساسا عدالت در اینجا یعنی هماهنگی احکام با همان تفاوت‌های فطری. اما تمدن منحوس صهیونیستیم برای سیطره بر عالم و دگرگون جهان به دنبال نابودی خانواده است و این را از طریق شعار زیبای تساوی جنسیتی پیگیری می‌کند. و این یعنی پایان دادن به زن بودن، به مرد بودن و پایان دادن به خانواده.(توجه بی سابقه ی مجامع مثلا بین المللی به جنبش های همجنس بازی در یکی دو سال اخیر هم در همین راستا ارزیابی می‌شود). لازم به ذکر است مدل اجرای سند ۲۰۳۰ ابدا قانون محور نیست که مجلس شورای اسلامی بخواهد با حق تحفظ مانع اجرایش شود یا شورای نگهبان سد راهش باشد. مدل اجرای ۲۰۳۰ پنج مرحله ایست و کاملا فکر محور که در بیانیه ی اینچئون دوماه قبل از ۲۰۳۰ به تصویب رسیده. و این یعنی هجوم نرم و حداکثری اسناد بین المللی به هویت شیعه. @besalamen_amenin
۴۲ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ : تقویت سیستم ایمنی یا تقویت سیستم ایمنی!! تمامی پروتکل های سازمان بهداشت جهانی مبتنی بر قطع زنجیره ی انتقال بیماری و کنترل از بیرون است. پروتکل هایی که بی اثر بلکه مضر بودنش به مرور آشکار می‌شود. از الکل پاشی تمامی خیابان ها و خانه ها و بیمارستان ها در ابتدای کرونا گرفته تا اشتباه بودن انتقال بیماری از سطوح تا پروتکل مضر پلاستیک کشی های داخل مدارس و ادارات تا بی‌فایده بودن تست پی سی آر. پروتکلهای که میلیونها نفر را در جهان بیکار کرده، اقتصاد خیلی از کشورها را دچار انحطاط کرده، ميلياردها زباله ی کرونایی از جمله ماسک را وارد طبیعت مظلوم کرده، سطح افسردگی مردم را به آمپر تحمل رسانده، میزان سرچ فحشا و پورن را در جهان بالا برده و بسیاری از فجایع دیگر. حال در مقابل این دستگاه، یک دستگاه علمی حقیقی وجود دارد که مبتنی بر آيات و روایات الهی معتقد است باید بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن از درون متمرکز شویم. دراینصورت به جای یک کرونا هزار ویروس دیگر هم بیاید قدمش بر چشم! امری که مورد اشاره صریح رهبری عزیز انقلاب قرار گرفت(۱۳۹۹/۲/۱۷)اما در دیکتاتوری هوشمند رسانه ای وزارت بهداشت والبته غفلت حزب الله به خاک سپرده شد. این پروتکلهای علمی که هم اکنون زندگی بسیاری از انسانها را از بن بست پروتکل های کرونایی نجات داده، هیچ کدام از عوارض تلخ و سنگین بالا را ندارد و بسیار هم کارآمد است. پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا مبتنی بر آيات و روایات در سه بخش پروتکلهای های ایمنی ساز قلب به عنوان أمير الجوارح، طبایع چهارگانه و عضو درگیر بیماری تنظیم شده است. @besalamen_amenin
۴۳ ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ همانطور که در یادداشت های پیشین عنوان شد، تمامی نظریات فقهی مطرح در اولین نقشه راه الگوی اسلامی پیشرفت، مبتنی بر ساختار سه وجهی سوال، اصطلاح و ارجاع است. یکی از زیر شاخه های نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری است که این نظریه در مقابل بخش سوم سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار ارائه شده. بر این اساس در سخنرانی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا هفت پرسش بنیادین مطرح شده است: ۱. روش تحقیق مطلوب در حوزه سلامت چگونه است؟ ۲. بنابر مباحث الگوی فقهی تحلیل بیماری(پاتولوژی فقهی) بیماری چگونه تعریف می‌شود و چگونه به وجود می آید ۳.با توجه به پرسش دوم، کرونا چگونه به وجود می آید؟ ۴. پروتکل های فقهی مدیریت کرونا کدامست؟ ۵. پروتکل های تسهيل کننده تنفس و علائم حاد کرونا کدام است؟ ۶. پروتکل های تعديل کننده طبایع در کرونا چیست؟ ۷. پروتکل های تقویت قلب برای بهبود کرونا کدامست؟ از نظر اصطلاحات نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: روش تحقیق مبتنی بر اشراف، تعدیل طبایع، وحدت ترکیبی اعضا، امیر الجوارح، تقویت و تضعیف قلب، دفع اخلاط، نزله، سعوط، تلبینه، آب فاتر، تسهیل تنفس و موارد متعدد دیگر. لازم به ذکر است که در این سخنرانی به هشتاد و چهار منبع ارجاع داده شده که معظم آنها، استنادات به آيات و روایات گرانقدر اسلامی است. دریافت نسخه کامل سخنرانی از اینجا @besalamen_amenin
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ !! قریب دو سه سال است بصورت روزانه مشغول بحث و گفت و گو با دوستانیم که به هزار و یک دلیل نمیتوان به بازی جدید بهداشت جهانی اعتماد کرد و به پروتکل هایش عمل. یک نمونه اش منبع تامین مالی این نهاد صهیونیستی است. سوال: چه کسی داعش را ایجاد و تامین مالی کرد؟ پاسخ: آمریکا و شرکا سوال: چه کسی بزرگترین ضربه ی جمعیتی را به تنها مملکت شیعه ی جهان زد؟ پاسخ: آمریکا و شرکا با محوریت بهداشت جهانی. سؤال: چه کسی بهداشت جهانی(تابع سازمان ملل) را ایجاد کرد و تامین مالی هم میکند؟ پاسخ: آمریکا و شرکا. طبق این گزارش آمریکا با ۸۹۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ بزرگترین حامی مالی بهداشت جهانی با حدود هفت هزار کارمند در سراسر جهان است. جالب اینجاست که موسسه بیل و ملیندا گیتس هم در صدر مموّلین بهداشت جهانی در بخش خصوصی است. عرصه ازین واضح تر؟ اینکه عده‌ای پروتکل های دائم الاشتباه را عین می خوانند ریشه در مبانی معرفتی بریده از قرآن و روایات آنها دارد. @besalamen_amenin
۴۵ ۲ مهر ۱۴۰۰ ! شاید خیلی ها در جهان نام قتلگاه صبرا و شتیلا را شنیده باشند، برایش خون گریه کرده و هرچه لعن و نفرین داشته را نثار رژیم حیوانی اسرائیل کرده اند. ۳۹ سال از کشتار فلسطینیان بیگناه ساکن در دو اردوگاه صبرا و شتیلا می‌گذرد. کشتاری که آمار شهدای آنرا تا سه هزار نفر هم ذکر کرده اند. اما همین چند ماه پیش هم در یک قتلگاه داشتیم با ۱۲۰۰ کشته بیگناه! برایشان نه اشکی ریختند و نه یادواره ای برگزار. عاملشانش نه تنها محکوم و مجازات نشدند بلکه صاحبان آن تفکر وابسته مسموم پساظریف، کماکان در صدر هستند و میلیون میلیون از بیت المال حقوق میگیرند و میلیارد میلیارد برای های مورد تایید مرکز عملیاتشان_سازمان بهداشت جهانی_می پردازند. طنز تلخ این است که اگر نخواهی کورکورانه و کبک وار چشم بر جنایت‌های مثلا علمی شان بگذاری متهم به ضد ولایت فقیه میشوی! آری از کشتار ۱۲۵۳ نفره ی کارآزمایی بالینی مشترک!! وزارت بهداشت با سازمان کشتار جهانی سخن می‌گوییم. نهادی که موسسان و حامیان مالی داعش تاسیسش کرده اند و حمایت مالی. هیچگاه دکتر ملک زاده و دوستانشان پاسخ ندادند که به چه حقی از ۱۱ هزار بیمار یا به عبارت بهتر موش آزمایشگاهی در سراسر جهان، باید ۳۵۰۰ نفرشان ایرانی باشند که بعد هم با افتخار اعلام کنند ۱۲۵۳ نفر در این کارآزمایی جان خود را از دست دادند و داروها هم بی‌فایده بود ولی در عوض شاگرد اول بهداشت جهانی شده ایم!! کاش یک هزارم این هزینه ها برای کارآزمایی بالینی با محوریت پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا انجام شده بود @besalamen_amenin
۴۶ ۳ مهر ۱۴۰۰ !!!!!! باید گفت به همان میزانی که وزارت بهداشت در مدیریت کرونا ضعیف عمل کرده، در مدیریت و روایت جملات راهبردی امام جامعه درباره ی کرونا عالی و فنی وارد عمل شده! جملات مهمی از رهبری را حتی به دوستداران ایشان نشان می‌دهیم و باورشان نمی‌شود که این را حضرت آقا فرموده باشند، چرا؟ چون وزارت بهداشت خواست که تمام فرمایشات مهم ایشان در خجالت کشیدن از ماسک نزدن بعضی ها خلاصه شود. مثلا آقا در تاریخ ۱۷ اردیبهشت امسال گفتند: "من میخواهم این را بگویم که تولید را میتوان به و دفاعی بدن تشبیه کرد؛ این روزها که مسئله‌ی کرونا هم مطرح است، نقش سیستم دفاعی بدن در مواجهه‌ی با ویروس‌ها، با میکروب‌ها و مهاجمهای ضدّسلامت نقش خیلی مهمّی است. همین ویروس کرونا بلاشک وارد خیلی از بدنها شد، لکن آنها مریض نشدند؛ چرا؟ به خاطر اینکه یک سیستم دفاعی سالمِ خوبی داشتند که توانست دفاع کند و امنیّت بدن را تأمین بکند". خیلی خب! مگر حرف اطبای اسلامی چیزی جز تلاش برای تقویت سیستم ایمنی است که رهبری آنرا توصیف میکنند؟ مگر حرفی غیر از تقویت و پیشگیری از درون به جای قرنطینه و فاصله و پیشگیری ناشدنی از بیرون دارند؟ در سخنرانی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا، خواسته ی خیلی مهم رهبری عزیزمان درباره ی چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن به تفصیل عنوان شده. دریافت متن سخنرانی از اینجا / نمودار سخنرانی اینجا و خلاصه بحث از اینجا @besalamen_amenin
۴۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ! پیامبری و امامت یک جامعه وابسته به میزان ارتباط با مردم آن جامعه است و مهم ترین رکن ایجاد کننده ی ارتباط، ارائه ی راه حل برای مشکلات مردم است که فرمود: وَ يَضَعَ عَنْهُمْ إِصرَهم وَالأَغلالَ التي كانَتْ عَلَيْهِم (اعراف/ ۱۵۷). امام و پيامبر حقیقی کسی است که مردم برای رفع مشکلات خود به راه حل های او عمل میکنند. با این نگاه باید اعتراف کرد کسانی مانند بیل گیتس پیامبران عصر جدید ما هستند. او مانند پیامبری که حوزه علمیه معرفی می‌کند سکولار نیست و از قضا با همه چیز و همه کس کار دارد و برای اهدافش هم برنامه. پيامبر بیل گیتس با سخاوتی ستودنی آنهم در عصری که برای نفس کشیدن هم باید پول بپردازی، تمامی مردم جهان را تحت پوشش واکسیناسیون رایگان خود قرار داده که فرمود: لا أَسْئَلكم عَلَيْهِ أَجْرا ( هود آیه ۵۱). از طرفی در سطح افراد _نه دولتها_ بیشترین کمک های مالی را به سازمان منجی جهانی (WHO) اهدا کرده. او که اکنون مالک بیش از یکصد هزار هکتار از زمین های کشاورزی آمریکاست، گام دوم حرکت برای حکومت جهانی واحد را آغاز و برای نجات زمین از قحطی و گرسنگی!! اقدام به تولید کرده که از دغدغه‌های های هر پیامبری مدیریت تغذیه جامعه بود: يُحِلّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وًيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبائِثَ(اعراف ١٥٧). ازین واگویه های تلخ که بگذریم امیدواریم وقتی گوشتهای مصنوعی بیل گیتس به بازار ایران رسید، حوزه علمیه نگوید: رفع گرسنگی واجب است و خوردن این گوشت‌ها از باب مقدمه واجب، واجب است و حلال! حوزه برای بازگرداندن جامعه به مسیر امامت أهل بیت علیهم السلام نیاز به ارائه راه حل برای مشکلات مردم بر پایه قرآن و سنت دارد، نظیر آنچه در شاخصه های فقهی ارزیابی غذا می بینیم @besalamen_amenin
۴۸ ۲۳ مهر۱۴۰۰ از مسائلی که طبق معمول به دلیل عدم استمداد علمی از آیات و روایات الهی تبدیل به معضلی برای حکومت شده، موضوع باستانگرایی و دمیدن هرچه بیشتر به دوگانه ی اسلام و ایران است. امری که تقریبا می‌توان گفت از جانب حوزه علمیه به عنوان پشتیبان فکری نظام، تاکنون برنامه ای برای مدیریتش ارائه نشده و نظام مظلوم و دست خالی هم در بهترین حالت، به اقدامات امنیتی برای مدیریتش تمسک جسته! منگنه ای که نظام در آن قرار گرفته این است که اجازه ی ارائه ی روایت نادرست دیگران را نمی دهد، اما خودش هم ساختار و محتوایی جایگزین برای روایت ندارد. نباید این را ترویج دهید، بسیار خب! چه چیزی را ترویج دهیم؟ نمی دانم! پاسخ مسئله روشن است: انسانها به گذشته خود علاقه دارند و اگر نظام اسلامی روایتی قرآنی، فقهی و با محوریت موضوع از گذشته گان ارائه ندهد، بدیهی است که طبق معمول سازمان صهیونیستی ملل و یونسکو پیشقدم خواهند شد و به نفع خویش و بر ضد هدایت به روایت گذشته گان خواهند پرداخت. حقيقتا این میزان از بی توجهی به کتاب الله العظیم دل را می می‌راند که از سویی اینهمه قرآن و روایات در مورد نحوه ی روایت گذشتگان هدایتگری دارند و از دیگر سوی دست خالی حوزه و نظام در روایت گذشته. نشست تخصصی الگوی فقهی روایت که به زودی در قم برگزار خواهد شد، آغازی است برای ارائه ی نگرشی جدید از ظرفیت‌های میراث فرهنگی با تکیه بر مبانی دینی و ارائه ی روایتی هدایت محور از گذشته گان. @besalamen_amenin
۴۹ ۳ آبان ۱۴۰۰ ! همه ی عزیزان، نخبگان، حوزه، دانشگاه و..... همه و همه را شدیدا توصیه میکنم که سخنرانی روز گذشته آیه الله العظمی امام خامنه ای را با شاه بیت "ادای حق جامعیت اسلام" بارها و بارها و بارها بخوانید و مباحثه کنید و از خود بپرسید: چرا نباید داشته باشیم؟ در مورد بیانات امام المسلمین، جریان طب اسلامی نه تنها بدهکار بلکه خود را مطالبه گر جدی فرمایشات ایشان می داند. دریافت سخنرانی حضرت آقا از اینجا @besalamen_amenin
۵۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ! چند روز پیش از کنار پل ۱۵ خرداد قم رد میشدم که بنر بزرگ شهرداری توجهم را جلب کرد. یک بنر بزرگ با عکس چند اتوبان و پل بزرگ و این چیزها، وسط هم عکس حرم بی بی جانمان سلام الله علیها! دو روز پیش هم تهران بودم و همین مدل معرفی شهر را دیدم! شهر پر بود از بنرهایی که کنارش نوشته بود: تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام! شما بخواهید مدل معرفی شهرهایی مثل دبی، نیوریورک، لندن و... را هم ببینید دقیقا همین است یعنی عکس برجها، پل‌های بزرگ، اتوبوبانها و یعنی همین! یعنی هیچ نسبتی میان اسلام و شهر وجود ندارد حال آنکه رهبری معظم انقلاب در سخنرانی اخیر با شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام، محدود کردن اسلام به عقاید فردی و ذهنی را خواست و هدف قدرت‌های مادی دنیا عنوان کردند. افسوس که حوزه علمیه و نخبگان حزب الله با بی توجهی تمام از کنار این سخنرانی تاریخی هم عبور کردند. پرسش هایی ازین قبیل که مولفه های معرفی یک شهر از نگاه اسلام چیست؟ اساسا هدف مدیریت شهر در اسلام چه مسئله ای است؟ چه نسبتی میان ساختار و کالبد شهر و تربیت اسلامی وجود دارد؟ به نوع روابط انسانی تعریف و ساخته می‌شود یا به محوریت برج و بارو و سازه ها؟ نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور تلاشی است برای پاسخ به این پرسش ها. دریافت متن نظریه از اینجا @besalamen_amenin
۵۱ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ! به تازگی یکی از نشریات محیط زيستی آمریکایی گفته تا کنون حدود ۸ میلیون تن زباله ی کرونایی در جهان تولید شده و تازه فهمیده ایم که کرونا تنها زندگی انسان‌ها را به چالش نکشانده بلکه با این زباله‌ها موجب نابودی حیات بسیاری از حیوانات دریایی هم شده. هشت میلیون تن زباله فقط در حدود ۲ سال! که قاعدتا حجم اصلی زباله ها بسیار بیشتر از این است. اینکه می‌گوییم ما داریم یعنی همین. چرا که مهم ترین ویژگی فقه به معنای مجموعه ی عظیم آيات و روایات این است که برآمده از الهی است؛ به همین دلیل است که تنها قرآن می‌تواند به راه محکم و استوار هدایت کند (سوره اسراء آیه ۹). انسانی که به خودش اشراف ندارد و نسبت به محیط اطراف و میلیون ها و ميلياردها پدیده ی پیچیده مرتبط با هم، به طریق اولی هزاران برابر کم احاطه تر و بی اطلاع تر است، بدیهی است که تمامی تصرفات خودبنیادش منجر به تالی فاسدهای ‌گسترده خواهد شد. می خواهد یک جا را اصلاح کند، ده جا را خراب می‌کند. تازه این گوشه ی کوچکی از فجایع مدیریتی تمدن ناقص بین و مدعی غرب در موضوع کرونا است. حال آنکه اگر به پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا توجه میشد، حجم این تالی فاسدهای کمر شکن، بسیار بسیار تقلیل می یافت. افسوس که به فرموده ی امام خمینی: ما به این زودی ها از شر تربیت یافتگان شرق و غرب خلاص نخواهیم شد.البته که روی اصلی این سکه کسانی اند که نمی خواهند به فرموده روشن امام خامنه‌ای در لبیک گویند! @besalamen_amenin
۵۲ ۷ آذر ۱۴۰۰ مناظره شیخ یوسف قرضاوی و دکتر عزم درباره الجزیره اینکه مجاب شدم درباره ی این مناظره تقریبا قدیمی بنویسم، تازه بودن کماکان پرسش ها و استدلال های طرفین بود. شیخ قرضاوی آيات فراوان قرآن را مثال می آورد که اسلام جامع است و می‌تواند اداره کننده امور باشد و دکتر عزم هم میگفت پس کو؟ کجاست نظام های اداره کننده برآمده از اسلام شما؟ از نکات خیلی جالب مناظره، بحث طرفین در مورد ایران بود. دکتر عزم میگفت اسلام نمی تواند اداره کننده امور باشد نمونه اش هم ایران! عده ای که در قم درس می‌خوانند و خود را آیه الله می نامند، حال که به حکومت رسیده اند تمامی ارکان حکومت خود را از غرب وام گرفته اند. آنگاه در مقام مثال میگفت: کجا در اسلام انتخابات داریم؟ کجا قانون اساسی داریم کجا رئیس جمهور داریم و... . آنچه به ذهن می رسد این است که تاکنون معظم اندیشمندان مسلمان معتقد به جامعیت اسلام، دنبال اثبات این موضوع در بوده اند، حال آنکه منکران پاسخ خویش را در می طلبند و حق هم همین است.  بنظر می رسد در ایران هم چهل سال بحث ذهنی کم فایده برای اثبات جامعیت اسلام کفایت می‌کند اگر نگوییم زیاده بر حاجت بوده. کاش شیخ قرضاوی به جای خواندن اینهمه آیه و روایات در مورد جامعیت اسلام، یکی از مدل‌های تولیدی اسلامی را برای اداره جامعه ارائه می داد. این روش بسیار قابل تفاهم تر است. فهرست برخی نظریات اسلامی تولید شده از اینجا @besalamen_amenin