eitaa logo
موسسه قرآن و عترت بیت الامیر(علیه السلام)
286 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
459 ویدیو
29 فایل
💠علی مع القرآن و القرآن مع علی کانال عمومی اطلاع رسانی موسسه بیت الامیر(علیه السلام) https://www.beytolamir.com/ روابط عمومی موسسه بیت الامیر /شماره ارتباط با روابط عمومی:09904961883 @moavenate110
مشاهده در ایتا
دانلود
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ ❇️ حضرت قرآن: ⬅️قسمت دوم *⃣یکی از فضائل حضرت قرآن این است که حدود الهی در آن متعین ، مرزبندی و تحدید شده اند: حُدَّ فِيهِ الحدود ◀️ اما حقیقت معنای «حدود الله» و بطن آن در آیات حضرت قرآن، اشاره به وجود مقدس ائمه دارد: قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام :...نَحْنُ حُدُودُ اللَّهِ 📔بحار الأنوار ؛ ج۳۹ ؛ ص۸۹ ✨تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون» (سوره بقره،‌آيه ۲۲۹) 🔘حضرت جعفر بن محمد الصادق (ع) در کلامی، آیه شریفه ۲۲۹ سوره بقره تشریح فرمودند: ▪️خداوند عزوجل ، حدود را برای این قرار داده تا كسى بر آن تجاوز نكند ( به عبارت دیگر حدود، تشریع شده تا همه مکلفین طبق آن حدود عمل کنند) . از آنجا که حدود برای اطاعت وضع شده، پس مقصّر (جاهل نسبت به حدود) و متعدّی حدود الله، معذور نمی باشند. اما تنها مشرک کافر به ولایت است که به آنها (حدود الله) تعدی می کند،‌ چنانکه آیه ۲۲۹ سوره بقره این تعدی کنندگان را ظالم می نامد. بدان که ريشه دين و پايه آن، یک شخص است‏ و آن امام امّت می باشد. و دین و حدود و شرایع الهی جز با امام شناخته نمی شود . ( یعنی جاهل به معرفت امام، جاهل به دین و حدود الهی است ) 📔بحار الأنوار ، ج‏٢۵ ، ص: ٢٨۶ 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏١ ؛ ص۵۴ ⏪لذا بطن و حقیقت تمامی حدود الهی،‌ ائمه هستند : نَحْنُ حُدُودُ اللَّهِ؛ و کافر و مشرک به ولایت، تعدی کننده به حدود الله است، هر چند واجبات را با رعایت احکام (یعنی حدود در معنای اول و دوم را) در ظاهر به جا آورد. ☑️به همین علت است که شریفه ۱۴ سوره مبارکه نساء، معنای تعدی حدود الله را سرپیچی از قبول ولایت امیرالمومنین علی (ع) معرفی می کند : ✨وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهين‏ (سوره نسأء ، آيه ۱۴) 🔹حضرت رسول اکرم(ص) در تفسیر آیه شریفه فوق بیان فرمودند: ➖َإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمَّرَهُ عَلَيْكُمْ وَ سَمَّاهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ.. ➖خداوند عزوجل ،‌ شما را امر به ولایت امیرالمومنین علی (ع) کرده و من هم به شما ابلاغ کردم. ➖.. هر کس از امر من به ولایت علی (ع) سرپیچی کند، خداوند عزوجل را عصیان کرده .. همان طور که قرآن بیان فرموده که معصیت خدا و رسول و تعدی به حدود الله سبب دخول و خلود در نار می گردد. 📔الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص۴٠٨ 📔بحار الأنوار ؛ ج‏٣٧ ؛ ص٢٩۵ 🖋لذا یکی از فضائل حضرت قرآن این است که حدود الله در آن معرفی شده اند ،‌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُود: ✔️که این هم دلالت بر معرفی بطن و حقیقت حدود الهی دارد، یعنی وجود مقدس أئمة ؛ ذواتی که تجاوز و تعدی به آنان، حرام و مساوی با کفر به دین و تمامی احکام و شرائع آن است؛ ✔️و هم دلالت دارد بر مشخص شدن واجبات الهی و متعین شدن احکام آن؛ که این احکام و شرائع نیز از فروعات آن اصل ، در آیات حضرت قرآن تبیین شده اند. @beytolamir110 *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۱۷۳ 🌸 ۱۷۱_ و [یاد كنید] هنگامی كه كوه [طور] را بركندیم، [و] چنان كه گویی سایبانی است بالای سرشان قرار دادیم و [به خاطرضعف ایمان‌] پنداشتند كه بر سرشان سقوط می‌كند. [به آنان گفتیم:] آنچه [از كتاب و شریعت و احكام‌] به شما داده‌ایم با قدرتی [تمام و عزمی استوار] بگیرید، وبه آنچه [از معارف و حقایق‌] در آن است توجه كنید تا [با عمل به آن‌] پرهیزكار شوید. 🌸 ۱۷۲_ و [به یاد آر] هنگامی كه پروردگارت از صلب بنی‌آدم نسلشان را پدید آورد، و آنان را [در ارتباط با پروردگاریش‌] بر خودشان گواه گرفت [و فرمود:] آیا من پروردگار شما نیستم؟ [انسان‌ها با توجه به وابستگی وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگاری و ربوبیّت حق‌] گفتند: آری، گواهی دادیم. [پس اقرار به پروردگاری خود را در این دنیا از شما گرفتیم‌] تا روز قیامت نگویید: ما از این [حقیقت آشكار و روشن‌] بی‌خبر بودیم. 🌸 ۱۷۳_ یا نگویید: پدرانمان پیش از ما مشرك بودند، و ما فرزندانی پس از آنان بودیم [و راهی جز تقلید از آنان نداشتیم‌] آیا ما را به خاطر آنچه باطل‌گرایان انجام دادند عذاب می‌كنی؟ 🌸 ۱۷۴_ و این گونه آیات را [مُستدل و منطقی‌] تفصیل و توضیح می‌دهیم [تا تدبّر كنند] و برای اینكه [از شرك به توحید] بازگردند. 🌸 ۱۷۵_ و سرگذشت كسی كه آیات خود را به او عطا كردیم و او عملًا از آنان جدا شد برای آنان بخوان؛ پس شیطان او را دنبال كرد [تا به دامش انداخت‌] و در نتیجه از گمراهان شد. 🌸 ۱۷۶_ و اگر می‌خواستیم [درجات و مقاماتش را] به وسیله آن آیات بالا می‌بردیم، ولی او به امور ناچیز مادی و لذت‌هایِ زودگذرِ دنیایی تمایل سخت پیدا كرد واز خواسته‌های نامشروع پیروی نمود؛ پس داستانش چون داستان سگ است [كه‌] اگر به او هجوم بری، زبان از كام بیرون می‌آورد، واگر به حال خودش واگذاری [باز هم‌] زبان از كام بیرون می‌آورد. این داستان گروهی است كه آیات ما را تكذیب كردند؛ پس این داستان را [برای مردم‌] حكایت كن، شاید [نسبت به امور خویش‌] بیندیشند. 🌸 ۱۷۷_ بد است داستان گروهی كه آیات ما را تكذیب كردند وهمواره به خود ستم روا می‌داشتند. 🌸 ۱۷۸_ هر كه را خدا هدایت كند، پس او راه یافته واقعی است، و كسانی‌ را كه [به سبب عناد و لجاجتشان‌] گمراه نماید، فقط آنان زیانكاراند. @beytolamir110 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
1_818022434.mp3
14.65M
..........دوران جنگ نهروان............. *پیشگویی پیامبر اکرم (ص) درباره خوارج *رخدادهایی در مسیر نهروان *ورود به نهروان *مناظره امام (ع) با خوارج *موعظه خوارج *آغاز نبرد با خوارج @beytolamir110 📚🍃📚🍃📚🍃📚🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۱۷۴ 🌸 ۱۷۹_ مسلماً بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌ایم [زیرا] آنان را دل‌هایی است كه به وسیله آن [معارف الهی را] در نمییابند، و چشمانی است كه توسط آن [حقایق و نشانه‌های حق را] نمی‌بینند، و گوش‌هایی است كه به وسیله آن [سخن خدا و پیامبران را] نمی‌شنوند، آنان مانند چهارپایانند بلكه گمراه‌ترند؛ اینانند كه غافل [ازمعارف و آیات خدای‌] اند. 🌸 ۱۸۰_ و نیكوترین نام‌ها [به لحاظ معانی‌] ویژه خداست، پس او را با آن نام‌ها بخوانید؛ و آنان كه در نام‌های خدا به انحراف می‌گرایند [و او را با نام‌هایی كه نشان دهنده كاستی و نقص است، می‌خوانند] رها كنید؛ آنان به زودی به همان اعمالی كه همواره انجام می‌دادند، جزا داده می‌شوند. 🌸 ۱۸۱_ و از میان كسانی كه آفریده‌ایم گروهی [هستند كه هم‌نوعان خود را] به حق هدایت می‌كنند و به درستی داوری می‌نمایند. 🌸 ۱۸۲_ و كسانی كه آیات ما را تكذیب كردند، به تدریج ازجایی كه نمی‌دانند [به ورطه سقوط و هلاكت می‌كشانیم تا عاقبت به عذاب دنیا و آخرت دچار شوند.] 🌸 ۱۸۳_ و به آنان مهلت می‌دهیم؛ [زیرا از سیطره قدرت ما بیرون رفتنی نیستند] یقیناً تدبیر ونقشه من استوار است. 🌸 ۱۸۴_ آیا اندیشه نكردند كه در همنشین آنان [یعنی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله] هیچ نوع جنونی نیست؛ او فقط بیم دهنده‌ای آشكار [نسبت به سرانجام شوم بدكاران‌] است. 🌸 ۱۸۵_ آیا در [فرمانروایی و] مالكیّت [و ربوبیّت‌] بر آسمان‌ها و زمین و هر چیزی كه خدا آفریده و اینكه شاید پایان عمرشان نزدیك شده باشد با تأمل نظر نكردند؟ [و اگر به قرآن مجید، این كتاب هدایتگر ایمان نیاورند] بعد ازآن به كدام سخن ایمان می آورند؟! 🌸 ۱۸۶_ برای كسانی كه خدا [به سبب لجاجت و عنادشان‌] گمراهشان كند، هدایت كننده‌ای نیست؛ و آنان را در سركشی و تجاوزشان وا می‌گذارد تا در [گمراهی‌شان‌] سرگردان و حیران بمانند. 🌸 ۱۸۷_ همواره درباره قیامت از تو می‌پرسند كه وقوع آن چه وقت است؟ بگو: دانش آن فقط نزد پروردگار من است، غیر او آن را در وقت معینش آشكار نمی‌كند؛ [تحملِ این حادثه عظیم و هولناك،] بر آسمان‌ها و زمین سنگین و دشوار است، جز به طور ناگهانی بر شما نمی‌آید. آن گونه از تو می‌پرسند كه گویا تو از وقت وقوعش به شدت كنجكاوی كرده‌ای [و كاملًا از آن آگاهی‌]، بگو: دانش آن فقط نزد خداست، ولی بیشتر مردم نمی‌دانند [كه این دانش، مخصوص به خدا و فقط در اختیار اوست.] @beytolamir110 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸