eitaa logo
موسسه قرآن و عترت بیت الامیر(علیه السلام)
283 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
445 ویدیو
29 فایل
💠علی مع القرآن و القرآن مع علی کانال عمومی اطلاع رسانی موسسه بیت الامیر(علیه السلام) https://www.beytolamir.com/ روابط عمومی موسسه بیت الامیر /شماره ارتباط با روابط عمومی:09904961883 @moavenate110
مشاهده در ایتا
دانلود
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ ❇️ حضرت قرآن: ⬅️قسمت دوم *⃣یکی از فضائل حضرت قرآن این است که حدود الهی در آن متعین ، مرزبندی و تحدید شده اند: حُدَّ فِيهِ الحدود ◀️ اما حقیقت معنای «حدود الله» و بطن آن در آیات حضرت قرآن، اشاره به وجود مقدس ائمه دارد: قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام :...نَحْنُ حُدُودُ اللَّهِ 📔بحار الأنوار ؛ ج۳۹ ؛ ص۸۹ ✨تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون» (سوره بقره،‌آيه ۲۲۹) 🔘حضرت جعفر بن محمد الصادق (ع) در کلامی، آیه شریفه ۲۲۹ سوره بقره تشریح فرمودند: ▪️خداوند عزوجل ، حدود را برای این قرار داده تا كسى بر آن تجاوز نكند ( به عبارت دیگر حدود، تشریع شده تا همه مکلفین طبق آن حدود عمل کنند) . از آنجا که حدود برای اطاعت وضع شده، پس مقصّر (جاهل نسبت به حدود) و متعدّی حدود الله، معذور نمی باشند. اما تنها مشرک کافر به ولایت است که به آنها (حدود الله) تعدی می کند،‌ چنانکه آیه ۲۲۹ سوره بقره این تعدی کنندگان را ظالم می نامد. بدان که ريشه دين و پايه آن، یک شخص است‏ و آن امام امّت می باشد. و دین و حدود و شرایع الهی جز با امام شناخته نمی شود . ( یعنی جاهل به معرفت امام، جاهل به دین و حدود الهی است ) 📔بحار الأنوار ، ج‏٢۵ ، ص: ٢٨۶ 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏١ ؛ ص۵۴ ⏪لذا بطن و حقیقت تمامی حدود الهی،‌ ائمه هستند : نَحْنُ حُدُودُ اللَّهِ؛ و کافر و مشرک به ولایت، تعدی کننده به حدود الله است، هر چند واجبات را با رعایت احکام (یعنی حدود در معنای اول و دوم را) در ظاهر به جا آورد. ☑️به همین علت است که شریفه ۱۴ سوره مبارکه نساء، معنای تعدی حدود الله را سرپیچی از قبول ولایت امیرالمومنین علی (ع) معرفی می کند : ✨وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهين‏ (سوره نسأء ، آيه ۱۴) 🔹حضرت رسول اکرم(ص) در تفسیر آیه شریفه فوق بیان فرمودند: ➖َإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمَّرَهُ عَلَيْكُمْ وَ سَمَّاهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ.. ➖خداوند عزوجل ،‌ شما را امر به ولایت امیرالمومنین علی (ع) کرده و من هم به شما ابلاغ کردم. ➖.. هر کس از امر من به ولایت علی (ع) سرپیچی کند، خداوند عزوجل را عصیان کرده .. همان طور که قرآن بیان فرموده که معصیت خدا و رسول و تعدی به حدود الله سبب دخول و خلود در نار می گردد. 📔الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص۴٠٨ 📔بحار الأنوار ؛ ج‏٣٧ ؛ ص٢٩۵ 🖋لذا یکی از فضائل حضرت قرآن این است که حدود الله در آن معرفی شده اند ،‌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُود: ✔️که این هم دلالت بر معرفی بطن و حقیقت حدود الهی دارد، یعنی وجود مقدس أئمة ؛ ذواتی که تجاوز و تعدی به آنان، حرام و مساوی با کفر به دین و تمامی احکام و شرائع آن است؛ ✔️و هم دلالت دارد بر مشخص شدن واجبات الهی و متعین شدن احکام آن؛ که این احکام و شرائع نیز از فروعات آن اصل ، در آیات حضرت قرآن تبیین شده اند. @beytolamir110 *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۱۷۳ 🌸 ۱۷۱_ و [یاد كنید] هنگامی كه كوه [طور] را بركندیم، [و] چنان كه گویی سایبانی است بالای سرشان قرار دادیم و [به خاطرضعف ایمان‌] پنداشتند كه بر سرشان سقوط می‌كند. [به آنان گفتیم:] آنچه [از كتاب و شریعت و احكام‌] به شما داده‌ایم با قدرتی [تمام و عزمی استوار] بگیرید، وبه آنچه [از معارف و حقایق‌] در آن است توجه كنید تا [با عمل به آن‌] پرهیزكار شوید. 🌸 ۱۷۲_ و [به یاد آر] هنگامی كه پروردگارت از صلب بنی‌آدم نسلشان را پدید آورد، و آنان را [در ارتباط با پروردگاریش‌] بر خودشان گواه گرفت [و فرمود:] آیا من پروردگار شما نیستم؟ [انسان‌ها با توجه به وابستگی وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگاری و ربوبیّت حق‌] گفتند: آری، گواهی دادیم. [پس اقرار به پروردگاری خود را در این دنیا از شما گرفتیم‌] تا روز قیامت نگویید: ما از این [حقیقت آشكار و روشن‌] بی‌خبر بودیم. 🌸 ۱۷۳_ یا نگویید: پدرانمان پیش از ما مشرك بودند، و ما فرزندانی پس از آنان بودیم [و راهی جز تقلید از آنان نداشتیم‌] آیا ما را به خاطر آنچه باطل‌گرایان انجام دادند عذاب می‌كنی؟ 🌸 ۱۷۴_ و این گونه آیات را [مُستدل و منطقی‌] تفصیل و توضیح می‌دهیم [تا تدبّر كنند] و برای اینكه [از شرك به توحید] بازگردند. 🌸 ۱۷۵_ و سرگذشت كسی كه آیات خود را به او عطا كردیم و او عملًا از آنان جدا شد برای آنان بخوان؛ پس شیطان او را دنبال كرد [تا به دامش انداخت‌] و در نتیجه از گمراهان شد. 🌸 ۱۷۶_ و اگر می‌خواستیم [درجات و مقاماتش را] به وسیله آن آیات بالا می‌بردیم، ولی او به امور ناچیز مادی و لذت‌هایِ زودگذرِ دنیایی تمایل سخت پیدا كرد واز خواسته‌های نامشروع پیروی نمود؛ پس داستانش چون داستان سگ است [كه‌] اگر به او هجوم بری، زبان از كام بیرون می‌آورد، واگر به حال خودش واگذاری [باز هم‌] زبان از كام بیرون می‌آورد. این داستان گروهی است كه آیات ما را تكذیب كردند؛ پس این داستان را [برای مردم‌] حكایت كن، شاید [نسبت به امور خویش‌] بیندیشند. 🌸 ۱۷۷_ بد است داستان گروهی كه آیات ما را تكذیب كردند وهمواره به خود ستم روا می‌داشتند. 🌸 ۱۷۸_ هر كه را خدا هدایت كند، پس او راه یافته واقعی است، و كسانی‌ را كه [به سبب عناد و لجاجتشان‌] گمراه نماید، فقط آنان زیانكاراند. @beytolamir110 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
1_818022434.mp3
14.65M
..........دوران جنگ نهروان............. *پیشگویی پیامبر اکرم (ص) درباره خوارج *رخدادهایی در مسیر نهروان *ورود به نهروان *مناظره امام (ع) با خوارج *موعظه خوارج *آغاز نبرد با خوارج @beytolamir110 📚🍃📚🍃📚🍃📚🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۱۷۴ 🌸 ۱۷۹_ مسلماً بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌ایم [زیرا] آنان را دل‌هایی است كه به وسیله آن [معارف الهی را] در نمییابند، و چشمانی است كه توسط آن [حقایق و نشانه‌های حق را] نمی‌بینند، و گوش‌هایی است كه به وسیله آن [سخن خدا و پیامبران را] نمی‌شنوند، آنان مانند چهارپایانند بلكه گمراه‌ترند؛ اینانند كه غافل [ازمعارف و آیات خدای‌] اند. 🌸 ۱۸۰_ و نیكوترین نام‌ها [به لحاظ معانی‌] ویژه خداست، پس او را با آن نام‌ها بخوانید؛ و آنان كه در نام‌های خدا به انحراف می‌گرایند [و او را با نام‌هایی كه نشان دهنده كاستی و نقص است، می‌خوانند] رها كنید؛ آنان به زودی به همان اعمالی كه همواره انجام می‌دادند، جزا داده می‌شوند. 🌸 ۱۸۱_ و از میان كسانی كه آفریده‌ایم گروهی [هستند كه هم‌نوعان خود را] به حق هدایت می‌كنند و به درستی داوری می‌نمایند. 🌸 ۱۸۲_ و كسانی كه آیات ما را تكذیب كردند، به تدریج ازجایی كه نمی‌دانند [به ورطه سقوط و هلاكت می‌كشانیم تا عاقبت به عذاب دنیا و آخرت دچار شوند.] 🌸 ۱۸۳_ و به آنان مهلت می‌دهیم؛ [زیرا از سیطره قدرت ما بیرون رفتنی نیستند] یقیناً تدبیر ونقشه من استوار است. 🌸 ۱۸۴_ آیا اندیشه نكردند كه در همنشین آنان [یعنی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله] هیچ نوع جنونی نیست؛ او فقط بیم دهنده‌ای آشكار [نسبت به سرانجام شوم بدكاران‌] است. 🌸 ۱۸۵_ آیا در [فرمانروایی و] مالكیّت [و ربوبیّت‌] بر آسمان‌ها و زمین و هر چیزی كه خدا آفریده و اینكه شاید پایان عمرشان نزدیك شده باشد با تأمل نظر نكردند؟ [و اگر به قرآن مجید، این كتاب هدایتگر ایمان نیاورند] بعد ازآن به كدام سخن ایمان می آورند؟! 🌸 ۱۸۶_ برای كسانی كه خدا [به سبب لجاجت و عنادشان‌] گمراهشان كند، هدایت كننده‌ای نیست؛ و آنان را در سركشی و تجاوزشان وا می‌گذارد تا در [گمراهی‌شان‌] سرگردان و حیران بمانند. 🌸 ۱۸۷_ همواره درباره قیامت از تو می‌پرسند كه وقوع آن چه وقت است؟ بگو: دانش آن فقط نزد پروردگار من است، غیر او آن را در وقت معینش آشكار نمی‌كند؛ [تحملِ این حادثه عظیم و هولناك،] بر آسمان‌ها و زمین سنگین و دشوار است، جز به طور ناگهانی بر شما نمی‌آید. آن گونه از تو می‌پرسند كه گویا تو از وقت وقوعش به شدت كنجكاوی كرده‌ای [و كاملًا از آن آگاهی‌]، بگو: دانش آن فقط نزد خداست، ولی بیشتر مردم نمی‌دانند [كه این دانش، مخصوص به خدا و فقط در اختیار اوست.] @beytolamir110 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
(ع) صلوات خاصه امام رضا علیه السلام: اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی وحُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ‌عَلی‌اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک.🥀🍂 @beytolamir110
علیه السلام 🔺يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا" ✅'اى فرزند عزيز، نفس خويش را ميزانى بين خود و بين ديگران قرار ده، پس از براى ديگران دوست بدار آنچه را كه براى خودت دوست ميدارى، و خوش ندار براى ديگران آنچه را براى خودت خوش ندارى. 📙،نامه 31 @beytolamir110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۱۷۵ 🌸 ۱۸۸_ بگو: من قدرتِ [جلبِ‌] سودی و [دفعِ‌] زیانی را از خود ندارم جز آنچه خدا خواهد، و [غیب هم نمی‌دانم‌] اگر غیب می‌دانستم، یقیناً برای خود ازهر خیری فراوان و بسیار فراهم می‌كردم وهیچ آسیبی به من نمی‌رسید؛ من فقط برای گروهی كه ایمان می‌آورند، بیم دهنده و مژده رسانم. 🌸 ۱۸۹_ او كسی است كه شما را از یك تن آفرید، و همسرش را از او پدید آورد تا در كنارش آرامش یابد؛ پس هنگامی كه مرد با زن آمیزش نمود، زن به حملی سبك باردار شد، و با آن حمل سبك زندگی را ادامه داد؛ نهایتاً چون سنگین بار شد، زن و شوهر پروردگارشان را خواندند كه اگر به ما فرزندی تندرست و سالم عطا كنی، مسلماً از سپاس‌گزاران خواهیم بود. 🌸 ۱۹۰_ چون به آن زن و شوهر فرزندی تندرست و سالم داد [غیر از خدا را در اعطای این نعمت مؤثر دانستند، از این جهت‌] برای خدا در كنار نعمتی كه به آنان عطا كرده بود، شریكانی [از بت‌ها] قرار دادند!! پس خدا برتر و والاتر از آن است كه برایش شریكان قرار دهند. 🌸 ۱۹۱_ آیا موجوداتی را شریك او قرار می‌دهند كه قدرت ندارند كمترین چیزی را بیافرینند و خودشان آفریده می‌شوند؟! 🌸 ۱۹۲_ و [این شریكانی كه برای خدا قرار می‌دهند] نه می‌توانند پرستش كنندگان خود را یاری دهند، ونه قدرت دارند خودشان را یاری كنند. 🌸 ۱۹۳_ و اگر آن شریكان را به سوی هدایت بخوانید، از شما پیروی نمی‌كنند، برای شما یكسان است كه آنان را بخوانید یا خاموش باشید [در هر صورت چیزی از آنان نصیب شما نمی‌شود.] 🌸 ۱۹۴_ یقیناً كسانی كه به جای خدا می‌پرستید بندگان و مملوكانی ناتوان چون شما هستند؛ پس اگر راستگویید [كه می‌توانند در زندگی شما مؤثر باشند] آنان را [در گرفتاری‌ها و نیازمندی‌های خود] بخوانید پس [هنگامی كه بخوانید] باید شما را اجابت كنند [ولی خود می‌دانید كه در هیچ موردی جواب شما را نمی‌دهند.] 🌸 ۱۹۵_ آیا آنها را پاهائی است كه با آن راه روند، یا دست‌هایی است كه با آن بگیرند، یا چشم‌هایی است كه با آن ببینند، یا گوش‌هایی است كه با آن بشنوند؟! بگو: شریكان خود را [به كمك خویش‌] بخوانید، سپس [بر ضدِّ من هر توطئه و] نیرنگی [دارید] به كار گیرید و [برای نابودی من لحظه‌ای مرا] مهلت‌ ندهید [تا برای شما ثابت شود كه هیچ كاری در هیچ زمینه‌ای از غیر خدا بر نمی‌آید.] @beytolamir110 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
⭕️ علیه‌السلام پیغام دادند... در قنوت برای من دعا کنید 🍃 سال‌های متمادی در قنوت آیت‌الله بهاءالدینی آیات نورانی قرآن و دعاهای مرسوم را می‌شنیدیم تا اینکه ناگهان دعای قنوت ایشان تغییر کرد 🌻 در قنوت نمازشان برای امام زمان علیه‌السلام این دعا را می‌خواندند: 🍃 اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ أَرضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فی‌ها طَوِیلا ☘ روزی در محضر آیت‌الله بهاءالدینی از تغییر رویه ایشان در دعای قنوت پرسیدیم. 🔸 ایشان یک جمله فرمودند: 🌾حضرت پیغام دادند: در قنوت برای من دعا کنید 📚 انس با مهدی علیه‌السلام ص ۸۴ @beytolamir110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۱۷۶ 🌸 ۱۹۶_ یقیناً سرپرست و یار من خدایی است كه قرآن را نازل كرده و او همواره شایستگان را سرپرستی و یاری می‌كند. 🌸 ۱۹۷_ و كسانی را كه به جای خدا می‌خوانید، نه می‌توانند شما را یاری دهند و نه خود را یاری می رسانند. 🌸 ۱۹۸_ و اگر آنان را به سوی هدایت دعوت كنید، نمی‌شنوند و آنان را می‌بینی كه به سوی تو می‌نگرند در حالی كه نمی‌بینند. 🌸 ۱۹۹_ عفو و گذشت را پیشه كن، و به كار پسندیده فرمان ده، و از نادانان روی بگردان. 🌸 ۲۰۰_ و اگر [وسوسه‌ای از سوی‌] شیطان، تو را [به خشم بر مردم و تركِ مهربانی و ملاطفت‌] تحریك كند، به خدا پناه جوی؛ زیرا خدا شنوا و داناست. 🌸 ۲۰۱_ مسلماً كسانی كه [نسبت به گناهان، و آلودگی‌های ظاهری وباطنی‌] تقوا ورزیده‌اند، هرگاه وسوسه‌هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد كنند، پس بی‌درنگ بینا شوند [از دام وسوسه‌هایش نجات یابند] 🌸 ۲۰۲_ و برادران بی‌تقوایان [كه شیاطین هستند] همواره آنان را به عمق گمراهی می‌كشانند؛ سپس [در به گمراهی كشیدنشان‌] كوتاهی نمی‌ورزند. 🌸 ۲۰۳_ و هرگاه برای مخالفان [به سبب تأخیر وحی‌] آیه‌ای نیاوری [بر پایه گمان پوچ و باطشان كه قرآن را از پیش خود می‌آوری‌] می‌گویند: چرا آیه‌ای از نزد خود انتخاب نكردی [تا برای ما بیاوری‌]؟ بگو: من فقط آنچه را از سوی پروردگارم به من وحی می‌شود پیروی می‌كنم. این قرآن دلایلی روشن از سوی پروردگار شماست و برای گروهی كه ایمان می‌آورند، سراسر هدایت و رحمت است. 🌸 ۲۰۴_ و هنگامی كه قرآن خوانده شود، به آن گوش فرا دهید و سكوت كنید تا مشمول رحمت شوید. 🌸 ۲۰۵_ و پروردگارت را در دل خود بامدادان و شامگاهان از روی فروتنی و زاری و بیم و ترس به صدایی آرام وآهسته یاد كن و [نسبت به یاد خدا] از بی‌خبران مباش. 🌸 ۲۰۶_ یقیناً مقربان در پیشگاه خدا هیچ‌گاه از عبادت و بندگی اش تكبر نمی‌ورزند، وهمواره او را تسبیح می‌گویند، و پیوسته برای او سجده می‌كنند. @beytolamir110 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
💎💠💎💠💎💠💎💠 💠💎💠💎 ⚜قال مولانا أميرالمؤمنين علي (ع) : أَنَا مُكَلَّمُ أَصْحَابِ الرقيم. من سخن گوينده با اصحاب رقيم هستم. ⚜قالت مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (س): أَنَا ابْنَةُ مَنْ أُرْسِلَ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ بِهِمْ رَءُوفُ رَحِيمُ. من دختر کسی هستم که برای رحمت به مومنین مبعوث شده و به ایشان رئوف و رحیم است. ا┅═✧❁ ✨ ❁✧═┅ا ⚜حضرت فاطمه زهراء (س) در این فراز از خطبه مفاخره ،‌ بیان می فرمایند که من دختر کسی هستم که برای رحمت به مومنین مبعوث شده و به ایشان رئوف و رحیم است. 👈منقبتی از حضرت ختمی مرتبت (ص) که در آيات حضرت قرآن نیز به آن اشاره شده است و بین این منقبت رسول و دخت گرامی شان ارتباطی نهفته است. ✨وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين (سوره انبیاء ، آیه ۱۰۷) ⚜در این آیه به خصوصیت رَحْمَةً لِلْعالَمين ای حضرت رسول (ص) اشاره شده است، یعنی رحمت عام ایشان نسبت به تمام خلق، از جن و انس و ملک،‌ کافر و مومن. ✨لَقَد جاءَكُمْ رَسولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالْمُؤْمِنين رَؤُفٌ رَحيم. (سوره توبه ، آیه ۱۲۸) در این آیه به خصوصیت رحیم و رئوف بودن به مومنان به صورت خاص. رحمت الهی، شامل تمام خلق و تمام شیء است. ✨وَ رَحمَتي‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ (سوره اعراف، آيه ۱۵۶) 👈اما حضرت ختمی مرتبت،‌ علاوه بر اینکه معنای رحمانیت عام هستند، معنای رحیمیت خاص الهی به مومنین نیز می باشند. بنابراین حضرت پیامبر اکرم (ص) تجلّی مطلق رحیمیت و رئوفیت ذات اقدس اله هستند. ⚜به همین جهت حضرت فاطمه زهرا (س) در فرازی از این خطبه بیان فرمودند که من دختر کسی هستم که جهت رحمت مبعوث شده و به مومنان رئوف و رحیم است. 👈اما ارتباط دیگری نیز بین حضرت امّ ابیها (س) و حضرت ختمی مرتبت (ص) وجود دارد. ✨آن هنگام که حضرت رسول (ص) به معراج برده شدند، از نهر کوثر نوشیدند و در نهر رحمت، ‌غسل کردند . ⚜عن ابی عبدالله (علیه السلام): ...ثم قال [رسول الله (ص)] در آسمان هفتم، ‌وارد بیت المعمور شده و دو رکعت نماز گزاردم بعد خارج شدم و دو نهر در اختیار من گذاشته شد ، از نهر کوثر نوشیدم و در نهر رحمت غسل کردم و پس از آن وارد بهشت شدم.(۲) ⚜نهر رحمت دلالت بر شأنی از شئونات حضرت فاطمه زهراء (س) دارد. این نهر، ‌همان نهر رحمت مادری حضرت امّ ابیها است که حضرت ختمی مرتبت ‌با غسل کردن در آن ، تجلی رحمانیت الهی می شوند. 👈به عبارت دیگر، مصداق و تجلی خاص رحمانیت عام، در وجود حضرت امّ ابیها (س) است. همان رنگ آمیزی در رحمت عام مادری که در وجود همه انسانها گذاشته شده است. ⚜حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: "فهو فاطر و انا فاطمه: تمام خلق مجهز به محبت حضرت مادر عالَم امکان شده اند. 👈پس حضرت رسول الله (ص)، معنای رحمانیت عام الهی هستند، اما تجلی و مصداق خاص این رحمانیت در وجود حضرت ام بیها،‌ فاطمه زهراء (س) است. ⚜حضرت ختمی مرتبت (س) معنای رحیمیت الهی نیز هستند، رحیمیت به مومنان به ولایت. به عبارت دیگر هر کس که وارد دایره ولایت مصطفوی شده و مومن گردد، از نور الله خلق می شود و در رحمت الله یعنی رحمت خاص رنگ آمیزی می شود. ⚜قال مولانا الرضا عليه السلام : پدر مومن ، نور است، یعنی وجود مقدس مولا امیرالمومنین علی (ع) و مادرش رحمت است، یعنی وجود مقدس حضرت ام ابیها فاطمه زهراء (س). ✨ به همین جهت حضرت فاطمه زهراء (س) در این فراز از خطبه مفاخره بیان فرمودند : أَنَا ابْنَةُ مَنْ أُرْسِلَ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ بِهِمْ رَءُوفُ رحیم. (۱)مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏١ ؛ ص١۵١ (۲)تفسير القمي، ج٢، ص: ۱۰ (۳)بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج١ ؛ ص٨٠ ⚜✨⚜✨⚜✨⚜✨  منبع: الفضائل - شاذان بن جبرئيل القمي - ص ۷۹-۸۲ ◀️ ادامه دارد..... @beytolamir110 💎💠💎💠 💠💎💠💎💠💎💠💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا