eitaa logo
پرسمان و بصیرت
170 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅4⃣7⃣ مفهوم را با مبحث و مقایسه کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 انسان برای آزادی خود عالی و برای رسیدن به غایت خود عالی ممکن است بر سر راه با موانعی روبرو شود: دو حالت پیش می آید: 🌾قدرت برداشتن مانع را دارد ⬅️ می کند و را . 🌾قدرت برداشتن مانع را ندارد⬅️ می کند و را . ⬅️⬅️هجرتی خوب است که همراه با کسب باشد و به نیت مقدمه جهاد باشد. 👈 لذا میتوان را مشابه دانست... 👈 را مشابه 👈 همین طور می توان گفت تقوا ثمره ی هجرت و جهاد است.... 👈 و همین طور می توان گفت برای حفظ تقوا هجرت و جهاد لازم است... (مثل لباس که هم ما باید حفظش کنیم، هم لباس ما را از سرما حفظ می کنه) 👈 هجرت مقدمه جهاد است. ⬅️ بعد از هجرت و کسب قدرت آماده جهاد می شویم. 👈 مقدمه است. (خود نگهداری دور از محیط) ⬅️ بعد از دوری از گناه و کسب قدرت آماده تقوای قوت می شویم. (خود نگهداری در محیط) شهید مطهری: تقوا آنوقت محسوب می‌شود که انسان بدون عملی و با داشتن اسباب‌ و آلات کار از گناه و معصیت پرهیز کند. 👈 باید مجاهدت کرد تا آن معنا و حقیقت تقوا پیدا شود. ⬅️⬅️ جهاد تقوا است. ⬅️⬅️ جهاد نیز، تقوا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣7⃣ برخی از آثار تقوا را نام ببرید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 و تقوا: 🎋: 👈 تقوا است از هر و است. 🎋 و : 👈 تقوا دوای بیماری دلهای شما و شفای‌ مرض بدنهای شما ، درستی خرابی سینه‌های شما و مایه پاک شدن نفوس شما است. 👈 آدم متقی که به حد خود و حق خود قانع و راضی است روحی مطمئن‌تر و اعصابی آرامتر و قلبی سالمتر دارد ، دائما در فکر نیست کجا را ببرد و کجا را بخورد و کجا را ببلعد ، ناراحتیهای عصبی او را به زخم روده و زخم معده مبتلا نمی‌سازد ، افراط در شهوت او را ضعیف و ناتوان نمی‌کند ، عمرش طولانی‌تر می‌شود . سلامت تن و سلامت روح و سلامت اجتماع همگی بستگی دارد به تقوا. 🎋 و : 👈 رسول اکرم می فرماید: «اگر زیاده روی در گفتن شما ، و هرزه چرانی در شما نبود هر چه‌ من می‌بینم شما می‌دیدید و هر چه می‌شنوم می‌شنیدید». 🎋 : 👈 اینکه در آثار دینی وارد شده که تقوا عقل را روشن می‌کند و دریچه حکمت‌ را به روی انسان می‌گشاید - همچنانکه لحن خود آنها دلالت دارد - همه مربوط به عقل عملی است ، یعنی در اثر تقوا انسان بهتر درد خود و دوای خود و راهی که باید در زندگی پیش بگیرد می‌شناسد ، ربطی به عقل نظری ندارد. 🔆 عقل نظری همان است كه مبنای علوم طبیعی و ریاضی و فلسفه ی الهی است.  🔆 عقل عملی همان است كه مفهوم خوبی و بدی و حسن و قبح و باید و نباید و امر و نهی و امثال اینها را خلق می كند. 💢 علم و اندیشه انسان را عقل نظری رهبری می نماید و عمل و انگیزه انسان را عقل عملی؛ 💢 کنترل طغیان های علمی مانند وهم، خیال، قیاس و گمان، با عقل نظری است، ولی رام کردن لغزش های شهوت و غضب، کار عقل عملی است. 🎋 👈 آدم پلید و آلوده هر اندازه قدرت هوش و ذکاوتش زیاد باشد، از درک لطفهای معنوی و روحی عاجز است و نمی‌تواند آنطور معانی لطیف و رقیق که در سخنان بعضی دیده می‌شود ابداع کند. 🎋 👈 گرفتاریها و شدائد در پیدا می‌شود، تاریکی غبار معاصی و گناهان و هواها و هوسها. وقتی که تقوا پیدا شد راه از چاه تمیز داده می‌شود و انسان کمتر گرفتار می‌شود و اگر گرفتار شد در روشنی تقوا بهتر روزنه بیرون‌ رفتن را پیدا می‌کند. 🎋 حفظ : 👈 گذشته از همه اینها تقوا و خود نگهداری سبب می‌شود که انسان نیروهای‌ ذخیره وجود خود را در راههای و لهو و حرام هدر ندهد ، همیشه نیروی‌ ذخیره داشته باشد . بدیهی است که آدم نیرومند و با و با بهتر تصمیم می‌گیرد و بهتر می‌تواند خود را بدهد. 🎋 از آن تقواست: 👈 تقوا و صبر و پاکی و نزاهت در این جهان گم نمی‌شود، آدمی را از حضیض‌ ذلت به اوج عزت می‌رساند. 🌿«انه من یتق و یصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین»🌿 👈 مثل اینست که قرآن کریم نتیجه داستان یوسف را در این یک‌ جمله خلاصه کرده است که عاقبت از آن تقوا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣7⃣ چه رابطه ای بین تقوا و وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تقوا دشمن دشمن عقل، هوا و هوس و خرافات است. 👈 فکر و عقل نور است، ⬅️ وقتی موانع را کنار بگذاریم خودبخود می بینیم. ⬅️ تقوا مواظبت بر نور است. 🔴 حضرت علی علیه السلام: اگر در مى اندیشیدند و همچنین در فراوانى هاى حق تأمّل مى کردند به راه راست برگشته و از عذاب سوزان مى ترسیدند.  ⬅️ تفکر به انسان قدرت از آتش و خودنگهداری در می دهد. ⬅️ به انسان قدرت می دهد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣7⃣ تقوا را نام ببرید: 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 ارکان عبارت است از: 🎋 ترس از مقام خداوند نه از خود خداوند 🎋 کناره گیری از گناه 🎋 قصد قربت 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣7⃣ درجات تقوا را بیان کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 از قرآن این مطلب استفاده می شود که تقوا و مراتب دارد. 🎋 تقوای : نازل‌ترین مرتبه تقوا آن است که انسان از گناهان کبیره و اصرار بر صغیره اجتناب می کند. 🎋 تقوای : درجه بالاتر این است که خود را از گناهان صغیره و حتی مکروهات حفظ کند. 🎋 تقوای : بالاترین مرتبه آن است که انسان حتی مباح هم ممکن است انجام ندهد و فقط به واجبات و مستحبات می پردازد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣7⃣ بر اساس کلمات حضرت امیر المومنین علیه السلام، مطیع هوا و هوس بودن چه لوازم سوئی دارد و در مقابل چه آثاری بر تقوا مترتب است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 «مَثَل خلافكاری و زمام را به كف دادن مَثَل اسبهای سركش و چموشی است كه لجام را پاره كرده و اختیار را تماماً از كف آن كه بر او سوار است گرفته و عاقبت آنها را در آتش می افكنند، 🔴 و مَثَل مَثَل مركبهایی رهوار و مطیع و رام است كه مهار آنها در اختیار آن كسانی است كه بر آنها سوارند و آنها را وارد بهشت می سازند.» 👈 در اینجا درست و با صراحت كامل، تقوا یك حالت روحی و كه ما از آن به ضبط نفس و یا مالكیت نفس تعبیر می كنیم معرفی شده. 👈 ضمناً در اینجا حقیقت بزرگی بیان شده، آن اینكه لازمه ی مطیع هوا و هوس بودن و عنان را به نفس سركش واگذاردن زبونی و و بی شخصیت بودن است. 👈 انسان در آن حال نسبت به اداره ی حوزه ی وجود خودش مانند سواره ی زبونی است كه بر اسب سركشی سوار است و از خود و اختیاری ندارد. 👈 و لازمه ی تقوا و ضبط نفس افزایش قدرت اراده و شخصیت معنوی و عقلی داشتن است، مانند سوار ماهر و مسلطی كه بر اسب تربیت شده ای سوار است و با قدرت فرمان می دهد و آن اسب با سهولت اطاعت می كند. ⬅️⬅️⬅️ آن كس كه بر مركب چموش هوا و هوس و شهوت و حرص و طمع و جاه طلبی سوار است و تكیه گاهش این امور است زمام اختیار از دست خودش گرفته شده و به این امور سپرده شده، دیوانه وار به دنبال این امور می دود، دیگر عقل و مصلحت و مآل اندیشی در وجود او حكومتی ندارد؛ ⬅️⬅️⬅️ و اما آن كه تكیه گاهش تقواست و بر مركب ضبط نفس سوار است، عنان اختیار در دست خودش است و به هر طرف كه بخواهد در كمال سهولت فرمان می دهد و حركت می كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣8⃣ آیا ضمانت تقوا نسبت به انجام ندادن گناه ضمانت مطلق است؟ آیا لااقل در رابطه با بعضی گناهان بهتر نیست که صرفاً پرهیز داشته باشیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 باید توجه به خطراتی كه بنیان را متزلزل می كند داشت. در مقررات دینی می بینیم كه تقوا و وثیقه ی بسیاری از گناهان شناخته شده ولی نسبت به بعضی دیگر از گناهان كه تأثیر و جاذبه ی قویتری دارد دستور حریم گرفتن داده شده. 👈 مثلاً در مقررات دینی گفته نشده كه خلوت كردن با وسیله ی دزدی یا شرابخواری یا قتل نفس حرام است. 👈 مثلاً مانعی ندارد كه كسی شب در خانه ی خلوتی بسر برد كه اگر بخواهد- العیاذ باللّه- شراب بخورد هیچ رادع و مانع ظاهری نیست. همان ایمان و تقوا ضامن انسان است. 🛑 ولی در مسئله ی به حكم تأثیر قوی و تحریك شدیدی كه این غریزه در وجود انسان دارد، این ضمانت از تقوا برداشته شده و دستور داده شده كه خلوت با وسیله ی بی عفتی ممنوع است؛ 👈 زیرا این خطر، خطری است كه می تواند احیاناً در این حصار (هر اندازه منیع و مستحكم باشد) نفوذ كند و این حصار را فتح نماید. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣8⃣ چرا دشمن دشمن به منزله است؟ این مسأله چه ربطی به پیوند میان تقوا و بصیرت دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 علت اینكه به منزله ی دوست خوانده شده این است كه دشمن را ضعیف می كند و دست وی را می بندد و از این راه به انسان كمك می كند. این خود یك حساب و قاعده ای است كه دشمنِ دشمن مانند دوست است؛ 🔴 حالات و قوای معنوی انسان به حكم و تزاحمی كه میان بعضی با بعضی دیگر است، در یكدیگر تأثیر مخالف می كنند و تقریباً اثر یكدیگر را خنثی می كنند، و به عبارت دیگر با یكدیگر دشمنی و حسادت می ورزند. 👈 از آن جمله است دشمنی هوا و با عقل. ⬅️ از همین جا معنای تأثیر تقوا در تقویت عقل و ازدیاد بصیرت و روشن بینی روشن می شود. ❌ تقوا نه سوهان است و نه سنباده و نه روغن چراغ. 💢 تقوا دشمنِ دشمن عقل است، از نوع سومِ دوستانی است كه علی علیه السلام فرمود: 🌿 وَ عَدُوُّ عَدُوِّكَ.🌿 ملكه ی تقوا كه آمد، دشمن عقل را كه هوا و هوس است رام و مهار می كند، دیگر نمی گذارد اثر عقل را خنثی كند، گرد و غبار برایش به وجود آورد، پارازیت ایجاد كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣8⃣ برای انسان معمولاً چند نوع مضیقه و تنگنا ایجاد می شود؟ این که خداوند می فرماید: «و مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»، مقصود خروج از کدام نوع تنگنا است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 مضیقه ها و كه برای انسان پیش می آید و سختیهایی كه انسان در آن سختیها واقع می شود دو نوع است: 🎋 یك نوع مضیقه هایی است كه اختیار و ی انسان هیچ گونه دخالتی در آنها ندارد، مثل اینكه سوار هواپیما می شود و هواپیما خراب می گردد و امثال این شدتها و گرفتاریهایی كه برای هركسی ممكن است پیش بیاید بدون آنكه قابل پیش بینی باشد و اراده و اختیار انسان در آن دخالت داشته باشد. 🎋 و نوع دیگر از ابتلاها و مضایق و گرفتاریها آنهاست كه اراده و اختیار انسان در اینكه وارد آن گرفتاریها بشود و یا نشود و اگر وارد شد چگونه خارج شود دخالت دارد، و به تعبیر دیگر گرفتاریهای و اجتماعی. 🔴 عمده ی گرفتاریها و شداید و مضایقی كه برای انسان پیش می آید و زندگی را تلخ و شقاوت آلود می كند و هرگونه سعادت دنیوی و اخروی را از انسان سلب می كند همین فتنه ها و ابتلائات سوء و گرفتاریهای اخلاقی و اجتماعی است. 👈 گرفتاریها و شداید در پیدا می شود، تاریكیِ غبارِ معاصی و گناهان و هواها و هوسها. وقتی كه نور تقوا پیدا شد، راه از چاه تمیز داده می شود و انسان كمتر گرفتار می شود و اگر گرفتار شد در روشنی تقوا بهتر روزنه ی بیرون رفتن را پیدا می كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣8⃣ بزرگی و بزرگواری روح به چه معناست؟ چه نسبتی میان این دو مفهوم وجود دارد؟ آیا هر بزرگی، بزرگوار و هر بزرگواری، بزرگ است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هر یک از اندیشمندان در مورد این که ملاک انسانیت چیست، نظراتی ارائه داده اند: 👈 برخی کسب ، برخی رسیدن به بیشتر، برخی کسب و برخی بهره وری از مبتنی بر غریزه جنسی را ملاک انسانیت دانسته اند؛ 🔴 اما شهید مطهری معتقد است ملاک دردمند بودن و دغدغه داشتن است و بر این مبنا انسان ها سه دسته می شوند: 🎋 انسان : بعضی اساساً هیچ همتی در جمع كردن ثروت ندارند؛ هدفشان فقط این است كه شكمشان سیر بشود، نانی به دست بیاورند ولو از راه نوكری باشد، ولو از راه دریوزگی باشد، ولو از راه تن به ذلت دادن باشد. ⬅️ انسان حقیر دارای همت پایین و تنبل و تن پرور هستند و هدف خاصی را در زندگی دنبال نمی کنند. 🎋 انسان : فرض كنیم شخصی یك عالم بزرگ باشد و فضیلت دیگری غیر از علم نداشته باشد، یعنی كسی باشد كه فقط می خواهد یك كشف جدید كند، تحقیق جدید كند. این یك فكر و اندیشه ی بزرگ است، یعنی یك اراده ی بزرگ و یك همت بزرگ در راه علم است. 👈 آن دیگری یك افزون طلب بزرگ است كه همیشه دنبال ثروت می رود و ثروت برای او هدف است، یك شهوت بزرگ است، یك حرص بزرگ است. 👈 دیگری یك رقابت بزرگ است، دیگری یك كینه توزیِ بزرگ است، دیگری یك حسادت بزرگ است، دیگری یك جاه طلبی بزرگ است. تمام اینها خودپرستی های بزرگ هستند. ⬅️ انسان بزرگ در راه رسیدن به اهدافش می کشد و تنش آسایش ندارد؛ مانند نادرشاه که گاهی كفشش ده روز از پایش درنمی آمد، اصلاً فرصت درآوردن نمی كرد. ⬅️ انسان بزرگ همت بالایی دارد و در راه رسیدن به اهدافش به خود سختی می دهد؛ به کم راضی نیست؛ اما اهداف او در جهت خود اوست. ( است). ⬅️ این بزرگی در مقابل کمی و کوچکی است. 🎋 انسان : آن است که در روح خود احساس بزرگواری می كند، یعنی یك شرافتی را در خودش درك می كند كه به موجب آن از دنائتها احتراز می کند. ⬅️ این یك بزرگ است نه یك بزرگ. بالاتر از خودپرستی است. به خاطر احساس یك شرافت و بزرگواری پا روی خودپرستی می گذارد. ⬅️ مثلاً انسانی اساساً روحش به او اجازه نمی دهد كه دروغ بگوید، اصلاً دروغ را پستی می داند، در روح خودش احساس علوّ می كند. ⬅️ بزرگواری در مقابل دنائت و پستی است. 🔴 او كه دنبال جمع كردن ثروت می رود، با همان حرص و حالت دنیاپرستی هم می رود، از آن که ضعیف همت و دون همت گداصفت است، بالاتر و باشخصیت تر است. 🔴 هر بزرگواری، بزرگ است؛ اما هر بزرگی بزرگوار نیست. ⬅️ نسبت بزرگ به بزرگوار، نسبت به است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣8⃣ معنای دقیق عبارت «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» که به عنوان هدف بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم شمرده شده است، چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴  بُعِثْتُ لِاُتَمِّمَ مَكارِمَ الْاَخْلاق، یعنی:ِ من مبعوث شدم كه اخلاقی را تكمیل كنم كه در آن روح هست؛ 👈 یعنی اخلاق ، اخلاق آقایی اما نه آقایی به معنای آن سیادتی كه بر دیگری مسلط بشوم، بلكه آقایی ای كه روح من آقا باشد و از پستی، دنائت، دروغ، غیبت، از تمام صفات رذیله احتراز داشته باشد، خودش را برتر و بالاتر از اینها بداند؛ 🔴 بزرگوار چگونه است؟ بزرگوار می خواهد همه ی مردم باشند، یعنی گوسفندی نباشد كه دیگری طعمه اش كند. اصلاً می خواهد درندگی در دنیا وجود نداشته باشد. این معنایش احساس بزرگواری است، احساس است، به تعبیر قرآن احساس عزّت است، احساس كرامت نفس است. كلمه ی «كرامت» در آثار اسلامی زیاد آمده و همان مفهوم بزرگواری را دارد. 👈 یعنی: روح خودت را گرامی بدار، بزرگوار بدار، برتر بدار از هر كار پستی. در مقابل هر پستی فكر كن كه روح من بالاتر از این است كه به این پستی آلوده بشود. 👈 درست مثل آدمی كه یك تابلوی نقاشی خیلی عالی دارد كه وقتی لكه ی سیاهی در آن پیدا می شود، گردی، غباری روی آن می بیند، خودبه خود فوراً دستمال را برمی دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣8⃣ آیا این که انسان به خودش توجه داشته باشد و طبق دستور اسلام، خودش را فراموش نکند، نوعی دعوت به خودخواهی که مسلما امر مذمومی است، نمی باشد؟ یكی از خسارتهای بزرگی كه اسلام از راه تعلیمات عرفا و دید، چه بود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یكی از خسارتهای بزرگی كه اسلام از راه تعلیمات عرفا و متصوّفه دید، این بود كه اینها تحت تأثیر تعلیمات مسیحیت از یك طرف، تعلیمات بودایی از طرف دیگر و تعلیمات مانوی از سوی دیگر، در مسئله ی مبارزه با و به اصطلاح خودشان نفس كشتن و در مسئله ی خود را فراموش كردن حساب از دستشان در رفت.  🔴 اسلام طرفدار منهدم كردن نوعی خودی و زنده كردن نوع دیگر از خودی است. 👈 اسلام می گوید خود را فراموش كن و خود را فراموش نكن. 👈 خود را توصیه می كند كه فراموش كنید ولی یك تولد و ولادت دیگر در شما می خواهد. می خواهد یك خود دیگر، یك منش دیگر در وجود شما زنده شود. 👈 اسلام یكی از عقوبتهای الهی را این می داند كه خدا انسان را به شكلی درمی آورد كه خودش را فراموش كند:  🌿و لا تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اَللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُم🌿 🌿از كسانی مباشید كه خداوند را فراموش می كنند و در نتیجه ی فراموش كردن خدا، خدا آنها را معاقب می كند. عقابش این است كه خودشان را فراموش می كنند.🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m