eitaa logo
پرسمان و بصیرت
160 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅9⃣5⃣ در چه مواردی طبق فقه شیعه«جهاد اصغر» واجب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🎋جهاد ابتدایی: یعنی جهاد بر مبنای اینكه اگر دیگران [غیرمسلمان باشند و] مخصوصاً اگر مشرك باشند، اسلام اجازه می دهد كه مسلمین ولو اینكه سابقه ی عداوت و دشمنی هم با آنها نداشته باشند به آنها حمله كنند برای از بین بردن شرك. شرط این نوع جهاد این است كه افراد مجاهد باید بالغ و عاقل و آزاد باشند، و انحصاراً بر مردها واجب است نه بر زنها. و در این نوع جهاد است كه اذن امام یا منصوب خاص امام شرط است. از نظر فقه شیعه این نوع جهاد جز در زمان حضور امام یا كسی كه شخصاً از ناحیه ی امام منصوب شده باشد جایز نیست؛ 👈 البته ماهیت جنگ ابتدایی باز هم«دفاع» است و نه تجاوز. دفاع از ارزش های انسانی و دفاع از حق توحید. 🎋جهاد دفاعی: جهاد آن جایی است كه حوزه ی اسلام مورد حمله ی دشمن قرار گرفته؛ یعنی جنبه ی دفاع دارد، به این معنا كه دشمن یا قصد دارد بر بلاد اسلامی استیلا پیدا كند و همه یا قسمتی از سرزمینهای اسلامی را اشغال كند، یا قصد استیلای بر زمینها را ندارد، قصد استیلای بر افراد را دارد و می خواهد بیاید یك عده افراد را اسیر كند و ببرد، یا حمله كرده و می خواهد اموال مسلمین را به شكلی برباید. در اینجا بر عموم مسلمین اعمّ از زن و مرد و آزاد و غیر آزاد واجب است كه در این جهاد شركت كنند، و در این جهاد اذن امام یا منصوب از ناحیه ی امام شرط نیست. 🎋مورد سوم جهادی كه همه ی احكامش مثل جهاد نیست، اجرش مثل اجر جهاد است، فردش شهید است؛ و آن این است كه اگر فردی در قلمرو اسلام نباشد، در قلمرو كفار باشد و آن محیطی كه او در قلمرو آن است مورد هجوم یك دسته ی دیگر از كفار قرار بگیرد به طوری كه خطر تلف شدن او نیز كه در میان آنهاست وجود داشته باشد (مثلاً فردی در فرانسه است، بین آلمان و فرانسه جنگ در می گیرد) ، یك آدمی كه اساساً جزء آنها نیست در اینجا چه وظیفه ای دارد؟ وظیفه دارد كه جان خودش را به هر شكل هست حفظ كند، و اگر بداند كه حفظ جانش موقوف به این است كه عملاً باید وارد جنگ شود و اگر نشود جانش در خطر است، نه برای همدردی با آن محیطی كه در آنجا هست بلكه برای حفظ جان خودش باید بجنگد، و اگر كشته شد اجرش مانند اجر شهید است.  🎋قتال اهل بغی:اگر در میان مسلمین جنگ داخلی در بگیرد و یك طایفه بخواهد نسبت به طایفه ی دیگر زور بگوید، اینجا وظیفه ی سایر مسلمین در درجه ی اول این است كه میان اینها صلح برقرار كنند، میانجی بشوند، كوشش كنند كه اینها با یكدیگر صلح كنند، و اگر دیدند یك طرف سركشی می كند و به هیچ وجه حاضر نیست صلح كند بر آنها واجب می شود كه به نفع آن فئه ی مظلوم علیه آن فئه ی سركش وارد جنگ بشوند. 🎋یكی از مواردش آن جایی است كه مردمی بر امام عادل زمان خودشان خروج كنند. چون او امام عادل و بحق است و این علیه او قیام كرده، فرض این است كه حق با اوست نه با این، پس باید كه له او و علیه این وارد جنگ شد. 🎋مسأله ی قیام خونین برای امر به معروف و نهی از منكر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣6⃣ آیا می توان هجرت و جهاد را دو مکانیسم کارآمد موثر جهت تضمین برخورداری انسانها از آزادی اجتماعی و آزادی معنوی دانست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اسلام دو هجرت و دو جهاد دارد: 🎋۱-هجرت مکانی و جهاد با دشمن بیرونی که برای رسیدن به آزادی اجتماعی است. 🎋۲- هجرت و دوری از گناهان و جهاد با نفس درون که برای رسیدن به آزادی معنوی است. 👈جهاد با نفس در جای خود محفوظ است، هجرت از سیئات همچنین. اما هجرت عملی چیزی است كه هجرت از سیئات جای آن را پر نمی كند. جهاد با دشمن هم چیزی است كه جهاد با نفس جای آن را پر نمی كند و جهاد با دشمن هم جای جهاد با نفس را پر نمی كند. این است كه اسلام هر دو را در كنار یكدیگر قرار می دهد. ⬅️⬅️⬅️ هجرت و جهاد دو مکانیسم کارآمد برای تامین آزادی اجتماعی و آزادی معنوی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣6⃣ آیا لازمه هر هجرت مادی و مکانی که برای نجات ایمان صورت می گیرد یک هجرت معنوی و درونی نیست؟آیا اصولاً می توان هجرت درونی داشت، ولی به هیچ وجه هجرت مادی و معنوی انجام نداد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴تا در بند خویشتن و هواهای نفسانی باشیم، نمی توانیم جهاد فی سبیل الله و دفاع از حریم الله نماییم. 🔴روایت «جاهدوا أهواءكم كما تجاهدون أعداءكم» یک اصل است.  ما با دشمن بزرگ یا بزرگتر یا دشمن کوچک و بزرگتر درگیر هستیم، حال اگر دشمن بزرگ را کوبیدیم بر دشمن کوچک هم غالبیم. 🔴اساساً از نظر معنوی و روحانی هم یك درجاتی هست كه آن درجات را جز از همین پلكان نمی شود بالا رفت. امكان ندارد كه انسانی میدان جهاد را ندیده باشد ولی درجه ی مجاهد را پیدا كند و یا انسانی هجرت نكرده باشد ولی درجه ی مهاجر را پیدا كند. 🔴روان انسان این طور است؛ بعضی عوامل هستند كه تا انسان كلاس آن را طی نكند آن پختگی مخصوصی را كه باید پیدا كند، پیدا نمی كند. 🔴عواملی كه در تربیت انسان مؤثر است، هر كدام به جای خود مؤثر است؛ هیچ كدام جای دیگری را نمی گیرد. هجرت و جهاد هم عواملی هستند كه چیز دیگری جای آنها را نمی گیرد. ⬅️جهاد با نفس در جای خود محفوظ است، هجرت از سیئات همچنین. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣6⃣ چرا جهاد اکبر سخت تر از جهاد اصغر است؟ چرادشمن درون، ضررش سنگین تر از دشمن بیرون است و مبارزه با آن دشوارتر از دشمن بیرون است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴جهاد اصغر، جهاد با دشمن برون است. امّا جهاد اکبر مبارزه با دشمن درون (نفس امّاره) است که خطرش بیشتر از خطر دشمن خارجی است؛ زیرا دشمن (برونی) پیدا است، امّا دشمن درونی ناپیدا.  🔴جهاد اصغر با دشمن برونی است و زمان مشخّصی دارد، برخلاف جهاد و مبارزه با دشمن درونی که هرگز محدودیت ندارد. و در کودکی، جوانی، پیری، در گرفتاری، خوشحالی، در هر زمان و شرایطی مطرح است. 🔴در جنگ با دشمن بیرون، مبارزه جمعی است و ممکن است یکی از طرفین برای همیشه شکست بخورد و یا عقب نشینی کند؛ ولی نفس امّاره دشمنی است که هرگز نابود نمی شود و به عبارت دیگر در جهاد اصغر، آتش بس وجود دارد، ولی در جهاد اکبر مبارزه وقفه ای ندارد و همیشگی است. 🔴دشمن خارجی ممکن است که نقاط ضعف و راههای نفوذ را نداند؛ ولی دشمن درونی راههای نفوذ و نقاط ضعف انسان را می داند. 🔴دشمن خارجی جان را هدف قرار می دهد و دشمن درونی جسم و جان و شخصیت و کمالات انسانی را. 🔴با دشمن خارجی می توان کنار آمد؛ ولی با دشمن درونی نمی توان سازش کرد مگر با تسلیم شدن. 🔴در جنگ با دشمنان خارجی حمایت جمعی، و کسب امتیاز مطرح است؛ ولی در جنگ با هوس و دشمن درون، تنها سرمایه وامکانات مبارزه انسان ایمان است و ممکن است در ظاهر حمایت و امتیازی مطرح نباشد. 🔴در جهاد اصغر از نظر عُدِّه و وسیله می توان قبل از جنگ آمادگی لازم را داشت و ابزار دفاعی رافراهم نمود. امّا جهاد اکبر محدود به ابزار خاصّی نیست و نمی توان پیش بینی لازم را کرد. 🔴از نظر عِدّه و نیرو در جهاد اصغر قسمتی از مردم شرکت می کنند، امّا در جهاد اکبر تمام مردم باید شرکت کنند. 🔴اهمیت جهاد بستگی به میزان قدرت دشمن است، اگر جنگ با یک دشمن ضیعف باشد آسان تر است تا جنگ با دشمن قوی و هر قدر دشمن قوی تر باشد، جنگ با آن مشکل تر و با اهمیت تر است و جهاد با نفس از آن نظر جهاد اکبر است که نیرویش از دشمن برون بیشتر است. 🔴جهاد اکبر از حیث نتیجه هم، مشکل تر است؛ زیرا در جهاد با دشمن خارجی یا پیروزی است یا شهادت که هر کدام باشد پیروزی محسوب می شود امّا در جهاد اکبر یا پیروزی عقل و ایمان است یا شکست و سقوط در دام شهوات. ⬅️به بیان دیگر: 🎋در جهاد بیرونی با دشمن کوچک و بیگانه، سه حالت وجود دارد؛ یا "پیروز" یا "شهید" یا "اسیر" می شود که این احوالش روشن است. 🎋در جهاد درون هم همین سه شرط است؛ اگر کسی بخواهد با نفس و غرور و هوی که او را به سمت گناه می کشد مبارزه کند ــ که از مهمترین جهادهاست ــ همین سه حالت را دارد که انسان یا "فاتح" یا "شهید" یا "اسیر" می شود. 🎋در جهاد اصغر و جهاد بیرونی اگر اسیر شد آن دشمن حداکثر مال و جان را می گیرد و کاری با دین ندارد؛ 🎋اما در جهاد درونی اگر کسی اسیر شد دین را باخته است. 🔴در جهاد اصغر ممکن است انسان از دشمن دور باشد و کمتر آسیب ببیند برخلاف نفس که دشمن همخانه است. 🔴فرار از دست دشمن در جهاد اصغر ممکن است؛ ولی در جهاد اکبر ممکن نیست. 🔴دشمنی دشمن در جهاد اصغر برای همگان پذیرفته شده است بر خلاف جهاد اکبر. 🔴در جهاد اصغر، ضربات دشمن انگیزه را در انسان تقویت می کند به خلاف جهاد اکبر. 🔴در جهاد اصغر، ضربات دشمن محسوس است؛ اما در جهاد اکبر محسوس نیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣6⃣ آیا سفر کردن در اسلام توصیه شده است یا خیر؟ با توجه به هجرت های ظاهری، آیا سفر بهتر است یا حضر؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴در اسلام به طوركلی سفر ستوده شده است. اگرچه سیاحت به آن معنا كه در دوران گذشته بوده به طوری كه افرادی اساساً مقرّ و جایگاهی نداشته و همیشه از اینجا به آنجا مسافرت می كردند (اگر تشبیه درستی باشد به اصطلاح ما نظیر كولی ها) امر مطلوبی نیست، ولی اینكه انسان در همه ی عمر در یك ده زندگی كند و از ده خود بیرون نیاید و یا در یك شهر زندگی كند و از آن شهر خارج نشود، در كشوری زندگی كند و به كشورهای دیگر سفر نكند نیز روح انسان را ضعیف و زبون بار می آورد. 🔴اگر انسان توفیق پیدا كند كه به مسافرت برود، خصوصاً با سرمایه ای علمی كه در حضر كسب كرده است (زیرا اگر انسان، خام به سفر برود استفاده ای نخواهد كرد) و نادیده ها را ببیند و برگردد، بسیار مؤثر خواهد بود. آن اثری كه سفر روی روح انسان می گذارد، آن پختگی ای كه مسافرت و هجرت از وطن در روح انسان ایجاد می كند، هیچ عامل دیگری ایجاد نمی كند حتی كتاب خواندن. 🔴اگر انسان مثلاً در كشورهای اسلامی نرود و بگوید به جای اینكه به اینهمه كشور بروم و مطالعه كنم، كتاب می خوانم، به نتیجه ی مطلوب نخواهد رسید. شك نیست كه كتاب خواندن خیلی مفید است ولی كتاب خواندن هرگز جای مسافرت را- كه تغییر جوّ و محیط دادن و از نزدیك مشاهده كردن است- نمی گیرد. 🔴 در قرآن آیاتی داریم كه امر به سیر در ارض كرده است:  🌿«قُلْ سِیرُوا فِی اَلْأَرْضِ» یا «أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی اَلْأَرْض»ِ  👈*مفسرین تقریباً اتفاق نظر دارند كه مقصود، مطالعه ی تاریخ است ولی قرآن برای مطالعه ی تاریخ، به خواندن كتابهای تاریخی توصیه نمی كند؛ بلكه دعوت به مطالعه ی آثار تاریخی می كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣6⃣ فواید سفر کردن چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴در سفر پنج فایده نهفته است: 1. تَفَرُّجُ هَمٍّ. همّ و غم، اندوهها از دلت برطرف می شود، تفرّج پیدا می كنی. انسان تا وقتی كه در محیط است، با سوابقی كه در زندگی دارد، خاطراتْ همیشه برای او یادآور غم و اندوه و غصه و گرفتاریهاست. مسافرت كردن و از دروازه ی شهر بیرون رفتن، به طور طبیعی همان است و غم و غصه ها در شهر ماندن همان. 2. وَاكْتِسابُ مَعیشَةٍ. اگر باهوش باشید می توانید با مسافرت، كسب معیشت كنید. 3. وَ عِلْمٍ. غیر از كسب معیشت، كسب علم كنید. هر عالِمی یك دنیایی است. ممكن است در شهر شما عالمهای بزرگ و درجه ی اولی باشند ولی هر گلی بویی دارد. 4. وَ آدابٍ. همه ی آداب و اخلاقها آداب و اخلاقی نیست كه مردم شهر یا كشور تو می دانند. وقتی به جای دیگری سفر می كنید، با یك سلسله آداب دیگر برخورد می كنید و احیاناً متوجه می شوید كه برخورد و عادتهای آنها بهتر از عادات مردم شماست. 5. وَ صُحْبَةِ ماجِدٍ. غیر از مسئله ی كسب علم، صحبت است. صحبت یعنی همنشینی. در سفر، به همنشینی با مردمان بزرگ توفیق پیدا می كنید. گاهی صحبت با افراد بزرگ، به روح شما كمال می دهد (نه صحبتِ تعلیم و تعلّم است، بلكه منظور همنشینی با آنهاست). 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣6⃣ تعرب بعد از هجرت چیست و چرا از گناهان کبیره است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴هجرت در مقابل تعرّب استعمال می شود و تعرّب یعنی بادیه نشینی. (بادیه جایی است که در آن خبر از معارف دین نیست و مردم آنجا نه اطلاع کافی از دین دارند و نه عزمی در آن ها وجود دارد که بر طبق احکام دین عمل کنند.) 🔴 علیهذا هجرت برای این است كه انسان در جهالت و بی خبری دفن نشود و محیط، او را در بی خبری مدفون نسازد. 🌿 چنانچه در نهج البلاغه، اواخر خطبه ی قاصعه (خطبه ی 190، ج 3، ص 43) آمده است : و اعلموا انكم صرتم بعد الهجرة اعراباً و بعد الموالاة احزاباً، ماتتعلقون من الاسلام الاّ باسمه و لاتعرفون من الایمان الاّ رسمه ... 🔴 بنابراین افرادی که به بلاد کفر، صرفا برای تفریح و زندگی راحت مهاجرت می کنند، مصداق«تعرب بعد از هجرت» هستند. 🔴طبعاً هر عزیمتى به بلاد کفر, تعرّب پس از هجرت و هر ماندنى در دار الاسلام عدم تعرّب نمی باشد. مثل افرادی که به صورت گروهی مهاجرت می کنند با هدف گسترش اسلام در بلاد کفر. 🔴در احادیث شریفه وارد است که جمیع ارض از امام‏‎ ‎‏است و غیر شیعیان غاصب آن هستند.‏‎ (اصول کافی، ج 2، ص 266، «کتاب الحجّة»، روایات «بابُ اَنَّ الاَْرْضَ کُلَّهٰا لِلاِْمام»). 🔴امام خمینی این روایت را چنین توضیح می دهند: «اهل معرفت ولیّ امر را مالک‏‎ ‎‏جمیع ممالک وجود و مدارج غیب و شهود دانند و تصرّف کسی را در آن بی اذن‏‎ ‎‏امام روا ندارند.‏» از این روایت می توان دریافت که: ‏‏⬅️⬅️⬅️ابلیس لعین عدوّاللّه غاصب است و تصرّفات او و هر تصرّف‏‎ ‎‏ابلیسی در عالم طبیعت جائرانه و غاصبانه است؛  ⬅️⬅️⬅️سالک الی اللّه اگر‏‎ ‎‏خود را از تحت تصرّفات آن پلید بیرون کرد، تصرّفش رحمانی گردد و مکان و‏‎ ‎‏ملبس و مطعم و منکح او مباح و پاکیزه شود. (این همان جهاد اکبر است.) ⬅️⬅️⬅️ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای گرفتن زمین از غیر شیعیان و ابلیسیان است. ⬅️⬅️⬅️هر حاکمی روی زمین بدون اذن امام زمان غاصب است. ⬅️⬅️⬅️هر کس به نحوی در خدمت حاکمان غاصب باشد، پول و درآمدی که به دست آورد شبهه ناک است. ⬅️⬅️⬅️ اگر سفر به بلاد کفر جهت تقویت حکومت ظالمان باشد، اشکال شرعی دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣6⃣ با توجه به اینکه مبحث برده داری تمام شده لزومی دارد باز هم به این موضوع بپردازیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴مسائل دو گونه هستند: 🎋 مسائلی که مربوط به قبل بوده است. 🎋 مسائلی که موضوع سوال روز است. 🎋 مسائلی که عملا منسوخ شده ولی از جنبه نظری موضوع بحث است. ⬅️با توجه به اینکه هنوز مسیحیان به اسلام ایراد وارد می کنند که چرا در اسلام برده داری به طور کلی منسوخ نشد، لازم است پرداخته شود. ⬅️از طرفی اگر در آینده مجدد مطرح شد، باید ببینیم نگاه اسلام به موضوع برده داری چیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣6⃣برده داری نهادینه کردن نظام ظالمانه است و با تساوی انسان ها در تعارض است. چرا اسلام اجازه داد برده داری در جامعه همچنان ادامه داشته باشد؟ چرا می گوییم برده داری در اسلام دالان تربیت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 در باب بردگی باید در چند جهت بحث کرد: 🎋 تاریخچه برده داری چه بوده است؟ 🎋ماهیت برده داری در اسلام چه بوده است؟ 🎋موجبات برده داری چه بوده است؟ 🎋 هدف از برده داری چه بوده است؟ ↪️ ✅🎋 تاریخچه برده داری: هیچ ملتی در جهان نبوده که در سابقه او برده داری نبوده باشد. همه ملتها در امپراطوری خود سابقه برده داری دارند و ملت های مظلوم همیشه برده بوده اند، پس این طور نیست که فقط مربوط به اسلام باشد. ⬅️در پیشانی بشریت لکه ننگی تا ابد برده داری غرب است؛ گلادیاتور ها و سیاه پوست ها نمونه هایی است که در تاریخ ثبت شده است. بعد همان ها مدعی هستند چرا اسلام برده داری داشته است⁉️ برده داری از دوران ماقبل تاریخ و دوران امپراطوری و بعد از آن همواره بوده است. ↪️ ✅🎋 ماهیت برده داری: بردگی مالکیت رقبه است؛ همان طور که ایجار و استیجار انسان مالکیت کار اوست. برده از خود اختیار ندارد و باید مطیع امر سید باشد، همان طور که فرزند باید مطیع پدر که ولی اوست، باشد. بردگان از حقوقی برخوردار بودند و بین آنها و سایر افراد مساوات برقرار بود و از کرامت انسانی برخوردار بودند. ↪️ ✅🎋موجبات برده داری: در همه جای دنیا ظلم و زور قدرتمندان، اقتضای استثمار می کرد که از توان جسمی بردگان بهره برداری کند. 🔴اقسام موجبات برده داری در دنیا: مالی: کسی که بدهکار می شد و توان پرداخت مالی نداشت، به عنوان برده گرفته می شد. مذهب: کسی که به مذهب و آیین دیگری بود به عنوان برده گرفته می شد. نژاد: هر کس از نژاد سیاه و سرخ بود به عنوان برده گرفته می شد. ارسطو معتقد بود برخی انسان ها ذاتا برده به دنیا می آیند، مثل سیاه پوست ها و سرخ پوست ها. جرم: جریمه برخی جرایم این بود که شخص به عنوان برده گرفته می شد. جنگ: اسرای جنگی به عنوان برده گرفته می شدند. ⬅️ اسلام فقط یک نوع برده داری را قبول کرد همان برده داری در جهاد است، به جای اینکه کافر حربی در جنگ کشته شود برای تربیت به خانواده ای سپرده می شود. 🔴آنچه كه از نظر اسلام موجب رقیت می شود كافر حربی بودن است، یعنی اینكه خون شخص مباح باشد و اسلام فقط به خاطر عقیده احترامی برای خون احیاناً قائل نمی شود نه به خاطر زور و جنگ و یا به واسطه ی ابوت یا زوجیت كه در دنیای قدیم معمول بوده است. ⬅️چرا ذهنیت ما قبیح است؟ چون یاد برده داری اروپا و آمریکا می افتیم ⬅️زشتی عمل اروپا را اسلام نفی می کند. ⬅️در اسلام برده گرفتن به نوعی قرارداد است که برای بردگان حقوقی تعیین شده و احکامی در نظر گرفته شده است. ⬅️اسلام توصیه کرده برده را بعد از این که در جامعه اسلامی آوردید و کار و سرمایه به او دادید بعد رها کنید. ↪️ ✅🎋 هدف و فلسفه برده داری چیست؟ چرا اسلام برده داری دالان تربیت است؟ ⬅️در جهاد تبیین کردیم مانع حیات طیبه انسانی باید برداشته شود؛ انسان اگر نمایی از گرگ شد، باید کشته شود.اگر انسانی از مسیر انسانیت خارج شد و مانع حرکت انسان ها شد، باید مانع را برداریم. ⬅️اگر چنین انسانی اسیر شد، به جای آنکه کشته شود، به او تخفیف داده می شود و اگر شرایط مناسب باشد، برای تربیت به خانواده ای سپرده می شود. ⬅️فلسفه تربیت، حرکت دادن انسان با شرایط خاص از خود دانی (از مانع حرکت) به رشد تربیتی است. ⬅️ما می توانیم انسان هایی را به استخدام بکشیم که تربیت شوند و آزادی انسانی و اجتماعی پیدا کنند. 🔴اسلام، مسلمان شدن برده را كافی برای آزاد شدن او نمی داند و حتی فرزند بردگان را برده می داند با اینكه فرزند با فطرت اسلام به وجود آمده است. از نظر ما علت بردگی تربیت اسلامی یافتن است، لهذا آزاد كردن برده ی كافر ثواب [ندارد] و شاید صحیح نیست. ⬅️بسیاری از اسیران جنگی که برده شدند تحت تربیت اسلامی دراومدند و بعد حتی به مقام فرماندهی جنگ رسیدند. ⬅️⬅️⬅️در اسلام بردگی دالان تربیت است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣6⃣ نتیجه برده داری در اسلام چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴مادر چند نفر از امامان از میان بردگان بودند. 🔴وزرا و امرای زیادی از بردگان بودند. 🔴امام سجاد تا دو هزار برده آزاد کردند. 🔴مهم ترین شاگردان امام باقر و امام صادق از موالی (بردگانی که آزاد شدند) بودند. 🔴 بسیاری از فرماندهان سپاه از موالی بودند. 🔴 اگر بردگان در برده داری ظلم دیده بودند، قطعا وقتی بردگان سردار و حاکم شده بودند، اسلام را نابود کرده بودند؛ اما: ⬅️بیشترین پیشروی به دست موالی و سرداران بوده که قبلاً برده بودند. ⬅️ بیشترین پیشروی علمی در اسلام نیز توسط موالی صورت گرفت. ⬅️⬅️ نتیجه برده داری در اسلام ارتقای دانش و انسانیت و دالان تربیت است. در حالی که در غرب لکه ننگ بشریت و آفت انسانیت است. ⬅️⬅️بردگی در اسلام، بردگی امیال بشر برای تربیت و به فعلیت رسیدن خود عالی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣6⃣ نتیجه برده داری در جهان چیست؟ آیا امروز در جهان برده داری منسوخ شده است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 امروز برده داری نه تنها منسوخ نشده، بلکه شکل آن عوض شده است. 🔴 برده به فردی گفته می شود که بدون اینکه خودش بخواهد، از کار او و از وجود او استفاده کنند. ⬅️آمار برده داری نوین در جهان بسیار تکان دهنده است❗️ 🎋 اشکال مختلف سوء استفاده جنسی از کودکان و استثمار جنسی آنها وجود دارد. 🎋 کودکان زیادی قربانی قاچاق می شوند. 🎋 بسیاری در واردات و صادرات کودکان و زنان کارگر جنسی فعالیت دارند. 🎋 پدیده توریسم جنسی یکی از معضلات حقوق بشری در دودهه اخیر است. 🎋 بسیاری از مهاجرین ابتدا داوطلبانه رفته اند، اما بعداً تحت شرایط استثمارگرانه قرار گرفته اند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌿 بسم الله الرحمن الرحیم🌿 با سلام خدمت عزیزان از آن جایی که یکی از اهداف این کانال ایجاد نظام فکری است، توصیه می شود برای مطالعه از اولین مطلب شروع بشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🌿آغاز مباحث کتاب 🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣ چه ارتباط و نظام فکری بین مباحث کتاب آزادی انسان وجود دارد؟ چرا دومین کتاب از کتابهای بینش مطهر، کتاب آزادی بندگی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ♻️ واژه مقدس و ارزشمندی است که همه انسانها به دنبال دستیابی به آن هستند. ♻️ چون آزادی در کنار امنیت و تربیت، از ضروریات رشد موجود زنده است. ♻️ یعنی نبودن مانع برای رشد و تکامل موجود زنده به سمت هدف. ♻️ از آنجایی که انسان موجودی مرکب از و است، برای او دو نوع آزادی مطرح می شود: 🎋 (دانی) 🎋 (عالی) ♻️ تفاوت آزادی در و ناشی از جهان بینی است که اسلام انسان را به معرفت نفس و انسان شناسی توجه می دهد و قصد دارد علاوه بر آزادی اجتماعی، آزادی معنوی او را نیز تامین کند. ♻️ افرادی می توانند به انسان آزادی معنوی دهند که خود به آزادی معنوی رسیده اند. (انبیاء و اولیاء) ♻️ آزادی معنوی مقدمه آزادی اجتماعی است؛ بدون آزادی معنوی رسیدن به آزادی اجتماعی امکان پذیر نیست. ♻️ افرادی می توانند به انسان آزادی اجتماعی بدهند که خود آزادی معنوی داشته باشند. (انبیاء و اولیاء) ♻️ آزادی انسان، یعنی آزادی معنوی: رهایی خود عالی از سلطه خود دانی. ♻️ انسان برای آزادی خود عالی و برای رسیدن به غایت خود عالی ممکن است بر سر راه با موانعی روبرو شود. دو حالت پیش می آید: 🌾قدرت برداشتن مانع را دارد ⬅️ می کند و مانع را برمی دارد. 🌾قدرت برداشتن مانع را ندارد⬅️ می کند و مانع را دور می زند. ♻️ هجرتی خوب است که همراه با کسب قدرت باشد و به نیت مقدمه جهاد باشد. ♻️ حال اگر جهاد کرد یا فاتح می شود، یا شهید می شود و یا اسیر می شود. ♻️ در جهاد و برای از بین بردن مانع، (دشمن خارجی) کافر حربی یا کشته می شود، یا اسیر می شود. ♻️ وقتی اسیر شد، چهار نحوه برخورد با او داریم: 🎋آزاد شود. 🎋از او فدیه گرفته شود. 🎋کشته شود. 🎋به بردگی گرفته شود. ♻️ اگر اسیر شد، می شود تا خود عالی او تربیت شود و به سعادت برسد. ♻️ در جامعه اسلامی اگر اهل کتاب مسلمان نشدند، باید را به عنوان مالیات و یا پاداش خدماتی که دولت به آنها ارائه می دهد، پرداخت کنند. 👈 حال این سوال مطرح می شود که چگونه به آزادی برسیم؟ 🎋 آزادی فقط و فقط ذیل خداوند محقق می شود. 🔴 انسان برای این که به هدف خلقت برسد به امنیت، تربیت و آزادی احتیاج دارد. 👈 حال سوال مطرح می شود، چیست؟ آیا خدا از آفرینش انسان هدف دارد؟ یا آفرینش انسان بی هدف و عبث بوده است؟ ⬅️⬅️⬅️ پاسخ سوالات در کتاب آزادی بندگی ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣ چرا پرداختن به مسأله هدف خلقت و آفرینش انسان مهم است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴فرض کنید بیماری دارید که نیاز فوری به دارویی خاص دارد و شما می دانید که این دارو، تنها در یک داروخانه عرضه می شود؛ امّا شما این داروخانه را نمی شناسید. 👈اکنون درمی یابید که دانستن نام یا مشخصات این داروخانه از طرفی و یافتن آدرس آن از طرف دیگر، تا چه حد ضروری و جدی است؛ یعنی همان قدر که دانستن نام و مشخصات داروخانه برای یافتن دارو مهم است، این که شما از کدام خیابان و به چه شکلی بروید، تا به آن داروخانه برسید، اهمیت خواهد داشت. بدون شک اگر نام و آدرس و چگونگی رفتن به داروخانه به صورت اشتباه در اختیار شما قرار گیرد، لطمه ای جان سوز و جبران ناپذیر، برای شما در پی خواهد داشت. ⬅️در اولین قدم از جست و جو برای یافتن هدف زندگی و راه رسیدن به آن، پای ما به زنگ خطری برخورد می کند که هر چند تکان دهنده است، اما برای هوشیاری و دقت بیشتر، سودمند خواهد بود. آن زنگ خطر با زبان خود به ما چنین می گوید: 👈«تنها یک بار این راه را خواهی رفت و یک بار زندگی را تجربه خواهی کرد». این اخطار مهم و جدّی، ما را بر آن می دارد که با دقتی متناسب با اهمیت موضوع و موشکافی بسیار، به کاوش بپردازیم و ضریب اطمینان بالایی برای یافته خود دست و پا کنیم. 🔴 بنابراین دانستن هدف آفرینش انسان، به زندگی جهت و سمت و سو می دهد. تنها وقتی به مقصد می رسد که هدف را درست بشناسد. 🔴معنای هدف، باید مشخص شود. «هدف برای هر کار و هر راه، نقطه ای است که آن راه و کار، به آن ختم می شود». 👈دقت کافی در این نکته، ما را از خطاهای بسیاری ایمنی می بخشد. در طول تاریخ بشر، این خطاها بر سر راه کسانی قرار گرفته که به معنای صحیح «هدف» نیندیشیده و یا آن را نیافته اند. 🔴 اگر کسی نداند برای چه به دنیا آمده و این دنیا رامحل پوچی و گذران بی هدفی بداند، دنیا را بین دو نیستی (نیستی قبل از دنیا و نیستی بعد از دنیا) فرض کند، حتماً با مشکل مواجه می شود. 🎋یا زندگی او در سطح گیاهان و حیوانات تنزل پیدا می کند و تولید نسل می کند تا یک روزی هم از دنیا برود و به نیستی برود. 🎋یا حالت طغیان گری را برای خود حق می داند و می خواهد همه را به استخدام خود درآورد. که لااقل لذتی از این زندگی که هدف ندارد، برای خودش به دست آورد و هدفی را در لذت ایجاد کند. 🎋یا می خواهد در جبران این که خودش در به دنیا آمدن نقشی نداشته، اجازه ندهد طبیعت او را به زور از دنیا اخراج کند و خودش تصمیم می گیرد در چه زمانی و به چه شکلی به زندگی خود خاتمه دهد. ⬅️⬅️عدم پاسخگویی درست به سوال مهم «هدف خلقت» به پوچ گرایی و بی هویتی انسان ها منجر می‌شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣ هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید «هدف» تعریف شود. 👈هر گاه تیر به نقطه مقصد بخورد، گفته می شود تیر به هدف خورد. ⬅️هدف مقصدی است که متحرک باید به آن برسد. ⬅️آیا جایی و مقصدی هست که خدا به آن نرسیده باشد⁉️ 🔴سوال «هدف از خلقت چيست» يك وقت به اين معناست كه هدف خالق از خلقت چيست، يعني خالق چه انگيزه‌اي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرّك او براي خلقت است. به عبارتی«هدف فاعلی» خداوند از خلقت چیست⁉️ 👈اين چيزی است كه خلقت نمي‌تواند باين معنا هدف داشته باشد، اين مستلزم نقص و كمبود فاعل (خداوند) است. 👈يعني اين گونه هدفداري تنها در فاعل‌هاي بالقوه و در مخلوقات صادق است، و در خالق هستي، يعني خداوند، مورد و مصداق ندارد؛ ⬅️چون اين‌گونه هدف داشتن‌ها برمي‌گردد به استكمال؛ يعنی فاعل با كار خود می‌خواهد به چيزی و كمالی كه ندارد برسد. ⬅️⬅️⬅️ خداوند از خلقت انسان هدف فاعلی ندارد؛ زیرا هدف داشتن مختص موجود ناقص است که با رسیدن به هدف، نقص خود را برطرف کند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣ اگر خداوند از آفرینش انسان هدف ندارد، پس چرا انسان را آفرید؟ آیا خداوند بدون حکمت و تصادفی انسان ها را آفرید؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 زیرا خداوند فیاض است و فیض وجودی علی الاطلاق دارد؛ 👈مثال اول: آب خاصیت تر کنندگی دارد⬅️ همه‌چیز با آب تر می شود، خود آب با چه چیزی تر می شود؟ با چیزی تر نمی شود. چون آب خودش تری است. ذات شیء علت ندارد. 👈مثال دوم: نور چرا روشن است؟ نور یعنی روشنایی؛ چیزی نور را روشن نمی کند. ⬅️⬅️⬅️خدا واجب الوجود و فیاض است؛ به بندگان فیض وجود اطلاق می کند.چرا؟ چون ذاتأ فیاض است. جای سوال ندارد؛ بخشنده کارش بخشندگی است؛ غیر از این انتظار نمی رود. 🔴 آیا فیاض بودن خدا بدون هدف و حکمت است؟ مانند آب که به هر چیز برسد آن را تر می کند؟ یا بر اساس حکمت و برنامه ایجاد می کند. به برخی می دهد و به برخی نمی دهد؟ 👈هر انسان حکیمی کار حکیمانه انجام می دهد. چطور ممکن است خدا بدون حکمت کاری انجام دهد⁉️ 🌿«أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ؛ آيا مي‌پنداريد كه شما را بيهوده آفريده‌ايم و به سوي ما باز نمي‌گرديد؟» 👈 خداوند هر چیزی با اندازه مشخص در جای خودش قرار داده. به برخی نعمتی را بیشتر داده و به برخی کمتر داده و یا نداده است که همه بر اساس عدل و حکمت است. 👈یعنی به دلیل این که عالم خدایی دارد و این خدا کار عبث نمی کند و کار او به حق است و باطل و بازیچه نیست و خلقت، چنین خالق حکیمی دارد؛رجع و بازگشت به پروردگار هست. 👈 در حقیقت این قیامت و بازگشت به خداست که توجیه کننده خلقت این عالم است. 🔴پس چرا ما حکمت آن را متوجه نمی شویم؟ 👈آیا یک تابلویی که همه جای آن فقط سفید است و رنگ دیگری ندارد، سیاهی ندارد، زیباست؟ زیبایی این است در تابلو با حکمت اختلاف رنگ با اندازه های مختلف قرار داده شود، به طوری که کل تابلو یک منظره زیبا شود. اگر سیاهی را برداریم تابلو ناقص می شود. 👈 این اختلاف ها غایت را مشخص می کند و بر اساس عدل است؛ یعنی هر رنگی به اندازه مناسب و در سر جای خودش است. ⬅️پس ما باید نگاهمان را عوض کنیم؛ وقتی درست نگاه نکنیم و به جزء نگاه کنیم و آن را در کل مجموعه هستی نبینیم، احساس بی عدالتی می کنیم. 🌿قرآن همواره از ما می خواهد به آیات آفاق و انفس بنگریم و در آن تفکر کنیم. 🌿«يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً.»🌿  🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣ هدف فاعلی و فعلی چیست؟ آیاخداوند از خلقت انسان هدف فعلی دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هدف فاعلی به هدفی گفته می شود که فاعل برای آن دست به انجام فعل زده است. مثلاً من برای این که علم بیشتری به دست آورم درس می خوانم تا در دانشگاه قبول شوم. دانشگاه هدف فاعلی برای من است. 👈هدف فاعلی خالق از خلقت چيست، يعني خالق چه انگيزه‌اي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرّك او براي خلقت است، اين چيزي است كه خلقت نمي‌تواند باين معنا هدف داشته باشد، اين مستلزم نقص و كمبود فاعل (خداوند) است.  🔴ولي يك وقت هدف فعل مطرح است، زيرا هر كاري را كه  در نظر بگيريم اين كار بسوي هدف و كمالي است و براي آن كمال آفريده شده تا به آن برسد، مانند گياهي كه از زمين مي‌رويد و شروع به رشد و فعاليت مي‌كند، و به سوي كمال پيش مي‌رود. اين غايت فعلي است. 👈آنچه در پاسخ به سوال هدف خلقت پي‌گيري مي‌شود همين معناي دوّم است. 👈ناظر به خدا نیست، ناظر به بنده است. 🌿من نكردم خلق تا سودي كنم🌿 🌿ليك تا بر بندگان جودي كنم🌿 ⬅️⬅️⬅️ خداوند از خلقت انسان هدف فعلی دارد؛ یعنی خداوند برای انسان که فعل اوست و موجودی ناقص است، هدف و غایتی در نظر گرفته است تا به کمال خود برسد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣ آیا انسان از خلق شدن هدف دارد؟ هدف و غایت خلقت انسان چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴بله ... موجود ناقص می رود تا به جایی برسد که کامل شود ... 👈غايت در خلقت انسان به اين‌كه ماهيت انسان چيست برمي‌گردد؟ و در انسان‌ها چه استعدادهايي نهفته است، و براي انسان چه كمالاتي امكان دارد؟ هر کمالاتي که در امکان انسان باشد بايد بحث شود، انسان براي آن کمالات آفريده شده است. بشر به اين مقدار مي‌فهمد كه انسان براي رسيدن به کمال آفريده شده است؛ ❇️اما کمال انسان در چيست؟ 👈باز در پاسخ به این سوال باید به انسان شناسی اسلامی و این که حقیقت انسان خود عالی اوست، بپردازیم. ماهیت خود عالی انسان همان روح الهی است که در او دمیده شده است و همان فطرت کمال طلب اوست. 👈هدف انسان رسیدن به همه کمالات (علم، قدرت، ثروت، شهوت ...) و رفع همه نواقصش است. 👈هدف انسان رسیدن به همه چیز عالم و همه عالم در تمام و کمال و در بینهایت است. ❇️همه چیز عالم چیست؟ 👈خود خداوند 🌿«أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»🌿 👈 انسان قطره ای است که تنها راه دوام و حیات او پیوستن به دریاست. 👈 آخرین هدف و آرمان اصلی انسان جز خود خدا چیز دیگری نیست. 👈هر چیز دیگری جز خدا جنبه مقدمه ای دارد و نه استقلال. 👈 انسان خلق شده تا«خدایی» شود. 🌿«إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً»🌿 👈 انسان می تواند به جایی برسد که «عین الله الناظره و اذنه السامعه و لسانه الناطق و یده الباسطه»* (چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا و دست گشاده خداوند) شود. 👈انسان چه بداند و چه نداند خلق شده به کمال برسد به همه چیز برسد ... برهان فطرت👆 ❇️انسان در درون خود، کمال و همه وجود را می خواهد. 👈هدف خلقت در یک کلام عاشقی کردن است. 🔴اگر انسان، خدا را می خواهد، پس چرا تعدادی از مردم بی خدا هستند؟ 👈همه مردم دنبال خدا هستند ولی متوجه نیستند؛ به جای آب حقیقی، دنبال سراب رفته اند. ⬅️⬅️⬅️ هدف اصلی خدا شدن است. اما چون فقر مطلق است، نمی تواند خود خدا شود؛ پس خدایی شدن، خداوندگاری،قرب الهی و متصف شدن به صفات الهی از لحاظ قدرت و ... هدف اصلی است. 🌿«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً🔸وَ داعِياً إِلَي اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً»🌿  🌿«قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣ اگر هدف خلقت خداوندگاری است، پس چرا در آیات قرآن می بینیم خداوند اهداف دیگری مثل عبادت خداوند و یا امتحان انسان و ... بیان کرده است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴قرآن كريم براي آفرينش انسان اهدافي را بيان نموده است؛ از اين ميان مي‌توان به موارد زير اشاره نمود: ❇️آزمايش و ابتلاء: 🌿«الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛خداوند مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل می‌كنيد و او شكست‌ناپذير و بخشنده است.» ⬅️ اين امتحان برمی‌گردد به ظهور و بروز كمالات انسانی؛ زیرا تنها در سایه ابتلا و امتحان است که استعدادهای بالقوه انسان بالفعل می شود. ❇️علم توحيد: 🌿«اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ؛ خداوندي كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند را، فرمان او پيوسته فرود آيد تا بدانيد خداوند (يگانه) و بر همه چيز توانا است.» ⬅️معرفت خدا و علم توحيد زمينه‌ساز بالاترين كمالات است برای انسان كه سودش به خود انسان برمی‌گردد نه خداوند، چرا كه او غنی مطلق می‌باشد. ❇️عبادت: 🌿«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ من جن و انس را نيافريدم جز براي اين‌كه عبادتم كنند.» ⬅️ عبودیت قدرت می دهد، ارتباط با کمال مطلق بر انسان تاثیر می گذارد، تا بدين‌وسيله به قلّه كمالات راه يابد. ❇️رسيدن به رحمت الهی (هدایت): 🌿 «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ؛ اگر پروردگارت مي‌خواست، همة مردم را يك امت قرار مي‌داد، ولي آن‌ها همواره مختلفند، مگر كسي كه مورد رحمت الهی قرار گيرد، و برای همين (پذيرش رحمت) خداوند آن‌ها را آفريد». ⬅️ دادن رحمت نيز، مقتضاي ذات الهي است؛ يعني ذات او اين‌گونه فياض است كه رحمت از او صادر می شود و هر موجود را به كمال شايسته خويش می‌رساند. 🎋علامه طباطبایی می فرماید: «منظور از این رحمت ویژه که هدف خلقت انسان است، «هدایت» است. ⬅️⬅️⬅️آيات ياد شده، چهار هدف مهم و اساسی را براي آفرينش آدمی بيان نموده كه برخی اصلی، برخی ابزاری و وسيله‌ای  است (براي رسيدن به هدف اصلی)، و برخی به منزله نتيجه می‌باشد: 👈1. آزمايش انسان‌ها. 👈2. علم به قدرت بي‌پايان الهی. 👈3. عبوديت. 👈4. رسيدن به رحمت الهی (هدایت). 🔴عبودیت، ابتلائات، علم توحیدی و ... همه مسیری است که ما را به ربوبیت می رساند. می توان از این موارد به«اهداف ابتدایی» و یا «اهداف میانی» خلقت یاد کرد که پلی به «هدف غایی» یعنی قرب الهی و تکامل انسان تا خود خدا است. 👈مثل مادربزرگی که به نوه اش می گوید اگر دانشگاه قبول شدی، صد میلیون جایزه می دهم. 👈هدف مادربزرگ، قبول شدن نوه در دانشگاه نیست، هدف او رشد و پیشرفت علمی نوه است که باز هم به نفع خود نوه است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣ حال که هدف خلقت، خداوندگاری است، اولا منظور از خداوندگاری چیست؟ دوما چگونه می توان به این هدف رسید؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوندگاری: هر صاحب قدرتی خداوندگار آن چیزهایی است كه تحت نفوذ و تصرّف اوست. 👈 جناب عبد المطّلب به ابرهه كه به قصد خراب كردن كعبه آمده بود گفت: 🌿انّی ربّ الابل و انّ للبیت ربّا 🌿من صاحب شترانم كه برای مطالبه ی آنها آمده ام، امّا خانه خود صاحبی دارد. ⬅️ خداوندگاری همان ربوبیت به معنای صاحب اختیار و صاحب قدرت بودن است. 🔴 بشر همواره در تلاش بوده و هست كه راهی پیدا كند كه بر خود و بر جهان تسلّط یابد. در میان آن راهها یك راه است كه وضع عجیبی دارد، از این نظر كه انسان تنها وقتی از این راه استفاده می كند كه چنان هدفی نداشته باشد، یعنی هدفش كسب قدرت و تسلّط بر جهان نباشد، بلكه هدفش در نقطه ی مقابل این هدف باشد، یعنی هدفش «تذلّل» ، «خضوع» ، «فنا» و «نیستی» از خود باشد. 👈 آن راه عجیب راه عبودیّت و بندگی است. 👈 وقتی خود دانی بنده خود عالی شود، آنگاه خود عالی متعالی شود. 🔴 ما تعبیر بالا را به پیروی از یك حدیث معروف (از امام صادق علیه السلام) كه در مصباح الشّریعة آمده است، آوردیم. در آن حدیث می گوید:  🌿«العبودیّة جوهرة كنهها الرّبوبیّة» 👈 یعنی همانا بندگی خدا و پیمودن صراط قرب به حق گوهری است كه نهایت آن خداوندگاری یعنی قدرت و توانایی است. ⬅️⬅️⬅️ بندگی و عبودیت به انسان قدرت می دهد، تا بتواند به هدف خلقت برسد؛ مثل معلمی که به دانش آموز تکلیف می دهد تا قوی شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣ عبودیت چگونه انسان را به هدف نهایی خود که رسیدن به همه چیز عالم و همه اش است، می رساند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 روح عبادت، قرب الی الله است؛ انسان در مسیر حرکت عبودیت و بر اثر عبودیت انسان به«قرب» می رسد. ❇️قرب و تقرب الهی چیست كه در اسلام، بلكه در هر آیین آسمانی، روح دستورها كه باید اجرا شود قصد قربت است و نتیجه ی نهایی كه از اعمال باید گرفته شود، تقرّب به ذات احدیّت است؟ 👈قُرب در لغت خلاف بُعد  و به معنای نزدیکی است. 🔷 انواع قرب: 🔶 (حقیقی) 〰 🔹 قرب زمانی: نزدیک شدن به زمان امتحان 🔹 قرب مکانی: نزدیک شدن به شهر تهران 🔶 (مجازی) 〰 🔹نزدیکی به واسطه خویشاوندی 🔹 نزدیکی به خاطر منزلت و یا خوش خدمتی 👈تقرّب در لغت به معنای طلب نزدیکی است. ❇️حال مقصود از تقرب الی الله کدام یک از این انواع قرب است؟ قرب به ذات حق چطور؟ آیا قرب حقیقی است یا قرب مجازی؟ آیا واقعاً بندگان با اطاعت و عبادت و سلوک و اخلاص به سوی خدا بالا می‏روند و به او نزدیک می‏شوند؟ فاصله‏ شان کم می‏شود تا آنجا که فاصله از بین می‏رود و به تعبیر قرآن «لقاء ربّ» حاصل می ‏گردد، و یا اینکه همه این تعبیرات، تعبیرات مجازی است؟  👈موجودات، بخصوص انسان، به حکم «انّا لِلّهِ وَ انّا الَیْهِ راجِعونَ» به سوی خداوند بازگشت می‏ کنند. 👈انسان به حکم مرتبه «وجودی» خود، این بازگشت را باید به صورت طاعت و عمل اختیاری و انجام وظیفه و به صورت انتخاب و اختیار انجام دهد. 👈انسان با پیمودن طریق طاعت پروردگار واقعاً مراتب و درجات قرب پروردگار را طی می‏ کند؛ 👈یعنی از مرحله حیوانی تا مرحله فوق ملک را می‏ پیماید. ⬅️این صعود و تعالی یک امر تشریفاتی و اداری نیست، قراردادی و اعتباری نیست، از قبیل بالا رفتن از عضویّت ساده یک اداره تا مقام وزارت، و یا از عضویّت ساده یک حزب تا رهبری آن حزب نیست؛ ⬅️ بلکه بالا رفتن بر نردبان وجود است، شدّت و قوّت و کمال یافتن وجود است که مساوی است با زیادت و استکمال در علم و قدرت و حیات و اراده و مشیّت و ازدیاد دایره نفوذ و تصرّف. ⬅️تقرّب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی کردن و به کانون لا یتناهی هستی نزدیک شدن. ⬅️ سومین نوع قرب حقیقی، قرب وجودی است. 🔷 انواع قرب: 🔶 (حقیقی) 〰 🔹 قرب زمانی: نزدیک شدن به زمان امتحان 🔹 قرب مکانی: نزدیک شدن به شهر تهران 🔹قرب وجودی: تجلی کمالات وجودی در انسان 🔶 (مجازی) 〰 🔹نزدیکی به واسطه خویشاوندی 🔹 نزدیکی به خاطر منزلت و یا خوش خدمتی 🎋هر چه بیشتر مسیر عبودیت را طی کنیم بیشتر مورد محبت خدا قرار می گیریم. (مانند شب معراج که پیامبر آنقدر نزدیک شد تا جايى كه از شدّت نزديكى وابسته شد. «قابَ» معادل كلمه مقدار و «قوس» به معناى كمان است. تعبير به‌ «قابَ قَوْسَيْنِ» كنايه از شدّت نزديكى و تقرّب پيامبر به خداوند به هنگام نزول وحى است.) 🎋هر چه بیشتر مسیر عبودیت را طی کنیم، تلألو نور وجودی خداوند در ما بیشتر است؛ تا جایی که چشم ما، گوش ما، دست و تمام جوارح ما «اسم الله» می شود. 🎋هر چه کمالات وجودی (قدرت، علم، حکمت و ...) در ما بیشتر شود، وجود ما به خدا نزدیک تر است؛ گویی خود خدا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m