eitaa logo
پرسمان و بصیرت
166 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅5⃣4⃣ طبق روایات، دعای چه افرادی مستجاب نمی شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 پنج دسته اند كه دعای آنها مستجاب نمی شود: 🎋یكی دعای آن كس كه زنی دارد كه او را اذیت می كند و از دست او به تنگ آمده و تمكن دارد كه مهر او را بپردازد و او را طلاق بدهد، اما طلاق نمی دهد و پیوسته می گوید: خدایا مرا از شر این زن راحت كن. 🎋 دیگر كسی كه برده ای دارد كه مكرر فرار كرده و باز هم او را نگه داشته و می گوید: خدایا مرا از شر او راحت كن، در صورتی كه می تواند او را بفروشد. 🎋 سوم كسی كه از كنار دیوار كج مشرف به سقوط عبور می كند و می بیند عن قریب سقوط می كند، اما او دور نمی شود و پیوسته دعا می كند كه خدا جان او را حفظ كند. 🎋 چهارم كسی كه مالش را به دیگری قرض داده اما كوتاهی كرده و شاهد نگرفته و پولش بدون سند پیش طرف مانده و او نمی دهد و این پیوسته دعا می كند و از خدا می خواهد كه پولش را به او برگرداند، در صورتی كه از اول در اختیار خود او بود كه تا سند و شاهد نگیرد آن پول را به قرض ندهد. 🎋پنجم كسی كه در خانه اش نشسته و كار و كسب را رها كرده و پیوسته می گوید: اَللّهُمَّ ارْزُقْنی خدایا به من روزی برسان. 👈 بدیهی است كه منحصر به این پنج مورد نیست. این پنج مورد به عنوان مثال آورده شده برای مواردی كه انسان تمكّن دارد كه از راه عمل و تدبیر به هدف و مقصد خود برسد و معذلك كوتاهی می كند و می خواهد دعا را جانشین عمل قرار دهد. خیر، این طور نیست. ⬅️ دعا در نظام خلقت برای این نیست كه جانشین عمل شود. دعا مكمّل و متمّم عمل است نه جانشین عمل. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣4⃣ آیا دعا با قضا و قدر الهی منافی است؟ آیا دعا با مقام رضا و تسلیم و اینكه انسان باید به آنچه از جانب خدا می رسد راضی و خشنود باشد، منافی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ❇️ قضای الهی عبارت است از حكم قطعی الهی درباره ی جریانات و حوادث؛ ❇️ قدر الهی عبارت است از اندازه گیری پدیده ها و حوادث. 👈 از نظر علوم الهی مسلّم است كه قضای الهی به هیچ حادثه ای مستقیما و بلاواسطه تعلّق نمی گیرد، بلكه هر حادثه را تنها و تنها از راه علل و اسباب خودش ایجاب می كند. ⬅️ قضای الهی ایجاب می كند كه نظام جهان نظام اسباب و مسبّبات باشد. 🔴 گرچه در ازل همه امور تنظیم شده، ولی هر امری با علل و اسباب آن تنظیم شده است و یکی از علل و اسباب در محدوده حرکت و عالم تحول، همان صدقه و صله رحم و دعا و مانند آن است. 🔴 دعا و استجابت دعا نیز جزئی از قضا و قدر الهی است و احیاناً جلو قضا و قدرهایی را می گیرد، و به همین دلیل نه با رضای به قضا منافی است و نه با حكمت الهی. 🔴 از یک طرف مسئله تقدیر الهی مطرح است و از طرف دیگر اختیار انسان، به این معنا است که خداوند مقرّر کرده است که انسان با اختیار و اراده خود، یکی از راه ها را انتخاب کند و آن راهی که انسان با اراده خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است. 👈 به عبارت دیگر:‌خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختیار خود، آن راهی که خداوند از ازل می داند، انتخاب کند. ⬅️ پس تقدیر خداوندی این است که بشر افعال خود را از روی اختیار انجام دهد، نه این که تقدیر او را به انجام یک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب می‌کند. ⬅️ انسان فقط یک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت های گوناگونی در پیش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشین دیگری گردد، مثلاً اگر کسی بیمار شود و معالجه کند و نجات پیدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نیز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و یا بمیرد، آن نیز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣4⃣ آیا جایز است انسان در دعا اصرار بورزد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اصرار در دعا در هر زمينه از حوائج دنيوي و اخروي نه تنها جايز، بلکه ممدوح است؛ زيرا دعا به نوبه خود يک عبادت و عمل نيک است. هر چه اين توسل و توجه استمرار يابد، مورد رضايت و خشنودي خداوند است؛ 👈 حتّي ديده مي‏ شود برخي بندگان شايسته خدا اگر حاجتي بر ايشان پيش آيد، آن را غنيمت مي‏ شمرند. چون امکان براي وقوف و اعتکاف بر آستان الهي را يافته‏ اند و از اين که حاجتشان زود برآورده شود، بر خود خوفناک‏ اند که مبادا توفيق راز و نياز از ايشان سلب شود. ⬅️ بنابراين آنچه مهم است تداوم دعا است ولي در هر بار دعا بگويد:خدايا اگر مصلحت من در آن است مستجاب شود. با اين روش انسان از حالت بي تابي و عجله بيرون مي آيد و به مقام رضا و تسليم نايل مي شود و ارتباط همبستگي خود با خدا را نيز حفظ کرده است. 🔴 پيامبر گرامي‌ اسلام‌ (ص‌) در اين باره فرمود: 🌿 دعا سپر مؤمن‌ است‌. و هنگامي‌ که‌ در را بسيار کو بيدي‌، به‌ روي‌ تو باز مي‌شود.🌿 ⬅️ لذا اصرار و تداوم بر دعا شايسته است و اشکالي ندارد، اما بايد به اين نکته هم توجه نمود که در دعا نبايد شتاب زده شد و ‌ اگر بنده‌اي‌ در رسيدن‌ به‌ حاجت‌ شتاب‌ کند، ممکن‌ است‌ نتيجه‌اي‌ نگيرد. 🔴 امام‌ صادق‌(ع) فرمود: 🌿 بنده‌ چون‌ دعا کند، خدا در رسيدن‌ به‌ حاجتش‌ توجه‌ خواهد کرد. به‌ شرطي‌ که‌ بنده‌ شتاب‌ نکند.🌿 اسحاق‌ بن‌ عمار مي‌گويد:به‌ حضرت‌ صادق‌ (سلام‌ اللّه‌ عليه)‌ عرض‌ کردم‌:(ممکن‌ است‌) دعاي‌ مردي‌ مستجاب‌ شده‌ (باشد) و لي‌ به‌ تأخير افتد (و اثر استجابت‌ آن‌، همان‌ زمان‌ ظاهر نشود)؟فرمود:🌿 آري‌ تابيست‌ سال‌ (ممکن‌ است‌ به‌ تأخير افتد).🌿 نيز حضرت‌ فرمود:🌿 ميان‌ گفتة‌ خدا وند‌ متعال‌ (که‌ به‌ موسي‌ و هارون‌، در مقابل‌ تقاضاي‌ نابودي‌ فرعون‌ و پيروانش‌ فرمود) هر آينه‌ دعاي شما به‌ اجابت‌ رسيد و نابودي‌ فرعون‌ چهل‌ سال‌ طول‌ کشيد‌.🌿 و... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣4⃣ بر اساس مراتب یقین چه گروهی لذت واقعی از دعا می برند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 آنانکه لذت دعا و انقطاع از خلق به خالق را چشیده اند، هیچ لذتی را بر این لذت مقدم نمی دارند. 👈 دعا آن وقت به اوج عزت و عظمت و لذت می رسد و صاحب خود را غرق در سعادت می كند كه دعاكننده لطف خاص الهی را با خود ببیند و آثار استجابت دعای خود را مشاهده كند. ❇️ دانشمندان می گویند فرق است بین علم الیقین و عین الیقین و حق الیقین. 👈 این طور مثال می آورند، می گویند: فرض كنید آتشی در نقطه ای افروخته شده است. 👈 یك وقت شما اثر آتش را (مثلاً دودی كه بلند است) می بینید و همین مقدار می دانید كه در آنجا آتشی هست كه این دود از آنجا بلند است. این علم الیقین است. 👈 و یك وقت خود آتش را از نزدیك می بینید. این عین الیقین است و بالاتر از دانستن است، مشهود است. 👈 و یك وقت به قدری نزدیك می شوید كه حرارت آتش به بدن شما می رسد و شما را گرم می كند، داخل آتش می شوید. این حق الیقین است. ⬅️ انسان ممكن است خدا را كاملاً بشناسد و به وجود مقدسش ایمان و اذعان داشته باشد ولی در زندگی خصوصی خود اثر لطف خاص خدا و عنایتهای مخصوصه ای كه گاهی به بندگانش عنایت می فرماید نبیند. این، مرتبه ی علم الیقین است. ⬅️ ولی گاهی هست كه عملاً اثر توحید را مشاهده می كند، دعا می كند و دعای خود را مستجاب شده می بیند، در كارها به خدا اعتماد و توكل می كند و از غیر خدا اعتمادش را قطع می كند و اثر این توكل و اعتماد را در زندگی خودش می بیند، اثر توحید را شهود می كند. این، مرتبه ی عین الیقین است. ⬅️ آن دسته از بندگان حق لذت می برند كه اهل دل و اهل توكل و اعتماد به خدا هستند و آثار دعاهای خود و توكلها و اعتمادهای خود را مشاهده می كنند، از بهجتها بهره مند می شوند كه برای ما كمتر قابل تصور است. ⬅️ البته مرتبه ی بالاتر آن است كه دعاكننده مستقیماً خود را با ذات حق در تماس می بیند، بلكه خودی نمی بیند و خودی مشاهده نمی كند؛ فعل را فعل او، صفت را صفت او، و در همه چیز او را می بیند. 👈 چه حالی به انسان دست می دهد اگر اثر هنر ایمان خود را، یعنی لطف خاص خدا را نسبت به خود ببیند؟ ! عزتی كه از راه موفقیت در توحید برای انسان دست می دهد و سرور و بهجتی كه در آن حال دست می دهد هزارها درجه بالاتر است، هزارها درجه لذیذتر و شیرین تر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣4⃣ آیا می توان در دعا اصرار کرد که خدایا حتما خواسته من اینگونه برآورده شود؟ آیا می توان این گونه دعا کرد که «خدایا خیر و مصلحت من را در این خواسته من قرار بده»؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هیچ وقت چیزی را بر خدا حتم نكنید، یعنی نگویید خدایا فلان چیز را به هر حال من می خواهم، من كار ندارم حكمت اقتضا می كند یا نه، مصلحت است یا مصلحت نیست. 👈 ادب عبودیت اقتضا می كند كه انسان از خدا بخواهد. آن كسی كه از خدا چیز نمی خواهد او در مقابل خدا انانیّت به خرج می دهد. 👈 عبودیت اقتضا می كند كه انسان همیشه از خداوند چیز بخواهد. و وقتی كه انسان از خدا چیز می خواهد اول این را باید بخواهد: 🌿خدایا این قلب من را هدایت كن كه از تو آن چیزی را بخواهد كه حكمت و مصلحت است و الّا من خیلی اوقات گمراه می شوم، چیزهایی برای خود می خواهم كه نباید بخواهم.🌿 و چه دعای بزرگی است.‼️‼️ در نهج‌البلاغه می خوانیم: 🌿خدایا اگر زمانی من گنگ و لال شدم نفهمیدم از تو چه باید بخواهم، عوضی چیزی خواستم، خدایا اگر از مطلوب واقعی خودم كور شدم، چشمهایم آن مطلوبهای واقعی خودم را ندید و چیزهایی را دید كه اصلاً نباید من به اینها توجه كنم، خدایا اولین دعای من این است كه با آن لطف و كرم خودت دست به قلب من بینداز و دل مرا هدایت كن كه بفهمم چه بخواهم، مرا به مصالح خودم راهنمایی كن.🌿 🌿این قلب من را بگیر و به سوی رشدش و آنچه كه صلاح و هدایت و راهش است راهنمایی بفرما. از كرم تو و از لطف عمیم تو اینها عجیب و چیز تازه ای نیست؛ یعنی تو چقدر لطف داری كه بسیاری از اوقات اصلاً قلب من را خودت هدایت كرده ای كه من چه از تو بخواهم، اینها هم جزء لطفهای توست.🌿 ⬅️ نباید خواسته خود را به خدا تحمیل کنیم؛ بلکه بلعکس باید بخواهیم که خواسته ما طبق خواسته خداوند باشد. ⬅️ ما در دعا کردن پیش از آن که به دنبال استجابت دعای خود باشیم، باید به این نکته توجه کنیم که روح دعا، پرواز است از سوی عبد به سوی معبود و محبوب. 🔴 حقیقت دعا خواستن خود خداست؛ ذات اقدس الهی خود، بنده اش را از جهنم می رهاند و به بهشت می رساند؛ اما شایسته بنده نیست که از خدا چیزی را غیر او طلب کند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣5⃣ راه رسیدن به حکمت در عبادات چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 راه رسیدن به حکمت عبادات آن است که عابد جز معبود چیزی را نبیند؛ 👈رکن اساسی این است که انسان چیزی جز حق را دوست نداشته باشد؛ ⬅️ در این صورت نگران نیست؛ چون: 🎋 چیزی که از دست رفتنی است، مورد علاقه او نبوده است؛ 🎋 و چیزی هم که مورد علاقه اوست، از دست رفتنی نیست؛ ⬅️ از این رو نه غمی سراغ عارف می آید و نه اندوهی او را فرا می گیرد. 🌿 أَلا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ 🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣5⃣ دعا کردن، چه آداب ظاهری و باطنی دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 در اسلام برای هر یک از عبادات، آدابی در نظر گرفته شده است؛ آداب ظاهری دعا عبارت است از: 🎋طهارت و وضو گرفتن و خواندن دو رکعت نماز پیش از دعا 🎋حضور قلب. 🎋خضوع و فروتنی. 🎋تضرع و گریستن . روایت شده است: «بین بهشت و جهنم ، گردنه ای است که کسی از آن عبور نمی کند، مگر کسانی که از ترس خدا، خیلی گریه کرده باشند». 🎋سپاس و ستایش خداوند در آغاز دعا. 🎋ذکر نامهای خدا که مناسب دعایش می باشد و نیز گفتن نعمتهای خداوند و شکر آن ، بیان گناهان و آمرزش خواستن برای آنها. 🎋درنگ و عجله نکردن و اصرار و پافشاری در دعا. زیرا خداوند درخواست کننده لجوج را دوست دارد و حداقل پافشاری این است که دعای خود را سه بار تکرار کرده و خواسته خود را سه بار بگوید. 🎋پنهان دعا کردن . زیرا هم فرمان خداوند را که می فرماید، پنهانی دعا کنید را اجابت کرده و هم از آفت ریا دور می ماند. روایت شده است: «دعای پنهانی ، برابر با هفتاد دعای آشکار است». 🎋 داشتن همت عالی در دعا (خدایا از خلقت حضرت آدم تا پایان جهان هر چه به بندگان خوبت دادی، به ما نیز عطا کن!) 🎋بلند نظری و شریک ساختن دیگران در دعا. 🎋با دیگران دعا کردن . دعا در جمع نیز باعث اجابت است . بهترین جمعیت برای دعا، چهل نفر است . چهار نفر هم می توانند هر کدام ده بار دعا کنند و اگر نتوانست در جمع دعا کند، خود نیز می تواند چهل بار دعا کند. 🎋صلوات فرستادن بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) و آل او (علیهم السلام ) در اول و آخر دعا باعث اجابت دعا است. (صلوات دعایی است که قطعا مستجاب است، قرار دادن دعای خودمان بین دو صلوات نیز باعث اجابت دعا است). 🎋دعا کردن قبل از بلا. 🎋بلند کردن کف دستها هنگام دعا. 🎋در دست داشتن انگشتری عقیق یا فیروزه . از امام صادق (علیه السلام ) روایت شده : «هیچ کف دستی به سوی خدای متعال بلند نشده است که نزد او محبوبتر باشد از کفی که انگشتر عقیق در آن است». 🎋صدقه دادن قبل از دعا، باعث اجابت دعا می گردد. 🎋انتخاب اوقات مخصوصی برای دعا، مثل شب و روز جمعه ، بین ظهر و عصر روز چهارشنبه برای نفرین کردن کفار، وقت نماز عشاء، یک ششم اول از نیمه دوم شب ، آخر شب تا طلوع فجر، بین طلوعین ، سه شب قدر در ماه رمضان که برترین آن شب بیست و سوم است ، شبهای احیاء که عبارتنداز:شب اول رجب ، نیمه شعبان ، عید فطر و قربان و روز عرفه ، فطر و قربان ، هنگام وزیدن بادها، باریدن باران ، از بین رفتن سایه ها و ریختن اولین قطره خون مقتول مؤ من ، هنگام اذان ظهر و از طلوع فجر تا طلوع خورشید، بعد از نمازهای واجب ، وتر، فجر و نماز ظهر و مغرب . 🎋مکانهای خاص نیز به اجابت دعا کمک می کنند. مانند: «راءس ‍ الحسین و مکانی که زیر گنبد آن قرار دارد». 🔴 آداب باطنی دعا و قلبیه آن نیز عبارتست از : 🎋 محافظت قلب از تصرف شیطانی: 👈 خلوص از تصرفات شیطانی مقدمه اخلاص است. ⬅️ حقیقت حاصل نشود، مگر اینکه سالک در سلوکش خدا خواه شود و خودخواهی و خودپرستی را زیر پا نهد. 🎋 سالک باید عبادت را از روی نشاط و بهجت قلب، فرح و انبساط خاطر به جا آورد و از کسالت احتراز شدید کند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣5⃣ فایده تکرار عبادات و از جمله دعا چیست؟ چه تأثیری در قلب انسان می گذارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 فایده تکرار عبادت آن است که به خود یادآوری می کنیم که: 🎋ما «بنده» هستیم. 🎋 خلقت ما عبث نبوده؛ پس پس وظایفی داریم. ⬅️ تذکر بنده بودن و به یاد خدا بودن، موجب تجدید عهد با خداست. ⬅️ در نتیجه آن، نیرویی کسب می کنیم که تحت تاثیر آن گناه نمی کنیم. 🔴 این ذکر خدا عندالدعاء نقشی در قلب دارد و این تکرار عمل های ما برای آن است که قلب را تنویر کند و نقش قلب شود و نفس، ذاتأ با ذکر او متحد شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣5⃣ یعنی چه؟ توبه از نظر روانی برای انسان چه حالتی است و از نظر معنوی برای انسان چه اثری دارد؟ آیا توبه یك امر بسیار ساده ای است؟ ماهیت توبه چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 برای انسان تغییر مسیردادن است اما نه تغییر مسیر دادن ساده از قبیل تغییر مسیری كه گیاه می دهد و یا تغییر مسیری كه حیوان می دهد، بلكه یك نوع تغییر مسیری كه مخصوص خود است و از نظر روانی و روحی كاملاً ارزش تحلیل و بررسی و رسیدگی دارد. 🔴 توبه عبارت است از یك نوع درونی، نوعی قیام، نوعی انقلاب از ناحیه ی خود انسان علیه خود انسان. این جهت از مختصات انسان است. گیاه تغییر مسیر می دهد؛ ولی علیه قیام نمی كند، نمی تواند كند، این استعداد را ندارد. ❇️ و از دو موجود مختلف و متباین مانعی ندارد؛ اینكه در داخل وجود یك شخص قیام و انقلاب بشود، انسان خودش علیه خودش قیام كند، چگونه است؟ مگر می شود یك شخص خودش علیه خودش قیام كند؟ 🔴 توبه یعنی آن قیام درونی، اینكه مقامات وجود انسان علیه مقامات وجود او- كه زمام امور این كشور داخلی را در دست گرفته اند- انقلاب می کنند. 🔴 توبه عبارت است از عكس العمل نشان دادن مقامات عالی و مقدس روح انسان علیه مقامات دانی و پست و حیوانی انسان. 🔴 توبه عبارت است از قیام و انقلاب مقدس قوای فرشته صفت انسان علیه قوای بهیمی صفت و شیطان صفت انسان. ⬅️⬅️⬅️این توبه است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣5⃣ شرایط پیدایش چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اگر در وجود انسان كاری بشود كه آن عناصر وجود انسان بكلی از كار بیفتد، یك زنجیرهای بسیار نیرومندی به آنها بسته شده باشد كه نتوانند آزاد بشوند، دیگر انسان توفیق توبه پیدا نمی كند. 🔴 توبه نشان دادن روح انسان در مقابل معاصی است که بستگی به دو چیز دارد: 🎋 از یك طرف بستگی دارد به شدت عمل یعنی شدت ، شدت ای كه مقامات دانی روح شما بر مقامات عالی روحتان وارد می كند. هرچه معصیت انسان كمتر و كوچكتر باشد، عكس العمل كمتری در روح ایجاد می كند و هرچه معصیت بزرگتر باشد، عكس العمل بیشتری به وجود می آورد. ⬅️ افرادی كه بسیار شقی و قسیّ القلب هستند، در عین اینكه شقی و قسیّ القلب اند اگر جنایتشان خیلی بزرگ و فاحش باشد، همانها را هم می بینید كه روحشان عكس العمل نشان می دهد. 🎋عامل دوم عكس العمل نشان دادن روح انسان این است كه سطحی كه ضربه بر آن وارد می شود باشد، و استحكام داشته باشد؛ یعنی آن وجدان انسانی، آن انسانی، آن ایمان شخص مستحكم و قوی باشد. در این صورت ولو ضربه كم باشد، عكس العمل نسبتاً زیاد است. ⬅️ وقتی پاكان، یك عمل مكروه كه انجام می دهند، روحشان مضطرب می شود و مرتب پشت سر یكدیگر و می كنند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣5⃣ با توجه به اینکه هر چه شدت گناه بیشتر باشد، احتمال بیشتر است، بهتر نیست برای این که سریع تر مراتب را پیدا کنیم، یک بزرگ مرتکب شویم و بعد توبه کنیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 از کجا معلوم توبه پیدا کنیم❓ 🔴 از کجا معلوم توبه ما را بپذیرد❓ 🔴 آسان تر است یا ❓ 🔴 آیا پارچه وصله شده بهتر است، یا پارچه پاره نشده❓ ❇️ مرحوم کلینی در کتاب روضه کافی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود: 👈 در بنى اسرائیل مرد بود كه به هیچ وجه به دنیا آلوده نشده و گرد آن نگشته بود، كه از وضع او رنج می برد، از بینى خود فریادی كشید، لشكریانش به دور او جمع شدند، بدانها گفت: كدام یك از شما می تواند این شخص را از راه به در كند؟  🎋یكى گفت: من. گفت: از چه راهی به سراغش می روى؟ پاسخ داد: از راه زنها. شیطان گفت: تو حریف او نیستى، چون او زنان را نیازموده (و لذتى از آنها نبرده كه گول بخورد). 🎋دیگرى گفت: من؛ پرسید: تو از چه راهی گولش می زنى؟ گفت: از راه باده‏گسارى و خوشی ها. بدو گفت: تو هم مرد این كار نیستى چون او اهل اینها نیست. 🎋 سومى گفت: من او را گمراه می كنم، پرسید: از چه راهی؟ گفت: از راه كار ؛ شیطان گفت: برو كه تو حریف او هستى. 👈 شیطانك بیامد و در برابر او جایى را انتخاب و شروع به نماز خواندن كرد. و آن عابد چنان بود كه شبانه ‏روز قدرى می خوابید و استراحت می كرد، ولى شیطانك هیچ نمی خوابید و استراحت نداشت و یكسره نماز می خواند. ♻️ آن مرد عابد كه خود را در برابر او كم ارزش دید و عبادتش را كوچك شمرد، به نزد آن شیطانك رفت و بدو گفت: 🎋اى بنده خدا چه چیز تو را بر این همه نماز خواندن نیرو داده است؟ پاسخش را نداد. 🎋 بار دوم پرسید، باز هم پاسخش را نداد. تا بار سوم كه پرسید گفت: اى بنده خدا من كرده‏ ام‏ و از آن نموده‏ ام و هر گاه آن گناه را به خاطر مى‏ آورم به نماز خواندن نیرو می گیرم. 👈 مرد عابد گفت: آن گناه را به من هم بگو تا انجام دهم و دنبالش توبه كنم و در نتیجه (مانند تو) بر خواندن نماز نیرو بگیرم. شیطانك بدو گفت: ♻️ به شهر برو و سراغ فلان زن را بگیر و با او گناهی کن (و سپس توبه كن تا مانند من بر عبادت نیرو بگیرى). 👈 عابد گفت: دو درهم را از كجا بیاورم؟ من كه نمی دانم درهم چیست؟ شیطان از زیر پاى خود دو درهم بیرون آورده به او داد. برخاست و با همان جامه و لباس خود كه در آن عبادت می كرد به شهر درآمد و سراغ منزل آن زن را گرفت، مردم او را به خانه آن زن راهنمائى كردند و گمان كردند براى او آمده است. 👈 عابد به نزد آن زن رفت و دو درهم را پیش او انداخت و بدو گفت: برخیز. زن برخاست و به درون اطاق خود رفت و به مرد عابد گفت: داخل شو. 👈 عابد به درون اطاق رفت. آن زن بدو گفت: اى مرد تو در وضع و لباسى به خانه من آمده‏ اى كه معمولا كسى با این وضع و لباس نزد من نمی آید، شرح حال خود را براى من بگو. ♻️ عابد سرگذشت خود (و شیطان) را براى آن زن تعریف كرد. ♻️ زن گفت: اى بنده خدا آسانتر از است، و چنان نیست كه هر كس توبه كند بدان برسد (و توبه‏ اش پذیرفته گردد)؛ ⬅️ به نظر می رسد كه آن كس (كه این راه را پیش پاى تو گذارده) شیطانى بوده در نظرت مجسم شده (تا تو را از راه به در كند) اكنون بازگرد كسى را (در آنجا) نخواهى دید. 👈 عابد برگشت و آن زن همان شب از این جهان رفت، و چون صبح شد دیدند بر در خانه ‏اش نوشته شده: «بر سر جنازه این زن (براى دفن و كفن او) حاضر شوید كه او از اهل است». 👈 مردم همه در شك و تردید فرو رفتند، و به خاطر همان تردیدى كه در كار او پیدا كرده بودند تا سه روز جنازه ‏اش را به خاك‏ نسپردند. 👈خداى ـ عز و جل ـ به پیغمبر آن زمان وحى فرمود: «بالاى جنازه فلان زن برو و بر آن نماز بخوان و به مردم بگو: بر او بخوانند كه من او را آمرزیدم و بهشت را بر او واجب كردم چون فلان بنده مرا از گناه و نافرمانى من باز داشت». 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣5⃣ توبه چه از انسان قبول می شود، وقت توبه چه موقع است؟ یعنی تا چه وقت انسان توبه دارد؟ به چه دلیل؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 این هست و رشته ی حیاتش باقی است و تا وقتی كه مستقیماً به او روی نیاورده است، برای توبه كردن دارد. تنها در وقتی كه انسان در چنگال مرگ گرفتار است و هیچ امیدی به نجات ندارد، توبه مورد قبول واقع نمی شود. قبل از آن ساعات و لحظات آخر كه در تعبیرات حدیثی نامیده شده است (یعنی لحظه ای كه انسان مرگ را و جهان دیگر را معاینه می كند، به چشم می بیند؛ در عین اینكه هنوز زنده است، دنیای دیگر را در مقابل خود حاضر می بیند) ی انسان است ولی در آن لحظات توبه مقبول نیست. چرا⁉️ ❇️ زیرا توبه آن وقت است كه یك در وجود انسان پیدا می شود، یعنی نیروهای مقدسی كه در درون انسان نهفته است علیه نیروهای شهوانی و غضبی و شیطانی وجود انسان و تبهكاریهای او كنند و زمام مملكت وجود انسان را در دست بگیرند. این معنای توبه است. یعنی انقلاب درونی در انسان. (با و خودش) 👈 آدمی كه در قعر دریا آب تمام اطرافش را گرفته و به هر طرف كه نگاه می كند آب می بیند و در این حال اظهار توبه می كند، وجدانش منقلب نشده است، فطرتش زنده نشده است، خودش علیه خودش قیام نكرده است، بلكه حالا كه خودش را مضطر و بیچاره می بیند، از روی اضطرار اظهار می كند. ❇️ دلیل دیگر این است که انسان میوه ی درخت طبیعت است، میوه ی درخت دنیاست. تمام امكاناتی كه برای ما انسانها موجود است، در طبیعت و در دنیا موجود است. برای ما خوب شدن در دنیا امكان دارد، وسایل بد شدن و بدتر شدن هم باز در دنیا موجود است. ما كه در این دنیا هستیم، روی درخت طبیعت و دنیا هستیم، میوه ی این درخت هستیم. این جهان همچون درخت است ای گرام ما بر آن چون میوه های نیم خام تا ما روی درخت طبیعت هستیم، همه ی امكانات برایمان هست؛ اگر كنیم، مثل میوه ای كه می رسد رسیده می شویم؛ اگر گناه كنیم، مانند میوه ای كه آفت زده می شود آفت زده می شویم؛ مثل اینكه كرمی یا شته ای از راه درخت به این میوه برسد. توبه هم یكی از امكانات است، مثل آب و غذایی است كه از راه درخت طبیعت باید به ما برسد. لذا وقتی مردیم دیگر به ما نمی رسد؛ همینكه پا به آن دنیا گذاشتیم، در هر حد و درجه ای كه هستیم، در هر مسیری كه هستیم، به سوی هر چیزی كه هستیم، در همان جا متوقف می شویم. تمام شده است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣5⃣ طبق فرمایش حضرت علیه السلام چیست؟  و چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 درجه ی است. علّیین یعنی مردمی كه در آن درجات بالا از مقامات قرب قرار گرفته اند. بعد فرمود: استغفار و توبه یك كلمه است براساس شش پایه. که دو تا از اینها و اساس توبه است، دوتای دیگر توبه (یعنی دو تا ماهیت توبه را تشكیل می دهند و دو تای دیگر شرط قبول توبه ی ماهیت دار را) و دوتای آخر توبه. ❇️ ارکان توبه (شرایط تحقق توبه) 🎋 اولین شرط (ركن) توبه و حسرت و تأسف و آتش درونی و ناراحتی است بر آنچه كه گذشته است. 🎋 ركن دوم توبه یك تصمیم جدی است كه دیگر من این عمل ناشایست را تكرار نمی كنم. ❇️ شرایط قبولی توبه: 🎋 شرط اول: بازگرداندن 🎋 شرط دوم: ادای ❇️ شرایط کامل شدن توبه: 🎋 گوشت و پوست و خونی که از راه روییده آب شود و به جای آن گوشت و پوست و خون بروید. 🎋 به بدن چشانده شود؛ همچنانکه قبلاً چشیده بود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣5⃣ طبق آیات چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوند توبه را با توأم می كند:  🌿إِنَّ اَللّهَ یُحِبُّ اَلتَّوّابِینَ وَ یُحِبُّ اَلْمُتَطَهِّرِینَ🌿 ⬅️ خداوند می گوید كن و با آب توبه خودت را بده، پاك كن. 🔴 توبه را در موارد دیگری مقرون به كلمه ی می كند. 🌿فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اَللّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ إِنَّ اَللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ🌿 ⬅️ توبه یك اصلاحی است و غیر از این چیزی نیست. 🔴 #نصوح و خالصانه باعث می شود خداوند سیئات را بپوشاند. 🌿تُوبَوا اِلَی اللّهِ تَوْبَةً نصوحاً عَسَی رَبُّکمْ اَنْ یکفِّرَ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ ۖ نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ🌿 ⬅️ آن است که شخص توبه کننده، به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند، آن چنان که شیر به پستان هرگز باز نمى گردد. ⬅️ در حقیقت این «توبه نصوح»، پنج ثمره بزرگ دارد: 🎋 نخست، سیئات و گناهان. 🎋 دوم، ورود در پر نعمت الهى. 🎋 سوم، در آن روز که پرده ها کنار مى رود و حقایق آشکار مى گردد و دروغگویان تبهکار، خوار و رسوا مى شوند، آرى در آن روز پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) و مومنان، آبرومند خواهند بود، چرا که آنچه گفتند به واقعیت مى پیوندد. 🎋 چهارم این که: و عمل آنها از پیشاپیش و سمت راست آنها حرکت مى کند و مسیر آنها را به سوى بهشت روشن مى سازد. 🎋پنجم این که: توجهشان به بیشتر مى گردد، لذا رو به سوى درگاه خدامى آورند و از او تقاضاى تکمیل و کامل گناه خویش مى کنند. 🔴 در مواردی نه تنها خداوند را می پوشاند؛ بلکه به نیز تبدیل می نماید. 🌿إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا🌿 ⬅️ آن اثری است که با ارتکاب خدا در نفس ایجاد شده و در آن باقی می‌ماند. و نیز تا ذات کسی شقی و یا آمیخته به شقاوت نباشد، هرگز مرتکب عمل زشت و نمی‌شود و گناه و اعمال زشت از آثار شقاوت و خباثت ذات آدمی است. حال اگر چنین ذاتی با ؛ و تبدیل به ذاتی طیب و طاهر و خالی از خباثت شد؛ لازمه این تبدیل این است که آثاری هم که در سابق داشت به نام گناه، با مغفرت و رحمت خدا مبدل به آثاری شود که با نفس پاک و طیب متناسب باشد و آن این است که عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان و به خود بگیرد. 🔴 و در نهایت با توبه انسان به و می رسد: 🌿وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ🌿 ⬅️ راه رستگارى، توبه و بازگشت از مسيرهاى انحرافى است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣5⃣ بر حسب آنچه از دعاها و مناجاتهای انبیاء و سایر علیهم السلام نقل شده، ایشان خودشان را می دانسته اند و از گناهانشان می کرده اند و با وجود چنین اقرارها و اعترافاتی چگونه می توان آنان را معصوم دانست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 بعضی از بزرگان مانند مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی، توبه پیامبر(ص) و امامان(ع) را توبه از التفات به و اشتغال به امور دانسته اند. 👈 توضیح آن که: پیامبر(ص) و امام(ع) تنها برای دیگران توبه نمی کردند؛ بلکه واقعاً با توبه، به دنبال به خدا بودند، اما نه بازگشت از گناه؛ 👈 بلکه آن بزرگواران چون توجه به امور مادی را (که لازمه ضروری زندگی مادی است) دور از شأن و بندگی و مقام خود و گناه تلقی می کردند، از این امور اجتناب ناپذیر توبه می نمودند. 🔴 افعالی که برای دیگران یا شمرده می شود، برای آنان نامیده می شود و جمله معروف "حسنات الابرار سیئات المقرّبین؛ اعمال نیک خوبان، گناه مقربان خدا محسوب می شود" ناظر به همین حقیقت است. 👈 بر این اساس امام سجاد(ع) در مناجات خود می گوید: 🌿 خدایا، آمرزش می خواهم از هر راحتی و آسودگی که جز از طریق انس با تو حاصل آید، از هر سرور و شادی که به جز از راه قرب به تو حاصل شود؛ از هر کاری به جز طاعت تو درخواست مغفرت می کنم"🌿 🔴 آیت الله جوادی آملی برای توبه سه مرتبه در نظر می گیرند: 🎋 این است كه آنان از چپ و راست كه معصیت است، به وسط راه كه صراط مستقیم است برگردند. 🎋 این است كه فعل مكروه یا ترك مستحب را «مَضَلّه» و گمراهی بدانند و آن را رها كنند و «وُسْطی» كه فعل مستحب و ترك مكروه است، «جاده» و صراط مستقیم بدانند و به آن توجه كنند. 🎋 توبه از توجّه به غیر خدا مانند توجّه به جلال و جمال حق و یا توجه به نجات از جهنم و شوق به بهشت است كه نزد گروه سوم «مَضَلَّه» و گمراهی به‌شمار می‌رود و «وُسْطی» كه توجه به «الله» است «جاده» و صراط مستقیم است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅ 0⃣6⃣ فرق توبه و انابه و استغفار چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 توبه و استغفار و انابه همگی توجه به . 👈 : 🎋 از گناه است. 🎋 جایگاه آن در است. 🎋 روح به صفات نیک است. 🎋 بنده است از به . 👈 : 🎋 توجهی است که بعد از توبه ایجاد می شود. 🎋 جایگاه آن در و امور ظاهری است. 🎋 روح از پلیدی ها است. 🎋 بهترین و است. 👈 : 🎋 توجهی است که بعد از استغفار ایجاد می شود. 🎋 جایگاه آن در و از امور باطنی است. 🎋 نتیجه آن و دوری از است. 🎋 بنده است به خداوند با و بالا ⬅️⬅️⬅️ انابه بالاترین مرتبه توبه و بازگشتی عمیق با قلب و زبان و عمل به سوی خدا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣6⃣ چرا خداوند در قرآن از پیامبران با عباراتی نظیر 🌿نعم العبد، إنه أواب🌿 یاد می کند؟ چرا باید توبه کنیم؟ (از نظر فردی، اجتماعی و در صحنه بین الملل بررسی کنید). 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 از ماده اوب (بر وزن قول) به معنى به سوى چیزى است. اوّاب صیغه مبالغه، به معنای رجوع کننده مى باشد و جمع آن اوّابین است. 👈 در قرآن اوّاب اشاره به این است که فرد بسیار به سوى پروردگارش بازگشت مى کند، و از کوچکترین و توبه مى کند. ❇️ این کلمه پنج بار در قرآن آمده است، و آن صفت کسانى است که پیوسته با اطاعت و استغفار و دعا و ترک معاصى به سوى خدا رجوع می کنند. 👈 از موارد استعمال این لفظ در قرآن کریم استفاده می شود که این لفظ اختصاصی به رجوع به سوی خداوند از گناه و معصیت ندارد؛ بلکه شامل رجوع با انجام اعمال خیر و صالح و و طاعت و و ترک معصیت و مانند آن نیز می شود. 🔴 شرط کردن آن است که و یاد خدا همواره در باشد. 🔴 انسان موجودی مرکب است که همواره قوای سعی بر در مملکت وجود را دارند؛ بنابراین انسان باید همواره رو به خدا بیاورد که اگر غفلت کند، قوای مغلوب قوای دانی شده و انسان به خود در مسیر نمی رسد. 🎋 : شیطان همواره به نفس اماره کمک می کند تا حاکم وجودی شود، اما انسان قیام می کند تا نفس مطمئنه را حاکم کند. 🎋 : اگر کشور انقلابی نباشد، ارزش های دانی حاکم بر ارزش های عالی می شود. در نتیجه از دست می رود. باید در کشور همواره طغیان و انقلابی علیه حاکمیت ارزش های دانی باشد تا ارزش های عالی در جامعه حکمفرما شود و آزادی معنوی برقرار شود. 🎋 در صحنه : جبهه استکبار و استثمارگر همواره می خواهد امیال خود حیوانی را حاکم کند که بتواند وجودی کشور را در اختیار بگیرد. می خواهند کشورها ضعیف نگه داشته شوند. ⬅️ ملتی که حالت انقلابی نداشته باشد، و زبون است. پس باید همواره حالت توبه و انقلاب داشته باشد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣6⃣ «ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ ليتوبوا إِنَّ الله هُوَ التواب الرحيم» به چه معناست؟ مگر خدا می کند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 از زیبایی های توبه این است که بين دو واقع است❗️ از اينجا روشن ميشود كه توبه دو قسم است: 🎋 يكى توبه خدا، كه عبارتست از برگشتن خدا بسوى عبد، به ؛ 🎋 و يكى توبه عبد، كه عبارتست از برگشتن بنده بسوى خدا، به ، و دست بردارى از . ⬅️⬅️ و توبه بنده محفوف و پيچيده به دو توبه از خدا است، و در بين آن دو قرار مى ‏گيرد؛ 👈باين معنا كه بنده در هيچ حالى از احوال، از خداى خود بى نياز نيست، و اگر بخواهد از لجن‏زار گناه نجات يافته، توبه كند، محتاج به اين است كه خدا چنين توفيقى باو بدهد، و اعانت و رحمت خود را شامل حال او بسازد، تا او موفق به توبه بگردد؛ 👈 و وقتى موفق به توبه شد، تازه باز محتاج به یك توبه ديگرى از خداست، و آن اين است كه باز خدا برحمت و عنايتش بسوى بنده رجوع كند، و رجوع او را بپذيرد؛ ⬅️⬅️ پس توبه بنده وقتى شود، بين دو توبه از خدا قرار گرفته است، هم چنان كه آيه: «ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا، پس خدا بسوى ايشان توبه آورد، تا ايشان توبه كنند»، بر اين معنا دلالت دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣6⃣ مفهوم چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 لازمه اینکه انسان از زندگی خارج شود و یک زندگی اختیار کند این است که از و مشخصی پیروی کند؛ خود را در چهار چوب همان اصول، محدود نماید؛ از حدود آن تجاوز ننماید؛ آنجا که و آنی، او را تحریک می کنند از حدود خود تجاوز نکند و خود را نماید. 👈 نام این خودنگهداری که مستلزم ترک اموری است، . 🔴 لازمه خط مشی معین داشتن و اهل مسلک و مرام و عقیده بودن این‌ است که به سوی یک و یک ، حرکت کند و از اموری که با هوا و هوسهای آنی او موافق است اما با هدف او و اصولی که اتخاذ کرده منافات‌ دارد خود را " " کند .  ⬅️ تقوا به معنای کلمه، لازمه زندگی هر فردی است که می‌خواهد باشد و تحت فرمان زندگی کند و از اصول معینی پیروی نماید. ⬅️ تقوا در امروزه برای انسان به منزله یک‌ و بارو و به منزله یک است و در فردای است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣6⃣ این که در قرآن آمده است: «إتقواالله» و یا «إتقواالنار» به چه معناست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 معمولاً در ترجمه " « اتقوا الله‌ " یا " « اتقوا النار »" گفته می‌شود : از خدا بترسید. 👈 البته کسی مدعی نشده که معنای " تقوا " یا و اجتناب است‌؛ بلکه چون دیده شده صیانت خود از چیزی ترک و پرهیز است و همچنین‌ غالبا صیانت و حفظ نفس از اموری ، ملازم است با ترس از آن امور ، چنین‌ تصور شده که این ماده در بعضی موارد به معنای و در بعضی‌ موارد دیگر به معنای خوف و استعمال شده است. 🔴 چه موجبی هست که بگوئیم معنای " اتقوا الله " اینست که از خدا بترسید و معنای " اتقوا النار " اینست که از آتش بترسید⁉️ 👈 بلکه‌ معنای این‌گونه جمله‌ها این است که خود را از گزند آتش کنید و یا خود را از گزند کیفر الهی محفوظ بدارید . ⬅️بنابراین ترجمه صحیح کلمه تقوا " خود نگهداری " است که همان ضبط نفس است و یعنی " ". 🔴 حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تقوای الهی یك خاصیتش این است كه: 🎋 انسان را از الهی نگهداری می كند؛ 🎋 خاصیت دیگرش این است كه را در دل انسان جایگزین می سازد.» ⬅️⬅️⬅️ تقوا به معنای نیست؛ بلکه یکی از آثارش این است که خوف خدا را ملازم دل قرار می دهد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣6⃣ یعنی چه؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 ذات خداوند موجب‌ ترس و وحشت نیست؛ اما اینکه می‌گویند از خدا باید ترسید، یعنی‌ از قانون باید ترسید . 👈 در دعا وارد است : « یا من لا یرجی الا فضله ، و لا یخاف الا عدله » . ای کسی که امیدواری به او امیدواری به و احسان او است و ترس از او ترس از او است. 👈 ایضا در دعا است: « جللت ان یخاف منک الا العدل ، و ان یرجی منک الا الاحسان و الفضل » . یعنی تو منزهی از اینکه از تو ترسی باشد جز از ناحیه عدالتت و از اینکه از تو جز امید نیکی و بخشندگی توان داشت . 👈 عدالت هم به نوبه خود امر موحش و ترس‌آوری نیست . انسان که از عدالت می‌ترسد در حقیقت از می‌ترسد که در گذشته کاری کرده و یا می‌ترسد که در آینده از حدود خود به دیگران تجاوز کند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣6⃣ مقصود از و چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 لازمه اینکه انسان و انسانی داشته باشد اینست‌ که تابع اصول معینی باشد و لازمه اینکه انسان از اصول معینی پیروی کند اینست که انسان در خود و حالت و ایجاد کند که آن حالت حافظ و او باشد. ⬅️ این همان است. 👈 دوری از گناه، آنوقت کمال محسوب می‌شود که انسان بدون اجبار عملی و با داشتن اسباب‌ و آلات کار از گناه و معصیت پرهیز کند. 🔴 اگر گفته می‌شود فلان کس آدم با تقوائی است یعنی مرد محتاطی است ، انزوا اختیار کرده و خود را از موجبات گناه دور نگه می‌دارد . ⬅️ این همان نوع‌ است. 🔴 اینگونه اجتنابها و پهلو تهی‌ کردنها اگر کمال محسوب شود از جنبه مقدمیتی است که در مراحل اولیه برای‌ پیدا شدن ملکه تقوا ممکن است داشته باشد؛ ⬅️ در این صورت محسوب می شود. 👈 زیرا پیدایش ملکه تقوا بعد از یک سلسله ممارست و تمرینهای منفی است که‌ صورت می‌گیرد. ⬅️⬅️⬅️ همان روحیه قوی و مقدس است که خود حافظ و انسان است . باید کرد تا آن معنا و حقیقت پیدا شود . 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣6⃣ چگونه انسان می تواند شود و عنصر تقوا را در خود تقویت کند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 لازمه‌ تقوا و ضبط نفس ، افزایش و شخصیت و داشتن است‌؛ 👈 مانند سوار ما هر و مسلطی که بر اسب تربیت شده‌ای سوار است و با قدرت فرمان می‌دهد و آن اسب با سهولت اطاعت می‌کند. 🔴 مثال: آیت الله تعریف می کند: «داخل دهان مرحوم قاضی رنگ بود، از استاد پرسیدم علت چیست؟ ایشان مدتها پاسخم نداد بعدها که خیلی اصرار کردم و عرض کردم که به جهت تعلیم می پرسم و قصد دیگری ندارم،باز به من چیزی نفرمود تا اینکه روزی در جلسه خلوتی فرمودند: 👈 آقا سید محمد! برای طی مسیر طولانی ، سختی های فراوانی را باید تحمل کرد و از مطالب زیادی نیز باید گذشت؛ 👈آقا سید محمد! من در آغاز این راه در دوران جوانی برای اینکه جلوی افسار گسیختگی زبانم را بگیرم و توانائی بازداری آن را داشته باشم 26 سال در دهان گذارده بودم که از صحبت و سخن فرسایی خودداری کنم، اینها اثرات آن دوران است!» ❌ نباید تصور کرد که تقوا از مختصات است از قبیل نماز و روزه ، بلکه تقوا لازمه است؛ 👈 انسان اگر بخواهد از طرز زندگی حیوانی و جنگلی خارج شود ناچار است که تقوا داشته باشد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣6⃣ با توجه به مفهوم تقوا، آیا نمی توان گفت به نوعی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تقوا نیست ، است . فرق است بین محدودیت و مصونیت . اگر هم نام آن را محدودیت‌ بگذاریم محدودیتی است که عین مصونیت است. 👈 انسان پای خود را در کفش و سر خود را در کلاه و تن خود را به انواع جامه‌ها محصور می‌کند و می‌پیچد و البته به وسیله‌ همین کفش و کلاه و جامه است که نظافت خود را حفظ می‌کند، جلو سرما و گرما را می‌گیرد. حالا نام این را چه باید گذاشت؟ آیا می توان تأسف کرد که پا در کفش و سر در کلاه و تن در پیراهن زندانی شده و آرزوی‌ آزاد شدن اینها را از این زندانها کرد؟ 👈 آنوقت می‌توان نام روی چیزی گذاشت که انسان را از و سعادتی کند ، اما چیزی که را از انسان می‌کند و انسان را از مخاطرات می‌کند ، او مصونیت است نه محدودیت ، و تقوا چنین چیزی‌ است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣6⃣ چه رابطه ای بین و و وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 امیرالمؤمنین علیه السلام نه تنها تقوا را محدودیت‌ و نمی‌داند، بلکه علت و را می‌شمارد. 👈 در خطبه 228 می‌فرماید: «تقوا درستی و اندوخته روز قیامت است؛ است از قید هر رقیت؛ نجات است از هر بدبختی . 🔴 در درجه اول و به طور مستقیم از ناحیه و به انسان‌ می‌دهد و او را از قید رقیت و هوا و هوس آزاد می‌کند ، رشته‌ حرص و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش برمی‌دارد؛ 🔴 ولی به طور غیر مستقیم در زندگی هم آزادیبخش انسان است.   🌿🌾🌿 @binesh_m