eitaa logo
پرسمان و بصیرت
161 دنبال‌کننده
7 عکس
2 ویدیو
22 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅──✥❅✨﷽✨❅✥──┅ 🚩 شوری که شعور شد..... شهادت فقط چگونه مردن نیست! چگونه زیستن می خواهد..... ✨اللهم اجعل محیای محیا محمد وآل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد✨ اگر می خواهی استجابت این فراز زیارت عاشورا را ببینی ، به حیات و ممات سردار شهید قاسم سلیمانی عمیق نگاه کن.... اگر می خواهی خود را به این قافله برسانی، در مسیر ولایت ، گوش به فرمان ولی ، با بصیرت، وظیفه زمانه ات را بشناس و با اخلاص و تلاش مضاعف در ادای آن بکوش.... اگر دانش آموزی، اگر معلمی، اگر کارمندی، اگر کارگری، اگر پزشکی، اگر مسئولی....اگر پدری، اگر مادری و...اگر ....اگر.... تو هم در حال جهادی! تو که نوشتی:" من هم یک سردار سلیمانی هستم." سردار کدام جهاد خواهی بود؟! جهاد علمی؟! جهاد فرهنگی؟! جهاد اقتصادی؟! جهاد سیاسی؟! جهاد نظامی؟!.... استادی فرمود: به گونه ای زندگی کن تا عاقبتت ختم به شهادت شود! شاگرد با تعجب پرسید: چگونه؟! استاد پاسخ داد: با دو بال اخلاص و تلاش.... راستی❗️❕ انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است.... ═══════ ೋೋ═════ @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣ تفاوت سیره با سیر چیست؟ ما مکلف به پیروی از معصومین هستیم یا ؟ چرا؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 سیره در زبان عربی از ماده ی «سِیْر» است. 🎋 یعنی حركت، رفتن، راه رفتن. 🎋 یعنی نوع راه رفتن. 👈 سیره بر وزن فِعْلَة است و فِعْلَة در زبان عربی دلالت بر نوع می كند. مثلاً جَلْسَه یعنی نشستن، و جِلْسَه یعنی سبك و نوع نشستن. و این نكته ی دقیقی است. 🎋 یعنی نقل تاریخی از بخش‌هایی از زندگی دانی با همان ویژگی هایی که با حیوانات مشترک است؛ 🎋 یعنی نوع و سبک زندگی، همان منطق عملی ثابت که از ویژگیهای انسان هاست؛ ⬅️ آنچه مهم است شناختن سبك رفتار پیغمبر است. آنها كه سیره نوشته اند، رفتار پیغمبر را نوشته اند. این كتابهایی كه ما به نام «سیره» داریم سیر است نه سیره. 👈 ما مکلف به پیروی از سیره معصومین هستیم؛ زیرا سیر زندگی وابسته به متغیرات زمان است که در زمان های مختلف شکل های مختلفی دارد، اما سیره و سبک زندگی، یعنی منطق و معیارهای عملی زندگی معصومین همواره ثابت است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣ آیا همه انسانها در زندگی از سبک خاصی استفاده می کنند؟ آیا اصولاً امکان پذیر است که یک نفر در تمام طول زندگی خود از یک سبک و منطق ثابت پیروی کند؟ 💢 الگوپذیری معصومین را اثبات کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 همه ی مردم سیر دارند ولی همه ی مردم سیره ندارند؛ یعنی اینچنین نیست كه همه ی مردم در رفتار خودشان از یك منطق خاص پیروی كنند و یك سلسله اصول در رفتار خودشان داشته باشند كه آن اصول معیار رفتار آنها باشد. 👈 اكثر مردم رفتارشان منطق ندارد و همین طور كه فكرشان منطق ندارد و هرج و مرج بر آن حاكم است، هرج و مرج بر رفتارشان هم حاكم است. 💢 منطق یعنی بر دو قسم است: 🎋معیارهای (همان منطقهای معمولی)؛ 👈 که می تواند ثابت باشد، مانند و یا متغیر باشد، مانند که گاهی مدح است و گاهی ذم. 🎋 معیارهای . معیارهای عملی همان است كه ما نام آنها را «سیره» یا روش می گذاریم. 👈 که می تواند ثابت باشد و یا متغیر. 👈 لازمه الگو پذیری از سیره معصومین هم این است که اثبات کنیم یک انسان می تواند در تمام زندگی خود منطق عملی ثابت داشته باشد. 🔴 در مورد این که آیا انسان می تواند معیارهای عملی ثابت داشته باشد، نظرات مختلفی وجود دارد: 🎋 كه برای فكر و عقیده و ایمان اصالتی در مقابل شرایط اجتماعی و اقتصادی و مخصوصاً موقعیت طبقاتی قائل نیست و می گوید: اساساً یك انسان نمی تواند در شرایط مختلف یك جور فكر كند و یك منطق را به كار ببرد، انسان در كاخ و در كوخ دو منطق دارد، در كاخ یك جور فكر می كند، در كوخ جور دیگری؛ 👈 یك آدم محروم، یك آدمی كه همیشه در زیر ظلم و شكنجه و اختناق بوده است و انواع محرومیتها را چشیده و می چشد، خواه ناخواه یك جور فكر می كند یعنی وضع زندگی اش برای او یك جور فكر به وجود می آورد، اوست كه می گوید عدالت، اوست كه می گوید مساوات و برابری، اوست كه می گوید آزادی. واقعاً هم فكرش این است چون وضعش اقتضا می كند كه این طور فكر كند. 👈 همین آدم اگر وضعش تغییر كند، این آدمِ خاك نشین اگر كاخ نشین بشود و خاك كاخ بشود، شرایط خارجی برای او تغییر می كند و در این صورت فكرش هم عوض می شود؛ یعنی وضع زندگی كه خواه ناخواه تغییر كرد، منافع و مصالحش كه تغییر كرد، چون انسان نمی تواند از منافع و مصالح خودش دست بكشد [فكرش نیز تغییر می كند] . 🎋 در مورد آنهایی كه منطق ندارند، آنهایی كه ایمان ندارند بدون شك همین طور است، ولی نمی شود گفت بشر الزاماً و اجباراً چنین است، به دلیل صدها موردی كه بر ضد آن پیدا می كنیم. 👈 شعب ابی طالب را ببینید و پیغمبرِ روز وفات را ببینید. آیا این قدرت، این نفوذ، این توسعه و این امكانات یك ذره توانسته است روح پیغمبر را تغییر بدهد؟ ابداً. 👈 حضرت علیه السلام در زندگی خود این اصل ماركس را نقض كرد كه یك انسان نمی تواند در كاخ و در كوخ یك جور فكر كند، خواه ناخواه فكرش عوض می شود و آن عقربه ی فكرش در جهت وضع اجتماعی اش تغییر می كند. ایشان را ما در قیافه ی یك كارگر می بینیم، می بینیم یك جور فكر می كند. بعدها كه اسلام توسعه پیدا می كند [و اموال زیادی در اختیار مسلمین قرار می گیرد، و حتی در زمان خلافت همان طور فكر می كند] . 👈 حاكم مدائن همان سلمانِ عهد پیغمبر است. سلمان ایرانیِ تربیت شده ی به تربیت اسلام، از اول تا آخر تاریخ حكومتش تمام اثاث زندگی اش را فقط یك كوله بار تشكیل می دهد؛ 👈 زندگی هم نظریه ی ماركس را نقض كرد. در همان زمانی كه دیگران پولهای صدهزار دینار و جایزه های صدهزار درهم از خلیفه می گرفتند، جیبهایشان را پر می كردند ...، ابوذر بود و امر به معروف و نهی از منكر، و جز امر به معروف و نهی از منكر چیز دیگری نداشت؛ 👈 برویم سراغ ها. می بینیم مردی كه می شود مرجع كُلّ فی الكلّ شیعه، آن روزی كه می میرد با آن ساعتی كه به صورت یك طلبه ی فقیر دزفولی به نجف رفته هیچ فرق نكرده است؛ 👈 در عصر حاضر نیز کسانى که از نزدیک با زندگى مقام معظم رهبری ارتباط و رفت و آمد دارند ساده زیستى ایشان را حتى در سطح پایین ترین اقشار جامعه تأیید مى نمایند؛ 👈 و نیز امثال سردار شهید -که خود را سرباز ولایت می دانست- را می بینیم که با وجود این همه قدرت و امکاناتی که داشت، در عین حال ساده زیستی در زندگی او موج می زد؛ ⬅️ انسان چنان فطرت و سرشت و ساختمانی دارد كه همچنان كه می تواند در منطق نظری از منطقی پولادین و غیر قابل تغییر پیروی كند، در منطق عملی هم می تواند به پایه ای برسد كه هیچ قدرتی نتواند او را متزلزل كند؛ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣ اینكه درباب ایمان گفته اند: مؤمن مانند كوه است كه هیچ باد تندی قدرت ندارد او را از جا حركت بدهد به چه معناست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یعنی انسان چنان و سرشت و ساختمانی دارد كه همچنان كه می تواند در منطق نظری از منطقی پولادین و غیر قابل تغییر پیروی كند، در منطق عملی هم می تواند به پایه ای برسد كه هیچ قدرتی نتواند او را متزلزل كند: 🌿المومن كَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّكُهُ الْعَواصِفُ🌿 🌾 مؤمن مانند است كه هیچ باد تندی قدرت ندارد او را از جا حركت بدهد. 👈 بادهای تند چیست؟ بادهای تند، یعنی یك نفر را از جا تكان می دهد، دیگری را از جا تكان می دهد: 🌿وَ مِنَ اَلنّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اَللّهَ عَلی حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَیْرٌ اِطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ اِنْقَلَبَ عَلی وَجْهِهِ خَسِرَ اَلدُّنْیا وَ اَلْآخِرَةَ.🌿 🌾 و از مردم کس هست که خدا را به زبان و به ظاهر می‌پرستد (نه از باطن و ) از این رو هرگاه خیر و نعمتی به او رسد اطمینان خاطر پیدا کند و اگر آزمونی (از شر و فقر و آفتی) به او رسد (از دین خدا) رو بگرداند. چنین کس در دنیا و آخرت زیانکار است و این (نفاق و دورویی) زیانی است که بر همه کس آشکار است. 👈 قرآن می گوید بعضی از مردم راه و حق را تا وقتی می روند كه منافعشان هم در آن راه تأمین بشود، همین قدر كه ضرر ببینند به آن پشت می كنند. اینها ایمان نیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣ از نگاه حضرت علی علیه السلام به چه معناست؟ چه ارتباطی با بحث دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 مولای متقیان حضرت علی علیه السلام می فرماید: «اَلزُّهْدُ كُلُّهُ بَیْنَ كَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ»  🌾زهد در دو جمله ی قرآن بیان شده (یعنی زهد، این خشكه مقدس بازی ها نیست، زهد به انسان مربوط است) آنجا كه در سوره ی حدید می فرماید: 🌿لِكَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ🌿 🌾اینكه برسید به این مرحله كه اگر دنیایی كه دارید از شما گرفته شد غمزده نشوید، غم دنیا شما را نگیرد، و اگر چیزی ندارید، دنیا یكمرتبه به شما رو بیاورد، شادی زده نشوید؛ 👈 و به عبارت دیگر اگر تمام دنیا در دست شماست، چنانچه آن را از شما بگیرند تو همان آدم باشی كه هیچ چیز نداشته باشی، و همه ی دنیا را هم به تو بدهند تو همان آدم باشی. 🔴 مكتب اسلام، انسان راستین اسلام، بر این اساس است كه انسان می تواند بشود اما نه آن زاهدهایی كه ما اسمشان را می گذاریم زاهد، بلكه زاهدی كه علی تعریف كرده كه: «لِكَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ» . . ⬅️ پس نتیجه این شد كه سیره یعنی غیر از منطق نظری است، و می شود انسان علی رغم شرایط اجتماعی و اقتصادی و موقعهای طبقاتی مختلف دارای یك منطق ثابت باشد. ⬅️ یعنی تز اسلام این است و تربیت شدگان واقعی اسلام هم نشان دادند كه بشر می تواند چنین باشد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣ یكی از افتخارات ما مسلمین نسبت به پیروان ادیان دیگر چیست که باعث شده پشتوانه محکمی در تبعیت از سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم داشته باشیم؟ سرمایه (شیعه) نسبت به (اهل تسنن) چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یكی از نعمتهای خدا بر ما مسلمین و یكی از افتخارات ما مسلمین نسبت به پیروان ادیان دیگر این است كه: 🎋 از طرفی قسمت بسیار زیادی از سخنان پیغمبر ما- كه شك نیست كه سخن ایشان است، یعنی و مسلّم است- امروز در دست است، در صورتی كه هیچ یك از ادیان دیگر نمی توانند چنین ادعایی بكنند كه به صورت قطع بگویند فلان جمله جمله ای است كه از زبان مثلاً موسی علیه السلام و یا عیسی علیه السلام و یا یك پیامبر دیگر شنیده شده است؛ 🎋 و از طرف دیگر تاریخ پیغمبر ما بسیار روشن و مستندی است. در این جهت هم رهبران دیگر جهان با ما شركت ندارند. 👈حتی دقایق و جزئیاتی از زندگی پیغمبر اكرم به صورت قطع و مسلّم امروز در دست است كه درباره ی هیچ كس دیگر چنین نیست؛ 👈 از سال و ماه و حتی روز تولدش و حتی روز هفتم تولدش، دوران شیرخوارگی اش، دورانی كه در صحرا زندگی كرده است، دوران قبل از بلوغش، مسافرتهایش به خارج عربستان، شغلهایی كه قبل از نبوت مجموعاً داشته است، ازدواجش در چه سن و سالی بوده است، چه فرزندانی برای او متولد شده اند و آنهاشان كه قبل از خودش از دنیا رفته اند در چه سنی از دنیا رفته اند، و امثال اینها. 👈تا می رسد به دوران رسالت و بعثتش، كه اطلاعات دقیقتر می گردد چون حادثه ی بزرگی می شود: 👈اول كسی كه به او ایمان آورد كه بود؟ دومین و سومین فرد كه بود؟ فلان كس در چه سالی ایمان آورد؟ چه سخنانی میان او و دیگران مبادله شد؟ چه كارهایی كرد؟ چه روشی داشت؟ 🔴 در صورتی كه حضرت عیسی- كه نزدیكترین پیغمبر از پیغمبران بزرگ صاحب شریعت به ماست- اگر تأیید قرآن از او نبود كه مسلمانان عالم، عیسی را به حكم قرآن یك پیغمبر حقیقی و الهی دانسته اند، اصلاً عیسی را در دنیا نمی شد اثبات و تأیید كرد. 👈 خود مسیحیها از جنبه ی تاریخی اصلاً اعتقاد ندارند به تاریخ میلادی كه مثلاً می گویند از تاریخ میلاد حضرت مسیح 1975 سال گذشته است؛ یك حرف قراردادی است نه حقیقی. اگر ما می گوییم از هجرت پیغمبر ما 1395 سال قمری و 1354 سال شمسی گذشته است به اصطلاح مو لای درزش نمی رود، اما اینكه از میلاد مسیح 1975 سال گذشته باشد یك حرف قراردادی است و تاریخ آن را هیچ تأیید نمی كند. احتمال هست دویست سیصد سال قبل از این تاریخ بوده و احتمال می رود دویست سیصد سال بعد از این تاریخ بوده است. 👈 و عده ای از مسیحیهای جغرافیایی- نه مسیحی ای كه ایمانی هم به مسیح داشته باشد- اساساً می گویند: آیا مسیحی در دنیا وجود داشته یا مسیح یك شخصیت افسانه ای است و او را ساخته اند؟ اصلاً در وجود مسیح شك می كنند. البته این حرف از نظر ما چرند است. قرآن [وجود مسیح را] تأیید كرده و ما از آن جهت كه به قرآن ایمان داریم، در این مطلب شك نداریم. [همچنین اینكه ] حواریّین عیسی چه كسانی بودند؟ انجیل در چه تاریخی و چند صدسال بعد از عیسای مسیح به صورت كتاب درآمد؟ چند انجیل بود؟ اینها همه مخدوش است. 🌿ولی برای ما مسلمین، این منبع، چه منبع و چه منبع پیغمبر اكرم به صورت دو منبع بسیار مسلّم و تا شعاع بسیار زیادی قطعی- نه فقط ظنّیِ قابل اعتماد- وجود دارد. 🔴 ما سرمایه‌ای داریم که اهل این سرمایه را ندارند و آن این است که برای آنها دوره یعنی دوره‌ای که یک شخصیت معصوم درآن وجود داشته است که از سیره او می‌شود به طور جزم بهره برد، بیست و سه سال بیشتر نیست؛ 👈 چون‌ تنها معصوم را پیغمبر اکرم می‌دانند. و درست است که پیغمبر در طول بیست و سه سال با شرایط مختلف بوده است و در شرایط مختلف، بسیار سیره پیغمبر آموزنده است، ولی ما شیعیان همان بیست و سه سال را داریم به علاوه تقریباً 250 سال دیگر. ⬅️ یعنی ما مجموعاً در حدود 273 سال دوره عصمت داریم و از سیره معصوم می‌توانیم استفاده کنیم. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣ سیره پیامبر اکرم و معصومین علیهم السلام به عنوان یکی از منابع شناخت، از کدام قابل تاسی و الگوپذیری است؟ آیا صِرف اینکه یک نفر بیاید کلمات پیغمبر را روایت کند کافی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 برای ما مسلمین، این منبع، چه منبع و چه منبع پیغمبر اكرم به صورت دو منبع بسیار مسلّم و تا شعاع بسیار زیادی قطعی- نه فقط ظنّیِ قابل اعتماد- وجود دارد. خصوصاً که پیغمبر اکرم درباره سخنان خودش فرمود (و عمل هم نشان داد): 🌿اعْطیتُ جَوامِعَ الْکلِمِ🌿 🌾خدا به من کلمات جامعه داده است. 👈یعنی خدا به من قدرتی داده است که با یک سخن کوچک یک دنیا مطلب می‌توانم بگویم. 🌿نَضَرَ اللهُ عَبْداً سَمِعَ مَقالَتی فَوَعاها وَ بَلَّغَها مَنْ لَمْ یسْمَعْها..🌿 🌾خدای خرّم سازد چهره آن بنده‌ای را که سخن مرا بشنود و ضبط کند و برساند به کسانی که آنها از من نشنیده‌اند. بعد این جمله را اضافه فرمود: 🌿فَرُبَّ حامِلِ فِقْهٍ غَیرِ فَقیهٍ وَ رُبَّ حامِلِ فِقْهٍ الی مَنْ هُوَ افْقَهُ مِنْهُ🌿 🌾بسا مردمی که حامل یک سخن عمیقند ولی خودشان عمیق نیستند. 👈 یعنی نقل می‌کند برای کسی که از او عمیقتر است و فکرش بیشتر است، او که وقتی برایش نقل می‌کند چیزهایی می‌فهمد که خود این که برای او نقل کرده نمی‌فهمد. ⬅️ این است که ما می‌بینیم سخنان پیغمبر، در هر رشته‌ای، دقیقاً قرن به قرن عمق بیشتری (نمی‌گویم پیدا کرده) برای آن کشف شده است. 🔴 در تفسیر و توجیه پیغمبر هم عیناً همین مطلب هست. همین‌طور که پیغمبر معنی دارد و برای یک معنی ادا شده است، رفتارهای پیغمبر هم همه معنی و تفسیر دارد و باید در آنها کرد: 🌿لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسولِ اللهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللهَ وَ الْیوْمَ الْاخِرَ.🌿 👈 مخصوصاً با تعبیری که قرآن می‌گوید که در وجود پیغمبر و تأسّی‌ای است برای شما، و وجود پیغمبر کانونی است که ما از آن کانون باید [روش زندگی را] استخراج کنیم. 🔴 صِرف اینکه یک نفر بیاید کلمات پیغمبر را روایت کند [کافی نیست‌]. خیلی راویها هستند که چیزی درک نمی‌کنند. اینکه ما بیاییم تاریخ پیغمبر اکرم را نقل کنیم که پیغمبر اکرم در فلان جا چنین کرد کافی نیست، و توجیه عمل پیغمبر مهم است. در فلان جا پیغمبر این‌طور رفتار کرد، چرا این‌طور رفتار کرد؟ چه منظوری داشت؟ ⬅️ پس همین‌طور که پیغمبر نیاز به تعمق و تفسیر دارد، پیغمبر هم نیاز به تعمق و تفسیر دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🍃🌾 ✅9⃣ با توجه به اینکه تاریخ شیعه پشتوانه محکمی دارد، چرا تاثیر پذیری سیره نبوی در عصر حاضر نسبت به عصر نبوی کم تر شده و چه موانعی در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: (بخش اول) ⚜ چندین مانع در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد که در زیر به آن اشاره می گردد: ۱. فهم و از اشعار فارسی ۲. (میل به از دور دیدن و یا میل به از نزدیک دیدن) ۳. در نظر گرفتن اخلاق ۴. استفاده از امر برای رسیدن به مقدس ( ) 🔴 مانع اول: تفسیر نادرست از شعر ؛ 👈 مقصود از این شعر این است که بزرگان را مانند خودت ندان. این حرف درستی است. این بسیار اشتباه است که انسان که خودش را دارای یک احساساتی می‌بیند [دیگران را نیز چنین بداند]. مثلًا فردی نمی‌تواند یک نماز با حضور قلب بخواند، می‌گوید: ای بابا! دیگران هم همین جور هستند، مگر می‌شود نمازِ با حضور قلب خواند؟! یعنی خودش را مقیاس دیگران قرار می‌دهد. 👈 این غلط است. ما نباید دیگران را به خودمان قیاس کنیم. «کار پاکان را قیاس از خود مگیر» یعنی . این حرف درستی است. ولی این شعر را ما اغلب می‌خوانیم و می‌گوییم: دیگران را مقیاس خودت قرار نده؛ یعنی تو چه فکر می‌کنی که من مانند پیغمبر بشوم (یعنی از پیغمبر پیروی کنم)، مانند و پیرو علی باشم؟!. ⬅️ نتیجه‌اش این است که اگر یک عمر برای ما تاریخ پیغمبر بگویند، برای ما درس نیست و مثل این است که مثلًا بگویند فرشتگان در عالم بالا چنین کردند. خوب، فرشتگان کردند، به ما چه مربوط؟ یک عمر اگر بیایند درباره علی حرف بزنند، اصلًا ککمان نمی‌گزد. 👈 گفته می شود یک انسانی در هزاروچهارصد سال پیش با منطق خاصی عمل کرده است، من که در شرایط او نیستم، او هم در شرایط من نبوده است، و هر شرایطی منطقی را ایجاب می‌کند. ⬅️ این سخن معنایش این است که هیچ فردی نمی‌تواند باشد.  *ادامه پاسخ در پیامهای بعدی ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣1⃣ با توجه به اینکه تاریخ شیعه پشتوانه محکمی دارد، چرا تاثیر پذیری سیره نبوی در عصر حاضر نسبت به عصر نبوی کم تر شده و چه موانعی در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: (بخش دوم) ⚜ چندین مانع در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد که در زیر به آن اشاره می گردد: ۱. فهم و از اشعار فارسی ۲. (میل به از دور دیدن و یا میل به از نزدیک دیدن) ۳. در نظر گرفتن اخلاق ۴. استفاده از امر برای رسیدن به مقدس ( ) 🔴 (توهم انگاری) ⚜ میل به این است که قوه خیال و واهمه بر انسان مسلط است و میل دارد چشم ها را به هم بگذارد و شبح مبهمی ببیند و در اطرافش خیال پردازی کند. 🔸 یکی از اشکالاتی که قریش به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌کردند و در نظر آنها آن اشکال، مانع بود که دعوت آن حضرت را بپذیرند، این بود که می گفتند که این چگونه پیغمبری است که مثل دیگران غذا می خورد مثل دیگران در کوچه ها و بازارها راه می‌رود بشری است مانند دیگران. 🔹 این ها که این حرفها را می‌زدند خودشان فرزند ابراهیم بودند. این اشکالات برای آنها از آنجا پیدا شده بود که (در دوران جاهلیت) تدریجاً برای ابراهیم از خزانه خیال و وهم خود سیمایی ساخته بودند که با یک بشر چندان قابل تطبیق نبود؛ بنابراین نمی توانستند باور کنند که رسول اکرم که در قالب یک بشر در جلوی آنها ظاهر است، احیا کننده ملت و طریقه ابراهیم باشد. ⚜ بعضی از مردم میل دارند هر چیزی را از نزدیک ببینند و از نزدیک مشاهده کنند. میل به وقتی است که آدمی علاقه‌مند است یک چیزی را با چشم خود درست بیند و یا از روی قرائن و دلایل آن چیز را مطالعه کند و درباره آن قضاوت کند. 🔸 دوست دارند معصوم را با زندگی شخصی خودشان بسنجند و تطبیق بدهند. یک قسمت وجودی معصومین همین زندگی عادی در بازار بودند زندگی داشتند همسر و فرزند و غیرذلک داشتند. اما یک وجهه قسمت زندگی آنها آسمانی و ملکوتی بود. 🔹 مثل قرآن کریم، قرآن کریم هم یک جنبه اش همین عربی مبین است که در دسترس ما هست همین کلمات و همین سوره ها هست یک قسم دیگر آن در نزد علی حکیم است. 🔸 مردمی هستند علاقه‌مند به قرآن ولی دوست ندارند متن اعجاز آمیز این کتاب مقدس را از نزدیک ببینند، در آیات روشن این کتاب مقدس تدبر و تفکر کنند و این کتاب در نظر آنها این است که آن را در پشت ابرها و بالای آسمان ها قرار بدهند و بگویند قابل فهم نیست؛ کسی حق مطالعه و تدبر در آن را ندارد؛ فقط ائمه اطهار حق دارند به آنها نزدیک شود. ❌ هرگز در صدر اسلام مردم این طور فکر نمی‌کردند که قرآن کتاب آسمانی ماست ولی ما فقط حق تلاوت داریم نه حق تدبر و استفاده مستقیم. 🔹 (برخی هم دوست دارند قرآن را فقط از نزدیک ببینند و بگویند کتاب خدا برای ما کافی است و نیازی به تبعیت از سیره معصومین نیست و فقط به ظاهر قرآن اکتفا کنند. نتیجه این تفکر آن است که استعاره های قرآن را نمی بینند و اگر به طور مثال خدا می فرماید: " ...یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ ..." تصور می کنند خدا مانند انسان جسمی دارد و دست دارد...) 🔸 یک وجهه معصومین هم همین وجهه طبیعی آنهاست که همه آن اسوه و قابل الگوگیری است و یک وجهه آنها نزد خداوند علی حکیم است. که این مسیر تا رسیدن به آنجا همه اش قابل الگو و اسوه برداریست. ⬅️ پس معلوم می شود یک علت اینکه تأثیر دین در نفوس کم شده این است که مردم بین خودشان و قرآن و رسول اکرم حجابی و دیواری از جهل و خیال قرار دادند و آن دیوار است که جلوی نفوذ دین را گرفته است. *ادامه پاسخ در پیامهای بعدی ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣1⃣ با توجه به اینکه تاریخ شیعه پشتوانه محکمی دارد، چرا تاثیر پذیری سیره نبوی در عصر حاضر نسبت به عصر نبوی کم تر شده و چه موانعی در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: (بخش سوم) ⚜ چندین مانع در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد که در زیر به آن اشاره می گردد: ۱. فهم و از اشعار فارسی ۲. (میل به از دور دیدن و یا میل به از نزدیک دیدن) ۳. در نظر گرفتن اخلاق ۴. استفاده از امر برای رسیدن به مقدس ( ) 🔴 در نظر گرفتن اخلاق ⚜ عده‌ای معتقدند که به طور کلی نسبی است؛ یعنی معیارهای خوب و بد اخلاقی نسبی است و به عبارت دیگر انسان بودن امری است نسبی. 👈 معنای یک چیز این است که آن چیز در زمانها و مکانهای مختلف تغییر می‌کند: یک چیز در یک زمان، در یک شرایط، از نظر اخلاقی خوب است، همان چیز در زمان و شرایط دیگر ضد اخلاق است؛ 👈 در حالی که اصول اوّلیه اخلاق، معیارهای اوّلیه انسانیت به هیچ وجه نسبی نیست، مطلق است ... ⬅️ نتیجه نسبی در نظر گرفتن اخلاق این است که: 👈۱. دیگر نمی توان از سیره معصومین الگو گرفت؛ زیرا این برداشت ایجاد می شود که این فعل معصوم نسبت به زمان خودش خوب محسوب می شده و در زمان حال دیگر اخلاقی محسوب نمی شود. 👈۲. اگر اخلاق نسبی باشد دیگر نمی توانیم اصول ثابت و یکنواخت برای تربیت پیشنهاد کنیم. 👈۳. با قبول نسبیت اخلاق، دیگر اخلاق از جنبه اخلاقی بودن خارج شده و به صورت یک سلسله آداب در می آید، نه آن امر مقدسی که واقعافضیلت و خیر است. *ادامه پاسخ در پیامهای بعدی ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣1⃣ با توجه به اینکه تاریخ شیعه پشتوانه محکمی دارد، چرا تاثیر پذیری سیره نبوی در عصر حاضر نسبت به عصر نبوی کم تر شده و چه موانعی در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: (بخش چهارم) ⚜ چندین مانع در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد که در زیر به آن اشاره می گردد: ۱. فهم و از اشعار فارسی ۲. (میل به از دور دیدن و یا میل به از نزدیک دیدن) ۳. در نظر گرفتن اخلاق ۴. استفاده از امر برای رسیدن به مقدس ( ) 🔴 استفاده از امر برای رسیدن به مقدس ( ) ⚜ دیگری- که اینها در تاریخ رخ داده است- برای اینکه مردم را هدایت و راهنمایی کند، می‌آید حدیثی از پیغمبر یا امام جعل می‌کند در حالی که غرض شخصی ندارد بلکه غرضش هدایت مردم است ولی فکر می‌کند که اگر چنین حدیثی را از پیغمبر یا امام برای مردم نقل کند، مردم بهتر می‌پذیرند. مثلًا [با خود می‌گوید[ مردمی که این قدر غیبت می‌کنند و حرف لغو می‌زنند، خوب است برای اینکه غیبت نکنند و حرف لغو نگویند من بیایم حدیثی جعل کنم در فضیلت فلان دعا که مردم این حدیث را بخوانند و به جای حرف لغو و بیهوده و غیبت بروند دعا بخوانند، یا در ثواب قرآن بگویم اگر فلان سوره قرآن را چهل بار پشت سر یکدیگر بخوانید فلان اثر را دارد. آیا این، کار خوبی است؟ مسألةٌ: هدف مقدس است ولی کسی می‌خواهد با دروغ و جعل این هدف مقدس را تأمین کند؛ آیا این درست است یا درست نیست؟ ... نه این کار غلط است. ⚜ قرآن، پیغمبر، ائمه و کسانی که تربیت شده این مکتب هستند محال است که برای هدف مقدس، از یک امر نامقدس مثلًا از یک امر پوچ، از یک امر باطل، از یک امر بی‌حقیقت ولو یک تمثیل استفاده کنند. این است که ما شک نداریم که تمام قصص قرآن همان‌طور که قرآن نقل کرده است عین واقعیت است. داستانی که قرآن‌ نقل می‌کند، ما بعد از نقل قرآن احتیاجی نداریم که تأییدی از تواریخ دنیا پیدا کنیم. ⬅️ نتیجه اینکه برای هدف مقدس، از یک امر نامقدس استفاده شود این است که اثر هدف مقدس هم از بین می رود؛ مثلا برای اینکه مردم را وادار به تلاوت قرآن کند، حدیثی را از زبان پیغمبر نقل کند، سبب می شود دیگر صحت سند دیگر روایات پیامبر نیز زیر سوال رود و مانعی برای الگوگیری از معصوم شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣1⃣ یک الگو چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ برای تبعیت از سیره معصومین از چه اصولی باید پیروی نمود؟ در چه صورت تبعیت از سیره بزرگان قابل قبول است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 برای تبعیت از سیره بزرگان لازم است یک شرایطی لحاظ شود و از یک اصول خاصی پیروی نمود که در زیر به آن اشاره می نماییم. 🎋الگو باید این ویژگی ها را داشته باشد: 👈 از جنس بشر باشد. 👈 انسان کامل باشد. 👈 دارای منطق عملی ثابت باشد. 👈 جامعیت داشته باشد و از همه جهت (گفتار و رفتار و ...) الگو باشد و در همه جهات عمیق باشد. 👈 از حسن عقلی برخوردار باشد. 👈 گفتار و رفتار او با قرآن و سنت در تعارض نباشد. 👈 گفتار و رفتار او با توجه به مقتضیات زمان تفسیر شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🍃🌾 ✅4⃣1⃣ الزامات تبعیت از سیره معصومین چیست؟ در چه صورت سیره بزرگان قابل تبعیت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 برای تبعیت از سیره بزرگان لازم است یک سری اصول را باور داشت: 🎋 اعتقاد به امکان وجود سیره و (توضیح در سوال 4⃣ سیره نبوی در همین کانال آمده است.) 🎋 وجود گزارش های قطعی از سیر و زندگی معصومین (توضیح در سوال 7⃣ سیره نبوی در همین کانال آمده است.) 🎋 از جنس دانستن و قابل پیروی دانستن سیره معصومین (توضیح در سوال 0⃣1⃣ سیره نبوی در همین کانال آمده است.) 🎋 اعتقاد به بودن اصول اخلاقی (توضیح در سوال 1⃣1⃣ سیره نبوی در همین کانال آمده است.) 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣1⃣ اگر معصوم باید الگوی ما باشد، پس چرا ما هم اکنون مانند حضرت زهرا سلام الله علیها مراسم عروسی را برگزار نمی کنیم و یا مانند پیامبر جامه پشمین نمی پوشیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 همانطور که در سوال 3⃣ سیره نبوی توضیح داده شد، ما مکلف به پیروی از هستیم و نه زندگی آنها؛ 👈زیرا سیر زندگی وابسته به است که در زمان های مختلف شکل های مختلفی دارد، اما سیره و سبک زندگی، یعنی منطق و معیارهای عملی زندگی معصومین همواره ثابت است. ⚜ در مساله ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و برگزاری مراسم ساده از اصول ثابت سبک زندگی معصوم است که با توجه به مقتضیات آن زمان، بردن عروس با شتر ساده زیستی محسوب می شده. 🔴 ما باید با مطالعه تاریخ و سیر زندگی معصوم، ایشان را استخراج کنیم و خودمان را روی آن ثابتات سوار کنیم؛ 👈 اگر آن زمان استفاده از شتر محسوب می شده، امروزه استفاده از ماشین ارزان قیمت ساده زیستی محسوب می شود. 🔴 نکته ای که وجود دارد، این است که سیر زندگی پیامبر و هر یک از ائمه علیهم السلام در شرایط و اوضاع احوال متفاوتی بوده است و ما می بینیم که وقتی شرایط و اوضاع احوال تغییر می کند، کیفیت این اصول هم متغیر است؛ ⚜ مثلا ساده زیستی در زمان پیامبر و امام علیه السلام به واسطه مردم متفاوت از ساده زیستی امام صادق علیه السلام در زمان خودشان است؛ اما باید دقت کنیم که اصل ساده زیستی همیشه وجود دارد و قطعا برای رسیدن به سعادت و کمال لازم است که رعایت شود. ⬅️ می توان گفت اخلاق و یا سبک زندگی دو رکن دارد: ۱. اصول اخلاقی که همیشه ثابت است؛ ۲. فعل اخلاقی که با توجه به مقتضیات زمان شکل ظاهری آن متفاوت است؛ ⚜ اصول اوّلیه اخلاق، معیارهای اوّلیه انسانیت که به ساختار روحی انسان برمی گردد به هیچ وجه نسبی نیست، مطلق است، ولی معیارهای ثانوی که اکتسابی است، نسبی است. ⚜ آداب از اخلاق متفاوت است؛ آداب مربوط به ساختمان روحی انسان نیست، قراردادهای انسانهاست در میان یکدیگر. مثال مذکور و مانند آن از مصادیق آداب است نه اخلاق. 🌿 یک مثال برای تبیین بیشتر موضوع: 👈 اصل اخلاقی این است که در مقابل هر احسانی، احسان کردن، صواب است وخوب. هل جزاءالاحسان الا الاحسان؟ این یک اصل همیشگی است. یعنی در هرزمانی در هر مکانی، اگر کسی به کسی نیکی کرد، آن شخص اگر درمقابل این نیکی، تشکری کرد، اگر هزارسال قبل، ده هزار سال قبل باشد در هر قوم وقبیله وکشوری با هر زبانی باشد، این همیشه ممدوح ومورد پسند بوده. 👈 اما آن چیزی که متفاوت است این است که شکل تشکر کردن چگونه بوده وچگونه هست وچگونه خواهد بود؟ این ها متغیر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣ معنای واقعی یعنی انسان باشد تا در رکاب امام قرار بگیرد و بجنگد و احیانا هم بشود. یعنی آرزوی واقعی بودن در راه حق؛ نه اینکه منتظر باشیم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وقتی خود تمام کارها را به سامان رساند، آنگاه ما نیز برای بهره وری و استفاده در صحنه حاضر شویم و اعلام آمادگی کنیم. برگرفته از 🆔 @Bineshe_Motahar 🔹ثبت نام دوره‌های آموزشی در سایت: 🌐 BinesheMotahar.IR