eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
697 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مرگ بر دروغ‌گویان 🔻بازنشر به مناسبت سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری در خصوص دروغ‌ها علیه شورای نگهبان و انتخابات🔻 🔹یکی از آخرین دروغ‌های جناب آقای رئیس‌جمهور در خصوص انتخابات بود. او در سخنانی انتخابات را تشریفاتی و انتصابی عنوان کرده بود. 🔸این سخنان رئیس‌جمهور پاسخ صریح مقام معظم رهبری را در پی داشت. ایشان در سخنرانی 16بهمن خود فرمودند: 🔹«وقتی شما به دروغ می گویید این انتخابات مهندسی شده و یا اینکه انتخابات نیست #انتصابات است، مردم دل‌سرد می شوند. چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست ‎انتخابات خراب است. » 🔸پیش از این حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی اعتراضی صریح نسبت به دروغ‌گویی برخی مسئولین اجرایی داشت که به مناسبت سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری بازنشر می‌گردد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹چه فرقی است بین این #شیخ_کذاب به عنوان رئیس جمهور با شاه؟ 🔻بازنشر به مناسبت سخنان روشنگرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔹آبان ماه امسال قم شاهد همایشی ویژه علامه شهید #سیدمصطفی_خمینی بود. در بخشی از آن تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به انتقاد از دروغ‌گویی و تحرکات ضددینی رئیس‌جمهور پرداخت که استقبال ویژه‌ای را در فضای عمومی در پی داشت اما این انتقاد به مذاق دولتی‌ها خوش نیامد و به طور مثال خبرگزاری وابسته به دولت؛ #ایرنا طی یادداشتی که حاکی از عصبانیت نگارنده آن بود به انتقام‌جویی از ایشان پرداخت. 🔸هرچند آن یادداشت ارزش علمی چندانی نداشت اما برای صیانت از حافظه تاریخی مخاطبان محترم پاسخ آن داده شد: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1055 ◀️امروز با روشنگری صریح مقام معظم رهبری در پی آخرین دروغ‌های آقای حسن روحانی علیه انتخابات و شورای نگهبان؛ آن سخنان را مرور می‌کنیم. 🔸🔸🔸 Www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴بذرهای اشرافیت و آسایش‌طلبی نمایندگان در دوران ریاست آقای رفسنجانی بر مجلس 🔹رخنه در نظام اسلامی یکی از عوامل افول تدریجی آن است. این ویژگی ناپسند رفتاری می‌تواند در ابتدا پوششی دینی داشته باشد و حتی در قالب یک عمل واجب عوامل سیاسی کشور را فریب دهد. ◀️« امام در سال 61 رهنمودی صریح خطاب به داشتند كه توجه به آن میتوانست از بروز بسیاری از ضعف عمل‌كردها در نمایندگان جلوگیری كند. آقای هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می‌نویسد: 🔸«سه‌شنبه 9 شهریور... ، فرماندهان سپاه، سفرا و كارداران و ائمه جمعه پاوه با امام ملاقات داشتند. من مقداری صحبت كردم و سپس امام صحبت كردند و از تصمیم جمع زیادی از نمایندگان و مسئولان در خصوص مسافرت به انتقاد كردند.» 🔹اما جناب آقای رفسنجانی نه تنها به این توصیه مشفقانه و حکیمانه امام قدس سره الشریف توجه نکرد بلکه به مخالفت علنی با آن پرداخت. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود چنین می‌نویسد: 🔸 «در جلسه علنی امروز راجع به تعطیل سه هفته‌ای مجلس و سفر نمایندگان به مكه صحبت كردم و با توجه به اظهارات امام در ملاقات با نمایندگان، علل این تعطیلی را توضیح دادم.» 🔹در پاورقی مربوط به این مطلب به نقل از مجموعه نطق‌های قبل از دستور آورده شده است، در بخشی از این نطق آمده است: 🔸«من با صراحت گفتم حج واجب باشد هیچكس حق ممانعت را ندارد؛ آقایانی كه واجب است مكه بروند، حتماً بروند و جلویشان گرفته نشود، خودشان هم نمیتوانند منصرف شوند چون وظیفه است و اگر با رفتن آقایان امكان ادامه كار مجلس نیست بعضی آقایانی كه در كشور هستند در محل‌های انتخاباتی‌شان و یا در جاهای دیگر كه امروز حضورشان نیاز است خدمت كنند و برنامه‌تان را بهم نزنید.» ◀️البته واضح نیست چگونه آقای هاشمی معتقدند «هیچكس حق ممانعت ندارد»؟ از آن‌جا که استطاعت شرط وجوب حج است؛ مدیریت مجلس می‌توانست برای جلوگیری از تعطیلی قوه مقنّنه، بر اساس یک قاعده ساده مدیریتی اجازۀ سفر به بخشی از نمایندگان ندهد، نه اینكه بعد از رهنمود امام قدس سره اینگونه واكنش نشان دهد. 🔹در هر صورت آقای رفسنجانی توصیه امام را زیر پا گذاشت و به اسم حج؛ دریچه‌ای برای آسایش‌طلبی و رفاه‌زدگی نمایندگان گشود به گونه‌ای که تنها دو سال بعد نتیجه این بی‌تدبیری را دید و چنین نوشت: 🔸«مجلس از امروز تا دهم مهرماه تعطیل است. بسیاری از نمایندگان به مكه میروند، كار خوبی نیست است و دارد.» 🔹آنچه آقای هاشمی به عنوان بدنامی و تبعیض یاد میكند حاصل بی‌توجهی به رهنمودهای امام است كه متأسفانه ایشان با كم‌توجهی به آن، هم راه را بر آسایش‌طلبی نمایندگان می‌گشاید و هم زمینه را برای عملكردهایی از نوع آن‌چه آقای آذری قمی از خود بروز میدهد: 🔸 «بعضی از نمایندگان در این دوره به ماشین پیكان قانع نیستند و ماشین یا میخواهند. وضع روحیه‌ها خیلی فرق كرده است؛ حدود صد نفر [در این مورد] نامه نوشته‌اند.» در شرایطی كه كشور به شدت از كمبود ارز رنج میبرد و نمایندگان مجلس می‌بایست الگوی جامعه در امر باشند درخواست برخورداری از لوكس‌ترین ماشین‌های خارجی را باید نتیجه بی‌توجهی به رهنمودی خیرخواهانه در مجلس اول دانست.(گزیده‌ای از روایت‌های ناروا ص205-203) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◀️مطالعه خاطرات شخصیت‌های برجسته یکی از راه‌های آشنایی با تاریخ نهضت‌ها، جریان‌ها و تحرکات دینی یا ملی است. یکی از شخصیت‌های برجسته که خاطرات وی در مجلدات مختلف منتشر شده است؛ جناب آقای هاشمی رفسنجانی است که البته این آثار از آفات خاطره‌نگاری به هیچ عنوان مصون نبوده و نگاه انتقادی به خاطرات ایشان بسیار ضروری می‌نماید. 🔸«روایت‌های ناروا؛ ده مقاله در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» جدیدترین اثر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که با تیراژ 1000 نسخه برای تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان در بازار نشر عرضه شد. 🏢راه‌های تهیه کتاب: 🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 تلفن: 22579192_021 معرفی کتاب را در این یادداشت بخوانید: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1012 🔹🔹🔹 http://bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📚شماره ۶۰ و ۶۱ فصلنامه ۱۵ خرداد از سوی بنیاد تاریخ­ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد. ◀️در این مجلد می خوانیم: 🔹ردپای تزلزل و نفوذ؛ سرایت ویروس خطرناک کلپتوکراسی در #دیوانسالاری ایران!! 🔸الف لام، خدمت یا خیانت- بخش چهارم 🔹فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی 🔸شاخص شناسی #جریان_اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی 🔹گیلان در آغازین تکاپوهای #مشروطه‌خواهی 🔸نقدی بر حاشیه نگاری تاریخی #حسین_دهباشی بر خاطرات حسین نصر 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️علت گلایه‌های امام از تهمت‌ها و فشارهای معممین مخالف نهضت چه بود؟ ⁉️آیا اکثریت حوزه مخالف امام بودند؟ ✳️اکثریت حوزه علمیه همراه با امام بودند اما مخالفین اهل جوسازی بودند ✳️روایت تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی از برخورد منفی مردم علیه روحانی مطرحی که نهضت امام را زیر سؤال برده بود. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢برخورد شدید علمای نجف با نماینده مجلس 🔻بازنشر به مناسبت تلاش‌های بیهوده برای تطهیر چهره وابسته 🔻 اسمش را خیلی‌ها شنیده‌اند. طلبه سابق و اَبَرغرب‌زده و فراماسون زمان مشروطه. کسی که به نمایندگی مجلس نیز رسید اما به واسطه دخالتی که در قتل مرحوم آیت‌الله بهبهانی داشت مورد تفسیق علمای نجف از جمله آخوند خراسانی قرار گرفت و شرعا و قانونا مشروعیت سیاسی او سلب شد: 📜«از قصر (شیرین) به طهران مقام منیع نیابت سلطنت عظمی، حضرات حجج اسلام دامت برکاتهم، مجلس محترم ملی، کابنیه وزارت، سرداران اعظم: 🔴چون ضدّیت مسلک‌ که جدّاً تعقیب نموده است با اسلامیّت مملکت و قوانین شریعت مقدّسه، بر خود داعیان ثابت و از مکنونات فاسده‌اش علناً پرده برداشته است. لذا از عضویّت مجلس مقدّس ملی و قابلیت امانت نوعیه لازمه آن مقام منیع بالکلیه خارج و قانوناً و شرعاً منعزل است. 🔸منعش از دخول در و مداخله در امور مملکت و ملّت بر عموم آقایان علماء اعلام و اولیاء امور و امناء دارالشورای کبری و قاطبه امرا و سرداران عظام و آحاد عساکر معظّمه ملّیه و طبقات ملت ایران ایّدهم الله بنصره العزیز واجب و تبعیدش از مملکت ایران فوراً لازم و اندک مسامحه و تهاون حرام و دشمنی با صاحب شریعت(ع). 🔴به جای او امین دین پرست وطن پرور ملّت‌خواه صحیح المسلک انتخاب فرموده او را مفسد و فاسد مملکت شناسند وبه ملّت غیور آذربایجان و سایر انجمنهای ایالتی و ولایتی هم این حکم الهی عزاسمه را اخطار فرمایند و هر کس از او همراهی کند در همین حکم است، و لاحول و لاقوّه الّا بالله العلی العظیم، و بجمیع ما رقم، قد صدرالحکم من الاحقر الجانی محمدکاظم الخراسانی. بذلک» ❇️مقام معظم رهبری در یکم فروردین سخن از تقی‌زاده‌های امروزین کردند. کسانی که دائما به دنبال روتوش چهره کریه غرب‌اند؛ به طور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی‌اند و با وجود مخالفت اندیشمندان برجسته؛ هم‌چنان مدافع اسنادی مثل سند 2030 هستند. البته ایشان در آن سخنرانی فرمودند که مردم انقلابی و جوانان مؤمن نخواهند گذاشت حرف به کرسی بنشیند و از آن‌جا که روحانیت؛پرچم‌دار مردم انقلابی و است نقش حوزه علمیه قم در روشنگری و طرد تقی‌زاده‌های امروز بیش از پیش حساس خواهد بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر به مناسبت آخرین دروغ آقای رئیس‌جمهور روحانی: 16بهمن1398: بعد انقلاب تندروها و افراطی‌ها شعار انحلال دادند. من و مقام رهبری ارتش را سامان دادیم! این در حالی است که فیلم تلاش‌های آقای #حسن_روحانی در مجلس برای انحلال؛ و به تعبیر مرحوم شهید چمران «دور ریختن بهترین نیروهای ارتش» موجود است. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️در زمان نهضت امام خمینی؛ وضع حوزه علمیه نجف چگونه بود؟ 🔹حوزه علمیه نجف بعد از مشروطه دیگر در هیچ جریان و حادثه‌ای حضور نداشت. 🔸به نظر من دشمن فهمیده بود که #نجف چقدر برای استکبار و استبداد خطرناک است به همین خاطر #اندیشه_ضدمبارزه در نجف ریشه داشت. 🔹نجف معتقد بود عالمان مبارز وابسته به انگلیس‌اند و سالم نیستند. 🔸یک هفته یا ده روز بعد از حضور امام در نجف علیه امام شب‌نامه پخش شد و امام اعتنایی نکردند. حاج شیخ حسین راستی و غلام‌رضا رضوانی سراغ امام رفتند و گفتند یا خودتان تکذیب کنید یا اجازه بدهید ما دفاع کنیم. 🔹امام پاسخ دادند: دیگر مجالی برای دفاع از خود نمانده است اگر مجالی باشد باید از اسلام دفاع کنیم. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️نگاه انجمن حجتیه به نهضت امام چه بود؟ 🔹انجمن حجتیه بعد از حزب توده ریشه‌ای‌ترین و گسترده‌ترین تشکیلات بود. پیدا بود که آقای حلبی یک دکور بود. 🔸تشکیلات انجمن حجتیه عدم دخالت در سیاست بود و هیچ‌گاه از امام حمایت نکردند و تا جایی که توانستند در کوبیدن نهضت امام نقش داشتند. 🔹خود آقای حلبی می‌گوید من تا جایی که توانستم افراد و اعضای نهضت را از نزدیک شدن به افکار تخریبی [امام] خمینی بازداشتم. 🔸انجمنی‌ها انقلابیون را افراطی و هوچی‌گر می‌خواندند و اعتقاد داشتند هیچ قدرت استکباری را نمی‌توانیم بشکنیم. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴جناب آقای روحانی؛ انقلاب زنده است 🔻نقد سخنان رئیس‌جمهور در مرقد امام/1 🔹رئیس‌جمهور محترم مطابق رسم هر سال ابتدای دهه فجر به قدس سره الشریف رفت. امید داشتیم ایشان به احترام ایام الله دهه فجر و بالاتر از آن؛ حرمت مکان مقدسی که در آن حضور داشت سخنان خود را سنجیده‌تر از قبل مطرح کند اما بازخوانی وی در 13بهمن1398 نشان می‌دهد که او علی رغم حضور چهل ساله در مناصب مهم مملکتی درک چندان عمیقی از مکتب امام خمینی ندارد. 🔸او در ابتدای صحبت خود استقرار نظام را به معنای آرام گرفتن نهضت؛ و تشکیل جمهوری اسلامی را پایان معرفی کرد. او در مرقد امام قدس سره الشریف گفت: 🔹«نهضتی که به همراهش تغییر هست، وقتی آرام می نشیند که به نظام منتهی شود. حرکت و انقلابی که استقرار یک نظام نباشد به آشوب بیشتر شباهت دارد. » 🔸او؛ رسیدن به جمهوری اسلامی را توقف حرکت و نهضت و می‌داند و این نقطه مقابل تفکر امام خمینی است که انقلاب را یک حرکت زنده و رو به جلو می‌دانند و به اعتقاد دارند. ایشان پس از فروپاشی رژیم منحوس سابق و تشکیل فرمودند: 🔹« ملت ما الآن در حال حركت است، باز به منزل نرسيده است. انقلاب‏ ما در حال است لكن به مقصد نرسيده است. ملت ما با مشكلاتى روبه هست كه بايد با قدرت و با هم پيوستگى و با حفظ ايمان و تصميم [و] اراده، اين مشكلات را بر كنار بزند.»(صحیفه ج12 ص57 / 16دی1358) و هم‌چنین پس از ترورهای ابتدای انقلاب فرمودند: «امريكا و ديگر ابرقدرتها بدانند ملت ما زنده‏ است. اجتماعات عظيم اين دو- سه روز شاهد زنده‏ بودن انقلاب‏ است. »(صحیفه امام ج7 ص495، 5خرداد1358) 🔸مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نیز همین مسلک امام خمینی را دنبال نموده طی سخنانی مراحل را تشریح نموده‌اند: 🔹« انقلاب مراحلی دارد؛ آنچه در اوّل انقلاب در سال ۵۷ اتّفاق افتاد، مرحله‌ی اوّل انقلاب بود یعنی انفجار در مقابلِ نظامِ غلطِ باطلِ طاغوت و ایجاد یک بر مبنای آرمانها و ارزشهای نو و با لغت نو، با تعابیر نو، با مفاهیم نو؛ این مرحله‌ی اوّل انقلاب بود. 🔸بعد در مرحله‌ی دوّم، این نظام بایستی ارزش‌ها را محقّق کند؛ این ارزش‌ها و آرمان‌هایی که حالا اشاره میکنم و بعضی را میگویم، باید در جامعه تحقّق ببخشد. به این ارزشها اگر بخواهد تحقّق ببخشد، یک دستگاه مدیریّتی لازم دارد که آن میشود . بنابراین مرحله‌ی بعد از نظام انقلابی، ایجاد دولت انقلابی است، دولتی که ارکان آن، انقلاب را از بن دندان باور کرده باشند و دنبال انقلاب باشند. 🔹بعد که این دولت انقلابی تشکیل شد، آن‌وقت بایستی به‌وسیله‌ی اجرائیّات درست -قانون درست، اجرای درست- این آرمان‌ها و ارزش‌هایی که مطرح شده، این آرزوهای بزرگ انقلابی، یکی‌یکی در جامعه تحقّق پیدا کنند؛ آن‌وقت نتیجه میشود جامعه انقلابی؛ یک به وجود می‌آید که این مرحله‌ی چهارم است. 🔸حرکت انقلابی، نظام انقلابی، دولت انقلابی، جامعه‌ی انقلابی؛ این چهارم [است]. 🔹بعد که جامعه‌ی انقلابی درست شد، آن‌وقت زمینه برای ایجاد و اسلامی به وجود می‌آید. حالا من تعبیر به «انقلابی» کردم؛ به جای کلمه‌ی «انقلابی» میتوانید کلمه‌ی «اسلامی» بگذارید؛ یعنی دولت اسلامی، جامعه‌ی اسلامی، تمدّن اسلامی؛ این مراحلی است که وجود دارد. 🔸بنابراین انقلاب تمام نمی‌شود، انقلاب استمرار دارد، انقلاب ادامه دارد، . یک صیرورتی وجود دارد؛ صیرورت یعنی شدن، شدنِ دائم، تحوّل دائمی؛ در مسیر انقلاب یک صیرورت دائمی‌ای وجود دارد که این صیرورت دائمی، بتدریج آن آرزوهای بزرگ را، آن ارزشهای والا را، آن آرمانها را در جامعه تحقّق میبخشد.»(مقام معظم رهبری مدظله‌العالی1397/3/7) ◀️ادامه دارد... 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.