eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
896 ویدیو
630 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️روایت کمتر شنیده شده از روز امام به کشور 🔸وقتی که شاه از ایران رفت خود امام به این فکر افتادند که به ایران بیایند و از طرفی از اینکه آمریکا و ایرانی های مقیم آمریکا اصرار داشتند که آقا به ایران نیایند، در جمع به این نتیجه رسیدیم که این عده ای که در ایران فشار می آورند که امام نیاید دارای روحیاتی هستند که می خواهند قصه را به بختیار تمام کنند. 🔹 امام تصمیم گرفتند که بیایند. یک هفته قبل از آمدن امام به ایران که درست خاطرم نیست یکشنبه بود یا پنجشنبه، امام اعلام کردند که به ایران می آیم. به دنبال این قصه، بختیار فرودگاه را بست و گفت تا دو روز بسته است. امام گفتند من روز سوم می روم. دوباره فرودگاه را بست. دوباره امام گفتند به محض اینکه باز شد می رویم. 🔸نکته ی مهم این است که در این بازی هیچ وقت امام بازنده نمی شد؛ چرا چونکه فرودگاه نمی توانست برای همیشه بسته باشد و هر موقع که باز می شد همان روز، روز ورود امام به ایران بود. بالاخره هم همینطور شد. ما بلیط تهیه کردیم. در حدود 50 نفر ایرانی بودیم و 150 خبرنگار خارجی با ما بودند که آمدیم ایران. 🔹در ایران قرار شد که من اول از هواپیما پیاده شوم و وضع سالن را ببینم که چه جوری است. آمدم پایین و دیدم و بعد با آقای عمو برگشتیم داخل هواپیما و به همراه امام پیاده شدیم.یکی از نکات بسیار حائز اهمیت، این است که آرامش درون هواپیما بود. هیچگونه تشویشی وجود نداشت. امام حتی همان شب قبل از پرواز، نماز شب و نماز صبح خود را نیز به جا آوردند و استراحت مختصری هم کردند. تا اینکه سوار هواپیما شدیم و به ایران رسیدیم. 🔸همه معتقد بودند به اینکه امام نباید به بهشت زهرا(س) بروند، چونکه راه بهشت زهرا(س) خیلی شلوغ است. ما می گفتیم اگر برویم به میان مردم عادی چه می شود. ولی امام گفتند خیر من باید بروم بهشت زهرا(س). باید یادآور شوم که طرح رفتن به بهشت زهرا را خود امام در پاریس مطرح کردند. با وجود اصرار آن مستقبلین برای منصرف کردن امام از این تصمیم، ما عازم بهشت زهرا(س) شدیم. 🔹چون امام خودشان چنین تصمیمی داشتند. به علت زیاد بودن تعداد ماشین‌های همراه در بین راه. فقط چند بار مردم متوجه اتومبیلی که امام در آن قرار داشت شدند که ریختند و خیلی خطرناک شد. در ماشین امام که فقط من و راننده همراه امام بودیم در جلوی بهشت زهرا(س) شلوغ شد و مردم ریختند. با ماشین به سوی بهشت زهرا(س) می رفتیم. و وضع جوری دیگری شد که ماشین حرکت عادی نداشت تا اینکه اصلا موتور ماشین سوخت و از آن پس فشار جمعیت بود که اتومبیل را به هر جهت می برد. حتی یک بار نزدیک بود ماشین توی جوی آب بیفتد. همین حین هلی کوپتر آمد و امام و من سوار هلیکوپتر شدیم و از آنجا در نزدیکی قطعه ی17 پیاده شدیم. 🔹امام فاصله ی هلیکوپتر تا روی کرسی خطابه را راحت طی کردند. امام صحبت خودشان را ایراد کردند که همه می دانید و بعد با آمبولانس از در بهشت زهرا(س) خارج شده و ماشین به دست راست پیچید، پس از طی مسافت در جاده به طرف قم باز به سمت راست پیچید و به داخل بیابان رفت وبا سرعت زیادی جلو رفت، هلی کوپتر ما هم روی آمبولانس حرکت می کرد. سریع خود را به آنجا رساندیم و امام را که از آمبولانس پیاده شده بود، سوار کردیم و تا جمعیت برسد از روی زمین بلند شدیم. 🔸مسأله ای که در این حال برای ما مطرح شد این بود که حالا کجا برویم؟ آیا به فرودگاه برویم؟ تصمیم بر این شد و رفتیم آنجا. ولی دیدیم هنوز جمعیت در فرودگاه و میدان آزادی موج می زند. بنا شد برویم جلوی بیمارستان امام خمینی. توی هلیکوپتر از امام پرسیدم حال‌تان چطور است. گفتند هیچ خوب نیست در نتیجه ی فشار جمعیت امام حالشان بد شده بود . وقتی که هلیکوپتر در محوطه ی بیمارستان فرو آمد؛ کارکنان بیمارستان به خیال اینکه بیماری آورده اند به طرف هلیکوپتر دویدند. در این بین با امام رو به رو شدند که یک حالی شده بودند. نمی دانستند چه بکنند. یکی از دکترهای بیمارستان ماشین خودش را که یک پژو بود آورد و ما داخل آن نشستیم و رفتیم. یک ماشین جیپ هم که از خود دکترها و کارکنان بیمارستان بود به عنوان محافظ از جلوی بیمارستان پارک کرده بود، از ماشین دکتر پیاده شدیم و با ماشین آقای ناطق نوری به منزل دختر آقای پسندیده رفتیم. شب هم از آنجا به مدرسه ی رفاه رفتیم که ساعت 10 شب بود. امام خیلی خسته شده بودند. این، قضیه ی ورود امام از پاریس به تهران بود. 🔹در اینجا لازم است یک بار دیگر یاد آوری کنم. که تصمیم آمدن به تهران را فقط خود امام گرفتند و در حالی که تقریبا همه مخالفت می کردند، امام گفتند«نه» ما باید برویم ایران و این چیزی بود که حتی از تهران هم به ما فشار آورده می شد. یعنی همه می ترسیدند که قصه چه می شود ولی امام خودشان آمدند. ( فصلنامه پانزده خرداد،شماره ۲،ص۳۱۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چه کسانی زیر پرچم منتظری کار می‌کردند؟ 🔹فضای انتخاباتی باعث می‌شود افکار و روابط سیاسی افراد بدون روتوش آشکار گردد. در این مقطع باید دید هر فرد زیر چه جریانی به فعالیت سیاسی مشغول است. 🔸شناخت جریان‌ها و ریشه‌های فکری آنان ما را به شناخت هرچه بهتر نسبت به افراد کمک می‌کند. جناب آقای یک نمونه عینی و امروزی است. هنوز هم کسانی هستند که از بیت او مشغول ضربه به اصل نظام‌اند. 🔹جناب آقای و از وابستگان به جریانات سیاسی اند که هنوز به دنبال زنده نگه داشتن نام آقای منتظری هستند. 🔸ماجرای عکس این دو فرد؛ زیر عکس آقای منتظری بهانه‌ای شد برای این‌که ببینیم کدام شخص و جریان زیر پرچم وی به فعالیت علیه انقلاب و اساس اسلام حرکت می‌کردند. 🔹سه جریان که بیت وی را محاصره کرده بودند عبارت‌اند از: 🔴باند سیدمهدی هاشمی (معروف به سیدمهدی قاتل) 🔴منافقین جنایت‌کار(مجاهدین خلق) 🔴نهضت آزادی 🔸حال باید دید شخصیت‌هایی که تلاش مذبوحانه‌ای برای زنده نگه‌داشتن نام وی می‌کنند آیا از نظر فکری یا عملی نسبتی با جریان‌‌های خشن و انحرافی مذکور دارند؟ ◀️شما می‌توانید برای آشنایی بیش‌تر با زندگی سیاسی آقای منتظری به کتاب روزگار قائم‌مقامی مراجعه کنید. 🏢راه‌های تهیه کتاب: 🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️جریان های سیاسی و بازتاب طرح حکومت اسلامی 🔅خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۳ ◀️بخش اول خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054 ◀️بخش دوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1056 🔸آن دسته از چهره‏ هاى به ظاهر اسلامى برون‏ مرزى كه به اصطلاح از اسلام دم مى‏ زدند، نه تنها كوچكترين واكنش مثبت و مؤثرى در برابر طرح حكومت اسلامى از خود نشان ندادند، بلكه از مطرح شدن اين بحث از طرف امام سراپا لرزيدند. *زیرا انديشه‏ هاى ليبراليستى و غربى، به گونه‏اى آنان را تحت تأثير قرار داده بود كه حكومت اسلامى و ولايت فقيه براى آنان تحمل‏ ناپذير بود، از اين رو توطئه سكوتى از طرف عناصر ليبرال، غربزده و مادى‏ گرايان وابسته به غرب و شرق، عليه بحث حكومت اسلامى امام به وجود آمد! ماركسيست‏ها با آوردن آن بخش از سخنان امام كه عليه رژيم شاه و استعمار بود، در زير عنوان «دعوت به مبارزه»در نشريه‏ هاى خود، كوشيدند كه به اصطلاح اسم «حكومت اسلامى» را براى هميشه مدفون سازند! براى اين منظور نوشتند: «حضرت آيت‏ اللّه‏ خمينى در بهمن ماه 1348 هنگام تدريس، يك سلسله مطالبى درباره وظايف مسلمانان ايراد فرمودند كه به صورت جزواتى چاپ و توزيع گرديده است. حضرت آيت‏ اللّه‏ خمينى در ضمن سخنرانى خود روحانيون و مردم را دعوت به مبارزه عليه استعمار و رژيم ديكتاتورى كرده‏اند كه در اينجا نكاتى از آن نقل مى‏ گردد..»( ايران آزاد؛ ش 69، اسفند1348) 🔹ليبرال‏هاى به ظاهر مسلمان حتى به اندازه مارکسیست های بی دین هم كار نكردند! زيرا اينگونه برخورد با بحث حكومت اسلامى به‏ خوبى نمايانگر موضع آنان عليه بود و ليبرال‏ها كه در آن روز سخت تلاش داشتند به امام بباورانند كه در خط اسلام و فقاهت هستند، نمى‏ خواستند كه مشت آنان، در پيش امام باز شود و موضع مخالف آنان با و حكومت اسلامى برملا گردد. از اين رو چاره را در اين ديدند كه خودشان را به بى‏ خبرى بزنند! انگار كه اصولاً از مطرح شدن طرح حكومت اسلامى از طرف امام، خبردار نشده‏ اند! اگر براى درج اعلاميه و سخنرانى امام عليه رژيم شاه، در نشريات خودشان، سر و دست مى‏ شكستند و با يكديگر به رقابت برمى‏ خاستند، به بحث حكومت اسلامى كه مى‏ رسيدند، يكباره يادشان مى‏ رفت كه در دنيا شخصيتى به نام «خمينى» وجود دارد و حدود دوازده روز سخنرانى‏ هايى داشته و رهنمودهايى كرده است. 🔸اينجا بود كه بنى‏ صدر، قطب زاده و يزدى در كنار كمونيست‏ها و مادى‏ گراها قرار گرفتند و«اتحاد نامقدسى» عليه حكومت اسلامى امام تشكيل دادند و توطئه سكوت عوامل شرق و غرب در برابر اين طرح به صورت زشت و ناموزونى جلوه پيدا كرد و روشن ساخت كه «فرزندان مصدق،لنين و مائو»! از حكومت اسلامى و ، تا چه پايه‏اى وحشت دارند و گريزانند؛ و امروز وقتى كه «خبرنامۀ» بنى‏ صدر ـ قطب‏ زاده و «پيام مجاهد» يزدى ـ قطب‏ زاده را ورق مى‏ زنيم وجرياناتى را كه در آن روز و روزگار در اين نشريه‏ ها منعكس شده است، مى‏ خوانيم، درمى‏ يابيم كه آنچه هرگز در اين نشريه‏ ها حتى به صورت يك خبر منعكس نشده است، طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف است! 🔹ليكن بايد توجه داشت كه امام در طرح حكومت اسلامى، دست كمك به سوى همۀ آنان كه در راه اسلام و براى اسلام گام برمى‏ دارند، دراز كرد و از آنان خواست كه در راه تشكيل حكومت اسلامى «عاشوراى ديگر بسازند» و اين طرح را دنبال كنند و نگذارند كه موضوع حكومت اسلامى به دست فراموشى سپرده شود. 🔸«جبهه ملى» و فرزند خلف آن،«نهضت آزادى» و ديگر ملى‏ گراها، نه تنها پس از پيروزى انقلاب اسلامى، روياروى ايستادند و با آن به مبارزه برخاستند، كه از روز طرح آن از طرف امام در نجف اشرف، با توطئه سكوت، نشان دادند كه راه و خط آنان از خط جداست و با حكومتى كه با نظارت فقها و مراجع اسلام تشكيل شود و كوتاه‏ سخن با حكومت خدا بر مردم، مخالفت آشتى‏ ناپذير دارند.(نهضت امام خمینی، ج۲، صص ۷۳۴_۷۳۶) ادامه دارد... 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ انقلابی نماها و ترس از عنوان طرح حکومت اسلامی 🔅 خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۴ ◀️بخش اول خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054 ◀️بخش دوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1056 ◀️بخش سوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1060 🔹«اتحاديۀ انجمن‏هاى اسلامى دانشجويان» در اروپا كه متأسفانه آلت دست « » و « » قرار داشتند نيز در برابر طرح امام موضع منفى گرفتند و زيركانه كوشيدند كه از كنار آن بى‏تفاوت بگذرند! و در نشريات خود نه تنها كوچكترين اشاره‏اى به مطرح شدن اين طرح از طرف امام نكردند. 🔸بلكه تلاش كردند كه نام «حكومت اسلامى» را نيز به قلم و زبان نياورند از اين رو، پس از گذشت نزديك به يك سال از طرح آن، فرازى از گفتار امام در طرح حكومت اسلامى را كه جنبۀ حاشيه‏اى داشته و هيچ ارتباطى به حكومت اسلامى ندارد در نشريه آوردند و مأخذ آن را «از درس‏هاى آقاى خمينى» ذكر كردند. 🔹آن فرازى كه از بحث حكومت اسلامى امام در مكتب مبارز آوردند اين است: اسلام را به مردم معرفى كنيد تا بچه‏ هاى ما گمان نكنند كه اين آخوندها در گوشۀ نجف يا قم دارند احكام حيض و نفاس مى‏خوانند، به سياست چه كار دارند! ديانت از سياست بايد جدا باشد! بى‏ دين‏ها اين را مى‏ گويند، آنها (استعمارگران) گفتند كه بايد ديانت از سياست جدا باشد! از درس‏هاى آقاى خمينى( مكتب مبارز؛ ج 10، ص 39.) 🔸 در بهار سال 1350 آقايان ، مسئول «اتحاديه انجمن‏هاى اسلامى دانشجويان» در اروپا (گروه پارسى‏زبان) و به نجف آمدند. طى ديدار با آنان، اين پرسش را مطرح كردم كه چرا در برابر فراخوانى امام به غور و بررسى دربارۀ حكومت اسلامى، هيچ‏گونه واكنشى از جانب شما بروز نكرد و در نشريه، ماهنامه و گاهنامۀ خود، كوچكترين اشاره‏اى به مطرح شدن اين بحث از طرف امام، نكرديد و دست‏كم دعوت امام را در اين زمينه به عموم «ابلاغ» نكرديد؟! 🔹آقاى پاسخ داد كه اتحاديه نشست‏ها و سمينارهايى جهت بررسى و تحقيق دربارۀ حكومت اسلامى تشكيل داده است و بچه‏ ها به‏ طور مرتب و پيگير روى اين موضوع دارند كار مى كنند و بزودى نتيجۀ تحقيقات آنان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت(که البته هیچگاه قرار نگرفت) و ما نمى‏خواهيم پيش از آنكه طرح حكومت اسلامى را كاملاً ارزيابى و حلاجى كنيم، در مورد آن مطلبى بنويسيم! 🔸آقاى نيز ضمن چيدن مقدماتى به‏ طور تلويحى اظهار داشت كه بعضى نظريات امام در بحث حكومت اسلامى از نظر جهان امروز درخور پذيرش نيست و نمى‏ توان آن را عرضه داشت! و بايد روى آن بيشتر تأمل و بررسى كرد! 🔹در پاسخ آنان يادآورى كردم كه ما نمى‏ گوييم و نمى‏ خواهيم كه نظريات امام در طرح حكومت اسلامى را چشم و گوش‏بسته و بدون تحقيق و بررسى بپذيريد، امام نيز مدعى نيستند آنچه را كه دربارۀ حكومت اسلامى مطرح كرده‏ اند، تمام است و هيچ‏گونه نيازى به بحث، تأمل و بررسى ندارد ليكن بايد ديد كه چه سرّ مگويى اقتضا كرده است كه حتى خبر طرح حكومت اسلامى از طرف امام در نشريه‏ هاى خبرى شما منعكس نشود؟ اگر شما با حكومت اسلامى از اساس مخالف نيستيد، هر چند بعضى يا بسيارى از نظريات امام را در زمينه آن قبول نداشته باشيد، بايد به دعوت امام جهت مطرح كردن طرح حكومت اسلامى و بررسى و تحقيق درباره آن پاسخ مثبت مى‏ داديد و به‏ طور رسمى از كليه دانشجويان، دانش‏ پژوهان و دانشمندان اسلامى دعوت به عمل مى‏ آورديد. 🔸اينجا بود كه دريافتم چرا برادر بزرگوار و ژرف‏ انديش نسبت به اين عناصر تا آن پايه بدبين بود كه خطر آنان را از كمونيست‏ها بيشتر مى‏ دانست و به برادران روحانى در نجف توصيه مى‏ كرد كه از آنان دورى كنند و اجازه ندهند افرادى كه خود را در فرنگ زير پوشش اسلام پنهان كرده‏اند آنان را آلت دست خود قرار بدهند و استفاده‏ ها بكنند! نهضت امام خمینی، ج۲،صص 738-736 ◀️ادامه دارد... 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆«انقلاب نامه» اثری جامع در بازکاوی زمینه ها، رخدادها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران 🔹پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلام؛ و وقایع گام نخست انقلاب، اکنون به تاریخ تبدیل شده اند و این نهضت امام خمینی است که هنوز جریان دارد و به پیش می‌رود. 🔸چهار دهه پیشین، توأمان با چالش و پیش‌رفت همراه بود. و روایت منصفانه و مستند این رویدادها، نیازمند نگاهی جامع به انقلاب بزرگ مردم ایران است. 🔹اکنون پس از گذشت آن همه چالش و کوشش و به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر ، نامه انقلاب را بار دیگر ورق می‌زنیم و روشنای امید را لابلای صفحاتش می‌بینیم تا راه آینده را بهتر از گذشته بپیماییم. 📚 #انقلاب_نامه، مجموعه‌‌ای از چهارده مقاله با محوریت زمینه‌ها، رخدادها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران است. عناوین مقالات و آشنایی با کتاب: 🔹🔸https://b2n.ir/695661 🏢راه‌های تهیه کتاب: 🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 http://bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ دعوت امام از مجامع دانشجویی جهت بررسی زوایای طرح مسئله حکومت اسلامی 🔅 خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۵ 🔸 امام در تاريخ 27 تيرماه 1349 رهنمودنامه‏ اى به عنوان پاسخ به پيام #اتحاديۀ_انجمن‏هاى_اسلامى_دانشجويان در اروپا (گروه فارسى‏ زبان) براى آن اتحاديه فرستاد. در اين نامه، امام با توجه به بى‏ تفاوتى گردانندگان و سردمداران اتحاديه نسبت به طرح حكومت اسلامى يادآورى كرده است: 🔹.. باید کوشش کرد و پرده از تبلیغات مسموم چند صد ساله اجانب برداشت. شما نسل جوان موظف هستید #غربزده‌ها را از خواب بیدار کنید و فجایع #حکومت‌های_ضد_انسانی آنها و عمال آنها را برملا نمایید. 🔸و طرز حكومت اسلام را كه مع‏ الأسف بسيار عمر كوتاهى داشت و در همان چند صباح راه و روش اسلام را در ولايت والى روشن كرد، به جوامع عموماً و به فرزندان اسلام خصوصاً گوشزد كنيد.(نهضت امام خمینی، ج۲، ص۷۳۹) ادامه دارد... 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آقای شریعتمداری با ساواک کاملا همراه بود در جهت ضربه زدن به مبارزین و انقلابی‌ها ⁉️آقای شریعتمداری برای ضربه زدن به انقلابی‌ها چه پیشنهادی به ساواک داد؟ ◀️آقای شریعتمداری شخصیتی بود که در لباس انقلابی‌گری و حزب‌اللهی بودن به جریان مبارزه اسلامی علیه رژیم پهلوی آسیب می‌زد. بازخوانی سیره شخصیتی وی ما را به شناخت هرچه بهتر نقشه‌های پیچیده کمک می‌کند. ◾️دو نمونه از آسیب‌های منافقانه شریعتمداری به مبارزین از زبان ؛ حجت‌الاسلام و المسلمین 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷حفظ #شور_انقلابی وظیفه مسئولین عالی حوزه علمیه «دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به #مبانی_اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها #حوزه‌های_علمیه است. صیانت از #شور_انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند ( #منشور_روحانیت ) یک ضرورت است.»(مقام معظم رهبری 1398/11/14-دیدار با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ شاه در با طرح حكومت اسلامى 🔅خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۶ ◀️بخش اول : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054 ◀️بخش دوم : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1056 ◀️بخش سوم : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1060 ◀️بخش چهارم : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1061 ◀️بخش پنجم : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1063 🔸به دنبال طرح حكومت اسلامى از طرف امام، شاه و ساواك نيز درصدد برآمدند كه اين ‏_ساز را پيش از آنكه توده‏ هاى محروم و زير ستم را به خود آورد و بيدار سازد، خاموش كنند. 🔹لذا درصدد برآمد كه اين نقشه را به منظور ضربه زدن به امام به مرحله اجرا درآورد. رئيس ساواك شاه ضمن مطالعه بخش‏هايى از درس حكومت اسلامى امام كوشيد كه نقطه ضعفى در آن بيابد و به عنوان سوژه‏ اى عليه امام به كاربرد! و براى اين منظور بر بعضى از گفتار امام دربارۀ حكومت اسلامى، حاشيه طعن‏ آميزى زد! و در پايان صريحاً نوشت: « به تمام رؤساى كشورهاى عربى توهين كرده است، مقالات متواترى مى‏ توانيد در ردگفته‏ هاى خمينى تهيه كنيد و او را از لحاظ درك مطلب و فهم لجن‏ مال كنيد.!!» 🔸از اين رو، از مركز به كليه ساواك‏ هاى ايران تلگرافى بخشنامه شد: «اخيراً خمينى در نجف سخنرانى نموده و گفتار وى به صورت جزوه و نوار به ايران آورده شده. از توزيع آن جلوگيرى و عاملين شناسايى و نتيجه را اعلام نمايند. ضمناً برخى از حجاج حامل جزوۀ مزبور مى‏ باشند. مقدم ـ 7/12/48 » ساواك در گزارش ديگرى براى پيشگيرى از ورود جزوه‏ هاى حكومت اسلامى به ايران توسط زائران خانه خدا، دستور بازرسى از وسايل حجاجى را كه به كشور وارد مى‏ شوند، صادر كرده است: «... اخيراً خمينى در نجف سخنرانى‏ هايى مبنى بر لزوم ايجاد يك نموده كه علاوه بر فارسى به زبان‏هاى عربى، تركى وارد و ترجمه و بين حجاجى كه جهت انجام فرايض حج رفته بودند توزيع شده است. بديهى است غالب حجاج ايرانى طرفدار خمينى داراى چنين جزواتى مى‏ باشند و به احتمال قريب به يقين پس از بازگشت به ايران آن را تكثير و توزيع خواهند نمود. بنابراين لازم است كه از وسايل حجاجى كه به كشور وارد مى‏شوند، بازرسى به عمل آيد». 🔹با وجود فشارها و ، جزوه‏ هاى حكومت اسلامى و نوارهاى سخنرانى امام دربارۀ آن به وسيله زائران خانه خدا و از راه‏ هاى ديگر به ايران مى‏ رسيد و در حد گسترده‏اى توزيع مى‏ شد و انديشه‏ ها را به خود جلب مى‏كرد. ساواك شاه تمام نيروى خود را به كار گرفته بود تا از پخش و توزيع نوارها و جزوه‏ هاى طرح حكومت اسلامى پيشگيرى كند.ليكن يكباره دريافت كه آن نوارها و جزوه‏ ها به حد زيادى به ايران رسيده و دست به دست پخش شده است. 🔸جاسوس‏ هاى ساواك نیز در نيمه‏ شب، از پنجره، دريچه و روزنه، به اتاق‏ هاى افرادى كه عليه آنان گزارش داشتند سر مى‏ كشيدند و اگر آنان را در حال مطالعه مى‏ ديدند، فوراً خود را به بالاى سرشان مى‏ رساندند تا اگر كتابى سياسى بويژه جزوه‏ هاى حكومت اسلامى را در دست داشتند، آنان را از رختخواب بيرون بكشند و به شكنجه‏ گاه‏ هاى ساواك گسيل دارند؛ البته اين شيوۀ پليسى مانع اين نبود كه جزوه‏هاى حكومت اسلامى و نوارهاى آن در سطح گسترده‏اى در ايران پخش و نشر شود و در دسترس عموم قرار گيرد. 🔹گويندگان اسلامى و سخنگويان روحانى نيز با وجود ارعاب، اختناق و فشارهاى همه‏ جانبه در سنگر منابر و مساجد، گفتار امام پيرامون حكومت اسلامى را براى مردم بيان مى‏ كردند و دربارۀ آن به بررسى و تحليل مى‏ پرداختند و جنب و جوش تازه‏اى در ميان اجتماع پديد مى‏ آوردند. ( نهضت امام خمینی، ج۲،صص۷۴۰-۷۴۳) ادامه دارد... 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽یکی از ویژگی‌های فاشیست بودن‌شان است ◀️دفاع حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از در برابر هجمه‌های فاشیستی تسلیم‌طلبان ⁉️چرا خانم ابوطالبی اینجور باید تحت فشار قرار گیرد اما رئیس‌جمهور به مردم توهین می‌کند و هیچ‌کس نمی‌گوید از مردم عذرخواهی کن؛ آیا آنجا جای عذرخواهی نیست؟ ⁉️آیا احکام اسلامی و عقلی فقط برای مستضعفین است؟ امر به معروف و نهی از منکر برای کسانی که در رأس قدرت‌اند نیست؟ ◀️یکی از ویژگی‌های فاشیست بودن‌شان است. با جار و جنجال و هوچی‌بازی و تبلیغات سوء سعی می‌کنند دیگران را کنند. 🔴ما تسلیم‌طلبان را می‌شناسیم می‌دانیم که این‌ها فاشیستی‌ترین رفتار را دارند. اگر بر کشوری مسلط شوند کشور را به تبدیل می‌کنند. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مرگ بر دروغ‌گویان 🔻بازنشر به مناسبت سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری در خصوص دروغ‌ها علیه شورای نگهبان و انتخابات🔻 🔹یکی از آخرین دروغ‌های جناب آقای رئیس‌جمهور در خصوص انتخابات بود. او در سخنانی انتخابات را تشریفاتی و انتصابی عنوان کرده بود. 🔸این سخنان رئیس‌جمهور پاسخ صریح مقام معظم رهبری را در پی داشت. ایشان در سخنرانی 16بهمن خود فرمودند: 🔹«وقتی شما به دروغ می گویید این انتخابات مهندسی شده و یا اینکه انتخابات نیست #انتصابات است، مردم دل‌سرد می شوند. چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست ‎انتخابات خراب است. » 🔸پیش از این حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی اعتراضی صریح نسبت به دروغ‌گویی برخی مسئولین اجرایی داشت که به مناسبت سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری بازنشر می‌گردد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹چه فرقی است بین این #شیخ_کذاب به عنوان رئیس جمهور با شاه؟ 🔻بازنشر به مناسبت سخنان روشنگرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔹آبان ماه امسال قم شاهد همایشی ویژه علامه شهید #سیدمصطفی_خمینی بود. در بخشی از آن تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به انتقاد از دروغ‌گویی و تحرکات ضددینی رئیس‌جمهور پرداخت که استقبال ویژه‌ای را در فضای عمومی در پی داشت اما این انتقاد به مذاق دولتی‌ها خوش نیامد و به طور مثال خبرگزاری وابسته به دولت؛ #ایرنا طی یادداشتی که حاکی از عصبانیت نگارنده آن بود به انتقام‌جویی از ایشان پرداخت. 🔸هرچند آن یادداشت ارزش علمی چندانی نداشت اما برای صیانت از حافظه تاریخی مخاطبان محترم پاسخ آن داده شد: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1055 ◀️امروز با روشنگری صریح مقام معظم رهبری در پی آخرین دروغ‌های آقای حسن روحانی علیه انتخابات و شورای نگهبان؛ آن سخنان را مرور می‌کنیم. 🔸🔸🔸 Www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴بذرهای اشرافیت و آسایش‌طلبی نمایندگان در دوران ریاست آقای رفسنجانی بر مجلس 🔹رخنه در نظام اسلامی یکی از عوامل افول تدریجی آن است. این ویژگی ناپسند رفتاری می‌تواند در ابتدا پوششی دینی داشته باشد و حتی در قالب یک عمل واجب عوامل سیاسی کشور را فریب دهد. ◀️« امام در سال 61 رهنمودی صریح خطاب به داشتند كه توجه به آن میتوانست از بروز بسیاری از ضعف عمل‌كردها در نمایندگان جلوگیری كند. آقای هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می‌نویسد: 🔸«سه‌شنبه 9 شهریور... ، فرماندهان سپاه، سفرا و كارداران و ائمه جمعه پاوه با امام ملاقات داشتند. من مقداری صحبت كردم و سپس امام صحبت كردند و از تصمیم جمع زیادی از نمایندگان و مسئولان در خصوص مسافرت به انتقاد كردند.» 🔹اما جناب آقای رفسنجانی نه تنها به این توصیه مشفقانه و حکیمانه امام قدس سره الشریف توجه نکرد بلکه به مخالفت علنی با آن پرداخت. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود چنین می‌نویسد: 🔸 «در جلسه علنی امروز راجع به تعطیل سه هفته‌ای مجلس و سفر نمایندگان به مكه صحبت كردم و با توجه به اظهارات امام در ملاقات با نمایندگان، علل این تعطیلی را توضیح دادم.» 🔹در پاورقی مربوط به این مطلب به نقل از مجموعه نطق‌های قبل از دستور آورده شده است، در بخشی از این نطق آمده است: 🔸«من با صراحت گفتم حج واجب باشد هیچكس حق ممانعت را ندارد؛ آقایانی كه واجب است مكه بروند، حتماً بروند و جلویشان گرفته نشود، خودشان هم نمیتوانند منصرف شوند چون وظیفه است و اگر با رفتن آقایان امكان ادامه كار مجلس نیست بعضی آقایانی كه در كشور هستند در محل‌های انتخاباتی‌شان و یا در جاهای دیگر كه امروز حضورشان نیاز است خدمت كنند و برنامه‌تان را بهم نزنید.» ◀️البته واضح نیست چگونه آقای هاشمی معتقدند «هیچكس حق ممانعت ندارد»؟ از آن‌جا که استطاعت شرط وجوب حج است؛ مدیریت مجلس می‌توانست برای جلوگیری از تعطیلی قوه مقنّنه، بر اساس یک قاعده ساده مدیریتی اجازۀ سفر به بخشی از نمایندگان ندهد، نه اینكه بعد از رهنمود امام قدس سره اینگونه واكنش نشان دهد. 🔹در هر صورت آقای رفسنجانی توصیه امام را زیر پا گذاشت و به اسم حج؛ دریچه‌ای برای آسایش‌طلبی و رفاه‌زدگی نمایندگان گشود به گونه‌ای که تنها دو سال بعد نتیجه این بی‌تدبیری را دید و چنین نوشت: 🔸«مجلس از امروز تا دهم مهرماه تعطیل است. بسیاری از نمایندگان به مكه میروند، كار خوبی نیست است و دارد.» 🔹آنچه آقای هاشمی به عنوان بدنامی و تبعیض یاد میكند حاصل بی‌توجهی به رهنمودهای امام است كه متأسفانه ایشان با كم‌توجهی به آن، هم راه را بر آسایش‌طلبی نمایندگان می‌گشاید و هم زمینه را برای عملكردهایی از نوع آن‌چه آقای آذری قمی از خود بروز میدهد: 🔸 «بعضی از نمایندگان در این دوره به ماشین پیكان قانع نیستند و ماشین یا میخواهند. وضع روحیه‌ها خیلی فرق كرده است؛ حدود صد نفر [در این مورد] نامه نوشته‌اند.» در شرایطی كه كشور به شدت از كمبود ارز رنج میبرد و نمایندگان مجلس می‌بایست الگوی جامعه در امر باشند درخواست برخورداری از لوكس‌ترین ماشین‌های خارجی را باید نتیجه بی‌توجهی به رهنمودی خیرخواهانه در مجلس اول دانست.(گزیده‌ای از روایت‌های ناروا ص205-203) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◀️مطالعه خاطرات شخصیت‌های برجسته یکی از راه‌های آشنایی با تاریخ نهضت‌ها، جریان‌ها و تحرکات دینی یا ملی است. یکی از شخصیت‌های برجسته که خاطرات وی در مجلدات مختلف منتشر شده است؛ جناب آقای هاشمی رفسنجانی است که البته این آثار از آفات خاطره‌نگاری به هیچ عنوان مصون نبوده و نگاه انتقادی به خاطرات ایشان بسیار ضروری می‌نماید. 🔸«روایت‌های ناروا؛ ده مقاله در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» جدیدترین اثر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که با تیراژ 1000 نسخه برای تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان در بازار نشر عرضه شد. 🏢راه‌های تهیه کتاب: 🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 تلفن: 22579192_021 معرفی کتاب را در این یادداشت بخوانید: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1012 🔹🔹🔹 http://bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📚شماره ۶۰ و ۶۱ فصلنامه ۱۵ خرداد از سوی بنیاد تاریخ­ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد. ◀️در این مجلد می خوانیم: 🔹ردپای تزلزل و نفوذ؛ سرایت ویروس خطرناک کلپتوکراسی در #دیوانسالاری ایران!! 🔸الف لام، خدمت یا خیانت- بخش چهارم 🔹فرجام سیاه‌لشکر اسرائیلی 🔸شاخص شناسی #جریان_اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی 🔹گیلان در آغازین تکاپوهای #مشروطه‌خواهی 🔸نقدی بر حاشیه نگاری تاریخی #حسین_دهباشی بر خاطرات حسین نصر 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️علت گلایه‌های امام از تهمت‌ها و فشارهای معممین مخالف نهضت چه بود؟ ⁉️آیا اکثریت حوزه مخالف امام بودند؟ ✳️اکثریت حوزه علمیه همراه با امام بودند اما مخالفین اهل جوسازی بودند ✳️روایت تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی از برخورد منفی مردم علیه روحانی مطرحی که نهضت امام را زیر سؤال برده بود. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢برخورد شدید علمای نجف با نماینده مجلس 🔻بازنشر به مناسبت تلاش‌های بیهوده برای تطهیر چهره وابسته 🔻 اسمش را خیلی‌ها شنیده‌اند. طلبه سابق و اَبَرغرب‌زده و فراماسون زمان مشروطه. کسی که به نمایندگی مجلس نیز رسید اما به واسطه دخالتی که در قتل مرحوم آیت‌الله بهبهانی داشت مورد تفسیق علمای نجف از جمله آخوند خراسانی قرار گرفت و شرعا و قانونا مشروعیت سیاسی او سلب شد: 📜«از قصر (شیرین) به طهران مقام منیع نیابت سلطنت عظمی، حضرات حجج اسلام دامت برکاتهم، مجلس محترم ملی، کابنیه وزارت، سرداران اعظم: 🔴چون ضدّیت مسلک‌ که جدّاً تعقیب نموده است با اسلامیّت مملکت و قوانین شریعت مقدّسه، بر خود داعیان ثابت و از مکنونات فاسده‌اش علناً پرده برداشته است. لذا از عضویّت مجلس مقدّس ملی و قابلیت امانت نوعیه لازمه آن مقام منیع بالکلیه خارج و قانوناً و شرعاً منعزل است. 🔸منعش از دخول در و مداخله در امور مملکت و ملّت بر عموم آقایان علماء اعلام و اولیاء امور و امناء دارالشورای کبری و قاطبه امرا و سرداران عظام و آحاد عساکر معظّمه ملّیه و طبقات ملت ایران ایّدهم الله بنصره العزیز واجب و تبعیدش از مملکت ایران فوراً لازم و اندک مسامحه و تهاون حرام و دشمنی با صاحب شریعت(ع). 🔴به جای او امین دین پرست وطن پرور ملّت‌خواه صحیح المسلک انتخاب فرموده او را مفسد و فاسد مملکت شناسند وبه ملّت غیور آذربایجان و سایر انجمنهای ایالتی و ولایتی هم این حکم الهی عزاسمه را اخطار فرمایند و هر کس از او همراهی کند در همین حکم است، و لاحول و لاقوّه الّا بالله العلی العظیم، و بجمیع ما رقم، قد صدرالحکم من الاحقر الجانی محمدکاظم الخراسانی. بذلک» ❇️مقام معظم رهبری در یکم فروردین سخن از تقی‌زاده‌های امروزین کردند. کسانی که دائما به دنبال روتوش چهره کریه غرب‌اند؛ به طور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی‌اند و با وجود مخالفت اندیشمندان برجسته؛ هم‌چنان مدافع اسنادی مثل سند 2030 هستند. البته ایشان در آن سخنرانی فرمودند که مردم انقلابی و جوانان مؤمن نخواهند گذاشت حرف به کرسی بنشیند و از آن‌جا که روحانیت؛پرچم‌دار مردم انقلابی و است نقش حوزه علمیه قم در روشنگری و طرد تقی‌زاده‌های امروز بیش از پیش حساس خواهد بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر به مناسبت آخرین دروغ آقای رئیس‌جمهور روحانی: 16بهمن1398: بعد انقلاب تندروها و افراطی‌ها شعار انحلال دادند. من و مقام رهبری ارتش را سامان دادیم! این در حالی است که فیلم تلاش‌های آقای #حسن_روحانی در مجلس برای انحلال؛ و به تعبیر مرحوم شهید چمران «دور ریختن بهترین نیروهای ارتش» موجود است. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️در زمان نهضت امام خمینی؛ وضع حوزه علمیه نجف چگونه بود؟ 🔹حوزه علمیه نجف بعد از مشروطه دیگر در هیچ جریان و حادثه‌ای حضور نداشت. 🔸به نظر من دشمن فهمیده بود که #نجف چقدر برای استکبار و استبداد خطرناک است به همین خاطر #اندیشه_ضدمبارزه در نجف ریشه داشت. 🔹نجف معتقد بود عالمان مبارز وابسته به انگلیس‌اند و سالم نیستند. 🔸یک هفته یا ده روز بعد از حضور امام در نجف علیه امام شب‌نامه پخش شد و امام اعتنایی نکردند. حاج شیخ حسین راستی و غلام‌رضا رضوانی سراغ امام رفتند و گفتند یا خودتان تکذیب کنید یا اجازه بدهید ما دفاع کنیم. 🔹امام پاسخ دادند: دیگر مجالی برای دفاع از خود نمانده است اگر مجالی باشد باید از اسلام دفاع کنیم. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️نگاه انجمن حجتیه به نهضت امام چه بود؟ 🔹انجمن حجتیه بعد از حزب توده ریشه‌ای‌ترین و گسترده‌ترین تشکیلات بود. پیدا بود که آقای حلبی یک دکور بود. 🔸تشکیلات انجمن حجتیه عدم دخالت در سیاست بود و هیچ‌گاه از امام حمایت نکردند و تا جایی که توانستند در کوبیدن نهضت امام نقش داشتند. 🔹خود آقای حلبی می‌گوید من تا جایی که توانستم افراد و اعضای نهضت را از نزدیک شدن به افکار تخریبی [امام] خمینی بازداشتم. 🔸انجمنی‌ها انقلابیون را افراطی و هوچی‌گر می‌خواندند و اعتقاد داشتند هیچ قدرت استکباری را نمی‌توانیم بشکنیم. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴جناب آقای روحانی؛ انقلاب زنده است 🔻نقد سخنان رئیس‌جمهور در مرقد امام/1 🔹رئیس‌جمهور محترم مطابق رسم هر سال ابتدای دهه فجر به قدس سره الشریف رفت. امید داشتیم ایشان به احترام ایام الله دهه فجر و بالاتر از آن؛ حرمت مکان مقدسی که در آن حضور داشت سخنان خود را سنجیده‌تر از قبل مطرح کند اما بازخوانی وی در 13بهمن1398 نشان می‌دهد که او علی رغم حضور چهل ساله در مناصب مهم مملکتی درک چندان عمیقی از مکتب امام خمینی ندارد. 🔸او در ابتدای صحبت خود استقرار نظام را به معنای آرام گرفتن نهضت؛ و تشکیل جمهوری اسلامی را پایان معرفی کرد. او در مرقد امام قدس سره الشریف گفت: 🔹«نهضتی که به همراهش تغییر هست، وقتی آرام می نشیند که به نظام منتهی شود. حرکت و انقلابی که استقرار یک نظام نباشد به آشوب بیشتر شباهت دارد. » 🔸او؛ رسیدن به جمهوری اسلامی را توقف حرکت و نهضت و می‌داند و این نقطه مقابل تفکر امام خمینی است که انقلاب را یک حرکت زنده و رو به جلو می‌دانند و به اعتقاد دارند. ایشان پس از فروپاشی رژیم منحوس سابق و تشکیل فرمودند: 🔹« ملت ما الآن در حال حركت است، باز به منزل نرسيده است. انقلاب‏ ما در حال است لكن به مقصد نرسيده است. ملت ما با مشكلاتى روبه هست كه بايد با قدرت و با هم پيوستگى و با حفظ ايمان و تصميم [و] اراده، اين مشكلات را بر كنار بزند.»(صحیفه ج12 ص57 / 16دی1358) و هم‌چنین پس از ترورهای ابتدای انقلاب فرمودند: «امريكا و ديگر ابرقدرتها بدانند ملت ما زنده‏ است. اجتماعات عظيم اين دو- سه روز شاهد زنده‏ بودن انقلاب‏ است. »(صحیفه امام ج7 ص495، 5خرداد1358) 🔸مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نیز همین مسلک امام خمینی را دنبال نموده طی سخنانی مراحل را تشریح نموده‌اند: 🔹« انقلاب مراحلی دارد؛ آنچه در اوّل انقلاب در سال ۵۷ اتّفاق افتاد، مرحله‌ی اوّل انقلاب بود یعنی انفجار در مقابلِ نظامِ غلطِ باطلِ طاغوت و ایجاد یک بر مبنای آرمانها و ارزشهای نو و با لغت نو، با تعابیر نو، با مفاهیم نو؛ این مرحله‌ی اوّل انقلاب بود. 🔸بعد در مرحله‌ی دوّم، این نظام بایستی ارزش‌ها را محقّق کند؛ این ارزش‌ها و آرمان‌هایی که حالا اشاره میکنم و بعضی را میگویم، باید در جامعه تحقّق ببخشد. به این ارزشها اگر بخواهد تحقّق ببخشد، یک دستگاه مدیریّتی لازم دارد که آن میشود . بنابراین مرحله‌ی بعد از نظام انقلابی، ایجاد دولت انقلابی است، دولتی که ارکان آن، انقلاب را از بن دندان باور کرده باشند و دنبال انقلاب باشند. 🔹بعد که این دولت انقلابی تشکیل شد، آن‌وقت بایستی به‌وسیله‌ی اجرائیّات درست -قانون درست، اجرای درست- این آرمان‌ها و ارزش‌هایی که مطرح شده، این آرزوهای بزرگ انقلابی، یکی‌یکی در جامعه تحقّق پیدا کنند؛ آن‌وقت نتیجه میشود جامعه انقلابی؛ یک به وجود می‌آید که این مرحله‌ی چهارم است. 🔸حرکت انقلابی، نظام انقلابی، دولت انقلابی، جامعه‌ی انقلابی؛ این چهارم [است]. 🔹بعد که جامعه‌ی انقلابی درست شد، آن‌وقت زمینه برای ایجاد و اسلامی به وجود می‌آید. حالا من تعبیر به «انقلابی» کردم؛ به جای کلمه‌ی «انقلابی» میتوانید کلمه‌ی «اسلامی» بگذارید؛ یعنی دولت اسلامی، جامعه‌ی اسلامی، تمدّن اسلامی؛ این مراحلی است که وجود دارد. 🔸بنابراین انقلاب تمام نمی‌شود، انقلاب استمرار دارد، انقلاب ادامه دارد، . یک صیرورتی وجود دارد؛ صیرورت یعنی شدن، شدنِ دائم، تحوّل دائمی؛ در مسیر انقلاب یک صیرورت دائمی‌ای وجود دارد که این صیرورت دائمی، بتدریج آن آرزوهای بزرگ را، آن ارزشهای والا را، آن آرمانها را در جامعه تحقّق میبخشد.»(مقام معظم رهبری مدظله‌العالی1397/3/7) ◀️ادامه دارد... 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: اشرافی‌ها و دین‌فروشان می‌خواهند راه شهدا را منحرف کنند 🔻بازخوانی سخنرانی تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در مراسم 22 بهمن1397🔻 🔹22بهمن سال‌گرد پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی است و فرصتی است برای تازه کردن رابطه دیرینه و عمیق مردم با انقلاب‌شان و راهپیمایی امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته با حضور پررنگ مردم همراه خواهد شد. 🔸رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی سال گذشته در مصلی بابل به مناسبت 22بهمن به ایراد سخن پرداختند. گوشه از سخنان ایشان را مرور می‌کنیم: 🔹به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در پایان مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در مصلی بابل با بیان اینکه شما مردم با این راهپیمایی حماسی امروز وحدت اسلامی را بار دیگر به جهانیان نشان دادید، اظهار کرد: این حرکت حماسی شما مردم با سال‌های دیگر تفاوت دارد. 🔸وی با اشاره به اینکه پیام شما به آمریکا این است که ملت ایران علی رغم فشارها و ، عقب نمی‌کشد. 🔹رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پیام این راهپیمایی به رهبر معظم نیز این بود که این مردم سر تسلیم فرود نمی‌آورند و تا آخرین نفس پای انقلاب می‌مانند. 🔸روحانی در ادامه با بیان اینکه اشرافی‌ها و دین‌فروشان می‌خواهند راه شهدا را منحرف کنند، افزود: در پاسخ به آنها با صدای بلند می‌گوئیم «می‌جنگیم، می‌میریم، سازش نمی‌پذیریم» 🔹 امروز شما مردم ثابت کردید که نهضت ما از آغاز الهی بود، اگر مردم به دنبال مادیات بودند، هرگز نمی‌توانستند یک نظام تا دندان مسلح را شکست بدهند. 🔸وی با اشاره به اینکه تا روزی که ملت در صحنه است، آمریکا و استکبار جهانی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، گفت: ما باید در همه عرصه‌ها به همین شکل حضور داشته باشیم، از ، و فاصله بگیریم و از مسائل و دوری کنیم. 🔹روحانی با اشاره به اینکه آن چیزی که توانست کشور را از خطرها نجات دهد، پیروی از ولایت بود، یادآور شد: مساله ، از مسائل بسیار مهم است؛ آنچه می‌تواند این کشور را از خطرها دور کند، پیروی از ولایت است. 🔸وی با بیان اینکه امروز اگر ما توانستیم در طول این چهل سال انقلاب خود را حفظ کنیم، به برکت حضور است، افزود: مبادا توطئه‌ها و نیرنگ‌ها موجب انحراف مردم و مسئولان شود پشتیبانی از رهبری بزرگترین رسالتی است که این ملت باید در اهداف خود دنبال کند. 🔹وی با بیان اینکه آمریکا بیش از ۷۰ سال است از ظلم و تجاوز و غارت‌گری دریغ نکرده است، افزود: آنان بدانند که ملت ایران از اهداف خود کوتاه نخواهند آمد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انقلاب واژگان.pdf
316.8K
📜بازخوانی #انقلاب_واژگان؛ به بهانه هجمه‌ها علیه هنرمندان دل‌سوز و انقلابی 🔹انقلاب اسلامی ملت ایران هنر را از پست‌ترین مرحله ابتذال نجات داد و به #هنرمند_ایرانی شخصیتی متفکر و متعهد بخشید. هنرمندی که می‌تواند مستقل از ستاره‌ساز‌های هالیوود بیندیشد و برای کشورش دل بسوزاند. 🔸صد حیف که برخی #هنرکاسب‌ها که عنوانی مؤدبانه‌تر از #سلبریتی در مورد آنان نمی‌توان به کار برد هنوز هم در فضای هنرِ عاری از اخلاق و تعهد پیش از انقلاب سیر می‌کنند و نهایت آرزویشان پیوستن به #قتل‌گاه_هنر_اصیل در غرب است. 🔹به حق می‌توان برخی از این #هنر_به_مزدها را مردگانی دانست که وقتی می‌بینند یک هنرمند درد جامعه را تشخیص داده و به دور از #سیاه‌نمایی‌های_شبه‌روشنفکری درمان را دل‌سوزانه معرفی می‌کند به او هجمه می‌برند و با #چماق_هیاهو تلاش می‌کنند او را از موضع انسانی و اخلاقی خود دور کنند. 🔸اینان هنوز در #عصر_تحجر_پهلوی زندگی می‌کنند و هنوز نفهمیده‌اند که در ادبیات و هنر این سرزمین #انقلاب_واژگان رخ داده و وابستگی و خودکم‌بینی‌شان چیزی جز رسوایی برای‌شان به بار نخواهد آورد. 🔹انقلاب واژگانِ پس از انقلاب را می‌توان در عرصه‌های مختلف از جمله ادبیات داستانی، سینما، نقاشی و... دنبال کرد. مروری بر پیشینه تاریخی #شعر_انقلاب_اسلامی می‌تواند دریچه‌ای باشد برای پژوهش در عرصه‌های ادبی و هنری دیگر به ویژه سینما که امروز عرصه نبرد سخت میان دو طیف مستقلِ متعهد و وابسته مبتذل گشته است. #شهاب_حسینی #جشنواره_فجر @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.