📸عکسنوشت: تواضع مرحوم طالقانی در برابر امام
⚫️به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی
▫️مقام معظم رهبری: «ایشان[آیتالله طالقانی] واقعاً مؤمن بود. آنوقت همین ایشان، در مقابل امام #تواضع میکردند. من تواضع ایشان را در مقابل امام دیدم، هم در غیاب امام، هم در حضور امام. در غیاب امام ایشان به بنده گفتند که آقای خمینی گاهی یک حرفهایی میزند که به نظر آدم نشدنی میآید، بعد میبینیم واقعاً شد، ایشان به یکجایی متّصل است!
▪️یعنی برداشت آقای #طالقانی این بود -به این مضمون، حالا عین عبارت ایشان یادم نیست- میگفت از یکجایی به ایشان خبر میرسد، به یکجایی ایشان متّصل است. در حضور امام هم من دیده بودم، ایشان کمال تواضع را در مقابل امام میکردند؛ این آدمی که آن جاه و جلال آن دستگاهها برایش صفر بود و هیچ نبود، در مقابل امام تواضع میکرد.» (۱۳۹۵/۰۵/۲۵ -بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیتالله سیدمحمود طالقانی)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاعنگاشت:ویژگیهای مرحوم طالقانی از نگاه مقام معظم رهبری
⚫️به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی
مقام معظم رهبری: «خدای متعال یک قالب خوبی در آقای طالقانی متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت.»(1395/5/25)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تبریز یک تنه ایستاد!
⚫️سالروز شهادت شیخ محمد خیابانی
«در قضیهی مرحوم شیخ محمد خیابانی - که تبریز یک تنه ایستاد - مسأله، مسألهی قرارداد وثوقالدوله بود. در تهران، عمال حکومت ضعیف با یک قرارداد، امور مالی و امور نظامی کشور را دودستی تقدیم کردند به انگلیسیها. تبریزیها ایستادند. مرحوم خیابانی و دیگران در مقابل این قضیه بود که ایستادند و آن حوادث عجیب تبریز پیشآمد کرد. تبریز همیشه اینطور بود.»
مقام معظم رهبری-دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۳۸۵/۱۱/۲۸
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸نشست نقد و بررسی کتاب « #پیرامونی » جدیدترین اثر منتشر شده #علیرضا_سلطانشاهی که روایتی است از تلاش رژیم غاصب صهیونیستی برای خروج از انزوا، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
گزارش تفصیلی نشست
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴نگاهی به مواضع متناقض شیخ یوسف صانعی
« تخلف از فرمان #آیتالله_خامنهای گناه و معصیتی است بزرگ و رد بر او، رد بر امام صادق(ع) و رد بر امام صادق(ع) رد بر رسولالله(ص) و رد بر رسولالله(ص)، رد بر الله و موجب خروج از ولایت الله و ورود به ولایت شیطان است »
شاید کمتر کسی گمان میکرد گوینده این جملات روزی به حامی شناخته شده فتنهگران داخلی تبدیل شود و با مواضع و سخنان خود آب به آسیاب دشمنان اسلام و ملت ایران بریزد.
شیخ یوسف صانعی روزگاری شعارهای انقلابی صریحی داشت و در برخی نهادهای نظام نیز فعالیت داشت اما چرخشهای 180درجهای وی شگفتانگیز بود.
بازخوانی مواضع متناقض مرحوم #شیخ_یوسف_صانعی در ایام فوت ایشان برای همگان به ویژه مسئولین سیاسی حاضر عبرتانگیز خواهد بود.
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇
نگاهی گذرا به تناقضات فکری-سیاسی مرحوم شیخ یوسف صانعی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#خفت_رضاخانی
🔻خاطره #شمس_پهلوی از دربه دری #پهلوی_اول/به مناسبت ۲۵شهریور سالروز تبعید رضاخان از ایران
🔹چون به تدریج به مناطق آبهای گرم استوایی نزدیک میشدیم از گرما در #رنج بودیم و خیلی اشتیاق داشتیم که زودتر به بمبئی برسیم.
🔸دقایق #اضطرابآمیز با کُندی می گذشت. قایقی به کشتی ما نزدیک شد. سربازان از قایق بیرون آمده مشغول حمل بار و بنه خود شدند و سه نفر انگلیسی که یکی از آنها که بعدا با ایشان آشنایی پیدا کردیم آقای اسکرین بود وارد کشتی شدند و به حضور شاه رفتند.
🔹آقای اسکرین خود را نماینده لرد لین لیتگو، نایبالسلطنه آن روز هندوستان، معرفی کرد و اعتبارنامه خود را به اعلیحضرت(رضاخان) ارائه داد و گفت من در «سیملا» بودم، نایبالسلطنه هندوستان به من ماموریت مهمانداری جنابعالی (به اعلیحضرت جنابعالی خطاب میکرد) را داده و سپس راجع به ماموریت خود اظهار کرد: «شما نمیتوانید در بمبئی پیاده شوید و باید ۵ روز در همین کشتی در وسط دریا در انتظار کشتی اقیانونسپیما بمانید. وقتی کشتی رسید با آن کشتی به جزیره موریس که برای اقامت شما در نظر گرفته شده عزیمت نمایید.»
🔸 اعلیحضرت از شنیدن این سخنان سخت برآشفتند و فرمودند: «مگر من زندانیام؟ من #آزادانه از کشور خود مهاجرت کردم و به من گفته بودند که در خارج از کشورم به هر کجا میخواهم میتوانم مسافرت کنم. #جزیره_موریس کجاست؟ چرا اجازه نمیدهند که من به آمریکای جنوبی بروم؟ چرا مانع میشوید که ما در بمبئی پیاده شویم و تا رسیدن کشتی اقلا در شهر بمانیم؟»
🔹آقای اسکرین در پاسخ همه این حرفها فقط یک چیز میگفتند: «من اظهارات شما را تلگراف میکنم و شخصا جز آنچه گفتم کاری نمیتوانم کرد.» (حسین مکی، تاریخ بیست ساله ایران، جلد هشتم، تهران، علمی، ۱۳۸۰، صص ۴۵۳-۴۶۱.)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی
📰نقدی بر یادداشت علی مطهری در روزنامه اعتماد
▫️جایگاه مطبوعات و روزنامهها در شکلگیری #حافظه_تاریخی مردم بسیار پراهمیت است و یک روزنامه با نقل وقایع خلاف واقع تاریخی میتواند به بنگاه تحریف و دروغ تبدیل شود.
▪️بیست و ششم شهریور #روزنامه_اعتماد یادداشت قابل تأملی از آقای #علی_مطهری منتشر کرد. این یادداشت در حمایت از تصمیم شورای شهر تهران در نامگذاری خیابانی به نام بازرگان و هجمه بر فرمانداری تهران بود.
علی مطهری در این یادداشت ادعایی عجیب و غیرمستند داشت که با اسناد واضح تاریخی مغایرت داشت.
🖊نقد تاریخی یادداشت آقای علی مطهری را اینجا بخوانید:
▫️▪️https://eitaa.com/bonyadtarikh/1802
▫️▪️https://eitaa.com/bonyadtarikh/1803
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی/1
▫️علی مطهری در یادداشت بیست و ششم شهریور ادعا کرد:
«..اگر #نهضت_اسلامی ما در پانزده خرداد 42 به پيروزی نرسيد ولی در 22 بهمن 57 به سرعت به پيروزی رسيد، يكی از عوامل آن اين بود كه قشر تحصيلكرده و دانشگاهی در قيام پانزده خرداد غايب بود و طی اين پانزده سال مصلحانی و در راس آنها #استاد_مطهری و #مهندس_بازرگان و آيتالله طالقانی اين قشر را به سوی اسلام و روحانيت و نهضت امام(ره) سوق دادند..»
▪️سئوال اینجاست که ایشان طبق چه مطالعات تاریخی به چنین جمع بندی رسیدهاند که قشر تحصیلکرده و دانشگاهی در قیام 15 خرداد غایب بود؟ دانشجویان از همان ابتدای نهضت امام و مخالفت ایشان با تصویبنامه #انجمنهای_ایالتی_ولایتی با نهضت امام همراه شدند که به عنوان نمونه می توان به:
1. اعلامیه دانشجویان مسلمان #دانشگاه_تهران در محکومیت اقدامات دولت علم(آبان 1341)
2.اعلامیه انجمن اسلامی دانشجویان در حمایت از مواضع علما در برابر مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی(آذر 1341)
3.اعلامیه دانشجویان علیه رفرم آمریکایی به اصطلاح #انقلاب_سفید(بهمن 1341)
4. اعلامیه فرهنگیان و دانشجویان در پی رفراندوم غیر قانونی شاه(اسفند 1341)
5. اعلامیه اتحادیه فرهنگیان و دانشجویان مبنی بر عزای عمومی در نوروز(1342)
6. اعلامیه دانشجویان ایرانی مقیم اروپا خطاب به روحانیون و طلاب علوم اسلامی(خرداد1342)
میتوان اشاره کرد.(ر.ک: اسناد انقلاب اسلامی،ج6، صص29 تا 49)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی/2
▫️آقای علی مطهری بعد از گذشت 40 سال از پیروزی #انقلاب_اسلامی در مسئلهای تردید می کند که از واضحات تاریخی است. حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در نهضت امام خمینی جلد اول در خصوص همراهی دانشجویان در 14خرداد1342 می گوید:
«با پيوستن #هزاران_دانشجو به دهها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازهاى به خود گرفت، فرياد خمينى بتشكن ... هر چه محكمتر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گرهخوردۀ دانشجو و پيشهور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد.
▪️در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشهور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد..»(نهضت امام خمینی، ج1، ص474)
▫️ثانیا: #علی_مطهری از کدام بازرگان سخن می گوید؟ بازرگانی که تا آخرین روزهای انقلاب قائل به سیاست گام به گام بود و معتقد بود که ارتش و آمریکا را نمی توان باهم سرنگون کرد؟ آیا علی مطهری این شخصیت را در ردیف شخصیت های انقلابی می داند؟ بازرگانی که #منافقین را فرزندان خود می داند؟ عجیب این جاست که علی مطهری برای کسانی سینه چاک می کند که به جمهوری اسلامی اعتقادی نداشتند بلکه در پی تحقق جمهوری دموکراتیک و مدلهای غربی دیگر بودند. امام در وصف این جریانات می گوید:«همه درد و بلای ما این است که ما غرب زدهایم. ما سالهای طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا میخواهید بگویید روی پای خودمان میخواهیم بایستیم باز هم رنگ غرب.. حالا که میگویید روی پای خودمان، بازهم جمهوری دموکراتیک؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331)
▪️همچنین با آشکار شدن دوری نهضت آزادی از اصول انقلابی و اسلامی، امام به آنان برخورد جدی میکند و از آنان می خواهد که خط خود را از خط انحراف و ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی و معاندین جدا نمایند:
«خوب چرا حسابتان را جدا نمیکنید.. شمایی که #مسلمان هستید و هیچگاه نمیخواهید به ضد اسلام قیام کنید... بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا« #نهضت_آزادی » هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» ؟آیا این #نماز_شبخوانها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشستهاید. مگر #نهی_از_منکر فقط باید من را نهی کنید؟!»( همان ، ج 14، ص465)
▫️ثالثا: وی به منظور تطهیر چهره امثال بازرگان با تریبونی که به واسطه نام پر آوازه شهید بزرگوار مرتضی مطهری یدک می کشد نام آن شهید را در حمایت از بازرگان بدنام می کند غافل از آنکه در هیچگاه قطعی مشخص نگردید که شهید مطهری پشتیبان بازرگان برای انتخاب #نخست_وزیری بوده است به علاوه در برخی نقل ها آمده شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی که پای منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمی ماند.
▪️ #رحیم_صفوی در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا می کند: بازرگان گفت: دولت چارهای ندارد جز اینکه در مقابل حزب دموکرات تسلیم شود و یک نوع خودمختاری به آنها اعطا کند و شرایطشان را بپذیرد» در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد میکشند:« شما میخواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به سازش بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.»(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب ص۳۸۳-۳۸۴) ازسویی امام خمینی به صراحت قسم یاد می کنند که از روز اول با انتخاب وی به عنوان نخست وزیری مخالف بودند( صحیفه جلد21 ،ص 331 ) آیا اینکه امام وی را آدم خوبی بدانند یا مقام معظم رهبری وی را اندیشمند اسلامی خطاب کنند دلیلی می شود تا ما وی را شخصیت انقلابی بدانیم ؟
▫️سخن آخر اینکه بهتر است در این مدت که سیاسیون سابق و حاضر با فراغت از امورات مختلف فرصت بیشتری برای مطالعه تاریخ وقت بگذارند تا بیش از این با اسم و عنوانهای مختلف به انقلاب اسلامی جفا نکنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴هک شدن تارنمای بنیاد تاریخپژوهی
🔻دروغگویی مدعیان آزادی بیان بار دیگر اثبات شد!
🔹به گزارش بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بیست و پنجم شهریور پس از بارگذاری «تناقضات فکری-سیاسی مرحوم #شیخ_یوسف_صانعی»:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1796
🔸که با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شد، تارنمای بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از دسترس خارج شد.
بررسیهای کارشناسی حاکی از #حمله_هکری است. رهگیری آی پی هکر تا رسیدن به منبع اصلی با ابلاغ شکایت به پلیس محترم #فتا ادامه دارد.
◀️البته این اولین #محدودیت_ظالمانه علیه مجموعه رسانهای بنیاد تاریخپژوهی نبود و با این وجود فعالیتها با قدرت هرچه تمامتر ادامه خواهد داشت.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.