eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
621 ویدیو
594 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
‏‏تقوا و خودسازی، سلاح رویارویی با کفر جهانی‏‏ ‏ 🔻 | 30 آذر 🔹«شما الحمدلله الآن جمعیتتان زیاد است. جمعیت بحمدالله زیاد است. قدرت ایمانیتان‏‎ ‎‏هم الحمدلله زیاد است. و باید طوری کنید که قدرت ایمانی هر روز زیاد بشود. با توجه به‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی خودتان را کنید که یک انسانی بشوید ، و یک انسانی‏‎ ‎‏بشوید برای خدای تبارک و تعالی؛ با تقوا. اگر اتکال به خدای تبارک و تعالی‏‎ ‎‏بکنید، و تربیت خودتان، خودتان را بکنید شما پیروز هستید. 🔸و ما امید این را‏‎ ‎‏داریم که این که امروز همان طور ابتلایی ‏‏[‏‏که‏‏]‏‏ در صدر اسلام داشت و سربازهای‏‎ ‎‏اسلام جانبازی کردند، فداکاری کردند و اسلام را پیش بردند، حالا در دست ماست این‏‎ ‎‏اسلام، و در مقابل ما هم قدرتهای بزرگ ایستاده است ‏‏[‏‏ما نیز پیش ببریم‏‏]‏‏ ما الحمدلله ‏‎ ‎‏جمعیتمان الآن خوب است. لکن در مقابل قدرتهای بزرگ، اگر منهای اسلام، و قدرت‏ ‏اسلام باشد، چیزی نیستیم. » (30 آذر 58، صحیفه امام، ج 11، ص 361) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️مرحوم آیت‌الله یزدی: روزگار قائم‌مقامی؛ کتابی مستند، قطع‌آور و از بین برنده تحریفات تاریخی رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ مرحوم آیت‌الله یزدی: « کتاب روزگار قائم‌مقامی کتابی بسیار مستند است به گونه‌ای که به هیچ وجه قابل انکار نیست و برای مخاطب قطع‌آور است. ویژگی کتاب همین است و بسیار جالب و خوب بود. این کتاب یکی از آثاری است که حتما جلوی تحریف تاریخ را می‌گیرد.» 📃متن معرفی کامل کتاب: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1607 متن دیدار اختصاصی نویسندگان روزگار قائم‌مقامی با مرحوم آیت‌الله یزدی: 🔹🔸 http://fna.ir/f1d8rj ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، فروشگاه کتاب انتشارات کیهان، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فخررازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210. 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: 📞تلفن: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴خرده‌جریان اعتدال و حرکت به سمت تغییر قانون اساسی و استحاله نظام اسلامی/1 🔻به مناسبت سخنان اخیر حسن روحانی در خصوص رفراندوم و تغییر قانون اساسی 🔹جناب آقای حسن روحانی؛ امروز 1دی1399، در همایش موسوم به حقوق اساسی و شهروندی در شعاری تکراری دم از «رفراندوم» و «تغییر قانون اساسی» زد. 🔸یکی از موارد اختلاف جدی دولت با اهداف ملت ایران، تحقق یا عدم تحقق برجام 2 و 3 و به تعبیر دقیق‌تر، وادادگی هرچه بیش‌تر در برابر غرب است و از آنجا که نظام ما متکی به آرمان‌های دینی و ملی است هیچ‌گاه این حد از سازشکاری را نمی‌پذیرد و تنها راه فرار دولت بالا بردن است. 🔹نکته اساسی این‌جاست که (که البته در سخنان امروز روحانی به صورت جزئی و در مسئله‌ای خاص مطرح شد) و حتی استحاله نظام یکی از شاخصه‌های اساسی خرده‌جریان اعتدال است چراکه پایه‌های فکری و رفتاری این طیف، که بر اساس عرف کشورهای توسعه‌یافته و عقل منهای دین حرکت می‌کنند و هیچ تناسبی با مبانی نظام اسلامی ندارد و طبیعی است که سران این خرده‌جریان برای تداوم و بهبود سیاست‌بازی خود در سطوح مختلف به دنبال استحاله نظام اسلامی باشند. 🔸در این زمینه گزیده‌ای از مقاله «شاخص‌شناسی جریان اعتدال در سه ساحت:فکری، روشی و ارتباطی» خواهیم خواند: «نظام اسلامی حاکم بر ایران به ویژه با حضور مؤثر نمی‌تواند ابعاد اجتماعی خود را به عرف کشورهای توسعه‌یافته و عقل مجرد از وحی محول کند و اصول را بپذیرد. همچنین بر اساس جمهوریت و اسلامیت خود اعتقادی بنیادین به مردم‌سالاری دینی دارد و نمی‌تواند اجازه سلطه اصحاب قدرت و ثروت و برپایی حکومت سرمایه‌داری را در کشور بدهد و این مبانی باعث می‌شود که کارایی و مشروعیت نظام اسلامی از دیدگاه جریان اعتدال زیر سؤال برود. به طور مثال آقای حسن روحانی پس از قهرآمیز خواندن روند جهانی شدن و لزوم پذیرش اصول آن، مشروعیت نظام را نیز به کارکردگرایی در چهارچوب جهانی شدن گره می‌زند: 🔹مشروعیت نظام ما در آینده در پیش‌گاه افکار عمومی جامعه ما و به ویژه نسل جوان ما در سایه کارآمدی نظام ما خواهد بود. اگر خدای ناکرده از هم‌ردیف‌های خود در دنیا عقب بمانیم... دچار بحران شده‌ایم؛ آن هم خطرناک‌ترین بحران به نام . 🔸در نتیجه طبق مبانی و مؤلفه‌های فکری پیش‌گفته و نکات کنونی، از دید جریان اعتدال نظامی که با جهانی شدن همراه نشود و اصول آن را نپذیرد پس از چندی از هم‌ردیف‌های خود عقب خواهد افتاد و ناکارآمد خواهد شد و نظام ناکارآمد مشروع نخواهد بود و طبیعتاً نظام نامشروع گریزی از تغییر نخواهد داشت. 🔹بر همین اساس، یکی از اهداف این جریان که در کلمات اصحاب آن وجود دارد تلاش برای تغییر قانون اساسی و تغییر نظام است. به طور مثال آقای هاشمی رفسنجانی در سال‌های واپسین عمر خود به نحوی آشکار به وادی تجدیدنظرطلبی در نهادهایی وارد شد که وظیفه‌ای جز پاسبانی از بعد اسلامیت نظام ندارند. محمد سروش محلاتی، یکی از دلدادگان و شاگردان سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی در این زمینه می‌گوید: 🔸آیت‌الله هاشمی در ده سال اخیر به نتیجه دیگری نیز رسیدند. ایشان در دهه‌های اول انقلاب خطاها و کوتاهی‌ها و اشتباهات را در اجرا می‌دیدند و گاهی انتقاد می‌کردند. ولی در دهه اخیر و به خصوص سال‌های اخیر، نظر ایشان این بود که برای تأمین کارآیی نظام علاوه بر آن راه‌کار کلی که بر آن اصرار داشتند، نیاز به تغییر در برخی نهادهای نظام است و تنها راه آن نیز بازنگری در است. مواردی نظیر شورای نگهبان، مجلس خبرگان، صدا و سیما و... که ایشان کارآمدی نظام را منوط به تجدیدنظر در آنها می‌دیدند. (آیت درایت ص42) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرده‌جریان اعتدال و حرکت به سمت تغییر قانون اساسی و استحاله نظام اسلامی/2 🔹آقای نیز پیش از این تلویحا جایگاه ولایت‌فقیه را زیر سؤال برده؛ ایده حذف تدریجی آن را مطرح می‌نماید: در اکثر کشورها، حوزه دولت‌مردی از حوزه کار فکری و کارشناسی تفکیک شده و یا درجه اشتراک کمی دارند؛ این در حالی است که مدیریت، تفکر و کارشناسی در کشور ما معمولاً توسط افراد واحدی انجام می‌پذیرد. ما باید کم‌کم به سمت تفکیک برویم، البته شاید در کوتاه‌مدت این امر امکان‌پذیر نباشد، ولی ضرورت دارد به این سمت حرکت کنیم. مدیران رده اول جامعه ما بار مسئولیت بسیار سنگینی را تحمل می‌کنند و تقریباً هر سه مسئولیت را به تنهایی بر عهده دارند؛ در حالی که در دنیای امروز اینها از هم تفکیک شده‌اند. اگر این تفکیک انجام شود، مقداری از بار مسئولیت شخصیت‌های رده اول کشور ما کاسته می‌شود. (حسن روحانی، اندیشه‌های سیاسی اسلام ج1، ص383. ) 🔸گفتنی است این هدف در کلام برخی حوزویان که تمایل شدید و آشکاری به گفتمان آقای هاشمی رفسنجانی دارند آشکار است. به طور مثال پس از ضعیف خواندن قانون اساسی کشور، دامنه اصول ولایت‌فقیه را یکی از ضعف‌های این قانون می‌خواند و بازخوانی بخش‌های عمده و اساسی این قانون به ویژه بخش‌های نظارتی (شورای نگهبان و...) را لازم می‌شمارد چراکه در این قانون حیثیت‌های مدرنیته لحاظ نشده است: 🔹همه‌ جامعه خصوصاً جامعه‌ علمی، حوزوی و دانشگاهی اعتراف دارند که این به رغم همه‌ نکات مثبتی که دارد ضعف‌ها و نواقص فراوانی دارد اما در این خصوص که فقه سیاسی چه مبانی را بایستی طراحی کند و اکنون حوزه‌های علمیه آیا توانسته‌اند به چنین فقه سیاسی متقنی برسند یا نه، اینجا هم باید اظهار تأسف کرد و در عین حال که کار فراوانی هم انجام شده است اما هم حوزه‌ها آن فرصت و مجال را پیدا نکردند که با یک کار علمی متقن، بتوانند به صحنه بیایند و در خصوص مباحث مختلف قانون اساسی اظهارنظر کنند و از سوی دیگر هم برخی از بخش‌های قانون اساسی هیچ ساز و کاری در خصوص بخش‌های مختلف آن وجود ندارد. 🔸 در بخش‌های مختلف اصول قانون اساسی قوانین فراوانی مدون شده که به بازفهمی و بازگشایی آن اصول کمک می‌کند اما در باب متأسفانه قوانین اجرایی و مدونی تاکنون تدوین نشده است و در آن ساحت کار علمی و فقهی انجام نشده تا بر اساس بنیان‌های مناسب و شایسته ساخته شود. در این مسئله دو ضعف محسوس وجود دارد؛ یک ضعف آن است که آنچه که به دامنه‌ اصول ولایت فقیه بازمی‌گردد اصلاً ساز و کار روشنی برای آن نیست و دوم اینکه خود قانون اساسی نیازمند به بازخوانی در بخش‌های عمده و اساسی دارد زیرا حیثیت‌هایی که بایستی در یک قانون اساسی که مدرن و پیشرفته است، حیثیت‌های نظارتی متقنی را که بایستی برای جامعه ایجاد کند و اطمینان قانونی‌ای که بایستی جامعه بر اساس آن احساس آرامش داشته باشد، متأسفانه اکنون وجود ندارد.»(منبع: مقاله شاخص‌شناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی، فصلنامه 15خرداد، ش61-60، ص81-80 » @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
جریان اعتدال.pdf
395.2K
📚مقاله شاخص‌شناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی 🔹شناخت برای تحليل‌های دقيق‌تر و انتخاب‌های بهتر ضروری است؛ به ويژه اگر جريان مورد نظر در مقاطع مختلف، حاكم بر امور اجرايی كشور نيز باشد. 🔸« » يكی از جريانات سياسی ايران است كه به رغم تأثير سياسی قابل توجه، كمتر شناخته شده است و در مورد چارچوب فكری، روشی و ارتباطی آن به اندازه كافی بحث علمی و مستند صورت نگرفته است و همين امر باعث شده سياست‌ورزان اين جريان با برای رسيدن به اهداف خود دست به اجماع‌سازی نخبگانی بزنند و حتی گام‌هايی را برای بردارند. 🔹شناخت اين جريان ضروری است؛ چراكه در عين عدم اعتقاد جامع به و واگذار كردن سياست به عقل و عرف جوامع توسعه‌يافته، خود را تابع شريعت و رهرو ولی‌فقيه و مراجع عظام تقليد جا می‌زنند و از اين رهگذر علاوه بر خطر ، منافع ملی را با وابستگی فكری و سياسی خود به مخاطره می‌اندازند... @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
‏‏‏‏نصیحت به دولتهای اسلامی‏ 🔻 | 1 دی 🔹و ما نصیحتمان همیشه، ملت ایران و گویندگان ایران نصیحت شان همیشه بر‏‎ ‎‏ این بوده است که آقا، بیایید با هم بشویم! بیایید با هم باشیم! ما‏‎ ‎‏نمی خواهیم بیاییم شما را بگیریم، ما مملکت گیر نیستیم، لکن مدافع از حق‏‎ ‎‏خودمان هستیم. خوب، ما به این حرفمان همیشه پایبند بوده ایم. از اول حرف ما یک‏‎ ‎‏کلمه بوده تا حالا. نه آن وقت می گفتیم که عرب مقابل عجم، مجوس اند اینها یا آنها چه‏‎ ‎‏هستند، نه آن وقت ما این حرف را می زدیم، نه حالا، نه بعدها. حرف ما یکی است که‏‎ ‎‏ ها با هم مجتمع بشوند، و این که ریخته اند به جان مسلمین، اینها را از بین‏‎ ‎‏ببرند. کنارشان بزنند. دستشان را کوتاه کنند. می گویند نمی شود، خوب، ما دیدیم ایران‏‎ ‎‏کرد و شد. ایران با یک جمعیت کمی و با نداشتن هیچ نیروی صحیحی، خوب، ریختند‏‎ ‎‏در خیابانها کار خودشان را کردند و طاغوت را از بین بردند و دست و و‏‎ ‎‏همه را هم کوتاه کردند. چرا نمی شود؟ وقتی ملتها بخواهند چرا نمی شود؟ 🔸 ما حرفمان این‏‎ ‎‏است که دولتها بیایند قبل از اینکه خود قیام بکنند خود دولتها بیایند خاضع بشوند با‏‎ ‎‏هم، دوست بشوند با هم. یک جلسه ای درست کنند، همه رئیس جمهورها بنشینند پیش‏ ‏هم و حل کنند مسائلشان را. هر کس سر جای خودش باشد، لکن در مصالح کلی ،‏‎ ‎‏در آن چیزی که همه هجوم آورده اند به اسلام، در او با هم اجتماع کنند، جلویشان را‏‎ ‎‏بگیرند و آسان هم هست. یک چیزی نیست که نشود. اگر همه با هم مجتمع بشوید آنها‏‎ ‎‏اصلاً کنار می روند. کار ندارند دیگر. آنها از شما. از نفهمی شما، از شما‏‎ ‎‏استفاده می کنند. زمان محمدرضا از ضعف این بدبخت استفاده می کردند. یک کلمه‏‎ ‎‏می گفتند، این خاضع بود. نمی خواستند بیایند بریزند چی بکنند اما همچو ترسانده‏‎ ‎‏بودندشان که اگر ما یک کلمه راجع به بگوییم، کذا و کذا می شود. ایران گفت و‏‎ ‎‏نشد.‏ 🔹من نمی گویم به ما وارد نشد، اما ارزش ندارد که انسان ارزش انسانی خودش‏‎ ‎‏را، ارزش اسلام را حفظ بکند ولو اینکه هم می داد. البته پیغمبر هم شهید داد، انبیا‏‎ ‎‏هم همین طور. انبیا بر این معنا بوده است، سیره بزرگان بر این معنا بوده است که‏‎ ‎‏معارضه می کردند با ولو اینکه زمین بخورند، ولو اینکه کشته بشوند و لو کشته‏‎ ‎‏بدهند. دارد که انسان در مقابل بایستد، در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره‏‎ ‎‏کند و توی دهنش بزند، و نگذارد که این قدر ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد.(1 دی 62، صحیفه امام،ج 11،ص 268و269) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥معرفی مجموعه رسانه‌ای بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 📃گزیده‌ای از نامه امام خمینی قدس سره الشریف به ؛ حجت‌الاسلام و المسلمین : 🔹با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان‏‎ ‎‏در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسه آفرین و‏‎ ‎‏پر حادثۀ انقلاب اسلامی بی نظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید.‏.. 🔸خداوند به شما که مورد‏‎ ‎‏علاقۀ من هستید و خودْ از ستم کشیده های این انقلابید، توفیق بندگی دهد تا بتوانید با در‏‎ ‎‏نظر گرفتن او ـ جل و علا ـ واقعیتها را برای نسل آینده ثبت کنید. »(روح‌الله الموسوی الخمینی 67.10.25 - صحیفه امام ج20 ص239) 🔹بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» در سال ۱۳۸۲ با هدف تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، بازنگری در تاریخ سده پیشین و با انگیزه‌ ارتقای سطح دانش و بینش عمومی توسط حجت الاسلام و المسلمین آغاز به کار کرد. تأسیس این بنیاد در راستای آرمان‌های حضرت امام خمینی(س) می‌باشد که همواره به نگارش تاریخ انقلاب اسلامی به صورت واقعی و به دور از هر گونه غرض‌ورزی، اعمال نظر و تحریف‌گری اهتمام ویژه داشتند. 📲مجموعه رسانه‌ای بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی را در فضای مجازی دنبال کنید. 🔻با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ انقلاب اسلامی🔻 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دروغ‌گویی و تزویر رئیس‌جمهور لیبرال آمریکا در بیان امام خمینی 🔻 | 2 دی 🔹عید سعید عظیم الشأن، که برای طرفداری مظلومان و برقراری‏‎ ‎#‏عدل و رحمت مبعوث ، و با گفتار آسمانی و کردار ملکوتی خود و ستمکاران را‏‎ ‎‏محکوم، و و مستضعفان را پشتیبانی فرمود، بر ملتهای جهان و ملت‏‎ ‎‏مسیح و مسیحیان هم میهن مبارک باد. 🔸هان! ای پدران و روحانیان تابع‏‎ ‎‏حضرت عیسی، بپاخیزید و از مظلومان جهان و مستضعفان گرفتار در چنگال مستکبران‏‎ ‎‏پشتیبانی کنید، و برای رضای خدا و پیروی دستور یک بار هم ناقوسها را‏‎ ‎‏در معابدتان به نفع مظلومان ایران و محکوم نمودن به صدا درآورید.‏.. 🔹ای ملت مسیح! چه شد که آقای کارتر در کشتارهای دسته جمعی ایران، ویتنام،‏‎ ‎‏فلسطین و لبنان و دیگر مناطق به دعا برنخاست و تقاضای آهنگ ناقوسها را نکرد؛ ولی‏‎ ‎‏اکنون برای رسیدن به ریاست جمهوری و ادامۀ چند سال دیگر بر ملتهای‏‎ ‎‏ضعیف دست به دعا برداشته است و کلیساها را به آهنگ ناقوس فرا خوانده است؟!‏ ‏‏ 🔸هان ای پدران کلیسا! بپاخیزید و عیسی مسیح را از چنگال این نجات دهید؛‏‎ ‎‏که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیلۀ ظلم، و دعا را وسیلۀ رسیدن به مَسند‏‎ ‎‏ستمگری به بندگان خدا قرار می دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات‏‎ ‎‏مظلومان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم پیمان شوید‏‎ ‎‏و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند.‏(2 دی 58، صحیفه امام، ج11، ص 375و376) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
خیانت به جمهوری اسلامی گناهی غیر قابل بخشش 🔻 | 3 دی 🔹مطلب دیگری که باز دنبالۀ همین مسائل است، این است که در هر جا که‏‎ ‎‏هستند، چه ائمه جمعه و چه ائمه جماعات و چه کسان دیگری که مشغول شغل روحانی‏‎ ‎‏هستند، امروز به ما و به شما که شاخص هستید و اولی هستید سپرده شده‏‎ ‎‏است. ما امروز همه هستیم. تمام ملت از دولت‌ها گرفته و قوای نظمی و‏‎ ‎‏انتظامی گرفته و نظامی و انتظامی گرفته و تا همه قوای مسلّحه، همه بازارها، همه‎ ‎‏اداره‌جات، تمام ، بی‌استثنا مسئول هستیم در مقابل خدای تبارک و تعالی برای این‏‎ ‎‏ . 🔸این اسلام که امانت است و دست ماست، اگر ما به این امانت خدای نخواسته‏‎ ‎‏ بکنیم، این یک است که معلوم نیست که بشود. فرق دارد با‏‎ ‎‏گناه‌های دیگری حتی با گناه‌های دیگر. برای اینکه بسیاری از گناهها هست که به‏‎ ‎‏خود انسان برمی‌گردد، به برنمی‌گردد. لکن به این امانت، خیانت به اسلام و‏‎ ‎‏خیانت به ملتهای مسلم است. 🔹باید توجه کنید که اگر اشخاصی در تمام این ارگان‌هایی که‏‎ ‎‏الآن بعد از انقلاب به وجود آمده، چه آن‌هایی که خود رو پیدا شده‌اند و خود ملت آن‌ها را‏‎ ‎‏ایجاد کرده اند، و چه آنهایی که مثلاً مقامات ایجاد کرده‌اند، باید توجه به این معنا بکنید‏‎ ‎‏که اگر این‌ها یک قدم بردارند بر خلاف اسلام، بر خلاف مصالح مسلمین، مسئول هستند. (3 دی 59، صحیفه امام، ج 13، ص435) ◀️پی‌نوشت: عزت اسلامی یکی از اصول ثابت دین ماست و بر اساس کلام صریح امام خمینی قدس سره الشریف؛ کسانی که به اسم مذاکره زمینه سازش و ذلت ملی مسلمانان ایران را فراهم نموده؛ حکم قطعی اسلام را نقض نمودند مسئول‌اند و می‌بایست در مراجع رسمی پاسخگوی عملکرد خود باشند. عملکردی که علاوه بر ننگ سازش، بی‌تدبیری در مسائل معیشتی را نیز در کارنامه دارد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
علم جهتدار عامل نجات ملت 🔻 | 6 دی ‏‏ 🔹تمام گرفتاری‌هایی که ما در این طول مدت تاریخ داشتیم بهره برداری از مردم‏‎ ‎‏بوده است. جهالت مردم را آلت دست قرار دادند و بر خلاف مصالح خودشان تجهیز‏‎ ‎‏کردند. اگر داشتند؛ علم جهت‌دار داشتند، ممکن نبود که مخرّبین بتوانند آنها را به یک‏‎ ‎‏جهتی که بر خلاف آن مسیری است که مسیر خود است تجهیز کنند. علم و سواد‏‎ ‎‏است با آن جهتی که باید به او توجه کرد، که می تواند ملت را از همۀ گرفتاری‌ها نجات‏‎ ‎‏بدهد. و نمی توانند کسانی که می‌خواهند این نهضت را، این را به خلل‏‎ ‎‏برسانند، و نمی‌توانند ببینند که در این مملکت پیاده دارد می شود. این علم است که‏‎ ‎‏می تواند جلوی این را بگیرد. 🔸اگر ملت ما علم را، آن علم جهت‌دار را یاد بگیرند،‏‎ ‎‏تربیت بشوند، در مقابل علم، در پهلویِ علم هم باشد؛ تربیت دینی، تربیت الهی،‏‎ ‎‏تربیت انسانی و هم علم، اگر این دو حربه در دست شما باشد، کسی نمی تواند به شما‏‎ ‎‏تعدّی کند، کسی نمی تواند استبداد را برگرداند. و اگر این علم نباشد مردم را توجیه‏‎ ‎‏می کنند به جایی که باز هم آن مسائل سابق برگردد، و آن استبداد سابق و آن وابستگی‌های ‏‎ ‎‏سابق.‏ ( 6 دی 59، صحیفه امام، ج 13، ص 452) ◀️پی‌نوشت: وابستگی فکری و علمی یکی از عمیق‌ترین ترفندهای جهان استکبار برای سلطه بر کشورهای مختلف است. حرکت اسلامی‌سازی علوم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد تنها راه مقابله با این حربه است و کسانی که با خط اسلامی‌سازی علوم مخالفت می‌کنند خواسته یا ناخواسته پروژه استعمارگران جهانی را تکمیل می‌کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.