eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
697 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📸اطلاع‌نگاشت: بخشی از بازتاب بین‌المللی صدور حکم اعدام سلمان رشدی 🔴به مناسبت سالروز فتوای تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف علیه نویسنده مرتد « » 🔺تظاهرات شگفت‌انگیز مسلمانان انگلیس در پی صدور فتوای تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف 🔺روزنامه ایندیپندنت: تظاهرات انگلیس بزرگ‌ترین تظاهرات اسلامی تاریخ این کشور بود. 🔺اعتراف رادیو کلن آلمان: خودداری بنگاه‌های انتشاراتی غرب از انتشار مطالب علیه دین اسلام 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تلاش اجانب در بی هویت نمودن ملت ایران‏‏ ‏ 🔻 | 26 بهمن 🔹‏ما آن صدمه ای که از قدرتهای بزرگ خوردیم، باید بگوییم که بالاترین صدمه‏‎ ‎‏صدمۀ بوده. آنها کوشش کردند که شخصیت ما را از ما بگیرند، و به جای‏‎ ‎‏شخصیت ایرانی ـ اسلامی، یک شخصیت اروپایی، شرقی، غربی به جایش‏‎ ‎‏بگذارند؛ یعنی که در رژیم سابق بود و بتدریج داشت قوت می گرفت، این‏‎ ‎‏بود که از همان کودکستان شروع کنند به این برنامه اطفال ما را از همان جا زمینۀ تبدیلشان‏‎ ‎‏به یک موجود فراهم کنند، تا برود به مرتبۀ بالا مثل دبیرستان؛ و بعد هم بالاتر از او.‏‎ ‎‏در طول این مدتها که ایران مبتلا به این بوده است این بیماری در او پیدا شده است که ما‏‎ ‎‏نمی توانیم کار بکنیم. ما همه چیز را باید از بیاوریم، و یا استمداد کنیم از آنها. اگر‏‎ ‎‏یک آپاندیس را می خواهیم عمل کنیم، طبیب از خارج بیاوریم، یا این را بفرستیم به‏‎ ‎‏خارج. 🔸شما دیدید که در زمان محمدرضا برای یک مرض خیلی جزئی ـ حالا آپاندیس‏‎ ‎‏بود یا شبیه به او ـ از خارج طبیب آوردند. و می دانید که یک کسی که ادعای این را داشت‏‎ ‎‏که من رهبر این ملت هستم و من می خواهم این کشور را به «تمدن بزرگ» برسانم و آن‏‎ ‎‏همه تبلیغات برای این مسئله کردند تا او را یک شخصیت بزرگی نشان بدهند، از یک‏‎ ‎‏همچو شخصیت به قول خودشان «بزرگ» یک همچو عملی، چه غائله ای و چه ای‏‎ ‎‏برای مملکت ایجاد می کند در نظر خارج و در نظر داخل. در خارج ایجاد می کند این‏ مطلب را که اینها چنانچه طبیب متخصصی راجع به یک همچو امری هم داشتند. خوب،‏‎ ‎‏دیگر لازم نبود از خارج بیاید. در داخل هم، بی اعتبار کردن اطبا و دکترهای ما بود... (26 بهمن 59، صحیفه امام، ج14، ص 113و114) ◀️پی‌نوشت: امروز نیز دنباله‌های پهلوی، از سلبریتی‌های بی‌سواد تا سیاست‌مداران خودباخته بدون در نظر گرفتن افتخارات پزشکی کشور، تنها به ترویج و هوچی‌گری پیرامون واکسن‌های خارجی، البته تنها واکسن آمریکایی و انگلیسی، می‌پردازند. طبق کلام حکیمانه امام خمینی قدس سره الشریف این طیف در امتداد خودباختگی قجری و پهلوی هستند و از حیث شخصیتی آسیب‌دیده محسوب می‌شوند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴امام هادی علیه‌السلام و پیروزی در نبرد با شش خلیفه عباسی ⚫️شهادت امام هادی علیه‌السلام تسلیت باد! ▫️مقام معظم رهبری: ▪️«در نبرد بین (علیه‌السّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیه‌السّلام) بود؛ این باید در همه‌ی بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد. ▫️در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصله‌ی کوتاهی مُرد. این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی به‌دست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزاده‌اش و به همین ترتیب بنی‌عباس تار و مار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبه‌روز وسعت پیدا کرد؛ قوی‌تر شد. ▪️حضرت هادی (علیه‌السّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در بودند؛ آن‌جا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی می‌کردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را ساخت تا غلامان ترکِ نزدیک به خود را - با ترک‌های خودمان؛ ترک‌های آذربایجان و سایر نقاط اشتباه نشود - که از و و از همین منطقه‌ی و آورده بود، در سامرا نگه دارد. این عده چون تازه اسلام آورده بودند، ائمه و مؤمنان را نمی‌شناختند و از اسلام سر در نمی‌آوردند. به همین دلیل، مزاحم مردم می‌شدند و با عرب‌ها - مردم - اختلاف پیدا کردند. ▫️در همین شهر سامرا عده‌ی قابل توجهی از در زمان امام هادی (علیه‌السّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله‌ی آن‌ها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامه‌نگاری و... - برساند. این در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه‌ی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبه‌روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی همه‌ی این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خون‌ریز همان شش خلیفه و علی‌رغم آنها انجام داده است. ▪️حدیث معروفی درباره‌ی وفات حضرت هادی (علیه‌السّلام) هست که از عبارت آن معلوم می‌شود که عده‌ی قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به‌گونه‌ای که دستگاه خلافت هم آنها را نمی‌شناخت؛ چون اگر می‌شناخت، همه‌شان را تار و مار می‌کرد؛ اما این عده چون شبکه‌ی قوی‌ای به‌وجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمی‌توانست به آن‌ها دسترسی پیدا کند. ▫️یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهم‌السّلام) - به قدر سال‌ها اثر می‌گذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک این‌ها مثل جماعتی که سال‌ها کار کنند، در جامعه اثر می‌گذاشت. این بزرگواران دین را همین‌طور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش و و و باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل که با آن‌که عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده می‌شد؛ تمام می‌شد. ▪️این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهم‌السّلام) نه فقط بلکه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ کرد؛ این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا. اگر اسلام انسان‌های کمربسته نداشت، نمی‌توانست بعد از هزار و دویست، سیصد سال تازه زنده شود و به‌وجود بیاید؛ باید یواش یواش از بین می‌رفت. اگر اسلام کسانی را نداشت که بعد از این معارف عظیم را در ذهن تاریخ بشری و در تاریخ اسلامی نهادینه کنند، باید از بین می‌رفت؛ تمام می‌شد و اصلاً هیچ چیزش نمی‌ماند؛ اگر هم می‌ماند، از معارف چیزی باقی نمی‌ماند؛ مثل مسیحیت و یهودیتی که حالا از معارف اصلی‌شان تقریباً هیچ‌چیز باقی نمانده است. این‌که قرآن سالم بماند، حدیث نبوی بماند، این همه احکام و معارف بماند و معارف اسلامی بعد از هزار سال بتواند در رأس معارف بشری خودش را نشان دهد، کار طبیعی نبود؛ کار غیرطبیعی بود که با انجام گرفت. البته در راه این کار بزرگ، کتک‌خوردن، زندان‌رفتن و کشته‌شدن هم هست، که این‌ها برای این بزرگوارها چیزی نبود. ▪️ائمه‌ی ما در طول این دویست‌وپنجاه سال امامت - از روز رحلت نبی مکرم اسلام (صلّیاللَه‌علیه‌وآله) تا روز وفات حضرت عسکری، دویست‌وپنجاه سال است - خیلی زجر کشیدند، کشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برایشان گریه کنیم؛ مظلومیت‌شان دلها و عواطف را به خود متوجه کرده است؛ اما این مظلوم‌ها غلبه کردند؛ هم مقطعی غلبه کردند، هم در مجموع و در طول زمان.» (30تیر1383-دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مقام معظم رهبری: یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهم‌السّلام)- به قدر سال‌ها اثر می‌گذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک این‌ها مثل جماعتی که سال‌ها کار کنند، در جامعه اثر می‌گذاشت. این بزرگواران دین را همین‌طور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش #متوکل و #معتز و #معتصم و #مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل #یحیی_بن_اکثم که با آن‌که عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده می‌شد؛ تمام می‌شد. (30تیر1383-دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی) #شهادت_امام_هادی #شهادت_امام_هادی_تسلیت 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خون دلی که امام خورد کتاب صوتی /صوت آخر از فصل اول( شماره ۱۴) مرحوم سیداحمد خمینی خطاب به آقای منتظری: حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظه‌ای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب می‌کرد که ایشان کنار بروند. 🔸در این قسمت از کتاب صوتی خواهید شنید: خون دلی که امام خمینی قدس سره الشریف از منتظری خورد/تناقض‌نمایی‌های یک قائم‌مقام مستعفی.از ص 142 تا انتهای فصل اول ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: 37741698-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/1 🔻 | 27 بهمن ‏‏ [‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏‏]‏ 🔹امام: ... غرض این بود که یک روز ـ به نحوی که معلوم شود ـ شکسته‏‎ ‎‏[‏‏شود‏‏]‏‏، روز بعد اختیار با خود شماست. اعتصاب دیگر نباشد. یک روز دانشگاه باز‏‎ ‎‏بشود و بچه ها هم بیایند. و بعد اگر مشکلاتی هست خوب، دیگر اجازه ندهید بیایند تا‏‎ ‎‏مشکلاتتان رفع بشود. مقصود من این بود که ‏‏[‏‏اعتصاب‏‏]‏‏ شکسته بشود و خودتان هم‏‎ ‎‏اعلام بکنید، رادیو هم بگوید که ما اعتصاب را شکستیم. بعدش البته مشکلات دارد؛ آن‏‎ ‎‏مشکلات باید حل بشود.‏ ‏🔸‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: عرض کنم که سه ـ چهار مسئلۀ دیگر هم هست که یادداشت هم شده، من بعداً‏‎ ‎‏می دهم خدمتتان. فقط توضیحاً عرض می کنم که یکی راجع به است. اطاعت از دولت‏‎ ‎‏ هست؛ و خوب، مسلماً ما اطاعت می کنیم ولی بعضی از مسائل هست که قابل نیست: آیا‏‎ ‎‏واجب است که ما حتماً دفاع هم بکنیم؟ یعنی هر دستوری بدهند صددرصد ما اجرا خواهیم کرد منتها‏‎ ‎‏گاهی قابل دفاع نیست.‏‏]‏ 🔹‏امام: مقصودتان را بگویید.‏ 🔸‏‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: عرض می کنم خدمتتان که دوستان می گویند این دولت بیشتر جنبۀ ‏‎ ‎‏دارد تا دولت .‏‏]‏ 🔹‏امام: عرض می کنم که این دولت یک دولت است برای اینکه بکند و‏‎ ‎‏مثلاً مجلس مؤسسانی ‏‏[‏‏تشکیل بدهد‏‏]‏‏ مسئلۀ رژیم را تحکیم بکند، بعد دست مردم است‏ همه چیز. اختیار دست خود است؛ وکلایشان را خودشان تعیین می کنند، وکلا هم‏‎ ‎‏خودشان تعیین می کنند دولت را؛ ... مسئله ای نیست که کسی بخواهد تحمیل بکند ...‏‎ ‎‏تحمیل در کار نیست. اینکه الآن شده است فقط همین ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که چون الآن برای انتقال‏‎ ‎‏قدرت، محتاج بود که حکومتی در کار باشد والاّ نمی شد؛ برای این ما استفاده کردیم از‏‎ ‎#‏ولایت_شرعی که داریم یا از آرای مردم، و این را قرار دادیم. و اینکه قرار داده شده است‏‎ ‎‏نه برای اینکه این حکومت کند تا آخر. در همه جا هم نوشته شده «دولت موقت».‏‎ ‎‏«موقت» برای اینکه این کارش منحصر به این است که مجلس مؤسسان را درست کند و‏‎ ‎‏مجلس شورا را درست کند؛ و آنها هم اختیارش با خود مردم است. بعد که مجلس‏‎ ‎‏مؤسسان را درست کرد، این نمایندگان خود مردم هستند که رژیم را تعیین می کنند. بعد‏‎ ‎‏هم مجلس شورا درست می شود؛ مجلس شورا هم نمایندگان خود مردم هستند، ‏‎ ‎‏بدون اینکه هیچ کس دخالت بکند، آزاد. مردم خودشان نمایندگانشان را تعیین می کنند و‏‎ ‎‏بعد همۀ مقدرات دست خود مردم است، به اعتبار اینکه نمایندگان هم از خود مردمند ...‏‎ ‎‏اینطور نیست که اینها حالا بخواهند مملکت را تا آخر اداره بکنند. این جور نیست. حالا‏‎ ‎‏از باب اینکه دیگر یک انقلاب است آقا، مسئلۀ انقلابی است. این مسئلۀ انقلابی را‏‎ ‎‏نمی شود زود حلش کرد. این را باید بتدریج درست کرد. الآن شما می بینید که تمام این‏‎ ‎‏مملکت ما آشفته است؛ یعنی آن دستۀ شلوغکار رفتند، حالا یک دستۀ شلوغکار دیگر‏‎ ‎‏پیدا شده! ما باید اینها را علاج بکنیم تا یک قدری آرام بشود. وقتی که آرام شد و مسئله‏‎ ‎‏دست خود مردم افتاد و خود مردم اداره کردند مملکت را، دیگر به هیچ کس اشکال‏‎ ‎‏نیست. اگر بنا شد که شما خودتان یک وکیلی تعیین کردید، آن شد یک وکیل، آن هم شد‏‎ ‎‏یک وکیل، آن هم شد وکیل، این وکلای خود ملت یک دولتی را درست کرده، دیگر‏‎ ‎‏این اشکال به کسی نیست؛ خود ملت این کار را کرده، تحمیل نیست در کار. لکن حالا از‏‎ ‎‏ناچاری است که ما باید این مسائل اولیه را حل بکنیم ... .‏ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/2 🔸‏‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: شما فرمودید که ما این دولت را تأیید بکنیم. البته آن دستورهایی که در مورد‏‎ ‎‏آینده است و باید اجرا بشود اجرا خواهد شد، مسلماً؛ منتها ما می خواستیم مشخص بشود که آیا این‏ ‏دولت را به صورت باید در نظر گرفت؟‏‏]‏ 🔹‏امام: ‏‏[‏‏دولت‏‏]‏‏ اسلامی است این، برای اینکه الآن روی اسلام باید عمل بشود؛‏‎ ‎‏منتها الآن ما مان را که درست شده است و تحت مطالعه است،‏‎ آن را باید‏‎ ‎‏[‏‏قطعی‏‎ ‎‏]‏‏بکنیم ... نخست وزیر را من تعیین کرده ام؛ من به تعیین کردم.‏‎ ‎‏وقتی یک ‏‏[‏‏کسی‏‏]‏‏ به ولایت شرعی تعیین شد، یک است این. و اینطور‏‎ ‎‏هم نیست که ما بخواهیم تا آخر اینطوری رفتار کنیم. این موقت است که اصول اولیه‏‎ ‎‏درست بشود، و از ناچاری است. مسئلۀ است. مسئله ای است که نمی توانیم ما‏‎ ‎‏الآن یک شدتی به خرج بدهیم، و نمی توانیم الآن برویم سراغ مطالعات تا افراد ... را پیدا‏‎ ‎‏بکنیم. الآن در این حالی که به طور موقت ما داریم عمل می کنیم، الآن نباید اشکال کرد.‏‎ ‎‏الآن باید ـ این معنا را باز عرض می کنم ـ که همۀ ما، همۀ شما با هم همدست بشوید و‏‎ ‎‏دولت را پشتیبانی بکنیم تا این مسائل اولیه را درست بکند، که مجلس را درست کند. ما‏‎ ‎‏الآن رژیممان باز قانونی نیست؛ الآن رژیمی ما نداریم. رژیم سلطنت که رفته؛ رژیم‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی هم به حَسَب رأی من الآن هست اما به حَسَب نظر باید با آرای‏‎ ‎‏مردم درست بشود. و به آرای مردم می خواهیم مراجعه کنیم برای مجلس مؤسسان، و‏‎ ‎‏برای تشکیل یک حکومتی که خود مردم میل دارند؛ حالا آن جمهوری اسلامی را‏‎ ‎‏خواستند، نخواستند رژیم شاهنشاهی هم اختیار با خودشان است.‏ 🔸‏‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: منظور ما این است در این چند ماه که این دولت موقت سرِ کار هست اگر اقداماتی‏‎ ‎‏انجام داد که توأم با اشتباه بود ...‏‏]‏ 🔹‏امام: را همیشه باید گفت. اشتباهات را کسی نمی تواند ‏‏[‏‏نادیده بگیرد‏‏]‏‏ من‏‎ ‎‏که نمی گویم باید هر کسی اشتباه کرد شما تبعیت بکنید! اشتباهات را باید بگویید. همه‏‎ ‎‏ در گفتن. بنویسند، بگویند، در روزنامه ها بنویسند.‏ 🔸‏‏[‏‏یکی از حضار: حق انتقاد هست؟‏‏]‏‎ 🔹امام: بله که هست.‏ 🔸‏‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: عرض کنم که مسئلۀ دوم راجع به است. این ارتش همه می دانیم طوری‏‎ ‎‏ساخته شده بود که نظام را حفظ بکند، نه برای دفاع از مردم.‏‏]‏ 🔹‏امام: قبل از اینکه شما بفرمایید، این هم حل شد! همین امروز آقای ‏‎ را من‏‎ ‎‏فرستادم آمد اینجا. آقای یزدی‏‎ هم آمد اینجا؛ که او از دولت باشد، او هم که رئیس‏‎ ‎‏[‏‏ستاد‏‏]‏‏. بنا براین شد که در همین هفته این طبقۀ اول ‏‏[‏‏ارتش‏‏]‏‏ را، از سرلشکر به بالا را‏‎ ‎‏بیندازند دور. این پایینی ها بیایند مشغول کار بشوند. اگر بگویید که ما نمی خواهیم‏‎ ‎‏ـ که همچه چیزی نمی گویید ـ ما ارتش می خواهیم، ما می خواهیم، ارتش‏‎ ‎‏می خواهیم، شهربانی می خواهیم؛ همۀ اینها را می خواهیم. ما باید این طبقۀ اول، امرا و‏‎ ‎‏ـ نمی دانم ـ اینهایی که با آمده اند روی کار و خودشان هم اکثراً ـ البته همه نه، اما‏‎ ‎‏اکثراً ـ فاسدند، اینها را درجاتشان را کنار بگذاریم، بازنشسته شان بکنیم. و بعد بیاییم‏‎ ‎‏سراغ این پایینی ها؛ پایینی ها را یک سر و صورتی بدهیم. تا بعد برویم سراغ افراد ببینیم‏‎ ‎‏افراد چطوریند. این الحمدلله حل شد.‏ 🔸‏‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا معذرت می خواهم، از سرهنگ به بالا را تا شاه یکی یکی اینها را‏‎ ‎‏نمی شناخته و کثافتکاریشان با خیانتشان مشخص نمی شده، اصلاً به آنها درجه نمی داده.‏‏]‏ 🔹‏امام: عرض می کنم مسائل یک مسائل است. مسائل قضایی یک‏‎ ‎‏مسائلی است که با ـ مثلاً ـ عصبانیت، با دشمنی، با بدبینی، با اینها نمی شود. یک مسائل‏‎ ‎‏قضایی است که ان شاءالله یک دادگاه قضایی، همین امشب شاید یا فردا تأیید بشود برای‏‎ ‎#‏محاکمۀ اینها. اینها باید روی موازین درست بشود. من فرض کنید با یک کسی بد هستم،‏‎ ‎‏قاضی نمی تواند به اینکه شما با او بد هستید ترتیب اثر بدهد. آن روی موازین شرعی‏‎ ‎‏است که هر کس ثابت شد آدم کشته می کشندش؛ هر که ثابت شد که دزدی کرده ‏‏[‏‏مال‏‏]‏‎ ‎‏دزدی را از او می گیرند، تعزیرش می کنند حدش می زنند؛ هر که ثابت شد که فلان کار بد‏ ‏را کرده درستش می کنند. ان شاءالله این هم الآن در دست اجراست.‏ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/3 ‏🔸‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا مسئلۀ خیلی مهم در ارتش این است که با سیستم کنونی که وجود‏‎ ‎‏دارد، یعنی آن روابط و ضوابطی که بین افراد مختلفش هست، دیگر هیچ جنبۀ ندارد و‏‎ ‎‏نمی تواند برقرار بماند.‏‏]‏ ‏🔹امام: اینطور نیست که اشخاص نباشند، اشخاص نباشند؛ اشخاص درجات پایین‏‎ ‎‏دیگر به آن نیستند که آن بالاییها بودند. هر چی بود مال آن بود.‏‎ ‎‏این طبقۀ پایین آن فساد را ندارد. الآن نمی شود آقا ما بگوییم که برود ... ما ‏‏[‏‏باید‏‏]‏‎ ‎‏این ارتش را به یک صورت نگهش داریم. آن طبقۀ اول را بیرون کنیم. طبقات اول، از‏‎ ‎‏سرلشکر به بالا بیرون بروند؛ و بعد این طبقات پایین را یک سازمانی به آنها بدهند. بعد‏‎ ‎‏برویم سراغ افراد ببینیم اگر یک فرد غیرصالح است کنار بزنیم، فرد جایش‏‎ ‎‏بگذاریم. این مسئله ای نیست که حلش بزودی ‏‏[‏‏باشد‏‏]‏‏؛ مثلاً همین امشب مثلاً شاه رفته،‏‎ ‎‏فردا همۀ کارهای ما درست بشود! همۀ کارها را خراب کرده اند و رفتند. حالا شما باید این‏‎ ‎‏خرابیها را آبادش کنید.‏ 🔸‏‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: نظرتان در مورد اینکه ما یک ارتشی را سازمان بدهیم چیست؟ به جای اینکه‏‎ ‎‏این ارتش را بیاییم زحمت بکشیم باز بودجه برایش بگذاریم؟‏‏]‏ 🔹‏امام: این می خواهد؛ عرض می کنم تدریج می خواهد آقا. این نمی شود الآن ما‏‎ ‎‏بگوییم که دیده و نظم دیده کنار برود، ارتشی بی نظام می خواهیم! نمی شود‏‎ ‎‏این، باید بتدریج بشود. باید ‏‏[‏‏نیروی مردمی‏‏]‏‏ درست نظام پیدا بکند، بعد تبدیل بشود آن‏‎ ‎‏ارتش به این ارتش. اما همین طوری نمی شود این کار را کرد.‏ 🔸‏‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا نظام بر مبنای ترس ...‏‏]‏ 🔹‏امام: آقا! من خواهش می کنم از شماها که آن تان را یک قدری کنار‏‎ ‎‏بگذارید ... من خودم هم بودم! یک توقعاتی جوانها دارند که این توقعات از باب‏‎ ‎‏آن انرژی که در آنها هست، از باب آن که در آنها هست، می خواهند همۀ مسائل‏‎ ‎‏یک شبه حل بشود. اینطور نیست مسائل. مسائلْ اشکال دار است، مشکل است الآن. الآن‏ هر جای مملکت دست بگذاری آشوبی است؛ است بر همۀ کارها که این ‏‎ ‎‏ بشود. این آشوب باید با قوای انتظامی، با زمینۀ قوای ملی ـ اینها با هم ـ حل بشود. ما‏‎ ‎‏هم که الآن یک قوای ملیِ نظام دیده که نداریم؛ قوای ملی چریکی است. این قوای ملی‏‎ ‎‏چریکی الآن دارند کار هم می کنند؛ خیلی هم خوب کار می کنند. اینها را باید با قوای‏‎ ‎‏انتظامی و ژاندارمری ـ همۀ اینها ـ همدست بکنیم برای کوبیدن اینهایی که دارند‏‎ ‎‏خرابکاری می کنند. آن خرابکارها را کنار بگذاریم و یک قدری آرامش پیدا بکند‏‎ ‎‏مملکت؛ بعد برویم سراغ آن مسائل بعدی.‏ 🔸‏‏[‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا معذرت می خواهیم، آنچه که مطرح هست افرادی هستند در ارتش ...‏‏]‏ 🔹‏امام: سازمان هست. درست می شود. سازمان ارتش آن وقتی که بوده است،‏‎ ‎‏[‏‏پیوسته‏‏]‏‏ «شاهنشاه» «شاهنشاه» می کرد. این تمام شد. دیگر کلمۀ «شاهنشاه» رفت! وقتی‏‎ ‎‏کلمۀ «شاهنشاه» رفت، دیگر مسئله نیست که حالا صبح تا شب بخواند «شاهنشاه»! تمام‏‎ ‎‏شد این معنا. این مسئله از کلۀ سربازها هم بیرون می رود. این مسائل یک قدری مهلت‏‎ ‎‏لازم دارد. یک قدری باید با تأنی انجام بگیرد. نمی شود یک مسئله ای که است ما‏‎ ‎‏بگوییم انقلاب جلو برود، خراب کند و جلو برود؛ چنانچه شد و بحمدالله انقلاب‏‎ ‎‏ایران بهترین انقلابهایی بود که در دنیا واقع شد؛ یعنی ضایعات کم ‏‏[‏‏داشت‏‏]‏‏. و آن چیزی‏‎ ‎‏که ما بردیم، رژیم شاهنشاهی ‭2500‬ ساله یا بیشتر را از بین بردید. دست آنها هم از آن‏‎ ‎‏کوتاه کردید؛ دست همۀ اجانب را کوتاه کردید از مملکتتان. این آن چیزی است که‏‎ ‎‏بردید. ضایعه ای که دادید، البته یک هزار نفری هم ما کشته دادیم. در سایر انقلابات‏‎ ‎‏اینقدر کشته می دادند، خرابی می شد. ما نباید توقع داشته باشیم که یک انقلابی بشود و‏‎ ‎‏آرام باشد و ... ما باید اسم این را «» بگذاریم، نه انقلاب شاهنشاهی را. این‏‎ ‎‏انقلابِ واقعاً «سفید»، این بود که با یک بیست و چهار ساعت یک‏‎ ‎‏شاهنشاهی را از بین برد و تمام را به هم ریخت. اما حالا به هم ریخته است این.‏‎ ‎‏به هم ریختگی را بخواهید منسجمش کنید وقت لازم دارد. حالا به ما قول داده اند در‏‎ ‎‏همین هفته راجع به ارتش تنظیمش درست بشود. و چیزهای دیگر هم ان شاءالله کم کم‏ ‏امیدواریم درست بشود. خداوند همه تان را حفظ کند؛ موفق باشید.‏ ... (27 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص ‭151-157‬) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید: صوت گفتگوی امام خمینی با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش بخشی از این گفت و گو: 🔹«...‏‏نمایندۀ دانشگاهیان: منظور ما این است در این چند ماه که این سرِ کار هست اگر اقداماتی‏‎ ‎‏انجام داد که توأم با اشتباه بود ...‏‏ 🔸‏امام: اشتباهات را همیشه باید گفت. اشتباهات را کسی نمی تواند ‏‏[‏‏نادیده بگیرد‏‏]‏‏ من‏‎ ‎‏که نمی گویم باید هر کسی اشتباه کرد شما تبعیت بکنید! اشتباهات را باید بگویید. همه‏‎ ‎‏ در گفتن. بنویسند، بگویند، در روزنامه ها بنویسند.‏ 🔻🔻 متن کامل 🔺🔺 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم) 🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز (۱) 🔹با فرا رسیدن چهلم شهدای ، خود را برای برگزاری مراسم ختم و انجام حرکتی جدی علیه رژیم پهلوی آماده می‌کردند. در این میان، گروه‌های مختلف دانشجویی و بازاریان و در رأس آن‌ها، روحانیان اهمیت ویژه‌ای داشتند. اعلامیه‌های مراجع تقليد قم که روز چهلم حماسه ۱۹ دی را عزای عمومی اعلام کرده بودند در سطح شهر توزیع شد. اعلامیه‌هایی نیز از سوی علما و روحانیان استان صادر و بر در و دیوار شهر نصب گردید. 🔸آیت الله قاضی طباطبایی نیز با صدور اعلامیه ای - که چند نفر از علما نیز آن را امضا کرده بودند اعلام کرد که در روز بیست و نهم بهمن مجلس ختمی در مسجد حاج میرزا يوسف ( ) برگزار خواهد شد و از عموم مردم برای شرکت در آن مراسم دعوت به عمل آورد، متعاقب آن دانشجویان دانشگاه تبریز هم با صدور اعلامیه ای یاد شهدای ۱۹ دی قم را گرامی داشتند: 🔹 «ما یاد شهدای نوزدهم دی ماه قم را پیوسته گرامی می داریم و از همه دانشجویان و دیگر انسان‌های آزادی خواه می خواهیم روز شنبه ۲۹ بهمن ۵۶ روز چهلم آن شهدا را تجلیل نموده، با آرامش و در مراسمی که به این مناسبت در هر کجا تشکیل شود شرکت کنند دانشجویان مبارز مسلمان» 🔸 در روز ۲۹ بهمن۱۳۵۶ شهر تبریز به حالت تعطیل درآمد. سکوت حاکم، حاکی از آن بود که شهر در یک اعتصاب عمومی به سر می‌برد. بازار، مغازه ها و اکثر نانوایی ها تعطیل بودند و دانشجویان هم با ترک ، خود را برای شرکت در مراسم آن روز آماده می‌کردند. همگام با مردم، مأموران حکومتی و مسئولان امنیتی نیز در گوشه و کنار شهر استقرار می یافتند. گویا آنان نیز از نوع رفتار و تب و تابی که در چهل روز اخیر در بین مردم حاکم بود باخبر بودند و برگزاری مراسم چهلم شهدای قم را مجلس عادی و معمولی تصور نمی کردند؟ 🔹صبح روز شنبه، 29 بهمن 1356، با آنکه ساعت برگزاری مراسم ده تا دوازده صبح اعلام شده بود، مردم زودتر از وقت مقرر به سمت به حرکت در آمدند اما در کمال ناباوری درهای مسجد را بسته یافتند. این عمل برای مردم درک پذیر نبود. عده‌ای پلیس مقابل مسجد تجمع کرده بودند و افراد را از ورود به مسجد باز می داشتند. هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شد و در عین حال مأموران کلانتری می کوشیدند آنان را پراکنده سازند. 🔸سرگرد حق شناس، رئیس کلانتری شش تبریز، به مردم حاضر در جلوی مسجد اعلام می کرد که امروز در این مسجد هیچ خبری نیست، هرچه زودتر متفرق شوید. اما مردم مقاومت می کردند. در گزارشی که بعدها هیأت ویژه رسیدگی به حادثه ۲۹ تبریز تهیه کرده بود مسئول باز نکردن درب مسجد سرایدار آن عنوان شده بود که نتوانسته بود خود را به موقع به مسجد برساند. این در حالی است که مشهدی محمد عرفان، خادم مسجد، روز قبل از آن از سوی از برنامه مطلع بود و همان روز هم . قبل از ساعت ۱۰- خود را به مسجد رسانده بود اما با خیل عظیم جمعیت و ممانعت پلیس از باز کردن درب مسجد روبه رو شده بود. واقعیت امر آن بود که مسجد به دستور استاندار وقت، ، بسته شده بود. 🔹از روز قبل از ۲۹ بهمن دانشجویان تصمیم گرفته بودند کلاس های درس را به منظور شرکت در مراسم مسجد قزلی در این روز تعطیل کنند. عده ای از دانشجویان هم که در دانشگاه حاضر شده بودند از ساعت ۹ صبح با دادن شعار و شکستن شیشه‌های ساختمان های داخل دانشگاه و آتش زدن کیوسک گارد دانشگاه با چوب‌هایی به طرف شهر در حال حرکت بودند. 🔸در مقابل مسجد قزلی جمعیت افزایش یافته بود و آنها هر چه اصرار می کردند در مسجد باز شود، مأموران به دستور حق‌شناس اجازه این کار را نمی دادند. تعدادی از دانشجویانی که آن روز به جای حاضر شدن در دانشگاه به جلوی مسجد آمده بودند تا در مراسم شرکت کنند آرام آرام به خشم آمدند. یکی از آنها که نام داشت به حق شناس اصرار زیادی کرد که درب مسجد را باز کند، سرانجام میان آنان مشاجره‌ای در گرفت و حق شناس آشکارا در بین آن همه جمعیت به خانه خدا و مردم حاضر در جلوی مسجد توهین کرد و تجلا این توهین را تحمل نمود و در مقابل عمل حق شناس سیلی محکمی به گوش او نواخت. حق شناس از اقدام آن دانشجو به شدت عصبانی شد به گونه ای که بلافاصله كلت کمری اش را در آورد و سینه را نشانه رفت و با شلیک یک تیر او را به شهادت رساند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.