⭕️«امام خامنهای مدظلهالعالی:
من، همیشه به جوانان و محصلین و طلاب و دیگران میگویم که #تاریخ را جدی بگیرید و با دقت نگاه کنید، ببینید چه اتفاقی افتاده است: «تلک أمة قد خلت»(بقره/۱۴۱) #عبرت از گذشتگان، درس و آموزش قرآن است.»
✳️ با سلام.
بدین وسیله شما را به کانال رسمی «بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران معاصر» دعوت میکنیم.
❇️ این بنیاد که توسط مورخ انقلاب اسلامی و یار دیرین امام خمینی قدس سره الشریف جناب « #سید_حمید_روحانی » در سال ۱۳۸۲ با هدف تدوین تاریخ انقلاب اسلامی تأسیس شد؛ تا کنون آثار گرانبها و پر ارزشی را در راستای آشنایی ملت ایران با تاریخ پرافتخار #نهضت_اسلامی به چاپ رسانده است.
📖 از جمله:
نهضت امام خمینی ره در چهار جلد
شوریدگی در تذبذب
از جولانگاه استر تا وادی صهیون
انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب
نقدی بر مدخل امام خمینی ره در دایرة المعارف بزرگ اسلامی
و...
همچنین است فصلنامه پانزده خرداد که سالیان سال و گام به گام #سخنگوی_صادق تاریخ نهضت اسلامی بوده و هست.
✅ با ما؛ همگام با تحولات تاریخ معاصر ایران باشید.
📢 لینک کانال:
https://eitaa.com/bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💥پایان #طراحی_سوخته غرب با دستگیری عامل آنان؛ اسماعیل بخشی
💥 شکنجه #اسماعیل_بخشی دروغ بود.
⁉️ آیا غرب در حمایت از حقوق زندانیان و پیشگیری از وقوع شکنجه در زندانها صادق است؟
⭕️ چند وقتی بود که آتش توپخانه رسانههای غربی فعال شده بود و همگی در رثای شکنجه فردی که #اسماعیل_بخشی نام داشت؛ نالههای پرسوز و گداز سر میدادند و اندکی بعد مشخص شد که اشکها اشک تمساح بود و قصه خیالی شکنجه همچون همیشه #طراحی_سوخته بیش نبوده و در نهایت قهرمان پوشالی قصه غرب دیروز در حین فرار به خارج از مرزها دستگیر شد.
حمایت #غرب از حقوق بشر و مبارزه او با شکنجه و اعمال خشونتبار همواره طنزی تلخ بوده اما این طنز وقتی تلختر میشود که روایت #شکنجه_مبارزان_انقلاب به دست رژیم پهلوی؛ که مورد حمایت مستقیم و غیرمستقیم غرب بوده را بشنویم.
در آن زمان نه تنها غرب و نوچه آنان #اسرائیل؛ مدافع حقوق زندانیان نبودند بلکه خود در قاموس #ابرشکنجهگر ؛ مربی قسیّ القلب رژیم پهلوی محسوب میشدند.
در ادامه روایت یکی از هزاران شکنجه #رژیم_غربزده پهلوی را میخوانیم.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔽🔽🔽
♨️ مورخ ۱۳۴۶/۹/۸ نامهای از #زندان_قزل_قلعه رژیم پهلوی که در تهران واقع بود منتشر شد. نامه از طرف #زندانیهای_سیاسی صادر شده بود که زیر شکنجههای وحشیانه ثابت کردند که رهروان راستین راه اسلام و اماماند در هیچ شرایطی از رسالت افشاگری و روشنگری و #مبارزه دست نمیکشند.
بخشهایی از این نامه دردآور و در عین حال افتخارآمیز را میخوانیم:
« بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 محضر شریف مراجع معظم تقلید
لازم میدانیم گوشهای از صدها صحنه #جنایات و مظالم هیأت حاکمه ایران و مسألهای از هزاران مسائل جاری کشور ایران را به نظر آن حضرات برسانیم ... چندی است که جمعی از فضلا و #دانشمندان_روحانی و مردم محترم بازار را به اتهام شرکت در پخش اعلامیه حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی که مضامین آن چیزی جز نصیحت و ارشاد دولت نبوده، دستگیر و در سلولهای #زندان_قزل_قلعه و در سختترین شرایط در اسارت نگه داشتهاند.
⚫️ خشونتها و وحشیگریهایی که سازمان امنیت در مراحل بازجویی و تحقیق در مورد این مسلمانان پاکدامن و با فضیلت از خود بروز داده است، روی #شکنجههای_قرون_وسطایی اربابان کلیسا و دژخیمان انگیزاسیون و تفتیش عقاید را سپید کردهاند... به چند نمونه از مظالم جلادان سازمان ... اشاره میکنیم و شما را با خدا و وجدان و مسؤولیت مهمی که به خاطر در اختیار داشتن قدرت دینی دارید، واگذار میکنیم.
🔴 در جریان بازجویی متهمان موضوع فوقالذکر، کتف و دستهای حضرت حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای ربانی شیرازی برای مدت مدیدی با طناب بسته و بدون در دست داشتن کوچکترین سند و دلیل برای اتهام، ایشان را مورد #تهدید و اهانت و ارعاب و اسائه ادب قرار دادند و هنوز هم ایشان در سلول به طور #انفرادی زندانی است...
⚫️ حجتالاسلام آقای حاج سید علی غیوری، امام جماعت مسجد پلسلیمان تهران را چندین مرتبه که یکدفعه آن دوازده ساعت متوالی طول کشیده زیر ضربات #شلاق و سیلی و دستبند قپانی و مشت و لگد همراه با توهین و فحاشی و هرزهدرایی قرار دادهاند و نسبت به ایشان از هیچ اهانت و آزاری دریغ نداشتهاند و در نتیجه شانه و کلیه و پهلو و قلب ایشان سخت آسیب دیده و هنوز هم با حال بیماری در #شکنجهخانه_قزل_قلعه در حال بازجویی است...» (نهضت امام خمینی ج۲ ص۴۲۱-۴۲۲)
✖️ این نامه در اینجا تمام نمیشود و موارد فراوان دیگری را برمیشمارند که مخاطب فرهیخته میتواند به اصل نامه مراجعه کند، اما در انتها باید گفت که شکنجههای رژیم غربزده پهلوی در این نامه و امثال آن خلاصه نمیشود؛ همانطور که دروغپردازیهای غرب در رابطه با حمایت از حقوق بشر و نفی شکنجه و... تمام نمیشود و تجربه نشان داده #طراحیهای_کودکانه آنان با هدایت رهبری و بصیرت ملت یکی پس از دیگری خواهد سوخت.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
❓جریان پذیرش #خودمختاری کردستان توسط مهندس بازرگان؛ و فراهم شدن زمینه تجزیه کشور چه بود؟
❓ شهید بهشتی در کدام جلسه بر دولت بازرگان فریاد کشید؟
⁉️ آیا تفکر #تسلیمطلبانه از زمان دولت مرحوم بازرگان تا دولت برجامها از کارآمدی لازم برخوردار بوده است؟
🔸🔸🔸
چند وقتی است که بحث استعفای چند وزیر در حمایت از لوایح مرتبط با #FATF بین تأیید و رد در گردش است.
ورای این اتفاقات؛ آیا تفکر تسلیمطلب در کشورمان؛ تفکر کارآمدی بوده است؟
با برشی از تاریخ معاصر ایران به این سؤال پاسخ خواهیم داد...
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔽🔽🔽
📱 شبکههای اجتماعی چند روزی است که یک خبر را بازنشر میدهند:
«نامه هشت تن از وزرای دولت و تهدید رهبری به #استعفاء در صورت عدم پیشرفت اهدافشان در مورد لوایح مرتبط با #FATF »
ورای محتوای نامه و اینکه آیا در آن تهدید به استعفاء مطرح شد یا نه؛ زمان حاضر بهترین زمان برای ارزیابی یک جریان و تفکر است؛ تفکری که هویت خود را در #وابستگی به غرب تعریف میکند و تا کنون بارها و بارها #ناکارآمدی خود را اثبات نموده و در مقاطع حساس ملت و نظام اسلامی را تنها گذاشتهاند.
🔵 یکی از نمونههای ناکارآمدی جریانی؛ عملکرد دولت مرحوم بازرگان در مواجهه با تجزیهطلبان کردستان بود مسئلهای که البته پس از چندی با سستی و سهلانگاری دولت ایشان؛استان تقریبا از دست رفت و تجزیهطلبانخونخوار جرأت یافتند و خواستههای نامشروع خود را به دولت و ملت ایران #تحمیل کردند:
« به گفته سردار رحیم صفوی فرمانده وقت عملیات سپاه سنندج، در سال ۱۳۵۸ آقای بازرگان به شهر مهاباد رفت و به قصد #دلجویی از دموکراتها، پس از ملاقات با سران آنها بر سر مزار کشتههای آنها رفت و به قرائت فاتحه پرداخت و این در حالی بود که همین گروه، زمانی که یک تیپ از ارتش قصد عبور از شهر سنندج را داشت، به مخالفت پرداخت و با قرار دادن پیششرط، پیغام داد که کلیه نیروهای تیپ باید سلاحهای خود را در داخل کامیونهای نظامی گذاشته و سربازها و افسرها هیچ سلاحی در دست نداشته باشند.
🔴 فرمانده تیپ پذیرفت اما به محض آنکه تیپ در حال عبور از حاشیه سنندج بود، نیروهای #ضد_انقلاب دموکرات با کمال نامردی به تیپ حمله کردند و عده زیادی از سربازان و افسران تیپ را به شهادت رساندند.
در زمانی که استان کردستان تقریبا از حاکمیت دولت مرکزی خارج شده و از دست رفته بود، آقای بازرگان پس از بازگشت از سفر کردستان در جمع اعضای شورای انقلاب حاضر شد و اعلام کرد:
⬅️ « دولت چارهای ندارد جز اینکه در مقابل حزب دموکرات #تسلیم شود و یک نوع خودمختاری به آنها اعطا کند و شرایطشان را بپذیرد.»
در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد میکشند:« شما میخواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به #سازش بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.»
عبدالرحمن قاسملو[دبیر کل حزب دموکرات] تا مدتی که زنده بود از اندیشه خام و تجزیهطلبانه خود دست نکشید.»(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب ص۳۸۳-۳۸۴)
پس دیدیم که مسئله جنایات کوموله و دموکرات و... با #اندیشه_تسلیمطلبانه نه تنها حل نشد بلکه روز به روز حادتر و خطرناکتر میشد و در انتها این اندیشه مقاومت بود که پیروز شد و مردم کردستان و ایران را از چنگ طمعورزان خاماندیش رهانید. و در ادامه؛ نهایت ناکارآمدی دولت تسلیمطلب آن زمان این بود که در اوج سختیها ناتوانی خود را اعلام کنند و پس از تسخیر لانه جاسوسی استعفا دهند.
🔵 در پایان باید گفت که معادله شکست تسلیمطلبی و پیروزی مقاومت مختص غائله کردستان نبوده و نیست و در خصوص #غائله_اقتصادی حال حاضر نیز اندیشه تسلیمطلبانه راهی جز شکست ندارد و تنها راه رهایی از ورطه اقتصادی کنونی؛ خوداتکایی و به اعتماد به نفس الهی و ملی است.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
♨️ یکی از بزرگترین روزنامههای انگلیسی زبان ژاپن در مورد امام خمینی قدس سره الشریف چه گفت؟
⭕️ اعتراف روزنامه بزرگ ژاپن به قدرت عظیم ایران
🔸🔸🔸
« آیتالله خمینی ایران را به قدرتی مهم در خاورمیانه تبدیل کرد... امروز ایران به یک قدرت عظیم مبدل گردیده که با نیروی هیچیک از پادشاهان تاریخ ایران قابل مقایسه نیست.» (فصلنامه ۱۵ خرداد-بهار ۱۳۸۴ به نقل از روزنامه ژاپن تایمز)
✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخی ایران معاصر.
@bonyadtarikh
بنیادتاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
❓آیا شما هم به آیندهای بهتر برای کشورمان فکر میکنید؟
❓آیا شما هم در آرزوی پروازی بلند به سوی موفقیتهای ملی هستید؟
✳️ همه به دنبال آن هستیم اما...
در تاریکراههای آینده؛ چراغ تاریخ روشنگر راهمان خواهد بود.
#تاریخ_روشنگر_نسلها
🔹🔹🔹
✅ با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️ مشکلات کنونی کشور را تمام مردم حس میکنند اما دردآورتر از مشکلات حاشیهسازیهای برخی مسؤولین کشوری است که بدون شناخت درست از مردم و روحیات آنان؛ ملت را دستمایه پیشبرد اهداف سیاسی و جناحی خود میکنند.
⁉️ حال سؤال اینجاست که آیا این رویه در تاریخ معاصر ایران مرسوم بوده است؟ متأسفانه پاسخ مثبت است و شخصی همچون بنیصدر غربگرا و فراری چنین روحیاتی داشته است. روحیاتی که البته در برخی مسؤولین کنونی نیز یافت میشود. حجتالاسلام و المسلمین #سید_حمید_روحانی در سال گذشته گفت و گویی با صراط داشتند که آن را مرور میکنیم:
« این موضوع برهمگان روشن است که روشی که رئیس جمهور فعلی در پیش گرفته است تقریبا مشابه همان روشی است که دکتر ابوالحسن #بنیصدر در دوران ریاست جمهور دنبال میکرد....»
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔽🔽🔽
🔹🔹 عزل تاریخی بنیصدر به دست مردم؛ عبرتهایی برای امروز 🔹🔹
🔸« این موضوع برهمگان روشن است که روشی که رئیس جمهور فعلی در پیش گرفته است تقریبا مشابه همان روشی است که دکتر ابوالحسن #بنیصدر در دوران ریاست جمهور دنبال میکرد.
وی افزود: سیاست آقای بنی صدر هم همین بود که باید به نحوی برنامهها و سیاست خود را تنظیم کنیم که با #سیاست_غرب همخوانی داشته باشد و اینکه خواسته باشیم بدون درنظر گرفتن سیاست غرب و آمریکا کشور را پیش ببریم با منافع ملی مشکل دارد.
🔵 مورخ انقلاب اسلامی و از اعضای دفتر امام خمینی(ره) در نجف با اشاره به رفتار و طرز فکر بنی صدر گفت: او منافع ملی را در این میدید که با غرب کنار بیاید و هرگونه منافعی که با غرب در تضاد بود را غیرعقلانی میدانست، روحیه #جهاد و #شهادت_طلبی را به عنوان اینکه با فرهنگ غرب همخوانی ندارد رد میکرد.
🔸 مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: بنی صدر بر روی #ترویج_اندیشههای_لیبرالیستی پافشاری میکرد و آزادیهایی که غیر اسلامی (بیبند و باری) است را تا حدی تایید میکرد و سعی داشت اسلام را از درون تهی کند و #اسلام_آمریکایی را در ایران جایگزین کند.
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به عزل بنی صدر توسط مردم گفت: اینها سیاستی بود که بنی صدر در دوران ریاستش دنبال میکرد که موجب شد با #عکس العمل_شدید_مردم و نمایندگان مردم مواجه شود و امروز و در حدود 4 سال گذشته هم این نکته کاملا آشکار بود که همان سبک رفتار بنی صدر در کشور توسط رئیس جمهور دنبال میشود.
🔵 صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: آقای روحانی روی اسلامی تاکید دارد که با #منافع_غرب همخوانی دارد و این مساله را صریحا در کتاب «ایران و جهانی شدن» نوشته سریع القلم آورده است و تاکید کرده ما باید اسلامی را در ایران پیاده کنیم که با فرهنگ غرب سازگار باشد، اسلامی که از معنای سیاست و حکومت جدا است و فقط به عبادت و مسائل این چنینی میپردازد؛ لازم به ذکر است که آقای روحانی در مقدمه این کتاب نوشته است تمام مطالبی که در این کتاب آمده است را تایید میکنم.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به مفهوم استقلال در دولت یازدهم گفت: در این دولت استقلال را پوچ دانستهاند چراکه وقتی کشور را مثل یک دهکده در نظر میگیرند باید هم معنی استقلال پوج باشد! این سیاست که در دولت فعلی دنبال میشود تقریبا مثابه کارهایی است که در عصر بنی صدر میگذشت.
وی ادامه داد: من بارها در سخنرانیها گفتهام که کارهایی که بنی صدر در ایران نتوانست انجام دهد، رئیس جمهور (آقای روحانی) آن کارها را دنبال میکند و انجام میدهد.
🔸مورخ انقلاب اسلامی با اشاره به تذکرات اخیر مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری من باب عبرت و هشدار مواردی را را از گذشته ذکر کردند که الان در سیاست دولت دنبال میشود و تاکید کردند که این رفتارها یک سیاست ناموفق هستند که در گذشته هم عکس العمل شدید مردم را به همراه داشته است.
مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: این طبیعی است 11 میلیون مردمی که به بنی صدر رای دادند و این 23 میلیون نفری که به آقای روحانی رای دادند تا زمانی به رایشان وفادار هستند که این آقایان #در_مسیر_مردم و آرمانیهای ملی و انقلابی حرکت کنند و زمانیکه که این خط قرمزها را بشکنند با انها به شدت برخورد میکنند.
🔵 صاحب امتیاز و مدیر مسئول سابق فصلنامه ۱۵ خرداد در پایان تاکید کرد: این بعید نیست که مردم وقتی ببینند که آقای روحانی همان شیوه را در پیش گرفته است همان رفتاری را با وی داشته باشند که با بنی صدر کردند.» (۱۳۹۶/۳/۲۴ مصاحبه صراط)
لینک مطلب :
http://yon.ir/yiSkL
🔸🔸🔸
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
♨️ واکنش صفحه رسمی بنیاد تاریخپژوهی انقلاب اسلامی به یک پست جنجالی در اینستاگرام
🔹لینک پست:
https://www.instagram.com/p/BtGESDzl28T/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=13vk3ueomnx96
⭕️ در شبکههای اجتماعی ایتا؛ تلگرام و اینستاگرام ما را با شناسههای زیر دنبال کنید:
@bonyadtarikh
✅ با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
بنیاد تاریخپژوهی انقلاب اسلامی.
🔴 چند وقتی است که زنگ هشدار برای احتمال وقوع فتنهای دیگر نواخته شده؛ فتنه ۹۸ ...
⁉️ آیا برای آن آماده هستیم؟
🔸🔸🔸
درس گرفتن از فتنههای گذشته راهی برای عبور از گردنههای آینده است و فتنه ۹۶ درسهایی داشت که هنوز آن را نیاموختهایم. همراه شماییم با:
💢 عملیات آمریکایی-عبری-عربی با رمز #همگرایی_نتیجهبخش
💢 شکست شوالیههای کارکشته اطلاعاتی-امنیتی آمریکا همچون «اسکات مادل» و «مارک دوبو ویتز» و «مایکل دیآندریا» و ابرسازمانهای پشتیبان آنان در فتنه ۹۶
💢 و مطالبی جدید و کارگشا برای شناخت فتنههای پیشرو
❇️ همه در مقاله فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد؛ با عنوان:
«بازکاوی نقش آمریکا در ایجاد آشوبهای کور ۹۶ بر اساس اطلاعات آشکار »
⬅️ دریافت:
http://yon.ir/beMJB
✅ با ما باشید با آخرین تحولات تاریخی ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💢 پاسخ تاریخی بانوان به هیاهوی چند زن بیاطلاع...
🔆 زنان متدین و شجاع ایران، یکی از ارکان بیبدیل #نهضت امام خمینی بوده و هستند و صفحههای تاریخ پر است از بصیرت و عملکرد فوقالعاده آنان.
دشمنان ملت ایران با علم به این مطلب همواره سعی داشته و دارند که #بانوان_ایران را از پرچمداری نهضت و انقلاب به پرچمداری #بیعفتی و #بیحیایی بکشند و در نهایت ایشان را به #جبههبندی_علیه_اسلام و نظام اسلامی وادارند.
هیاهوی افراد مغرضی که در قالب دفاع از حقوق زنان از رسانههای داخلی یا بیگانه استفاده میکنند نیز در همین راستا تعریف میشود.
اما اینان نمیدانند که بانوان ایران زمین سالها قبل پاسخشان را به نحو قاطعی دادهاند...
🔸🔸🔸
⭕️ فضا؛ فضای ملتهب ۱۵ خرداد و حوادث پس از آن بود؛ وقتی که امام امت به دست رژیم ددمنش پهلوی دستگیر و روانه زندان شده بود.
طبیعی بود که شیعیان غیور ایران زمین این را برنتابند و دست به اعتراض بزنند. در این میان؛ تلگرافی اعتراضآمیز به دست شیرزنان اهوازی به شخص شاه فرستاده شد که در آن از امام حمایت شده بود و علیه هیاهوی چند زن بیکار و بیاطلاع از حقوق زن در اسلام موضعی صریح و قاطع گرفته شده بود. متن این نامه را مرور میکنیم:
📜 « اهواز-تهران- ۱۳۴۲/۴/۷
خاطر ملوکانه استحضار دارد که بر اثر بازداشت حضرت آیتالله العظمی مرجع عالیقدر عالم تشیع، آقای خمینی، قلوب مرد و زن مسلمان ایران جریحهدار گردیده و اضطراب عظیمی در تمام شؤون ملی رخ داده که جز با آزادی معظم له به هیچگونه دیگری تسکین پذیر نیست.
✳️ زنان مسلمان ایران افتخار دارند که در پرتو تعالیم مقدسه اسلامی از حقوق و مواهبی برخوردارند که زنان اروپایی هنوز به عشری از اعشار آن نایل نگردیدهاند و بنا به حکم محکم قرآن مجید و تعلیمات پیشوایان جلیل القدر روحانی، از هر عملی که خارج از حدود شرع مطهر اسلام و تقلید بیجا از جوامع اروپایی و غیرمسلمان باشد اظهار نفرت و انزجار مینمایند.
❌ هیاهوی چند #زن_بیکار و #بیاطلاع از حقوق زن در اسلام، دلیل خواست اکثریت زنان مسلمان ایران نیست...»(نهضت امام خمینی ج۱ ص۶۵۵)
در ادامه این نامه به نام چندین تن از بانوان اهوازی امضا شده و به دربار شاه فرستاده شد.
✅این عملکرد و رفتارهای بیشمار مشابه آن نشانهای قطعی بر ریشهداری فرهنگ اسلامی در وجود بانوان ایران ماست. ریشهای که یقینا با تحرکات کودکانه آسیب نمیبیند.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🗂 تاریخ انقلاب اسلامی پر است از پروندههای پر سر و صدا و جنجالی و مجموعه فعالیتهای #آیتالله_شریعتمداری؛ قبل و بعد از انقلاب بیشک یکی از این پروندههاست.
📜 بررسی اسناد نشان میدهد که او مدتها پیش از انقلاب با #ساواک ارتباط داشته است. یکی از اسناد حاکی از آن است که ایشان پس از قیام ۱۵ خرداد برای فرار از فشارهای مردمی که برای موضعگیری علیه شاه و رژیم سلطنتی به او وارد میشد پیشنهاداتی را روانه ساواک کرده است:
⭕️ « آیتالله شریعتمداری به طور محرمانه پیشنهادات زیر را به ساواک نموده که یکی از آن ها عملی شود:
خانه وی در محاصره قرار گیرد و اجازه رفت و آمد داده نشود.
به نام ملاقات اعلیحضرت به تهران حرکت و چند روزی مخفی شود.
به مشهد یا حضرت عبدالعظیم تبعید شود.
ظاهرا دلیل پیشنهاد بالا را خلاصی خود از جوابگویی به مراجعین و رفع تکلیف وانمود میکند و میگوید در غیر این صورت مجبور به همدردی با خمینی خواهد بود...» (سند شماره ۳۱۵۸ ساواک- تلگرافات وارده-مندرج در کتاب نهضت امام خمینی ج۱ ص۶۶۸)
⁉️ با وجود روابط نزدیک آیتالله شریعتمداری با ساواک قبل از انقلاب و آشوبطلبی و تجزیهطلبی ایشان پس از پیروزی انقلاب؛ باید دید برخی مدافعان امروز ایشان که نظام اسلامی را متهم به افراطیگری در برخورد با تفرقهافکنیها و جنایات بیشمار ایشان میکنند؛ آیا از این اطلاعات آشکار تاریخی خبر دارند؟!
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🌹 عشق امام و امت؛در جریان نهضت 🌹
❇️ وقتی صفحات انقلاب را ورق میزنی میبینی که یکی از پایههای اصلی آن بر #اعتماد_مردمی و احساسات عمیق آنان نسبت به رهبری ولیفقیه نهاده شده است.
بر همین اساس صحنههای فراوانی از #عشق و ارادت مردم به امام خمینی قدس سرهالشریف قبل و بعد از انقلاب خلق شد که جمع کردن آن چه بسا چندین جلد قطور را بطلبد.
در جلد اول کتاب #نهضت_امام_خمینی قدس سره الشریف نیز فصلی مجزا و مفصل به مبحث «امام و پشتیبانیهای مردمی» پرداخته شده که گوشهای کوتاه از آنان را مرور میکنیم.
گفتنی است؛ #صحنه_پرشوری که در ادامه خواهد آمد مربوط به زمانی کوتاه پس از جنایات رژیم پهلوی در ۱۵ خرداد است؛ زمانی که پس از فشارهای شدید مردمی #رژیم_جنایتکار_پهلوی مجبور به عقبنشینی شد و امام ره را از زندان؛ به داوودیه تهران منتقل کردند و مردم علیرغم خطرات احتمالی؛ جان بر کف به دیدار امامشان شتافتند:
💠 «در اين ميان[پس از آزادی امام؛] صحنۀ رقتانگيز و در عين حال حماسى و افتخارآميزآمدن بسيارى از #مجروحين قيام پانزدهم خرداد به داووديه بود كه با دست و يا پاى قطع شده و يابا سر و روى باند پيچيده، با #عشق و علاقۀ ويژهاى به زيارت قائد خويش شتافتند و نظرتحسينآميز همگان را به خود جلب كرده بودند.
🔹🔹اين فداكاران از آنجا كه براى #خدا و در راه دفاع ازحق و حقيقت، خود را قربانى كرده بودند، آنگاه كه به دستبوسى امام نايل مىشدند لحظهاىدرنگ نمىكردند تا كسى آنان را معرفى كند و #فداكارى آنان را به او برساند، بلكه بعضى از آنانسخت اصرار داشتند كه كسى وضع آنان را براى او بازگو نكند و موجب نگرانى خاطر او نشود.
🔷 وقتى از يكى از قهرمانان قيام 15 خرداد به نام حاج اكبر آقاى معرفت كه در حادثۀ پانزدهم خرداديك پاى خود را از دست داده بود، پرسش به عمل آوردم كه چرا در ملاقات با امام در داووديه خودرا معرفى نكرديد؟ و يا درنگ نكرديد كه آشنايى پيدا شود و شما را به امام معرفى كند؟ پاسخ داد:
🔹🔹 «اتفاقاً سخت كوشش داشتم كه آشنايى مرا نبيند تا مبادا آنچه را كه بر سرم آمده براى ايشانبازگو كند و تأثر و ناراحتى خاطر ايشان را فراهم سازد.» آنگاه افزود: «در برابر خطراتى كه اسلام مارا تهديد مىكند، از دست دادن يك پا، قابليت آن را ندارد كه در محضر آيتاللّه خمينى مطرحشود، بلكه برعكس من شرمندهام كه مرجع ما به خاطر دفاع از دين به زندان رفتند ولى ما هنوززندهايم و راه مىرويم و اصولاً در مقابل آيتاللّه جان ما چه ارزشى دارد كه پاى ما داشته باشد.
🔷 جان هزاران نفر مثل من به فداى يك موى خمينى...»(نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۷۰۲)
🔸🔸🔸
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💥 سخنان تحریفآمیز رییسجمهور در خصوص نهضت امام؛ در روز تجدید میثاق با امام قدس سره💥
🔶 بر اساس اخبار منتشر شده در سایتهای نزدیک دولت؛ رئیس جمهور آقای حسن روحانی ضمن سخنرانی خود در حرم امام قدس سرهالشریف مطالبی را مطرح کردند که #تکرار_ادعاهای_تحریف_شده اعضای نهضت آزادی و برخلاف مستندات تاریخ انقلاب اسلامی است.
پاسخ تفصیلی به سخنان #تحریف_آمیز ریاست جمهوری را در کانال بنیاد تاریخ پژوهی بخوانید .
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
❌تحریف نهضت امام؛ در روز میثاق با امام قدس سره❌
◀️بخش اول/
در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی؛ مطابق رسم هر ساله شخصیتهای برجسته کشور به مرقد امام قدس سره رفته و به تجدید میثاق با آرمانهای ایشان میپردازند. به همین مناسبت روز گذشته ریاست جمهوری در مرقد امام قدس سره حضور یافتند و البته سخنانی را مطرح کردند که متأسفانه یادآور تحریفات تاریخی برخی سران جبهه منحله آزادی بود:
🎙« قبل از پیروزی انقلاب در میان شاگردان والامقام امام(ره) مباحثی مطرح بود که بعد از پیروزی انقلاب نوع حکومت چگونه باشد، لذا آن را بعضی به شکل خلافت میدیدند و برخی نمیدانستند که آراء مردم تا کجا نقش دارد. لذا اینگونه مباحث در نوفل لوشاتو و بعد از نماز مغرب و عشاء مطرح میشد و در آن مرحوم منتظری، مرحوم موسوی اردبیلی و شماری دیگر از جمله شهیدان مطهری و بهشتی ، ساعتها و شبها در پاریس و نوفل لوشاتو با امام(ره) به بحث مینشستند.
پس از این گونه مباحث بود که امام راحل حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تبدیل کرد و شعار مردم را تغییر داد و این شعار از آزادی، استقلال و حکومت اسلامی به آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی تبدیل شد »
در این سخنان نسبتی به امام راحل قدس سره داده شده؛ که بر خلاف مستندات تاریخی است:
اینکه ایده جمهوری اسلامی پس از ورود ایشان به پاریس ؛ توسط اطرافیان و در قالب مباحثاتی که داشتند، به ایشان القا شد و رأی ایشان تغییر کرد و جمهوری اسلامی را برگزیدند.
❓اما سؤال اینجاست که سابقه تاریخی این خلافگویی به چه زمانی برمیگردد و برای اولین بار چه کسی آن را مطرح کرد؟
ادامه مطلب را از لینک زیر بخوانید:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/51
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
❌تحریف نهضت امام؛ در روز میثاق با امام قدس سره❌
◀️بخش دوم/
بررسی پیشینه تاریخی این سخنان ما را به یکی از سران جبهه منحلّه آزادی؛ دکتر ابراهیم یزدی میرساند. آنجا که وی در کتاب خاطراتش تلاش کرده خود را به عنوان مشاور ارشد امام راحل در نوفل لوشاتو و تئوریسین نهضت اسلامی معرفی کند. از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح «جمهوری اسلامی» به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است.
امّا آیا به راستی طرح الگوی «جمهوری اسلامی» امری نوظهور بوده و به دست سران نهضت آزادی مطرح شده است؟
با جست و جو در اسناد تاریخی به سندی ارزشمند برمیخوریم که این ادعا را باطل میداند:
«نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سال 1354»
این پیشنویس که بر اساس اسناد تاریخی و به صورت کتابی مستقل توسط بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تدوین و چاپ شده به تفصیل این ادعا را رد میکند چراکه لفظ «جمهوری اسلامی» به صراحت در آن نوشته شده است :
« قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
فصل اول
#جمهوری_اسلامی_ایران که اساس آن مبتنی بر اراده ملت است، برای حفظ و نگاهبانی حقوق ملت و نظارت در انجامم تکالیف ملی و پیشبرد مادی و مهنوی ملت ایران، بنیاد میگردد...
این قانون برای نخستین بار در سال 54 توسط نویسندگان آن انتشار مخفیانه یافته و بعد از مدتی از طریق پست، به دست مأمورین ساواک افتاده است. سند مربوط به متن پیشنویس، برای نخستین بار توسط حجت الاسلام سید حمید روحانی در بخش پیوستهای کتاب نهضت امام خمینی دفتر چهارم صفحات 533-549 منتشر شده است. این سند در تاریخ 54/4/11 به دست ساواک افتاده است امّا تاریخ تدوین آن چندان روشن نیست. طبیعتا مدت زیادی فرصت برای مطالعه و تفکر برای تدوین مواد قانون صرف شده که از این جهت، هیچ بعید نیست اصل نگارش متن مربوط به پیش از سال 54 بوده باشد.»(کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی»-متن قانون-ص133)
🔵 مدعای دکتر یزدی و به تبع آن ریاست جمهوری؛ در حالی مطرح شده است که غیر از این سند تاریخی؛ شواهد دیگری هم در ردّ این ادعا وجود دارد:
«مفهوم جمهوری اسلامی اساسا مسئلهای نوظهور و مختص ملت ایران نبوده بلکه در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است. ثانیا نوعا لیبرالهای مطنی و جریانهای سیاسی به اصطلاح ملیگرا نه تنها اسلامیت را در تعارض با جمهوریت معنا کردهاند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتّی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را «جمهوری دموکراتیک» و «جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند بلکه اسناد برجا مانده از این گروهها نشان میدهد که عموما تا آخرین روزهای سقوط سلطنت پهلوی، همچنان نظام سلطنتی مشروطه را بهترین حکومت برای ایران میدانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند. » (نخستین پیشنویس قانون اساسی-ص24-23)
⁉️ با وجود چنین اسناد و شواهد تاریخی، انگیزه طرح چنین سخنان تحریفآمیزی از جانب ریاست جمهوری؛ آن هم در روز تجدید میثاق با آرمانهای امام قدس سره معلوم نیست امّا هرآنچه هست باید دانست که تحریف تاریخ انقلاب بر خلاف شرع و اخلاق و در تعارض با خواسته صریح امام قدس سره است و در نهایت موجب انحراف نسلهای آینده خواهد شد.
ادامه دارد...
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📣 اختصاصی 📣
💥احراز رتبه نخست در پنجمین جشنواره علامه حلی استان قم💥
📄 مقاله «نقدی بر مدخل خمینی روح الله در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» به قلم سهراب مقدمی شهیدانی٬ حائز رتبه برگزیده نخست سطح ۴ در پنجمین دوره جشنواره علامه حلی استان قم شد.
◀️این مقاله چکیده ای است از اثری مفصل با عنوان «نقدی بر مدخل خمینی روح الله در دایرة المعارف بزرگ اسلامی» به قلم آقایان:
سهراب مقدمی شهیدانی و میثم عبداللهی.
این اثر نخستین بار با ادبیاتی علمی به نقد مدخل ۱۰۰ صفحه ای دایرةالمعارف بزرگ اسلامی پرداخته و #اشتباهات_فاحش و #تحریفات_باورنکردنی این متن را تذکر داده است.
🔴در شرایطی که برخی مجامع علمی و رسانه ای بر بایکوت کتاب همت گماره اند و در برخی محافل بدین سیاست ناجوانمردانه تصریح کرده اند٬ عملکرد هیئت انتخاب و شورای علمی جشنواره علامه حلی قابل تقدیر و نشان دهنده برخورد حرفه ای این جشنواره با مقولات علمی است.
🔆 بازتاب برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین جشنواره علامه حلی- استان قم در سایت خبرگزاری صدا و سیما:
http://yon.ir/gF7AV
🔸🔸🔸
📖 معرفی کتاب «نقدی بر مدخل خمینی روحالله در دایرة المعارف بزرگ اسلامی»-سایت بنیاد تاریخپژوهی:
http://yon.ir/UsoDK
📝 بازتاب انتشار این کتاب در دیگر رسانهها:
http://yon.ir/uykYy
✅ با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
♨️ واکنش صفحه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در اینستاگرام؛ به تکرار سخنان تحریفآمیز توسط رئیسجمهور...
📱ما را در شبکههای اجتماعی ایتا، تلگرام و اینستاگرام با شناسه زیر دنبال کنید:
@bonyadtarikh
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔶 در حاشیه سخنان تحریفآمیز رییسجمهور در مرقد امام قدس سره :
❓آیا عنوان «جمهوری اسلامی» مفهومی بدون پیشینه است که در سال 1357 بوجود آمد؟
❓آیا پیش از سال 57 هیچ سخنی درباره «جمهوری اسلامی» گفته شده است؟
⁉️ادعای برخی از اعضای نهضت آزادی درباره القای این مفهوم به امام، چقدر با واقعیت سازگار است؟
✅پاسخ به سوالات فوق را در کتاب «پیش نویس قانون اساسی» چاپ «بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» می توان یافت.
✳️سخن نویسنده این است که نه تنها مفهوم «جمهوری اسلامی» بلکه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز سالها پیش از انقلاب اسلامی توسط انقلابیون تهیه شده بود. بر اساس اسناد موجود، اولین پیش نویس قانون اساسی برای سیستم حکومتی جمهوری اسلامی در سال 1354 تهیه شده بود. بدلیل شرایط امنیتی پیش از انقلاب و رعایت اصول حفاظتی توسط انقلابیون، نویسنده این پیش نویس مشخص نشد اما احتمالا بدست آیت الله ربانی شیرازی نوشته شده است. انتشار چنین متنی نشان داد که انقلابی ها در فکر ارائه الگوی جانشین برای سیستم سلطنتی بوده و دارای تفکر ایجابی بوده اند...
🔵 گفتنی است؛ این اثر در فاصله یک سال به چاپ سوم رسیده است و ویرایش جدید آن به زودی وارد بازار می شود.
@bomyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔷 روایت تاریخی🔷
🔶گفت و گوی امام با یک ساواکی 🔶
💥 این روزها بحث در خصوص پیوستن به برخی کنوانسیونها و لوایح داغ است. یک طرف حامیان استقلال ملی و طرف دیگر غربگرایان یا غفلتزدگان.
دعوای این دو گروه برای امروز و دیروز نیست. برای نمونه گفت و گوی کمتر شنیده شده؛ بین امام قدس سره به عنوان نماد استقلالطلبی ملت ایران و یک ساواکی که در فضای وابستگی رژیم پهلوی به غرب تعریف میشود؛ میخوانیم:
🛫 « تاریخ، صبحدم روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ را اعلام میکرد. هواپیمای هرکولس نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران که حامل مرجع امت و رهبر انقلاب اسلامی امام خمینی بود، از فرودگاه مهرآباد به سوی ترکیه به پرواز درآمد...
آنگاه که هواپیما اوج گرفت، امام به سرهنگ افضلی (از مقامات ساواک) که در کنارش نشسته بود، رو کرد و گفت:
- آیا شما میدانید که من به جرم دفاع از حیثیت ارتش و #استقلال_وطنم تبعید میشوم؟...
آقای سرهنگ افضلی که گویا انتظار روبرو شدن با چنین سؤالی را نداشت، بیاختیار جابجا شد و با صدایی گرفته پاسخ داد:
⬅️ - تا روزی که به #آمریکا احتیاج داریم ناچاریم یکسری آوانسهایی به آنها بدهیم.
🔴 امام بیدرنگ پاسخ داد:
- یعنی حتی #نوامیس_مملکت خود را نیز در اختیار آنان قرار دهیم؟
⬅️ سرهنگ افضلی پاسخی نتوانست بدهد، لیکن با حرکت سر به این پرسش پاسخ مثبت داد.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۱۲-۱۳)
🔹 در آستانه بررسی #پالرمو و #CFT و دیگر کنوانسیونها و لوایح استعماری هستیم و برخی جریانات که دنباله فکریِ #پهلویهای_غربزده دیروزند همچنان به دنبال دادن آوانس و امتیاز به #آمریکای_در_حال_افول هستند.
تاریخ اثبات میکند که این راه به نفع #ملت_ایران نیست و باید بدانیم که برخی موافقان این طرحها و لوایح به حد پالرمو و CFT اکتفا نمیکنند و برای جلب رضایت آمریکا همچون سرهنگِ ساواکیِ دیروز؛ چه بسا حاضر به تحویل نوامیس مملکت نیز باشند.
📜 این درس تاریخ است و «تاریخ؛ روشنگر نسلهاست.»
@binyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💭 سؤال امروز: انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟
شاید شما هم این چند روز؛ در جلسات خانوادگی یا اماکن عمومی با این سؤال مواجه شده باشید. البته ممکن است سؤال شخصی خود شما هم باشد؛ بدون اینکه جلوی افراد کمتر انقلابی قرار گرفته باشید یا نوجوانِ پرسشگر فامیل شما را با پرسیدنش غافلگیر کرده باشد. سؤال این روزها که در آستانه چهل سالگی انقلابمان هستیم:
❓امام خمینی قدس سره چه خدمتی به این کشور کرد؟
❓ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟
کسانی که این سؤال را مطرح میکنند از نظر انگیزشی چند دستهاند:
🔸گروهی که حقیقتا میخواهند بدانند با یک نظام انقلابی چه تحولاتی در حوزههای عمومی اتفاق افتاده و با عملکردها و دستآوردها سر و کار دارند.
🔸گروهی که به دنبال حب و بغض شخصیشان نیستند؛ صرفا به دنبال تببین دستآوردها هم نیستند بلکه با نگاهی کاوشگرانه در جست و جوی رسیدن به یک الگوی نظم سیاسی و سامان اجتماعی مطلوب هستند...
🔸ضد انقلابی که انگیزه یا توان تجزیه و تحلیل دستآوردها را ندارند.
صرف نظر از خاستگاه سؤال؛ این پرسش بنیادی است که ذهن بسیاری از جوانان فرهیخته را به خود مشغول کرده و در آستانه چهل سالگی نظام اسلامی باید به آن پاسخ داد...
🔆 دکتر مظفر نامدار؛ دکترای علوم سیاسی ضمن مقالهای منتشر شده در فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد به این پرسش بنیادی پاسخ داده است. مقالهای که «خوشایند پرسشگرانی که هدفی جز شبههافکنی و فتنهانگیزی از طریق طرح پارهای از سؤالات دارند؛ نخواهد بود اما برای دو گروه و جریان دیگر ممکن است مفید و قابل توجه باشد.»
🔷دکتر مظفر نامدار برای رسیدن به پاسخی دقیق و علمی به این پرسش راههای گوناگونی را پیشرو داشت:
🔹مقایسه عملکرد انقلاب اسلامی با کشورهای پیشرفته
🔹مقایسه عملکرد انقلاب اسلامی با سایر انقلابها
🔹مقایسه عملکرد جمهوری اسلامی با کشورهای همسطح
اما از دیدگاه ایشان «اگر میخواهیم به یک داوری ملموس، عینی و علمی برسیم نمیتوانیم جمهوری اسلامی را با دوره صفویه یا حتی نظام قاجاریه مقایسه کنیم همانطوری که مقایسه و تطبیق دستآوردهای جمهوری اسلامی با دستآوردهای سایر انقلابات جهان و رژیمهای انقلابی ذهنی است زیرا زمینهها، شرایط و خاستگاههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هیچکدام از این انقلابات و نظامهای سیاسی حاکم بر آنها منطبق بر شرایط ایران نیست...»
در ادامه نیز سلسله مقالاتی ارائه میشود با هدف تبیین علمی و دقیق دستآوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی...
✅ شما؛ و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟-دکتر مظفر نامدار(منتشر شده با نام «سلیماندارابی»)-بخش اول» :
http://yon.ir/GsZvJ
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟/بخش دوم
سؤالی است این روزها؛ نزدیکیهای #چهل_سالگی_انقلاب برای بسیاری به ویژه جوانان پیش آمده است. سؤالی که باید به صورت علمی و دقیق به آن پاسخ داد. دکتر مظفر نامدار، در بخش اول مقاله خود بنیانهای اساسی این پاسخ را تبیین میکنند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
ایشان؛ در بخش دوم مقاله خود «معیارهای ملموس دگرگونی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در دوره هفتاد ساله مشروطه و دوره بیست و پنج ساله انقلاب اسلامی [تا زمان نگارش مقاله] مورد مقایسه قرار میدهند.» و در ادامه؛ مطالبی را از نیکی کدی پژوهشگر مطرح آمریکایی بازگو میکنند که علی رغم غرضورزیها؛ به دستآوردهای انقلاب اسلامی اذعان داشته است:
🔷« سازماندهی اجتماعی اقتصادی پس از انقلاب به طرز چشمگیری تغییر پیدا کرد و در برخی عرصهها بهبودی نشان داد که یک مورد آن تأکید بر بهبود شرایط روستاها بود.
🔹#جهاد_سازندگی به صورت حرکت داوطلبانه برای کمک به برداشت محصول در سال 1358 آغاز شد، به زودی نقش گستردهتر و رسمیتری پیدا کرد و با کمک جمعیتهای محلّی برنامههایی از قبیل:
🛣جادهسازی،
🏞لولهکشی آب،
🌆تأمین برق،
🏨درمانگاه،
🏯مدرسه و کانالهای آبیاری را به اجرا آورد.
🔹در نواحی روستایی و فقرزده دستآوردها چشمگیر بود و به ویژه بر زندگی زنان و کودکان تأثیر گذاشته است.
🔹در عرصه آموزش؛ مدارس از بودجه دولتی یارانه دریافت میکردند؛ از جمله در ساخت و ساز مدارس در روستاها و نواحی فقیرنشین.
🔹در دسترس بودن مدارس باعث شد که حضور دختران آسانتر شود... امروزه تقریبا راه همه رشتههای دانشگاهی به روی زنان باز است.
🔹نرخ باسوادی زنان از 36 درصد در سال 1355 به 72 درصد در سال 1375 رسید. سطحی که [تا آن زمان] با ترکیه قابل مقایسه و بیش از دو برابر پاکستان است و هنوز در حال افزایش است.»
◀️نیکی کدی در ادامه میگوید:
«در ایران زمامداران اسلامگرا سیاستهایی را به اجرا درآوردهاند که در نهایت به توسعه یک #جامعه_سالمتر، آموزش دیدهتر و فرهیختهتر کمک میکند.»
نویسنده مقاله؛ جناب دکتر مظفر نامدار پس از تبیین اوضاع عمومی ایران در رژیم مشروطه سلطنتی، دگرگونی در نظام آموزشی و پژوهشی ایران را پس از انقلاب تبیین میکنند. تحوّلی که بر اساس اطلاعات آشکار بسیار مثبت تلقی میشود و عرصههای گوناگونی را شامل میشود:
🔹افزایش نرخ باسوادی
🔹حضور فعال و مؤثر در المپیادهای جهانی
🔹تقویت بنیه دروس علوم پایه علی الخصوص ریاضیات
🔹توسعه مقاطع تحصیلی
🔹توسعه مدارس فنی و حرفهای
🔹افزایش فضاهای آموزشی و کاهش تراکم دانشآموزان در کلاس
🔹توسعه پرورش استعدادهای درخشان
🔹افزایش سطح تحصیلی معلمین و افزایش ارائه خدمات به فرهنگیان
از جمله مواردی است که میتوان گفت انقلاب اسلامی در طول 20 سال نسبت به انقلاب مشروطه و رژیم سلطنتی در طول 70 سال برتری قابل توجهی داشته است...
برای مطالعه و یافتن پاسخهای بیشتر شما را به مطالعه این مقاله دعوت میکنیم.
✅ شما و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟-بخش دوم-دگرگونی در نظام آموزشی و پژوهشی ایران:
http://yon.ir/Kqdim
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟بخش سوم
🎙شاید شما هم سخنرانی اخیر #سید_مقاومت را شنیده باشید. به مناسبت چهل سالگی انقلابمان بخشی از دستآوردهای متعدد #انقلاب_امام_و_امت را برشمرد تا امیدی باشد در دل همه و پاسخی صریح به دشمنان و غرضورزان.
🇮🇷 این روزها روز شادی است و #افتخار؛ چهل سال چالش داشتیم و چهل سال پیروزی. پس بهتر است با نگاهی دقیق به گذشتهمان نگاه کنیم و کارهایی که کردیم را برشمریم تا بیشتر بدانیم«انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟»
📄 در این راستا دو بخش از مقاله علمی و سودمند دکتر مظفر نامدار را به اشتراک گذاشتیم.
بخش اول:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
بخش دوم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
❇️ و در بخش سوم میخوانیم از «جمهوری اسلامی و دگرگونی در توسعهی انسانی ایران، افزایش امید به زندگی»
در این مقاله با زبان آمار و ارقام دستآوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بهداشت به تفصیل بیان شده است. بهبود قابل توجه وضعیت با :
◀️افزایش نرخ امید به زندگی
◀️افزایش تعداد پزشکان با تخصصهای گوناگون و در استانهای مختلف
◀️افزایش مراکز درمانی و بهداشتی
نویسنده این سلسله مقالات پس از بازگو کردن دستآوردها در عرصه بهداشت؛ در بخشهای بعد به بررسی پیشرفت در عرصههای دیگر پرداخته است که در روزهای آینده در مورد آن خواهیم نوشت.
✅ شما؛ و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟»-بخش سوم
http://yon.ir/nxilD
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.