eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
589 ویدیو
592 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂 تاریخ انقلاب اسلامی پر است از پرونده‌های پر سر و صدا و جنجالی و مجموعه فعالیت‌های #آیت‌الله_شریعتمداری؛ قبل و بعد از انقلاب بی‌شک یکی از این پرونده‌هاست. 📜 بررسی اسناد نشان می‌دهد که او مدت‌ها پیش از انقلاب با #ساواک ارتباط داشته است. یکی از اسناد حاکی از آن است که ایشان پس از قیام ۱۵ خرداد برای فرار از فشارهای مردمی که برای موضع‌گیری علیه شاه و رژیم سلطنتی به او وارد می‌شد پیشنهاداتی را روانه ساواک کرده است: ⭕️ « آیت‌الله شریعتمداری به طور محرمانه پیشنهادات زیر را به ساواک نموده که یکی از آن ها عملی شود: خانه وی در محاصره قرار گیرد و اجازه رفت و آمد داده نشود. به نام ملاقات اعلی‌حضرت به تهران حرکت و چند روزی مخفی شود. به مشهد یا حضرت عبدالعظیم تبعید شود. ظاهرا دلیل پیشنهاد بالا را خلاصی خود از جواب‌گویی به مراجعین و رفع تکلیف وانمود می‌کند و می‌گوید در غیر این صورت مجبور به هم‌دردی با خمینی خواهد بود...» (سند شماره ۳۱۵۸ ساواک- تلگرافات وارده-مندرج در کتاب نهضت امام خمینی ج۱ ص۶۶۸) ⁉️ با وجود روابط نزدیک آیت‌الله شریعتمداری با ساواک قبل از انقلاب و آشوب‌طلبی و تجزیه‌طلبی ایشان پس از پیروزی انقلاب؛ باید دید برخی مدافعان امروز ایشان که نظام اسلامی را متهم به افراطی‌گری در برخورد با تفرقه‌افکنی‌ها و جنایات بی‌شمار ایشان می‌کنند؛ آیا از این اطلاعات آشکار تاریخی خبر دارند؟! @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🌹 عشق امام و امت؛در جریان نهضت 🌹 ❇️ وقتی صفحات انقلاب را ورق می‌زنی می‌بینی که یکی از پایه‌های اصلی آن بر و احساسات عمیق آنان نسبت به رهبری ولی‌فقیه نهاده شده است. بر همین اساس صحنه‌های فراوانی از و ارادت مردم به امام خمینی قدس سره‌الشریف قبل و بعد از انقلاب خلق شد که جمع کردن آن چه بسا چندین جلد قطور را بطلبد. در جلد اول کتاب قدس سره الشریف نیز فصلی مجزا و‌ مفصل به مبحث «امام و پشتیبانی‌های مردمی» پرداخته شده که گوشه‌ای کوتاه از آنان را مرور می‌کنیم. گفتنی است؛ که در ادامه خواهد آمد مربوط به زمانی کوتاه پس از جنایات رژیم پهلوی در ۱۵ خرداد است؛ زمانی که پس از فشارهای شدید مردمی مجبور به عقب‌نشینی شد و امام ره را از زندان؛ به داوودیه تهران منتقل کردند و مردم علی‌رغم خطرات احتمالی؛ جان بر کف به دیدار امام‌شان شتافتند: 💠 «در اين ميان[پس از آزادی امام؛] صحنۀ رقت‌انگيز و در عين حال حماسى و افتخارآميزآمدن بسيارى از قيام پانزدهم خرداد به داووديه بود كه با دست و يا پاى قطع شده و يابا سر و روى باند پيچيده، با و علاقۀ ويژهاى به زيارت قائد خويش شتافتند و نظرتحسين‌آميز همگان را به خود جلب كرده بودند. 🔹🔹اين فداكاران از آنجا كه براى و در راه دفاع ازحق و حقيقت، خود را قربانى كرده بودند، آنگاه كه به دستبوسى امام نايل مى‌شدند لحظه‌اىدرنگ نمى‌كردند تا كسى آنان را معرفى كند و آنان را به او برساند، بلكه بعضى از آنانسخت اصرار داشتند كه كسى وضع آنان را براى او بازگو نكند و موجب نگرانى خاطر او نشود. 🔷 وقتى از يكى از قهرمانان قيام 15 خرداد به نام حاج اكبر آقاى معرفت كه در حادثۀ پانزدهم خرداديك پاى خود را از دست داده بود، پرسش به عمل آوردم كه چرا در ملاقات با امام در داووديه خودرا معرفى نكرديد؟ و يا درنگ نكرديد كه آشنايى پيدا شود و شما را به امام معرفى كند؟ پاسخ داد: 🔹🔹 «اتفاقاً سخت كوشش داشتم كه آشنايى مرا نبيند تا مبادا آنچه را كه بر سرم آمده براى ايشانبازگو كند و تأثر و ناراحتى خاطر ايشان را فراهم سازد.» آنگاه افزود: «در برابر خطراتى كه اسلام مارا تهديد مى‌كند، از دست دادن يك پا، قابليت آن را ندارد كه در محضر آيت‌اللّه خمينى مطرحشود، بلكه برعكس من شرمنده‌ام كه مرجع ما به خاطر دفاع از دين به زندان رفتند ولى ما هنوززنده‌ايم و راه مى‌رويم و اصولاً در مقابل آيت‌اللّه جان ما چه ارزشى دارد كه پاى ما داشته باشد. 🔷 جان هزاران نفر مثل من به فداى يك موى خمينى...»(نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۷۰۲) 🔸🔸🔸 @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💥 سخنان تحریف‌آمیز رییس‌جمهور در خصوص نهضت امام؛ در روز تجدید میثاق با امام قدس سره‌💥 🔶 بر اساس اخبار منتشر شده در سایت‌های نزدیک دولت؛ رئیس جمهور آقای حسن روحانی ضمن سخنرانی خود در حرم امام قدس سره‌الشریف مطالبی را مطرح کردند که اعضای نهضت آزادی و برخلاف مستندات تاریخ انقلاب اسلامی است. پاسخ تفصیلی به سخنان ریاست جمهوری را در کانال بنیاد تاریخ پژوهی بخوانید . @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
❌تحریف نهضت امام؛ در روز میثاق با امام قدس سره❌ ◀️بخش اول/ در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی؛ مطابق رسم هر ساله شخصیت‌های برجسته کشور به مرقد امام قدس سره رفته و به تجدید میثاق با آرمان‌های ایشان می‌پردازند. به همین مناسبت روز گذشته ریاست جمهوری در مرقد امام قدس سره حضور یافتند و البته سخنانی را مطرح کردند که متأسفانه یادآور تحریفات تاریخی برخی سران جبهه منحله آزادی بود: 🎙« قبل از پیروزی انقلاب در میان شاگردان والامقام امام(ره) مباحثی مطرح بود که بعد از پیروزی انقلاب نوع حکومت چگونه باشد، لذا آن را بعضی به شکل خلافت می‌دیدند و برخی نمی‌دانستند که آراء مردم تا کجا نقش دارد. لذا اینگونه مباحث در نوفل‌ لوشاتو و بعد از نماز مغرب و عشاء مطرح می‌شد و در آن مرحوم منتظری، مرحوم موسوی اردبیلی و شماری دیگر از جمله شهیدان مطهری و بهشتی ، ساعت‌ها و شب‌ها در پاریس و نوفل لوشاتو با امام(ره) به بحث می‌نشستند. پس از این گونه مباحث بود که امام راحل حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تبدیل کرد و شعار مردم را تغییر داد و این شعار از آزادی، استقلال و حکومت اسلامی به آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی تبدیل شد » در این سخنان نسبتی به امام راحل قدس سره داده شده؛ که بر خلاف مستندات تاریخی است: این‌که ایده جمهوری اسلامی پس از ورود ایشان به پاریس ؛ توسط اطرافیان و در قالب مباحثاتی که داشتند، به ایشان القا شد و رأی ایشان تغییر کرد و جمهوری اسلامی را برگزیدند. ❓اما سؤال اینجاست که سابقه تاریخی این خلاف‌گویی به چه زمانی برمی‌گردد و برای اولین بار چه کسی آن را مطرح کرد؟ ادامه مطلب را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/bonyadtarikh/51 @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
❌تحریف نهضت امام؛ در روز میثاق با امام قدس سره❌ ◀️بخش دوم/ بررسی پیشینه تاریخی این سخنان ما را به یکی از سران جبهه منحلّه آزادی؛ دکتر ابراهیم یزدی می‌رساند. آن‌جا که وی در کتاب خاطراتش تلاش کرده خود را به عنوان مشاور ارشد امام راحل در نوفل لوشاتو و تئوریسین نهضت اسلامی معرفی کند. از جمله مدعاهای او، پیش‌گامی در طرح «جمهوری اسلامی» به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است. امّا آیا به راستی طرح الگوی «جمهوری اسلامی» امری نوظهور بوده و به دست سران نهضت آزادی مطرح شده است؟ با جست و جو در اسناد تاریخی به سندی ارزش‌مند برمی‌خوریم که این ادعا را باطل می‌داند: «نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سال 1354» این پیش‌نویس که بر اساس اسناد تاریخی و به صورت کتابی مستقل توسط بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تدوین و چاپ شده به تفصیل این ادعا را رد می‌کند چراکه لفظ «جمهوری اسلامی» به صراحت در آن نوشته شده است : « قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فصل اول که اساس آن مبتنی بر اراده ملت است، برای حفظ و نگاهبانی حقوق ملت و نظارت در انجامم تکالیف ملی و پیش‌برد مادی و مهنوی ملت ایران، بنیاد می‌گردد... این قانون برای نخستین بار در سال 54 توسط نویسندگان آن انتشار مخفیانه یافته و بعد از مدتی از طریق پست، به دست مأمورین ساواک افتاده است. سند مربوط به متن پیش‌نویس، برای نخستین بار توسط حجت الاسلام سید حمید روحانی در بخش پیوست‌های کتاب نهضت امام خمینی دفتر چهارم صفحات 533-549 منتشر شده است. این سند در تاریخ 54/4/11 به دست ساواک افتاده است امّا تاریخ تدوین آن چندان روشن نیست. طبیعتا مدت زیادی فرصت برای مطالعه و تفکر برای تدوین مواد قانون صرف شده که از این جهت، هیچ بعید نیست اصل نگارش متن مربوط به پیش از سال 54 بوده باشد.»(کتاب «نخستین پیش‌نویس قانون اساسی»-متن قانون-ص133) 🔵 مدعای دکتر یزدی و به تبع آن ریاست جمهوری؛ در حالی مطرح شده است که غیر از این سند تاریخی؛ شواهد دیگری هم در ردّ این ادعا وجود دارد: «مفهوم جمهوری اسلامی اساسا مسئله‌ای نوظهور و مختص ملت ایران نبوده بلکه در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است. ثانیا نوعا لیبرال‌های مطنی و جریان‌های سیاسی به اصطلاح ملی‌گرا نه تنها اسلامیت را در تعارض با جمهوریت معنا کرده‌اند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتّی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را «جمهوری دموکراتیک» و «جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند بلکه اسناد برجا مانده از این گروه‌ها نشان می‌دهد که عموما تا آخرین روزهای سقوط سلطنت پهلوی، همچنان نظام سلطنتی مشروطه را بهترین حکومت برای ایران می‌دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند. » (نخستین پیش‌نویس قانون اساسی-ص24-23) ⁉️ با وجود چنین اسناد و شواهد تاریخی، انگیزه طرح چنین سخنان تحریف‌آمیزی از جانب ریاست جمهوری؛ آن هم در روز تجدید میثاق با آرمان‌های امام قدس سره معلوم نیست امّا هرآن‌چه هست باید دانست که تحریف تاریخ انقلاب بر خلاف شرع و اخلاق و در تعارض با خواسته صریح امام قدس سره است و در نهایت موجب انحراف نسل‌های آینده خواهد شد. ادامه دارد... @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📣 اختصاصی 📣 💥احراز رتبه نخست در پنجمین جشنواره علامه حلی استان قم💥 📄 مقاله «نقدی بر مدخل خمینی روح الله در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» به قلم سهراب مقدمی شهیدانی٬ حائز رتبه برگزیده نخست سطح ۴ در پنجمین دوره جشنواره علامه حلی استان قم شد. ◀️این مقاله چکیده ای است از اثری مفصل با عنوان «نقدی بر مدخل خمینی روح الله در دایرة المعارف بزرگ اسلامی» به قلم آقایان: سهراب مقدمی شهیدانی و میثم عبداللهی. این اثر نخستین بار با ادبیاتی علمی به نقد مدخل ۱۰۰ صفحه ای دایرةالمعارف بزرگ اسلامی پرداخته و #اشتباهات_فاحش و #تحریفات_باورنکردنی این متن را تذکر داده است. 🔴در شرایطی که برخی مجامع علمی و رسانه ای بر بایکوت کتاب همت گماره اند و در برخی محافل بدین سیاست ناجوانمردانه تصریح کرده اند٬ عملکرد هیئت انتخاب و شورای علمی جشنواره علامه حلی قابل تقدیر و نشان دهنده برخورد حرفه ای این جشنواره با مقولات علمی است. 🔆 بازتاب برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین جشنواره علامه حلی- استان قم در سایت خبرگزاری صدا و سیما: http://yon.ir/gF7AV 🔸🔸🔸 📖 معرفی کتاب «نقدی بر مدخل خمینی روح‌الله در دایرة المعارف بزرگ اسلامی»-سایت بنیاد تاریخ‌پژوهی: http://yon.ir/UsoDK 📝 بازتاب انتشار این کتاب در دیگر رسانه‌ها: http://yon.ir/uykYy ✅ با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
♨️ واکنش صفحه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در اینستاگرام؛ به تکرار سخنان تحریف‌آمیز توسط رئیس‌جمهور... 📱ما را در شبکه‌های اجتماعی ایتا، تلگرام و اینستاگرام با شناسه زیر دنبال کنید: @bonyadtarikh ✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔶 در حاشیه سخنان تحریف‌آمیز رییس‌جمهور در مرقد امام قدس سره : ❓آیا عنوان «جمهوری اسلامی» مفهومی بدون پیشینه است که در سال 1357 بوجود آمد؟ ❓آیا پیش از سال 57 هیچ سخنی درباره «جمهوری اسلامی» گفته شده است؟ ⁉️ادعای برخی از اعضای نهضت آزادی درباره القای این مفهوم به امام، چقدر با واقعیت سازگار است؟ ✅پاسخ به سوالات فوق را در کتاب «پیش نویس قانون اساسی» چاپ «بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» می توان یافت. ✳️سخن نویسنده این است که نه تنها مفهوم «جمهوری اسلامی» بلکه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز سالها پیش از انقلاب اسلامی توسط انقلابیون تهیه شده بود. بر اساس اسناد موجود، اولین پیش نویس قانون اساسی برای سیستم حکومتی جمهوری اسلامی در سال 1354 تهیه شده بود. بدلیل شرایط امنیتی پیش از انقلاب و رعایت اصول حفاظتی توسط انقلابیون، نویسنده این پیش نویس مشخص نشد اما احتمالا بدست آیت الله ربانی شیرازی نوشته شده است. انتشار چنین متنی نشان داد که انقلابی ها در فکر ارائه الگوی جانشین برای سیستم سلطنتی بوده و دارای تفکر ایجابی بوده اند... 🔵 گفتنی است؛ این اثر در فاصله یک سال به چاپ سوم رسیده است و ویرایش جدید آن به زودی وارد بازار می شود. @bomyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔷 روایت تاریخی🔷 🔶گفت و گوی امام با یک ساواکی 🔶 💥 این روزها بحث در خصوص پیوستن به برخی کنوانسیون‌ها و لوایح داغ است. یک طرف حامیان استقلال ملی و طرف دیگر غرب‌گرایان یا غفلت‌زدگان. دعوای این دو گروه برای امروز و دیروز نیست. برای نمونه گفت و گوی کم‌تر شنیده شده؛ بین امام قدس سره به عنوان نماد استقلال‌طلبی ملت ایران و یک ساواکی که در فضای وابستگی رژیم پهلوی به غرب تعریف می‌شود؛ می‌خوانیم: 🛫 « تاریخ، صبح‌دم روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ را اعلام می‌کرد. هواپیمای هرکولس نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران که حامل مرجع امت و رهبر انقلاب اسلامی امام خمینی بود، از فرودگاه مهرآباد به سوی ترکیه به پرواز درآمد... آن‌گاه که هواپیما اوج گرفت، امام به سرهنگ افضلی (از مقامات ساواک) که در کنارش نشسته بود، رو کرد و گفت: - آیا شما می‌دانید که من به جرم دفاع از حیثیت ارتش و تبعید می‌شوم؟... آقای سرهنگ افضلی که گویا انتظار روبرو شدن با چنین سؤالی را نداشت، بی‌اختیار جابجا شد و با صدایی گرفته پاسخ داد: ⬅️ - تا روزی که به احتیاج داریم ناچاریم یک‌سری آوانس‌هایی به آن‌ها بدهیم. 🔴 امام بی‌درنگ پاسخ داد: - یعنی حتی خود را نیز در اختیار آنان قرار دهیم؟ ⬅️ سرهنگ افضلی پاسخی نتوانست بدهد، لیکن با حرکت سر به این پرسش پاسخ مثبت داد.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۱۲-۱۳) 🔹 در آستانه بررسی و و دیگر کنوانسیون‌ها و لوایح استعماری هستیم و برخی جریانات که دنباله فکریِ دیروز‌ند هم‌چنان به دنبال دادن آوانس و امتیاز به هستند. تاریخ اثبات می‌کند که این راه به نفع نیست و باید بدانیم که برخی موافقان این طرح‌ها و لوایح به حد پالرمو و CFT اکتفا نمی‌کنند و برای جلب رضایت آمریکا هم‌چون سرهنگِ ساواکیِ دیروز؛ چه بسا حاضر به تحویل نوامیس مملکت نیز باشند. 📜 این درس تاریخ است و «تاریخ؛ روشن‌گر نسل‌هاست.» @binyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💭 سؤال امروز: انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟ شاید شما هم این چند روز؛ در جلسات خانوادگی یا اماکن عمومی با این سؤال مواجه شده باشید. البته ممکن است سؤال شخصی خود شما هم باشد؛ بدون این‌که جلوی افراد کم‌تر انقلابی قرار گرفته باشید یا نوجوانِ پرسش‌گر فامیل شما را با پرسیدنش غافل‌گیر کرده باشد. سؤال این روزها که در آستانه چهل سالگی انقلاب‌مان هستیم: ❓امام خمینی قدس سره چه خدمتی به این کشور کرد؟ ❓ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟ کسانی که این سؤال را مطرح می‌کنند از نظر انگیزشی چند دسته‌اند: 🔸گروهی که حقیقتا می‌خواهند بدانند با یک نظام انقلابی چه تحولاتی در حوزه‌های عمومی اتفاق افتاده و با عمل‌کردها و دست‌آوردها سر و کار دارند. 🔸گروهی که به دنبال حب و بغض شخصی‌شان نیستند؛ صرفا به دنبال تببین دست‌آوردها هم نیستند بلکه با نگاهی کاوش‌گرانه در جست و جوی رسیدن به یک الگوی نظم سیاسی و سامان اجتماعی مطلوب هستند... 🔸ضد انقلابی که انگیزه یا توان تجزیه و تحلیل دست‌آوردها را ندارند. صرف نظر از خاست‌گاه سؤال؛ این پرسش بنیادی است که ذهن بسیاری از جوانان فرهیخته را به خود مشغول کرده و در آستانه چهل سالگی نظام اسلامی باید به آن پاسخ داد... 🔆 دکتر مظفر نامدار؛ دکترای علوم سیاسی ضمن مقاله‌ای منتشر شده در فصل‌نامه تخصصی ۱۵ خرداد به این پرسش بنیادی پاسخ داده است. مقاله‌ای که «خوشایند پرسش‌گرانی که هدفی جز شبهه‌افکنی و فتنه‌انگیزی از طریق طرح پاره‌ای از سؤالات دارند؛ نخواهد بود اما برای دو گروه و جریان دیگر ممکن است مفید و قابل توجه باشد.» 🔷دکتر مظفر نامدار برای رسیدن به پاسخی دقیق و علمی به این پرسش راه‌های گوناگونی را پیش‌رو داشت: 🔹مقایسه عمل‌کرد انقلاب اسلامی با کشورهای پیش‌رفته 🔹مقایسه عمل‌کرد انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها 🔹مقایسه عمل‌کرد جمهوری اسلامی با کشورهای هم‌سطح اما از دیدگاه ایشان «اگر می‌خواهیم به یک داوری ملموس، عینی و علمی برسیم نمی‌توانیم جمهوری اسلامی را با دوره صفویه یا حتی نظام قاجاریه مقایسه کنیم همان‌طوری که مقایسه و تطبیق دست‌آوردهای جمهوری اسلامی با دست‌آوردهای سایر انقلابات جهان و رژیم‌های انقلابی ذهنی است زیرا زمینه‌ها، شرایط و خاست‌گاه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هیچ‌کدام از این انقلابات و نظام‌های سیاسی حاکم بر آن‌ها منطبق بر شرایط ایران نیست...» در ادامه نیز سلسله مقالاتی ارائه می‌شود با هدف تبیین علمی و دقیق دست‌آوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی... ✅ شما؛ و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟-دکتر مظفر نامدار(منتشر شده با نام «سلیمان‌دارابی»)-بخش اول» : http://yon.ir/GsZvJ @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟/بخش دوم سؤالی است این روزها؛ نزدیکی‌های برای بسیاری به ویژه جوانان پیش آمده است. سؤالی که باید به صورت علمی و دقیق به آن پاسخ داد. دکتر مظفر نامدار، در بخش اول مقاله خود بنیان‌های اساسی این پاسخ را تبیین می‌کنند: https://eitaa.com/bonyadtarikh/60 ایشان؛ در بخش دوم مقاله خود «معیارهای ملموس دگرگونی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در دوره هفتاد ساله مشروطه و دوره بیست و پنج ساله انقلاب اسلامی [تا زمان نگارش مقاله] مورد مقایسه قرار می‌دهند.» و در ادامه؛ مطالبی را از نیکی کدی پژوهش‌گر مطرح آمریکایی بازگو می‌کنند که علی رغم غرض‌ورزی‌ها؛ به دست‌آوردهای انقلاب اسلامی اذعان داشته است: 🔷« سازمان‌دهی اجتماعی اقتصادی پس از انقلاب به طرز چشم‌گیری تغییر پیدا کرد و در برخی عرصه‌ها بهبودی نشان داد که یک مورد آن تأکید بر بهبود شرایط روستاها بود. 🔹 به صورت حرکت داوطلبانه برای کمک به برداشت محصول در سال 1358 آغاز شد، به زودی نقش گسترده‌تر و رسمی‌تری پیدا کرد و با کمک‌ جمعیت‌های محلّی برنامه‌هایی از قبیل: 🛣جاده‌سازی، 🏞لوله‌کشی آب، 🌆تأمین برق، 🏨درمانگاه، 🏯مدرسه و کانال‌های آبیاری را به اجرا آورد. 🔹در نواحی روستایی و فقرزده دست‌آوردها چشم‌گیر بود و به ویژه بر زندگی زنان و کودکان تأثیر گذاشته است. 🔹در عرصه آموزش؛ مدارس از بودجه دولتی یارانه دریافت می‌کردند؛ از جمله در ساخت و ساز مدارس در روستاها و نواحی فقیرنشین. 🔹در دسترس بودن مدارس باعث شد که حضور دختران آسان‌تر شود... امروزه تقریبا راه همه رشته‌های دانشگاهی به روی زنان باز است. 🔹نرخ باسوادی زنان از 36 درصد در سال 1355 به 72 درصد در سال 1375 رسید. سطحی که [تا آن زمان] با ترکیه قابل مقایسه و بیش از دو برابر پاکستان است و هنوز در حال افزایش است.» ◀️نیکی کدی در ادامه می‌گوید: «در ایران زمام‌داران اسلام‌گرا سیاست‌هایی را به اجرا درآورده‌اند که در نهایت به توسعه یک ، آموزش دیده‌تر و فرهیخته‌تر کمک می‌کند.» نویسنده مقاله؛ جناب دکتر مظفر نامدار پس از تبیین اوضاع عمومی ایران در رژیم مشروطه سلطنتی، دگرگونی در نظام آموزشی و پژوهشی ایران را پس از انقلاب تبیین می‌کنند. تحوّلی که بر اساس اطلاعات آشکار بسیار مثبت تلقی می‌شود و عرصه‌های گوناگونی را شامل می‌شود: 🔹افزایش نرخ باسوادی 🔹حضور فعال و مؤثر در المپیادهای جهانی 🔹تقویت بنیه دروس علوم پایه علی الخصوص ریاضیات 🔹توسعه مقاطع تحصیلی 🔹توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای 🔹افزایش فضاهای آموزشی و کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس 🔹توسعه پرورش استعدادهای درخشان 🔹افزایش سطح تحصیلی معلمین و افزایش ارائه خدمات به فرهنگیان از جمله مواردی است که می‌توان گفت انقلاب اسلامی در طول 20 سال نسبت به انقلاب مشروطه و رژیم سلطنتی در طول 70 سال برتری قابل توجهی داشته است... برای مطالعه و یافتن پاسخ‌های بیش‌تر شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌کنیم. ✅ شما و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟-بخش دوم-دگرگونی در نظام آموزشی و پژوهشی ایران: http://yon.ir/Kqdim @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.