eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تحریف ظالمانه💢 «تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»(1394/3/14) بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راستای دفاع از مکتب امام و مقابله با تحریف شخصیت ایشان؛ همایش «تحریف ظالمانه» را با هدف روشنگری در خصوص «پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانه‌های داخلی و خارجی» برگزار می‌کند. 🎙سخنران: «حجت‌الاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی» و «حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ذیبح‌الله نعیمیان» 🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30 🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه هم‌کف، سالن کوثر. @Bonyadtarikh
💢وقتی تحریف‌کننده انقلاب نامزد جایزه هنر سال انقلاب می‌شود💢 ⚫️اقدام تأمل برانگیز حوزه هنری در انتخاب هدایت‌الله بهبودی به عنوان کاندیدای سال هنر انقلاب در سالی که گذشت از کتابی رونمایی شد که علی رغم حضور سیاسیون در مراسم رونمایی آن و دریافت جوایز دولتی مثل کتاب سال یا احراز رتبه برگزیده بخش مستندنگاری جایزه جلال آل احمد؛ نظرات مخالفی را میان منتقدین برانگیخت که در مطالب قبلی به آن اشاره‌ای گذرا کردیم: https://eitaa.com/bonyadtarikh/153 نویسنده این کتاب هدف خود را معرفی شخصیت برجسته امام خمینی قدس سره معرفی می‌کند امّا کتاب او کتابی ابهام‌زا و دید نادرستی از شخصیت امام خمینی قدس سره را به مخاطب منتقل می‌کند : https://eitaa.com/bonyadtarikh/167 سیر تأمل برانگیز احراز رتبه‌های دولتی و رسمی این کتاب؛ از انتخاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و برگزیده مستندنگاری جلال آل‌احمد شروع شد و حوزه هنری نیز همان مسیر را ادامه داد و هدایت‌الله بهبودی را به خاطر «الف لام خمینی» به عنوان کاندیدای هنر سال انقلاب معرفی کرد. مسئله‌ای که کتاب مذکور را به مرور زمان به کتاب رسمی جمهوری در معرفی شخصیت امام خمینی قدس سره تبدیل می‌کند که به خاطر نواقص فنی و تخصصی این کتاب مخاطرات فراوانی را ایجاد می‌کند. از همین رو؛ بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برش‌های تفصیلی از نقد این کتاب را به صورت روزانه به مخاطبان حقیقت‌جو و هوشمند ارائه می‌کند تا سدی باشد در برابر پروژه خطرناک . ✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔹الف لام تحریف/۲🔹 🔻کتاب الف لام و پنج اشکال کلی ◀️درباره این کتاب و نویسنده آن چند نکته بایسته شرح و بیان است: 🔸۱. بیش‌تر مطالبی که در کتاب الف لام خمینی آمده، گردآوری نوشته‌ها و گفته‌هایی است که در چهار دهه گذشته و پیش از آن در دوران نهضت و مبارزه امام انتشار یافته است و جز تکرار آن نوشته‌ها و گفته‌ها، مطالب دیگری در آن کم‌تر توان یافت. 🔹۲. منابع و دست‌مایه‌های اصلی این کتاب سندها و گزارش‌هایی است که از به جا مانده یا خاطراتی است که غالبا با خطا و اشتباه و اغراق و گاهی با دروغ و هم‌راه است و نویسنده محترم بی‌چون و چرا و بدون وارسی و راست‌آزمایی از آن اسناد و این خاطرات بهره گرفته و به گزارش‌های خلاف واقع ساواک و دیگر گزارش‌های مقامات دولتی اعتبار بخشیده است در صورتی که بی‌تردید هرگونه سند و مدرکی خواه محرمانه و سری یا آشکار، دولتی و غیردولتی، بدون بررسی و ارزیابی و رعایت اصول سندشناسی نمی‌تواند از اعتبار لازم برخوردار باشد. گفتنی است گزارش‌های مقامات ساواک نیز گاهی دور از واقعیت بوده که اشتباه‌کاری‌ها و بی‌دقتی گزارش‌گران را می‌رساند. 🔹۳. شایعات دور از واقعیت درباره امام که بر سر زبان‌ها بوده یا در نوشته‌ای آمده از سوی نویسنده محترم بدون درنگ روی درستی یا نادرستی آن، مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اعتبار یافته است. باید دانست که یکی از ترفندهای ضد نام‌آوران تاریخ‌ساز، شایعه‌سازی است. به طور مثال شایعه‌سازی ضد سیدجمال‌الدین اسدآبادی تا آن پایه گسترده است که امروز برای یک پژوهشگر که بر آن است درباره اهداف و اندیشه‌های او تحقیق کند گذر از پیچ و خم شایعات در خصوص او بسیار مشکل و دست‌نایافتنی شده است. 🔸۴. نویسنده الف لام خمینی در جای جای کتاب خود، برخی از رویدادهای تاریخی پیرامون امام را ابهام‌آمیز و تاریک می‌نمایاند که به نظر می‌رسد ریشه در ناتوانی او در تحقیق و تحلیل مسائل و جریان‌های تاریخی دارد و شاید بتوان گفت که نویسنده در غبارآلود نشان دادن چهره امام بی‌انگیزه نباشد. 🔹۵. نویسنده به رغم این‌که از بی‌طرفی در تاریخ‌نگاری قلم زده است در جای جای کتاب نه تنها نتوانسته بی‌طرف باشد، بلکه باید گفت از غرض‌ورزی‌ها نیز دور نمانده است. او بیش‌تر روایت‌های تاریخی دوران نهضت امام را -افزون بر گزارش‌های ساواک- از کتاب‌ها و منابعی گرفته که با نویسنده آن مشکلی نداشته است و عمده آورده‌های دیگر نویسندگان را نادیده انگاشته و در واقع از روایت‌های گوناگون و متفاوت به صورت گزینشی استفاده کرده است. 🔆ادامه نقد تفصیلی «الف لام خمینی» در روزهای آینده. 🔗پیوند مطالب گذشته: 🔸مقاله نقد الف لام: https://eitaa.com/bonyadtarikh/153 🔸قطعه‌فیلم نقد: https://eitaa.com/bonyadtarikh/167 🔸آیا تحریف‌گر انقلاب شایسته عنوان هنرمند سال انقلاب است؟ https://eitaa.com/bonyadtarikh/197 🔸فهرست بخشی از اشکالات و تحریفات الف لام: https://eitaa.com/bonyadtarikh/202 🔻🔻🔻 🔺🔺🔺 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۳⭕️ 🔻کتاب الف لام و ضعف خردورزی در نقل روایات تاریخی ◀️یکی از اشکالات نویسنده الف لام خمینی به کار نبردن ملاک در نقل روایات تاریخی است و ایشان در کتاب خود به گزارش‌هایی اعتنا کرده که با اندک خردورزی کنار گذاشته می‌شود. به طور مثال در گزارشی که آقای بهبودی آن را نقل کرده‌اند آمده: 🔸« آقای(!) خمینی در آخرین ساعات شب عاشورا، تک و تنها در خیابان باریک بهار، نزدیک پل آهنچی دیده شد. آیا از خانه آیت‌الله مرعشی که همان نزدیکی‌ها بود می‌آمد؟ کسی نمی‌داند. ساعاتی پیش از آن، او در حسینیه چهل‌اختران بود. استقبال اهالی آن محل به اندازه‌ای بود که نتوانسته بود وارد خانه حاج علی چهل‌اخترانی شود. در حسینیه روی سکویی نشسته بود و با عزاداری مردم همراهی کرده بود و در پایان با زحمت از میان مردم گذشته، داخل خودرو شده بود.»(الف لام، ص ۳۰۹-۳۱۰) 🔵اگر نویسنده محترم با خواندن آن گزارش لحظه‌ای با خود تأمل می‌کرد که چگونه شدنی است امام در شب عاشورای سال ۴۲، که در اوج محبوبیت است و مردم به او عشق می‌ورزند،آن هم در شب عاشورا که مردم تا اذان صبح در هر کوی و برزن سیل‌آسا روان‌اند و به عزاداری سرگرم‌اند و خود نویسنده هم به جمعیت فوق‌العاده مردم در آن شب اذعان کرده، چگونه می‌تواند تک و تنها آن هم در خیابان بهار قم دیده شود؟! 🔹به علاوه چگونه ممکن است که امام با آن محبوبیت فو‌ق‌العاده وارد مجلسی شود ولی مردم آن‌گونه به او بی‌اعتنایی کنند که راه را برای او باز نکنند و مجبور شود تک و تنها روی سکویی بنشیند و بعد هم برود؟! 🔵هم‌چنین در گزارش‌های گوناگون دیگری نیز فراوان آمده که در آن روزها هرگاه امام در اجتماع دیده می‌شد، استقبالاو به گونه‌ای بود که او را به طور کلی از حرکت باز می‌داشت: ◀️«در طول خیابان آذر تا کوچه حکیم، مردم از شور حضور خمینی در میان خودشان چه شادی‌ها می‌کردند. به گونه‌ای که آقای خمینی در عرض ۲۵ دقیقه توانست در میان مردم فقط ۵۰ متر جلو برود.»(مکتب مبارز نشریه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، بهار و تابستان ۱۳۴۹) ⁉️حال باید دید گوینده این گزارش و آقای هدایت‌الله بهبودی چه غرضی از آوردن این داستان دارند؟ آیا از روی این گزاره دروغ آورده شده یا انگیزه دیگری هم‌چون زیر سؤال بردن امام و انقلاب مد نظر بوده است؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله الف لام_بخش اول.pdf
16.26M
⭕الف لام تحریف/۴⭕ 🔻الف لام و گزینش‌های سلیقه‌ای و جناحی🔻 با مطالعه دقیق کتاب الف لام می‌یابیم که نویسنده این کتاب در گردآوری مطالب و گزارش‌ها پیرامون امام، دقت لازم را نداشته است و شاید نخواسته روایت‌هایی را که درباره امام آمده، بدون دخالت دادن خواست و #برداشت_سلیقه‌ای و جناحی بازگو کند. از این رو برخی از گزارش‌ها و روایت‌ها را -از زبان دیگران- که به سال‌های اخیر مربوط است #دوباره‌نویسی کرده لکن از آوردن آن‌چه زیر نظر امام و آیت‌الله سیدمصطفی خمینی نگارش یافته است، خودداری ورزیده است. ⬅این رویه حتی در روایت‌های جزئی نیز اعمال شده است به طور مثال می‌بینیم او آورده است که سیداحمد [جد امام] به سال ۱۲۵۷ با سکینه خانم، دختر محمدحسین بیک ازدواج کرده است لکن دیدگاه سیدمصطفی خمینی را مبنی بر این‌که سید احمد با خواهر یوسف خان ازدواج کرده نادیده انگاشته؛ در صورتی که طبق اسناد موجود امام نیز آن را رد نکرده است. ◀️دریافت مقاله از همین پیوند. 🔻🔻🔻 #الف_لام_تحریف #نه_به_تحریف_امام 🔺🔺🔺 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۵⭕️ 🔵مطالعه نقادانه الف لام بازگو کننده این مطلب است که این کتاب نه تنها با اصول و مبانی تاریخ‌نگاری نگارش نیافته است بلکه حتی در مواردی یک کار پژوهشی نیز به شمار نمی‌آید. به طور مثال پیرامون نخستین دیدار آقای عراقی با امام در نوفل لوشاتو روایت‌ها متفاوت است: روایت آقای محتشمی‌پور؛ روایت آقای فردوسی‌پور؛ روایت آقای توکلی. یک نویسنده پژوهش‌گر در این گونه موارد یکی از این دو شیوه را به کار می‌بندد: یا گزارش‌ها و روایت‌های گوناگون را به صورت کامل می‌آورد و برداشت نهایی و داوری را بر عهده خوانندگان می‌گذارد یا خود به بررسی میدانی و همه جانبه می‌پردازد و با راویان زنده به مصاحبه می‌نشیند و به روایت صحیح می‌رسد. لکن می‌بینیم که هدایت‌الله بهبودی در این کتاب هیچ‌کدام از این راه‌های پژوهشی را نپیموده بلکه به صورت سلیقه‌ای گزارش آقای فردوسی‌پور را پسندیده.گزارشی که دارای اشکالات تاریخی است و برای تبیین هرچه بیش‌تر آن را ذکر می‌کنیم: « نزدیک غروب با خودرویی که اسماعیل فردوسی‌پور می‌راند یک راست به نوفل لوشاتو رسید. وقتی به آگاهی امام خمینی رسید که عراقی آمده، بی‌مقدمه او را پذیرفت، اما وارد که شد و خود را با گریه به پای آقای خمینی انداخت [امام] از ما پرسیدند که این شخص کیست؟ آقای (سیدمحمود) دعایی گفتند: حاج مهدی عراقی» اما این روایت اشکالاتی دارد و نمی‌تواند درست باشد: 🔹۱. مرحوم فردوسی‌پور در پاریس وسیله نداشت و اصولا هنوز رانندگی فرا نگرفته بود. 🔸۲. آقای دعایی در آن زمان نوفل‌لوشاتو نبود تا همراه آقای فردوسی‌پور و عراقی به حضور امام بروند و آقای عراقی را به امام معرفی کنند. 🔹۳. آقایان فردوسی‌پور و دعایی تا آن زمان مهدی عراقی را از نزدیک ندیده بودند و ارتباطی با او نداشتند، به چه مناسبت او را در دیدار با امام همراهی کردند؟ 🔸۴. منش امام این نبود که اعضا و افراد دفتر او دنبال دیدار کنندگان بروند و در مراسم دیدار حضور داشته باشند چگونه نامبردگان در این دیدار حضور یافتند؟ 🔹۵. معلوم نیست بهبودی با روایت‌های محتشمی‌پور و توکلی چه کرده است؟ بی سر و صدا آن‌ها را حذف کرده است؟ این مورد و موارد دیگر نشان‌گر ضعف روحیه پژوهی آقای بهبودی در این کتاب است. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۶⭕️ 🔹تحریف عجیب هدایت‌الله بهبودی در کتاب الف لام خمینی: امام به شرط عدم دخالت بیگانگان مخالفتی با لوایح شش‌گانه نداشت ◀️نویسنده الف لام خمینی در مواردی خود به اندیشه‌های سیاسی امام پرداخته و در برخی موارد دیگر تحریفات دیگران را بازگو کرده است. به طور مثال او به صراحت آورده است که : « آیت‌الله خمینی مخالفتی با اجرای ، در صورتی که به دور از دخالت بیگانگان طراحی شده باشد، نداشت.» ولی به این تحریف آشکار اشکالاتی وارد است: 🔹۱. حدود پنجاه سال از آن واقعه می‌گذرد و هیچ‌کدام از تاریخ‌نگاران چنین ادعایی نکرده‌اند. آقای به چه سند معتبری دست پیدا کرده که این ادعا را دارد؟ 🔸۲. اسناد و آثار برجا مانده نشان می‌دهد که امام قدس سره مواد شش‌گانه شاه را به صورت مطلق مباین موازین عدل و عقل و فقه و شرع اسلامی می‌دانستند. ایشان در پاسخ پرسشی پیرامون اصلاحات ارضی که یکی از مواد شش‌گانه بود، اعلام کرده است: «آن‌چه به اسم قانون اصلاحات ارضی در صدد اجرای آن هستند مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است....» ایشان مخالفت خود را در هر فرصتی که دست می‌داد ابراز می‌کردند. 🔹۳. امام قدس سره بند امکان تحلیف به سایر کتب ادیان را پوششی برای دست‌برد به قانون اساسی می‌دانستند و از این جهت نیز با این طرح مخالفت داشتند. 🔸۴. به قدس سره بهره‌گیری مردم از اقدامات و کارهای عام المنفعه و به ظاهر مذهبی و مردمی حاکمان جائر بدون اجازه جایز نیست. در نتیجه نقل آقای بهبودی در الف لام خمینی مخالف فتوای صریح امام قدس سره نیز هست. ⁉️سؤالی که در این‌جا مطرح است این‌که آقای بهبودی از آوردن این تحریف تاریخی چه نیتی داشته است؟ آیا می‌خواسته به صورت غیرمستقیم جانب و را بگیرد و امام را به با آنان متهم کنند؟ چراکه این طیف بودند که با شعار اصلاحات «آری-دیکتاتوری نه» اصلاحات نمایشی شاه را در آن زمان به رسمیت شناختند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۷⭕️ ⚫️یکی از تحریفاتی که آقای در حق امام قدس سره روا داشته؛ حذف و تعدیل ایشان است._گفتارهای انقلابی که قطعا با لیبرالیستی و تساهل و تسامح غرب‌گرایانه سازگار نیست و اگر کسی آن موازین را رعایت نکند به احتمال قوی و دولتی را از دست خواهد داد و به داشتن قلم غیرعلمی متهم خواهد شد. ◀️به طور مثال امام خمینی قدس سره در یکی از سخنرانی‌های حماسی خود علیه رژیم می‌گویند:«شاه دوستی یعنی غارت‌گری» حال آقای بهبودی بعد از گذشت حدود نیم قرن این جمله خبری را به جمله پرسشی تبدیل می‌کند؛ انگار امام سؤال می‌کند «شاه دوستی یعنی غارت‌گری؟» بعد هم می‌نویسد مطابق صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای و سیدمصطفی خمینی این جمله پرسشی است. 🔆امّا در پاسخ به آقای بهبودی باید گفت: 🔹۱. متن اصلی سند و سایر اعلامیه‌های چاپ شده جمله را به صورت خبری آورده است. 🔸۲. امام قدس سره از نظر بلاغی و ادبی آن‌قدر ضعیف نبوده‌اند که همگان جمله پرسشی‌شان را خبری بخوانند و بعد از ۵۰ سال یک نویسنده بیاید و بفهمد این جمله پرسشی بوده و نه خبری. 🔹۳. بر فرض محال که پندار نویسنده در مورد امام قدس سره درست باشد، در همان زمان هم کسانی بودند که از سر در پی حذف و تعدیل سخنان انقلابی ایشان باشند. ولی حتّی همان‌ها هم چنین برداشتی نداشته‌اند. 🔸۴. آن‌چه هم از زبان شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی رحمه‌الله نقل شده اشاره به راه گریز امام از چنگ مأموران رژیم داشته که اگر آن مأموران به واسطه این سخنان ایشان را بازداشت کردند راه گریزی باشد و جمله را در آن شرایط بشود بر پرسش و استفهام انکاری حمل کرد نه این‌که در اصل سخنرانی هم این جمله پرسشی بوده باشد. 🔻🔻🔻 ⭕️هم‌چنین یکی دیگر از آسیب‌های الف لام خمینی؛ ضربه به در لابلای خاطرات تحریف شده است. به طور مثال این کتاب امام خمینی قدس سره را که نماد ابهت و متانت و گزیده‌گویی بود در صحنه دستگیری و بازجویی مأموران رژیم پرحرف و مجادله‌کار و اهل بگو-مگو نشان داده به نقل از امام می‌گوید: ❎« من در آن‌جا بازجویی پس نمی‌دادم. به آن‌ها می‌گفتم: -من شما را قبول ندارم؛ تشکیلات شما را تشکیلات حق و قانون نمی‌دانم؛ شما هر کاری می‌خواهید بکنید. فوقش می‌خواهید اعدامم کنید، کنید؛ من یک کلمه هم جواب نمی‌دهم. می‌گفتند: +نخیر باید جواب بدهید. گفتم: -خیر من جواب نمی‌دهم... » ✳️کسانی که چند صباحی امام را از نزدیک دیده و به روش و منش او آشنایی داشته باشند، به درستی می‌دانند که امام هیچ‌گاه اهل جر و بحث و بگو و مگو نبود. یک کلمه می‌گفتند که صدها نکته در بر داشت. اگر امام به مأموران سطح پایین ساواک که تحت عنوان نزد او می‌آمدند، جرئت بحث می‌داد، بی‌تردید با و دریدگی با امام برخورد می‌کردند. ابهت و جبروت امام به اندازه‌ای بود که مأموران جرئت چون و چرا به خود نمی‌دادند. ❇️به علاوه، امام قدس سره هیچ‌گاه به رژیم شاه این جرئت و جسارت را نمی‌داد که به یک مرجع تقلید در کشور شیعه اندیشه کند. برعکس روش و منش امام به گونه‌ای بود که دشمن دریابد که درگیری با یک مرجع عالی‌مقام تقلید برای او گران تمام می‌شود. 🔻🔻🔻 🔺🔺🔺 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۸⭕️ 🔻الف لام و ضعیف جلوه دادن مرجعیت امام قدس سره 🔵در کتاب الف لام آمده است :«البته (آقا) [امام] مرجع تقلید بودند، اما رژیم ایشان را به این عنوان نمی‌شناخت و لازم بود این مسئله رسما اعلام شود.» ◀️بر خلاف پندار آقای نویسنده، جایگاه علمی و ، پیش از آن‌که برای بسیاری از مردم آشکار و محرز شود، برای رژیم شاه شناخته شده بود: 🔹۱. سرهنگ قولقسه رئیس دایره امنیت و مذاهب در گزارشی در سال ۱۳۳۵ اذعان دارد که امام در ایالات مرکزی و غرب ایران مقلد دارد. او بنا بر گزارشی که به مرکز داده است بیش از یک ماه با لباس شخصی در قم زیسته و با کلاه پوستی و پیراهن یقه آخوندی و کفش پاشنه خوابیده، روزها در مدارس دینی و بیوت مراجع و علما پرسه می‌زده و شب‌ها در قهوه‌خانه‌های قم با زائران و مسافران و مردم قم به گپ و گفت می‌نشسته و اطلاعات به دست می‌آورده است. او نتیجه پرس و جو و جستار خود را در زمینه جریان‌های مختلف به تهران گزارش کرده و از جمله از عالمان بزرگی که پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی، صلاحیت جانشینی او را دارند نام برده که یکی از آن‌ها امام است. او در این گزارش خود در سال ۱۳۳۵ آمار شاگردان امام را حدود پانصد نفر برآورد کرده و افزوده است «که از لحاظ درسی حائز اهمیت است، در ایالات مرکزی و غربی ایران مقلد دارد.» 🔸۲. روزنامه کیهان در ۱۲ فروردین ۱۳۴۰ چند روز پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی از میان عالمانی که طبق دید صاحب‌نظران روحانی برای جانشینی آقای بروجردی صلاحیت دارند، نخست نام امام را آورده است. ۳. از همه مهم‌تر رفتن نخست وزیر وقت ایران (علی امینی) به بیت امام و دیدار با ایشان در سال ۱۳۴۰ است که نشان از این واقعیت دارد که رژیم پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی امام را از علمای طراز اول و در مقام مرجعیت به رسمیت می‌شناخته است. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢وقتی تحریف‌کننده انقلاب نامزد جایزه هنر سال انقلاب می‌شود💢 ⚫️اقدام تأمل برانگیز حوزه هنری در انتخاب هدایت‌الله بهبودی به عنوان کاندیدای سال هنر انقلاب در سالی که گذشت از کتابی رونمایی شد که علی رغم حضور سیاسیون در مراسم رونمایی آن و دریافت جوایز دولتی مثل کتاب سال یا احراز رتبه برگزیده بخش مستندنگاری جایزه جلال آل احمد؛ نظرات مخالفی را میان منتقدین برانگیخت که در مطالب قبلی به آن اشاره‌ای گذرا کردیم: https://eitaa.com/bonyadtarikh/153 نویسنده این کتاب هدف خود را معرفی شخصیت برجسته امام خمینی قدس سره معرفی می‌کند امّا کتاب او کتابی ابهام‌زا و دید نادرستی از شخصیت امام خمینی قدس سره را به مخاطب منتقل می‌کند : https://eitaa.com/bonyadtarikh/167 سیر تأمل برانگیز احراز رتبه‌های دولتی و رسمی این کتاب؛ از انتخاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و برگزیده مستندنگاری جلال آل‌احمد شروع شد و حوزه هنری نیز همان مسیر را ادامه داد و هدایت‌الله بهبودی را به خاطر «الف لام خمینی» به عنوان کاندیدای هنر سال انقلاب معرفی کرد. مسئله‌ای که کتاب مذکور را به مرور زمان به کتاب رسمی جمهوری در معرفی شخصیت امام خمینی قدس سره تبدیل می‌کند که به خاطر نواقص فنی و تخصصی این کتاب مخاطرات فراوانی را ایجاد می‌کند. از همین رو؛ بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برش‌های تفصیلی از نقد این کتاب را به صورت روزانه به مخاطبان حقیقت‌جو و هوشمند ارائه می‌کند تا سدی باشد در برابر پروژه خطرناک . ✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️صدای از سیمای جمهوری اسلامی 🔸چند وقتی است که از به صورت حساب شده و دولتی سخن گفتیم و نقدهایی پیرامون کتاب پرغلط از نظر گذشت. اکنون ابعاد این فاجعه تاریخ نگاری٬ در صدا و سیما٬ تکمیل شده است. 🔹متأسفانه چهارم فروردین ۹۸ ٬ گزارشی در شبکه سوم سیما بخش خبر ۲۲:۰۰ پخش شد که پازل تبلیغ و ترویج کتاب تحریف‌گر «الف لام خمینی» را تکمیل کرد. در گزارش خبرنگار صدا و سیما این کتاب به عنوان معرفی شد هم‌چنین در راستای تمجید هرچه بیش‌تر صحبتی از جناب حجت‌الاسلام ذوعلم پخش شد: 🔸«جناب آقای بهبودی فقط یک تاریخ را روایت نکردند ایشون در واقع یک نوع فکری با امام رو روایت کردند.» در ادامه گزارش کوتاه نیز بخشی از مصاحبه نویسنده؛ هدایت‌الله بهبودی به مخاطبان عرضه شد. بهبودی در این قطعه گفت: 🔶«ما نیازمند پیوند جامعه با تاریخ هستیم برای نزدیک کردن به جامعه ما باید از لحن و گویش تازه تری انتخاب کنیم. نسل عوض شده آدم ها عوض شدند.» و پایان بخش این گزارش سخن خبرنگار بود که گفت: 🔸«این کتاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شده و تا کنون در نشست‌های نقد و بررسی مختلفی مطرح و بازخوانی شده است. مهمترین نکته در مورد این اثر این‌که سطر سطر این کتاب بر اساس اسناد نوشته شده برای همین این کتاب به منبعی معتبر تبدیل شده و مخاطبان زیادی در داخل کشور و خارج از کشور دارد.» 🔵حاشیه: ◀️۱. این گزارش و سخنان جناب ذوعلم و بهبودی بسیاری از نکات را روشن می‌کند. جناب آقای ذوعلم باید توضیح دهند منظور ایشان از زیست مشترک با امام چیست؟ منظور زیست مشترک فکری لیبرال‌ها و منافقین با امام است؟ که این جز افترا به ساحت امام چیزی نیست. ◀️۲. سخنان آقای بهبودی در خصوص این‌که «نسل عوض شده؛ آدم‌ها عوض شده‌اند» که در اصل و غرب‌گرایان است نکات بسیاری را روشن می‌کنند. سؤالی که از ایشان باید پرسید این‌که آیا ایشان به عنوان تاریخ‌نگار حق دارد به خاطر تغییر نسل‌ها در تاریخ دست ببرد و آن را به گونه‌ای دروغین روایت کند؟شکی نیست که اکثریت قاطع ملت به ویژه جوانان انقلابی‌اند؛ آیا می‌توان به خاطر عده‌ای از راه برگشته و فرسودگان از مسیر خارج شده چهره و راه امام را تحریف کرد و تاریخ را وارونه نوشت؟! ◀️۳. شاید عجیب‌ترین و مهم‌ترین نکته این گزارش چند جمله آخر خانم گزارش‌گر بود که سطر سطر این کتاب را مستند معرفی کرد. شاید منظور ایشان از مستند بودن؛ مستند به روایات مخدوش ساواک و خاطرات وارسی نشده و شایعات علیه امام قدس سره باشد. اهمیت و خطر بالای این کتاب هم از همین جملات گزارش‌گر مشخص می‌شود که می‌گوید این کتاب در داخل کشور و خارج پخش شده است و طبیعتا با این حجم از پشتیبانی دولتی و رسمی؛ این که با مسؤولین و برخی دیگر به عنوان کتاب رسمی جمهوری اسلامی انتخاب شده٬ در معرفی چهره ای مخدوش از شخصیت و سیره سیاسی امام قدس سره در سطح وسیعی پخش می‌شود و به منجر می شود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️دیدار صمیمانه اعضای برگزارکننده نشست «بازکاوی پروژه تحریف امام» با حجت‌الاسلام و المسلمین آقاتهرانی❇️ به گزارش بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ اعضای برگزار کننده نشست «بازکاوی پروژه تحریف امام» دیداری صمیمانه با نماینده سابق مجلس شورای اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین داشتند. ایشان ضمن تقدیر از حساسیت نسبت به مقوله تحریف امام خمینی؛ در خصوص علت برجستگی ایشان به نسبت سایر معاصران گفتند: 🔹در زمان امام، آقایان مراجع و فقهای دیگر هم بودند چطور شد که مرحوم امام برجسته شد؟ چیزی که برای ما به عنوان جوان آن روز مطرح بود بود. [ما می‌دیدیم] امام در حالی که است مسائل سیاسی را هم خوب درک می‌کند شجاع هم هستند وسط معرکه هم می‌آیند یعنی مرجعیت‌شان مانع از این نمی‌شود که به مسائل ورود کنند. ایشان حتی به مسائل جزئی کوچک یا بزرگ به خودشان اجازه می‌دادند که ورود کنند و این هم نبود جز این‌که امام یک جامعیت حقیقی داشت. هم با مردم زندگی می‌کردند و مردمی بودند هم زندگی ایشان یک زندگی فوق‌العاده ساده‌ای بود. در ادامه؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با برشمردن نمونه‌ای از تحریفات زمان حیات امام گفتند: 🔸من یادم هست همان اول انقلاب مطرح شد که امام ولایتی نیستند [به این معنا که] نسبت به اهل بیت علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. یادم هست مرحوم $آیت‌الله_مرعشی_نجفی سخنرانی مفصلی کردند.د سخنرانی یک ساعتِ درباره این‌که حاج آقا روح‌الله جانانه دارد و عزاداری‌های خودشان را در محرم با ایشان [نقل می‌کردند] که چقدر شب‌ها با هم در حجره برای سینه زدیم. در همان زمان مرحوم امام خیلی ها می‌خواستند ایشان را به اشکال مختلف بزنند. ولی خدا لطف می‌کرد و هر دفعه یک بعد از وجود مبارک ایشان خود را نشان می‌داد. ایشان در ادامه به ذکر روایات و خاطرات تاریخی پرداختند که ابعاد وجودی امام (قدس سره) را بیش از پیش نشان می‌دهد: برخورد امام با اول را هنوز یادم نرفته است. هواپیماهای عراقی عصر حمله کردند به فرودگاه مهرآباد؛ عموی ما از تهران آمد قم و خبر داد. شب آمد تلوزیون وحشت کرده بود یعنی وقتی او را می‌دیدی احساس ترس به تو دست می‌داد. صبح امام رحمة الله علیه در جماران صحبت کردند [و فرمودند] یک دزدی آمده یک سنگی زده، فرار کرده رفته است. اصلا نوع گفتن امام جوری شد که همه همین را می‌گفتند. وجود ایشان همه چیز بود. ایشان نشان داد در سطح مرجعیت، مسائل سیاسی، رهبری، تواضع و گذشت اول بودند. برای خودشان به هیچ‌وجه $امتیازخواهی به هیچ وجه نمی‌کردند. مثلا داستان [تخلفات] نوه‌شان آقا حسین؛ ‌که گفتند مثل بقیه عین قانون و ضابطه با او برخورد کنید و بقیه این را می‌دیدند و در جامعه پخش می‌شد. حتی حضورشان و ورودشان به بهشت زهرا؛ امامی که هیچ‌وقت «من» نمی‌گفتند در آن‌جا چندبار «من» گفتند:«من دولت تعیین می‌کنم»، «من مشت تو دهن این دولت می‌زنم» یعنی دقیقا اشداء علی الکفار رحماء بینهم. حجت‌الاسلام و المسلمین آقاتهرانی در ادامه سایر ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (قدس سره) را برشمردند و از معرفی جامع شخصیت امام استقبال کردند. 🔻گفتنی است؛ همایش «بازکاوی پروژه تحریف امام در رسانه‌های داخلی و خارجی» با سخنرانی تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در روز شنبه 11خرداد1398؛ ساعت 21:30 برگزار می‌گردد. 🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 6، سازمان تبلیغات اسلامی، سالن کوثر. 💢برای دفاع از خط و مکتب امام؛ همه رسانه باشیم. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵پیچیدگی‌های یک ملی‌گرا؛ ابراهیمِ خمینی یا ابراهیمِ بازرگان؟!🔵 ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی، از چهره های مشکوک در تاریخ معاصر ایران است که این روزها از طرف برخی از نشریات زنجیره ای و اجاره ای، لقب «مشاور ارشد بنیان گذار انقلاب اسلامی» و «نماینده تام الاختیار امام» را دریافت کرده است! بررسی رویه تاریخ‌سازی #ابراهیم_یزدی فصل مهمی در شناخت جامع و دقیق #تحریف_مکتب_امام است و در نوشتار پیش رو یک برگ از این خاطرات بررسی شده و تحریفات لفظی و معنوی کلام امام توسط وی بررسی می‌شود. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «آنگونه که در همین یک برگ از خاطرات او مشاهده شد، ابراهیم یزدی در پی آن است که نقد امام به عملکرد شخصیت های ملی گرا مانند #مصدق و #بازرگان را به نحوی توجیه و یا تقبیح کند و از این رو، بر اندیشه سازگار با سلطنت ایشان و نیز تفکر اعتماد به #استعمار_آمریکا، صحه بگذارد! پیچیدگی ابراهیم یزدی وقتی معلوم می شود که بدانیم، وی در تمام سالهای حیاتِ امام، تلاش کرده است خود را نزدیک به اندیشه امام نشان دهد و در حقیقت ابراهیمِ خمینی باشد و نه #ابراهیمِ_بازرگان! ولی حال که آب از آسیاب افتاده و فرصتِ رونمائی از چهره واقعی اش فراهم شده، ماهیت درونی اش را نشان می دهد...» 🔗متن کامل یادداشت منتشر شده : https://b2n.ir/88324 #تحریف_ظالمانه @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تحریف ظالمانه💢 امام خامنه‌ای مدظله‌العالی: «در داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف میکردند؛ حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که به‌نظرشان پسندیده بود، به امام نسبت میدادند؛ درحالی‌که ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته است.»(1394/3/14) «بازکاوی پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانه‌های داخلی و خارجی»؛ نشست انتقادی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای مقابله با پروژه ظالمانه و خطرناک تحریف خط امام. 🎙سخنران: «حجت‌الاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی»و «حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ذیبح‌الله نعیمیان» 🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30 🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه هم‌کف، سالن کوثر. 🔻برای دفاع از خط و مکتب امام؛همه رسانه باشیم. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
1_69919488.pdf
693.4K
تصویر متن پیام آیت‌الله محسن اراکی برای نشست «تحریم ظالمانه» اختصاصی @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نشست واکاوی پروژه تحریف امام در رسانه های داخلی و خارجی با حضور اساتید و شخصیتهای انقلابی و با استقبال ویژه عمومی در حال برگزاری است. گفتنی است در این مراسم اساتید و حجج الاسلام و المسلمین ماندگاری، نعیمیان و فلاح شیروانی هریک به ایراد سخنان خود پرداختند که در آینده نزدیک به مشروح آن خواهیم پرداخت. ادامه دارد... @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حضور تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نشست واکاوی پروژه تحریف امام ایشان در ابتدای سخن خود در تبیین ریشه های تحریف گفتتد: اولین کسی که به تحریف تاریخ دست زد شیطان بود و اولین ضربه را به بنی آدم وارد کرد. بت پرستی هم نوعی تحریف در برابر خداپرستی بود.
ایشان در ادامه افزودند: حضرت موسی علیه السلام که در برابر فرعون قد علم کرد دیگر نتوانستند بت سنتی را علم کنند و لذا گوساله پرستی را رواج دادند. در زمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز تحریف به مسجد ضرار کشیده شد تا با تحریف از پیشرفت جلوگیری کنند و بعد با شعار حسبنا کتاب الله تحریف دیگری درست کردند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در تبیین خط تاریخی تحریف گفتند: معاویه که نتوانست حضرت امیر علیه السلام را شکست دهد با تحریف علیه علی علیه السلام ایستاد و ایشان را تحت فشار قرار داد و خود خوارج جریان تحریفی است.
ایشان در تبیین بعدی دیگر از تحریف انزواطلبی و صوفی گری و ذکر و ورد صوری را از برنامه های تحریفی دانستند و گفتند: حضرت علی علیه السلام شلاق برداشتند و بر گروه مسجدنشینان زدند که: لا رهبانیه فی الاسلام بروید دنبال کسب و کار صحیح.
ایشان در ادامه وارد مبحث تحریف امام شده و انواع آن را برشمردند. همچنین مواردی از تحریف را در زمان حیات ایشان ذکر کردند.
در حال حاضر نشست واکاوی تحریف امام با پرسش و پاسخ از استاد سیدحمید روحانی در حال پیگیری است.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در پاسخ به پرسشی در خصوص شخصیت سیاسی هاشمی رفسنجانی و نسبت او با خط امام گفتند: هاشمی رفسنجانی امام را نشناخته بود.
تعداد سوالات مطرح شده از استاد روحانی بالاست و جمعیت از تداوم جلسه با ذکر صلوات استقبال نمودند.