eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
692 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16 ▫️«ساواک درباره چگونگى آمدن امام به مدرسه فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است: ▪️«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كرده‏اند، اظهار مى‏داشتند: عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشت‏بام‏ها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستان‏ها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود مى‏گفتند و اظهار مى‏داشتند: ▫️در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اين‌كه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مى‏كرد. خمينى را وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مى‏فرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مى‏رفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: ▪️ بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مى‏گويند «مفتخور». ما و يک مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آن‌ها كه مملكت را غارت كرده و پول‏ها را در بانک‏هاى خارج گذارده‏اند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمى‏خواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مى‏كنى؟ هر كار مى‏شود، هر جنايتى مى‏شود، مى‏گويند شاه كرده (است). و بعد مرتب تكرار مى‏كرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مى‏كرد و مى‏گفت: بيچاره چرا اين كارها را مى‏كنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مى‏كرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كرده‏اند و به تهران آورده‏اند». ▫️اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئه يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مى‏تواند با توده‏ها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمى‏باشد. شاه مى‏ديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمى‏رود و چاره‏اى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مى‏دانست كه اسائه ادب به مقام مرجعى كه بر قلب‏ها حكومت مى‏كند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مى‏شد و تخت و تاج خود را بر باد مى‏داد و در چنگال انتقام توده‏هاى رنجديده و به‏پاخاسته گرفتار مى‏آمد و يا اين‌كه به زنجير امپرياليسم وابسته‏تر مى‏شد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مى‏كرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مى‏داد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بن‏بست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمى‏پذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مى‏زد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499) ▪️رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیه‌السلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امام‌شان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دست‌گیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نرده‌های آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت. ✳️ پایان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓18مرداد1357 🔹1- در ساعت 21:30 حدود هزار نفر از مردم پس از خروج از مسجد علوی، تظاهراتی برپا کردند. 🔸2- در پایان امروز مراسمی با شرکت حدود 2 هزار نفر از مردم در حسینیه علی پهلوان - استان فارس- برگزار شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص401 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نشستِ شب‏هاى يكشنبه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/49 🔹امام در دورانى كه در زندان به سر مى‏برد، با خود انديشيده بود كه اگر روزى از زندان آزاد شد، علماى سراسر ايران را در هر سالى يک بار به گردهمايى و اجتماعى در قم فراخواند كه با يكديگر بنشينند و درباره مسائل اسلام و اوضاع كشور و وظايف و مسئوليت‏هاى سنگين علما با يكديگر رايزنى و تبادل‏نظر كنند؛ ليكن در پى آزادى از زندان آنگاه كه با عقب‏نشينى‏ها، كارشكنى‏ها و سازش‏كارى‏هاى برخى از چهره‏ها روبه‏رو شد، دريافت كه اين طرح شدنى نيست و گردآورى علماى سراسر ايران در قم در آن شرايط عملى نمى‏باشد؛ از اين رو، بر آن شد طرح ديگرى را به مورد اجرا گذارد كه شايد اهميت آن از طرح نخست كمتر نباشد و آن اين‌كه و ديگر شهرها و شهرستان‏ها را بر آن دارد در هر جا كه زندگى مى‏كنند نشست‏ها و گردهمايى‏هايى با يكديگر داشته باشند و چه بهتر كه اين گردهمايى‏ها در يك شب يا روز معين باشد، به اينگونه كه وقتى علماى قم در شب معينى گردهم مى‏آيند، در همان شب علماى ، ، ، و ديگر شهرها و شهرستان‏ها نيز گرد هم آيند و به گفتگو و مذاكره بنشينند. 🔸از اين رو، امام پس از آزادى از زندان تلاش گسترده‏اى را براى واداشتن مقامات روحانى قم به نشست‏هاى مشترک آغاز كرد و آنگاه كه توانست برخى از آنان را به گردهمايى هفتگى در هر شب يكشنبه وادارد، بى‏درنگ دست به كار شد كه با فرستادن پيک و پيام به مركز، حوزه‏هاى علمى و ديگر شهرها و شهرستان‏ها، از علماى بلاد نيز بخواهد در همان شبى كه علماى قم با هم نشست مشترک دارند، آنان نيز گرد هم آيند و درباره اوضاع جارى ايران و مشكلات مردم به رايزنى و چاره‏انديشى بپردازند و براى ، استقلال ايران و رويارويى با توطئه‏ها و نقشه‏هاى زندگى‏سوز رژيم شاه و استكبار جهانى آماده شوند. 🔹امام تنها به فراخوانى علماى ايرانى به گردهمايى هفتگى بسنده نكرد، بلكه طى نامه‏ها و پيک‏هايى از علماى نجف نيز خواست براى نجات ايران از چنگال زورمداران و جهانخواران با روحانيان مبارز ايران همگام و هم‏صدا شوند و آنان نيز در همان شبى كه علماى ايران گرد هم مى‏آيند، با يكديگر نشستى داشته باشند و راه درست مبارزه با دشمنان اسلام و ايران را بيابند و به كار ببندند و نيز ديگر علما و روحانيان كشورهاى اسلامى را به تشكيل چنين نشست‏ها و گردهمايى‏ها در يك شبِ معين فراخوانند. 🔸امام بر آن بود كه علما و روحانيان جهان اسلام در ، ، ، و ديگر كشورها را در هر هفته در يک شب معينى به تشكيل نشست و گفتگو وادارد و در آن شب و ساعتى كه علماى قم در پشت درهاى بسته نشست دارند، نه تنها علماى شهرستان‏هاى ايران بلكه علما و روحانيان ديگر كشورها نيز در آن شب و حتى‏الامكان در آن ساعت گرد هم آيند و نشستى داشته باشند، به گونه‏اى كه انگار علماى جهان اسلام در نشست واحدى گردآمده‏اند. 🔹بايد گفت اين طرح در آن روز سازنده‏ترين، سنجيده‏ترين و پرمايه‏ترين طرحى بود كه اگر عملى مى‏شد، مى‏توانست تحولى شگرف و جنب و جوشى مثبت و ژرف در مجامع روحانى و در ميان ملت‏هاى مسلمان پديد آورد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص968-967) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓19مرداد1357 🔹1- در ساعت 15:30 پس از پایان مراسم سخنرانی آقای سیداحمد پیشوا در مسجد نو ، تظاهراتی با شرکت جمعی حدود 8 هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات 15 نفر مجروح و 83 نفر دستگیر شدند. 🔸2- از ساعت 21:10 الی 23:10 مراسمی در با شرکت حدود 4 هزار نفر از مردم در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم دکتر محمد مفتح سخنرانی کرد. 🔹3- در پی انتشار اعلامیه از سوی علمای شیراز مبنی بر تعطیل عمومی به مناسبت حادثه 19 مرداد این شهر، بازار و اکثر مغازه ها تعطیل و مأموران از ورود مردم به مساجد عتیق و نو ممانعت کردند. 🔸4- در ساعت 23 حدود 2 هزار نفر از مردم هنگام خروج از منزل آقای خادمی تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات 2 نفر شهید و عده ای مجروح شدند. در پایان، تظاهر کنندگان به خانه آقای خادمی بازگشتند و بار دیگر در منزل ایشان اجتماع کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص402-405 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴رابطه دعا و سیاست در اسلام ▫️امام خمینی قدس سره الشریف: «شما اگر ادعيه و ساير ائمه را ملاحظه بفرماييد مشحون است از اينكه مردم را بسازند براى يك امر بالاتر از آن چيزى كه مردم عادى تصور مى‏كنند. دعوت به توحيد، دعوت به تهذيب نفس، دعوت به اعراض از دنيا، دعوت به خلوت با خداى تبارك و تعالى، معنى‏اش اين نبوده است كه مردم توى خانه‏هايشان بنشينند و از مصالح مسلمين غفلت كنند و مشغول ذكر و دعا باشند. چنانچه خود آنها كه ملاحظه مى‏كنيد، اين طور نبودند.»(صحیفه امام، ج18 ص422) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روحانى‏نماها و روابط شاه و «اسرائيل» نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/50 🔹موضع‏گيرى پيگير و پياپى امام عليه صهيونيست‏ها و تحريک افكار مردم ايران بر ضد ارتباط همه‏جانبه شاه با اشغالگران فلسطين، مقابله مستقيم با سياست استراتژى برون‏مرزى شاه به شمار مى‏رفت و مايه نگرانى او مى‏شد. 🔸امام پس از آزادى، برنامه مبارزه با صهيونيست‏ها را از رئوس اهداف خويش شمرده بود.... [رژیم پهلوی که نتوانسته بود با اقدامات روشنگرانه امام مقابله مؤثری کند] اين بار دست به دامان ‏نماها شد تا از هر راهى كه مى‏دانند و مى‏توانند، جلوى هجمه امام بر ضد «اسرائيل» را بگيرند. به گمان شاه، اين روحانى‏نماهاى محراب‏پيشه و دكاندار بودند كه پس از درماندگى او در تخریب شخصیت امام خمينى مى‏توانستند نهضت امام را فلج كنند، دست و پاى او را ببندند و صهيونيست‏ها را از خطر نهضت امام نجات بخشند! 🔹روحانى‏نماهاى تهران كه جز تأمين زر و زيور و مال و جاه، انديشه‏اى نداشته و ندارند؛ به دستور «ساواک» و به فرمان ملوكانه، دست به‏كار شدند تا با كار گرفتن حربه‏اى امام را از مبارزه با رژيم صهيونيستى بازدارند و يا دست‏كم تبليغات او را عليه صهيونيست‏ها در ميان توده‏هاى مسلمان بى‏اثر سازند! 🔸آن‌ها پس از گردهمايى و تشكيل نشست‏هايى در برابر نشست‏هاى هفتگى علماى راستين اسلام و مطالعات و كند و كاوهاى گسترده، حربه مورد نظر خود را از فرموده پيامبر اسلام به‏دست آوردند. حربه‏اى كه رنگ اسلام داشت، از كلام پيامبر عالی‌قدر اسلام بود؛ حربه‏اى كه مى‏توانست براى مدتى مردم را سرگرم سازد و دودستگى راه بيندازد، بحث و جدل برپا كند كه آيا بايد با « » مبارزه كرد يا نه؟ همين دو دستگى و يا چنددستگى چقدر مى‏توانست براى پيشبرد برنامه‏هاى شاه و صهيونيست‏ها مفيد و مؤثر باشد و كارها را عقب بيندازد و خيال رژيم اشغالگر را آسوده سازد. 🔹 روحانى‏نماها با اين خواب‏هاى طلايى، حربه برنده خود را عرضه داشتند و با شعار «الكفر ملة واحدة» به جنگ امام و مبارزات ضد صهيونيستى او برخاستند. 🔸اين جمله بر سر زبان‏ها افتاد و به دنبال آن اعتراض و انتقاد از طرف مأموران «ساواک» و روحانى‏نماهايى كه اين جمله را بر سر زبان‏ها انداخته بودند آغاز شد كه «چرا خمينى مرتب زنگ خطر را عليه اسرائيل به صدا در مى‏آورد؟ و مردم را به مبارزه با آن فرامى‏خواند؟ مگر پيغمبر نفرموده است الكفر ملة الواحدة؟ اگر بايد با اهل كفر مبارزه كرد چه تفاوتى بين يهود و نصارا و كمونيست است كه بايد فقط با يهودى‏ها جنگيد»؟!(نهضت امام خمینی، ج1، صص983-982) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓20مرداد1357 🔹1- از ساعت 22:10 الی 23:10 مراسمی در با شرکت جمعی بیش از 3 هزار نفر و با سخنرانی دکتر مفتح در مسجد قبا برگزار شد. 🔸2- در پی حمله روز کذشته مأموران رژیم به مسجد نو و تیراندازی به سوی مردم، جمعی از علمای شیراز با صدور اعلامیه‌ای کشتار روزه‌داران بی گناه در مسجد جامع نو و به آتش کشیدن شبستان، فرش ها، محراب و وسایل و حمله ناگهانی به مردم در شبستان مسجد توسط پلیس حاکم در ایران را محکوم کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص406-407 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعلاميه‏اى افشاگرانه علیه شعار انحرافی «الکفر ملة واحدة» نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/51 🔹روحانى‏نماها و دستگاه جاسوسى شاه در انتظار بودند كه با اين سفسطه‏بازى‏ها و غلط‏اندازى‏ها امام خمينى را به دفاع استدلالى و بحث مدرسه‏اى و رد و ابرام بى‏ثمر وادارند! 🔸عده‏اى را به نوشتن كتاب‏هايى در اثبات اين تز و گروهى را در رد آن سرگرم كنند! ‏هاى_علميه، محافل و مجالس مذهبى را به بحث و بررسى در اطراف اين مسأله پيچيده! و در خور اهميت! مشغول كنند و خود در كنارى نشسته، به ريش مبارزه و مبارزان بخندند و با خيالى آسوده با صهيونيست‏ها به مغازله سياسى ادامه دهند. 🔹ليكن رهبر خردمند ملت ايران آگاه‌تر و ژرف‏انديش‏تر از اين بود كه به دام ساواک و دارو دسته ارتجاعى آن بيفتد و از راه و مسير انقلابى خويش باز بماند. او راه خود را به خوبى مشخص ساخته بود و شيوه فريبنده و نيرنگ‏هاى دشمن را نيز تشخيص مى‏داد و مى‏دانست كه چه نقشه و توطئه‏اى در پشت آن شايعه‏سازى و سفسطه‏بازى گنجانده شده است و راه علاج آن نيز چه مى‏باشد. 🔸در اعلاميه‏اى كه از طرف امام ... صادر شد به جريان مزبور چنين پاسخ داد: «... من از كلمۀ الكفر ملة واحدة كه از سازمان به دست و دهان‏ها افتاده، متأسفم. اين كلام برخلاف نص كلام‏اللّه‏ و براى پشتيبانى اسرائيل و عمال اسرائيل است. مقدمه شناسايى اسرائيل است. براى پشتيبانى از عمال اسرائيل و فرقه ضاله منحرفه است». 🔹امام با اين افشاگرى و پرده‏بردارى از توطئه‏ها و بازگويى اين واقعيت كه ساواک به منظور پشتيبانى از رژيم صهيونيستى و عمال آن در ايران و زمينه‏چينى براى به رسميت شناختن آن رژيم اشغالگر، اين جمله را بر سر زبان‏ها انداخته است، توانست تمام نقشه‏هاى عريض و طويل ساواک و روحانى‏نماهاى خودفروخته را يكجا نقش بر آب سازد و توطئه ارتجاعى آنان را خنثى كند. ديگر روحانى‏نماها و عمال سازمان جاسوسى شاه، جرأت نكردند اين جمله را بر زبان بياورند و در محفل يا مجلسى بازگو كنند؛ زيرا بى‏درنگ از طرف مردم به عنوان مأموران ساواك و هواداران يهود و صهيونيسم به زير سؤال مى‏رفتند و رسوا مى‏شدند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص984-983) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓21مرداد1357 🔹1- در پی تظاهرات روز گذشته در اصفهان و قتل عام مردم، صبح امروز بازاریان این شهر دست به اعتصاب زدند. 🔸2- اعلامیه ای با امضای دانشجویان دانشگاه درباره حوادث چند روزه این شهر منتشر شد. 🔹3- اعلامیه ای با امضای اهالی شهرستان منتشر و توزیع شد. در این اعلامیه از مردم این شهر خواسته شده بود تا به منظور ابراز همدردی با مردم شهرهای ، ، ، و ، روز 22مرداد را عزای عمومی اعلام و تعطیل کنند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص409 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت هوشمندانه امام خمینی با دارالتبلیغ آقای شریعتمداری نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/52 🔹در آن روزها؛ در سال 1343، زمينه به وجود آوردن دارالتبلیغ توسط آقای شریعتمداری به‌سرعت فراهم مى‏آمد و [یکی از اهداف اساسی این اقدام، هدر دادن نیروی انقلابی حوزه علمیه قم بود.] 🔸روشن است كه امام با تأسيس آن مخالف بود، ليكن از آنجا كه به و ملت اسلام سخت اهميت مى‏داد از اظهار مخالفت با آن به‌شدت پرهيز مى‏كرد و تا آخرين روزى كه در قم مى‏زيست على‏رغم استفتاها و پرسش‏هاى پى در پى مردم، كوچک‌ترين سخنى كه بازگوكننده عدم موافقت او با باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايه تدبير و تفاهم مى‏تواند گردانندگان آن را به زيان‏هايى كه آن مؤسسه مى‏تواند براى و دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد، از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاح‏انديشانه خود را به‏طور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزه قم سردرآورد. 🔹امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مى‏توانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمک كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است: بسمه‏تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ 7 ع1 84 (26تیر1343) روح‏اللّه‏ الموسوى خمينى 🔸بعضى از عناصر وابسته به دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدين‏گونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دورنگه‏دارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميه تاريخى عليه احياى به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد: در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس اسلام و استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرم‏كننده‏اى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعه اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمى‏باشد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص996-995) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سلمان رشدی كيست؟ 🔸یکی از گام‌های مهم و پرجنجال جبهه استکبار، عَلَم کردن سلمان رشدی و آیات شیطانی وی بود که با قاطعیت سازش‌ناپذیر امام خمینی قدس سره الشریف روبرو شد. بازخوانی اقدام شرم‌آور رشدی و شناخت شخصیت خبیث وی ما را به درک بهتر تاریخچه اقدامات اخیر یاری می‌دهد. 🔹سلمان رشدی در اصل كشميری و زادگاه او شهر بمبئی هندوستان است. وی در 1947 م /1326خ در خانواده‌ای مسلمان به دنيا آمد و از چهارده سالگی به مدت بيست سال در انگلستان اقامت گزيد. تحصيلات او در رشته ادبيات و در دانشگاه كمبريج بوده است. خودباختگی فرهنگی او با رسيدن پايش به جهان غرب آغاز شد و در همانجا بود كه به انواع جوايز و تشويق‌ها دست يافت. 🔸شايان ذكر است كه اغلب آثار او از شبه قاره‌ هند، ريشه و تأثير می‌گيرد. در سال 1968م، هنگامی كه دانشجوی دانشگاه كمبريج بود، به جنبش چپ پيوست. 🔹در همان سال‌ها، تماشای تئاتر در تماشاخانه‌های پيشرو (آوانگارد) لندن، عشق به هنرپيشگی را در وی زنده كرد. در پايان تحصيلاتش در يک آژانس كوچک تبليغاتی سردبير شد و نگارش نخستين رمان خود را آغاز كرد؛ اين رمان كه درباره‌ يكي از قديسان مسلمان بود، منتشر شد. دومين اثر وی كه مجموعه داستان‌های گريموس نام داشت، مورد پسند منتقدان قرار نگرفت. او در سال 1981م دست به انتشار رمان «بچه‌های نيمه‌شب» زد؛ رمان تكان‌دهنده‌ای كه پس از انتشار، صفحاتی از مطبوعات انگلستان را به خود اختصاص داد؛ در اين زمان، قصه استقلال هند از زبان يك مسلمان جوان! حكايت می‌شود. او در اين رمان «اينديرا گاندی» را «بيوه» لقب داد و فساد دولت هند را به باد انتقاد گرفت و در آن از حيات اجتماعی، فرهنگي و دينی در هند سخن گفت. به دنبال ممنوعيت اين رمان، مؤلف و ناشر آن عذرخواهی نموده، در چاپ‌های بعدي مطالب غير معقول كتاب را حذف كردند. 🔸در رمان ديگري به نام «شرم» كه با سبك‌ «رئاليسم جادويی» نوشته شد، نويسنده، افسانه، واقعيت و تاريخ را درهم آميخته و شخصيت‌های معاصر پاكستان را به باد انتقاد گرفت. در اين رمان، از «بی‌نظير بوتو» با لقب «باكره تنگه آهنی» ياد كرده است. اين كتاب نيز در پاكستان ممنوع شد؛ وليكن هر دو كتاب مذكور در لندن برای وی دربردارنده جايزه گرديد!(گزیده‌ای از مقاله هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلام‌ستیزی در غرب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 19، صص87-85) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db