eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓24مرداد1357 🔹1- در ساعت 23 مراسمی در با شرکت 500 نفر و با سخنرانی آقای فاکر در مسجد حضرت امیر برگزار شد. در پایان این مراسم اعلامیه‌ای در اعتراض به حکومت و اعلامیه دیگری با امضای « اتحادیه فرش فروشان تهران» مبنی بر تعطیلی بازار در روز1357.5.25در میان مردم توزیع شد. 🔸2- در پی شهادت یکی از جوانان در تظاهرات روز گذشته، از ساعت 8 الی 9 مراسم بزرگداشتی با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر در مسجد معماران این شهرستان برگزار و در پایان تظاهراتی برپا شد. 🔹3- تعطیلی بازار که از روز 21 مرداد در اعتراض به جنایت‌های رژیم شاه در شهرهای ایران آغاز شده بود همچنان ادامه داشت. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص420-423 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آماده‌سازی زمینه خروش علیه احیای کاپیتولاسیون توسط امام نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/55 🔹امام به منظور برملا كردن اين خيانت زير پردۀ شاه، بر آن شد كه با ايراد نطقى تند و افشاكننده و اعلاميه‏اى سازنده، خيانت‏هاى پشت‏پرده شاه را براى توده‏هاى مسلمان افشاكند و تا فرصت از دست نرفته، همگان را براى مقابله و مبارزه با اين توطئه فراخواند. پيش از هر كار به منظور آگاه ساختن علما و روحانيان مركز و شهرستان‏ها پيك‏هايى همراه با نامه به اطراف و اكناف كشور روانه كرد و خود نيز با مقامات روحانى قم به گفتگو نشست و ضربۀ تازه‏اى را كه از جانب رژيم بر اساس اسلام و استقلال ايران وارد شده است، به آگاهى آنان رسانيد و على‏رغم نااميدى‏هايى كه از ناحيۀ آنان داشت، كوشش فراوانى به عمل آورد كه آنان را به حركت درآورد و با خود همراه سازد. 🔸پس از آماده شدن زمينه، نوبت افشاگرى رسيد و تصميم او به سخنرانى در روز 20‏‏ج‏‏2‏‏84 مطابق 4 آبان‏ماه 43، همه‏جا منعكس شد، توده‏ها از مركز و شهرستان‏ها به منظور شنيدن سخنرانى امام، سيل‏آسا راهى قم شدند. وسايل ضبط، ميكروفن و بلندگو به اندازۀ كافى فراهم آمد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1033-1032) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓25مرداد1357 🔹1- آیت‌الله محمد صدوقی با انتشار اطلاعیه ای به مناسبت بزرگداشت شهدای اخیر شهرهای ، و سایر بلاد، روز پنجشنبه دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان را عزای عمومی اعلام کرد. 🔸2- در ساعت 11:3، 40 نفر از زنان چادری با روی سرگذاشتن قرآن، تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی علیه رژیم سر دادند. این عده با حمله پلیس پراکنده و 2 نفر از آن‌ها دستگیر شدند. 🔹3- در پایان امروز مراسمی در با شرکت 70 نفر از بانوان در مسجد جامع برگزار شد. سخنران این مراسم آقای محمد محمدی بود. در پایان اعلامیه امام به مناسبت حوادث اخیر شهرهای و و اعلامیه دیگری تحت عنوان «پیام بانوان و دوشیزگان مسلمان خراسان» در مسجد توزیع شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص425-427 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام امام علیه سند بردگی ملت ایران نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/56 🔹با فرارسيدن روز 20 ج 2 84 (4 آبان 43) روز ميلاد باشكوه بانوى انقلابى اسلام (س) و زادروز امام خمينى، شهرستان قم از توده‏هاى انبوهى ـ كه از اطراف و اكناف به منظور شنيدن نطق او آمده بودند ـ انباشته شده بود. 🔸منزل امام، كوچه‏هاى اطراف باغ انارى كه در مجاور منزل او قرار دارد، از جمعيت موج مى‏زد. بلندگوهاى متعددى نصب و وسايل ضبط و غيره آماده شده بود. مردم با شوق و شور فراوانى در انتظار بيرون آمدن امام و ايراد سخنرانى بودند، هواى سرد و سوزان آبان ماه از شور و هيجان و گرمى و حرارت انقلابى مردمى در آن ساعت روز كه هنوز آفتاب، حرارت خود را همه جا نگسترده بود، نمى‏توانست بكاهد. 🔹ساعت تقريباً ده صبح را اعلام مى‏كرد كه امام با چهره‏اى برافروخته، چشمانى از شدت خشم و خستگى و بى‏خوابى سرخ شده، جبينى گره‏خورده در مقابل مردم ظاهر شد. توده‏ها با شعار صلوات، نسبت به او ابراز احساسات كردند. بسيارى با ديدن قيافۀ برافروخته و اندوهبار او به گريه افتادند و آنگاه كه آيه شريفه «استرجاع» از زبان او جارى شد، صداى گريه و شيون در فضا طنين افكند و شدت گريه به حدى بود كه توصيف آن از حوصله قلم بيرون است، امام با اين كلمات سخنان خود را آغاز كرد: قلب من در فشار است... ناراحت هستم... ايران ديگر عيد ندارد عيد ايران را عزا كردند ما را فروختند عزت ما پايكوب شد عظمت ايران از بين رفت و... 🔸اين كلمات كه از ژرفاى دل امام برمى‏خاست و از هستى خود براى يكايک آنها مايه مى‏گذاشت، تار و پود حاضران را به لرزه مى‏انداخت، تاب و توان را از شنوندگان مى‏برد، مردم را آشفته و از خود بيخود مى‏كرد. شور و احساسات عصيان‏بار توده‏ها به حدى بود كه چندين بار سخنان او چند لحظه‏اى قطع شد. 🔹حال و وضع امام، نيز در هنگام ايراد نطق، سخت بحرانى بود. چهره او به حدى برافروخته شده بود، كه گويى خون به صورت او پاشيده‏اند! رگ‏هاى گردن متورم و دهان او كف كرده بود و از شدت ناراحتى و خشم، قطره‏هاى درشت عرق در آن فصل سرما از جبين او، سرازير بود و فريادهاى جانسوزى كه از ته دل برمى‏كشيد، نه تنها قلب شنوندگان را مى‏لرزانيد! بلكه بيم آن مى‏رفت كه قلب خود او نيز يكباره از كار بيفتد! با وجود چنين شور و احساسات، سخنانى كه در اين نطق انقلابى بازگو كرد، مى‏توان گفت كه در طى نهضت او تا آن روز بى‏سابقه بود و براى يک انسان عادى پيش‏نويس قبلى كه از رو بخواند، امكان ندارد كه بتواند اينگونه مرتب، منسجم و پيوسته ادا كند و براى يك نسل بلكه نسل‏هايى رهنمود باشد و سرنوشت ملك و ملت را در تابلويى از كلمات ترسيم كند. 🔸امام در اين نطق تاريخى و انقلابى، موضع قاطع خود را در برابر بلوك‏هاى شرق و غرب روشن ساخت، اهداف و آرمان‏هاى روحانيت را تا حدودى مشخص كرد و رهنمودهاى غنى، ژرف و پرمحتوايى به نسل معاصر و نسل‏هاى آينده داد. (نهضت امام خمینی، ج1، صص1035-1034) برای مطالعه سخنرانی تاریخی امام علیه سند بردگی؛ کاپیتولاسیون ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص1041-1035 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓26مرداد1357 🔹1- از ساعت 8:30 الی 11:30 مراسم بزرگداشت شهدای شهرهای ایران با شرکت جمعی حدود 4 هزار نفر در مسجد حظیره برگزار شد و پس از آن حدود 1500 نفر به راهپیمایی در برخی از خیابان‌ها پرداختند و مجدداَ به منظور برپایی نماز جماعت به مسجد بازگشتند. 🔸2- از ساعت 13:30 الی 14:45 مراسمی در با شرکت جمعی حدود 3 هزار نفر و با سخنرانی آقای ممکن در مسجد امیر برگزار شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص428-429 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد به سوی سرنوشت.pdf
236.5K
نقد خاطرات سال 1363 هاشمی رفسنجانی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹یادداشت‌های سال ۱۳۶۳ آقای با نام «به سوی سرنوشت» و شیوه‌های اختصارنویسی، مبهم‌نویسی و همچنین پررنگ‌سازی نقش خویش و خودمحوری در این خاطرات، با نقد علمی مجامع تاریخی روبرو شد. در مقاله ضمیمه بخشی از این انتقادات را خواهید خواند. 🖇ضمیمه: مقاله «نقد و بررسی کتاب «به سوی سرنوشت»؛ کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره17، پاییز 1387 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد اوج دفاع.pdf
348.1K
نقد خاطرات سال 1365 هاشمی رفسنجانی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹آقای در کتاب «اوج دفاع» به تحولات سال ۱۳۶۵پرداخته است. ابهام‌گویی‌ها، پیچیده و گنگ نوشتن‌های آقای هاشمی رفسنجانی در این کتاب نیز مشهود است. همچنین او در این کتاب نیز تلاش کرده هزینه برخی اقدامات را به گردن سایر مسئولان بیفکند و خود را تبرئه کند. به‌طور مثال آقای هاشمی همه مسئولیت دور دوم ارتباطات با آمریکایی‌ها را متوجه آقای می‌کند و به‌گونه‌ای وانمود می‌سازد که به هیچ‌وجه در جریان نبوده است؛ در حالی که سفارت ایران در لندن و سایر کانال‌ها همگی در ارتباط مستقیم با وی بوده‌اند... 🔻متن کامل در مقاله ضمیمه 🖇ضمیمه: مقاله: «نقدی بر کتاب اوج دفاع؛ خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در سال 65»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روتوش هاشمی بدون روتوش1.pdf
278.6K
نقد کتاب «هاشمی بدون روتوش» به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹هاشمی بدون رتوش نام کتابی است که در آن گفت و گوهایی را با صورت داده است. آنچه ما را به نقد و به نحوی رویارویی با مطالب این کتاب و یا کتاب‌های خاطراتی از این دست وا داشته و می‌دارد، دروغ‌پردازی‌ها، ‌نارواگویی‌ها، تحریف‌گری‌ها، غرض‌ورزی‌های شیطنت‌آمیز است، نه باورها و پندارها که به هر دلیلی خطا و اشتباه است و صاحب آن اصرار ندارد که این پندارها را به جای واقعیت‌ها و حقیقت‌ها قالب کند. در نوشتار پیش رو تلاش خواهد شد روش‌های نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی را در القای بعضی متشابهات،‌ مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آن‌ها را از زبان وی نشان دهیم. 🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش1»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره25-24، تابستان و پاییز 1389 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روتوش هاشمی بدون روتوش2.pdf
298.1K
شگردهای غیراخلاقی در تثبیت تحریفات تاریخی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹در بخش اول مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» برنامه‌های پشت پرده جریان‌های استحاله‌گر و گروه‌های واداده و تسلیم‌طلب در برقراری ارتباط با بعضی از شخصیت‌ها از جمله آقای و گفت و گوهای دراز مدت با وی تا حدودی بررسی شد. 🔸در نوشتار پیش رو که در واقع بخش دوم مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» است نویسنده کوشیده به نکات دیگری از روش‌های نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی در القای بعضی متشابهات،‌ مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آن‌ها از زبان وی بپردازد. 🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش2»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 26، زمستان 1389 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبارزه در تردید و ابهام.pdf
1.55M
مقاله تاریخی مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹تا کنون چند مجلد از خاطرات پرابهام، غامض و پرتحریف آقای منتشر شده است و با گذشت زمان، احتمال گسترش و تثبیت انحرافات و مخدوش شدن به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافت و همین امر و سایر عوامل مؤثر باعث شد که مورخ انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به نقد فنی خاطرات وی بپردازند. 🔸ایشان در مقاله «مبارزه در تردید و ابهام» پس از برشمردن عوامل و انگیزه‌های نقد این خاطرات به ابعاد مختلف تحریفات موجود در آن پرداخته‌اند. 🖇ضمیمه: مقاله: «مبارزه در تردید و ابهام؛ نقدی بر خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 32، تابستان 1391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خاطرات پر از ابهام.pdf
615.8K
خاطراتی پر از ابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ!! به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹نقد بخشی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» تقدیم علاقمندان به تاریخ معاصر شد. البته این تنها مقاله انتقادی مورخ خبیر انقلاب اسلامی بر خاطرات مخدوش آقای هاشمی رفسنجانی نیست و ایشان در مقاله دوم خود، گوشه‌های مغفول مانده این خاطرات چون «نامحرم دانستن مردم توسط هاشمی»، «پر رنگ‌کردن فرزندان و اعضای خانواده در خاطرات به منظور مقاصد خاص»، «پر‌رنگی ژست رهبری و فرماندهی»، «نادیده گرفتن رهنمودهای و دیدگاه‌های امام خمینی در عرصه‌ای گوناگون»، «ناشکیبایی در برابر سخن غیر در جلسات مجلس»، «نادیده نگاه‌داشتن ویژگی‌ها و برجستگی‌های امام»، «خلاف‌گویی پیرامون برخی از جریان‌ها»، «پرده‌پوشی و نهان‌کاری در امور سیاسی» و «واگویی خاطراتی گنگ، ابتر و خنثی توسط وی»، مورد بررسی و مداقه قرار داد. 🖇ضمیمه: مقاله: «خاطراتی پر از ابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 33، پاییز 1391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب‌شناسی انتقادی.pdf
1.69M
آسیب‌شناسی انتقادی شیوه‌های خاطره‌گویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹بررسی نقادانه شیوه خاطره‌نگاری مسئله‌ای است که ذهن هر را پیش از ورود به محتوای خاطرات و صحت‌سنجی آن‌ها، به خود مشغول می‌کند؛ این مسئله در مورد خاطرات مبارزان انقلاب اسلامی و از جمله آن‌ها آقای هاشمی رفسنجانی نیز مصداق می‌یابد. 🔸بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، پرهیز از ذکر واسطه‌های نقل‌قول‌ها و محتوای دقیق جلسات دو نفره یا بیشتر که طرفین آن -غیر از ایشان- در قید حیات یا در دسترس نیستند، همه و همه موجب ابهامات فراوانی در خاطره‌نگاری وی شده است. 🔹گذشته از ابهام و کلی‌گویی، از رویدادهای انقلاب اسلامی، وجود تحلیل‌های خاص و نقض مشهورات تاریخ انقلاب اسلامی، گرایش به « » و هم‌سو نشان دادن همه مبارزان با اندیشه مبارزاتی خود، و دخالت دادن در خاطره‌گویی، از جمله نقدهای کلی به شیوه خاطره‌نگاری آقای هاشمی رفسنجانی است. 🖇ضمیمه: مقاله: «آسیب‌شناسی انتقادی شیوه‌های خاطره‌گویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خوشبینی‌های فرمایشی و ژست‌های دموکراتیک.pdf
1.45M
نگاهی به «خوش‌بینی‌های فرمایشی» و «ژست‌های دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹عده‌ای معتقدند که این واقعیت را به راحتی نمی‌توان نادیده گرفت که آقای از ابتدا از نظر مرام سیاسی و دیدگاه‌های مبارزاتی بیش از آن که به منش و بینش نزدیک باشد بیش‌تر به و و الگویی شبیه الگوی توسعه آمرانه «امیرکبیر» نزدیک بوده است؛ لیکن تا زمان حیات خمینی کبیر شرایط بروز این عقیده را به دست نیاورد. سرعت تغییر رفتارها، آرمان‌ها و گفتارهای وی در یک فاصله زمانی ده ساله از یک گفتمان انقلابی به یک گفتمان تجدیدنظرطلبانه این احتمال را قوی‌تر می‌سازد. 🔸مردم از خود می‌پرسند چگونه ممکن است شخصی که خود قربانی سکولارهای مشهور به دوم خردادیبود، ظرف مدت کوتاهی همراه و هم‌عقیده و هم‌صدا با همان جریان‌های افراطی خواستار تجدید نظر عمیق‌تر نه فقط در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی بلکه در ساختار عقیدتی آن ‌گردد؟! 🔹آیا این استحاله ناشی از آگاهی فزاینده ازتحولات سیاسی و نشان‌دهنده شجاعت ایشان بود؟ یا تحول مذکور حاکی از احتمال یک کشمکش سیاسی و فکری طولانی و تفرقه‌انگیز در درون هاشمی و نقش او در اداره کشور بود؟ حتی عده‌ای نیز این احتمال را مطرح می‌کنند که… 🖇ضمیمه: مقاله: «نگاهی به «خوش‌بینی‌های فرمایشی» و «ژست‌های دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مطالعه آسیب‌شناسی دولت سازندگی.pdf
595.4K
مطالعه‌ آسیب‌شناسانه‌ سیاست‌های دولت سازندگی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹در مقاله‌ پیش رو، نگارنده تلاش می‌کند تا راهبردها و عملکردهای دولت سازندگی (۷۶-۱۳۶۸) را در سه عرصه ، و در قالب عناوین و محورهای مشخصی، دسته‌بندی و تفکیک کند و آنگاه درباره هر یک، توضیحات مختصری را ارایه کند. 🔸آسیب‌های قلمرو سیاسی مشتمل است بر «نخبه‌گرایی محض و گسستگی از توده‌های مردم»، «سیاست‌زدایی از فضای عمومی جامعه»، «شکل‌گیری و قدرت‌یابی تکنوکرات‌های مرفه و سکولار»، «انتقادگریزی و خودستایی مبالغه‌آمیز» و «ایدئولوژی‌زدایی از سیاست خارجی». آسیب‌های قلمرو فرهنگی عبارت‌اند از: «گراییدن به لیبرالیسم فرهنگی» و «ناکارآمدی در مدیریت فرهنگی». آسیب‌های قلمرو اقتصادی نیز چنین است: «سیاست اقتصادی سکولار»، «تقدم رشد اقتصادی بر عدالت» و «زمینه‌سازی برای شیوع فساد مدیریتی و توجیه آن». 🖇ضمیمه: مقاله: «مطالعه‌ آسیب‌شناسانه‌ سیاست‌های دولت سازندگی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نظری اجمالی به ادعای بدون دلیل.pdf
1.73M
خاطرات هاشمی رفسنجانی و ادعاهای بی‌دلیل به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹نوشتار حاضر پس از ذکر پیشینه‌‌ای از نحوه شکل‌‌گیری ، به بیان نگرش امام در نکوهش تاریخ‌‌نگاری جانبدارانه و همراه با غلو و اغراق پرداخته و سبک خاطره‌نویسی آقای هاشمی رفسنجانی که ، اختصارنویسی و ابهام از شاخصه‌های اصلی آن به شمار می‌رود را مورد نقد قرار می‌دهد. 🔸مجموعه خاطرات ایشان به حدی مبهم و کلی است که برخی از آن‌ها فاقد هرگونه اعتبار و بوده و به نوعی شامل روایت مسائل آن دوران از نگاه خاص ایشان است که خالی از اشتباه و غلو نیست و نمی‌توان نوشته‌های او را منبع قابل اعتمادی برای تاریخ انقلاب قلمداد نمود. 🔹محور بررسی‌ها در مقاله حاضر، کتاب ، دوران مبارزه است که اولین کتاب از سلسله کتاب‌های خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی است. بدیهی است در صورتی که مبانی تاریخ‌نگاری هاشمی در این کتاب مورد نقد قرار گیرد چراغی برای مطالعه کتاب‌های بعدی‌اش خواهد شد. 🖇ضمیمه: مقاله: «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بررسی تطبیقی.pdf
774.1K
حمایت‌های هاشمی رفسنجانی از سازمان منافقین؛ علی‌رغم مخالفت امام به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹هاشمی رفسنجانی در طول سالیان مبارزه، به و اقدام علیه رژیم طاغوتی اعتقاد داشته و اقداماتی را در این زمینه صورت داده است. وی در کنار سازمانی التقاطی مانند نیز حضور داشت و از آنها حمایت‌های فراوانی نمود. البته او تنها فرد مؤثر و همکار در زمینه حمایت از منافقین در روزگار پیش از پیروزی انقلاب نبود بلکه بسیاری از روحانیون برجسته مبارز نیز همین مرام و عملکرد را نشان دادند. 🔸نکته قابل توجه در این زمینه آن‌که امام به علیه رژیم اعتقادی نداشت و آن را مایه هرج و مرج جامعه و مضر برای نهضت می‌دانستند. درستی نظر امام در این زمینه با توجه به تبعید طولانی‌مدت ایشان و اشتباه در بینش و عملکرد طیف وسیعی از روحانیون از جمله آقای هاشمی رفسنجانی به رغم آگاهی برخی از آنان نسبت به انحرافات سازمان مجاهدین و اطلاع از نظر نامساعد امام در زمینه اصل مبارزه مسلحانه و حمایت از سازمان مذکور، نکته مهمی است که باید به روشنی در واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی برجسته شود. 🖇ضمیمه: مقاله: «بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هبوط در مه.pdf
627.9K
هبوط در مه؛ نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹مقاله پیش رو، به نقد محتوایی خاطرات خانم در کتاب پا به پای سرو می‌پردازد. کتاب مورد نقد، سه دسته مطلب تاریخی را شامل است. نخست مشاهدات مستقیم راوی از وقایع تاریخی و نیز رویدادهای زندگی شخصی است. دسته دوم روایت رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی است که راوی از زبان دیگران نقل کرده است و بخش سوم مطالبی که تحت عنوان پاورقی‌های تحقیقی در جای جای کتاب درج شده که محصول تلاش پژوهشگران مرکز منتشرکننده کتاب خاطرات است. در این نوشتار هر سه دسته فوق‌الذکر مورد نقد تاریخی قرار گرفته است. 🔸«غلو و اغراق»، «سربازگیری طلاب»، «ناراحتی از برخورد سرد شهید بهشتی»، «رحلت آقا مصطفی خمینی»، «قیام ۱۹دی قم»، «خواب‌های عجیب خانم مرعشی»، «واقعه ۱۷شهریور ۵۷»، «سفر امام به پاریس»، «اشتباه در نقل تاریخ وقایع» و «نقدی بر پاورقی‌های تحقیقی» ده سر فصل مورد نقد در خاطرات خانم مرعشی است. 🖇ضمیمه: مقاله: «هبوط در مه، نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هاشمی آنگونه که بود 🔻بخشی از عمده‌ترین انتقادات به کارنامه و خاطرات سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی؛ به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 وی 🔹ابهام‌گویی و عدم شفافیت 🔸ژست رهبری و فرماندهی در خاطره‌گویی 🔹نادیده گرفتن ویژگی‌های برجسته امام 🔸خلاف‌گویی پیرامون برخی جریان‌ها 🔹روایت کاریکاتوری از وقایع انقلاب 🔸نقض مشهورات انقلاب اسلامی 🔹همه خودپنداری 🔸تناقضات تاریخی در خاطره‌گویی 🔹غلو و اغراق در خاطره‌گویی 🔻برای مطالعه تفصیلی به کتاب «روایت‌های ناروا» مراجعه کنید. ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معرفی کتاب روایت‌های ناروا به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹راه‌های پیشرفت برای جوامع و ملت‌ها باز است؛ اگر از شکست‌ها و پیروزی‌ها عبرت بگیرند و در یک کلمه، برای حافظۀ تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکل‌گیری این حافظه مؤثر است که خاطره‌نگاری رجال سیاسی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. اما مسئله اساسی اینجاست که معمولاً بر اساس حب و بغض‌های شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت و تلاش می‌کنند در پیروزی‌ها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکست‌ها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخ‌نگاران متعهد و متولیان سخت می‌کند و باعث می‌شود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخ‌پژوهان قرار گیرد. 🔸در میان شخصیت‌های مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک کرد و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیت‌های سیاسی عالی قرار داشت... متن کامل معرفی کتاب راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موج اعتراض بر ضد كاپيتولاسيون نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/57 با طنين آواى انقلابى امام در فضاى اختناق‏بار ايران، و انعكاس و انتشار نطق تاريخى و اعلاميۀ افشاگرانۀ او ميان مردم، موج جديدى از خشم و عصيان و نفرت و انزجار عليه شاه و باند او پديد آمد. ملت مسلمان ايران دريافت كه آفرينندگان «انقلاب سفيد»! چه به روزگار ايران و ايرانى آورده‏اند و چه خيانتى به استقلال و حق حاكميت اين كشور كرده‏اند. توده‏ها به اعتراض برخاستند، فرياد اعتراض‏آميز و غوغاى پرخاشجويانه، عليه احياى رژيم كاپيتولاسيون طنين افكند. علما و روحانيان شهرستان‏ها با پشتيبانى و همراهى مردم، طى تلگراف‏ها، نامه‏ها و طومارها، الغاى فورى كاپيتولاسيون را خواستار شدند. سيل تلگراف و نامۀ اعتراض‏آميز به سوى هيأت حاكمه سرازير شد و خشم و ناراحتى توده‏ها بيشتر و بيشتر بالا گرفت. گويندگان مذهبى، خطبا و وعاظ در منابر، بر ضد دولت و مصونيت مستشاران امريكايى به اعتراض، انتقاد، افشاگرى و پرخاشگرى دست زدند. ساواك در اين باره گزارش داده است: طبق اطلاع حاصله، پس از سخنرانى آيت‏اللّه‏ خمينى و شريعتمدارى در قم، تعدادى از روحانيون مخالف، روى منابر شروع به سخنرانى عليه دولت و لايحه اخير مصونيت مستشاران امريكايى نموده و مشغول تحريك افكار عمومى مى‏باشند...‏‏. شمارى از روحانيان و وعاظ، به جرم اعتراض به احياى رژيم كاپيتولاسيون و آگاهانيدن مردم، دستگير و به زندان گسيل شدند مانند: سيد كاظم قرشى، كافى خراسانى، واعظى، مقدسيان، موحدى اصفهانى، ربانى گيلانى و... برخى از دستگيرشدگان مانند سيد كاظم قرشى به جرم مخالفت با كاپيتولاسيون و حمله به امريكا زير شكنجه قرار گرفتند و آسيب‏هاى غيرقابل علاجى بر آنان وارد آمد. سيد كاظم قرشى به علت آسيب‏هاى وارده ديرى نپاييد كه زندگى را بدرود گفت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1047-1048) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضرت امام(ره) به پیشنهاد هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اعتنا نکردند به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی : 🔹درباره هاشمی رفسنجانی این گونه فکر نکنید که از ابتدا در خط امام بودند و امروز تغییر کردند. هاشمی رفسنجانی قبل از آنکه امام را بشناسد و از ایشان کسب بینش کند از لیبرال‌ها و جبهه ملی کسب بینش کرده است. این موضوع در کتاب هاشمی بدون روتوش نیز آمده است. 🔸هاشمی رفسنجانی به خاطر غروری که داشت به خط امام ایمان نیاورد اما ناگزیر شد طبق فضای آن روز خود را پیرو خط امام وانمود کند لذا بعداز پیروزی انقلاب فکر می‌کرد می‌تواند بر امام اندیشه‌های لیبرالی خود را تحمیل کند. 🔹هاشمی رفسنجانی به امام پیشنهاد داد شعار مرگ بر آمریکا حذف شود که امام اعتنایی به حرف وی نکرد. (1خرداد1394 در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران) متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هاشمی رفسنجانی و خاطرات خلق‌الساعه به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی : 🔹آقای هاشمی به نام خاطرات تا آن پایه خلاف و ضد و نقیض گفته که مانند چوپان دروغگو شده است. امروز در میان ملت ایران کمتر کسی را می توان یافت که گفته ها و خاطرات آقای هاشمی را باور داشته باشد. 🔸نکته اول: در خاطرات آقای هاشمی ضد و نقیض گویی و مطالب خلاف واقع فراوانی دیده می شود که اعتبار آن را به کلی مخدوش ساخته است. 🔹نکته دوم: آقای هاشمی غالباً خاطرات خود را از زبان کسانی روایت می کند که چشم از جهان فروبسته اند و صحت و سقم آن را نمی توان به دست آورد، 🔸نکته سوم: آقای هاشمی در فرصت ها خاطرات خلق الساعه می سازند که پیشترها از ایشان شنیده نشده است و این روش نه تنها خاطرات او را بی اعتبار می کند بلکه مایه خفت، مسخره و بی آبرویی خودش می شود. 🔹ادعای اینکه امام سه ماه پس از پذیرش قطعنامه گفتند جام زهر برای من شیرین شد جفای دیگری در حق امام است. امام پذیرش قطعنامه را از آن جهت جام زهر دانستند که نتوانستند دست صدام آن جنایتکار بالفطره را از سر منطقه و ملت مظلوم عراق کوتاه کند. آیا وجود صدام در عراق که در واقع حضور صهیونیست ها و آمریکا در منطقه بود، برای امام شیرین بود. آیا حاکمیت صدام بر عراق که آن کشور را به زندان مخوف تبدیل کرده بود می توانست برای امام شیرین باشد.(مصاحبه با خبرنگار سایت بنیاد تاریخ‌پژوهی، 1394.1.24) متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/1 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹سؤال: 9فروردین1394 مطلبی در برخی از روزنامه ها وسایتهای خبری و به دنبال آن در شبکه های مجازی مطرح شد که طی آن، به نقل از یکی از بستگان و هم‌فکران آقای هاشمی رفسنجانی، موضوعی به امام راحل نسبت داده شد که مورد شک و شبهه فراوان از سوی کارشناسان قرار گرفته است . در این نقل قول، از زبان آقای هاشمی چنین نقل شده است که ” سه مرتبه و زمان های که حضرت امام ( ره ) از مبارزه نا امید شده بودند من از تهران تا نجف رفتم تا ایشان را برای ادامه تشویق کنم و موفق هم شدم “ 🔸استاد سید حمید روحانی: بسم الله الرحمن الرحیم واقعیت این است که آقای هاشمی رفسنجانی و دارو دسته و بستگان او ورشکسته‌های سیاسی هستند که خودشان را در معرض سقوط در میان ملت ایران می بینند و مانند غریق که برای نجات خود به هر خار و خسی چنگ میزند ؛ به هر دری می‌زنند و به می‌پردازند . آفای هاشمی و دار و دسته او را گمان این بود که اگر برخی از اعضای را با خود همدست کنند و یا اگر به نام بانوی معظمه همسر امام ( رضوان … تعالی علیهما ) ادعایی کنند می‌توانند آب رفته را به جوی باز آرند و در میان ملت ایران اعتبار از دست رفته خود را باز یابند . لیکن در عمل می‌بینیم که نه تنها از این عمل طرفی برنبستند بلکه برعکس هرکسی از بیت امام با آقای هاشمی رفسنجانی همراه شد اعتبار خود را در میان مردم از دست داد و با واکنش منفی مردم مواجه شد. 🔹در مورد ادعای بالا که شما ار آن پرسیدید باید عرض کنم ؛ اولا آقای هاشمی تا آن پایه ضعیف‌النفس است که وقتی یک هواپیمای مسافربری ایران را ناو امریکایی سرنگون کرد ؛ آقای هاشمی تا آن پایه خود را باخت که به پشت تلویزیون آمد و در حالی که بغض گلویش را گرفته بود اظهار کرد پیام آمریکا را دریافت کردم . آیا کسی که از نظر روحی این پایه ضعیف و ناتوان است؛ می‌تواند به کسی روحیه بدهد. چه رسد به امام که کوه صبر و مقاومت و پایداری بود و یاس و نومیدی در قاموس ایشان جایی نداشت . 🔸ثانیا : باید عرض کنم که آقای هاشمی رفسنجانی از آن روزی که امام وارد شدند تا روزی که از نجف هجرت کردند، او تنها یک‌بار به نجف آمدند که آن هم در سال ۱۳۵۴ بود. خود او برای من تعریف کرد که، من به امام عرض کردم من در سال ۵۳ هم به قصد آمدن به نجف از بیرون آمدم ولی نتوانستم بگیرم و نتوانستم به عراق بیایم و امسال که موفق شدم با هدفی که سال ۵۳ داشتم تفاوت دارد، در سال ۵۳ به این قصد از ایران بیرون آمدم که به ، نجف بیایم و از شما در پشتیبانی از اعلامیه بگیرم و امسال به نجف آمدم تا عرض کنم که شما در مورد سازمان درست می گفتید و درست می‌فهمیدید و ما اشتباه می‌کردیم که از آن‌ها حمایت می‌کردیم. بنابر این آقای هاشمی رفسنجانی در عمرش فقط یک بار به نجف آمده، آن هم همین سال ۵۴ بوده ؛ آن هم همین چیزهایی بوده که خودش بیان کرده است. 🔹سوم اینکه امام مرد عارف و سالکی بودند که مبارزات‌‌شان را هیچ گاه روی مسائل مادی و ظاهری دنبال نمی‌کردند تا یک روزی احساس خستگی کنند؛ یا روزی احساس نا امیدی و یأس کنند خود امام در سخنرانی‌ها در نامه‌ها و مکاتبات محرمانه‌شان، بارها این نکته را یادآوری می‌کردند که ما مأمور به تکلیفیم، به این مسأله کار نداریم که پیروز بشویم یا شکست بخوریم، آنچه که برای ما مهم است انجام وظیفه است و اگر در پیشگاه خداوند همین اندازه به عنوان این‌که انجام وظیفه کرده‌ایم شناخته بشویم برای ما بزرگ‌ترین پیروزی است. امام هرگز نه ناامید می‌شدند، نه مأیوس می‌گشتند تا کسانی مانند آقای هاشمی ادعا کنند که به ایشان امیدواری داده اند. متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/2 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹سؤال: حضرتعالی به دلیل مصاحبت طولانی با حضرت امام (ره) در قم ، نجف، پاریس، و تهران و به واسطه ارتباط نزدیکی که با ایشان داشته‌اید از معدود کسانی هستید که با روحیات، مبانی فکری، و سیاسی حضرت امام (ره) آشنایی عمیقی دارید با توجه به این پشتوانه معرفتی چرا نمی توان فرض ناامیدی و یأس درمبارزه را برای شخصیتی مثل حضرت امام باور پذیر دانست؟ 🔸استاد سید حمید روحانی: نا‌امیدی و یأس مال کسانی است که مادی و دنیایی فکر می‌کنند و دنبال پیروزی ظاهری هستند؛ اما برای شخصیتی مثل حضرت امام(ره) پیروزی و شکست معنا نداشت. بلکه بیشتر و پیشتر از هر چیزی تشخیص تکلیف و عمل به آن برای ایشان اهمیت داشت. اینکه می بینید وقتی در هواپیما دارند به سوی ایران می‌آیند از ایشان سؤال می‌کنند که الآن که به کشورتان می‌روید چه احساسی دارید، می گویند هیچ چیز! برای همین است که یک انسان خدایی اگر در ایران باشد یا خارج از ایران باشد، برای او تفاوت نمی کند چرا که «بعد منزل نبود در سفر روحانی» بنابر این وقتی که انسان خدایی فکر می‌کند، روی انجام وظیفه کار انجام می‌دهد، او که هیچ وقت مأیوس نمی‌شود. متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db