پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی
سالروز فوت مهدی بازرگان
🔹«برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزههای انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعهگرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهدهدار قوانین سیاسی باشد، بینیاز میپندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند #وظیفه_پیامبر صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟
🔸شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز میگردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکمرانان بر مردم و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهدهدار برقراری #نظم_شهرها، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهدهدار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25)
توضیح:
شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائتها و استدلالهای گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس #مهدی_بازرگان انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته میپنداشت ترسیم میکند که به گفته مجله #کیان، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیشتری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25)
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بهروایت اسناد آمریکا: سازشکاری بازرگان -یزدی و مقاومت امام خمینی
سالروز فوت مهدی بازرگان
🔹اميرانتظام، مقام برجسته #نهضت_آزادی در بعدازظهر 3 فوريه خواستار ملاقات فوری با مقام سياسی؛ #استمپل گرديد. #انتظام در آغاز ملاقات گفت كه در تاريخ 2فوريه طی يک ملاقات دو ساعته با #بختيار توانسته است موافقت وی را در رابطه با دو پیشنهاد مصالحهگرانه جلب نمايد طبق يکی از اين پيشنهادات بختيار میبايد به عنوان نخستوزير ابقاء گرديده و فوراً رفراندومی را برگزار كند تا مشخص شود كه آيا كشور ايران خواستار سلطنت است يا #جمهوری_اسلامی. بر اساس راهحل دوم بختيار بايد از سمت خويش استعفا داده و در حين برگزاری رفراندوم موردنظر تنها به ايفای نقش ناظر بر جريانات اكتفا كند...
🔸در ملاقات بعدی كه در ساعت 10شب همان روز با خمينی و حاميان مهم وی برگزار شد، مهندس #بازرگان به عنوان رهبر نهضت آزادی خواستار پذيرش يكی از این دو راهحل پيشنهادی گرديد. پس از ملاقاتی طولانی و طاقتفرسا (كه انتظـام نیز در آن حضور داشت) خمينی اعلام نمود كه نمیتواند هيچيک از آن دو راه را بپذيرد. از آنجا كه بختيار توسط شاه به سمت كنونی منصوب شده نمیتواند به عنوان نخستوزير قابل قبول واقع شود. دولت ايران بايد به همراه شورای نايبالسلطنه از صحنه كنار شود زيرا «نامشروع و غيرقانونی» میباشـد. بنابراين تنها راهحل موجود اعلام دولت موقت اسلامی برای نظارت بر رفراندوم میباشد...
🔹مقام سفارت در عين آرامش به تندی عكسالعمل نشان داد و يادآور شد كه در اين صورت يا جنگ داخلی رخ خواهد داد و يا اينكه حداقل ارتش عليه خمينی حركت میكند. انتظام در پاسخ گفت «درست است اما از دست ما چه كاری برمیآيد؟» در پاسخ به همين سئوال شخص انتظام اظهار داشت: «در اين جا تنها خمينی است كه میتواند تصميم بگيرد، او میداند كه حداقل يكی از مشاورانش (يعنی يزدی) خواستار مصالحه است. ديگـر رهبران مذهبي حاضر در جلسه سخنرانی مخالف مصاف و درگيری بودند، اما نيروی شخصيت خمينی و لجاجت صرف وی در نهايت بر نظريات ديگران غالب گرديد.»(اسناد لانه جاسوسی، ج10، ص35)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/1
سالروز فوت مهدی بازرگان
🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروهها بودند به شاه #وفادار بودند.
🔸اگر شما کتابهایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید میبینید كه در #اساسنامه آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی #نسل_به_نسل به #سلطنت ادامه بدهند.
🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت.
🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و #نظام_مشروطه_سلطنتی وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنینانداز شده بود #مهندس_بازرگان به نوفللوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند.
🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف #براندازی داشت اما آنها با #سرنگونی_شاه موافق نبودند.
🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «#نه_شرقی_نه_غربی»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجیای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچوقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینیمان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروهها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب #قانون_اساسی بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمیتوانند به مبارزه ادامه بدهند.
🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در #نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمانهای آزادیبخش میرفتیم اولین سؤالی که آنها از ما میپرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام #قدرت_خارجی برخوردار هستید؟» وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در #لبنان یکبار با يك گروه از مائوئيستها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیهگاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا #سیاست را نفهمیدهاید.
🔸حتی بزرگترين انتقادی كهگروههای مذهبی کشورهای اسلامی مانند #اخوانالمسلمین، #حزبالدعوه و #حزبالتحریر_اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه #امریکا و #انگلیس کردهاند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروهها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام میگفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجیای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع #انتحار است.
🔹 آنها بر این باور بودند که بدون #اتکا به قدرتهای خارجی نمیتوان در ایران #مبارزه کرد.
منبع: ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰ریشههای سازشطلبی و التقاط در دولت موقت
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/2
سالروز فوت مهدی بازرگان
⏬بخش دوم
🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران #مصونیت داد امام تنها شخصیتی بودند که عکسالعمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از #ناسیونالیسم میزدند و نه آنهایی که #شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند
🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضعگیری علیه #کاپیتولاسیون موضعگیری علیه امریکا است و ما بدون #سیاست_امریکا نمیتوانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود.
🔹مسئله سوم اين بود كه گروههای سیاسیای كه اعتقاد به #مذهب داشتند و ملی- مذهبی خوانده میشدند معتقد نبودند که اسلام میتوان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه میتواند انقلابی را به ثمر برساند.
🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسمهای وارداتی کمک گرفت لذا آنها را #التقاطی میخواندند چون آنها میگفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و #لیبرالیسم کمک بگيريم.
🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از #مکاتب_وارداتی، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند.
🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروهها و احزاب سیاسی دیدند كه چارهای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن #سیاست خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند.
🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید میبينيد كه اعلامیههای #نهضت_آزادی و جبهه ملی در چارچوب #قانون_اساسی است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این #فرصت استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی میخواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این #توطئهها برندارند با اینها برخورد خواهم کرد.»
🔹 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا میکنیم» منظورم این است كه آنها ناچار شدند به #موج بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفللوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه میتوانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطیات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه میدهد كه چنین جانی بالفطرهای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد.
🔸 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطبزاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث میشود كه آنها در جامعه بیاعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیتالله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا میکنیم.»
🔹من الان اعلامیهشان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر میدیدند، اما بعد از انقلاب کمکم ماهیتها رو شد.
🔸 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، #ملاقات کردند.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حملات بیگانگاه به سپاه نشانه مفید بودن برای اسلام
در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/1
امام خمینی:
«باید بعضی از تجربیاتی را که در طول زندگی دارم، به شما بگویم: از وقتی که رضاخان در ایران بر سر کار آمد، من متوجه بودم و اینطور می فهمیدم که هر چیزی که برای اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر می شد. آن روز روحانیت مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود، لذا، شدیدترین حملات به آن می شد. با شعر و نثر و هر چه داشتند، به آن حمله می کردند و برای اضمحلالش، درهای بعضی از ادارات را به روی آنان گشودند و در حوزه ها و شهرها، به قدری آنان را در فشار قرار دادند که ما از صبح تا به شام در باغها زندگی می کردیم. با عاشورا و تبلیغات اسلامی شدیداً مخالفت کردند؛ چون می دانستند این پایگاهی است برای رسوایی حکومتها. حال، ضد انقلاب و اجانب علاوه بر روحانیت، به سپاه هم حمله می کنند. از این حملات انسان می فهمد که سپاه برای ایران و اسلام مفید است. »(صحیفه امام، ج15، ص320)
#سپاه_پاسداران
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیشینه مردمی سپاه پاسداران به روایت امام خمینی
در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/2
🔹از ویژگیهایی که انقلاب اسلامی ایران داشت اینکه به مجرد اینکه پیروز شد، تمام افرادی که در اطراف این کشور، جوانانی که در اطراف این کشور بودند، چه قشر روحانی و چه دانشگاهی و چه سایر قشرها برای خودشان یک احساس وظیفه کردند، بدون اینکه یک سازمان مرکزی در اول باشد. هر گروهی در هر جا که بودند به طور خودرو، از متن ملت کأنّه جوشیدند، و سازمانهایی را ایجاد کردند، مثل کمیتهها که آقایان از اجزاء و سرپرستان آن هستند، و مثل #سپاه_پاسداران.
🔸اینطور نبود که از اول سپاه پاسداران یا کمیته ها را یک مرکزی باشد، که آن مرکز همه را دعوت کرده باشد و التیام داده باشد؛ بلکه احساس یک وظیفه انسانی ـ اسلامی بود که همه برای اسلام و برای کشور اسلامی خدمتگزار باشند. این یکی از ویژگیهایی است که برای این نهضت و برای این انقلاب بود و از ویژگیهای اسلام است. همه افرادْ خودشان را موظف دیدند که به این انقلاب خدمت بکنند، هر کس به یک ترتیبی؛ جوانهایی که قدرت داشتند که پاسداری بکنند، مجهز شدند برای پاسداری، آقایانی که قدرت داشتند که ایجاد کمیتهها را بکنند، در سرتاسر ایران کمیته ایجاد کردند، و هکذا سایر قشرهایی که کأنّه خودرو و با تعلیم اسلامی مشغول فعالیت شدند.
#سپاه_پاسداران
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ترس منافقان داخلی و دشمنان خارجی از سپاه پاسداران
در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/3
امام خمینی قدس سره الشریف:
🔹شما ببینید چگونه لشکریان کفر با آن سلاحها و آن همه افراد از تعداد اندک ما شکست میخورند. این همان نصر به واسطه رعب است که خدا در دل دشمنان ما رعب ایجاد کرده است. در صدر اسلام لشکریان کفر در مقابل مسلمانان چنان میترسیدند که با همه تجهیزاتشان خودشان را یا تسلیم میکردند و یا فرار مینمودند.
🔸امروز هم در ایران وضع چنین شده است. هر کجا حرف پاسدار میشود، دشمنان ما، چه منافقین، چه صدامیان شدیداً میترسند. آنها هم که در خارج نشستهاند از پاسداران ما در ایران میترسند. در اینجا لازم است شما را به یک نکته نصیحت کنم و آن این است که، اتحاد و انسجامتان را حفظ کنید. شما باید بدانید که هر اختلاف و نزاعی شروع شود، از باطن خود انسان است و هر اتحاد و انسجامی که حاصل شود از خداست. امیدوارم قوی باشید و به پیش بروید. مطمئن باشید که پیروزید.(صحیفه امام، ج16، ص247)
#سپاه_پاسداران
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ریشه فشارهای خارجی
در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/4
امام خمینی:
امیدوارم همانگونه که امام حسین ـ علیه السلام ـ با خون خود اسلام را زنده کرده، شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید. بنیامیه قصد داشتند که اسلام را از بین ببرند، و در رژیم گذشته نیز افرادی مثل یزید، خلاف شرع میکردند و به اسم «دروازه تمدن» بنا داشتند که دانشگاهها را فاسد و مردم عادی را سرگرم به مسائل شهوانی کنند، که اگر مردم انقلاب نکرده بودند و چند سال دیگر مملکت دست آنها بود همه چیز خراب میشد، که با عنایت خداوند آن مسائل از بین رفت. و مادامی که ما پاسدار واقعی باشیم کشورهای بزرگ نمیتوانند کاری انجام دهند؛ و علّت فشار دنیا هم این است که میبینند در این مملکت نه کودتا معنی دارد و نه هجوم نظامی، و ایران از نظر منطقه و اسلام قدرت خاصی پیدا کرده است، لذا ما را آرام نمیگذارند.(صحیفه امام، ج17، ص439)
#سپاه_پاسداران
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ریشههای مردمی ولایت فقیه
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/1
🔹برخی از گروهها و جريانهاى سياسى و روشنفكرى ايران در بررسىها و نظريهپردازىهاى خود چنين وانمود مىكنند كه ملت ايران پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام در سال 1348 و حتى پيش از آن، هيچگونه آشنايى با اين مسئله نداشتند و موضوع #حكومت_اسلامى و #ولايت_فقيه اصولا در ميان مردم مطرح نبوده است!
🔸اينگونه نظريهپردازىهاى نادرست، ريشه در نبود شناخت نسبت به مردم دارد. جريانهاى روشنفكرى در كشور ايران از روزى كه چشم گشوده، گوش به زنگ بافتهها و ساختههاى غرب بوده است، نه از ويژگىها و دلبستگىهاى مردم هيچگونه شناختى دارد، نه ايدهها و انديشههاى ملت ايران را برمىتابد، نه از خواست و داشت آنان خبر دارد، نه اصولا با مردم زندگى كرده است و نه زبان مردم را مىفهمد؛ از اين رو، انديشهها و آموختههاى غربى خود را به نام مردم بازگو مىكند.
🔹بايد دانست كه باورمندى مردم به اصل ولايت فقيه پيشينهاى هزاره دارد. البته در هر دوره و سدهاى اين مسئله با ادبيات ويژه آن زمان مطرح بوده است، روزى با عنوان « نايب امام » روز ديگر به عنوان « حجتالاسلام » دورهاى به عنوان « آخوند » دورانى با عنوان « مجتهد » و « شريعتمدار » روزگارى به عنوان ،« پيشواى دينى » در دوره ديگر به عنوان « مرجع تقليد » و... سرانجام در دوران انقلاب به عنوان « ولى فقيه » مطرح شده است.
🔸اگر پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام، اين مسئله در ميان مردم ايران مطرح نبود آن خروش و خيزش حماسى مردم در پى حكم تحريم تنباكو ريشه در چه انديشهاى داشت؟ تاجر اصفهانى كه انبار تنباكو را شبانه به آتش كشيد و اعلام كرد «با خدا معامله کردم» چه انگيزهاى داشت؟ و چه عاملى او را به اين فداكارى واداشت؟ ملكه قاجار را چه انديشهاى بر آن داشت كه قليان را از دربار برچيند؟ و آنگاه كه ناصرالدين شاه از او پرسيد چه كسی قليان را حرام كرده است؟ پاسخ داد« آنكه مرا بر تو حلال كرده است » آيا اين جريان نشان از ريشه اصل ولايت فقيه در دل و جان مردم ايران ندارد؟
🔹 سرهنگ #آخوندف، عنصر #فراماسونرى كه اصولا در ميان ملت ايران نزيسته و از رژيم تزار هويت روسى گرفته بود و در ارتش آن دولت خدمت مى كرد، نزديک به دو سده پيش در نوشتههاى خود به نكوهش حكومت دينی برخاسته و آن را دسپوتيزم (دیکتاتوری) دينى خوانده است...اين آورده نشان مىدهد كه شرعى و قانونى نبودن حكومتها جز حكومت اسلامى از زمانهاى دور در ميان مردم كوچه و بازار به درستى ريشه داشته است كه عناصر وابسته به سازمان فراماسونرى را اينگونه پريشان و آشفته و نگران داشته و به چنين نوشتههايى وادار كرده است. (نهضت امام خمینی، ج4، صص67-66)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در صفبندیهای سیاسی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/2
🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث حكومت اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد.
🔸آن روز كه اين بحث مطرح شد، مبارزان ايرانى از نظر اهداف و آرمان چند دسته بودند:
🔹1. سلطنتطلبانى كه مىخواستند «شاه سلطنت كند، نه حكومت» و اجراى قانون اساسى، آزادى انتخابات و آزادى قلم و بيان از آرمانهاى نهايى آنان به شمار مىرفت.
🔸2. گروههايى كه داراى انديشههاى ماترياليستى و ماركسيستى بودند و جامعه بىطبقه را از آرمانهاى خود مىشمردند و رژيمهاى شوروى و چين الگوى حكومتى بود كه آنان دنبال استقرار آن در ايران بودند.
🔹3. جاهطلبانى كه با رژيم شاه بر سر قدرت دعوا داشتند و موضعگيرىهاى آنان بر پايه جنگ قدرت بود.
🔸4. ناراضىهايى كه براى به دست آوردن كار، نان، مسكن، شغل و پست به فعاليتهاى سياسى كشيده شده بودند.
🔹5. نيروهايى كه روى اهداف دينى و اعتقادى با رژيم شاه سرناسازگارى داشتند. اين عناصر از نظر ايده و انگيزه چند دسته بودند:
🔸الف) كسانى كه اختلافشان با رژيم شاه ريشهاى و مبنايى نبود. از رواج فساد و فحشا، بىحجابى، شرابفروشى، برپاشدن عشرتكدهها و مراكز فساد رنج مىبردند و از ظلمها و بىعدالتىها انتقاد مىكردند و اگر شاه دولتى را بر سر كار مىآورد كه به اينگونه مفاسد اجتماعى پايان مىداد و حقوق مردم را رعايت مىكرد، سرجاى خود مىنشستند و به اعتراض و انتقاد پايان مىدادند و اصولاً روى سخنان آنان با دولتها بود و با شخص شاه سخنى نداشتند.
🔹ب) عناصرى كه افزون بر آنچه در بند الف آمد، در مورد سلطه بيگانگان بر ايران، ارتباط رژيم شاه با اشغالگران فلسطين، تصويب و اجراى قوانين خلاف اسلام و رخنه و نفوذ عوامل صهيونيستى مانند «بهايىها» در پستهاى كليدى كشور نيز انتقاد داشتند و گاهى با قلم و با بيان به پرخاشگرى و افشاگرى دست مىزدند، با اين وجود با اساس نظام به مخالفت برنمىخاستند.
🔸ج) مقاماتى كه نسبت به شخص شاه و دودمان پهلوى ذهنيت داشتند، رژيم شاه را بهحق دستنشانده بيگانگان مىدانستند و حاكميت شاه را براى اسلام و استقلال ايران خطرناک و زيانبار ارزيابى مىكردند و اگر از سوى صاحبمنصبان ارتش و يا برخى از رجال سياسى كودتايى در ايران روى مىداد و رژيم شاه واژگون مىشد، بىترديد با پشتيبانى آنان روبهرو مىشد البته به اين شرط كه رژيم جديد به قوانين اسلام و قانون اساسى پايبند مىبود و به حقوق مردم احترام مىگذاشت.
🔹د) كسانى كه افزون بر واژگونى رژيم شاه، خواهان اجراى قوانين اسلام بودند، خواه زير نام «حكومت اسلامى» يا حكومت مردمى و ملى.
🔸ه) مقاماتى كه نظام شاهنشاهى را ضداسلامى مىدانستند و رسماً هوادار تشكيل حكومت اسلامى بودند؛ البته دارندگان اين انديشه و تز در آن روز محدود بودند.
🔹واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمىدانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مىباشد و چه مىخواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند كاپيتولاسيون و قطع رابطه با رژيم صهيونيستى و... خواستههاى امام تأمين مىشود و مبارزه پايان مىپذيرد، شمارى نيز مىپنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است.
🔸طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پردههاى ابهام را كنار زد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712)
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/3
🔹امام در پى برههاى خويشتندارى و بردبارى در برابر انحرافها، كجروىها و تاريكانديشىهاى حاكم بر نجف، فريادى در سكوت مرگبار آن سامان سر داد و براى نخستينبار پس از ورود به عراق از عرصه منبر نجف، بر جو مسموم و خوابزده آن حوزه و جامعه روحانيت شيعه، سخت تاخت. با نگهبانان شب و سياهى به مبارزه برخاست. بر شبزدگان نور پاشيد. به خوابربودگان بانگ زد. افكار استعمارى، ضد اسلامى و واپسگرايانه را كه در برخى از عناصر تاريكانديش حوزه نجف جريان داشت، مورد انتقاد قرار داد....
🔸سخنان ژرف، روحبخش و دلنشين [امام] كه در نجف ناشنيده و ناگفته مانده بود، همانند پتكى بر مغز عناصر مرموز و وابسته به استكبار جهانى فرود مىآمد و آنان را كلافه مىكرد. آنها كه در مكتب استعمار درس خيانت و تزوير آموخته بودند، ساليان درازى با نيرنگبازى، جوسازى و تبليغات زهرآگين تلاش كرده بودند تا اسلام را وارونه جلوه دهند، احكام قرآن را تحريف كنند، حوزه علميه نجف را در خاموشى، ناآگاهى و بىخبرى فرو برند و از سياست، حركت و جنبش دور كنند. ديرزمانى در گوشها زمزمه كرده بودند كه اسلام حكومت ندارد، سياست ندارد، اصولاً سياست با روح اسلام مغايرت دارد! در شأن يك عالم و روحانى نيست كه در سياست دخالت كند، روحانى بايد فقط عبادت كند، ذكر بگويد، ورد بخواند، اگر تو سرش زدند، سرش را بيشتر خم كند، اگر به گوش راستش زدند، گوش چپ را جلو بياورد! اگر عبا را از دوشش ربودند، قبايش را تسليم كند. هميشه دعاگوى شاهان و ظلمه باشد، در برابر ظلم و خيانت آنان به اسلام و مردم محروم سكوت كند و مردم را نيز به سكوت و تسليم وادارد.
🔹اكنون مىديدند كه خمينى در پايگاه آنان، بر عرصه منبر نشسته است و رشتههايشان را پنبه مىكند، انديشههاى آنان را مورد انتقاد قرار مىدهد، به روحانيان و مردم هشدار مىدهد كه شما پيرو و شيعه آن بزرگوارانى هستيد كه لباس رزم بر تن مىكردند، كلاهخود بر سر مىگذاشتند، شمشير به دست مىجنگيدند، مىكشتند و كشته مىدادند، فرمانروايى داشتند، حكومت تشكيل مىدادند، كشور و ملت را اداره مىكردند و پيرو بايد راه رهبران را دنبال كند.
🔸اين سخنان سازنده براى مهرههاى كارآزموده استعمار در نجف فاجعه جبرانناپذير و غيرقابل تحملى به بار آورده بود، از اين رو آنان را بر آن داشت كه پيش از پايان فرصت، صداى امام را خاموش كنند و از روشنگرى و افشاگرى او پيشگيرى نمايند و اجازه ندهند كه امام، نجف را چون قم آگاهى بخشد و به قيام وادارد. آنها براى خاموش كردن صداى آسمانى امام بار ديگر به جوسازى، سمپاشى و شايعهپراكنى دست زدند و از هر راه ممكن امام را زير فشار قرار دادند تا به اين بحث پايان دهد و بيش از اين روشنگرى و افشاگرى نكند!
🔹امام در ضمن بحث حكومت اسلامى با اشاره به اين جوسازى و فشارى كه از ناحيه عناصر مرموز در نجف، براى تعطيل آن بحث بر او وارد مىآمد، چنين مىگويد:
🔸... من نمىدانم اين حرفهاى من بر بعضى نفوس چقدر گران آمد كه اعتراض كردند: چرا دست از اين حرفها برنمىدارد؟ چرا مسألهاش را نمىگويد و رد شود؟! خدا مىداند كه اين صحبتها از مسائل واجبتر است، اين صحبتها شما را زنده مىكند، اين وضع نكبتبار شما را تغيير مىدهد... (ولایتفقیه یا حکومت اسلامی، درس 10، ص34) (نهضت امام خمینی، ج2، صص718-716)
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چگونگی چاپ سلسله درسهاى حكومت اسلامى بهروایت استاد سیدحمید روحانی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/4
🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريعتر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به مكه بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه
بيشتر دست به كار مىشديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مىگرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث #حكومت_اسلامى و دستهاى را مسئول امور چاپ قرار داديم.
🔸نگارنده* نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار بهسرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درسهاى بعدى نيز، به ترتيب و بهسرعت از چاپ در آمد.
🔹مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسىزبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند.
🔸همزمان با چاپ و نشر جزوههاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبهرو بوديم؛ بيش از هفتهاى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمهاى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوههاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر يک با مقدمهاى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد.
🔹در مقدمه هر يک از جزوههاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهره امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزه او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفتهها و نوشتههاى امام درباره فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد.
🔸لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزه امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مىشد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مىگرفت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص731-730)
*حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db