eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
712 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی 🔻نگاهی گذرا به سرفصل‌های تازه‌ترین اثر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔹فصل اول: گشودگی تاریخ جدید در چشم‌انداز قیام 15خرداد 🔸فصل دوم: نهضت 15خرداد فریادی در مرگ‌آباد تجدد و تحجر 🔹فصل سوم: 15خرداد؛ پایه‌های استوار انقلاب اسلامی و نقطه عطف زوال سلطانیسم و سکولاریسم در ایران 🔸فصل چهارم: 15خرداد؛ نقطه عطف بیداری اسلامی و گذر از جنبش‌های غربی به جنبش‌های اسلامی 🔹فصل پنجم: 15خرداد زمینه‌های تبلور یک آرمان تاریخی و گشودگی زبان دین در حوزه سیاست 🔸فصل ششم: 15خرداد و مقابله با سیاه‌نمایی‌های غرب علیه فرهنگ ایرانی-اسلامی 🔹فصل هستم: 15خرداد، رخدادی که تبدیل به تاریخ شد متن کامل معرفی کتاب در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان 📞تلفن دفتر قم: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸15خرداد؛ شمارش معکوس برای سقوط شاه 🔴قیام خون/1 ▫️گروه ها و سازمان های سیاسی و وفاداران به شاه و رژیم پادشاهی سالیان درازی با دنبال کردن سیاست مسالمت آمیز و مبارزه در چارچوب قانون اساسی نظام ، خواهان آزادی انتخابات، آزادی مطبوعات و اجرای قانون اساسی بودند و بدین گونه رژیم شاه را از خطر براندازی دور نگاه می داشتند. ▪️قیام 15 خرداد به این گونه مبارزه های بی ثمر پایان داد و شعار «شاه باید سلطنت کند، نه حکومت» را به زباله دان تاریخ افکند. شمارش معکوس برای سقوط شاه از آن برهه آغاز شد و دریایی از خون میان شاه و ملت جدایی افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجت‌الاسلام و المسلمین ) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اسلام‌خواهی قیام‌کنندگان 15خرداد 🔴قیام خون/2 ▫️15‏‎ ‎‏خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و‏‎ ‎‏همین جمعیت‌ها که الآن اینجا هستند. اینها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین‏‎ ‎‏سنخ جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. و همین سنخ جمعیت بودند که‏‎ ‎‏کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز ‏ نداشتند را به وجود آوردند. ▪️همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام‏‎ ‎‏ندارند در تعقیب 15 خرداد تا حالا دنبال کردند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از‏‎ ‎‏اسلام ندارند امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.‏(15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص54-53) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸مرز ملت و اجنبی‌زده‌ها 🔴قیام خون/3 ای غرب‌زده ها! ای ! ای انسان‌های میان تهی! ای انسان‌های بی محتوا! به خود‏‎ ‎‏آیید همه چیز خودتان را غربی نکنید...هیچ یک از شما در راه رسیدن‏‎ ‎‏بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد. آن‌که فعالیت دارد همین جمعیتی هستند که امروز‏‎ ‎‏قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد. این‌ها برای بشر دلسوزند؛ برای اینکه مسْلمند. اینها‏‎ ‎‏مسْلمند. اسلام برای بشر دلسوز است. شما که مسیرتان غیر اسلام است برای بشر هیچ‏‎ ‎‏کاری نمی کنید، می نویسید و می خواهید نهضت را منحرف کنید، می گویید تا نهضت را‏‎ ‎‏منحرف کنید. ‏(15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص56) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
15خرداد و پیوند ملت و روحانیت 🔴قیام خون/4 در پانزده خرداد یک قیام مردمی به وجود آمد. این نشان‌دهنده‌ی این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت، با مرجعیت -که مظهر آن، امام بزرگوار بود- یک چنین پیوند مستحکمی دارند. و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت نهضت، اوج نهضت و پیروزی نهضت میشود. هر جا یک حرکتی، یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با یک حرکت اعتراضی پیوند نخوردند، ناکام خواهد ماند. (مقام معظم رهبری 1392/3/14) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اصلاحات آمریکایی 🔴قیام خون/5 ▫️ برای پیشگیری از شورش مردمی علیه شاه، شاه را بر آن داشت که با یک سلسله برنامه های به ظاهر اصلاحی بتواند کارگران و کشاورزان و دیگر اقشار محروم جامعه را به سوی خود کشد و از پشتیبانی آنان برخوردار باشد. ▪️لیکن امام با و روشنگری ها و افشاگری های پیگیر خود توانست این نقشه و نیرنگ آمریکا را نقش بر آب کند. در روز 15 خرداد 42 آن کشاورزان و کارگرانی که به گمان آمریکا باید پشت سر شاه بایستند و از او حمایت کنند، رویاروی او ایستادند، فریاد مرگ بر شاه سردادند و حماسه ها آفریدند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
15خرداد و ایجاد اعتماد به نفس مبارزاتی 🔴قیام خون/6 ▫️جنبش 15خرداد اعتمادی در مردم ایران ایجاد کرد که ترس از آثار زیان‌بار مقابله با اصل نظام شاهنشاهی را به کلی محو کرد و انگاره خدایان سرزمینی پادشاهان را که قدرت مهار بر قلمرو خود را هیچ‌گاه از کف نمی‌دهند، ویران ساخت.(فصلنامه 15 خرداد / شماره 58-59 / گذری بر نهضت امام و قیام حماسی 15 خرداد، حجت‌الاسلام و المسلمین ) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاک‌باختگان شهید 🔴قیام خون/7 در قیام 15 خرداد مسائل مادی هیچ گونه نقشی نداشت. آن که در آن روزهای خونبار به صحنه آمدند و جان‌فشانی کردند، نه برای بود، نه برای بود و حتی نه برای به دست آوردن آزادی بود، بلکه برای دفاع از و دست از جان شستند و در برابر توپ و تانک دژخیمان شاه ایستادند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجت‌الاسلام و المسلمین ) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پایان عصر مشروطه‌خواهی سلطنتی 🔴قیام خون/8 15 خرداد در حقیقت، پایان عصر و در ایران را اعلام می کند. بعد از 15 خرداد، نه تنها گفتمان جریان های مذهبی دیگر گفتمان نظام مشروطه نیست، بلکه نیروهای سیاسی و فکری غیرمذهبی نیز گرایشی به لیبرالیسم و نظام های سیاسی آن ندارد. و بدین طریق سیطره نیم قرن ادبیات مشروطه خواهی در ایران به پایان می رسد. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنایتی کم‌نظیر 🔴قیام خون/9 ▫️جنایاتی که این مرد[ ] در 15 خرداد کرد معلوم نیست در تاریخ‏‎ ‎‏نظیرش اتفاق افتاده باشد، الاّ نادر. مردم بی‌گناه را همین‌طور درو کردند. ▪️اشخاصی که‏‎ ‎‏دیده بودند می گفتند ـ می گفتند که ـ همین طور می آمدند، این کامیون‌ها می آمدند، این‏‎ ‎‏زره‌پوش‌ها همین‌طور مردم را درو می کردند و می‌ریختند توی خیابان‌ها...ملت ایران نباید این 15خرداد را از یاد‏‎ ‎‏ببرند. این 15 خرداد باید زنده بماند. یک جنایتی است، آثارش باید محو نشود. (10خرداد1357، صحیفه امام ج3 ص411) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وقتی روشنفکران غرب‌زده دست خود را با خون می‌شویند! 🔴قیام خون/10 ▫️ در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید: روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با شستند! یعنی لب تر نکردند! همین روشنفکران معروف؛ همین‌هایی که شعر میگفتند، قصّه می‌نوشتند، مقاله می‌نوشتند، تحلیل سیاسی می‌کردند؛ همین‌هایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آن‌ها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری می‌کنند، همه باید قبول کنند، این‌ها سکوت کردند! این قدر این‌ها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری 22اردیبهشت1377) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام 15خرداد و سکوت مدعیان حقوق بشر 🔴قیام خون/11 ▫️جوان‌های ما، مردم عزیز ما باید به این نکات توجه کنند؛ این‌ها مهم است. در مقابل این کشتار بی‌رحمانه‌ای که [15خرداد1342] در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمان‌های به‌اصطلاح ، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند. ▪️مارکسیست‌ها و دولت‌های چپ و گروه‌های چپ، حتّی حرکت مردم در را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملی‌گراهائی که دم از مبارزه میزدند، آن‌ها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بی‌هدف بود، یک حرکت افراطی بود! ▫️هر جائی که مردمان و ، در وسط میدان مبارزه، جایی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمی‌کنند، انسان‌های مؤمن و مبارز را به و متهم میکنند؛ گفتند این‌ها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود. امام به پشتوانه‌ی این مردم، تنها ماند در میدان؛ اما به معنای حقیقی کلمه، یک رهبر آسمانی و معنوىِ قاطع و مصمم را در چهره‌ی خود به همه‌ی مردم و به تاریخ نشان داد.(مقام معظم رهبری 1392/3/14) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
15خرداد و پیشتازی مردم قم 🔴قیام خون/12 روز عاشورا[ی سال 1342] در همین مردم قم جمع شدند، فریاد و غریو امام را شنیدند، جان‌هاشان را لبریز کردند و دو روز بعد که خبر دستگیری امام بزرگوار را شنیدند، در صحن مطهر اجتماع کردند. این حرکت عظیم آن‌ها موجب شد که به رهبری امام بزرگوارمان در حصار حوزه محبوس و محصور نماند؛ بیاید وارد جامعه شود. پیشرو این کار، قمی‌ها بودند و این کار بزرگ را انجام دادند.(مقام معظم رهبری 1389/7/27) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام 15خرداد و دریدن ماسک اسلام‌خواهی و رعیت‌پروری شاه 🔴قیام خون/13 ▫️ از نخستین ره آوردهای قیام 15 خرداد، دریدن ماسک ، رعیت‌پروری و از چهره بود. قیام 15 خرداد سرشت شاه را به نمایش گذاشت. او با تجاوز به مقام امامت و حریم مرجعیت و به خاک و خون کشیدن مردم بی گناهی که جز دفاع از مرجع تقلید خود جرمی نداشتند، ماهیت خود را به درستی آشکار ساخت و قساوت و رذالت و شرارت خود را به نمایش گذاشت. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجت‌الاسلام و المسلین ) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام 15خرداد و مرجعیت سیاسی نهادهای دینی 🔴قیام خون/14 15 خرداد مرجعیت مبارزات سیاسی حزبی و سازمانی را که از بعد مشروطه تبدیل به یک سنت گردیده بود و در شعار های خود این مطلب را القا می کرد که هرگونه تحولی جز از طریق این جریانات و روشنفکران وابسته به آنها ممکن نیست، مورد تردید قرار داد و با وارد کردن روحانیت در همه ارکان سیاست، مرجعیت تفسیر تحولات سیاسی را به نهاد های دینی برگرداند.(نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام فراموش‌نشدنی 🔴قیام خون/15 ▫️خردادِ ورامین، یک خاطره فراموش نشدنی است. همه مردم عزیز ورامین، پیشوا، قرچک، جوادآباد و پاکدشت مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که ارزشهای این منطقه از ایمان و عزم و اراده آنها ناشی شده است؛ حق هم همین است. از روزی که فرزند بزرگوار موسی‌بن‌جعفر - - بعد از آسیب دیدن به‌وسیله دشمنان و مخالفان، به مردم ورامین پناهنده شد و مردم ورامین این امامزاده عالی‌مقام را چون جان شیرینی در برگرفتند و در همین‌جا ایشان بر اثر جراحت به شهادت رسید، نشانه‌های توجّه این مردم به ارزشهای والای اسلامی آشکار شد؛ بخصوص چیزهایی که احتیاج به عزم و مجاهدت دارد. ▪️در سال چهل‌ودو هم مردم ورامین نشان دادند که در راه حقیقت و دفاع از حقّ و اسلام ایستاده‌اند؛ حتّی به قیمت جانشان.(مقام معظم رهبری 22خرداد1382) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
میدان‌دار تحول 🔴قیام خون/16 ▫️این حالت تحرّک میدان‌داری، وارد میدان شدن، مطالبه کردن، آن هم مطالبه چیزهای بزرگ و مهم، در رفتار و در خُلق و خوی ملّت ما مطلقاً وجود نداشت؛ این را ایجاد کردند؛ همین ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک ؛ آن سخنرانی‌های پُرشور و توفنده‌ی امام، آن بیانهای خروشنده‌ی امام، آن چنان تکان داد این ملّت را که این ملّت تبدیل شدند به یک ملّت مطالبه‌گر؛ نمونه‌اش قضایای سال 41 است -که شروع نهضت، سال 41 بود- نمونه‌اش اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که بعد هم منتهی شد به ، و در پانزدهم خرداد [رژیم] با آن کشتار عظیم نتوانست این حرکت را متوقّف کند. باز هم اجتماعات مردم در طول زمان بود تا پایان دوران مبارزات؛ این یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند. (مقام معظم رهبری 14خرداد1399) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام قیام 🔴قیام خون/17 ▫️سال 42 - یعنی سال دوم مبارزه - رسید که سال شدّت عمل‌ها و فشارها و کشتارها بود. آن‌جا امام مثل خورشیدی در آسمانِ امیدهای ملت ایران ظاهر شد. در موضع یک مرد و یک آتشفشان؛ کسی که همه احساسات لازم برای یک ، یک ، یک در او جمع است؛ شجاعت لازم را دارد، قدرت بسیج عظیم مردم را دارد، صراحت لازم را دارد؛ چه در اوّل سال 42 که ماجرای حمله کماندوها به و پیش آمد و چه در سال 42 که عظمت امام در آن‌جا آشکار شد. ملت ایران ناگهان احساس کرد که پشت و پناهی دارد؛ قلّه عظیمی وجود دارد که میتواند به او چشم بدوزد و به آن توجّه کند. امام در پانزده خرداد اینگونه در صحنه ظاهر شد.(مقام معظم رهبری 14خرداد1378) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام همگانی 🔴قیام خون/18 ▫️در حرکت‌ها و جنبش های سده پیشین هدف هیچگاه مطرح نبود. بسیاری از مردم را نماد وحدت و تمامیت ارضی ایران می پنداشتند؛ اما در روز 15 خرداد برای نخستین بار پس از شهریور 20، شعار « » بر پایه مبانی اسلامی (نه بر پایه خشم آنی و احساسات موسمی و زودگذر) از سوی مردم در آسمان تهران طنین افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ناتوانی احزاب در برپایی قیام قیام خون/19 ▫️جنبش های سیاسی و فکری گذشته (نظیر و ) عموما پایگاه اجتماعی محدودی داشتند و توان این پایگاه ها برای آزادسازی نیروهای اجتماعی و ایجاد یک جنبش فراگیر، ناچیز و محدود بود؛ اما جنبش 15 خرداد و با آزادسازی نیروهای مردمی، زمینه را برای یک جنبش اجتماعی عمومی و فراگیر (نه محدود به نخبگان سیاسی و اجتماعی) فراهم کرد. کاری که امام در آن مقطع تاریخی و در انقلاب اسلامی کرد، در توان هیچ حزب و گروه سیاسی در ایران نبود. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
راز قیام 🔴قیام خون/20 ▫️شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و‏‎ ‎‏نوحه‌سرایی نبود، 15 خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست 15 خرداد را آنطور‏‎ ‎‏کند، مگر قدرت . و هیچ قدرتی نمی تواند این ملتی که از همه جوانب به‏‎ ‎‏او هجوم شده است و از همه قدرت‌های بزرگ برای او توطئه چیده اند، این توطئه ها را‏‎ ‎‏خنثی کند، الاّ همین ... ▪️اگر ما فهمیده باشند که این مجالس و این‏‎ ‎‏دعاها و این ذکرها و این مجالس مصیبت جنبه سیاسی و اجتماعی‌اش چیست، نمی‌گویند‏‎ ‎‏که برای چه این کار را بکنیم. تمام روشنفکرها و تمام و تمام قدرت‌مندها اگر‏‎ ‎‏جمع بشوند، نمی‌توانند یک 15 خرداد را ایجاد کنند. (صحیفه امام، ج16، ص3346-345) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴اختصاصی روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/1 متن حاضر بخشی از یادداشت‌های آیت‌الله شهید حاج سیدمصطفی خمینی در خصوص قیام 15خرداد1342 است که برای اولین‌بار در فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد. این یادداشت برگرفته از نوشته‌هایی است که مرحوم سیدمصطفی خمینی درباره زندگی حضرات معصومین علیهم‌السلام نوشته است و در ضمن آن گریزی به مسائل روز می‌زدند. «...شاه خوب فهمید که بعد از خطابه که در روز عاشورای سال ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در مقابل ده‌ها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمی‌تواند زندگی کند و چارگی جز علیه ملت نیست و در نتیجه روز ۱۲محرم همان سال [۱۳۴۲ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان امام خمینی با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب و زندان بردند و از اینکه موافقت کنند که نماز صبح [به جا آورد] خودداری کردند. دنبال این قضیه که من خودم شاهد بودم و در مقابل من ایشان را با فولكسی به درب مریضخانه قم بردند و از آنجا با یک ماشین آخرین سیستم به تهران منتقل نمودند. اهالی شهرستان قم که از خواب بیدار شدند قضیه را فهمیدند و از سوابق ایشان و کارهای آن مرد به مقدار کافی مطلع بودند به منزل ایشان آمدند و من با جمعی از آنان به صحن قم رفتیم و جمعیت تدریجا جمع شدند. و اين جانب... به فراز منبر رفتم... و روز عجیب بود، روزی بسیار شگفت‌انگیز بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود، هر زنی گویی بهترین جوان ناکام خود را در شعله آتش می‌دید. نمی توانم بگویم که چه روزی بود. تمام دكاكين بسته مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از جهتی از خطر نجات پیدا کنند و از جهتی بر ابهت قضیه افزوده شود و بلکه دست ظالم کوتاه گردد. غافل از آن‌که قوای مسلح در نزدیکی قم در کمین جمعیت است. جمعیت هم که نهایت عصبانیت را دارد و هر چیزی که از مظاهر دولت است او را از بین می بردند تا آنجا که به اتومبیل‌های حامل سرباز مسلح حمله بردند و آنان هم که در این موضع دستور داشتند شلیک کنند چنان کردند که شایسته نبود. صدای تیر از طرفی در هوای قم طنین انداز بود. جمعیت‌های مختلف از هر گوشه قم به طرف صحن آمده بودند و دسته‌ای هم از که واقعا این نهضت را کمک نمودند و به آن آبرو دادند در میان مردم شاهد شیر بچه‌های کوچک شیرخوار بودم که روی دست به طرف می‌روند. ساعت‌های متوالی روحانیون قم و در پایین منبر من بودند و صدای تیر از هر طرف به گوش می‌رسید. در این اثنا بود که جنازه‌ای بر دوش مردم به نام فروش وارد صحن شده و به پای منبر آوردند. اعلام قم نمی‌دانستند که چه باید بکنند بگویند مردم متفرق شوند دیگر بعدا نمی‌توانند زندگی کنند از این رو من به خاطرم آمد که مردم را به خاطر جهاتی که در دستم بود، متفرق کنم دعوت عمومی به عمل آوردم از مردم که برای ساعت پنج بعد از ظهر مراجعت کنند به آستانه قدس معصومی و مراجع هم آنجا جمع می‌شوند تا نصمیم قطعی گرفته شود. این مطلب را نگارنده به مردم ابلاغ کرده و ضمن چند دقيقه صحبت اعلام داشتم که این موضوع یک مطلب همگانی است. و نظر به اینکه محتاج به تأمل است باید ملت مراجعت کنند. این بود که بعد از مراجعت ملت انتظاميان آستانه را محاصره کردند و نا ده روز قم به صورت یک شهر نيمه ورشکسته و از جنگ فارغ شده در آمده بود. خدای می‌داند که در روز ششم یا هفتم بود که از کنار شهر قم عبور کردم چشمم افتاد به آن کامیون ها که مورد حمله ملت غیور شهر قم بود. گوئی که اینها از جنگ با متفقين برگشته بودند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db