eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
940 ویدیو
638 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عدم وابستگی به قدرت‌ها؛ ویژگی روحانیت بازخوانی منشور روحانیت/۶ خصوصیات بزرگی چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگی به قدرتها و مهمتر از همه احساس مسئولیت در برابر توده‌ها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است و چه عزتی بالاتر از اینکه روحانیت با کمی امکانات، تفکر اسلام ناب را بر سرزمین افکار و اندیشه مسلمانان جاری ساخته است و نهال مقدس فقاهت در گلستان حیات و معنویت هزاران محقق به شکوفه نشسته است. راستی اگر کسی فکر کند که استعمار، روحانیت را با این همه مجد و عظمت و نفوذ تعقیب نکرده و نمی‌کند، ساده‌اندیشی نیست؟ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حوزویانی که تیشه به ریشه دین و نظام می‌زنند بازخوانی منشور روحانیت/٧ یقیناً اگر جهانخواران می‌توانستند، ریشه و نام روحانیت را می‌سوختند ولی خداوند همواره حافظ و نگهبان این مشعل مقدس بوده است و ان شاء الله از این پس نیز خواهد بود، به شرط آنکه حیله و مکر و فریب جهانخواران را بشناسیم. البته بدان معنا نیست که ما از همه روحانیون دفاع کنیم، چرا که‌ روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزه‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استکبار و برنامه نفوذ در حوزه علمیه بازخوانی منشور روحانیت/٨ استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مایوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راههای نفوذ تقویت گردید. اولین و مهمترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متاسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شان فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد؛ یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته‌اند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی‌دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز؛ ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازگشت حوزه به قرون وسطی در صورت نبود انقلاب اسلامی بازخوانی منشور روحانیت/٩ به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای‌ وجودش ببارد و الّا عالم سیّاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزه‌ها بود که هر کس کج راه می‌رفت متدینتر بود. یاد گرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار می‌رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‌ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه می‌گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع کلیساهای قرون وسطی می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تهدید مقدس‌نماها علیه نهضت بازخوانی منشور روحانیت/١٠ [در زمان نهضت] اوضاع مثل امروز نبود، هر کس صد در صد معتقد به مبارزه نبود زیر فشارها و تهدیدهای مقدس‌نماها از میدان به در می‌رفت؛ ترویج تفکر «شاه سایه خداست» و یا با گوشت و پوست نمی‌توان در مقابل توپ و تانک ایستاد و اینکه ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم و یا جواب خون مقتولین را چه کسی می‌دهد و از همه شکننده‌تر، شعار گمراه‌کننده حکومت قبل از ظهور امام زمان- علیه السلام- باطل است و هزاران «إن قُلت» دیگر، مشکلات بزرگ و جانفرسایی بودند که نمی‌شد با نصیحت و مبارزه منفی و تبلیغات جلوی آنها را گرفت؛ تنها راه حل، مبارزه و ایثار خون بود که خداوند وسیله‌اش را آماده نمود. علما و روحانیت متعهد سینه را برای مقابله با هر تیر زهرآگینی که به طرف اسلام شلیک می‌شد آماده نمودند و به مسلخ عشق آمدند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش متحجرین در عاشورای ١۵ خرداد بازخوانی منشور روحانیت/١١ اولین و مهمترین فصل خونین مبارزه در عاشورای ١۵ خرداد رقم خورد. در ١۵ خرداد ۴٢ مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود که اگر تنها این بود مقابله را آسان‌ می‌نمود. بلکه علاوه بر آن از داخل جبهه خودی گلوله حیله و مقدس مآبی و تحجر بود؛ گلوله زخم زبان و نفاق و دورویی بود که هزار بار بیشتر از باروت و سرب، جگر و جان را می‌سوخت و می‌درید. در آن زمان روزی نبود که حادثه‌ای نباشد، ایادی پنهان و آشکار امریکا و شاه به شایعات و تهمتها متوسل شدند حتی نسبت تارک الصلاه و کمونیست و عامل انگلیس به افرادی که هدایت مبارزه را به عهده داشتند می‌دادند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عوض شدن شیوه مقدس‌مآبی بازخوانی منشور روحانیت/١٢ آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیر المومنین- علیه السلام- که در تاریخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه‌ها را بیش از این تلخ نکنم. ولی طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده‌اند. آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی‌دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی نظام و کودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنت طلبان و تجزیه طلبان کردستان تنها یک نمونه است که می‌توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان‌ ساخت. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسی‌ها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/١ 🖊یادداشت اختصاصی 🔹سال گذشته؛ در طلیعه قرن ١۵ ام شمسی، ، مقایسه‌ای جالب میان چگونگی آغاز قرن کنونی و قرن پیشین داشتند. در طلیعه قرن ١۴ ام هجری شمسی با ١٢٩٩ و چیرگی بر ایران، سلسله‌ای بر این کشور اسلامی حاکم شد که نسبت به پشینیانش، بیشترین ضدیت را با دین و در عین حال کمترین علقه را نسبت به وطن، علی‌رغم شعارهای پوچ ملی‌گرایی افراطی و باستان‌گرایی کور داشت.پهلوی‌ها علاوه بر ننگ استبداد، ننگ وابستگی به بیگانه نیز بر پیشانی داشتند! 🔸اما قرن ١۵ ام شمسی در حالی آغاز می‌شود که ، برای نخستین بار پس از مدت‌ها افول و عجز در برابر قدرت‌های خارجی، دارای حکومتی مقتدر، آن هم بر پایه آموزه‌های دینی است؛ ایرانِ کنونی، قدرتمندترین کنش‌گر در منطقه‌ای است که ابرقدرت‌های پوشالیِ معارض با اسلام ناب محمدی(ص)، تمام امکانات و تلاش خود را برای سلطه بر آن به کار گرفته و می‌گیرند ولی کاری از پیش نبرده‌اند. با حساب و کتاب مادی سیطره‌یافته بر اذهان مادی‌گرا، این امر چیزی شبیه به یک معجزه است. 🔹قرن ١۵ ام هجری شمسی در حالی آغاز می‌شود که برای اولین بار در تاریخ کشور ما، حکومتی بر پایه خواست واقعی مردم به وجود آمده، در حالی که در طلیعه قرن ١۴ ام، با حکم‌رانی جبارانه و سبوعانه یکی از نافهم‌ترین و نادان‌ترین دیکتاتورهای درنده‌خو در تاریخ ایران همراه بود. حکومتی که با خباثت و دخالت بر ایران حاکم شد و با تمام وجود، به باورهای مذهبی و و حتی اقتصادی این کشور یورش برد بدون آنکه مؤلفه‌هایی از جنس قدرت را به صورت مستقل به این خطه زرخیز بیافزاید؛ حکومتی مبتنی بر فریب که بدون تکیه بر انتخاب مردم بر سر کار آمده بود. 🔸 در عصر پهلوی به یک شوخی تلخ سیاسی شبیه بود؛ به نحوی که علاوه بر کابینه، حتی ترکیب نمایندگان مجلس نیز توسط پادشاه دیکتاتور پهلوی تعیین می‌شد؛ حکومتی با چپاول دارایی‌های ملی به بهانه هزینه‌های ارتشی که حتی از انجام یک نمایش در برابر تجاوزهای متفقین در جنگ جهانی دوم ناکام‌ بود؛ حکومتی مملو از غارت اموال خصوصی مردم توسط بی‌سابقه‌ترین زمین‌خوارِ ایران‌زمین و… 🔹 دخالت بریتانیایی‌ها در و تأسیس ، همواره مورد انکار بریتانیا و نوکرانِ مزدور یا سمپات‌های بی‌مزد و مواجب آن‌ها در ایران(غرب‌گرایان تسلیم طلب)بوده است تا جایی که برخی از این متوهمین خوش‌خیال (البته با حسن ظن فراوان، وگرنه ممکن است این تبلیغات از سر خیانت باشد)بارها با صدای بلند، این ادعای مضحک را مطرح کرده‌اند که «حتی روح بریتانیا نیز از این کودتا خبر نداشته است!» جالب است که این محقق‌نمایان برای اثبات عدم دخالت بریتانیا در این انتقال قدرت، به منابع گزینشی و غیر قابل اعتمادی استناد می‌کنند که توسط این حکومت منتشر گردیده است. 🔸در واقع آن‌ها برای تبرئه یک مجرم، به ادعاهای او استناد می‌کنند. این پیشگامانِ عرصه غرب‌زدگی، در رویکردی کاملا متناقض، آنچه توسط جمهوری اسلامی از اقرار‌های سران پیشین پهلوی به چاپ رسیده را غیرقابل استناد می‌دانند که از آن جمله، کتاب « » است که بر اساس خاطرات ، محرم راز محمدرضا پهلوی و رئیس‌ دفتر ویژه اطلاعات نوشته شده است. 🔸 موضع رسمی بریتانیا نیز عموما بر انکار جنایت‌هایی است که آنها در پهنه گسترده‌ای از این کره خاکی مرتکب شده‌اند. در این مورد نیز بر اساس اسناد منتشر شده توسط این حکومت، ارتباط بریتانیا با روی کار آمدن رضاخان انکار می‌گردد. در یکی از این اسناد، ماجرا به گونه‌ای ترسیم کشیده می‌شود که انگار بریتانیایی که خورشید در قلمرو استعماری‌اش هیچ‌گاه غروب نمی‌کرد و همواره از پرنفوذ‌ترین قدرت‌های اخلال‌گر در سراسر جهان بوده است، هیچ ارتباطی با روی‌ کار آمدن پهلوی اول، در زمانه اوج تاثیرگذاری بر خطه ایران، یعنی اشغال توسط بریتانیا نداشته است. 🔻پس از مقدمات پیشین، پرسشی که مطرح می‌شود آنکه، آیا ردپایی از اسناد دخالت انگلیسی‌ها در آثار کارگزاران بریتانیا نیز وجود دارد یا خیر؟ این یادداشت به بازنمایی یکی از مهم‌ترین اسناد دخالت انگلیس در کودتای سیاه ١٢٩٩ می‌پردازد. 🔸 در این سند که مورد استقبال غرب‌گرایان بی‌هنر نیز قرار گرفته، از قول یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه بریتانیا، لنسلوت آلیفنت (Lancelot Oliphant)در سال ١٩٢٨ آمده: «عمر آن دوران‌هایی که می‌توانستیم در تهران کابینه‌ها بسازیم و کابینه‌ها براندازیم و حتی شاهان را تغییر دهیم برای همیشه سپری شده است.» بخش دوم یادداشت 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسی‌ها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/٢ 🔹آلیفنت سپس می افزاید: «افکار عمومی در ایران کماکان بر این اعتفاد باقی است که این ما بودیم که را بر تخت سلطنت نشاندیم. در این باره شکی نیست که دولت انگلستان نخستین دولتی بود که سلطنت او را به رسمیت شناخت و باعث این پیش‌قدمی، تلگرافات مکرر (Sir Percy Lorain)، وزیرمختار سابق ما در تهران بود که چنین سیاستی را جدا توصیه می‌کرد. اما این عقیده‌ای که به ذهن ایرانیان فرو رفته که ما رضاشاه را خلق کرده‌ایم، با توجه به حقایق اوضاع، کاملا صحیح نیست.» (ترجمه به نقل از شیخ‌الاسلامی، جواد، قتل اتابک و شانزده مقاله تحقیقی دیگر، مقاله «گوشه‌ای از فعالیت‌های سیاسی شکر‌الله خان صدری(قوام‌الدوله)و روابط نزدیک او با سفارت انگلیس در تهران»، ص١٩۴) 🔸 آنچه در ابتدای نقل قول آمده است، اعتراف صریحی از سوی یک است مبنی بر تلاش همیشگی بریتانیا برای اثرگذاری بر رخ‌داد‌های درونی ایران به منظور کسب منافع نامشروع. اما آنچه در قسمت دوم آمده، ادعایی است از سوی این کارگزار اخلال‌گر و تبهکار انگلیسی جهت پاک کردن ردپای بریتانیا در کودتای انگلیسی. اما بر خلاف این سندنگاری‌ها، مدارک دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد ادعای ، کذب محض بوده و یا اینکه او از اقدامات مقامات منسوب به بریتانیا در تهران اطلاعی نداشته است! 🔹 اما برخلاف اظهارات آلیفنت، یکی دیگر از مقامات رسمی سفارت تهران در زمانه روی‌ کار آمدن پهلوی‌ها، اعترافات جالبی در زمینه دخالت‌های انگلستان در ایران دارد. ، متولد ١٨٨۶ (پسر آرتور نیکلسون، کاردار سفارت بریتانیا در تهران در سال‌های ١٨٨۵ تا ١٨٨٨)، در سال ١٩٢۵ به مقام رایزن ارتقا یافته و پس پایان ماموریت سر پرسی لورن در تهران و انتقال پادشاهی از قاجار به پهلوی به سمت کاردار سفارت بریتانیا می‌رسد. ارتباطات وثیق و اشراف اطلاعاتی وی در ماجرای کودتا و برآمدن سلسله منحوس پهلوی به گونه‌ای است که همسر وی (به اختصار «ویتا»)سکویل-وست (Victoria Marry(Vita)Sackville-West)که همانند او یکی از نویسندگان در حوزه ادبیات بریتانیا است، به گفته برخی از منابع در برگزاری مراسم تاج‌گذاری رضاخان شرکت و یا بر آن نظارت داشته است. هارولد نیکلسون، با چنین پس‌زمینه‌ای از مسئولیت و اطلاعات در سفارت بریتانیا، آن هم در زمانه تغییر پادشاهی ایران، در کتابی با عنوان صبح‌های جمعه (Friday Mornings, 1941-1944)در این رابطه می‌نویسد: 🔸 It was to Lord Ironside that Reza owed his elevation from the ranks. The British general, inspecting one morning a detachment of the Persian Cossacks, was pardonably impressed by the martial bearing and the determined features of the trooper from Savad Kuh. It was as Sartib Reza that, but a few months later, he dashed with his Cossacks along the road from Kasvin and arrested the whole Persian Cabinet in Teheran. It was largely owing to another Englishman, Sir Percy Loraine, that he owed his subsequent rise to power. After the collapse of Lord Curzon’s Anglo-Persian Treaty of 1919 it was evident that Persia was heading for complete disintegration;the only hope was that she could be renovated under strong leadership from within;Sir Percy rightly foresaw that Reza Khan was capable of such regeneration. And thus it came about that the Q^ajar dynasty was deposed by the Majlis, and Reza Khan was able to affix the great diamond of the Moghuls, the Darya-i-Nur, to his khaki hat. ◀️ ترجمه متن 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسی‌ها در طلیعه قرن گذشته ایرانی /٣ 🔹ترجمه: ، ترفیع درجه‌های نظامی خود را مدیون بود. این ژنرال بریتانیایی، یک روز صبح که در حال سرکشی به دسته‌ای از قزاق‌های ایرانی بود، شیفته سلوک نظامی آن سواره‌نظامِ جزءِ سوادکوهی شد. تنها چند ماه بعد، ، همراه با قزاقان خود، جاده قزوین را در نوردید تا تمامی اعضای کابینه را در تهران بازداشت کند. او صعود بعدی‌اش به قدرت را نیز بیش از همه مدیون یک انگلیسی دیگر به نام (وزیر مختار وقت بریتانیا در ایران از سال ١٩٢۶-١٩٢١) بود. پس از فروپاشی قرداد انگلیسی-ایرانی ١٩١٩ (که طراح آن لرد کرزن، نائب‌السلطنه هندوستان، بود) کاملا مشخص بود که ایران به سمت یک تجزیه تمام‌عیار می‌رفت[!]؛ تنها امید برای بازسازی آن، از طریق یک رهبری قدرتمند داخلی میسور بود. سر پرسی، به درستی دریافت که رضاخان قابلیت چنین کاری را دارد. این چنین شد که سلسله قاجار توسط مجلس عزل و ، الماس بزرگ مغولان، یعنی همان دریای نور را به کلاه خاکی خود چسباند. (Nicolson, Friday Mornings 1941-1944, 1944, p.7) 🔸 به اعتراف ، رضاخان صعودش در و همچنین تکیه زدن بر اریکه قدرت را مدیون دو انگلیسی بود؛ یکی او را ظرف چند ماه از یک سواره‌نظام جزء، یعنی پایین‌ترین درجه نظامی در واحد موتوری، به درجه سرتیپی رسانده و با استفاده از او یک کودتا را در تهران به راه انداخت؛ و در ادامه نیز توسط یک انگلیسی دیگر به نام سر پرسی لورن بر اریکه قدرت نشست. لفاظی بعدی در مورد تلاش انسان‌دوستانه انگلستان در حفظ موجودیت ایران و جلوگیری از تجزیه آن نیز صرفا از این رو قابل اعنتاست که به عنوان پیامدی ناشی از شکست قراداد ١٩١٩ ذکر گردیده که خود متضمن اعترافات جالبی می‌باشد. حقیقتا چرا باید لغو این قرارداد، ایران را در معرض تجزیه قرار دهد با آنکه متضرر اصلی از لغو آن انگلیسی‌ها بوده‌اند؟! این عادت انگلیسی‌ها ( و در کل غربی‌هاست) که جنایات خود را در قالب لفاظی‌هایی مملو از وقاحت، به عنوان الطافی در حق یک ملت مظلوم جلوه دهند. 🔸 در این میان نقش دست‌ها و ذهن‌های پوسیده و عناصر وابسته و بیگانه‌پرستان را می‌توان در این وقایع به صورت واضح دید که چگونه برخلاف افاده‌های پرطمطراقشان از ستایش آزادی، دیکتاتوری به نام رضاخان را به جان ایران انداخته و تمام تلاششان را برای استحکام قدرت وی و تمشیت اسلام‌زدایی تحت حکومت وی به کار گرفتند. هم‌چنان‌که پس از پیروزی انقلاب، دستاوردهای بی‌بدیل و بی‌نظیر (حداقل در مقایسه با چند سده اخیر) را انکار می‌کنند. آنها تمام تلاش خود را برای وارونه‌نمایی حقیقت به کار می‌گیرند تا آن دیکتاتور بی‌آبرو را تبرئه کرده یا حداقل دست اربابان انگلیسی و همچنین اسلاف حقیر خود را از مداخله‌های جنایت‌گونه در تاریخ ایران پاک کنند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تجزیه جهان اسلام از طریق تقویت حس ملی‌گرایی؛ یکی از انگیزه‌های صهیونیست‌ها در حمایت از جشن‌های ٢۵٠٠ ساله/ واکنش منفی امام خمینی، روحانیون انقلابی و مردم در برابر جشن‌های ضدملی پهلوی 🔻تاریخچه تقویت انگیزه‌های ناسیونالیستی توسط یهودیان وابسته به صهیونیسم: 🔹 ؛ یهودی انگلیسی، در کتاب بررسی‌های مقدماتی وانمود کرد که ترک‌ها از نظر نژادی بر دیگر مسلمانان برتری دارند. 🔸 ؛ یهودی فرانسوی، در کتاب دیباچه‌ای بر تاریخ آسیا تلاش کرد نژاد ترک را نژاد برتر نشان دهد. 🔹 ؛ یهودی مصری، از پرچمداران اندیشه‌های ناسیونالیستی بود و می‌خواستند به عرب‌ها بباورانند که عرب نژاد برتر است. 🔸در ایران نیز تلاش کردند با پان‌ایرانیسم؛ ایرانی‌ها را مقابل دیگر ملل اسلامی قرار دهند. 🔹این انگیزه برای صهیونیست‌ها مهم بود که با جشن‌های ٢۵٠٠ ساله فرهنگ ناسیونالیستی را در ایران تقویت کنند و از این طریق ملت‌های مسلمان را از یکدیگر جدا سازند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سیره انقلابی حضرت امام کاظم علیه‌السلام امام خمینی قدس سره الشریف: «حكام جائر مى‌ديدند كه اگر امام (ع) آزاد باشد زندگى را بر آنها حرام خواهد كرد و ممكن است زمينه‌اى فراهم شود كه حضرت قيام كند و سلطنت را براندازد از اين جهت مهلت ندادند. اگر مهلت داده بودند بدون ترديد حضرت قيام مى‌كرد. شما در اين شک نداشته باشيد كه اگر فرصتى براى موسى بن جعفر (ع) پيش مى‌آمد قيام مى‌كرد و اساس دستگاه سلاطين غاصب را واژگون مى‌ساخت.»(ولایت‌فقیه امام خمینی، ص149) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️حامی هم‌چون پدر ▫️«[پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله] هشت ساله بود که عبدالمطلب هم از دنیا رفت. روایت دارد که دم مرگ، عبدالمطلب از - پسر بسیار شریف و بزرگوار خودش - بیعت گرفت و گفت که این کودک را به تو می‌سپارم؛ باید مثل من از او حمایت کنی. ▪️ هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامی او را مورد پذیرایی قرار داد. ابوطالب و همسرش - شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنت‌اسد؛ مادر امیرالمؤمنین - تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبی‌اکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند.»(مقام معظم رهبری ١٣٧٩.٢.٢٣) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️مبعث بزرگ‌ترین روز تاریخ بشر است 🔹روز مبعث، بی‌شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن‌کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد -یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام صلی‌الله- بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده‌ی عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد -یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه‌ی وظایف لایتناهی بعثت انبیا- وظیفه‌ی بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.(مقام معظم رهبری مدظله‌العالی۷۷/۸/۲۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
‏خرابی کشور و آبادی قبرستان‌ها نتیجه حکومت پهلوی سخنرانی امام خمینی به مناسبت ورود به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی/بخش اول سالروز ورود امام خمینی به شهر مقدس قم 🔹من از عواطف شما ملت ایران تشکر می کنم. من شما را فراموش‏‎ ‎‏نمی کنم. من از عهده تشکر شما برنمی‌آیم. من از خدای تبارک و تعالی سلامت و‏‎ ‎‏سعادت ملت ایران را خواستارم. ‏ 🔸ملت ایران با جان و خون خود را زنده کرد، تجدید حیات کرد برای اسلام و‏‎ ‎‏مسلمین؛ کوشش‌های قریب سیصد ساله و اجانب را خنثی کرد. قریب سیصد سال‏‎ ‎‏اجانبْ تبلیغات کردند: تبلیغات بر ضد اسلام، تبلیغات بر ضد همه ادیان، تبلیغات بر ضد‏‎ ‎‏روحانیت. در زمان این پدر و پسر این تبلیغات اوج گرفت. این عمال اجنبی در این پنجاه‏‎ ‎‏و چند سال تمام حیثیات ملت ما را پایمال کردند. این پدر و پسر خیانت‌ها کرده‌اند که روی‏‎ ‎‏تاریخ را سیاه کرده است. این پدر و پسر جنایت‌هایی در ایران کرده اند که ما نمی‌توانیم عُشر‏‎ ‎‏او، صد یک او را بیان کنیم. این‌ها ملت ما را به اسارت کشاندند؛ این‌ها خزاین ما را به یغما‏‎ ‎‏برده‌اند؛ این‌ها نیروی انسانی ما را از بین بردند. از همه مهم‌تر نیروی انسانی است. کوشش‏‎ ‎‏کردند که جوان‌های ما را عقب نگه دارند، دانشگاه‌های ما را عقب نگه دارند، مدارس‏‎ ‎‏علمیه ما را نگذارند مشغول به کار خودشان باشند.‏ 🔹من از شما ملت ایران و از شما قمی‌ها باید تشکر کنم که در این قیام یکی دو ساله اخیر‏‎ ‎‏تمام نقشه‌های آن‌ها را ‏‏[‏‏نقش‏‏]‏‏ بر آب کردید و را از مملکت خودتان‏‎ ‎‏راندید، و بقیه‌ای که مانده‌اند این‌ها هم خواهند رانده شد. دست استعمار را کوتاه کردید؛‏‎ ‎‏منفعت‌خواهان را، چپاولگران بین‌المللی را، دست‌شان را قطع کردید. خون دادید، جوان‏‎ ‎‏دادید لکن خون و جوان شما به و برای اسلام بود. اسلام عزیزتر از آن است که‏‎ ‎‏ما خوف داشته باشیم که خون‌مان یا جوانان‌مان در راه او شهید شود. اسلام شهیدان زیاد‏‎ ‎‏داشته است. ـ سلام الله علیه ـ است و برای اسلام شهادت پیدا‏‎ ‎‏کرد. در راه اسلام شهید شد. ما باکی از شهادت نداریم، ما باکی از کشته‏‎ ‎‏دادن نداریم. شما ملت ایران که با خون خود، با جوان‌های خود اسلام را بیمه کردید،‏‎ ‎‏دست اجانب را قطع کردید، شما بر همه ما منت دارید. من از همه شما منت می‌کشم؛ من‏‎ ‎‏خادم همه شما هستم. من نمی‌توانم شکر این نعمتی که به ما داده است و آن، ‎ ‎‏ایران ـ سرتاسر ایران ـ است، نمی‌توانم از عهده شکر آن‌ها برآیم.‏ 🔸شما این راه را تا اینجا رساندید. این‌ها رفتند از ایران و یک و یک‏#‎ ‎‏قبرستان‌های_آبادی برای ما گذاشتند. قبرستان‌های ما را با قبرهای جوان‌های ما آباد کردند و‏‎ ‎‏مملکت ما را خراب کردند. آشفتگی مملکت ما و از هم ریختگی مملکت ما طوری‏‎ ‎‏نیست که بتوان با یکی دو سال و با مدت قلیل جبران کرد. این محتاج به این است که همه ‎‏ملت ایران دست به هم بدهند و با هم این خرابه را آباد کنند. ننشینند که دولت آباد کند؛‏‎ ‎‏دولت نمی‌تواند آباد کند. ننشینند که روحانیت آباد کند؛ روحانیت تنها نمی‌تواند آباد‏‎ ‎‏کند. همه با هم، همه با هم، از کشاورز و کارگر تا صانع و ملاّ، تا روحانی و دانشگاهی، تا‏‎ ‎‏اداری و ارتش، همه با هم، همه با هم باید کمک کنند. این نهضت که تا اینجا رسیده است‏‎ ‎‏نیمه راه است؛ فقط دزدها را بیرون کردید، خرابکارها را بیرون کردید؛ لکن خرابه مانده‏ ‎‏است. مهم برای ‏‏[‏‏ما‏‏]‏‏ خرابه است؛ مهم این است که این خرابه‌ای که برای ما گذاشته اند با‏‎ ‎‏همت والای شما، با همت عظیم ملت بزرگ ایران، این خرابه از سر آباد شود.‏ ‏‏🔹بیدار باشید! هوشیار باشید! در کمینند، اجانب در کمینند. آن‌ها‏‎ ‎‏نخوابیده‌اند، شما ‏‏[‏‏هم‏‏]‏‏ نباید بخوابید؛ شما باید هوشیار باشید. آنها مشغول نقشه هستند از‏‎ ‎‏طریق‌های مختلف، با فرم‌های مختلف. آن‌ها می‌خواهند حالا که از‏‎ ‎‏بین رفت، با فرم‌های دیگر به میدان بیایند و باز همان منافع را تجدید کنند و باز همان‏‎ ‎‏چپاول‌گری‌ها را بکنند و باز همان اختناق را از سر بگیرند.‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دستور مصادره اموال نامشروع پهلوی‌ها به نفع مستضعفین سخنرانی امام خمینی به مناسبت ورود به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی/بخش دوم سالروز ورود امام خمینی به شهر مقدس قم 🔸ملت عزیز بیدار باشید! ما به هر چه دست می‌گذاریم خراب است. ما خراب‏‎ ‎‏است، باید تجدید بشود. فرهنگْ است، باید زیرورو بشود. معلمان‏‎ ‎‏استعماری باید بروند. آن‌هایی که تاکنون در خدمت استعمار و رژیم سلطنتی بودند باید‏‎ ‎‏بروند ‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ به جای آن‌ها پاکدامن‌ها بیایند، دانشمندان پاکدامن بیایند. ما بسیار بسیار‏‎ ‎‏آشفتگی‌ها داریم. ما باید همه با هم به این آشفتگی‌ها خاتمه دهیم، به این خیانت‌ها خاتمه‏‎ ‎‏دهیم. با هوشیاری و بیداری نهضت خود را از دست ندهید. اگر خدای نخواسته این‏‎ ‎‏نهضت رو به سردی برود، آمادگیِ برگشتِ همان مصایب را داشته باشید. اگر بخواهید‏‎ ‎‏ایران را نجات بدهید، اسلام را نجات بدهید، قرآن کریم را نجات بدهید، باید این‏‎ ‎‏نهضت را نگه دارید. در مواقع مقتضی تظاهر کنید، اجتماعات کنید. دیگر امروز‏‎ ‎‏تظاهرات تظاهراتِ غیرآرام نیست. باید این نهضت محفوظ بماند، باید این ملت زنده‏‎ ‎‏بماند.‏ ‏🔹 گذشت آن زمانی که یک پاسبان بر ما حکومت می‌کرد؛ گذشت آن زمانی که یک‏‎ ‎‏استاندار بر ما حکومت می کرد؛ گذشت آن زمانی که یک ستاره‌دار‏‎ بر ما حکومت‏ ‎‏می‌کرد. امروز همه در خدمت شما هستند، در خدمت اسلام هستند. این نعمت را قدر‏‎ ‎‏بدانید، سستی و سردی به خودتان راه ندهید؛ نگویید که او رفت و تمام شد. خیر،‏‎ ‎‏استعمار مطالعه کرده است؛ سیصد سال یا بیشتر مطالعه کرده: مطالعه روحیات شما را‏‎ ‎‏کرده است، مطالعه طوایف مختلف ایران را کرده است؛ به این نتیجه رسیده است که باید‏‎ ‎‏اختلاف بیندازد بین طوایف مسلمین؛ بیندازد در هر شهر؛ اختلاف ایجاد کند. با‏‎ ‎‏نغمه‌های مختلف شما را از هم جدا کند: روحانیت را از مسلمین جدا کند، دانشگاه را از‏‎ ‎‏روحانیین جدا کند، کارگر را از مردم و از روحانیین جدا کند. 🔸روحانیت در خدمت کارگر‏‎ ‎‏است؛ اسلام در خدمت مستضعفین است. این‌ها که دعوی می‌کنند که کاری نشده است،‏‎ ‎‏این‌ها برای تفرقه‌اندازی است. کار بسیار بزرگ شده است؛ لکن ‏‏[‏‏کار‏‏]‏‏ بزرگ‌تر هم مانده‏‎ ‎‏است. اگر کسانی درصدد تفرقه‌اندازی شدند، آن‌ها را از خودتان طرد کنید، اجازه ندهید‏‎ ‎‏که حرف‌هایی بزنند که تفرقه بیاورد. کارگران بیدار باشند! این‌ها می‌خواهند عصر سابق را‏‎ ‎‏برگردانند. کشاورزان بیدار باشند! این‌ها می‌خواهند شما را باز به شکست کشاورزی‏‎ ‎‏بکشانند. شما کشاورزان، که بزرگ‌ترین پشتیبان ملت هستید، باید به کار کشاورزی خودتان‏‎ ‎‏ادامه بدهید. الان وقت کشت است، کشت بهاره بکنید. شما کاسب‌ها و کسبه و تجار محترم،‏‎ ‎‏در ارزاق عمومی با مردم مراعات کنید؛ گرانفروشی را کنار بگذارید، حس تعاون پیدا‏‎ ‎‏کنید؛ حس انسانیت پیدا کنید. ضعفا را مراعات کنید؛ تخفیف بدهید. از گرانی، از‏‎ ‎‏گران قیمت کردن اجناس، از گرانفروشی اجناس اجتناب کنید. همه با هم باشید. برادرید‏‎ ‎‏شما. همه اقشار برادرند؛ همه با هم باشند. مراعات هم را بکنید. از آن چیزهایی که در این‏‎ ‎‏پنجاه سال در بین شما زیاد شد از قبیل دروغ گفتن، از قبیل خدعه کردن، از قبیل‏‎ ‎‏گرانفروشی، از این‌ها احتراز کنید. امروز سایه اسلام روی سر شماست؛ امام زمان به شما‏‎ ‎‏نظر دارد، پیغمبر اکرم به شما نظر دارد، خدای تبارک و تعالی پشتیبان شماست.‏ ‏‏ 🔹ما بسیار کارها در پیش داریم که باید من بعضی از آن‌ها را برای شما عرض کنم. من در‏‎ ‎‏این آخر که از تهران می‌خواستم بیرون بیایم، دستور دادم که تمام املاک و دارایی سلسله ‎‏منحوس پهلوی و تمام دارایی آن اشخاصی که وابسته به او بودند و این ملت را چاپیدند‏‎ ‎‏مصادره بشود. برای طبقه ضعیف ساخته بشود. ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ سرتاسر ایران برای ضعفا‏‎ ‎‏مسکن می‌سازیم. همین دارایی شاه سابق و خواهر و برادرش برای یک مملکت، برای‏‎ ‎‏آباد کردن یک مملکت کافی است. ما عمل می‌کنیم، حرف نمی‌زنیم. تمام کمیته‌هایی که‏‎ ‎‏در تمام اطراف ایران هست موظفند که آنچه به دست آمد از مخازن ایران، هر چه که‏‎ ‎‏این‌ها بردند و مخفی کردند و اتباع آن‌ها بردند و مخفی کردند، آن‌ها را که به دست آمده‏‎ ‎‏است به بانکی که شماره‌اش را بعد تعیین می‌کنند تحویل بدهند که برای کارگرها، برای‏‎ ‎‏مستضعفین، برای بینوایان، هم خانه بسازند هم زندگی آن‌ها را مرفه کنند.‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
‏هشدار صریح امام به مسئولین وقت: ضعف نفس به خرج ندهید!‏‎ ‎‏دنبال این نباشید که فرم غربی پیدا کنید/ آن‌هایی که می‌گویند‏‎ ‎‏نمی شود اسلام را در این زمان پیاده کرد، برای این ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که اسلام را نشناخته‌اند؛‏‎ ‎‏نمی فهمند چه می گویند.‏ سخنرانی امام خمینی به مناسبت ورود به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی/بخش سوم سالروز ورود امام خمینی به شهر مقدس قم ‏🔸ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می‌خواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را‏‎ ‎‏هم می‌خواهیم مرفه باشد. شما به معنویات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند این‌ها.‏‎ ‎‏دلخوش نباشید که مسکن فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم برای طبقه‏‎ ‎‏مستمند، اتوبوس را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید.‏‎ ‎‏معنویات شما را، روحیات شما را عظمت می‌دهیم؛ شما را به مقام انسانیت می‌رسانیم.‏‎ ‎‏این‌ها شما را منحط کردند؛ اینقدر را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همه چیز‏‎ ‎‏این است. ما، هم دنیا را آباد می کنیم و هم آخرت را. یکی از اموری که باید بشود همین‏‎ ‎‏معناست که خواهد شد. این دارایی از غنایم اسلام است و مال ملت است و مستضعفین. و‏‎ ‎‏من امر کرده ام به مستضعفین بدهند، و خواهند داد. و پس از این هم تخفیف‌های دیگر در‏‎ ‎‏امور خواهد حاصل شد؛ لکن یک قدری باید تحمل کنید. به این نغمه‌های باطل گوش‏‎ ‎‏نکنید؛ آن‌ها حرف می‌زنند ما عمل می‌کنیم. آن‌ها شما را می خواهند دلسرد کنند از اسلام؛‏‎ ‎‏اسلام پشتیبان شماست.‏ ‏‏ 🔹ما پس از این، راجع به بانک‌ها هم طرح‌هایی داریم که از این وضع رقّت‌بار برگردد، از‏‎‏این وضع استعماری برگردد. باید تمام این کاخ‌های وزارتخانه را، وزارتخانه‌ها را که‏‎ ‎‏میلیون‌ها، میلیاردها مال ملت در آن صرف شده است، باید این‌ها تبدیل بشود به یک چیز‏‎ ‎‏معتدل اسلامی. این فرمْ فرم خارجی است، فرم اجنبی است، فرم طاغوت است. در‏‎ ‎‏دادگستری «کاخ» درست شده است لکن دادگستری نیست، دادخواهی نیست، فقط ‏‎ ‎‏است. کاخ‌ها باید برود، دادخواهی به جای آن بنشیند. بانک‌ها بتدریج باید تعدیل بشود، و‏‎ ‎‏«ربا» بکلی قطع بشود.‏ 🔸 من باید به مَصادر امور بگویم که، اخطار کنم که، اینقدر ضعف نفس به خرج ندهید!‏‎ ‎‏دنبال این نباشید که فرم غربی پیدا کنید. بیچارگی ما این است که دنبال این هستیم که فرم‏‎ ‎‏غربی پیدا کنیم، دادگستری ما دادگستری غربی باشد، قوانین ما قوانین غربی باشد. ‏‎ ‎‏اینقدر ضعیف‌النفس نباشید! ما قانون غنی داریم؛ ما قانون الهی داریم. آنهایی که فرم‏‎ ‎‏غربی را بر فرم الهی ترجیح می دهند، این‌ها از اسلام اطلاع ندارند. آن‌هایی که می‌گویند‏‎ ‎‏نمی‌شود اسلام را در این زمان پیاده کرد، برای این ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که اسلام را نشناخته‌اند؛‏‎ ‎‏نمی‌فهمند چه می‌گویند.‏ 🔹ما مبارزه با فساد را با دایره امر به معروف و نهی از منکر که یک وزارتخانه مستقل‏‎ ‎‏بدون پیوستگی به دولت، با یک همچو وزارتخانه‌ای که تأسیس خواهد شد ان شاءالله ‏‎ ‎‏مبارزه با فساد می‌کنیم؛ فحشا را قطع می‌کنیم؛ مطبوعات را اصلاح می‌کنیم؛ رادیو را‏‎ ‎‏اصلاح می کنیم؛ تلویزیون را اصلاح می کنیم؛ سینماها را اصلاح می کنیم. تمام این‌ها به‏‎ ‎‏فرم اسلام باید باشد. تبلیغاتْ تبلیغات اسلامی، وزارتخانه‌ها وزارتخانه‌های اسلامی،‏‎ ‎‏احکامْ احکام اسلام. حدود اسلام را جاری می‌کنیم؛ خوف از اینکه غرب نمی پسندد‏‎ ‎‏نمی‌کنیم. ‏ ‏‏🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
غربْ ما را خوار کرد سخنرانی امام خمینی به مناسبت ورود به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی/بخش چهارم سالروز ورود امام خمینی به شهر مقدس قم 🔹غربْ ما را خوار کرد؛ غرب روحیات ما را از بین برد. ما را غربزده کردند؛ ما این‏‎ ‎‏غربزدگی را می‌زداییم. ما با ملت ایران، با همراهی ملت ایران، با پشتیبانی ملت ایران،‏‎‏تمام آثار غرب را ـ تمام آثار فاسده، نه آثاری که تمدن است ـ تمام اخلاق فاسده غربی‏‎ ‎‏را، تمام نَغَمات باطله غربی را خواهیم زدایید. ما یک « » ایجاد می کنیم.‏‎ ‎‏بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد؛‏‎ ‎‏باید آرم‌های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه‌ها، از همه ادارات، باید این «شیر و‏‎ ‎‏خورشید» منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. این‌ها آثار‏‎ ‎‏طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.‏ ‏‏🔸آقا بیدار باشید! دولت بیدار باش! ملت بیدار باش! کم کم شما را دوباره نکشانند به‏‎ ‎‏آنجا. از الآن باید این مسائل حل بشود. البته تدریج هم می‌خواهد؛ تدریج دارد اما شروع‏‎ ‎‏می‌کنیم، ما شروع می‌کنیم! البته مهلت هم می‌دهیم به دولت؛ باید مهلت بدهیم. به این‏‎ ‎‏حرف‌هایی که زده می شود در اطراف که «چه شد، چه کردید، چه خواهد شد»، به اینها‏‎ ‎‏گوش ندهید؛ این‌ها می‌خواهند تضعیف کنند دولت ما را. تضعیف دولت ما تضعیف‏‎ ‎‏اسلام است. دولتْ دولت اسلام است. تضعیف ارتش ما تضعیف اسلام است. تضعیف‏‎ ‎‏نکنید. البته تصفیه می‌شود؛ تمام ادارات تصفیه می‌شود، تمام وزارتخانه‌ها تصفیه‏‎ ‎‏می‌شود. دزدها بیرون می‌روند، خیانتکارها بیرون می‌روند. لکن همه خیانتکار نیستند؛‏‎ ‎‏اُمَنا باقی می‌مانند، عزیزند.‏ ‏‏🔹شما ملت ایران پنجاه و چند سال ـ آنقدری که جوان‌های ما، یک قدری مُسِن‌های ما‏‎ ‎‏یادشان است یا بیست سال ـ آنکه همه شما تقریباً یادتان است ـ صبر بر همه مصایب‏‎ ‎‏کردید تا صبرتان تمام شد. یک مقدار هم مهلت بدهید که دولت کار خودش را بکند.‏‎ ‎‏البته بعضِ انتصابات، اشتباه بوده است ـ عمداً نبوده است؛ دولت عمداً خلاف نمی‌کند.‏‎ ‎‏بعضِ انتصابات اشتباه بوده است. و همین‌طور ستاد ارتش ـ رئیس ستاد ـ خیانت عمدی‏‎ ‎‏نمی‌کند؛ نصب خائن را عمداً، نمی‌کند. اشتباه ممکن است. هر جا اشتباه شد تذکر بدهید؛‏‎ ‎‏تضعیف نکنید. آن‌هایی که می‌گویند شما باید این‌ها را تضعیف کنید یا تبلیغاتی می‌کنند که ‎‏موجب تضعیف است، آنها خائنند؛ آن‌ها می‌خواهند که دولت را تضعیف کنند، ارتش را‏‎ ‎‏تضعیف کنند تا از نو یک سازمان دیگری درست کنند که ملت و همه چیز ما را دوباره‏‎ ‎‏برگردانند به حال اول. بیدار باشید!‏ ‏‏ 🔸ما تا آخرْ نفس ایستاده‌ایم. من این یک سال، دو سال آخر عمر را وقف شما کرده‌ام.‏‎ ‎‏از شما می‌خواهم، از ملت می‌خواهم که این نهضت را نگه دارند تا تأسیس ‏_عدل_اسلامی. از آن وقت تا حالا می‌گفتید تا مرگ این کذ‎‏ نهضت ادامه دارد، حالا‏‎ ‎‏باید بگویید تا اقامه حکومت اسلامی نهضت ادامه دارد. آن‌که ملت ما می‌خواهد‏ است نه جمهوری فقط، نه جمهوری دمکراتیک، نه جمهوری‏‎ ‎‏دمکراتیک اسلامی؛ «جمهوری اسلامی». ‏ 🔹آنچه که من از شما ملت ایران می‌خواهم، این است که بیدار باشید؛ خون عزیزان‏‎ ‎‏خودتان را هدر ندهید. کلمه «دمکراتیک» را از آن نترسید؛ یا حذفش را نترسید. این فرمِ‏‎ ‎‏غربی است؛ ما فرم‌های غربی را نمی‌پذیریم. ما تمدن غرب را قبول داریم لکن مفاسدش‏‎ ‎‏را نمی‌پذیریم. آنکه خون داده همین توده بوده است؛ آن‌که جوان داده است، همین‏‎ ‎‏توده بوده است. یک دسته‌ای بیرون بوده‌اند، اشراف و اعیان هم بالاها نشسته بودند، و‏‎ ‎‏شما خون دادید؛ شما جوان دادید؛ خانه های شما را سوزاندند. آن‌که شما می خواهید آن‏‎ ‎‏باید بشود نه آن‌که آن‌هایی که از اروپا و خارج آمده‌اند می‌خواهند؛ نه آنکه اعیان و‏‎ ‎‏اشراف می‌خواهند؛ نه آن‌که حقوقدان‌ها می خواهند. آن‌که شما می خواهید میزان است.‏‎ ‎‏آن‌که خون داده باید حرفش را شنید؛ رأی او مُتَّبَع است.‏ 🔸روزنامه‌ها خودشان را اصلاح کنند؛ خیانت نکنند به اسلام و مسلمین، خون مظلومان‏‎ ‎‏ما را هدر ندهند، تبلیغات سوء را منعکس نکنند؛ توطئه‌ها را جلوگیری کنند لکن همه ‎‏مردم در آرا آزاد‏‏[‏‏ند‏‏]‏‏. وقتی رفراندم اعلام شد، رأی من حکومت جمهوری است،‏‎ ‎‏«جمهوری اسلامی» است. هر کس، هر کس که تبعیت از اسلام دارد، جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏باید بخواهد. لکن، تمام مردم آزادند که آرای خودشان را بنویسند و بگویند، بگویند که‏‎ ‎‏ما رژیم سلطنتی می خواهیم، بگویند که ما برگشت محمدرضا پهلوی می خواهیم؛‏‎ ‎‏آزادند! بگویند که ما رژیم غربی می خواهیم؛ «جمهوری باشد لکن اسلام نباشد»! ‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی: از کسی که می‌گوید جمهوری باشد اسلام نباشد، باید پرسید که از اسلام چه‏‎ ‎‏می‌دانی و چه دیدی؟ چه بدی از اسلام دیدی؟ سخنرانی امام خمینی به مناسبت ورود به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی/بخش پنجم سالروز ورود امام خمینی به شهر مقدس قم 🔹‏‏[‏‏از‏‏]‏‏ این آدمی که می‌گوید جمهوری باشد اسلام نباشد، باید پرسید که از اسلام چه‏‎ ‎‏می‌دانی و چه دیدی؟ چه بدی از اسلام دیدی؟ باید به آن گفت که این اسلام است که‏‎ ‎‏طاغوت را قطع کرد نه مردم؛ ایمان، طاغوت را قطع کرد نه من و تو! از اسلام چه بدی‏‎ ‎‏دیدی؟ آنکه می گوید ما می‌خواهیم یعنی جمهوری به فرم غرب،‏‎ ‎‏از اسلام چه بدی دیدید؟ چه می‌دانید از اسلام؟ اسلام تأمین آزادی، استقلال، عدل‏‎ ‎‏[‏‏است‏‏]‏‏. اسلام شخص اول مملکتش با یکی از رعایا فرق نداشت بلکه پایین‌تر از او بود‏‎ ‎‏در استفاده از مادیات. آزادی آرا در اسلام از اول بوده است، در زمان ائمه ما‏‎ ‎‏ـ علیهم السلام ـ بلکه در زمان خود پیغمبر آزاد بود. حرف‌هایشان را می‌زدند. ما حجت‏‎ ‎‏داریم. کسی که حجت دارد از آزادی بیان نمی‌ترسد لکن توطئه را اجازه نمی‌دهیم. این‌ها‏‎ ‎‏حرف ندارند، توطئه می‌کنند. ما آن‌ها را دعوت کردیم، کسانی را وادار کردیم که دعوت‏‎ ‎‏کنند که اگر حرفی دارید بیایید در تلویزیون بگویید؛ مباحثه می کنیم با هم. تا حالا حاضر‏‎ ‎‏نشدند.‏ 🔸من از عواطف ملت ایران و از عواطف هم‌وطنی‌های خودم، قمی‌ها ‏‏[‏‏تشکر می‌کنم‏‏]‏‏ من‏‎ ‎‏قبلاً گفته بودم که از قم «عِلم» منتشر می‌شود، از قم «قدرت» منتشر شد. قم نمونه بود و من‏‎ ‎‏مفتخرم که در قم هستم. من پانزده سال ـ یا قدری بیشتر ـ از شما دور بودم لکن دلم اینجا‏‎ ‎‏بود؛ با شما بودم. شما غیرتمندان، شما پاک جوانان، سرمشق همه شدید. و الحمدلله تمام‏ ‎‏ملت ایران، سرتاسر ملت ایران، با هم هم صدا شدند. و این قدرت الهی بود که طاغوت را‏‎ ‎‏شکست؛ این قدرت الهی بود که ابرقدرتها را از بین برد، و خواهد برد. ما دیگر اجازه‏‎ ‎‏نمی دهیم ابرقدرتها دخالت در مملکت ما بکنند.‏ ‏‏ 🔹از اختلافات دست بردارید. رمز پیروزی ما اتحاد بود، همبستگی بود. از حوزه‌های‏‎ ‎‏علمیه تجلیل کنید ... به حرف‌هایی که می‌زنند و می‌خواهند شما را از حوزه‌ها جدا کنند، از‏‎ ‎‏مراجع جدا کنند، گوش ندهید. این‌ها غرض دارند. این حوزه‌های علمیه است که اسلام را‏‎ ‎‏تا حالا نگه داشته است. اگر روحانیون نبودند از اسلام خبر نبود. آنکه اسلام را زنده نگه‏‎ ‎‏داشته است در مواقع سیاه، در این زمان‌های سیاه، همین روحانیین بودند. پشتیبانی کنید از‏‎ ‎‏این‌ها.‏ ‏‏ 🔸حوزه‌های علمیه در هر جا هست ـ در هر جا ـ حوزه‌های علمیه هم بیدار بشوند، هر‏‎ ‎‏جا هستند. امروز روزی نیست که حوزه‌های علمیه مثل سابق عمل کنند. سابقْ وضع دیگر‏‎ ‎‏داشت، حالا وضع دیگر. حوزه‌های علمیه بیدار باشند. تقوا را، تقوا را، تقوا را نصب عین‏‎ ‎‏خود قرار بدهید. فضلا، طلاب علوم دینیه! تقوا، تقوا، تنزیه نفس، مجاهده با نفس. یک‏‎ ‎‏مجاهد با نفس می تواند بر یک امت حکومت کند. مجاهده کنید، تهذیب کنید ...‏‎ ‎‏حوزه های خودتان را. همه باید تهذیب کنند خودشان را؛ همه ملت موظفند که تهذیب‏‎ ‎‏کنند.‏ 🔹مکتبِ اسلام است؛ قرآن کتاب آدم‌سازی است؛ اتکال به قرآن‏‎ ‎‏بکنید. تعلیم از تعالیم عالیه اسلام بگیرید؛ اسلام انسان درست می‌کند، همان‌که اجانب،‏‎ ‎‏ابرقدرت‌ها از او می‌ترسند؛ از انسان می‌ترسند و اسلام را می‌کوبند چون مکتب‏‎ ‎‏انسان‌سازی است. از آدم می‌ترسند و مدارس و دانشگاه‌ها را می‌کوبند. ... اینجاها‏‎ ‎‏مرکزی باشد که آدم درست کنند؟! یک آدم یک ملت را درست می‌کند. رسول اکرم‏ ‎‏یک آدم بود، یک انسان کامل بود و یک عالَم را تهذیب کرد. و یک فاسد یک ملت را‏‎ ‎‏فاسد می‌کند. یک محمدرضا پهلوی یک ملت را رو به فساد می‌کشاند. خداوند تعالی به‏‎ ‎‏همه شما نصرت عنایت کند. خداوند تعالی اسلام را تقویت کند. خداوند تعالی این روح‏‎ ‎‏نهضت را زنده نگه دارد. خداوند تعالی این قدرت اسلامی را حفظ کند. خداوند تعالی‏‎ ‎‏به مراجع و علمای ما عزت و عظمت عنایت کند. خداوند تعالی به ملت ما شجاعت‏‎ ‎‏عنایت کند. ‏(صحیفه امام، ج6، صص279-269) ‎ ‎ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تمسخر نماینده آیت‌الله العظمی بروجردی توسط محمد مصدق سالروز مرگ محمد مصدق 🔹حجت‌الاسلام فلسفی در روایتی تاریخی می‌گوید که وی از سوی آیت الله بروجردی مامور شد تا به ملاقات مصدق برود و با متذکر شدن کثرت شکایات مردم نزد آیت الله بروجردی نسبت به مسأله‌سازی بهائیان، خواستار اقدامی از سوی او شود. 🔸مرحوم فلسفی می گوید: « بعد از تمام شدن صحبت من به گونه‌ای تمسخرآمیز قاه قاه و با صدای بلند خندید و گفت: آقای فلسفی، از نظر من مسلمان و بهایی فرقی ندارد. همه از یک ملت و ایرانی هستند... موقعی که به محضر آیت الله بروجردی رسیدم و این جمله را گفتم، ایشان نیز به حالت بهت و تحیر پیام وی را استماع کرد.(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص۱۳۲) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴وقتی فدائیان مصدق از آوردن نام او هم می‌ترسند! سالروز مرگ محمد مصدق 🔹پس از گذشت ۲۹ اسفند و ملی شدن صنعت نفت به پیشوایی روحانیت و قدرت مردمی؛ طرفداران مصدق تلاش داشتند از وی اسطوره‌سازی کنند و پس از فوت ایشان نیز از نام او بهره ببرند. اما آیا جبهه ملی و نهضت آزادی به عنوان مدعیان سرسخت جناب مصدق برای او یاری شجاع بودند و صادقانه پای نام او ایستادند؟ 🔸روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی از روزهای پس از فوت دکتر مصدق: 🔹«به دنبال در گذشت دکتر مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۴۶ ، درصدد بر آمدند که از این فرصت برای ضربه زدن به رژیم استفاده شود..و اعلامیه مشترکی با اعضای و و حزب ملت صادر نمایند. برای این منظور میان من(سیدحمید روحانی) و آقای ربانی شیرازی و داریوش فروهر ملاقاتی به عمل آمد..آقای فروهر پیشنهاد هرگونه اعلامیه ای را بکلی رد کرد و اظهار داشت : 🔸چون در شرایط فعلی ساواک آماده است که هرگونه واکنشی را بشدت سرکوب کند، جبهه ملی و نهضت آزادی هم به این نتیجه رسیده اند که نیروهای خود را نباید به خاطر صدور اعلامیه از دست بدهند. 🔹.. بنابراین در درگذشت مصدق کوچکترین واکنشی از طرف هواداران (آنان) نشان داده نشد.نه مراسم تشییع و فاتحه برای او برگزار کردند و نه اعلامیه ای به مناسبت در گذشت او منتشر ساختند. تنها در چهلمین روز درگذشت مصدق مراسمی از طرف بازماندگان او در احمد آباد برگزار شد. در این مراسم شماری از اعضای «جبهه ملی» «نهضت آزادی» «حزب ملت ایران» شرکت داشتند، لیکن آنچنان مرعوب و وحشت زده بودند که حتی به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بیاورند! حتی اعلام هم نکردند که این مراسم به چه مناسبتی برگزار شده است! 🔸..در این مراسم از روحانیون آقای شجونی و من شرکت کرده بودند..ساواک هم برای شناسایی و تعقیب نگارنده هنگام بازگشت از مراسم احمد آباد، به طور سری عکسی گرفته و در پرونده من بایگانی کرده است .(سند ش۱۲۹)» (نهضت امام خمینی،دفتر دوم،ص۳۰۷ و ۳۰۸) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴حمایت مصدق از داماد جاسوس خود! سالروز مرگ محمد مصدق 🔹« بعد از این‌که دکتر بقایی اسنادی را که در آن پای داماد مصدق به عنوان به میان کشیده می‌شد در اختیار دکتر مصدق قرار داد او با وقاحت تمام دامادش را به عنوان مترجم و مشاور در جلسات محرمانه با مقامات دولتی آمریکا، به ایالات متحده برد. داماد مصدق گزارش این جلسات را به لندن منتقل کرد که این امر مشکلاتی را در روابط انگلیس و ایالات متحده به وجود آورد.»(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره ٣١ ، بهار ٩١، ص ٢٨٣) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴حضور فعال روحانیت در مبارزه با استبداد رضاخانی در مقابل انفعال مصدق‌السلطنة سالروز مرگ محمد مصدق 🔹فلیپ؛ وزیر مختار آمریکا در تهران: «به نوبه خودم مایلم جناح روحانیت را قدرت‌مندترین عنصری بدانم که می‌تواند تغییری جدی در دولت ایجاد کند. به نظر من اگر روحانیت واقعا متحد باشد، که نیست، چنان قدرتی خواهد داشت که می‌تواند شاه را به تغییر سیاست‌های مستبدانه فعلی‌اش وادار کند. در حال حاضرف تنها مخالفت فعالانه‌ای که از طرف روجانیون با دولت می‌شود احتمالا به سبب نفوذ افرادی چون مدرس در جناح روحانیت [است]... 🔸سیاستمدارانی چون تقی‌زاده و مصدق فعالیت‌هایشان را به مباحثات و استدلال‌های خشک در مجلس محدود کرده‌اند، و وقتی با سیاست‌های خشونت‌آمیز و مستبدانه، نظیر سیاست‌های کنونی شاه مواجه می‌شوند، کنج عزلت گزیده و منتظر تغییر اوضاع خواهند شد.»(گزارش فلیپ، مورخ ٢۵ ژوئیه ١٩٢٨ / ٣ مرداد ١٣٠٧)(از قاجار به پهلوی بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، محمد قلی مجد، ص ۵٣٩) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سند عضویت محمد مصدق در مجمع ماسونی سالروز مرگ محمد مصدق 📃متن سوگندنامه مصدق: بتاریخ بیستم حمل اول ۱۳۲۵ این بنده درگاه ساکن تهران از صمیم قلب بمضمون شرح ذیل عرض میکنم که ای پروردگار عالم اقرار دارم که تو بمن شرافت و آدمیت عطا فرمودی و در ادای این حقوق و این موهبت عظمی هر قصوری که کرده باشم الان در حضور تو و بحق تو و قدرتت ، قسم میخورم که شان و حقوق دسته شریفه را در هر مقام با تمام قوای خود محفوظ و محترم نگاهدارم و هرگاه از تعهد خود نکول نمایم از فیض رحمت و پناه آخرت حضرتت بی نصیب بمانم . » آشنایی کوتاه با جامع ماسونی آدمیت 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db