eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
932 ویدیو
637 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴روش‌های تحریف در طول تاریخ 🔻در کلام مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🔹 ١. وارونه‌نمایی چهره شخصیت‌ها 🔸 ٢. بایکوت 🔹 ٣. تحریف مکتب و مرام شخصیت‌ها ◀️پی‌نوشت: با نگاهی به صحنه تاریخی و روایی مشاهده می‌کنیم که هر سه روش تحریف‌آمیز در خصوص شخصیت والای آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به کار رفته است. طبیعی است تمایل ندارند که ایشان به عنوان یک چهره برجسته مذهبی و سیاسی به عموم ملت ایران معرفی شود و اصل را در مورد ایشان پیش می‌گیرند اما همان اندک تولیدات تاریخی که به ناچار در خصوص سیره ایشان منتشر کرده‌اند نیز خالی از تحریفات گسترده و جهت‌دار نبوده است. امید است با هوشیاری هرچه بیش‌تر راه تحریف شخصیت‌های انقلابی برای همیشه مسدود شود. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نمونه‌ای از جریان‌شناسی فوق‌العاده مجتهد شهید 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: وقتی کتاب چاپ شد رژیم توانست موج اختلاف را در به وجود بیاورد سیدمصطفی خمینی آن زمان اعلام کرد که این جریان، جریان سازمان امنیت است و است که دارد این نقشه‌ها را انجام می‌هد. ساواک دارد افراد را وادار می‌کند تا به عنوان روحانی و طلبه و واعظ موج ایجاد کنند و جو ایجاد کنند. 🔸بعد از انقلاب این سند درآمد که دو نفر از کسانی که در علیه کتاب شهید جاوید جوسازی می‌کردند و رفته بودند آنجا محضر برخی مراجع گریه کرده بودند و به پیشانی زده بودند و اظهار تأسف کرده بودند از ساواک بودند و بعد از انقلاب محاکمه و خلع لباس شدند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‌
🖊پیام مکتوب آیت الله العظمی سبحانی در بزرگداشت مجتهد شهید ▪️ اکنون ۴۳ سال از داغ درگذشت شهادت‌گونه آیت‌الله حاج‌آقا سید مصطفی خمینی(اعلی الله مقامه الشریف) می‌گذرد. این دانشمند فرزانه، ستاره فروزانی بود که به سرعت در آسمان علم، اخلاق و مبارزه درخشید اگر چه متاسفانه بسیار زود نیز غروب کرد. ▫️من در سال ۱۳۲۵ ه.ش پس از اتمام دروس مقدماتی در ، برای اشتغال به به قم آمدم و به نیز مشغول بودم. در خلال تدریس‌های عمومی، این افتخار را داشتم تا به صورت خصوصی و به مدت دو سال، دروس مقدمات از قبیل ادبیات یعنی ، بخش‌هایی از ، و قسمت اعظم و همچنین ابوابی از کتاب لمعه را به ایشان تدریس کنم. ▪️ در کنار ، چیزی است که به ندرت در میان اشخاص خوش‌فهم و خوش‌فکر یافت می‌شود اما (ره) واجد هر دو بود و از همین رو به توصیه بنده را از حفظ داشت و هر زمان که مطالبی از زندگی علما نقل می‌کردم علاقمند بود تا آن بخش را از کتاب حفظ کند. زمانی که دروس معقول را آغاز کرد نیز به حفظ اشعار منظومه پراخت و این‌ها نشان از آن داشت که در کنار عمق فکری و ذکاوت، او از حافظه‌ای قوی نیز بهره‌مند بود. ▫️بنده از دوران جوانی، سالیان درازی را با وی محشور بوده و توفیق خدمت‌گزاری به او را داشتم. تفکر، بیش‌ترین چیزی بود که وی به آن علاقه داشت و اوقات خود را نیز بیش‌تر به آن می‌گذراند. این ویژگی از دوران نوجوانی و سنینی هم‌چون ۱۷ سالگی در وجود او متبلور بود. او از فکری زاینده برخوردار بود و می‌توانست زمانی طولانی در اطراف یک موضوع بحث کرده و آن را به صورت ممتد بسط دهد؛ همین باعث شده بود تا در ، او را به عنوان یک فرد بحّاث بشناسند. چنین فرزانه‌ای، اسوه‌ای مطلوب برای طلاب جوان می‌باشد. ▪️او یک شخصیت علمیِ شناخته شده در حوزه‌ علمیه قم مقدسه و بعدا به حساب می‌آمد و از این گذشته، فرزند حضرت امام(ره) نیز بود اما با این حال در برابر افرادی که آن‌ها را به نحوی صاحب حق بر خود می‌دانست، تواضعی فوق‌العاده داشت. زمانی در بهار سال ۱۳۵۶ به عمره مشرف شده و ایشان را در آنجا ملاقات کردم. از آنجایی که در دروس مقدمات، چندی در خدمت ایشان بودم، احترام و محبت فوق‌العاده‌ای به بنده ابراز داشت به حدی که موجب تعجب دیگران شده بود. ▫️آثار علمی چاپ شده از وی، خود گواه عظمت، ذکاوت فکری و ذوق او در مسائل فقهی، اصولی و فلسفی می‌باشد. او در اواخر عمر شریفش، به بُعد دیگری نیز علاقه‌مند شده بود که حتی بنده نیز از آن مطّلع نبودم. طبیعی بود که وی نسبت به و و همچنین نظر به این‌که فرزند حضرت امام(ره) بود، نسبت به فلسفه علاقه‌مند باشد اما او به تفسیر کتاب‌الله نیز گرایش پیدا کرده بود تا از آن هم بهره گیرد. اثر تفسیری وی نشان می‌دهد که وی بیش از هر چیزی به منظر فلسفی و عارفانه از کتاب‌الله متمایل بود هم‌چنان‌که تفسیر ارزشمند حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب چنین بود هرچند متاسفانه ادامه نیافت. چنین نگاهی به تفسیر قرآن، بسیار مکتوم و حداقل کم‌یاب بود. استفاده‌های حضرت امام(ره) از آیات قرآن، جز به مدد ذوق خاص ایشان میسر نبود و بحمدالله فرزند ایشان نیز از نظر فقه، اصول، فلسفه و تفسیر نمایانگر شخصیت علمی پدر بود. ▪️در هر صورت خداوند منّان، این گونه مصلحت دید که این فرزند فرزانه را در زمان حیات پدر، از او بگیرد. هرچند بنده در هنگام فوت حاج آقا مصطفی در نجف نبودم اما شنیدم که دیده نشد حضرت امام(ره) در داغ فرزند عزیز خود گریه کرده و یا عکس‌العمل زیادی نشان دهند هرچند ممکن است در خفا اشک ریخته باشند. ▫️بسیار جالب است که بنده از حضرت امام(ره) ماجرایی را شنیدم که به نوعی در فوت حاج‌آقا مصطفی در مورد شخص ایشان به وقوع پیوست. امام(ره) به نقل از استاد بزرگوار خود (ره) و ایشان به نقل از پدرشان که شاگرد (ره) بودند فرمودند فرزند فاضل و دانشمند ایشان در جوانی به رحمت خدا رفت اما صاحب جواهر، شب‌هنگام در کنار جنازه فرزند عزیز خود مقداری قرآن خواند و همان‌جا به کار علمیِ همیشگی خود نیز پرداخت. این، بدان معنا نبود که قلب ایشان داغدار نبود بلکه او راضی به قضای الهی بود. هم‌چنانکه پیامبر اکرم(ص) در فوت نوزاد دلبندش ابراهیم که در آغوش وی جان داد، فرمودند چشم‌ها اشک می‌ریزد و قلب داغدار است اما در عین حال به آنچه خداوند تقدیر نموده، راضی می‌باشند. سلام الله علی الإمام حینما وُلِد و حینما مات و حینما یُبعث حیّاً و سلام الله علی وَلدِه حینما وُلِد و حینما استشهد و حینما یُبعث حیّاً‏....(١آبان١٣٩٩) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ابتکار روشی شهید سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه 🔹آیت‌الله شب‌زنده‌دار: این مسائل که چه مقدار حق دارد یا حکومت اسلامی چه مقدار حق دارد این مباحث تئوری‌اش مطرح بوده است و این مسئله که می‌شود علاوه بر و ، جمع کند. 🔸مرحوم میرزای قمی به اجازه می‌‌دهند و اذن می‌دهند برای ؛ نصب می‌کنند و اجازه می‌دهند. یعنی این فقیه می‌تواند این کار را بکند. 🔹منتها چیزی که در مورد در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمی‌داند، می‌گوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا می‌کند که این اسلام بدون حکومت نمی‌شود. 🔸این مسئله در کلمات مرحوم امام- قدس‌سره- هم هست که ایشان علاوه بر اینجا البته استدلالات دیگر هم فرمودند- در کتاب ولایت فقیه ایشان که چاپ شده است. استدلالات دیگر هم دارند- ولی ایشان بیشتر در کتاب ولایت فقیه روی این جهت تأکید دارند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی پیرامون شخصیت مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▫️از مرحوم رحمت‌الله علیه چندان اسمی برده نمی‌شود [و] واقعا چهره مبارک ایشان در جامعه امروز ما جا نیفتاده است و علتش این [است] كه خودشان هم یک حالتی داشتند كه خیلی در این وادی نمی‌رفتند یعنی حالت انزوایی برای خودشان انتخاب می‌كردند فلذا در زمانی هم كه مرحوم امام در قم تشریف داشتند ایشان همیشه اخلاق‌شان این بوده كه كناره می‌گرفتند با این‌که یک شخصیت فاضل و ملایی بودند خیلی استعداد فوق العاده ای هم داشتند. ▪️در روایت داریم و بزرگان دین ما می گویند اگر شخصیت كسی را می خواهی بشناسی از رفتار دشمن به دست بیاور جریان ایشان هم تقریبا از همین قبیل بود. وقتی حركت ایشان با مرحوم امام را دیدیم و ایشان را گرفتند و خارج [از کشور تبعید کردند] معلوم می‌شود نقش موثری در حركت انقلابی امام داشتند. ▫️انسان می‌تواند از آثار علمی [و] كتاب[های] ایشان پی ببرد كه چه شخصیت محترم و ملایی بوده [است]. فلذا مرحوم امام روی ایشان خیلی عنایت داشتند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مجتهد شهید پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 📸بهترین شاگرد امام 📸آقازاده نبود! 📸آشتی ناپذیر در برابر سازشکاران 📸مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی: آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از نوادر زمان بود 📸تو آن طرف جوی و ما این طرف 🎥توصیه به طلاب درس خارج برای مراجعه به آثار شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🎥مقابله جدی مجتهد شهید با جریانات انحرافی پاسخ مجتهد شهید به سؤال اساسی مبارزان انقلابی تبعید مجتهد شهید به روایت نشریه انتقام+سند تبعید مجتهد شهید به روایت نشریه انتقام+متن کامل اطلاعیه مراسم بزرگداشت مجتهد شهیدعلامه سید مصطفی خمینی جامعیت شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید 📸نامه تشکر امام خمینی به شهید آیت‌الله صدوقی به دلیل برگزاری مجالس ختم شهید سیدمصطفی خمینی روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/1 روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/2 🎥خاطره ویژه مرحوم دعائی از مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و راه‌اندازی برنامه رادیویی در نجف 📸مراقبه شهید سیدمصطفی خمینی در مقابل نامحرم 🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/ بخش اول 🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/بخش دوم 🎥روش‌های تحریف در طول تاریخ 🎥نمونه‌ای از جریان‌شناسی فوق‌العاده مجتهد شهید بازنشر پیام مکتوب آیت الله العظمی سبحانی در بزرگداشت مجتهد شهید 🎥ابتکار روشی شهید سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه به روایت آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🎥بیانات مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی پیرامون شخصیت مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی مجتهد شهید در کلام مقام معظم رهبری سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/1 سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/2 سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/3 📸اولین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید ثانی از سلاله امام خمینی (س) 🎥گوشه‌ای از کمک‌های شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در نگارش کتاب نهضت امام خمینی خوانش انتقادی بازتاب زندگی و زمانه آیت‌الله سید مصطفی خمینی در دو دایرةالمعارف مشهور ایرانی شهادت حاج آقا مصطفی، عامل شتاب‌زای مبارزات انقلاب اسلامی ظرفیت‌های بی‌نظیر یک تبعیدی جایگاه ممتاز به روایت آیت‌الله محمد یزدی پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/1 پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی/2 پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی/3 پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی/4 پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی/5 پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی/6 🎥تواضع مثال‌زدنی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت آیت‌الله گرامی 🎥بازتاب شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در نجف به روایت آیت‌الله حیدری یزدی 🎥مرجعیت علمی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی رساله خواندنی مجتهد شهید در تبیین ابعاد حکمرانی دینی ویژه‌نامه فصلنامه تخصصی پانزده خرداد با محوریت شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی کارنامه سیاسی و شخصیت جامع آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به روایت استاد سید حمید روحانی گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» 🎥نقش محوری آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در نجف به روایت حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی گیلانی طوفانی که اقیانوس ملت را به تلاطم درآورد سند تاریخی: دست‌نوشته عاشقانه شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در محبت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام یادداشت تاریخی و کم‌تر دیده آیت‌الله جنتی پیرامون شخصیت شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 📸عکس تاریخی: تشییع پیکر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در نجف اشرف- سال 1356 🎥مجتهد شهید به‌روایت بزرگان گزیده‌ای از سخنان مورخ خبیر انقلاب اسلامی در سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🎥روش‌های مبارزاتی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در نجف به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🎥ویژگی‌های اخلاقی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به‌روزرسانی خواهد شد... 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مجتهد شهید در کلام مقام معظم رهبری ▫️آن مرحوم در آن زمان(پس از دستگیری امام خمینی) با حضور در صحن سلام‌الله‌علیها و گرد آمدن مبارزین در کنار ایشان، کار بزرگ و شجاعانه‌ای انجام داد و توانست حرکت مردم را هدایت کند. ▪️درگذشت مرموز و بهت‌آور مرحوم حاج سیّدمصطفی خمینی در اوّل آبان سال ۱۳۵۶ زمینه‌ساز ایجاد موج مردمی بود. نحوه مواجهه امام (رحمه‌الله) با این فقدان سنگین که آن را از الطاف خفیّه الهی دانستند، بخشی از شخصیّت عظیم امام بزرگوار را در تحمّل این مصیبت، و صبر بر آن نشان داد. ▫️آن مرحوم با اینکه فرزندِ شخصیّت و مرجع بزرگی همچون امام خمینی (رحمه‌الله) بود امّا ذرّه‌ای از نشانه‌های در وی نبود. ▪️مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی بشدّت علاقه‌مند و عاشق امام بود و کوچک‌ترین تعرّض به شخصیّت امام را برنمی‌تابید.(دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی با رهبر انقلاب، 1396.7.30) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/1 ▫️بزرگداشت خاطره پُرشکوه شهادت فرزند برومند رهبر عزیز ما از دو نظر برای ما هیجان‌انگیز است؛ از دو نظر برای ما وظیفه است. نخست از این نظر که فرزند و پاره تن و جگرگوشه رهبر ما است. ملّت ایران ثابت کرده است که رهبر خود را از همه چیز، از همه کس، از همه‌ انگیزه‌ها، از همه جهت‌گیری‌ها بیش‌تر دوست می‌دارد؛ ثابت کرده است که قدر رهبرش را می‌داند؛ این فریاد را ملّت ما آن‌چنان در فضای خفه و مه‌آلود و مسموم جهان طنین‌انگیز و رعدآمیز ادا کرد که حتّی دشمنان هم نتوانستند درباره آن اندک تردیدی به خود راه بدهند؛ آن‌ها نیز که نمی‌توانستند رهبریِ بزرگ‌ترین انقلاب نیم قرن اخیر -قرن انقلاب‌ها و جنبش‌ها و جوشش‌ها و جهش‌ها- را در سطح جهان، در اختیار مردی روحانی، مردی آسمانی، در اختیار این امام و رهبر بزرگ ببینند و این واقعیّت را بپذیرند در مقابل فریاد رعدآسای ملّت ایران خاضعانه تسلیم شدند. ملّت ایران توانست این فریاد را -که دنیا ناباورانه به آن می‌نگریست و به آن می‌اندیشید- تا اعماق زوایای جهان غرب برساند؛ ملّت ایران ثابت کرد که این رهبر را می‌شناسد، او را می‌پسندد، او را با همه‌ی وجود دوست می‌دارد. ▪️او برای ملّت ایران از همه چیز و همه کس عزیزتر است و امشب سالگرد درگذشت و شهادت فرزند برومند عالی‌قدر او است. ملّت ایران رهبر خود را بزرگ می‌شمارد و خاطره‌ غم‌انگیز این شهادت را ارج می‌نهد، عزاداری می‌کند و این را به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ می‌شمارد و به آن ارج می‌نهد. ▫️از سوی دیگر این خاطره بزرگ از جنبه انتساب به این رهبر که بگذرد، یک حادثه تاریخی است؛ مردم مسلمان ما فراموش نکرده‌اند که در دو سال قبل پیش از این‌که این حادثه به وقوع پیوندد، وضع سیاسی ایران چگونه بود، صف‌بندی‌ها چگونه بود؛ فراموش نکرده‌اند که مبارزان راستین و به‌حق در چه وضعیّت دشواری به سر می‌بردند. دل‌های پُرمحبّت و پُرصمیمیّت مردم به یاد این انقلاب، به یاد این رهبر و به یاد مبارزان راستین می‌تپید، امّا مبارزان راستین تنها بودند. ملّت اگرچه بالقوّه در بود، امّا این اقیانوس هنوز آن‌چنان که باید متلاطم نشده بود؛ به تلاطم آوردن یک اقیانوس، کار مشکلی است. یک استخر را هر انسانی می‌تواند به تلاطم دربیاورد، در آن موج ایجاد کند، امّا یک اقیانوس را فقط طوفان‌های سهمگین می‌توانند تکان بدهند. این طوفان سهمگین حادثه‌ای بود که در دو سال قبل اتّفاق افتاد؛ یک و در برابر آن یک صبر بزرگ.(بیانات در مسجد اعظم قم به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30) متن کامل سخنرانی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/2 ▫️درحالی‌که زن و مرد ما از اندوه این حادثه بزرگ می‌گریستند، در حالتی که دوستان و آشنایان و حتی ناآشنایان، عظمت و عمق حادثه را درک می‌کردند و دردمندانه زبان به افسوس می‌گشودند، پیام رهبر از فرسنگ‌ها راه با یک دنیا امید می‌رسید و رسید؛ این دل بزرگ، این روح بزرگ، این با صبری بزرگ به این حادثه شکوه ابدی بخشید. مرگ مصطفیٰ بود؛ این است برداشت یک انسان الهی، یک انسان ملکوتی، رهبری که بر دل‌ها حکومت می‌کند پیش از آن‌که بر ذهن‌ها؛ رهبری که صبرش، منش انسانی و روحانی و عرفانی‌اش، دل‌های سنگ‌دل‌ترین انسان‌ها را هم تحت نفوذ می‌آورد که این دیگر در قالب هیچ فرمول مادّی قابل گنجایش نیست. ▪️آن‌ها که در مسائل ایران انگشت به دهان و متعجّب مانده‌اند، باید بدانند که برای تحلیل حوادث ایران، برای تحلیل ، برای شناختن این جریان بزرگ و این حادثه بزرگ همه این گوشه‌های ناشناخته را باید شناخت. گمان نکنند که رهبری این امّت، رهبری اسلامی، رهبری معنوی، رهبری روحانی، آن نفوذ کلام، آن توکّل بی‌پایان، قابل مقایسه با رهبری‌ها‌ی دیگر و قابل تقلید است؛ نه، قابل تقلید نیست. این صبر بزرگ در مقابل این حادثه بزرگ، ملّت را تکان داد؛ این اقیانوس را به تلاطم آورد. خود حادثه می‌توانست بزرگ باشد اما منش این پدر در مقابل این حادثه او را دَه‌چندان بزرگ کرد و ملّت ناگهان خمینی خود را شناخت. روح‌های بزرگ و دشوار و تسخیرناپذیر در مقابل این روح بزرگ‌تر به زانو درآمدند و همه‌ آمنّا و صدّقنا گفتند. [او] نشان داد که رهبر است؛ نشان داد که ابرمرد است؛ نشان داد که انسانی والا است و حادثه آغاز شد. ▫️تحلیل درست حوادث ایران این است و جز این نیست. جریان‌های سیاسی دنیا جریان‌های عظیمی که در ارگان‌های بالای به وجود آمد، برای همه روشن و قابل توجیه است؛ امّا این مسائل همه‌جا به وجود آمد تا هرجایی که در طیف قدرت و نفوذ امپریالسیم بود، و باید حوادث آمریکا اثر می‌بخشید؛چرا در ایران این اثر را بخشید؟ تمام حوادثی که در جهان اتّفاق می‌افتاد که ساده‌اندیشان و ساده‌لوحان و فرمول‌های کهنه‌‌گرایان مایلند حوادث ایران و جنبش عظیم و عمومی ایران را با آن تحلیل کنند، هیچ‌کدام کافی نبود که یک ملّت را، آن‌هم با آن فرهنگ استعماری، آن‌هم با پنجاه سال نظام اختناق و فشار پهلوی این‌گونه به حرکت دربیاورد؛ یک عامل معنوی لازم بود، یک عامل روحانی لازم بود، یک لازم بود. ملّت ایران ناگهان در مقابل این حادثه و عظمتش احساس کرد که عمق درد و عمق فاجعه‌ای که بر ایران می‌گذرد چه اندازه است؛ ملّت احساس کرد که باید به این رهبر اظهار وفاداری کند. کسی که چهارده سال است عکسش، نامش، رساله‌‌اش، یارانش، افکارش و عقایدش همه در این مملکت قاچاق معرّفی شده است، کسی که بزرگ‌ترین جرم‌ها طرف‌داری او است، کسی که دشمنان جهانی با تجربه خود و با استفاده از دستگاه‌ها و سرویس‌های اطّلاعاتی خود به‌درستی تشخیص داده‌اند که دشمنان واقعی و نهایی آنان در ایران او است، اکنون در صحنه ظاهر شده است؛ مردم ناگهان در محبّت او، در طرف‌داری او، در اخلاص و اظهار صمیمیّت نسبت به او، احساس وظیفه کرده‌اند، احساس انگیزه و انگیزش کرده‌اند. مردم حرکت کردند. (بیانات در مسجد اعظم قم به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30) متن کامل سخنرانی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی/3 ▫️دستگاه جبّار ناگهان در مقابل یک حادثه حساب‌نشده قرار گرفت؛ او نمی‌اندیشید که یک شهادت این‌گونه مردم را حرکت بدهد؛ مغزهای حساب‌گر و و نمی‌توانستند عمق مسئله را درک کنند و گوشه‌های روحانی و معنوی آن را ببیند؛ فکر نمی‌کردند حادثه این همه با موج عکس‌العمل عظیم روبرو شود. فکر کردند باید این نام را، این چهره منوّر را در مقابل مردم ساقط کنند، آن مقاله را نوشتند. قم قیام کرد. ملّت قیام کرد؛ ملّت در قم متبلور بود. روحانیّت نهاد سمبلیک ملّت است؛ هرجا روحانیّت حرکت می‌کند ملّت هم حرکت می‌کند. در هر جهتی که روحانیّت مترقّی و محبوب گام میگذارد، ملّت گام می‌گذارد. این واحدی که به نام در شهر طیّب سال‌ها است پابرجا است، فقط یک دانشگاه نیست. آن را فقط یک دانشگاه ندانید، مجمع پرورشگاه رهبران فکری و شرعی و مذهبی و اسلامی این امّت است. هر طلبه کوچکی، هر کم سنّ و سالی که در مدرسه‌ای درس می‌خواند، برای این‌که فقیهی بشود بر طبق بافت اصیل جامعه‌ ایرانی و اسلامی و شیعی ما، بالقوّه یک رهبر است. اینجا مجمع پرورش رهبران فکری است. مجموعه‌ای است از آن کسانی که در راه پیامبران گام برمی‌دارند؛ مجموعه‌ای است از کسانی که میخواهند «العُلَمَاءُ وَرَثَةُ الأَنبِیَاء» بشوند. هر جا که حوزه علمیه‌‌ی قم می‌رود در حقیقت ملّت ایران می‌رود. این هم یک محاسبه است؛ یک محاسبه دقیق که باز با فرمول‌های عادّی جامعه‌شناسان مادّی تطبیق نمیکند. ▪️آنچه میگویم روحانی‌‌گرایی و آخوندگرایی نیست؛ این دیدنِ یک واقعیت است. یک طلبه در یک شهر، در یک دِه، در یک مملکت، در یک استان چه می‌کند؛ این زبان سخنور، این دل پارسا، این جسم بی‌توقّع، این موجودی که به کم قانع است برای این‌که بار زیادی را بر دوش بگیرد او در اینجا چه می‌کند؟ او می‌آموزد. چه می‌آموزد؟ . دین چیست؟ اصیل‌ترین نهادی که بحمد‌لله در این مملکت همچنان بر روح و بر ذهن انسان‌ها حاکم است و البتّه حاکم خواهد بود. ▫️وقتی قم، قیام می‌کند یعنی ملّت قیام می‌کند. قم را یک شهر کوچک صد هزار نفری و دویست هزار نفری ندانید، حوزه علمیّه را یک دانشگاه ده هزار نفری و پانزده هزار نفری ندانید؛ آن جام جهان‌بینی است که همه ملّت را باید در آن ببینید. ▪️قم قیام کرد، ایران قیام کرد؛ کشته داد، کشته داد؛ کشته داد؛ ملّت سخاوتمندانه خون داد و جان داد. گردونه جنبش، گردونه انقلاب به غلتک افتاد؛ حادثه‌ها در پی یکدیگر تضاد درونی دستگاه حاکم را تشدید کردند، را تسریع کردند. دستگاه جبّار در وضعی قرار گرفته بود که به هر طرف می‌چرخید و می‌گردید [ضربه] می‌خورد؛ برای او راه پیش و راه پس وجود نداشت و در تضادی گیر کرده بود...(بیانات در مسجد اعظم قم به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30) متن کامل سخنرانی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ▫️برابر اسناد تاریخی؛ اولین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اقصی نقاط کشور نظیر: مشهد، قم، اصفهان، کرمانشاه،خرم‌آباد، فسا (استان فارس)، اردکان (استان یزد) برگزار گردید. به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی در تهران گروهی از بازاریان با بستن مغازه‌های خود به‌سوی مسجد ارک (محل برگزاری مراسم بزرگداشت) به‌راه افتادند و طبقات مختلف مردم نیز در طول راه به صفوف آنان پیوستند. این عده در حالی‌که شعارهایی از قبیل: «مصطفی مرگ تو جنبش انقلاب است» ▪️شعارهایی به‌طرفداری از امام خمینی سردادند و در پایان جمعیت در حالی‌که شعارهایی به‌طرفداری از امام و فرزند شهید ایشان می‌دادند مسجد را ترک کردند.(روزنامه جمهوری اسلامی، 2آبان1358، ص4) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید ثانی از سلاله امام خمینی (س).pdf
961.8K
شهید ثانی از سلاله امام خمینی (س) ▫️ ، احساس مسئولیت و تقوای بسیاری از علمای شیعه در تاریخ معاصر باعث شد که مردم ایران بسیاری از آن‌ها را به عنوان پیشگامان حرکت‌های ضد استبدادی و ضد استکباری به‌رسمیت بشناسند و بی‌شک یکی از روحانیان ضد استبدادی و ضد استعماری در دوره معاصر است. ▪️با آغاز نهضت امام خمینی حاج اقا مصطفی به رغم داشتن روحیه انقلابی و اندیشه‌های والای سیاسی از آنجا که به اصل پیروی از باورمند بود، هیچ‌گاه گامی فراتر از حرکت امام برنداشت و کاری برخلاف رأی امام انجام نداد. او سیاستمدار مسلمانی بود که به مکتب، ایمانی عمیق داشت و سیاست را عین دیانت و دیانت را عین سیاست می دانست لذا رژیم شاه با آگاهی از ویژگی ها، اندیشه ها، آرمان ها و برنامه های سیاسی و مبارزاتی حاج سیدمصطفی خمینی، خطر را برای آینده رژیم شاهی و سلطنت دودمان پهلوی جدی و ریشه ای دید و برای پیشگیری از این خطر کاخ بر انداز به جنایت شومی دست زد و توطئه شهادت آن عالم ربانی را به اجرا در آورد. در این مقاله به گوشه ای از فعالیت ها و زندگی سید مصطفی خمینی پرداخته شده است. ضمیمه: مقاله «شهید ثانی از سلاله امام خمینی (س)»، گروه پژوهشی بنیاد تاریخ‌پژوهی، شماره13، پاییز1386 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گوشه‌ای از کمک‌های شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در نگارش کتاب نهضت امام خمینی کتاب نهضت امام خمینی، مهم‌ترین مرجع در تاریخ انقلاب اسلامی است اما کم‌تر کسی است که بداند شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در نگارش این کتاب کمک‌های ویژه‌ای به مورخ خبیر انقلاب اسلامی داشت... 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
khanesh-zendegi-seyed-mostafa-khomeini.pdf
320.5K
خوانش انتقادی بازتاب زندگی و زمانه آیت‌الله سید مصطفی خمینی در دو دایرةالمعارف مشهور ایرانی ▫️دانشنامه‌ها در جهان اندیشه، از جایگاه بالایی برخوردارند. پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان به فراگیری دانش در یک موضوع خاص، نوعاً از دریچه دانشنامه‌ها وارد می‌شوند و در مراحل بعدی است که دانسته‌های خود را با استمداد از منابع متنوع دیگر، بسط می‌دهند. دقیقاً به واسطه همین جایگاه اثرگذار، تولید محتوای مقالات دانشنامه‌ای لزوماً می‌بایست در فرآیندی دقیق، علمی و ترجیحاً بی‌غلط، صورت پذیرد تا از اشتباهات ماندگار علمی جلوگیری گردد. ▪️بررسی محتوایی مداخل مرتبط با «آیت‌الله سید مصطفی خمینی» در «دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» و «دایرةالمعارف تشیع»، اهمیت به‌سزایی دارد چراکه اگر به هر دلیل، از نقد و بررسی مستند منشورات تاریخی امتناع یا غفلت شود، زندگانی و شخصیت آیت‌الله سید مصطفی خمینی مورد تحریف واقع می‌شود و تصویری مخدوش و متناقض‌نما از ایشان در منظر مخاطبان و خصوصاً نسل‌های جوان، قرار خواهد گرفت. بی‌تردید یکی از کارویژه‌ها و رسالت‌های هر کنگره‌ علمی، واکاوی علمی تولیدات پیشین و تلاش برای تکمیل و اصلاح آن است. ضمیمه: مقاله «خوانش انتقادی بازتاب زندگی و زمانه آیت‌الله سید مصطفی خمینی در دو دایرةالمعارف مشهور ایرانی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز 1396. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهادت حاج آقا مصطفی، عامل شتابزای مبارزات انقلاب اسلامی.pdf
3.52M
شهادت حاج آقا مصطفی، عامل شتابزای مبارزات انقلاب اسلامی ▫️صاحب‌نظران در بررسی پدیده انقلاب مؤلفه‌های مختلفی را به عنوان عوامل شتابزای مبارزات مردم علیه هیئت حاکمه معرفی می‌کنند. عامل شتابزا عبارت از حادثه‌ای است که در یک جامعه مستعد انقلاب، روند جنبش اجتماعی را سرعت می‌بخشد، موجب بیداری و بصیرت سیاسی مردم جامعه می‌شود و آنها را برای مبارزه با حاکمان کشور به حرکت و واکنش گسترده وامی‌دارد. ▪️برگزاری یک اعتصاب سراسری، اضمحلال ارتش و پلیس سرکوبگر، فرار رئیس کشور، تجلی ناگهانی یک باور ایدئولوژیک در جامعه و حذف فیزیکی یک نخبه یا یکی از رهبران برجسته سیاسی از جمله عوامل نهایی یا شتابزای مبارزات انقلاب در یک جامعه محسوب می‌شوند. ▫️در انقلاب اسلامی ‌ایران مهم‌ترین عامل شتابزا شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی- فرزند ارشد امام خمینی- بود. مخصوصاً که این واقعه یک رویداد ساده و طبیعی نبود، بلکه توطئه مشترک و بود. حتی پزشکان عراقی هم مسمومیت را عامل قتل حاج آقا مصطفی تشخیص داده بودند… مقاله «شهادت حاج آقا مصطفی، عامل شتابزای مبارزات انقلاب اسلامی»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز 1396. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ظرفیتهای بی_نظیر یک تبعیدی.pdf
5.11M
ظرفیت‌های بی‌نظیر یک تبعیدی این مقاله قصه و افسانه نیست. روایتی تحلیلی و مستند از فراز پایانی زندگی حکیم و و انقلابی است که هویت و اصالت او در پس عظمت انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی نهفته است. کم‌تر کسانی اندازه واقعی و منزلت اصلی او را در به ثمر رسیدن انقلاب کبیر اسلامی دریافته‌اند. و کمتر کسانی هستند که اشتیاقش به استقلال و آزادی و آزادگی را مبنای فهم شخصیت پیچیده، دشمن‌ستیز، جریان‌شناس، باهوش، قاطع و در عین حال صمیمی و مهربان و متکی به خود او را درک کرده باشند. جلد پنجم مجموعه نهضت امام خمینی که به همت مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی تدوین شده است، با هدف توصیف خطوط اساسی شخصیت، تفکرات، اقدامات و منزلت سیاسی و شأن علمی و اخلاقی به شهید سید مصطفی خمینی اختصاص یافته و با عنوان شهید ثانی از سلاله امام خمینی در دست انتشار می‌باشد. این مقاله برگرفته از فراز پایانی زندگی آیت‌الله سید‌مصطفی خمینی و تلاش‌های او در تبعید، برای به ثمر نشستن نهضت امام خمینی است. از نویسنده محترم که اجازه گزینش این مقاله را به فصلنامه داده‌اند سپاسگزاریم و امیدواریم انتشار کامل جلد پنجم نهضت امام خمینی؛ در معرفی زوایای ناگفته فرآیند انقلاب اسلامی مؤثر باشد. ضمیمه: مقاله «ظرفیت‌های بی‌نظیر یک تبعیدی»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز 1396. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پسر؛ آیینه تمام‌نمای پدر مرحوم آیت‌الله یزدی: 🔹کتاب‌های شهید سیدمصطفی خمینی گویای درجه علمی ایشان هست. در حقیقت از گسترش بحث‌ها، شخصیت ایشان را می‌شود فهمید که در فقه و اصول شخصیت بسیار خوبی داشتند، در حدی که در آن موقع در بین دوستان و فضلا و رفقا شایع بود که حاج آقا مصطفی جایگزین امام است و در حقیقت بعد از پدرش ایشان خواهد شد، ایشان امام خواهد شد. 🔸آن موقع که هنوز حکومت نبود هنوز امام در تبعید بودند امام در بودند یا تبعید در نجف بودند. گفته می‌شد که حاج آقا مصطفی از نظر علمی و اخلاقی و موقعیتِ - به قول ما - سِن و ظواهر و همه به گونه‌ای بود که دوستان غالبا می‌گفتند ایشان مثلاً جانشین پدرشان خواهد بود. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/1 🔹خاطرات تحریف‌آمیز صادق طباطبائی در خصوص آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، مصداق بارز تهمت‌های ناجوانمردانه علیه آن شخصیت مبارز و متقی بود. طباطبائی ادعا می‌کند: 🔸«در آن سال متوجه شدم که حاج آقا مصطفی(ره) چندان با انجام فعالیت‌های سیاسی گسترده توسط امام موافق نیست، چون هنوز مرجعیت علی الإطلاق امام تثبیت نشده بود و این فعالیت‌ها ممکن بود به مرجعیت ایشان لطمه بزند، اما امام این اعتقاد را نداشتند. به همین دلیل کسانی که می‌خواستند به ملاقات حضرت امام(ره) بروند و احتمال سیاسی بودن آنها می‌رفت، اگر حاج آقا مصطفی آنها را می‌دید، یا نمی‌گذاشت که ملاقات آنها با امام صورت بگیرد و یا به نوعی سعی می‌کرد از آثار صحبت‌های آنها بکاهد. به همین دلیل هنگامی که از کنفدراسیون دانشجویان، نمایندگانی که صراحتا مارکسیست یا حتی ضد دین و ضد خدا بودند به نجف می‌رفتند، حاج آقا مصطفی(ره) با آغوش باز آنها را پذیرفت و از آنها استقبال کرد و حتی وقت کوتاهی هم از حضرت امام(ره) برایشان گرفت. چون مطمئن بود که از بابت مارکسیست‌ها و گروه‌های لائیک وصله‌ای به حضرت امام نمی‌چسبد، اما وقتی بچه مسلمان‌ها می‌رفتند، با آنها وارد بحث می‌شد و می‌گفت که آقا وقت ندارند و حتی الإمکان مانع ملاقات آنها با حضرت امام(ره) می‌شد، چون احساس می‌کرد به دلیل انتسابشان به مذهب و اسلام احتمال این وجود دارد که به حضرت امام(ره) انگ سیاسی زده شود و مرجعیتشان در معرض خطر قرار بگیرد… »(نشریه یاران شاهد، آبان1385) 🔹مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در پاسخ به این تحریفات می‌نویسد: 🔸آنچه را که آقای دکتر در ماهنامه یاران شاهد ادعا کرده است، نه تنها با واقعیت‌ها همخوانی ندارد، بلکه به نظر می‌رسد که ایشان با این خاطره‌گویی نظر شخصی خود را دنبال می‌کرده است. متاسفانه در تاریخ معاصر ایران تسویه حساب‌های شخصی از طریق این‌گونه خاطره‌گویی‌ها کم نیست و نمونه‌های آن بعد از انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر نیز شده است. مثال بارز این‌گونه خاطرات، خاطرات منسوب به آقای منتظری است که گردآورندگان آن تمام حب و بغض خود را به عنوان واقعیت‌های تاریخی به خوانندگان القاء می‌کنند و پروایی هم از جعل این‌گونه دروغ‌پردازی‌ها ندارند. البته در بخشی از انتشار این‌گونه خاطرات نمی‌توان دست پیدا و پنهان دشمنان انقلاب اسلامی و امام خمینی را نادیده گرفت. این‌گونه خاطره‌گویی‌ها، تنها به آنچه در بالا آمده است محدود نمی‌شود. 🔹بلکه این روزها خاطره‌گویی‌ها پیرامون امام و انقلاب اسلامی به شکل افسارگسیخته و بی‌حد و مرزی دنبال می‌شود که با واقعیت‌ها فرسنگ‌ها فاصله دارد. برخی نیز به گونه‌ای خاطره می‌بافند که انگار به امام رهنمود می‌دادند و امام مجری راهنمایی‌ها، نظریه‌ها و دیدگاه‌های آنان بوده است و رهبر واقعی نهضت و انقلاب اسلامی آنان بوده‌اند!! ما نمی‌دانیم با این داستان سرایی‌ها، گزافه‌گویی‌ها و خودنمایی‌ها سرنوشت تاریخ انقلاب به کجا کشیده خواهد شد؟ متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/2 در خاطره‌گویی آقای طباطبایی چند ادعا مطرح شده است، از جمله: 🔹۱. آیت‌الله شهید حاج سید مصطفی خمینی با فعالیت‌های سیاسی گسترده توسط امام که به مرجعیت ایشان لطمه بزند، موافق نبود!! 🔸۲. شهید از ملاقات بچه مسلمان‌هایی که «احتمال سیاسی بودن آنها می‌رفت» با امام ممانعت می‌کرد و حتی الامکان مانع ملاقات آن‌ها با امام می‌شد!! 🔹۳. شهید حاج آقا سید مصطفی از کمونیست‌ها با آغوش باز استقبال می‌کرد! و برای آن‌ها از امام وقت ملاقات می‌گرفت!! 🔸نخست باید از آقای طباطبایی سؤال شود که منظور از «فعالیت‌های گسترده سیاسی» چیست و چگونه فعالیتی است؟ آیا اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های انقلاب‌آفرین امام در نجف اشرف، فتاوای تاریخی ایشان در پشتیبانی از مبارزان فلسطینی، تحریم جشن‌های دو هزار و پانصد ساله، طرح حکومت اسلامی، خشم و خروش امام علیه سکوت مرگبار برخی از روحانیان نجف وصدها موضع‌گیری دیگر امام، از «فعالیت‌های گسترده سیاسی» به شمار نمی‌آمد و «به مرجعیت ایشان، لطمه» نمی‌زد؟! و تنها «ملاقات بچه مسلمان‌ها» که «احتمال سیاسی بودن آنها می‌رفت» از «فعالیت‌های سیاسی گسترده» شمرده می‌شد؟! و «ممکن بود به مرجعیت ایشان لطمه بزند»؟! آیت‌الله حاج سیدمصطفی که از آن همه موضع‌گیری‌های تند و انقلابی امام حمایت می‌کرد و در پخش اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های امام نقش به‌سزایی داشت آیا به زعم آقای طباطبایی متوجه نمی‌شد که این اقدامات به مرجعیت امام ضربه وارد می‌کند؟! و تنها به چند ملاقات اهمیت می‌داد؟! به نظر خوانندگان این‌گونه ادعاها دارای منطق عقلانی هست؟ 🔹دوم؛ این ادعا که آیت‌الله حاج سید مصطفی از ملاقات «کسانی که می‌خواستند به ملاقات حضرت امام بروند و احتمال سیاسی بودن آن‌ها می‌رفت» جلوگیری می‌کرد با ادعای این‌که ایشان از مارکسیست‌ها «با آغوش باز استقبال می‌کرد» و «حتی وقت کوتاهی از حضرت امام برایشان می‌گرفت» چگونه همخوانی دارد؟ آیا مارکسیست‌هایی که «می خواستند به ملاقات حضرت امام بروند»، سیاسی نبودند و «احتمال سیاسی بودن آنها نمی‌رفت»؟! و ملاقات آن‌ها با امام به مرجعیت امام ضربه نمی‌زد؟ 🔸سوم؛ باید دید «بچه مسلمان‌ها»ی مورد ادعای نامبرده که افراد انگشت‌نمایی هم بودند، از نظر ظاهر و باطن چه تفاوتی با مارکسیست‌ها داشتند که آیت‌الله حاج سید مصطفی از ملاقات آنها با امام نگران بود که «به حضرت امام انگ سیاسی زده شود و مرجعیت‌شان در معرض خطر قرار گیرد»! لیکن «مطمئن بود که از بابت مارکسیست‌ها و گروه‌های لائیک وصله‌ای به حضرت امام نمی‌چسبد؟! 🔹چهارم؛ اتفاقا بزرگ‌ترین ذهنیت و بدگمانی برخی روحانیان و مردم نجف نسبت به امام، گرایش به سمت و سوی مارکسیستی و ارتباط با مارکسیست‌ها بود، برخی از ناآگاهان و فریب‌خوردگان کوچه و بازار نجف و برخی از ساده‌اندیشان روحانی آن حوزه تحت تأثیر تبلیغات سوء رژیم شاه بر این باور بودند که امام از سوی مسکو و کاخ کرملین پشتیبانی می‌شود! و مجری سیاست شوروی می‌باشد! و یاران امام را مارکسیست و به تعبیر خودشان «شیوعی» می‌خواندند. 🔸نگارنده به یاد دارد که روزی در بازار بزرگ نجف از منبع آبی که در کنار صرافی گذاشته بودند یک لیوان آب آشامید، صاحب آن صرافی خطاب به شاگردش گفت لیوان نجس شد، آن را باز کن ببر آب بکش!! چون ما را مارکسیست و «شیوعی» می‌پنداشتند! به یکی از برادران روحانی ما گفته بودند اگر بمیرید نمی‌گذاریم شما را در گورستان مسلمان‌ها دفن کنند! 🔹رژیم شاه و ساواک نیز در هر برهه‌ای که گروهی از مارکسیست‌ها را شناسایی و دستگیر می‌کردند اگر در میان اسناد دستگیر‌شدگان عکسی از امام می‌دیدند بی‌درنگ آن عکس را در کنار عکس‌های لنین، استالین، مائو، چه گوارا و… در روزنامه‌های ایران به چاپ می‌رساندند و در کنارش این پرسش را مطرح می‌کردند که چه تناسب و ارتباطی میان خمینی و رهبران آنتی‌مذهب مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها وجود دارد؟ و بدین‌گونه می‌کوشیدند امام را به زیر سؤال ببرند. در چنین وضعی چگونه می‌توان گفت که آیت‌الله حاج سید مصطفی «مطمئن بود که از بابت مارکسیست‌ها و گروه‌های لائیک وصله‌ای به حضرت امام نمی‌چسبد»؟!! متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/3 🔹پنجم؛ اگر آیت‌الله حاج سید مصطفی از ملاقات و گفتگوهای نیروهای اسلامی و به تعبیر آقای طباطبایی، «بچه مسلمان‌ها» با امام ممانعت می‌کرد، پس در آن شرایط مرگ‌آور و خفقان‌بار که نه راه ارتباط تلفنی با ایران امکان‌پذیر بود و نه مبارزان روحانی می‌توانستند به رفت و آمد کنند، نوشته‌ها، سخنرانی‌ها، اعلامیه‌ها و پیام‌های امام را چه کسانی به ایران می‌رساندند؟ آیا مارکسیست‌ها این کار را می‌کردند؟ یا این نیروهای فداکار مذهبی بودند که با تاکتیک‌ها و شیوه‌هایی پیام امام را به ایران منتقل و سپس منتشر می‌کردند؟ همچنین؛ مسائل، مشکلات، درخواست‌ها و پیام‌های مبارزین داخل کشور را در آن شرایط چه کسانی به امام می‌رساندند؟ آیا از نظر آقای طباطبایی مارکسیست‌ها این کار را می‌کردند؟ یا این سربازان مخلص و مسلمان نهضت امام خمینی بودند که ارتباط منظم، مستمر و برنامه‌ریزی شده با امام داشتند و بسیاری از این نیروها نیز از طریق راهنمائی‌ها و برنامه‌ریزی‌های آیت‌الله حاج سید مصطفی بود که می‌توانستند مأموریت خود را به درستی انجام دهند؟ 🔸ششم؛ همه آن‌هایی که در آن دوران مبارزه می‌کردند می‌دانند که شهید حاج سید مصطفی خمینی از چهره‌های ضد مارکسیستی بود که هیچ گاه در دوران اقامت خود در نجف اشرف، شخص یا اشخاصی را به صورت رسمی به عنوان مارکسیسم به حضور نپذیرفت. آنان‌که به ملاقات او می‌آمدند به عنوان مبارزان خارج از کشور و یا نماینده دانشجویان مقیم ، یا و خود را معرفی می‌کردند و هیچ‌گاه از اعتقادات یا ایدئولوژی خود سخنی به میان نمی‌آوردند تا مشخص شود که مارکسیست هستند یا مسلمان. 🔹نگارنده به یاد دارد که یک‌بار یکی از کمونیست‌های افراطی مقیم عراق که از برنامه فارسی رادیو بغداد علیه رژیم شاه سخن‌پراکنی می‌کرد به دیدار آیت‌الله حاج سید مصطفی در نجف آمد. نگارنده نیز در آن جلسه حضور داشت، نامبرده در ضمن گفتگو از گروه و چریک‌های فدایی خلق سخنی به میان آورد و به حاج سید مصطفی پیشنهاد داد که امام به مناسبتی از این گروه حمایت کند. شهید حاج سید مصطفی به گونه‌ای پیرامون خطر مارکسیست‌ها و خنجری که این گروهک‌ها بر ملت ایران و نهضت‌های اسلامی از پشت می‌زنند سخن گفت که او را از پیشنهادی که داده بود پشیمان ساخت به طوری که پس از آن جلسه اظهار داشت: حاج آقا مصطفی چقدر شدید ضدکمونیست است؟! 🔸هفتم؛ شهید حاج سید مصطفی از علمای صاحب‌نظر و معروف حوزه نجف به شمار می‌آمد و از وقار و متانت و وزانت ویژه‌ای برخوردار بود. شأن او بالاتر از آن بود که در امور دفتری امام دخالت کند و بنابر ادعای آقای طباطبایی به مراجعه‌کنندگان وقت بدهد، یا وقت ندهد و با آنان وارد بحث شود و بگوید «آقا وقت ندارد و حتی الإمکان مانع ملاقات آنها با حضرت امام شود»! آن مرحوم در امور دفتر و بیت امام و ملاقات‌هایی که دیگران با امام داشتند، کوچک‌ترین دخالتی نمی‌کرد. البته شناخت و دیدگاه‌های خود را درباره افراد به استحضار امام می‌رسانید و امام را از جریان‌ها، رویدادها و مسائلی که در حوزه نجف و ایران می‌گذشت مطلع می‌ساخت. اما امور دفتر به وسیله ایشان برنامه‌ریزی نمی‌شد. 🔹هشتم؛ بر خلاف تصور بسیاری از عناصر مرموز و مشکوکی که سعی می‌کردند خود را به امام نزدیک کنند و می‌پنداشتند آیت‌الله حاج سید مصطفی مانع نفوذ آنها در بیت امام می‌باشد و بر ضد آنان نزد امام سعایت می‌کند باید گفت که امام، اولا به احدی حق دخالت در امور بیت را نمی‌داد. ثانیا خود از چهره‌شناسانی بود که با یک‌بار دیدار یا گفتگو با یک نفر، به نقشه، نیرنگ، هدف و انگیزه طرف آگاهی می‌یافت و دیگر نیازی نداشت که شهید حاج سید مصطفی بنا بر ادعای آقای طباطبایی «از آثار صحبت‌های آنها [نزد امام] بکاهد»! 🔸نهم؛ تردیدی نیست که آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی از انقلابی‌های تندرو و خستگی‌ناپذیر بود و به شدت از خیزش قهرآمیز و مسلحانه طرفداری می‌کرد و بر این باور بود که باید همه هستی و زندگی مسلمان‌ها در راه دفاع از اسلام و نجات ایران از چنگال دودمان پهلوی فدا شود و آنگاه که از ایران نامه‌ای دریافت داشت که در آن آمده بود امام «شخصیت جهانی پیدا کرده‌اند» و باید مراعات کرد که این موقعیت حفظ شود، پاسخ داد... متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db