سخنرانی کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی/1
▫️بزرگداشت خاطره پُرشکوه شهادت فرزند برومند رهبر عزیز ما از دو نظر برای ما هیجانانگیز است؛ از دو نظر برای ما وظیفه است. نخست از این نظر که فرزند و پاره تن و جگرگوشه رهبر ما است. ملّت ایران ثابت کرده است که رهبر خود را از همه چیز، از همه کس، از همه انگیزهها، از همه جهتگیریها بیشتر دوست میدارد؛ ثابت کرده است که قدر رهبرش را میداند؛ این فریاد را ملّت ما آنچنان در فضای خفه و مهآلود و مسموم جهان طنینانگیز و رعدآمیز ادا کرد که حتّی دشمنان هم نتوانستند درباره آن اندک تردیدی به خود راه بدهند؛ آنها نیز که نمیتوانستند رهبریِ بزرگترین انقلاب نیم قرن اخیر -قرن انقلابها و جنبشها و جوششها و جهشها- را در سطح جهان، در اختیار مردی روحانی، مردی آسمانی، در اختیار این امام و رهبر بزرگ ببینند و این واقعیّت را بپذیرند در مقابل فریاد رعدآسای ملّت ایران خاضعانه تسلیم شدند. ملّت ایران توانست این فریاد را -که دنیا ناباورانه به آن مینگریست و به آن میاندیشید- تا اعماق زوایای جهان غرب برساند؛ ملّت ایران ثابت کرد که این رهبر را میشناسد، او را میپسندد، او را با همهی وجود دوست میدارد.
▪️او برای ملّت ایران از همه چیز و همه کس عزیزتر است و امشب سالگرد درگذشت و شهادت فرزند برومند عالیقدر او است. ملّت ایران رهبر خود را بزرگ میشمارد و خاطره غمانگیز این شهادت را ارج مینهد، عزاداری میکند و این را بهعنوان نقطه عطفی در تاریخ میشمارد و به آن ارج مینهد.
▫️از سوی دیگر این خاطره بزرگ از جنبه انتساب به این رهبر که بگذرد، یک حادثه تاریخی است؛ مردم مسلمان ما فراموش نکردهاند که در دو سال قبل پیش از اینکه این حادثه به وقوع پیوندد، وضع سیاسی ایران چگونه بود، صفبندیها چگونه بود؛ فراموش نکردهاند که مبارزان راستین و بهحق در چه وضعیّت دشواری به سر میبردند. دلهای پُرمحبّت و پُرصمیمیّت مردم به یاد این انقلاب، به یاد این رهبر و به یاد مبارزان راستین میتپید، امّا مبارزان راستین تنها بودند. ملّت اگرچه بالقوّه در #خطّ_انقلاب بود، امّا این اقیانوس هنوز آنچنان که باید متلاطم نشده بود؛ به تلاطم آوردن یک اقیانوس، کار مشکلی است. یک استخر را هر انسانی میتواند به تلاطم دربیاورد، در آن موج ایجاد کند، امّا یک اقیانوس را فقط طوفانهای سهمگین میتوانند تکان بدهند. این طوفان سهمگین حادثهای بود که در دو سال قبل اتّفاق افتاد؛ یک #شهادت_بزرگ و در برابر آن یک صبر بزرگ.(بیانات در مسجد اعظم قم بهمناسبت دومین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30)
متن کامل سخنرانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی/2
▫️درحالیکه زن و مرد ما از اندوه این حادثه بزرگ میگریستند، در حالتی که دوستان و آشنایان و حتی ناآشنایان، عظمت و عمق حادثه را درک میکردند و دردمندانه زبان به افسوس میگشودند، پیام رهبر از فرسنگها راه با یک دنیا امید میرسید و رسید؛ این دل بزرگ، این روح بزرگ، این #روح_خدا با صبری بزرگ به این حادثه شکوه ابدی بخشید. مرگ مصطفیٰ #لطف_خفیّ_الهی بود؛ این است برداشت یک انسان الهی، یک انسان ملکوتی، رهبری که بر دلها حکومت میکند پیش از آنکه بر ذهنها؛ رهبری که صبرش، منش انسانی و روحانی و عرفانیاش، دلهای سنگدلترین انسانها را هم تحت نفوذ میآورد که این دیگر در قالب هیچ فرمول مادّی قابل گنجایش نیست.
▪️آنها که در مسائل ایران انگشت به دهان و متعجّب ماندهاند، باید بدانند که برای تحلیل حوادث ایران، برای تحلیل #مبارزه_ایران، برای شناختن این جریان بزرگ و این حادثه بزرگ همه این گوشههای ناشناخته را باید شناخت. گمان نکنند که رهبری این امّت، رهبری اسلامی، رهبری معنوی، رهبری روحانی، آن نفوذ کلام، آن توکّل بیپایان، قابل مقایسه با رهبریهای دیگر و قابل تقلید است؛ نه، قابل تقلید نیست. این صبر بزرگ در مقابل این حادثه بزرگ، ملّت را تکان داد؛ این اقیانوس را به تلاطم آورد. خود حادثه میتوانست بزرگ باشد اما منش این پدر در مقابل این حادثه او را دَهچندان بزرگ کرد و ملّت ناگهان خمینی خود را شناخت. روحهای بزرگ و دشوار و تسخیرناپذیر در مقابل این روح بزرگتر به زانو درآمدند و همه آمنّا و صدّقنا گفتند. [او] نشان داد که رهبر است؛ نشان داد که ابرمرد است؛ نشان داد که انسانی والا است و حادثه آغاز شد.
▫️تحلیل درست حوادث ایران این است و جز این نیست. جریانهای سیاسی دنیا جریانهای عظیمی که در ارگانهای بالای #امپراتوریهای_قدرت_سیاسی به وجود آمد، برای همه روشن و قابل توجیه است؛ امّا این مسائل همهجا به وجود آمد تا هرجایی که در طیف قدرت و نفوذ امپریالسیم #آمریکا بود، و باید حوادث آمریکا اثر میبخشید؛چرا در ایران این اثر را بخشید؟ تمام حوادثی که در جهان اتّفاق میافتاد که سادهاندیشان و سادهلوحان و فرمولهای کهنهگرایان مایلند حوادث ایران و جنبش عظیم و عمومی ایران را با آن تحلیل کنند، هیچکدام کافی نبود که یک ملّت را، آنهم با آن فرهنگ استعماری، آنهم با پنجاه سال نظام اختناق و فشار پهلوی اینگونه به حرکت دربیاورد؛ یک عامل معنوی لازم بود، یک عامل روحانی لازم بود، یک #قدرتنمایی_خداگونه لازم بود. ملّت ایران ناگهان در مقابل این حادثه و عظمتش احساس کرد که عمق درد و عمق فاجعهای که بر ایران میگذرد چه اندازه است؛ ملّت احساس کرد که باید به این رهبر اظهار وفاداری کند. کسی که چهارده سال است عکسش، نامش، رسالهاش، یارانش، افکارش و عقایدش همه در این مملکت قاچاق معرّفی شده است، کسی که بزرگترین جرمها طرفداری او است، کسی که دشمنان جهانی با تجربه خود و با استفاده از دستگاهها و سرویسهای اطّلاعاتی خود بهدرستی تشخیص دادهاند که دشمنان واقعی و نهایی آنان در ایران او است، اکنون در صحنه ظاهر شده است؛ مردم ناگهان در محبّت او، در طرفداری او، در اخلاص و اظهار صمیمیّت نسبت به او، احساس وظیفه کردهاند، احساس انگیزه و انگیزش کردهاند. مردم حرکت کردند. (بیانات در مسجد اعظم قم بهمناسبت دومین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30)
متن کامل سخنرانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در دومین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی/3
▫️دستگاه جبّار ناگهان در مقابل یک حادثه حسابنشده قرار گرفت؛ او نمیاندیشید که یک شهادت اینگونه مردم را حرکت بدهد؛ مغزهای حسابگر #ساواک و #سیا و #موساد نمیتوانستند عمق مسئله را درک کنند و گوشههای روحانی و معنوی آن را ببیند؛ فکر نمیکردند حادثه این همه با موج عکسالعمل عظیم روبرو شود. فکر کردند باید این نام را، این چهره منوّر را در مقابل مردم ساقط کنند، آن مقاله را نوشتند. قم قیام کرد. ملّت قیام کرد؛ ملّت در قم متبلور بود. روحانیّت نهاد سمبلیک ملّت است؛ هرجا روحانیّت حرکت میکند ملّت هم حرکت میکند. در هر جهتی که روحانیّت مترقّی و محبوب گام میگذارد، ملّت گام میگذارد. این واحدی که به نام #حوزه_علمیّه در شهر طیّب #قم سالها است پابرجا است، فقط یک دانشگاه نیست. آن را فقط یک دانشگاه ندانید، مجمع پرورشگاه رهبران فکری و شرعی و مذهبی و اسلامی این امّت است. هر طلبه کوچکی، هر کم سنّ و سالی که در مدرسهای درس میخواند، برای اینکه فقیهی بشود بر طبق بافت اصیل جامعه ایرانی و اسلامی و شیعی ما، بالقوّه یک رهبر است. اینجا مجمع پرورش رهبران فکری است. مجموعهای است از آن کسانی که در راه پیامبران گام برمیدارند؛ مجموعهای است از کسانی که میخواهند «العُلَمَاءُ وَرَثَةُ الأَنبِیَاء» بشوند. هر جا که حوزه علمیهی قم میرود در حقیقت ملّت ایران میرود. این هم یک محاسبه است؛ یک محاسبه دقیق که باز با فرمولهای عادّی جامعهشناسان مادّی تطبیق نمیکند.
▪️آنچه میگویم روحانیگرایی و آخوندگرایی نیست؛ این دیدنِ یک واقعیت است. یک طلبه در یک شهر، در یک دِه، در یک مملکت، در یک استان چه میکند؛ این زبان سخنور، این دل پارسا، این جسم بیتوقّع، این موجودی که به کم قانع است برای اینکه بار زیادی را بر دوش بگیرد او در اینجا چه میکند؟ او میآموزد. چه میآموزد؟ #دین. دین چیست؟ اصیلترین نهادی که بحمدلله در این مملکت همچنان بر روح و بر ذهن انسانها حاکم است و البتّه حاکم خواهد بود.
▫️وقتی قم، قیام میکند یعنی ملّت قیام میکند. قم را یک شهر کوچک صد هزار نفری و دویست هزار نفری ندانید، حوزه علمیّه را یک دانشگاه ده هزار نفری و پانزده هزار نفری ندانید؛ آن جام جهانبینی است که همه ملّت را باید در آن ببینید.
▪️قم قیام کرد، ایران قیام کرد؛ #تبریز کشته داد، #یزد کشته داد؛ #اصفهان کشته داد؛ ملّت سخاوتمندانه خون داد و جان داد. گردونه جنبش، گردونه انقلاب به غلتک افتاد؛ حادثهها در پی یکدیگر تضاد درونی دستگاه حاکم را تشدید کردند، #جنبش_اسلامی را تسریع کردند. دستگاه جبّار در وضعی قرار گرفته بود که به هر طرف میچرخید و میگردید [ضربه] میخورد؛ برای او راه پیش و راه پس وجود نداشت و در تضادی گیر کرده بود...(بیانات در مسجد اعظم قم بهمناسبت دومین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی، 1358.7.30)
متن کامل سخنرانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
▫️برابر اسناد تاریخی؛ اولین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اقصی نقاط کشور نظیر: مشهد، قم، اصفهان، کرمانشاه،خرمآباد، فسا (استان فارس)، اردکان (استان یزد) برگزار گردید.
به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی در تهران گروهی از بازاریان با بستن مغازههای خود بهسوی مسجد ارک (محل برگزاری مراسم بزرگداشت) بهراه افتادند و طبقات مختلف مردم نیز در طول راه به صفوف آنان پیوستند. این عده در حالیکه شعارهایی از قبیل:
«مصطفی مرگ تو جنبش انقلاب است»
▪️شعارهایی بهطرفداری از امام خمینی سردادند و در پایان جمعیت در حالیکه شعارهایی بهطرفداری از امام و فرزند شهید ایشان میدادند مسجد را ترک کردند.(روزنامه جمهوری اسلامی، 2آبان1358، ص4)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید ثانی از سلاله امام خمینی (س).pdf
961.8K
شهید ثانی از سلاله امام خمینی (س)
▫️ #روحیه_انقلابی، احساس مسئولیت و تقوای بسیاری از علمای شیعه در تاریخ معاصر باعث شد که مردم ایران بسیاری از آنها را به عنوان پیشگامان حرکتهای ضد استبدادی و ضد استکباری بهرسمیت بشناسند و #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی بیشک یکی از روحانیان ضد استبدادی و ضد استعماری در دوره معاصر است.
▪️با آغاز نهضت امام خمینی حاج اقا مصطفی به رغم داشتن روحیه انقلابی و اندیشههای والای سیاسی از آنجا که به اصل پیروی از #ولایتفقیه باورمند بود، هیچگاه گامی فراتر از حرکت امام برنداشت و کاری برخلاف رأی امام انجام نداد. او سیاستمدار مسلمانی بود که به مکتب، ایمانی عمیق داشت و سیاست را عین دیانت و دیانت را عین سیاست می دانست لذا رژیم شاه با آگاهی از ویژگی ها، اندیشه ها، آرمان ها و برنامه های سیاسی و مبارزاتی حاج سیدمصطفی خمینی، خطر را برای آینده رژیم شاهی و سلطنت دودمان پهلوی جدی و ریشه ای دید و برای پیشگیری از این خطر کاخ بر انداز به جنایت شومی دست زد و توطئه شهادت آن عالم ربانی را به اجرا در آورد. در این مقاله به گوشه ای از فعالیت ها و زندگی سید مصطفی خمینی پرداخته شده است.
ضمیمه: مقاله «شهید ثانی از سلاله امام خمینی (س)»، گروه پژوهشی بنیاد تاریخپژوهی، شماره13، پاییز1386
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گوشهای از کمکهای شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی در نگارش کتاب نهضت امام خمینی
کتاب نهضت امام خمینی، مهمترین مرجع در تاریخ انقلاب اسلامی است اما کمتر کسی است که بداند شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی در نگارش این کتاب کمکهای ویژهای به مورخ خبیر انقلاب اسلامی داشت...
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
khanesh-zendegi-seyed-mostafa-khomeini.pdf
320.5K
خوانش انتقادی بازتاب زندگی و زمانه آیتالله سید مصطفی خمینی در دو دایرةالمعارف مشهور ایرانی
▫️دانشنامهها در جهان اندیشه، از جایگاه بالایی برخوردارند. پژوهشگران و عموم علاقهمندان به فراگیری دانش در یک موضوع خاص، نوعاً از دریچه دانشنامهها وارد میشوند و در مراحل بعدی است که دانستههای خود را با استمداد از منابع متنوع دیگر، بسط میدهند. دقیقاً به واسطه همین جایگاه اثرگذار، تولید محتوای مقالات دانشنامهای لزوماً میبایست در فرآیندی دقیق، علمی و ترجیحاً بیغلط، صورت پذیرد تا از اشتباهات ماندگار علمی جلوگیری گردد.
▪️بررسی محتوایی مداخل مرتبط با «آیتالله سید مصطفی خمینی» در «دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» و «دایرةالمعارف تشیع»، اهمیت بهسزایی دارد چراکه اگر به هر دلیل، از نقد و بررسی مستند منشورات تاریخی امتناع یا غفلت شود، زندگانی و شخصیت آیتالله سید مصطفی خمینی مورد تحریف واقع میشود و تصویری مخدوش و متناقضنما از ایشان در منظر مخاطبان و خصوصاً نسلهای جوان، قرار خواهد گرفت. بیتردید یکی از کارویژهها و رسالتهای هر کنگره علمی، واکاوی علمی تولیدات پیشین و تلاش برای تکمیل و اصلاح آن است.
ضمیمه: مقاله «خوانش انتقادی بازتاب زندگی و زمانه آیتالله سید مصطفی خمینی در دو دایرةالمعارف مشهور ایرانی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز 1396.
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهادت حاج آقا مصطفی، عامل شتابزای مبارزات انقلاب اسلامی.pdf
3.52M
شهادت حاج آقا مصطفی، عامل شتابزای مبارزات انقلاب اسلامی
▫️صاحبنظران در بررسی پدیده انقلاب مؤلفههای مختلفی را به عنوان عوامل شتابزای مبارزات مردم علیه هیئت حاکمه معرفی میکنند. عامل شتابزا عبارت از حادثهای است که در یک جامعه مستعد انقلاب، روند جنبش اجتماعی را سرعت میبخشد، موجب بیداری و بصیرت سیاسی مردم جامعه میشود و آنها را برای مبارزه با حاکمان کشور به حرکت و واکنش گسترده وامیدارد.
▪️برگزاری یک اعتصاب سراسری، اضمحلال ارتش و پلیس سرکوبگر، فرار رئیس کشور، تجلی ناگهانی یک باور ایدئولوژیک در جامعه و حذف فیزیکی یک نخبه یا یکی از رهبران برجسته سیاسی از جمله عوامل نهایی یا شتابزای مبارزات انقلاب در یک جامعه محسوب میشوند.
▫️در انقلاب اسلامی ایران مهمترین عامل شتابزا شهادت آیتالله سید مصطفی خمینی- فرزند ارشد امام خمینی- بود. مخصوصاً که این واقعه یک رویداد ساده و طبیعی نبود، بلکه توطئه مشترک #سازمان_استخبارات_عراق و #سازمان_امنیت_ایران بود. حتی پزشکان عراقی هم مسمومیت را عامل قتل حاج آقا مصطفی تشخیص داده بودند…
مقاله «شهادت حاج آقا مصطفی، عامل شتابزای مبارزات انقلاب اسلامی»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز 1396.
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ظرفیتهای بی_نظیر یک تبعیدی.pdf
5.11M
ظرفیتهای بینظیر یک تبعیدی
این مقاله قصه و افسانه نیست. روایتی تحلیلی و مستند از فراز پایانی زندگی حکیم و #فقیهی_وارسته و انقلابی است که هویت و اصالت او در پس عظمت انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی نهفته است. کمتر کسانی اندازه واقعی و منزلت اصلی او را در به ثمر رسیدن انقلاب کبیر اسلامی دریافتهاند. و کمتر کسانی هستند که اشتیاقش به استقلال و آزادی و آزادگی را مبنای فهم شخصیت پیچیده، دشمنستیز، جریانشناس، باهوش، قاطع و در عین حال صمیمی و مهربان و متکی به خود او را درک کرده باشند.
جلد پنجم مجموعه نهضت امام خمینی که به همت مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی تدوین شده است، با هدف توصیف خطوط اساسی شخصیت، تفکرات، اقدامات و منزلت سیاسی و شأن علمی و اخلاقی به شهید سید مصطفی خمینی اختصاص یافته و با عنوان شهید ثانی از سلاله امام خمینی در دست انتشار میباشد. این مقاله برگرفته از فراز پایانی زندگی آیتالله سیدمصطفی خمینی و تلاشهای او در تبعید، برای به ثمر نشستن نهضت امام خمینی است. از نویسنده محترم که اجازه گزینش این مقاله را به فصلنامه دادهاند سپاسگزاریم و امیدواریم انتشار کامل جلد پنجم نهضت امام خمینی؛ در معرفی زوایای ناگفته فرآیند انقلاب اسلامی مؤثر باشد.
ضمیمه: مقاله «ظرفیتهای بینظیر یک تبعیدی»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز 1396.
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پسر؛ آیینه تمامنمای پدر
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
مرحوم آیتالله یزدی:
🔹کتابهای شهید سیدمصطفی خمینی گویای درجه علمی ایشان هست. در حقیقت از گسترش بحثها، شخصیت ایشان را میشود فهمید که در فقه و اصول شخصیت بسیار خوبی داشتند، در حدی که در آن موقع در بین دوستان و فضلا و رفقا شایع بود که حاج آقا مصطفی جایگزین امام است و در حقیقت بعد از پدرش ایشان #رهبر خواهد شد، ایشان امام خواهد شد.
🔸آن موقع که هنوز حکومت نبود هنوز امام در تبعید بودند امام در #قم بودند یا تبعید در نجف بودند. گفته میشد که حاج آقا مصطفی از نظر علمی و اخلاقی و موقعیتِ - به قول ما - سِن و ظواهر و همه به گونهای بود که دوستان غالبا میگفتند ایشان مثلاً جانشین پدرشان خواهد بود.
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/1
🔹خاطرات تحریفآمیز صادق طباطبائی در خصوص آیتالله سیدمصطفی خمینی، مصداق بارز تهمتهای ناجوانمردانه علیه آن شخصیت مبارز و متقی بود. طباطبائی ادعا میکند:
🔸«در آن سال متوجه شدم که حاج آقا مصطفی(ره) چندان با انجام فعالیتهای سیاسی گسترده توسط امام موافق نیست، چون هنوز مرجعیت علی الإطلاق امام تثبیت نشده بود و این فعالیتها ممکن بود به مرجعیت ایشان لطمه بزند، اما امام این اعتقاد را نداشتند. به همین دلیل کسانی که میخواستند به ملاقات حضرت امام(ره) بروند و احتمال سیاسی بودن آنها میرفت، اگر حاج آقا مصطفی آنها را میدید، یا نمیگذاشت که ملاقات آنها با امام صورت بگیرد و یا به نوعی سعی میکرد از آثار صحبتهای آنها بکاهد. به همین دلیل هنگامی که از کنفدراسیون دانشجویان، نمایندگانی که صراحتا مارکسیست یا حتی ضد دین و ضد خدا بودند به نجف میرفتند، حاج آقا مصطفی(ره) با آغوش باز آنها را پذیرفت و از آنها استقبال کرد و حتی وقت کوتاهی هم از حضرت امام(ره) برایشان گرفت. چون مطمئن بود که از بابت مارکسیستها و گروههای لائیک وصلهای به حضرت امام نمیچسبد، اما وقتی بچه مسلمانها میرفتند، با آنها وارد بحث میشد و میگفت که آقا وقت ندارند و حتی الإمکان مانع ملاقات آنها با حضرت امام(ره) میشد، چون احساس میکرد به دلیل انتسابشان به مذهب و اسلام احتمال این وجود دارد که به حضرت امام(ره) انگ سیاسی زده شود و مرجعیتشان در معرض خطر قرار بگیرد… »(نشریه یاران شاهد، آبان1385)
🔹مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در پاسخ به این تحریفات مینویسد:
🔸آنچه را که آقای دکتر #صادق_طباطبایی در ماهنامه یاران شاهد ادعا کرده است، نه تنها با واقعیتها همخوانی ندارد، بلکه به نظر میرسد که ایشان با این خاطرهگویی نظر شخصی خود را دنبال میکرده است. متاسفانه در تاریخ معاصر ایران تسویه حسابهای شخصی از طریق اینگونه خاطرهگوییها کم نیست و نمونههای آن بعد از انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر نیز شده است. مثال بارز اینگونه خاطرات، خاطرات منسوب به آقای منتظری است که گردآورندگان آن تمام حب و بغض خود را به عنوان واقعیتهای تاریخی به خوانندگان القاء میکنند و پروایی هم از جعل اینگونه دروغپردازیها ندارند. البته در بخشی از انتشار اینگونه خاطرات نمیتوان دست پیدا و پنهان دشمنان انقلاب اسلامی و امام خمینی را نادیده گرفت. اینگونه خاطرهگوییها، تنها به آنچه در بالا آمده است محدود نمیشود.
🔹بلکه این روزها خاطرهگوییها پیرامون امام و انقلاب اسلامی به شکل افسارگسیخته و بیحد و مرزی دنبال میشود که با واقعیتها فرسنگها فاصله دارد. برخی نیز به گونهای خاطره میبافند که انگار به امام رهنمود میدادند و امام مجری راهنماییها، نظریهها و دیدگاههای آنان بوده است و رهبر واقعی نهضت و انقلاب اسلامی آنان بودهاند!! ما نمیدانیم با این داستان سراییها، گزافهگوییها و خودنماییها سرنوشت تاریخ انقلاب به کجا کشیده خواهد شد؟
متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/2
در خاطرهگویی آقای طباطبایی چند ادعا مطرح شده است، از جمله:
🔹۱. آیتالله شهید حاج سید مصطفی خمینی با فعالیتهای سیاسی گسترده توسط امام که به مرجعیت ایشان لطمه بزند، موافق نبود!!
🔸۲. شهید از ملاقات بچه مسلمانهایی که «احتمال سیاسی بودن آنها میرفت» با امام ممانعت میکرد و حتی الامکان مانع ملاقات آنها با امام میشد!!
🔹۳. شهید حاج آقا سید مصطفی از کمونیستها با آغوش باز استقبال میکرد! و برای آنها از امام وقت ملاقات میگرفت!!
🔸نخست باید از آقای طباطبایی سؤال شود که منظور از «فعالیتهای گسترده سیاسی» چیست و چگونه فعالیتی است؟ آیا اعلامیهها و سخنرانیهای انقلابآفرین امام در نجف اشرف، فتاوای تاریخی ایشان در پشتیبانی از مبارزان فلسطینی، تحریم جشنهای دو هزار و پانصد ساله، طرح حکومت اسلامی، خشم و خروش امام علیه سکوت مرگبار برخی از روحانیان نجف وصدها موضعگیری دیگر امام، از «فعالیتهای گسترده سیاسی» به شمار نمیآمد و «به مرجعیت ایشان، لطمه» نمیزد؟! و تنها «ملاقات بچه مسلمانها» که «احتمال سیاسی بودن آنها میرفت» از «فعالیتهای سیاسی گسترده» شمرده میشد؟! و «ممکن بود به مرجعیت ایشان لطمه بزند»؟! آیتالله حاج سیدمصطفی که از آن همه موضعگیریهای تند و انقلابی امام حمایت میکرد و در پخش اعلامیهها و سخنرانیهای امام نقش بهسزایی داشت آیا به زعم آقای طباطبایی متوجه نمیشد که این اقدامات به مرجعیت امام ضربه وارد میکند؟! و تنها به چند ملاقات اهمیت میداد؟! به نظر خوانندگان اینگونه ادعاها دارای منطق عقلانی هست؟
🔹دوم؛ این ادعا که آیتالله حاج سید مصطفی از ملاقات «کسانی که میخواستند به ملاقات حضرت امام بروند و احتمال سیاسی بودن آنها میرفت» جلوگیری میکرد با ادعای اینکه ایشان از مارکسیستها «با آغوش باز استقبال میکرد» و «حتی وقت کوتاهی از حضرت امام برایشان میگرفت» چگونه همخوانی دارد؟ آیا مارکسیستهایی که «می خواستند به ملاقات حضرت امام بروند»، سیاسی نبودند و «احتمال سیاسی بودن آنها نمیرفت»؟! و ملاقات آنها با امام به مرجعیت امام ضربه نمیزد؟
🔸سوم؛ باید دید «بچه مسلمانها»ی مورد ادعای نامبرده که افراد انگشتنمایی هم بودند، از نظر ظاهر و باطن چه تفاوتی با مارکسیستها داشتند که آیتالله حاج سید مصطفی از ملاقات آنها با امام نگران بود که «به حضرت امام انگ سیاسی زده شود و مرجعیتشان در معرض خطر قرار گیرد»! لیکن «مطمئن بود که از بابت مارکسیستها و گروههای لائیک وصلهای به حضرت امام نمیچسبد؟!
🔹چهارم؛ اتفاقا بزرگترین ذهنیت و بدگمانی برخی روحانیان و مردم نجف نسبت به امام، گرایش به سمت و سوی مارکسیستی و ارتباط با مارکسیستها بود، برخی از ناآگاهان و فریبخوردگان کوچه و بازار نجف و برخی از سادهاندیشان روحانی آن حوزه تحت تأثیر تبلیغات سوء رژیم شاه بر این باور بودند که امام از سوی مسکو و کاخ کرملین پشتیبانی میشود! و مجری سیاست شوروی میباشد! و یاران امام را مارکسیست و به تعبیر خودشان «شیوعی» میخواندند.
🔸نگارنده به یاد دارد که روزی در بازار بزرگ نجف از منبع آبی که در کنار صرافی گذاشته بودند یک لیوان آب آشامید، صاحب آن صرافی خطاب به شاگردش گفت لیوان نجس شد، آن را باز کن ببر آب بکش!! چون ما را مارکسیست و «شیوعی» میپنداشتند! به یکی از برادران روحانی ما گفته بودند اگر بمیرید نمیگذاریم شما را در گورستان مسلمانها دفن کنند!
🔹رژیم شاه و ساواک نیز در هر برههای که گروهی از مارکسیستها را شناسایی و دستگیر میکردند اگر در میان اسناد دستگیرشدگان عکسی از امام میدیدند بیدرنگ آن عکس را در کنار عکسهای لنین، استالین، مائو، چه گوارا و… در روزنامههای ایران به چاپ میرساندند و در کنارش این پرسش را مطرح میکردند که چه تناسب و ارتباطی میان خمینی و رهبران آنتیمذهب مارکسیستها و کمونیستها وجود دارد؟ و بدینگونه میکوشیدند امام را به زیر سؤال ببرند. در چنین وضعی چگونه میتوان گفت که آیتالله حاج سید مصطفی «مطمئن بود که از بابت مارکسیستها و گروههای لائیک وصلهای به حضرت امام نمیچسبد»؟!!
متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/3
🔹پنجم؛ اگر آیتالله حاج سید مصطفی از ملاقات و گفتگوهای نیروهای اسلامی و به تعبیر آقای طباطبایی، «بچه مسلمانها» با امام ممانعت میکرد، پس در آن شرایط مرگآور و خفقانبار که نه راه ارتباط تلفنی با ایران امکانپذیر بود و نه مبارزان روحانی میتوانستند به #نجف رفت و آمد کنند، نوشتهها، سخنرانیها، اعلامیهها و پیامهای امام را چه کسانی به ایران میرساندند؟ آیا مارکسیستها این کار را میکردند؟ یا این نیروهای فداکار مذهبی بودند که با تاکتیکها و شیوههایی پیام امام را به ایران منتقل و سپس منتشر میکردند؟ همچنین؛ مسائل، مشکلات، درخواستها و پیامهای مبارزین داخل کشور را در آن شرایط چه کسانی به امام میرساندند؟ آیا از نظر آقای طباطبایی مارکسیستها این کار را میکردند؟ یا این سربازان مخلص و مسلمان نهضت امام خمینی بودند که ارتباط منظم، مستمر و برنامهریزی شده با امام داشتند و بسیاری از این نیروها نیز از طریق راهنمائیها و برنامهریزیهای آیتالله حاج سید مصطفی بود که میتوانستند مأموریت خود را به درستی انجام دهند؟
🔸ششم؛ همه آنهایی که در آن دوران مبارزه میکردند میدانند که شهید حاج سید مصطفی خمینی از چهرههای ضد مارکسیستی بود که هیچ گاه در دوران اقامت خود در نجف اشرف، شخص یا اشخاصی را به صورت رسمی به عنوان مارکسیسم به حضور نپذیرفت. آنانکه به ملاقات او میآمدند به عنوان مبارزان خارج از کشور و یا نماینده دانشجویان مقیم #هند، #اروپا یا #امریکا و #کانادا خود را معرفی میکردند و هیچگاه از اعتقادات یا ایدئولوژی خود سخنی به میان نمیآوردند تا مشخص شود که مارکسیست هستند یا مسلمان.
🔹نگارنده به یاد دارد که یکبار #حسین_ریاحی یکی از کمونیستهای افراطی مقیم عراق که از برنامه فارسی رادیو بغداد علیه رژیم شاه سخنپراکنی میکرد به دیدار آیتالله حاج سید مصطفی در نجف آمد. نگارنده نیز در آن جلسه حضور داشت، نامبرده در ضمن گفتگو از گروه #جزنی و چریکهای فدایی خلق سخنی به میان آورد و به حاج سید مصطفی پیشنهاد داد که امام به مناسبتی از این گروه حمایت کند. شهید حاج سید مصطفی به گونهای پیرامون خطر مارکسیستها و خنجری که این گروهکها بر ملت ایران و نهضتهای اسلامی از پشت میزنند سخن گفت که او را از پیشنهادی که داده بود پشیمان ساخت به طوری که پس از آن جلسه اظهار داشت: حاج آقا مصطفی چقدر شدید ضدکمونیست است؟!
🔸هفتم؛ شهید حاج سید مصطفی از علمای صاحبنظر و معروف حوزه نجف به شمار میآمد و از وقار و متانت و وزانت ویژهای برخوردار بود. شأن او بالاتر از آن بود که در امور دفتری امام دخالت کند و بنابر ادعای آقای طباطبایی به مراجعهکنندگان وقت بدهد، یا وقت ندهد و با آنان وارد بحث شود و بگوید «آقا وقت ندارد و حتی الإمکان مانع ملاقات آنها با حضرت امام شود»! آن مرحوم در امور دفتر و بیت امام و ملاقاتهایی که دیگران با امام داشتند، کوچکترین دخالتی نمیکرد. البته شناخت و دیدگاههای خود را درباره افراد به استحضار امام میرسانید و امام را از جریانها، رویدادها و مسائلی که در حوزه نجف و ایران میگذشت مطلع میساخت. اما امور دفتر به وسیله ایشان برنامهریزی نمیشد.
🔹هشتم؛ بر خلاف تصور بسیاری از عناصر مرموز و مشکوکی که سعی میکردند خود را به امام نزدیک کنند و میپنداشتند آیتالله حاج سید مصطفی مانع نفوذ آنها در بیت امام میباشد و بر ضد آنان نزد امام سعایت میکند باید گفت که امام، اولا به احدی حق دخالت در امور بیت را نمیداد. ثانیا خود از چهرهشناسانی بود که با یکبار دیدار یا گفتگو با یک نفر، به نقشه، نیرنگ، هدف و انگیزه طرف آگاهی مییافت و دیگر نیازی نداشت که شهید حاج سید مصطفی بنا بر ادعای آقای طباطبایی «از آثار صحبتهای آنها [نزد امام] بکاهد»!
🔸نهم؛ تردیدی نیست که آیتالله حاج سید مصطفی خمینی از انقلابیهای تندرو و خستگیناپذیر بود و به شدت از خیزش قهرآمیز و مسلحانه طرفداری میکرد و بر این باور بود که باید همه هستی و زندگی مسلمانها در راه دفاع از اسلام و نجات ایران از چنگال دودمان پهلوی فدا شود و آنگاه که از ایران نامهای دریافت داشت که در آن آمده بود امام «شخصیت جهانی پیدا کردهاند» و باید مراعات کرد که این موقعیت حفظ شود، پاسخ داد...
متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/4
🔹… راجع به اینکه جناب آقای والد شخصیت جهانی پیدا کردهاند و باید خیلی مراعات کنند… باید عرض کنم که این جهت نباید سبب رکود و عقبنشینی باشد و نباید تمام حواس را جمع کنیم که این عنوان صدمه نخورد، بلکه باید به هر نحو که ممکن است از این حیثیت که پیش آمده است استفاده کنیم و دل خود را به این جهات خیالیه خوش نگردانیم…
🔸آن جوانمرد خداجویی که از «شخصیت جهانی» امام به عنوان «جهات خیالیه» یاد میکند و هشدار میدهد که «دل خود را به این جهات خیالیه خوش نگردانیم» آیا «با انجام فعالیتهای سیاسی گسترده توسط امام که ممکن بود به مرجعیت ایشان لطمه بزند» موافق نبود؟! آیا آقای صادق طباطبایی در بیان حقایق تاریخی به ملت ایران انصاف را رعایت کرده است و تحت تأثیر پارهای از خرده حسابهای شخصی خود قرار نگرفته است؟
🔹دهم؛ آنهایی که در آن دوران سخت مبارزه در کنار امام بودند میدانند که وارد کردن این اتهامات به شهید حاج سید مصطفی، ریشه در موضع سرسختانه و آگاهانهای دارد که آن شهید در برابر #صادق_قطبزاده اتخاذ کرد. اگر ملت ایران در سال ۱۳۶۰ از ماهیت قطبزاده و وابستگی او به بیگانگان آگاهی پیدا کرد آیتالله حاج سید مصطفی خمینی در سال ۱۳۴۹ تنها با گذراندن چند ساعتی با قطب زاده دریافت که او عنصر قابل اعتمادی نیست و نسبت به او و باند او اعلام خطر کرد. آقای طباطبایی در همان دوران به دلیل رابطه مریدی و مرادی که با قطبزاده داشت از این موضع شهید حاج سید مصطفی دل خوشی نداشت (١) و اکنون پس از گذشت سالیان درازی از آن روز و روزگار کوشیده است که که با آن مرحوم تسویه حساب نماید. منظور آقای طباطبایی از «بچه مسلمانها» جناب قطبزاده و قطبزادههایی بودند که در آن مدتی که در منزل مرحوم حاج سید مصطفی به سر برده بود ـ بنا بر گواهی آن شهید ـ نماز به جا نمیآوردند اما در دفاع از دین دوآتشهتر از بقیه بودند!! در واقع مرحوم شهید سید مصطفی از «بچه مسلمان» بینماز بیشتر از مارکسیستهای بیدین احساس خطر میکرد.
🔸در مورد دیدگاه شهید حاج سید مصطفی خمینی نسبت به صادق قطبزاده و باند او و جریانهایی که پیرامون این موضوع در نجف پیش آمد در #کتاب_نهضت_امام_خمینی، دفتر دوم مباحث قابل توجهای آمده است که برای مطالعه بیشتر میتوانید به آن رجوع کنید. در آنجا گفته شده است:
🔹… از «نهضت آزادی» و «جبهه ملی» تا گروهکهای منافق، مارکسیست و مائوئیست برونمرزی آنگاه که به سراغ ما میآمدند این اندیشه را در سر داشتند که به نام همکاری ما را تحت تأثیر قرار دهند و از ما به عنوان پلی جهت نفوذ و رخنه در امام استفاده کنند! از آنجا که برادر شهید حاج سید مصطفی خمینی در برابر این نقشه شوم و شیطانی آنان همانند سدی آهنین ایستادگی میکرد، حقد و کینه ویژهای نسبت به او داشتند و هماره تلاش میکردند که او را در میان نیروهای مبارز برونمرزی و نزد امام ساقط کنند. چنانکه همین برنامه را در مورد دیگر روحانیان آگاه و متعهد نجف نیز دنبال میکردند، آنگاه که به نجف میآمدند سخت کوشش داشتند که دریابند کدام یک از برادران روحانی از نظر فکری و روحی نفوذپذیر است که با او گرم بگیرند و او را تقویت کنند! و آنانی که انعطافناپذیرند، تحت تأثیر قرار نمیگیرند و همانند کوهی استوار در برابر بازیگریها و سیاستبازیهای شیطانی آنان ایستادگی میکنند به ناحق متهم کنند و به امام نامه بنویسند و آنان را مارکسیست معرفی کنند!
🔸این بازیهای شیطانی از نگاه تیز برادر شهید حاج سیدمصطفی خمینی پوشیده نمیماند، او بر اثر نبوغ سرشار و هوشیاری فوقالعاده خویش در همان برخورد نخست به خط، اندیشه، ماهیت و نقشه آنان پی میبرد و دستشان پیش او رو میشد و فورا ماهیت فکریشان را برای امام روشن میکرد؛ و نیز برادران روحانی و مبارز نجف را از خطرهای آنان بر حذر میداشت.
متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/5
🔹در خردادماه ۱۳۴۹ آقای صادق قطبزاده برای نخستین بار به نجف آمد و در شب یکشنبه ۳۱ خرداد ماه در منزل برادر سید مصطفی به سر برد. باید تأکید کنم، شناختی را که ملت عزیز ایران امروز از آقای قطبزاده پیدا کرده است، برادر شهید در همان یک شب از او به دست آورد و به راستی دریافت که او چه عنصر خطرناکی برای انقلاب ایران خواهد بود. گویا وضع امروز و سوء استفادههایی را که آقای قطبزاده و باند او، از انقلاب و رهبر آن به عمل آورده و سپس توطئههایی را که علیه انقلاب و جمهوری اسلامی به کار گرفت با چشم دل میدید، و از این رو به شدت رنج میبرد. بارها به من و دیگر برادران روحانی توصیه میکرد که از هرگونه همکاری و حتی دیدار با قطبزاده بپرهیزیم و خود نیز از آن شب که قطبزاده در منزلش بود تا روزی که به شهادت رسید دیگر حاضر نشد با او روبهرو شود و تلاشهای همهجانبه آقای قطبزاده برای تنها یک ساعت دیدار و گفتگو با آن شهید آگاه با شکست روبهرو شد و جالب آنکه آقای قطبزاده در سال ۱۳۵۰ ـ که بار دیگر راهی نجف شده بود ـ پس از ورود، ساک دستی خود را به دست یکی از افرادی که در منزل امام کار میکرد ـ بهنام غلامرضا ـ داد تا به منزل شهید سید مصطفی خمینی ببرد و به او خبر دهد که آقای قطبزاده به آنجا وارد خواهد شد!
🔸در حضور شهید حاج سید مصطفی بودم که غلامرضا ساک او را آورد و پیام او را به آن شهید رسانید؛ لیکن او با عصبانیت ساک را به بیرون افکند و به غلامرضا گفت: از قول من به او بگو که حق آمدن به منزل مرا ندارد! فردای آن روز آقا سید مصطفی در بیرونی منزل امام نشسته بود، آقای قطبزاده وارد شد و به او سلام کرد، شهید سلام او را پاسخ داد و روی خود را از او برگردانید و پس از لحظهای از جا برخاست و از مجلس بیرون رفت.
متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به تحریفات صادق طباطبائی در خصوص اندیشه و سیره شهیدسیدمصطفی خمینی/6
🔹این برخورد قاطع و انعطافناپذیر آن شهید با آقای قطبزاده برای بسیاری از افراد که از ماهیت او آگاهی نداشتند شگفتآور بود و برخی نیز به حاج سید مصطفی اعتراض میکردند که شما چگونه افراد مارکسیست را به حضور میپذیرید و با آنان به گفتگو مینشینید، لیکن از پذیرش و گفتگو با آقای قطبزاده سر باز میزنید؟
🔸او پاسخ میداد که «فرق یک مارکسیست با صادق قطبزاده، فرق کافر و منافق است. وقتی که با یک مارکسیست روبهرو میشوم میدانم که طرف حساب چکاره است اما در برخورد با افرادی مثل قطبزاده نمیدانم طرف حساب من کیست و چکاره است و از این آمد و رفت چه نقشهای در سر دارد، آنچه برایم مسلم است این است که قطبزاده و قطبزادهها در راه خمینی نیستند و به روحانیت ایمان ندارند و خلاصه آدمهای مرموزی به نظر میآیند و لذا ترجیح میدهم که اصلا از هرگونه تماس و مذاکرات با اینگونه افراد پرهیز کنم تا از شرشان در امان باشم. (٢).
🔹اکنون خوانندگان محترم به راحتی میتوانند درک کنند که مراد آقای دکتر صادق طباطبایی از بچه مسلمانهایی که توسط شهید سید مصطفی خمینی از دیدار امام محروم میشدند چه کسانی بودند و چرا ایشان در واگویه کردن پارهای از خاطراتها از مرز انصاف پا را فراتر گذاشته است.
🔸ایشان در این خاطرهگویی از فیلمی که از امام و آیتالله شهید حاج سید مصطفی خمینی گرفته بود، یاد کرده لیکن سرنوشت آن فیلم را مبهم گذاشته و گذشته است و درباره دستبرد آقای قطبزاده به دوربین ایشان و ربودن آن فیلم توضیحی نداده است؟!
🔹خوب است در فرصت دیگری خاطرات خود را در این مورد برای خوانندگان ماهنامه «یاران شاهد» واگو سازد و انگیزه صادق قطبزاده را از این دستبرد و سرنوشت آن ۳۲ حلقه فیلمی که ایشان از امام و شهید حاج سید مصطفی گرفته بود با راستی و صراحت بیان کند.
پاورقی:
١. نگارنده در دوران اقامت امام در نوفل لوشاتو شخصا ناظر بود که گاهی آقای صادق طباطبایی به همراه آقای قطبزاده به #نوفللوشاتو میآمدند در حالی که آقای قطبزاده در صندلی عقب با پیپی در گوشه لب لمیده بود و ایشان رانندگی ماشین را بر عهده داشت. آنگاه که به اقامتگاه امام میرسیدند، آقای طباطبایی در برابر دید هزاران نفر ایرانی و خبرنگاران از ماشین پیاده میشد و در عقب ماشین را برای قطبزاده باز میکرد تا او پیاده شود!! گاهی نیز قطبزاده در آن محوطه در مقابل دیدگان حاضران به نماز میایستاد و آقای طباطبایی نیز به او اقتدا میکرد!! که تماشایی بود.
٢. سید حمید روحانی، نهضت امام خمینی، دفتر دوم، تهران، عروج، ۱۳۸۱، ص۵۸۹ ـ ۵۹۱.
متن کامل نقد تحریفات صادق طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواضع مثالزدنی شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
آیتالله گرامی:
🔹آقا مصطفی آدم مؤدب و متواضعی بود اینکه دستور بدهد [که] چنین و چنان کنند، نبود. مثلاً یکی از موارد تواضع ایشان بخواهم برایتان بگویم اینکه وقتی آقای [آیتالله العظمی] خوئی یک اعلامیه داد مبنی بر «تحریم همکاری با دولت»، آقا مصطفی از آن به بعد دیگر چایی نداد و بهجای چایی سرکه شیره میداد. چون میگفت قند انحصاری دولت است [و مصرف قند با آن فتوا در تنافی است]. خودش به من گفت که به خاطر فتوای آقای خوئی باید احتیاط کرد. این تواضع زیادی میخواهد که پسر یک مرجع در احترام به یک مرجع دیگر چنین کند. خیلی مهم است.
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بازتاب شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی در نجف
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
آیتالله حیدری یزدی:
▫️شب [شهادت]؛ حاج آقا مصطفی در مجلس ترحیم بود. سالم آمده بود در مجلس نشسته بود. شب میروند خانه، اذان صبح حاج شیخ محمود محمدی رفیقمان آمد در خانهمان که حاج آقا مصطفی حالشان به هم خورده است. گفتم یعنی چه؟ دیشب توی روضه بود. گفت که ایشان فوت کرده است. یک دفعه چشمم سیاهی رفت نشستم توی دالان...
▪️آقا [روحالله] شاهآبادی رفته بود مجلس ترحیم یک کسی از آقایان اهل علم بود. من رفتم به حاج آقا گفتم بیایید برویم. گفت کجا؟ گفتم بیا برویم. گفت نمیتوانم. گفتم ول کن بیا برویم. گفت چرا؟ گفتم آقا مصطفی فوت شده، میخواهیم برویم تشییعش. گریهاش گرفت.
▫️خیلی جمعیت آمدند صدتایی بودند. جنازه را بردیم کربلا و در حرم حضرت ابوالفضل(ع) و کربلا چرخاندیم. بعد جنازه را آوردیم نجف حاج آقا مصطفی را توی مقبره بنیصدر- پهلوی گلدسته حضرت امیر(ع) دفن کردند. امام خیلی خودشان را گرفتند [=خودداری کردند].
▪️یک آشیخ عبدالحسین منبری بود، بردنش منزل آقا روضه بخواند، روضه امام حسین(ع) خواند. آن وقت امام به گریه افتاد یعنی امام برای فرزندش گریه نکرد برای امام حسین(ع) گریه کرد. امام خمینی خیلی مهم بود.
▫️از تشییع که برگشتیم، من نمیتوانستم غذا بخورم. میدیدم مظلومیت امام را و خود حاج آقا مصطفی که استاد ما بود. [با بغض...] خیلی ضربه مهمی بهمان خورد، به اسلام هم خورد.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرجعیت علمی شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمد سجادی:
▫️تفسیر آقا مصطفی [که] یک چیز مرجعی است برای طلاب، محصلین و محققین، اینها مراجعه کنند. تفسیرهای این مدلی [مثل تفسیر آقا مصطفی] برای آدمهای محقق و اهل تتبع و تحقیق و فلسفه و عرفان، میتوانند استفاده بکنند. یعنی برای رجوع به مطلبی کسی میخواهد تحقیق بکند، اینها تفسیر مرجع هستند.
▪️قدرت علمی ایشان [= آقا سید مصطفی] خیلی بالاست؛ یعنی واقعاً شاید توی این تفاسیر، هیچکدام اینطور نیست. اگر شما تفسیر ایشان را دیده باشید میبینید که هر کسی قدرت یک همچنین مانوری را ندارد که بیاید و اینجوری تفصیل بدهد.
▫️در لغت ایشان تحقیقات خیلی قشنگی دارد در اسماء الحسنی، در اینکه مثلاً اسم معنایش چیست و... یعنی میگویم یک تفصیلاتی دارد که برای واقعاً طلابی که اهل تحقیقاند، مفید است
▪️ایشان اما از نظر قدرت علمی و سعه صدر، بضاعت علمی و تحقیقاتی، واقعاً یک چیز کمنظیر یا بینظیری است.
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881
🖊رساله خواندنی مجتهد شهید در تبیین ابعاد حکمرانی دینی
🔹 یکی از مباحث مهم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بین مبارزان #نوع_حکومت پس از سرنگونی #رژیم_پهلوی بوده است. #حضرت_امام_خمینی با آگاهی از این مساله در ضمن دروس خارج فقه خود که در #نجف_اشرف برگزار میشد به مساله حکومت اسلامی وارد شد و با دقتی موشکافانه به نقش فقها در برقراری حکومت اسلامی پرداخت.
🔸کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقهای علمی است از رساله ولایت فقیه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی که همان ایام و در لبیک به دعوت حضرت امام به نگارش در آمده است؛ رسالهای بینظیر که آیتالله سید مصطفی خمینی در آن با تکیه بر ادله محکم عقلی و فقهی، اثبات مساله ولایت فقیه و رفع شبهات در مورد آنرا به زیبایی بیان کرده است...
معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران
🔹 راههای تهیه کتاب:
«تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱
«قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبهروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان»
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db