eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
910 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ابراز تأسف مقام معظم رهبری از اعطای مجوز انتشار به کتب تحریف‌آمیز در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/8 🔻سال‌روز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولین وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کمبود رمّان و قصه‌های خوب در بیان تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کردند و فرمودند: هیچ بیانی نمی‌تواند تاریخ را مانند داستان و قصه بیان کند و آنچه که قابل اعتماد باشد متأسفانه کم نوشته شده است و عده‌ای نیز از روی عناد در مورد انقلاب، جنگ و حضرت امام، مطالبی را نوشته‌اند که دقیقا تحریف انقلاب و جنگ و تحریف شخصیت امام است و متأسفانه مجوز انتشار آن را نیز گرفته‌اند.(1375.2.31) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کوتاهی در تولیدات رسانه‌ای در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/9 🔻سال‌روز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🔹ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایت‌های دشمنان از نظر کار رسانه‌ای و تبلیغی، کوتاهی داریم به‌گونه‌ای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد.(1401.9.29) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیامدهای منفی عدم روایت تاریخ انقلاب اسلامی ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/10 🔻سال‌روز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🔹مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران و خانواده شهدای سلامت با تکرار تأکیدات گذشته خود درباره ضرورت روایت حقیقیِ «واقعیات جامعه، تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون ۴۲ سال اخیر» فرمودند: اگر این کار نشود که در موارد متعدد نشده است، دشمن روایت تحریف‌آمیز و دروغ خود را در افکار عمومی جاری، و با عوض کردن جای ظالم و مظلوم، اقدامات مستمر ظالمانه خود را توجیه می‌کند.(1400.9.21) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراز تأسف مقام معظم رهبری از ناشناخته ماندن حوادث برجسته تاریخ انقلاب اسلامی ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/11 🔻سال‌روز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🔹متأسّفانه تاریخ انقلاب و تاریخ حوادث و نقش‌آفرینی‌های عجیبی که در این انقلاب شده، برای خیلی‌ها ناگفته و ناشنفته است.(1397.11.19) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تاریخِ شگفتی‌های تاریخ‌ساز ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/12 🔻سال‌روز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🔹امروز مسئله شهدای دفاع از حریم اهل‌بیت مطرح است؛ این از آن ماجراهای عجیب تاریخ است. ما در دوران جنگ جوان‌ها را تشویق می‌کردیم به این‌که بروید به میدان جنگ، اجابت می‌کردند و می‌رفتند؛ امام یک سخنرانی می‌کردند، خیل جوان‌ها راه می‌افتادند می‌رفتند [امّا] امروز ما چنین تشویقی نمی‌کنیم، درعین‌حال این انگیزه چقدر قوی است، این ایمان چقدر شفّاف است که این جوان از ایران، از افغانستان، از کشورهای دیگر راه می‌افتد، بلند می‌شود از همسر جوانش، از کودک خردسالش، از زندگی راحتش می‌گذرد، می‌رود در یک کشور غریب، در یک خاک غریب، در راه خدا مجاهدت می‌کند و به شهادت می‌رسد. این چیز کوچکی است؟ قدم‌به‌قدم تاریخ انقلاب اسلامی از این شگفتی‌های تاریخ‌ساز به خود دیده است؛ این‌ها شگفتی است.(1395.4.5) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هشدار مقام معظم رهبری در خصوص تاریخ‌سازی‌های جعلی ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/13 🔻سال‌روز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🔹مقام معظم رهبری: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گنجینه های تمام نشدنی و ظرفیت‌های عظیمی هستند که باید از آنها برای نشر و گسترش فرهنگ و ارزشهای دینی و انقلاب اسلامی در جامعه و جهان، حداکثر استفاده را کرد... 🔸 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، انقلاب اسلامی ایران و نحوه شکل‌گیری، وقوع، حوادث پس از آن و ایستادگی سی ساله و سرافرازی ملت ایران در مقابل چالش‌های بزرگ بین‌المللی را موضوعی بسیار عظیم و فرهنگ‌ساز برای ملت‌ها دانستندو افزودند: متأسفانه موضوعی با چنین عظمت دچار غفلت واقع شده و در زمینه نگارش تاریخ انقلاب اسلامی و تولید کتاب و دیگر محصولات فرهنگی، تقریبا کار خاصی انجام نشده است. 🔹ایشان با اشاره به تاریخ سازی های دروغین و هدفمندی که درباره دوران قبل از انقلاب و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است، تأکید کردند: باید در خصوص نگارش تاریخ صحیح و واقعی انقلاب اسلامی کاری جدی انجام و غفلت‌های گذشته جبران شود. 🔸رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: البته رویش‌های خوب و نوید بخشی در سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و ادبیات کشور مشاهده می‌شود که باید این رویش‌ها و تولیدات مورد توجه و حمایت قرار گیرند. 🔹حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند: باید از فضای فرهنگی کشور به‌ویژه در حوزه تولید و نشر کتاب مراقبت شود زیرا برخی به‌دنبال تاریخ‌سازی جعلی و ترویج ضد ارزش‌ها از طریق کتاب هستند.(1389.2.20) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام تبریک امام خمینی به ملت ایران به مناسبت فرار شاه ‏ بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏خدمت عموم شریف و ایران ـ اَعْلَی الله ُ کلِمَتَهُمْ وَ وَفَّقَهُمُ الله ُ تعالی 🔹‏‏فرار محمدرضا پهلوی را که و سرلوحه سعادت و دست یافتن به‏‎ ‎‏آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار عرض می‌کنم. شما ملت شجاع و‏‎ ‎‏ثابت قدم به ملت‌های ثابت کردید که با و می‌توان بر مشکلات هر‏‎ ‎‏چه باشد غلبه کرد، و به مقصد ـ هر چه دشوار باشد ـ رسید. گرچه این ستمگر با دست‏‎ ‎‏آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت از دست ما گریخت ولی به‏‎ ‎‏خواست خداوند متعال به‌زودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او‏‎ ‎‏گرفته خواهد شد؛ لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم، به دست ستمدیدگان، فوری‏‎ ‎‏است. او رفت و به هم‌پیمان خود، اسرائیل ـ دشمن سرسخت اسلام و مسلمین ـ پیوست و‏‎ ‎‏جرایم و آشفتگی‌هایی را به جای گذاشت که ترمیم آن جز به تأیید خداوند متعال و همت‏‎ ‎‏همه طبقات ملت و فداکاری اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد. 🔸 اکنون در این‏‎ ‎‏طلوع فجر سعادت و پیروزی توجه عموم را به مطالبی جلب می کنم:‏ ‏🔹 اول ـ بر جوانان غیور در سراسر کشور لازم است، برای حفظ نظم، با آن دسته از قوای‏‎ ‎‏انتظامی که اکنون به آغوش ملت بازگشته اند با تمام نیرو همکاری کنند و با کمال قدرت و‏‎ ‎‏جدیت نگذارند که بدخواهان و منحرفین آشوب و ناامنی ایجاد نمایند.‏ 🔸دوم ـ به تظاهرات و شعارهای پرشور علیه رژیم سلطنتی و دولت غاصب ادامه دهند؛ و‏‎ ‎‏اگر منحرفین و مخالفین اسلام بخواهند اخلالی به وجود آورند و نظم را به هم زنند، از‏‎ ‎‏آنان جداً جلوگیری کنند. باید ملت بداند که هر انحرافی و هر شعاری که مخالف مسیر‏‎ ‎‏ملت است به دست عمال شاه مخلوع و عمال اجانب تحقق می یابد. من از جمیع‏‎ ‎‏اشخاصی که انحرافی داشته‌اند و یا گرایش به بعضی از مکت‌بهای انحرافی داشته‌اند تقاضا‏‎ ‎‏دارم که به آغوش اسلام، که ضامن سعادت آنان است، برگردند که ما آنان را برادرانه‏‎ ‎‏می‌پذیریم. در این موقع حساس که کشور جنگ‌زده ما بیش از هر زمانی به اتحاد و اتفاق‏‎ ‎‏احتیاج دارد باید سعی شود که از هر اختلافی احتراز شود.‏ ‏🔹سوم ـ برای تهیه مقدمات انتخابات مجلس مؤسسان بزودی معرفی می‌شود‏‎ ‎‏و به کار مشغول خواهد شد. وزارتخانه‌ها موظفند که آنان را پذیرفته و با آنان همکاری‏‎ ‎‏صمیمانه کنند. اینجانب به صلاح وزرای غیرقانونی می دانم که برکناری خود را اعلام‏‎ ‎‏کنند و خود را در مسیر ملت قرار دهند.‏ ‏🔸چهارم ـ به جمیع نیروهای انتظامی و زمینی و هوایی و دریایی و صاحب منصبان و‏‎ ‎‏درجه داران ارتش و ژاندارمری و غیر آنان توصیه می‌کنم که دست از حمایت ـ که مخلوع است و به کشور برنمی‌گردد و در خارج نیز با نفرت مردم مواجه است ـ بردارند و به ملت بپیوندند؛ که صلاح دنیا و دین آنان در آن است. 🔹اینجانب از همه طبقات خصوصاً حضرات علمای اعلام در این مواقع حساس تشکر‏‎ ‎‏می کنم، و سلامت و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم؛ و وحدت کلمه را‏‎ ‎‏برای همیشه، خصوصاً تا برانداختن رژیم شاهنشاهی و استقرار ، امیدوارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی (٢٧ دی ۵٧، صحیفه امام، ج ۵، ص ۴٨٧-۴٨۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجلیل ویژه آیت‌الله فیاضی از مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🔹در آستانه سال‌روز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی، طی مراسمی در مؤسسه امام خمینی در شهر قم از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به‌پاس چند دهه مجاهدت خالصانه در راستای صیانت از حافظه تاریخی ایرانیان تجلیل به‌عمل آمد. 🔸در این مراسم آیت‌الله فیاضی با تواضعی به‌یاد ماندنی از این عالم مجاهد تقدیر به‌عمل آوردند. عکس و متن لوح تقدیر 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مأموریت تاریخی پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سال‌روز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی 🎥مأموریت ویژه امام خمینی به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی متن نامه ویژه امام خمینی به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🎥بازخوانی یک ماموریت تاریخی 🎥تجلیل ویژه آیت‌الله فیاضی از مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🎥روش‌های تحریف در طول تاریخ در کلام مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🎥نگاهی گذرا به سرفصل‌های کتاب «عمار انقلاب» 🎥روایت‌های ناروا 🎥معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخ‌پژوهی/بخش اول 🎥معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخ‌پژوهی/بخش دوم 🎥معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخ‌پژوهی/بخش سوم 🎥معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخ‌پژوهی/بخش چهارم 🎥انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها 🎥قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی اهدای لوح پاسداشت بیش از نیم قرن مجاهدت در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی معرفی «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان معرفی «عمار انقلاب» در روزنامه جوان معرفی «عمار انقلاب» در هفته‌نامه 9دی معرفی «عمار انقلاب» در روزنامه گویه معرفی «عمار انقلاب» در هفته‌نامه افق حوزه ماجرای نامه دردمندانه تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی سید حمید روحانی به امام امت چه بود؟/1 ماجرای نامه دردمندانه تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی به امام امت/2 ماجرای نامه دردمندانه تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی به امام امت/3 📸گزارش تصویری نشست‌ جریان‌شناسی فکری – سیاسی حوزه علمیه قم ضرورت فراگیری تاریخ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی 🔻ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری🔻 تاریخ انقلاب اسلامی؛ بازتاب تجربه عملی آرمان‌ها و اصول انقلاب تاریخ انقلاب اسلامی؛ نشانه‌ای بین‌المللی و همگانی چارچوب‌های کلان تاریخ‌نگاری ضرورت مطالعه تاریخ جنگ ضرورت تولیدات هنری در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی پرورش روایتگران تاریخ انقلاب اسلامی؛ از معجزات انقلاب آشناسازی جوانان با تاریخ انقلاب اسلامی وظیفه تمام مسئولان و اساتید دانشگاه‌ها ابراز تأسف مقام معظم رهبری از اعطای مجوز انتشار به کتب تحریف‌آمیز در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی کوتاهی در تولیدات رسانه‌ای در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی پیامدهای منفی عدم روایت تاریخ انقلاب اسلامی ابراز تأسف مقام معظم رهبری از ناشناخته ماندن حوادث برجسته تاریخ انقلاب اسلامی تاریخِ شگفتی‌های تاریخ‌ساز هشدار مقام معظم رهبری در خصوص تاریخ‌سازی‌های جعلی نامه تاریخی حجت الاسلام‌ والمسلمین سید حمیدروحانی به حضرت امام خمینی/1 نامه تاریخی حجت الاسلام‌ والمسلمین سید حمیدروحانی به حضرت امام خمینی/2 نامه تاریخی حجت الاسلام‌ والمسلمین سید حمیدروحانی به حضرت امام خمینی/3 🔺ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری🔺 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸شهید بهشتی: دولت مهندس بازرگان نه دولت انقلاب است نه دولت انتقال سالگرد فوت مهدی بازرگان «دولت مهندس بازرگان نه دولت انقلاب است و نه دولت انتقال است. صحیح‌تر این است که بگوییم دولت اضطرار یعنی دولتی که نه دولت انقلاب است و نه حتی می‌تواند خیلی خوب مرحله انتقال را پشت سربگذارد. ولی اضطرار یعنی ضرورت‌ها و مقطع زمانی انقلاب هم این را ایجاب می‌کرد که ما از همان اول آن مقطع زمانی آن دولت را بپذیریم و تا مدتی با آن کار کنیم» (از حزب چه می‌دانیم، ص٣٠، انتشارات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان سالروز فوت مهدی بازرگان 🔹در تاریخ ۵٨/٧/١٨ به پیشنهاد ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی ، جلسه‌ای در منزل تقی انواری و با حضور آقایان امیرانتظام، مقدم مراغه‌ای، عباس سمیعی، فتح‌اللّه بنی‌صدر، عباس رادنیا و احمد صدر حاج سید جوادی برقرار شد و طرح انحلال مجلس خبرگان ریخته شد. 🔸صرف نظر از این که آیا دولت حق دخالت در این کار را داشت یا نه، این طرح به خاطر این بود که فهمیده بودند که مجلس خبرگان، به دنبال تصویب اصل و تغییر برخی اصول پیش‌نویس است. 🔹این طرح در هیئت دولت به امضای ١٧ نفر از اعضای دولت رسید و تنها ۴ نفر آن را امضا نکردند. در شب تصویب نیز دولت روزنامه‌ها را آماده نگه داشت تا خبر مصوبه را به صورت فوق‌العاده منتشر کنند و رادیو-تلویزیون هم آن را بلافاصله اعلام کنند. در این میان بازرگان آن را منوط به تأیید امام کرد و البته امام نیز قاطعانه با آن مخالفت کردند: 🔸«مگر شما مى‏توانيد كه مجلس خبرگانى كه ملت با آن آراء زياد اين مجلس را درست كرده با يك كلمه‏اى كه شما بگوييد «ما مى‏گوييم كه منحل باشد» مگر با اين حرف‌ها شما مى‏توانيد، مگر شما قابل آدم هستيد! اگر چنانچه ولايت‌فقيه بشود، ديگر همه قدرت‌ها دست فقيه مى‏آيد! پس بنابر اين عزا بايد بگيريد! 🔹اين‌ها اگر همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور مثلاً كذايى بيايد، هيچ حرفى ندارند، همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور باشد، اگر همه قدرت‌ها دست يک نخست‌وزير مثلاً منحرفى بيايد، آن هم حرفى به آن ندارند. اما اگر قدرت، نه آن قدرتى كه است، آنى كه نظارت بر امور مملكت است كه نبادا معوج بشود... باز هم با رأى ملت. باز هم رأى ملت است كه آن اشخاص را يا آن هيئت‌هايى را كه مثلاً مى‏خواهند درست‏ بكنند، با رأى ملت درست مى‏شود، با اكثريت. شماها در اقليت هستيد. نشسته‏ايد آنجا با قلم مى‏خواهيد حكومت كنيد بر اكثريت! »(صحیفه امام، ج ١٠، ص ٣٠٩) 🔸 در یک سخنرانی به مناسبت رحلت آیت‌اللّه طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی می‌کند. در پاسخ او، نایب رئیس مجلس خبرگان اظهار شگفتی می‌کند و وجود هر گونه نگرانی را رد می‌کند. 🔹 نیز در سخنرانی خود به وی جواب می‌دهد: «موقعی نگران می‌شویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آن‌گونه که باید نمی‌توانند عمل کنند. مسئله ولایت فقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا امام خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، می‌گویند تو مقام غیر مسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما می‌خواهیم پای ولایت فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمی‌توانی اعتراض کنی.» 🔹 بعدها از بازرگان به خاطر نداشتن شجاعت در اعلام انحلال مجلس خبرگان و در میان گذاشتن طرح با امام گلایه نمود و گفت: 🔸«متأسفانه مهندس بازرگان با همه خصوصیات عالی و قدرت فوق‌العاده در قبول شرایط سنگین زمان، فاقد جسارت کافی است. فردا بازرگان و عده‌ای از افراد هیئت دولت به دیدن امام رفتند و طرح را مطرح کردند. پرواضح بود که امام آن را رد خواهد کرد، در حالی که اگر قبلاً اعلام شده بود، شانس رد کردن آن ده درصد بود ولی در عوض ٣۶ میلیون مردم که به دلیل وضع خاص زمان فکر می‌کردند به جای پیاده کردن قانون اسلام، آخوندیسم بر مملکت حکومت خواهد کرد، بپا خاستند و تحت رهبری امام بازگشت بازرگان را از ایشان خواستند.» 🔹بازرگان، بعدها عملکرد مجلس خبرگان در تصویب اصل ولایت فقیه را یکی از معضلات دانست و از سرایت آن به تمام ارکان حکومتی انتقاد کرد.(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی، صص ٢٠٠-١٩۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هم‌سو بودن تشکیل «نهضت آزادی» با سیاست‌های آمریکا سالروز فوت مهدی بازرگان 🔹اعضاى «نهضت آزادى» پيش از بنياد «نهضت»، از وابستگان به و همانند ديگر سردمداران آن جبهه، دنباله‌‏رو سياست آمريكا در ايران بودند. در پى روى كارآمدن دمكرات‌‏ها در امريكا و در دست اجرا قرار گرفتن گروهى از اعضاى جبهه ملى كه رنگ مذهبى داشتند، از آنان جدا شده، به بنياد آزادى دست زدند و مى‌‏توان گفت كه جدايى آنان از جبهه ملى و پديد آوردن سازمانى نوين با پوشش مذهبى، با سياست امريكا نيز دم‌ساز بود، زيرا: 🔸1. «جبهه ملى» به سبب يک سلسله ناتوانى‏‌ها و نارسايى‌‏ها، نفوذ، پايگاه و شخصيت سياسى خود را در ميان ملت ايران از دست داده بود و ديگر نمى‌‏توانست در پياده كردن سياست نوين امريكا در ايران، نقش شگرف و به‌سزايى داشته باشد و ميتينگ «جبهه ملى» در سال 1339 در ميدان جلاليه تهران اين حقيقت را براى امريكا روشن كرد. 🔹2. «جبهه ملى» در ميان مذهبى‌‏ها و توده‏‌هاى دين‏‌باور هيچ‏‌گاه نفوذ و توانى نداشت و بايد گروهى به صحنه مى‌‏آمدند كه بتوانند در ميان مذهبى‌‏ها نيز پايگاهى به دست آورند. مهندس در نخستين نطقى كه به مناسبت اعلام موجوديت «نهضت آزادى» ايراد كرد چنين گفت: 🔸... ساير احزاب ملى و اجتماعات صالح قابل احترامند و مؤسسين آن‌ها مردمان خوبى هستند اما اكثريت مردم در مرام و روش و سوابق آن‌ها، انعكاس عقايد و آمال خود را كاملاً نيافته‌‏اند و ممكن است بعضى‏‌ها در اصول مرامى و مبانى و فكرى «نهضت آزادى ايران» بهتر و بيش‌تر جواب مكنونات و معتقدات خود را بيابند. 🔹3. برخورد كوبنده و توفنده مرجع بزرگ آن روز، حاج‏آقا با و سياست امريكا در ايران، در واپسين سال‏‌هاى زندگى خود، نيز به سوگ نشستن جهان اسلام در مرگ آن مرجع توانا، آمريكايى‌‏ها را به توانمندى و پايگاه شگرف مردمى جامعه روحانيت آگاه ساخت. آن‌ها دريافتند كه روحانيان با وجود ضربه‏‌هاى سنگينى كه در دوران ، و در دوران خورده‌‏اند، بار ديگر توانسته‌‏اند نيرو و توان خود را بازيابند و بر ناتوانى‌‏ها و نارسايى‌‏ها چيره شوند. از اين رو پيش‏بينى مى‌‏كردند كه به‌زودى نهضت روحانيت آغاز مى‌‏شود، چون به‌درستى آزموده بودند كه علماى شيعه در هر زمان كه توانمندى و پايگاه مردمى خود را بتوانند بازيابند در رويارويى با جهانخواران، زورمداران و دستياران آن‌ها درنگ نمى‌‏كنند. 🔸از اين رو براى پيشگيرى از نهضت «قريب‌‏الوقوع» علماى اسلام، لازم مى‌‏ديدند كه گروهى را با طرح اسلام يک‌‏بعدى ـ اسلامى كه در سياست خلاصه مى‌‏شود ـ به صحنه آورند و به دست آن‌ها توده‏‌هاى باورمند مسلمان را به سوى اسلام يک‌‏بعدى (اسلام امريكايى) بكشانند و پايگاهى براى اين گروه در ميان مذهبى‌‏ها پديد آورند، به گونه‌‏اى كه اگر حركتى و نهضتى از سوى علما و روحانيان آغاز شد خواه ناخواه دنباله‌‏رو سياست آن گروه قرار بگيرد. 🔹اگر در دوران مشروطه ماسون‏‌ها نهضت اسلامى علما را در آستانه پيروزى به كژراهه كشانيدند، در اين دوران كه نهضت اسلامى هنوز به‌درستى آغاز نشده است در دام دست‏افزارهاى امريكا بيفتد و به بيراهه كشيده شود. 🔸«نهضت آزادى» در ارديبهشت ماه سال 1340 (يک سال و اندى پيش از آغاز ) پا در صحنه سياسى ايران گذاشت.(نهضت امام خمینی، ج3، صص174-173) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری: بازرگان شکست‌خورده جریان مخالفت با تسخیر لانه جاسوسی مصاحبه کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری در خصوص مخالفت بازرگان و هم‌فکران او با تسخیر لانه جاسوسی سالروز فوت مهدی بازرگان 🔹س: در رابطه با جریان تسخیر لانه ی جاسوسی، شورای انقلاب چگونه موضع‌گیری می‌کرد؟ 🔸ج: فکر می‌کنم در پاسخ به این سؤال من مطالبی را که باید بگویم مقدار زیادی گفتم، اما به‌طور کلی در شورای انقلاب دو گرایش وجود داشت: 🔹یکی گرایش مخالفت با این جمع و دیگر گرایش موافق با این‌ها که گرایش موافق با این جمع ماها بودیم؛ یعنی روحانیون شورای انقلاب و بعضی از غیر روحانیون، و مخالفين عمدہ بنی‌صدر و بازرگان و قطب‌زاده بودند که بنی‌صدر طبعا با این چیزها خیلی مخالف بود و بازرگان هم سیاستش سیاست مخالفت با این جریان و اصلا شکست خورده این جریان بود، قطب‌زاده هم که وزیر خارجه با آن روحیات بود و با آن دید سیاسی که قطب‌زاده داشت طبیعی بود با این جریان موافقت نمی‌کرد، لذا دائما سعی می‌کردند این بچه‌ها را کمونیست و وابسته به حزب توده معرفی کنند، حتی چندین‌بار قطب‌زاده در شورای انقلاب ادعا کرد که این‌ها تحت تأثیر توده‌ای‌ها هستند و من چون این‌ها را می‌شناختم و تنها کسی بوده که در آن جمع با رئوس این‌ها آشنایی داشتم و چون قبلا دفتر تحکیم وحدت با من جلسات متعدد داشتند و مؤسسین دفتر تحکیم وحدت همین بچه‌ها هم بودند که در لانه جاسوسی نقش بیش‌تر را ایفا کردند، لذا از این‌ها دفاع شدید می‌کردم و می‌گفتم این‌ها بچه‌های مسلمانی هستند و به هیچ‌وجه با توده‌ای‌ها ارتباطی ندارند، تا این‌که قرار شد شورای انقلاب نماینده‌ای بفرستد بین دانشجویان، تا هم مسائل دانشجویان را برای ما مطرح کند و هم مسائل ما را برای دانشجویان بیان دارد، که قطب‌زاده داوطلب شد و گفت من می‌روم، ولی من مخالف بودم، زیرا می‌دانستم بچه‌ها از دیدن قیافه قطب‌زاده بدشان می‌آید و او هرگز نخواهد توانست حرف‌های آن‌ها را بگیرد و برای شورای انقلاب بیاورد یا بالعکس. در عین حال چون دیدم آن طرفی‌ها به اتفاق کلمه روی قطب‌زاده تکیه کردند، نخواستم مخالفت خودم را ابراز کنم و گفتم حالا برو ببینیم چه می‌شود که همان‌طور هم شد و قطب‌زاده برای اولین‌بار که رفت اصلا نتوانست با آن‌ها ملاقات کند، زیرا بچه‌ها به او اعتنا نکرده بودند و ظاهرا بار دوم هم این اتفاق افتاد و منجر شد به این‌که دیگر قطب‌زاده نرود، لكن من گاهی می‌رفتم با بچه‌ها می‌نشستیم مسائل‌شان را می‌شنیدم و مطالبی با آن‌ها در میان می‌گذاشتم و مطالب آن‌ها را به دوستان خودمان در شورای انقلاب منتقل می‌کردم. 🔸حتی یک‌بار هم که قرار شد به خبرنگاران اجازه بازدید از گروگان‌ها را بدهند، بنا بود فردی از شورای انقلاب هم باشد که خود دانشجویان پیشنهاد کردند آن فرد من باشم، ولذا من رفتم با یکایک این‌ها از نزدیک همراه با خبرنگاران خارجی ملاقات کردم و یک مصاحبه و فیلمبرداری مفصلی در این رابطه انجام گرفت که نمی‌دانم فیلمش الان موجود است یا نه. به‌هرحال موضع شورای انقلاب یک چنین موضعی بود، اما روحانیون در همه جا مدافع این جریان بودند چه در تهران - اعم از روحانیون حزب و شورای انقلاب - و چه در قم، جامعه مدرسین و دیگر عناصر برجسته از روحانیون که در قم بودند و چه در مجلس خبرگان که رئیس مجلس خبرگان آیت‌الله منتظری و نایب رئیس هم مرحوم شهید بهشتی بودند، این‌ها هم خیلی صریح و روشن به نفع این جریان موضع گیری داشتند. 🔹بنابراین طرفداری‌ها موضع‌گیری‌های مثبت چهره‌های محبوب در بین مردم تأثير زیادی گذاشت در این‌که این حرکت به درستی جا بیفتد و در رأس همه هم تأیید امام بود که امام گفتند: این انقلاب بزرگ‌تر از انقلاب اول بود. و این انقلاب بزرگ‌تر فقط نفس تسخیر لانه جاسوسی نبود، بلکه به خاطر این بود که توطئه بازگشت تدریجی و آرام امریکا به ایران را خنثی کرد، چون انقلاب اول ما، در حقیقت انقلابی بود با امریکا، و امریکایی‌ها که از در رفته بودند و می‌خواستند خیلی آهسته و آرام از پنجره بخزند داخل، اما این حرکت مطلقا پنجره را بر روی آن‌ها بست که تا زمان‌های دور هم بسته خواهد بود، و لذا امام گفتند این انقلاب دومی است و حقیقت هم همین بود. والسلام منبع: مصاحبه‌ها، مجموعه مصاحبه‌های حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری 1364-1363، صص120-111) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴بازرگان مدافع تمام قدّ سازش با آمریکا سالروز فوت مهدی بازرگان «از: سفارت آمریکا تهران به: وزیر امور خارجه واشنگتن دی.سی موضوع: ملاقات با بازرگان 🔹لینگن، کاردار سفارت آمریکا: «...بازرگان درباره برقرار مجدد روابط بین دو جانبه حسنه بین دو کشور ما خوش‌بین بود. او گفت او و اعضای کابینه او همواره درباره مطلوب بودن همکاری با ایالات متحده توافق داشته‌اند و بنابراین حاضر هستند در زمینه‌های متعدد برای دفاع از مناسبات ایران با ایالات متحده با وجود جو ناشی از احساسات در دوران بعد انقلاب و اتهامات درباره مداخله ایالات متحده در امور داخلی ایران قدبرافرازند.»(اسناد لانه جاسوسی ج2 ص457) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی سالروز فوت مهدی بازرگان 🔹«برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزه‌های انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعه‌گرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهده‌دار قوانین سیاسی باشد، بی‌نیاز می‌پندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟ 🔸شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز می‌گردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکم‌رانان بر مردم و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهده‌دار برقراری ، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهده‌دار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) توضیح: شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائت‌ها و استدلال‌های گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته می‌پنداشت ترسیم می‌کند که به گفته مجله ، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیش‌تری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
به‌روایت اسناد آمریکا: سازش‌کاری بازرگان -یزدی و مقاومت امام خمینی سالروز فوت مهدی بازرگان 🔹اميرانتظام، مقام برجسته در بعدازظهر 3 فوريه خواستار ملاقات فوری با مقام سياسی؛ گرديد. در آغاز ملاقات گفت كه در تاريخ 2فوريه طی يک ملاقات دو ساعته با توانسته است موافقت وی را در رابطه با دو پیشنهاد مصالحه‌گرانه جلب نمايد طبق يکی از اين پيشنهادات بختيار می‌بايد به عنوان نخست‌وزير ابقاء گرديده و فوراً رفراندومی را برگزار كند تا مشخص شود كه آيا كشور ايران خواستار سلطنت است يا . بر اساس راه‌حل دوم بختيار بايد از سمت خويش استعفا داده و در حين برگزاری رفراندوم موردنظر تنها به ايفای نقش ناظر بر جريانات اكتفا كند... 🔸در ملاقات بعدی كه در ساعت 10شب همان روز با خمينی و حاميان مهم وی برگزار شد، مهندس به عنوان رهبر نهضت آزادی خواستار پذيرش يكی از این دو راه‌حل پيشنهادی گرديد. پس از ملاقاتی طولانی و طاقت‌فرسا (كه انتظـام نیز در آن حضور داشت) خمينی اعلام نمود كه نمی‌تواند هيچ‌يک از آن دو راه را بپذيرد. از آنجا كه بختيار توسط شاه به سمت كنونی منصوب شده نمی‌تواند به عنوان نخست‌وزير قابل قبول واقع شود. دولت ايران بايد به همراه شورای نايب‌السلطنه از صحنه كنار شود زيرا «نامشروع و غيرقانونی» می‌باشـد. بنابراين تنها راه‌حل موجود اعلام دولت موقت اسلامی برای نظارت بر رفراندوم می‌باشد... 🔹مقام سفارت در عين آرامش به تندی عكس‌العمل نشان داد و يادآور شد كه در اين صورت يا جنگ داخلی رخ خواهد داد و يا اين‌كه حداقل ارتش عليه خمينی حركت می‌كند. انتظام در پاسخ گفت «درست است اما از دست ما چه كاری برمی‌آيد؟» در پاسخ به همين سئوال شخص انتظام اظهار داشت: «در اين جا تنها خمينی است كه می‌تواند تصميم بگيرد، او می‌داند كه حداقل يكی از مشاورانش (يعنی يزدی) خواستار مصالحه است. ديگـر رهبران مذهبي حاضر در جلسه سخنرانی مخالف مصاف و درگيری بودند، اما نيروی شخصيت خمينی و لجاجت صرف وی در نهايت بر نظريات ديگران غالب گرديد.»(اسناد لانه جاسوسی، ج10، ص35) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/1 سالروز فوت مهدی بازرگان 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. منبع: ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰ریشه‌های سازش‌طلبی و التقاط در دولت موقت 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/2 سالروز فوت مهدی بازرگان ⏬بخش دوم 🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آن‌ها را می‌خواندند چون آن‌ها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز این‌که بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔹 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔸 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آن‌ها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔹من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آن‌ها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔸 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حملات بیگانگاه به سپاه نشانه مفید بودن برای اسلام در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/1 امام خمینی: «باید بعضی از تجربیاتی را که در طول زندگی دارم، به شما بگویم: از وقتی که‏‎ ‎‏رضاخان در ایران بر سر کار آمد، من متوجه بودم و اینطور می فهمیدم که هر چیزی که‏‎ ‎‏برای اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر می شد. آن روز روحانیت مهمترین پایگاه ملت‏‎ ‎‏در مقابل اجانب بود، لذا، شدیدترین حملات به آن می شد. با شعر و نثر و هر چه داشتند،‏‎ ‎‏به آن حمله می کردند و برای اضمحلالش، درهای بعضی از ادارات را به روی آنان‏‎ ‎‏گشودند و در حوزه ها و شهرها، به قدری آنان را در فشار قرار دادند که ما از صبح تا به‏‎ ‎‏شام در باغها زندگی می کردیم. با عاشورا و تبلیغات اسلامی شدیداً مخالفت کردند؛‏‎ ‎‏چون می دانستند این پایگاهی است برای رسوایی حکومتها. حال، ضد انقلاب و اجانب‏‎ ‎‏علاوه بر روحانیت، به سپاه هم حمله می کنند. از این حملات انسان می فهمد که سپاه‏‎ ‎‏برای ایران و اسلام مفید است. »(صحیفه امام، ج15، ص320) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیشینه مردمی سپاه پاسداران به روایت امام خمینی در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/2 🔹از‏‎ ‎‏ویژگی‌هایی که انقلاب اسلامی ایران داشت این‌که به مجرد این‌که پیروز شد، تمام افرادی‏‎ ‎‏که در اطراف این کشور، جوانانی که در اطراف این کشور بودند، چه قشر روحانی و چه‏‎ ‎‏دانشگاهی و چه سایر قشرها برای خودشان یک احساس وظیفه کردند، بدون این‌که یک‏‎ ‎‏سازمان مرکزی در اول باشد. هر گروهی در هر جا که بودند به طور خودرو، از متن ملت‏‎ ‎‏کأنّه جوشیدند، و سازمان‌هایی را ایجاد کردند، مثل کمیته‌ها که آقایان از اجزاء و‏‎ ‎‏سرپرستان آن هستند، و مثل . 🔸اینطور نبود که از اول سپاه پاسداران یا‏‎ ‎‏کمیته ها را یک مرکزی باشد، که آن مرکز همه را دعوت کرده باشد و التیام داده باشد؛‏‎ ‎‏بلکه احساس یک وظیفه انسانی ـ اسلامی بود که همه برای اسلام و برای کشور اسلامی‏‎ ‎‏خدمتگزار باشند. این یکی از ویژگی‌هایی است که برای این نهضت و برای این انقلاب‏‎ ‎‏بود و از ویژگی‌های اسلام است. همه افرادْ خودشان را موظف دیدند که به این انقلاب‏‎ ‎‏خدمت بکنند، هر کس به یک ترتیبی؛ جوان‌هایی که قدرت داشتند که پاسداری بکنند،‏‎ ‎‏مجهز شدند برای پاسداری، آقایانی که قدرت داشتند که ایجاد کمیته‌ها را بکنند، در‏‎ ‎‏سرتاسر ایران کمیته ایجاد کردند، و هکذا سایر قشرهایی که کأنّه خودرو و با تعلیم‏‎ ‎‏اسلامی مشغول فعالیت شدند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ترس منافقان داخلی و دشمنان خارجی از سپاه پاسداران در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/3 امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹شما ببینید‏‎ ‎‏چگونه لشکریان کفر با آن سلاح‌ها و آن همه افراد از تعداد اندک ما شکست می‌خورند.‏‎ ‎‏این همان نصر به واسطه رعب است که خدا در دل دشمنان ما رعب ایجاد کرده است. در‏‎ ‎‏صدر اسلام لشکریان کفر در مقابل مسلمانان چنان می‌ترسیدند که با همه تجهیزات‌شان‏‎ ‎‏خودشان را یا تسلیم می‌کردند و یا فرار می‌نمودند. 🔸امروز هم در ایران وضع چنین شده‏‎ ‎‏است. هر کجا حرف پاسدار می‌شود، دشمنان ما، چه منافقین، چه صدامیان شدیداً‏‎ ‎‏می‌ترسند. آن‌ها هم که در خارج نشسته‌اند از پاسداران ما در ایران می‌ترسند. در اینجا‏‎ ‎‏لازم است شما را به یک نکته نصیحت کنم و آن این است که، اتحاد و انسجامتان را حفظ‏‎ ‎‏کنید. شما باید بدانید که هر اختلاف و نزاعی شروع شود، از باطن خود انسان است و هر‏‎ ‎‏اتحاد و انسجامی که حاصل شود از خداست. امیدوارم قوی باشید و به پیش بروید.‏‎ ‎‏مطمئن باشید که پیروزید.(صحیفه امام، ج16، ص247) ‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‎
ریشه فشارهای خارجی در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/4 امام خمینی: امیدوارم همان‌گونه که امام حسین ـ علیه السلام ـ با خون خود‏‎ ‎‏اسلام را زنده کرده، شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید. بنی‌امیه قصد‏‎ ‎‏داشتند که اسلام را از بین ببرند، و در رژیم گذشته نیز افرادی مثل یزید، خلاف شرع‏‎ ‎‏می‌کردند و به اسم «دروازه تمدن» بنا داشتند که دانشگاه‌ها را فاسد و مردم عادی را‏‎ ‎‏سرگرم به مسائل شهوانی کنند، که اگر مردم انقلاب نکرده بودند و چند سال دیگر‏‎ ‎‏مملکت دست آن‌ها بود همه چیز خراب می‌شد، که با عنایت خداوند آن مسائل از بین‏‎ ‎‏رفت. و مادامی که ما پاسدار واقعی باشیم کشورهای بزرگ نمی‌توانند کاری انجام دهند؛‏‎ ‎‏و علّت فشار دنیا هم این است که می‌بینند در این مملکت نه کودتا معنی دارد و نه هجوم‏‎ ‎‏نظامی، و ایران از نظر منطقه و اسلام قدرت خاصی پیدا کرده است، لذا ما را آرام‏‎ ‎‏نمی‌گذارند.‏(صحیفه امام، ج17، ص439) ‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‎
ریشه‌های مردمی ولایت فقیه سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/1 🔹برخی از گروه‌ها و جريان‌هاى سياسى و روشنفكرى ايران در بررسى‌ها و نظريه‌پردازى‌هاى خود چنين وانمود مى‌كنند كه ملت ايران پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام در سال 1348 و حتى پيش از آن، هيچ‌گونه آشنايى با اين مسئله نداشتند و موضوع و اصولا در ميان مردم مطرح نبوده است! 🔸اينگونه نظريه‌پردازى‌هاى نادرست، ريشه در نبود شناخت نسبت به مردم دارد. جريان‌هاى روشنفكرى در كشور ايران از روزى كه چشم گشوده، گوش به زنگ بافته‌ها و ساخته‌هاى غرب بوده است، نه از ويژگى‌ها و دلبستگى‌هاى مردم هيچ‌گونه شناختى دارد، نه ايده‌ها و انديشه‌هاى ملت ايران را برمى‌تابد، نه از خواست و داشت آنان خبر دارد، نه اصولا با مردم زندگى كرده است و نه زبان مردم را مى‌فهمد؛ از اين رو، انديشه‌ها و آموخته‌هاى غربى خود را به نام مردم بازگو مى‌كند. 🔹بايد دانست كه باورمندى مردم به اصل ولايت فقيه پيشينه‌اى هزاره دارد. البته در هر دوره و سده‌اى اين مسئله با ادبيات ويژه آن زمان مطرح بوده است، روزى با عنوان « نايب امام » روز ديگر به عنوان « حجت‌الاسلام » دوره‌اى به عنوان « آخوند » دورانى با عنوان « مجتهد » و « شريعتمدار » روزگارى به عنوان ،« پيشواى دينى » در دوره ديگر به عنوان « مرجع تقليد » و... سرانجام در دوران انقلاب به عنوان « ولى فقيه » مطرح شده است. 🔸اگر پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام، اين مسئله در ميان مردم ايران مطرح نبود آن خروش و خيزش حماسى مردم در پى حكم تحريم تنباكو ريشه در چه انديشه‌اى داشت؟ تاجر اصفهانى كه انبار تنباكو را شبانه به آتش كشيد و اعلام كرد «با خدا معامله کردم» چه انگيزه‌اى داشت؟ و چه عاملى او را به اين فداكارى واداشت؟ ملكه قاجار را چه انديشه‌اى بر آن داشت كه قليان را از دربار برچيند؟ و آنگاه كه ناصرالدين شاه از او پرسيد چه كسی قليان را حرام كرده است؟ پاسخ داد« آنكه مرا بر تو حلال كرده است » آيا اين جريان نشان از ريشه اصل ولايت فقيه در دل و جان مردم ايران ندارد؟ 🔹 سرهنگ ، عنصر كه اصولا در ميان ملت ايران نزيسته و از رژيم تزار هويت روسى گرفته بود و در ارتش آن دولت خدمت مى كرد، نزديک به دو سده پيش در نوشته‌هاى خود به نكوهش حكومت دينی برخاسته و آن را دسپوتيزم (دیکتاتوری) دينى خوانده است...اين آورده نشان مى‌دهد كه شرعى و قانونى نبودن حكومت‌ها جز حكومت اسلامى از زمان‌هاى دور در ميان مردم كوچه و بازار به درستى ريشه داشته است كه عناصر وابسته به سازمان فراماسونرى را اينگونه پريشان و آشفته و نگران داشته و به چنين نوشته‌هايى وادار كرده است. (نهضت امام خمینی، ج4، صص67-66) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر دروس ولایت‌فقیه امام خمینی در صف‌بندی‌های سیاسی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/2 🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث حكومت اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد. 🔸آن روز كه اين بحث مطرح شد، مبارزان ايرانى از نظر اهداف و آرمان چند دسته بودند: 🔹1. سلطنت‌‏طلبانى كه مى‏‌خواستند «شاه سلطنت كند، نه حكومت» و اجراى قانون اساسى، آزادى انتخابات و آزادى قلم و بيان از آرمان‌‏هاى نهايى آنان به شمار مى‏‌رفت. 🔸2. گروه‌‏هايى كه داراى انديشه‌‏هاى ماترياليستى و ماركسيستى بودند و جامعه بى‌‏طبقه را از آرمان‌‏هاى خود مى‌‏شمردند و رژيم‌‏هاى شوروى و چين الگوى حكومتى بود كه آنان دنبال استقرار آن در ايران بودند. 🔹3. جاه‏‌طلبانى كه با رژيم شاه بر سر قدرت دعوا داشتند و موضع‏‌گيرى‌‏هاى آنان بر پايه جنگ قدرت بود. 🔸4. ناراضى‏‌هايى كه براى به دست آوردن كار، نان، مسكن، شغل و پست به فعاليت‌‏هاى سياسى كشيده شده بودند. 🔹5. نيروهايى كه روى اهداف دينى و اعتقادى با رژيم شاه سرناسازگارى داشتند. اين عناصر از نظر ايده و انگيزه چند دسته بودند: 🔸الف) كسانى كه اختلاف‌شان با رژيم شاه ريشه‌‏اى و مبنايى نبود. از رواج فساد و فحشا، بى‏‌حجابى، شراب‏‌فروشى، برپاشدن عشرت‌كده‌‏ها و مراكز فساد رنج مى‌‏بردند و از ظلم‏‌ها و بى‌‏عدالتى‌‏ها انتقاد مى‌‏كردند و اگر شاه دولتى را بر سر كار مى‌‏آورد كه به اينگونه مفاسد اجتماعى پايان مى‌‏داد و حقوق مردم را رعايت مى‌‏كرد، سرجاى خود مى‌‏نشستند و به اعتراض و انتقاد پايان مى‏‌دادند و اصولاً روى سخنان آنان با دولت‌‏ها بود و با شخص شاه سخنى نداشتند. 🔹ب) عناصرى كه افزون بر آنچه در بند الف آمد، در مورد سلطه بيگانگان بر ايران، ارتباط رژيم شاه با اشغالگران فلسطين، تصويب و اجراى قوانين خلاف اسلام و رخنه و نفوذ عوامل صهيونيستى مانند «بهايى‌‏ها» در پست‌‏هاى كليدى كشور نيز انتقاد داشتند و گاهى با قلم و با بيان به پرخاشگرى و افشاگرى دست مى‏‌زدند، با اين وجود با اساس نظام به مخالفت برنمى‌‏خاستند. 🔸ج) مقاماتى كه نسبت به شخص شاه و دودمان پهلوى ذهنيت داشتند، رژيم شاه را به‌حق دست‏‌نشانده بيگانگان مى‌‏دانستند و حاكميت شاه را براى اسلام و استقلال ايران خطرناک و زيان‌بار ارزيابى مى‌‏كردند و اگر از سوى صاحب‏‌منصبان ارتش و يا برخى از رجال سياسى كودتايى در ايران روى مى‏‌داد و رژيم شاه واژگون مى‌‏شد، بى‌‏ترديد با پشتيبانى آنان روبه‌‏رو مى‏‌شد البته به اين شرط كه رژيم جديد به قوانين اسلام و قانون اساسى پايبند مى‌‏بود و به حقوق مردم احترام مى‌‏گذاشت. 🔹د) كسانى كه افزون بر واژگونى رژيم شاه، خواهان اجراى قوانين اسلام بودند، خواه زير نام «حكومت اسلامى» يا حكومت مردمى و ملى. 🔸ه) مقاماتى كه نظام شاهنشاهى را ضداسلامى مى‌‏دانستند و رسماً هوادار تشكيل حكومت اسلامى بودند؛ البته دارندگان اين انديشه و تز در آن روز محدود بودند. 🔹واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمى‌‏دانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مى‏‌باشد و چه مى‌‏خواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند كاپيتولاسيون و قطع رابطه با رژيم صهيونيستى و... خواسته‌‏هاى امام تأمين مى‌‏شود و مبارزه پايان مى‌‏پذيرد، شمارى نيز مى‌‏پنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است. 🔸طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پرده‌‏هاى ابهام را كنار زد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر دروس ولایت‌فقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف به‌روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/3 🔹امام در پى برهه‌‏اى خويشتن‏دارى و بردبارى در برابر انحراف‏‌ها، كج‏روى‌‏ها و تاريك‌‏انديشى‏‌هاى حاكم بر نجف، فريادى در سكوت مرگبار آن سامان سر داد و براى نخستين‏‌‏بار پس از ورود به عراق از عرصه منبر نجف، بر جو مسموم و خواب‌‏زده آن حوزه و جامعه روحانيت شيعه، سخت تاخت. با نگهبانان شب و سياهى به مبارزه برخاست. بر شب‌‏زدگان نور پاشيد. به خواب‌‏ربودگان بانگ زد. افكار استعمارى، ضد اسلامى و واپس‌‏گرايانه را كه در برخى از عناصر تاريك‌‏انديش حوزه نجف جريان داشت، مورد انتقاد قرار داد.... 🔸سخنان ژرف، روح‏‌بخش و دلنشين [امام] كه در نجف ناشنيده و ناگفته مانده بود، همانند پتكى بر مغز عناصر مرموز و وابسته به استكبار جهانى فرود مى‌‏آمد و آنان را كلافه مى‌‏كرد. آن‌ها كه در مكتب استعمار درس خيانت و تزوير آموخته بودند، ساليان درازى با نيرنگ‌‏بازى، جوسازى و تبليغات زهرآگين تلاش كرده بودند تا اسلام را وارونه جلوه دهند، احكام قرآن را تحريف كنند، حوزه علميه نجف را در خاموشى، ناآگاهى و بى‏‌خبرى فرو برند و از سياست، حركت و جنبش دور كنند. ديرزمانى در گوش‏‌ها زمزمه كرده بودند كه اسلام حكومت ندارد، سياست ندارد، اصولاً سياست با روح اسلام مغايرت دارد! در شأن يك عالم و روحانى نيست كه در سياست دخالت كند، روحانى بايد فقط عبادت كند، ذكر بگويد، ورد بخواند، اگر تو سرش زدند، سرش را بيش‌تر خم كند، اگر به گوش راستش زدند، گوش چپ را جلو بياورد! اگر عبا را از دوشش ربودند، قبايش را تسليم كند. هميشه دعاگوى شاهان و ظلمه باشد، در برابر ظلم و خيانت آنان به اسلام و مردم محروم سكوت كند و مردم را نيز به سكوت و تسليم وادارد. 🔹اكنون مى‏‌ديدند كه خمينى در پايگاه آنان، بر عرصه منبر نشسته است و رشته‌‏هايشان را پنبه مى‌‏كند، انديشه‏‌هاى آنان را مورد انتقاد قرار مى‏‌دهد، به روحانيان و مردم هشدار مى‌‏دهد كه شما پيرو و شيعه آن بزرگوارانى هستيد كه لباس رزم بر تن مى‌‏كردند، كلاه‌‏خود بر سر مى‌‏گذاشتند، شمشير به دست مى‌‏جنگيدند، مى‌‏كشتند و كشته مى‌‏دادند، فرمانروايى داشتند، حكومت تشكيل مى‏‌دادند، كشور و ملت را اداره مى‌‏كردند و پيرو بايد راه رهبران را دنبال كند. 🔸اين سخنان سازنده براى مهره‌‏هاى كارآزموده استعمار در نجف فاجعه جبران‏‌ناپذير و غيرقابل تحملى به بار آورده بود، از اين رو آنان را بر آن داشت كه پيش از پايان فرصت، صداى امام را خاموش كنند و از روشنگرى و افشاگرى او پيشگيرى نمايند و اجازه ندهند كه امام، نجف را چون قم آگاهى بخشد و به قيام وادارد. آن‌ها براى خاموش كردن صداى آسمانى امام بار ديگر به جوسازى، سمپاشى و شايعه‌‏پراكنى دست زدند و از هر راه ممكن امام را زير فشار قرار دادند تا به اين بحث پايان دهد و بيش از اين روشنگرى و افشاگرى نكند! 🔹امام در ضمن بحث حكومت اسلامى با اشاره به اين جوسازى و فشارى كه از ناحيه عناصر مرموز در نجف، براى تعطيل آن بحث بر او وارد مى‌‏آمد، چنين مى‌‏گويد: 🔸... من نمى‏‌دانم اين حرف‌‏هاى من بر بعضى نفوس چقدر گران آمد كه اعتراض كردند: چرا دست از اين حرف‏ها برنمى‌‏دارد؟ چرا مسأله‏‌اش را نمى‌‏گويد و رد شود؟! خدا مى‏داند كه اين صحبت‌‏ها از مسائل واجب‌تر است، اين صحبت‏‌ها شما را زنده مى‏‌كند، اين وضع نكبت‏‌بار شما را تغيير مى‌‏دهد..‏‏. (ولایت‌فقیه یا حکومت اسلامی، درس 10، ص34) (نهضت امام خمینی، ج2، صص718-716) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db